Tisztelt Olvasó!
A kutatók utánpótlásával - fiatal tudósokkal foglalkozó melléklet tizenkettedik számában Godó Ferenc a Korányi Frigyes Szakkollégiumról, Drescher Attila a Márton Áron Szakkollégiumról, Vandlik Ariadné Abigél pedig a Szent Ignác Szakkollégiumról számol be.
Kérjük, ha a tehetséggondozással, a kutatói utánpótlással vagy az ifjú kutatókkal kapcsolatos témában bármilyen közérdeklődésre számot tartó mondandója lenne, keresse meg a melléklet szerkesztőjét, Csermely Pétert a csermely @ puskin.sote.hu e-mail címen.
Érdekes dolog beszélgetni régi szakkollégistákkal. Ahogy a "lényeg" szóba
kerül, nagyobb levegőt vesznek a mondat elején. Tudod, akkor azért más volt... Ma
már történelem, hogy a szakkollégiumok mint a szabadság kis szigetei, egy rövid
pillanatra szerepet kaptak a hazai rendszerváltás előkészítésében. A szabadság,
ami mindig is igen lényeges volt számukra, természetesen relatív volt, de volt
- kiterjedt a szakmai témák és előadók, oktatók kiválasztására, a belső működés
mechanizmusaira és légkörére, s a külső kapcsolatok egy jelentős részére is.
Messze vezetne annak részletes taglalása, miért is juttatta ez a relatív
szabadság a szakkollégiumokat jelentős szerephez. Az bizonyos, hogy fontos volt
a példa, ami követésre sarkallt, s ami egyidejűleg barométerszerűen jelezte,
hogy "meddig lehet elmenni". Ezt próbálgatni az idő tájt komoly civil kurázsit
igényelt. Fontos volt a közeg, amely fórumot jelentett máshol el nem mondható
gondolatoknak, és fontos volt az is, hogy a "hatalom" tartott az
egyetemistáktól, így túlreagálta és növelte akcióik jelentőségét. Talán a
legfontosabb mégis az volt, hogy a szakkollégisták képesek voltak megalkotni
magukban a megteremteni kívánt jövő képét.
Gondolkodtunk, vitatkoztunk, pedig az akkoriban "nem volt szokás". Mindenkinek
ez volt az élete. Unikumnak lenni jó dolog. A tét feldobja az embert. Ha a
környezet szinte minden eleme egy buta, alamuszi logika alapján épül fel, ha
nulláról kell végiggondolni mindent, az pallérozza az elmét. Szakkollégistának
lenni kellemes és jó dolog volt. A "sajátjai" között meghúzódó szakkollégista
kibújhatott odújából találkozni a majdnem sajátjai közé, de tudtuk: odún kívüli
élet nyilvánvalóan nincs. Odúközi azonban van.
Vannak közös történeteink. Anekdoták, amik nemzedékről nemzedékre szállnak. Ha
nem lettünk volna éppen ott, amikor megestek, még el is hinnénk. De így is
örömmel hallgatjuk, sőt továbbadjuk őket, mert tudjuk, hogy annak idején mi is
így, ezért, ettől lettünk szakkollégisták. Ezek a mítoszok formázták meg azt a
képlékeny masszát, amit a szakkollégium a fejünkben jelentett: e sztorik
főszereplői lettek a viszonyítási pontként működő hőseink, ezekből tanultuk
meg, hogy miként gondolkodik, cselekszik egy szakkollégista, mik a témái,
milyen az időbeosztása, hová jár egyetem után és helyett, milyen szavakat
használ és miket nem. És persze arra vágytunk, hogy mi is bevonuljunk a
legendák világába, így maradjunk a narratív közösségi identitás részei.
Értékelni a jelen nagy összefüggéseit és ezekből felvázolni a kikerülhetetlen
vagy szükséges jövőt, olyan volt egy szakkollégistának, mint tigrisnek a
vadászat. A bőre kifényesedik, a szeme csillog, mozgása felgyorsul és
határozottabb lesz. A szakkollégium társalgóinál és szobáinál izgalmasabb hely
nem kellett a légvárépítéshez. Értelmiség, demokrácia, hatékonyság,
rászorultak, percepciók, narratívák... Kilépett az ember otthonról, és belépett a
Szakkollégiumba, értik mit mond, figyelnek is rá, hiszen logikája, példái nem
koptak a napi alkalmazástól: kölcsönös elégedettséggel tombolhatott az
intellektuális exhibicionizmus.
A kívülállók gyakran nem értették, hogy a szakkollégisták vitái, veszekedései,
csatái miért olyan vehemensek. És ha ilyenek, miért mennek bele újra és úja?
Mert tétjük volt. Mert túlléptek a szokvány-hőbörgős köldöknézéseken, mert
minden vita mögött ott tornyosult az ország, a társadalom, az egészségügy és
végül a világ minden problémájának súlya, és ott húzódott a megoldásokban való
részvétel evidenciája. Nagy szavak, tartalommal. A viták nem a szakkollégisták
problémáiból indultak, és nem arról szóltak. Lehetőséget és felelősséget
kaptunk, hogy megtanuljunk gondolkozni, és ha kell, dönteni a rajtunk túlmutató
kérdésekben is. Megtanultuk, hogy a dolgok akkor is tétre mennek, ha nem saját
pénzünkkel és nem egyedül szállunk be a lutriba.
Összefoglalva, a szakkollégiumnak minden más általam ismert
közösségnél/intézménynél nagyobb esélye volt arra, hogy ezeket a feladatokat,
kihívásokat az ideálishoz mind közelebbi hatékonysággal megvalósítsa, s ezzel
önmagában is társadalmi jelentőségű tettet hajtson végre. A szakkollégiumban az
egyetemen meg nem valósítható nevelési/önnevelési folyamat ment végbe: a
szakkollégium olyan közéleti kísérleti tereppé vált, ahol az egyes emberek
kipróbálhatták s megtalálhatták magukat, felmérhették képességeiket és
lehetőségeiket, tisztázhatták értékeiket, körülhatárolhatták vállalni kívánt
társadalmi szerepüket.
A VII. kerület Hársfa utca 59/b szám alatt található egy igen gazdag múlttal
rendelkező épület. 1924-től egyházi kezelésben álló kollégium volt, majd a
háború után a "fényes szelek" nemzedéke tanulhatott e falak között. Számos
híres politikust, tudóst és kiváló művészt adott a ház (régi nevén Diákok Háza)
az országnak. 1985-ben, pontosan húsz évvel ezelőtt hallgatói kezdeményezésre a
Semmelweis Orvostudományi Egyetem itt hozta létre a magyar egészségügyi
felsőoktatás első szakkollégiumát.
Húsz év kemény munkájával olyan álmot valósítottunk meg, amelyre kevesen voltak
képesek. Olyan szakkollégiumot hoztunk létre, mely biztosította, hogy az ott
lakó hallgatók szakmailag jól képzett, társadalmi kérdésekben stabil
kiindulópontokkal, tudatos értékválasztással rendelkező, a demokratikus
játékszabályokban járatos értelmiségivé válhassanak tanulmányaik végeztével.
Ezzel a szakkollégium önmagában véve is társadalmi méretű tettet hajtott végre.
A szakkollégium olyan embereket bocsát útra, akik meghatározói a jelen és a
jövő egészségügyének, szakmai és tudományos életének.
Szakmai munkánk a tanítani - együtt tanulni alapelvre épül. Ennek bázisát a
szakmai kurzusrendszer képezi, és ez egyben szakmai munkánk egyik legfontosabb
fokmérője. A kurzusok célja speciális tehetséggondozó oktatási formák
meghonosítása, mely a szakkollégisták szakmai képzését korunk elvárásainak
megfelelően széles alapokon kívánja biztosítani. A kurzusok megszervezése során
törekszünk arra, hogy a szakkollégisták több lehetőség közül választhassák ki
azokat az előadásokat, amelyek a felkészültségüknek és érdeklődésüknek
leginkább megfelelnek. A kurzusok szemeszterenként 8-10 héten át heti
gyakorisággal egy-másfél órás időtartamban zajlanak, és minden szakkollégista
kötelessége egy kurzus abszolválása a szemeszter során, hiszen ez szakmai
habilitációjának egyik feltétele.
A kurzusok meghirdetése a szemeszterindító közgyűlésen történik, ahol a
szakkollégisták szavazhatnak a kurzusokról, és jelentkezhetnek a kurzusokra. A
kurzusok során az előadók tematikát adnak, és amennyiben indokolt,
kurzusfüzetet vagy jegyzetet készítenek. Az előadásokról maximum egy alkalommal
lehet hiányozni. Ha valaki méltányolható indokkal marad távol több előadásról,
annak a Szakmai Bizottság pótlást írhat elő. Ha azt nem teljesíti, úgy a
szemesztere nem habilitálható, azaz a következő szemeszterre nem lehet tagja a
Szakkollégiumnak. A kurzusok végén minden esetben írásban vagy szóban
beszámolót kell tartani, azaz számot kell adni az előadásokon elhangzottakról.
A kurzus vezetőitől függően, a kurzust gyakran egy szakmai verseny, teszt
zárja, melynek helyezettjei jelképes jutalomban részesülnek, ugyanakkor
értékelhető pontot szereznek a féléves habilitációs eljárásra.
Immár húsz esztendeje minden évben megrendezzük a Szakkollégium Szakmai
Táborát. A Szakmai Táborok alapvető célja a szakkollégisták szakmai
ismeretanyagának bővítése, vitakészségének fejlesztése, valamint az, hogy a
szakkollégisták az őszi szemeszterre meghirdetett szakmai kurzusok addigi
előadásairól összefoglaló ismeretanyagot szerezzenek, szintetizálják tudásukat,
valamint szakmai tanulmányi versenyek formájában számot adjanak az eddig
elsajátított szakmai ismeretekről. Ugyanakkor a szakmai programok kiemelkedő
lehetőséget nyújtanak az orvosi tevékenységhez elengedhetetlen helyzetmegoldó
képesség gyakorlásához, fejlesztéséhez. Ezen túlmenően lehetőség nyílik olyan
előadások megtartására is, melyek szakmai súlyuknál fogva kiemelkedő
jelentőséggel bírnak, ugyanakkor egy egész kurzust építeni rájuk nem indokolt.
Ugyancsak kiemelkedő eseménye az őszi táboroknak a szakmai tanulmányi verseny,
amelynek a feladatsorát végzős hallgatók úgy állítják össze, hogy annak
megoldása valóban csak széles alapokon nyugvó szakmai ismeretek birtokában
lehetséges. Természetesen az értékelésnél, illetve a feladatsorok
összeállításánál figyelembe kell venni, hogy a szakmai táborokban és szakmai
versenyeken a hat évfolyamot képviselő, általános orvostudományi karra járó
hallgatók mellett fogorvos- és gyógyszerészhallgatók is szép számmal jelen
vannak. A hely kiválasztásában szerepet játszik az a hagyomány is, hogy a
mindenkori szakmai tábor főszervezője szűkebb szülőföldjére invitálja a
szakkollégistákat, ezt választja a tábor színhelyéül, és ebből adódóan a
szakmai programok mellett törekszik ezt a vidéket és annak környezetét,
elsősorban egészségügyi vonatkozásaiban, de demográfiai, szociológiai,
kulturális szempontból is megismertetni a szakkollégistákkal.
Szakmai tevékenységünk kiemelkedő rendezvénye az idén 10. jubileumát ünneplő
Korányi Frigyes Tudományos Fórum. A Fórum alapvető célja, hogy előadói
lehetőséget teremtsen nemcsak a tudományos diákköri tevékenységet folytató
hallgatóknak, hanem a fiatal pályakezdő orvosoknak, doktori képzésben részt
vevő hallgatóknak, és teret adjon a társegyetemek és az orvostudomány
határterületeit más felsőoktatási intézményekben kutató hallgatóinak tudásuk
bemutatására és összevetésére, megmérettetésére, egyben biztosítva a tudományos
kapcsolatteremtés lehetőségeit is. Ma, az Európai Unióhoz történő csatlakozás
után, az orvostanhallgatók és fiatal orvosok fokozott kihívások előtt állnak,
kiélezett versenyhelyzetben kell hogy bizonyítsanak és megállják a helyüket. A
Tudományos Fórum létjogosultságát és sikerességét bizonyítja, hogy az elmúlt
tíz évben több mint nyolcszáz előadással vettek részt tudományos diákköri
tevékenységet folytató hallgatók, doktoranduszok és posztgraduális képzésben
részt vevők a négy hazai orvosegyetem, valamint a határon túli, magyar nyelven
képzést adó orvosegyetemek képviseletében. A fórum szervezői minden évben a
szakkollégium azon hallgatói voltak, akik még tudományos munkát nem végeznek,
vagy kutatási eredményeik még nem elégségesek ahhoz, hogy a fórumon előadásként
bemutatásra kerüljenek. Ugyanakkor a szervezési munkának is komoly szerepe és
jelentősége van a szakkollégium megfogalmazott céljai között, hiszen azok a
hallgatók, akik végig vezetik és szervezik a fórumot, igen komoly szervezési
gyakorlatra tesznek szert, melyet a későbbiekben munkájuk során nagy haszonnal
kamatoztathatnak. A fórum az elmúlt években elérte célját. A hely és a hely
szelleme arra ösztönöz bennünket, hogy tudásunkat, eredményeinket megosszuk
egymással, tanuljunk egymástól. Nem versenyezni gyűlünk össze, hanem
ismerkedni. Megismerni egymás munkáját, közösen örülni a sikernek, és közösen
feledni a kudarcot, új szakmai és baráti kapcsolatokat kötni. Erre ma az
egészségügyi felsőoktatásban ez az egyetlen "fórum".
A kollégiumi közösség, az írott és íratlan "kollégiumi törvények", az
együttélés normáinak betartása komoly nevelő hatással van a hallgatókra. Az
önkormányzati felépítés, a demokratikus "játékszabályok" gyakorlása, a vezetés,
a konfrontáció, a siker és a kudarc mind-mind hozzájárulnak az értelmiségi
szerepkör gyakorlásához, elsajátításához. Ma az egyetemen zajló ifjúsági
(kulturális és sport) programok jelentős része a szakkollégiumban kerül
lebonyolításra, vagy a szakkollégisták szervezésében és támogatásával zajlik. A
szakkollégiumnak az értelmiségképzésében játszott szerepét és súlyát azok
tudják igazán érzékelni, akik végigkövetik a 18 évesen a kollégiumba beköltöző
hallgatók gondolkodásának, értékrendjének alakulását, fejlődését, és látják a
végigjárt utat és azt az "eredményt", amelyben a szakkollégiumban eltöltött
évek köszönnek vissza.
Ehhez a jövőhöz kell nekünk a tapasztalatunkat, ha szükség van rá, a munkánkat
adnunk azért, hogy miután felcsillantottuk a lehetőségét annak, hogy a XX.
század végén, XXI. század elején a Semmelweis Egyetemen van lehetőség
kulturált, elfogadható színvonalú, de mindenképpen a fejlődést magában hordozó
szakkollégiumi élet megszervezésére, van lehetőség arra is, hogy egy új típusú
kollégiumi szemléletet, "mozgalmat" honosítsunk meg. Fel kell vállalnunk és meg
kell teremtenünk az értelmiségi szerepkörre való felkészülés alapjait,
biztosítanunk kell azt a hátteret, mely elősegíti, hogy az egyetemről - és így
a szakkollégiumból - szakmailag jól képzett, sokoldalúan művelt, a társadalom,
az egészségügy problémáit helyesen látó, tenni akaró, de tetteiért felelősséget
is vállaló orvos, gyógyszerész kerüljön ki. Ez a nemes feladat vár a
szakkollégiumban mindazokra, akik felelősséget éreznek e társadalomért és annak
egészségéért.
Örülök annak, hogy azon kiváltságosak közé tartozhatok, akinek megadatott annak
a lehetősége, hogy bábáskodjon a szakkollégium születésénél, végigkövesse a
Korányi Frigyes Szakkollégium eddigi életének alakulását, botladozásait,
sikereit, kudarcait, és ott legyen a felnőtté válását ünneplő 20. születésnapi
ünnepségen.
Aforisztikus fogalmazással: a huszadik század végére esett rendszerváltozás
teremtette meg az alapjait a huszonegyedik században virágzásnak indult határon
túli magyar egyetemi és főiskolai tanulmányok anyaországi megalapozásának és
igen sokszor helyettesítésének. A határok megnyílása kínálta a politikai
feltételeket a Magyarországon tanulni és felkészülni akarók számára. Elég, ha
az akkori Nemzetközi Előkészítő Intézet (a mai Balassi Bálint Intézet)
szerepére utalok, amelyben az ún. nulladik évfolyamok elkezdhették a
felzárkózást a magyarországi egyetemi követelményekhez. "Kisipari" körülmények
között létrejött egy kollégium is, amikor pedig megalakult a Márton Áron
Szakkollégium (népszerű nevén a MÁSZ) s pár évvel később vidéki hálózata
(Szeged, majd Pécs és Debrecen színhelyekkel), kialakult az a lánc is, melynek
egyes láncszemei immár az aktuális régióhoz legközelebb eső intézményként
kínálhattak komplex ellátást és sokirányú gondozást a legtehetségesebb vagy
legszerencsésebb határon túli magyar hallgatók számára.
A kezdetek: munkásszállótól a laktanyáig s a hálózatig
Az induláskor MÁK-nak rövidített Márton Áron Kollégium 1991-ben, egy ma is
működő óbudai munkásszálló akkori épületrészében alakult meg: a III. kerületi
Kunigunda útja 35. alatti mai MÁSZ központi épülettömbje és a "donor"
munkásszálló jelenleg is tőszomszédok. Majd azt követően sikerült megszerezni a
szomszédos egykori szovjet laktanya egyik szárnyát, s az egymásnak is
ellentmondó források szerint 1995-ben vagy 1999-ben, a hivatalos iratok szerint
1997 márciusában jött létre az a szakkollégium, melynek Alapító Okiratát 2000
végén és 2005 elején is módosította a hivatalban lévő miniszter, s amelyre
építve az intézmény hivatalosan besoroltatott a szakkollégiumok rendszerébe.
Ebben az akkori ambiciózus vezetők is szerepet játszottak, főként a hálózattá
való kiépítés révén. 2001 őszén-késő őszén mindenesetre négy "mártonos"
intézményben indult meg az éves képzés és kollégiumi évad.
Néhány trend és tendencia
A hivatalosan 1179 férőhelyes budapesti szakkollégium lakóinak túlnyomó
többsége ma is határon túli, bár már nem az ösztöndíjazott hallgatók teszik ki
a létszám zömét, hiszen a MÁSZ költségtérítéses hallgatói jogviszonnyal
rendelkezőket is befogad, s három épületéből az egyik felső emeleti szintjét -
gazdálkodási és szokásjogi megfontolásokból - ma is egy budapesti főiskola
bérli. A két félév során - különösen a tavaszi szemeszter hangsúlyával -
mintegy 200-250 részképzős hallgatót is befogad az intézmény. A szakkollégium -
vidéki tagkollégiumaival együtt - összesen kb. 1500 határon túli magyar
hallgató ellátására képes. Mára a fentebb jelzett összetételi trenden túl egyéb
tendenciák is kialakultak, például a legnagyobb számú, bár a képviselt régiók
belső arányait tekintve kisebb volument kitevő erdélyi és felvidéki diákok
száma folyamatosan csökken. A felvidékiek esetében már az európai uniós tagság
is közrejátszik ebben. Ezzel s a szülőföldi szociális helyzettel arányosan a
vajdasági és a kárpátaljai származásúak száma nő. Csökken az ösztöndíjasok
részaránya a költségtérítéses hallgatókéhoz képest. Ugyanígy a teljes
alapképzéses (diplomaszerzésig tartó) magyarországi tanulmányhossz is változik
a részképzős tanulmányok keretszámához mérten és utóbbiak javára, bár még nem
meghatározó módon.
A Márton Áron Szakkollégium jogállása, feladatai
A MÁSZ teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv,
fenntartója, költségvetésének biztosítója a magyar Oktatási Minisztérium. Az
elmúlt évek, másfél évtized során párszor ugyan felmerült a szakkollégium
integrációjának, beolvasztásának kísérlete más intézménybe, ám éppen sajátos
jogállása, profilja és eredményes működése okán vetette el legutóbb is a
döntéshozó a lehetséges következményeket tekintve lefokozó és a nemzeti
támogatáspolitikában betöltött szerepet negligáló ötletet. Szakkollégiumunk ma
a hazai felsőoktatási intézményekben tanuló, határon túli magyar anyanyelvű
hallgatók kollégiumi elhelyezését és szakkollégiumi képzését biztosítja a
Magyarországon folyó alapképzés, továbbképzés, részképzés és doktori képzés
időtartamára - ösztöndíjszerződés keretei között. Emellett a hallgatók szakmai
szempontból eredményes magyarországi tartózkodása és hazatérésük érdekében
további szolgáltatásokat nyújt, többek között rendszeres tanulmányi támogatás,
illetve magyarországi ösztöndíj, szülőföldi és hazatérési ösztöndíj formájában,
de az önköltséges hallgatók számára is nyújthat és nyújt elhelyezést és
képzést, ösztöndíj hiányában pedig - pályáztatás alapján - tanulmányi célú
támogatást (TÁMASZ). Az itttartózkodással és tanulmányokkal kapcsolatban
idegenrendészeti és általános tájékoztató, ügyfélszolgálati,
szervezési-ügyviteli, nyilvántartási-igazolási feladatokat teljesít, ezekkel
összefüggő kutatásokat folytat és elemzéseket végez, valamint a határon túli
magyar hallgatók egészségbiztosítási járulékaival kapcsolatos
adminisztrációs-ügyviteli és megfizetési tevékenységet is elvégzi. Mindezeken
túl közoktatással, szakképzéssel összefüggő pályázatkiírói, pályáztatási és
bonyolítói feladatokat is ellát, elvégezve az ezzel kapcsolatos tájékoztatást,
ügyvitelt, nyilvántartást és igazolási feladatokat is. E komplex szerep hol
előnyt, hol - gyakorta - hátrányt jelent számunkra, hiszen a MÁSZ egyrészt "a
magyarországi felsőoktatási intézményrendszerbe illeszkedő intézmény", tehát
egyedi a maga nemében, ám nálunk is csökkenő munkatársi létszám mellett.
Különleges státusa ugyanakkor ki is zárja - ez idő tájt - olyan pályázati
lehetőségekből, melyek a par excellence felsőoktatási intézmények számára
elérhetőek, miközben maga időnként finanszírozási és fejlesztési problémákkal
kényszerül szembenézni, különös tekintettel a Kárpát-medencei hallgatói központ
státust megcélzó ambícióira, de pillanatnyilag ezzel még aránytalan
informatikai és bázisfinanszírozási helyzetére.
Szakkollégiumi oktatás és vizsgák
A szakkollégium-lét ebben az intézményben, melynek Budapesten nincsen egyetemi
háttérintézménye, plusz kötelességekkel is jár, mert az egyetemi tanulmányok
mellett különböző kurzusokat is el kell végezniük az itt lakó hallgatóknak.
Miután a határon túli ösztöndíjtanácsok javaslatai alapján valamely
magyarországi intézménybe felvételt nyert hallgató be is költözik a
szakkollégiumba, s aláírja a vele kötött - korábban háromoldalú (OM, MÁSZ,
hallgató), ma csak kétoldalú (MÁSZ, hallgató) ösztöndíjszerződést, az 1-4.
szakkollégiumi félév elvégzése kötelező az ösztöndíjasok számára a legutolsó
szabályozás szerint, s ezen időszakban meghatározott tantárgyakat kell
felvenniük. Ezeknek a tárgyaknak (például Magyarország vagy az EU története) az
oktatására egyetemi szintű oktatókat biztosítanak, ami számos praktikus
előnnyel jár (kurzus- és kreditbeszámítások, "papucsos" órák). Az alapvetően
történelmi és kisebbségtudományi tárgyak a szélesebb alapozást és a sokszor
szükséges felzárkóztatást is szolgálják - érthetően. A szakkollégium önálló
szabályzattal és tanrenddel rendelkezik, és egyes esetekben hallgatói körökben
népszerű ismereteket is befogad. Vidéken zömmel a helyi egyetemi karokkal, a
fővárosban harminc-negyven felsőfokú intézménnyel is kapcsolatban áll a
"TO"-feladatokat is ellátó Központi Szolgáltató Iroda, amely nagyságrend
különösen az ösztöndíj alapjául szolgáló tanulmányi átlagok "megszerzése"
szempontjából jelent körülményes munkát és kihívást.
Intézményi demokrácia és diákélet - szép élet?
A Márton Áron Szakkollégiumban Szenátus valamint Kollégiumi Hallgatói
Önkormányzat is működik, a hazai felsőoktatás demokratikus elveinek
megfelelően. Irányadónak mindkét esetben az intézményi SZMSZ-eket, illetve a
felsőoktatási intézményekben megszokott, működő formák gyakorlatát tekintjük.
Leginkább a hallgatók érdeke, hogy az értelmiségképző szakkollégiumok
hagyományait folytatva, az egyetemes és a nemzeti kultúra anyaországi és
szülőföldi elemeinek és értékeinek közvetítésével a MÁSZ oktatási-képzési
tevékenysége keretében felkészüljenek a szülőföldre, a sok szempontból eltérő
régiókba történő visszatérésre, az ottani értelmiségi létre - avagy annak
fejlesztésére! E küldetésből vagy küldetéstudatból - ne tagadjuk - sok adóssága
van még a MÁSZ-ban egykor tanult vagy tanuló határon túli ifjúságnak, ami
magyarázható a visszafogadó közeg helyenkénti alkalmatlanságával, de egy
felbukkanó konformista felfogással is.
A tanulás, szemináriumokra és vizsgákra készülés és második otthon biztosítása
mellett a szakkollégium számtalan alkalmat kínál lakói számára kulturális és
sportolási lehetőségek, kézműves foglalkozások, szak- és érdeklődési körök,
keleti sportok űzésének biztosításával, de a teljes kínálat része például a
sakk vagy az úszás is. Van teaház és színházi előadás-kínálat (látogatás is!),
az ünnepekről való méltó megemlékezés, folyamatos vetélkedők és kiállítások
(idegen és önálló hallgatói anyagokból), környezetvédelmi program, saját jól
felszerelt könyvtár és keresztény klub színezik még a kínálatot, de
szépségszalon és testedző terem is működik, széles a tárház... Volt s lesz
évfordulós műveltségi verseny, szavaló és Kárpát-medence léptékű versíró
pályázat is, nagy sikerrel. Tavaszi napok és Márton-nap, Garabonciás bál és
gólyatábor, irodalmi műsorok és komoly- meg könnyűzenei estek egyaránt
szerepelnek a folyamatos programokban, miként tartalmas gyalogos vagy buszos
kirándulások is (ne feledjük: nem mindenki azonos Kárpát-medencei régióból
érkezik, emellett Magyarország régióit is érdemes megismerniük), s mindez a
vidéki: debreceni, pécsi, szegedi szakkollégiumban is. Értékes tevékenységet
végez a már külföldön is bemutatkozott MÁSZ-színpad, s hetedik évfolyamában jár
a szakkollégium diáklapja, a Garabonciás.
Tudománnyal a tudományért - és kiadványozás
Diákjaink részt vehetnek és részt vesznek a másutt már említett tudományos
műhelymunkában is, ami nemcsak "edzésnek" kiváló lehetőség, de a potenciális
kutatók számát is gyarapítja. A tehetséggondozás e tekintetben nem üres szólam
a MÁSZ-ban, hiszen az alkalmi konferenciák, kutatások és kiadványok
létrehozását komoly társműhelyek is segítik, a határon túli tevékenységet célzó
közalapítványoktól a valódi kutatóműhelyekig, külön is kiemelve az MTA
Etnikai-nemzeti Kisebbségkutató Intézetét. Nem szerénytelenség tehát a büszke
szó, amikor a szakkollégium által koordinált nagy kutatások és záróköteteik
sorából akár a Határon túli magyar oktatási és nevelési intézmények adattárát
(Budapest, MÁSZ, 2004), a közismerten csak "kataszterként" emlegetett
adatbázist hozzuk példának, Ausztriától Ukrajnáig ívelő adatokkal, vagy
korábbról a Helyünk a Kárpát-medencében című tanulmánykötetet (MÁSZ, 2002) a
Márton Áron Elit Szakkollégium hallgatóinak munkáiból, a 2003-as évből datált A
magyar nyelvű oktatási intézmények munkaerő-piaci kihívásai a Kárpát-medencében
című konferencia kiadványt (MÁSZ-MTA-TLA), vagy szintén e koordinált nagy ívű
kutatásokból a Kisebbségi lét és érvényesülés felcímű kötetet (Kisebbségkutatás
Könyvek, Lucidus Kiadó, 2003). Ám ugyanekkora öröm volt kézbe venni a budapesti
szakkollégiumban lakó Iancu Laura egyik munkáját, a Johófiú Jankó -
Magyarfalusi csángó népmesék és más beszédek című, MTA- és NKÖM-támogatással
készült, 2002 őszéről datált gyűjtését is.
Mindehhez hozzátehetjük a hagyományos MÁSZ Nyári Egyetemek sorát, utóbb már
szoros együttműködésben például az ELTE Jogi Karának hasonló rendezvényével.
Említhetjük a Márton Áron Szakkollégium ez évi, jubileumi - névadója, az
1980-ban elhunyt püspök halálának 25. évfordulója tiszteletére célul
meghatározott - rendezvényeit is. Ezekből e helyen csak párat ragadunk ki: a
tudományos ihletésűeket, így a Hazatérés című újabb alapkutatást, amelynek
indító műhelye és alaptanulmánya már realizálódott, vagy a tehetséggondozás
jegyében tervezett őszi tudományos felolvasóülést egykori és mai
doktoranduszaink munkáiból és a sikeres TDK-dolgozatokból. De említeni lehet a
pályázatírás igényes és aktuális, továbbképzési célú feldolgozását a
Kárpát-medence potenciális pályázó intézményei, szervezetei számára,
együttműködésben az Agora-irodahálózattal - mindezt a kiadványok bővítésének
szándékával is. Ezek elemeként egy MÁK-MÁSZ intézménytörténeti összefoglalót
(melynek jelen írás is része lehet majd), a Hazatérés tanulmánykötetét, a Nyári
Egyetem és a hallgatói konferencia közös kiadványát említjük e helyütt.
Irodák, egységek
Szervezeti egységeink közül a működtetést biztosító hagyományos irodák mellett
emeljük ki a már említett, kisebbségtudomány központú gyűjtőkörrel rendelkező
MÁSZ-könyvtárat, a már említett kutatási projektekben oroszlánrészt vállaló
Kutatás és Karrier Irodá/ka/t és a szakkollégium szervezeti rendjébe
illesztett, de feladatköre miatt alapvetően OM-irányítású HTOF-irodát (Határon
Túli Oktatás Fejlesztésért Programiroda), melynek többek között a határon túl
létrehozott magyar felsőoktatás kiépítésében, segítésében és kontrolljában,
illetve az oktatók képzésében van és volt nagy szerepe.
Kapcsolatok, jövőkép
A szakkollégium mindeme tevékenységi köre, kínálata és szervezeti
jellegzetessége mellett és ezekre építve eleven kapcsolatot tart fenn hazai és
határon túli ifjúsági szervezetekkel és tudományos műhelyekkel is, azon
helyzeti előnyből és adottságból kiindulva, hogy első kézből szerezhet
információkat a tagkollégiumaiban lakó aktuális populáció törekvéseiről,
attitűdjeiről és elvárásairól, úgy is, mint a határon túli régiók magyar
értelmiségi utánpótlásának várható alakulásáról. Ez felelősség és feladat is,
ezért nem könnyű nemzetpolitikai, irányítási és hallgatói igényeknek,
elvárásoknak egyszerre megfelelni. A MÁSZ munkatársai legjobb tudásuk szerint
és feladataik ismeretében végzik érzékeny napi kérdéseket is érintő munkájukat,
melyet csak megkönnyíthetne egy nemzeti konszenzusra épülő aktív és hosszú távú
támogatáspolitika. A MÁSZ nem konkurense a szülőföldi magyar intézményeknek,
ellenkezőleg: hivatása szerint segíti és koordinálja a hiányzó képzések, szakok
magyarországi elérhetését és sikeres abszolválását. A szülőföldre való
visszatérést a maga eszközeivel szorgalmazza, ám a visszafogadó közeg
hajlandóságának alakításába és a hallgatók személyes szférájába nem
avatkozhatik.
A rendszerváltozás folyamata és az akkori Magyarország gazdasági és társadalmi
fejlődésére való törekvés arra késztette a dr. Forrai Tibor által vezetett
Szent Márton Alapítványt, hogy a jezsuita hagyományokhoz híven aktívan és
valláserkölcsi alapon fogjon hozzá a jövő nemzedékének felelősségtudatos
neveléséhez. Az akkor már évek óta a Krisztus Király-kápolnában és a kápolna
pincéjében működő, önszerveződő és egyre növekvő egyetemista közösségnek új, a
céljainak jobban megfelelő székhelyre volt szüksége. Ennek és a többnyire
kétkezi átalakítás gyors lefolyásának köszönhetően 1991 tavaszán új nap virradt
a XIX. kerületi munkásőrlaktanya homlokzatára: Andrásfalvy Bertalan
kultuszminiszter megnyitotta, Seregély István egri érsek pedig megáldotta új
lakóhelyüket, a kápolnát pedig Marosi Izidor váci püspök szentelte fel.
A Szent Ignác Kollégium célja a keresztény fiatalság szellemi bázisának
erősítése volt. Elődjének az 1950-ig működő Szent Imre Kollégiumot tekintette,
amelynek bevallott célja volt a katolikus értelmiségi elit képzése. A SZIK a
mai napig olyan elkötelezett értelmiségi réteg nevelésére törekszik, amely
szakmailag és erkölcsileg is kiemelkedően helyt tud állni a hazai közéletben.
A kollégium ötvenfős, és egyedi abban a tekintetben, hogy tagjai a főváros
legkülönbözőbb felsőoktatási intézményeiből kerülnek ki, megvalósítva ezáltal a
különböző tudományok közötti ismeretátadást és átjárhatóságot. "Külsős"
tagságot kaphatnak a felvételi rendszernek megfelelő, fővárosi lakhely-lyel
rendelkező hallgatók is, akiknek ugyanolyan jogaik és kötelezettségeik vannak,
mint a "belsősöknek".
Áldásos jellemzője a SZIK-nek, hogy falai között minden tudományág képviselői
jelen vannak: jogászok, közgazdászok, mérnökök, biológusok, de sok a bölcsész-,
teológus- illetve orvostanhallgató is; jöhetnek állami vagy egyházi
egyetemekről, főiskolákról. Gyakran előfordul, hogy valaki két, merészebb
esetekben három szakot is végez. A jelentkezők felsőoktatási intézményét
illetően semmilyen megkötés nincs.
Közösségünk összetétele minden évben háromfordulós felvételi rendszer során
alakul ki. Az első forduló írásbeli, ahol a jelentkezőknek több társadalmi,
közéleti, vallási és komplex kérdésben kell kifejteniük a véleményüket.
Másodszor Közösségi Nyílt Napon mérettetnek meg a tagságért folyamodók, ahol
kommunikációra, a közösségben való konstruktív megnyilvánulásra irányuló
feladatok és játékok során az aktuális kollégistáknak is alkalmuk nyílik
megismerésükre. Harmadjára szóban kell bizonyítaniuk egyrészt a diákság
Felvételi Bizottsága, másrészt a kollégium vezetősége előtt. A Szent Ignác
Szakkollégium nagy hangsúlyt fektet tagjainak széleskörű tájékozottságára,
önálló véleményalkotási képességére, vitakészségére, valamint közösségben aktív
életvitelére, ezért már a felvételi során mint a legfőbb szempontokat veszik
ezeket alapul.
Kurzusrendszerünk is az interdiszciplinaritás jegyében alakult ki. A kollégium
alapcéljaként megfogalmazott keresztény értelmiségi nevelés négy félév
alapképzéssel indul, amely teológiai, vallásetikai és a közéletben való
részvételhez elengedhetetlen retorikai és esszéírás kurzusokból áll. Emellett
és ezek elvégzése után változatos lehetőségek nyílnak a kollégisták számára az
intézményben végzett tanulmányok folytatására, kinek-kinek a saját tudományos
szakosodása és érdeklődése szerint. A vallási (iszlám, buddhista, stb.),
néprajzi (vallásnéprajz stb.), szépirodalmi (Márai, Pilinszky stb.), társadalmi
és jogi (alkotmányjog, európai tanulmányok, a romák jogi helyzete stb.),
mentálhigiénés (pszichopatológia, önismeret), környezet- és természetvédelmi
(fenntartható fejlődés, ökológiai lábnyom) témájú kurzusok mellett önszerveződő
csoportos kutatómunkának és együttgondolkodásnak is marad hely a kollégium
falain belül. Ilyen például a Morus Tamás önképző kör a jogászok vezetésével,
és a következő félévben elinduló Esterházy-kurzus, valamint a környezetvédelmi
csoportmunka is. Azoknak pedig, akik egész félévüket saját kutatási témájuknak
kívánják szentelni, lehetőségük van tutorális képzésre.
Kurzusrendszerünk célja, hogy a félévek egymásra épülő tematikájával a hallgató
speciális képesítést is kaphasson saját tudományágának kiteljesítésére, illetve
egy olyan területen, amelyet szakmájához párosítani szeretne. A kollégium
elvárásaihoz tartozik a folyamatos nyelvtanulás, amit anyagilag támogat is.
Ehhez házon belül is biztosítunk nyelvtanfolyamot, ahol saját kollégistáink
adhatják tovább megszerzett nyelvismeretüket. Jelenleg a legnépszerűbb a
spanyol kurzus, de korábban hasonlóképp zajlott a német és a francia nyelv
tanulása is az intézmény keretein belül.
Az idegen nyelv megtanulásához és a világban való tájékozottsághoz az
intézményhez szorosan kapcsolódó Faludi Ferenc Akadémia is hozzásegít különböző
külföldi ösztöndíj-lehetőségek biztosításával, és a kollégisták közül ugyancsak
nagy számban nyernek támogatást a Magyar Ösztöndíjbizottságtól, ki-ki a maga
egyetemétől és különböző külföldi egyetemektől, amelyek kritériumai
feltételétezik a magas szakmai szinten elért eredményeket. Tagjaink a
legváltozatosabb helyeket látogatták meg egy-egy év vagy félév idejére:
Németország, Olaszország, Belgium, Franciaország, Nagy-Britannia és az USA
már-már hagyományosnak tekinthetők ösztöndíjasaink körében, de eljutottunk már
Spanyolországba, Argentínába, Peruba, Szíriába, Jemenbe és Kuvaitba is. Egy-egy
ilyen külföldi út a legtöbb esetben a kollégiumban megrendezett teaházzal
végződik, ahol hazautazónk megosztja tapasztalatait, élményeit a közösséggel,
és ahol különböző szakmai irányultságunkból merített kérdéseinkre válaszolva
több oldalról is bemutathatja az adott ország gazdasági, társadalmi, szociális,
néprajzi stb. helyzetét.
Fontosnak tartjuk, hogy az egyes kollégista diákok szakmai hozzáértésükből a
kollégium számára is hagyjanak hátra valamit, ezért bevezettük a negyedik
tagsági évben esedékes kollégiumi dolgozat kötelezettségét. Ennek a saját
tudományos területtel és a kollégiumi tanulmányokkal kapcsolatos témát kell
feldolgoznia. Hagyományosan saját publikálási lehetőséget kínál a legkomolyabb
szakmai munkát végző diákjaink tudományos kutatási eredményeit közreadó
tanulmánykötet, a Studia Ignatiana.
Az egyetemeken való átlag feletti teljesítésen és a nyelvtanuláson túl a
"szentignácosok" a lehető legtöbb alkalmat ragadják meg, hogy különböző szakmai
fórumokon megjelenjenek munkájukkal. Rendszeresen szerepelnek és érnek el
helyezéseket TDK-n és OTDK-n, kutatási témájukban több helyen tartanak
előadásokat, publikálják tudományos dolgozataikat.
A közéleti szerepvállalás és a nyílt, értelmiségi dialógus nemcsak szavakban,
de tettekben is megnyilvánult a kollégium alapítása óta. A Szent Ignác
Szakkollégium diákjai minden esztendőben egy adott téma köré szervezik
tudományos szimpóziumukat, amely rendszerint komoly érdeklődést és tudományos
sikert hoz. Minden egyes ilyen típusú rendezvénybe rengeteg energiát fektetünk,
melyben megnyilvánul a kollégisták elszántsága és szakmai elkötelezettsége.
Talán éppen ezekben a rendezvényekben mutatkozik meg legerősebben
szakkollégiumunk igazi, az alapító atyák által is kinyilvánított célja: a
társadalomért, a hazáért felelős, a nemzet felemelkedéséért tenni akaró
keresztény értelmiség odaadó munkássága. Minden évben más tudományos csoport
szervezi meg a konferenciát. Első szimpoziumunk a kultúra értékjellegének
erősítéséről szólt (Művelt Magyarország - Múlt vagy jövő? 1997), de fogadtunk
már vendégeket a médiáról, a retorikáról, a demokráciáról, az információs
társadalomról, jogi témában és a Közel-Keletről szóló konferenciáinkon is.
Rendezvényeinken a szakma jeles képviselőit, elismert tudósait és közéleti
személyiségeket, illetve érdeklődő idelátogatók százait látjuk vendégül. Többek
között előadónk volt (a teljesség igénye nélkül): Erdő Péter, Glatz Ferenc,
Jankovics Marcell, Magyar Bálint, Maróth Miklós, Orbán Viktor, Pléh Csaba,
Pokorni Zoltán, Prokopp Róbert, Rostoványi Zsolt, Schöpflin György, Szentiványi
István, Zlinszky János.
Év közben heti rendszerességgel szervezünk "teaházakat", azaz olyan kollégiumi
esteket, amelyek keretében egy-egy neves előadó tarthat tájékoztatót saját
területéről, vagy aktuális közéleti eseményekről beszélgethetünk, illetve
egy-egy kollégista mutathatja be saját tapasztalatait, érdeklődési körét.
Sokszor egy ilyen teaházi est ad hoc módon konferencianagyságúra nőheti ki
magát, mint például történt az a tiszai ciánszennyezés kapcsán vagy a palesztin
nagykövet látogatásakor.
A SZIK a szakkollégiumi mozgalomban aktívan és alkotó módon vesz részt. Ezt
jelzi, hogy a kollégium falai között fogadták el a Szakkollégiumi Chartát.
A kollégisták szakmai tevékenységét jól jellemzik a 2003-as év eredményei: az
ötvenfős kollégiumból négyen szereztek OTDK-helyezést vagy különdíjat, hatan
publikáltak különböző elismert kiadványokban, négyen tartottak tudományos
konferencián előadást és tizenketten nyertek el külföldi ösztöndíjat vagy
tanulmányutat. Végzetteink közül sokan vállalnak újabb, posztgraduális
tanulmányokat és jelentkeznek doktori iskolákba - ehhez megfelelő környezetet
biztosít a Renaissance Tanulmányi Ház, ahová hasonlóan színvonalas feltételek
teljesítése útján kerülhet be a jelentkező.
A Szent Ignác Szakkollégium egyedülálló kezdeményezésének köszönhetően saját
utánpótlásáról is gondoskodik: a 2001/2002-es tanévben felmerült az ötlet, hogy
középiskolai diákok megszólításával elindítsuk junior programunkat, amely
félévente három képzés jellegű hétvégén keresztül készíti fel a végzős
középiskolásokat az egyetemi és a szakkollégiumi felvételire. A hétvégék témája
hasonló a kollégium célkitűzéseihez: a junioroknak a középiskolai anyagon
túlmutató, szélesebb tájékozottságot biztosít amellett, hogy nagyobb
betekintést nyerhetnek az egyetemista/főiskolás élet jellemzőibe. A hétvégék
képzési részét saját, szakmájukban továbbra is elismert, volt kollégistáink
végzik. Az általuk oktatott tárgyak: retorika-esszéírás, politikai filozófiák,
diplomáciatörténet, kommunikáció.
A kollégium sokrétű tudományos elhivatottságának megfelelően az intézmény
alapított egy saját könyvtárat, amely igen ritka és értékes kötetekkel is
büszkélkedhet. Munkánk eredményességéhez a két gépterem, és a szobákba is
telepíthető számítógépek nagy száma is hozzájárul, valamint a Párbeszéd
termében kiépített multimédiás rendszer, amely a szimpóziumokat is szolgálja.
Kollégiumunk azonban a tanulmányi rendszeren kívül még két pilléren áll: nagy
szerepet kap nálunk az önkormányzatiság, és a lelki, spirituális élet is. Mi
elsősorban mégis egy közösség vagyunk. Arra figyelünk, hogy az önkormányzatiság
és az önszerveződés jegyében a munka is egyenlően oszoljon meg a kollégisták
között. Saját rendszerezésünk van az év közben várható feladatokról, amely
vállalások formájában működik. A diákélet elengedhetetlen része a közös
táborozás, kirándulás, a filmklub, a buli és a sport, amelyek úgyszintén minden
lehetséges formájukban helyt kapnak az intézmény keretein belül. Lelki
életünket a rendszeres miséken, esti imaórákon és a lelkigyakorlatok idején
teljesíthetjük ki, és gazdagító élmény a határon túli gyermekek táboroztatása
is a "Gyökerek" tábor keretein belül, valamint egy dévai árva gyermek
neveléséhez való hozzájárulásunk is.
Mindezeket figyelembe véve - bár a Szent Ignác Szakkollégium létezése óta
állandó változásban van - észrevehető, hogy az alapító atyák szándékát követve
tartja színvonalát az intézmény, és a keresztény értelmiség jegyében az újabb
generációk kreatív gondolkodással felelnek meg a cselekvő jezsuita elveknek. A
Szent Ignác Szakkollégium számunkra áldásos sziget, ahol minden megtalálható:
barátok, tudomány, kreativitás; kápolna és otthon.
Gondolatok a Korányi Frigyes Szakkollégiumról
Godó Ferenc
igazgató, Korányi Frigyes Szakkollégium - godo @ kkt.sote.hu
Határon túli értékeink határon innen - A Márton Áron Szakkollégiumról
Drescher J. Attila
főigazgató, Márton Áron Szakkollégium - drescher @ mad.hu
A Szent Ignác Szakkollégiumról
Vandlik Ariadné Abigél
BGF-KKFK és az Université Catholique de l'Ouest végzett hallgatója, a Corvinus Egyetem hallgatója, Szent Ignác Szakkollégium - vandlik.ariadne @ szentignac.hu
<-- Vissza a 2005/8 szám tartalomjegyzékére
<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra
[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]