Magyar Tudomány, 2006/11 1405. o.

A jövő tudósai



BEVEZETŐ


Tisztelt Olvasó!


A kutatók utánpótlásával – fiatal tudósokkal foglalkozó melléklet tizenhetedik számában elsőként a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács megalakulásáról és céljairól számolunk be. Tátrai Ágnes, a Bio-Science Kft. ügyvezető igazgatója pedig egy többéves példamutató kezdeményezés, a BioGén tábor munkáját ismerteti. Kérjük, ha a nők tudományban betöltött helyzetével vagy az ifjú kutatókkal kapcsolatos témában bármilyen vitázó megjegyzése vagy javaslata lenne, keresse meg a melléklet szerkesztőjét, Csermely Pétert a csermely @ puskin.sote.hu email címen.

Csermely Péter

az MTA doktora

Semmelweis Egyetem, Orvosi Vegytani Intézet

csermely @ puskin.sote.hu


MEGALAKULT A NEMZETI TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCS


A tehetségeket sokan valamilyen elkülönült vagy elkülönítendő elitnek képzelik. Ebben annyi igazság van, hogy a tehetséges ember mindig egy rendkívül egyedi történet, hiszen éppen a tehetsége az, ami különlegessé, az átlagból kiemelkedővé teszi őt. Ennek ellenére a tehetség nem valamiféle kivételes sajátosság, ami csak nagyon keveseknek adatik meg. A modern társadalom olyan bonyolult kérdésekkel találkozik nap mint nap, amelyek megoldásához a lehető legkülönbözőbb fajta tudás- és képességformák mozgósítása kell. Így (meglehet: kis túlzással) azt mondhatom, hogy minden ember tehetséges, és az igazi feladat nem az, hogy kiválogassuk a tehetségeket a többiek közül, hanem hogy segítsük megtalálni mindenkinek azt, hogy éppen ő miben tehetséges. A tehetségekkel az állam nem tud mit kezdeni, hiszen az állam méretű óriás rendszerek az átlagos folyamatok kezelésére alakultak, amelyekből a tehetség egyedisége kezelhetetlenül kilóg. A tehetségsegítésnek tehát döntően civil feladatnak kell lennie, amelyet az állam optimális esetben megért és támogat.

A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács azért alakult meg, mert a tehetséges fiatalokat segítő magyarországi és határon túli civil szerveződések száma az elmúlt évtizedben igen örvendetesen megszaporodott. Ezek a szervezetek a tehetség természetéből fakadóan igen sokrétűek: van, amelyik az óvodás korúakkal, és van, amelyik az egyetemet végzettekkel foglalkozik. Van, amelyik a tudományban felmutatott tehetséget fejleszti, és van, amelyik a ritka mesterségekben mutatott, vagy éppen a zenei tehetségre koncentrál. Van hagyományőrzőbb, és inkább a generációkon átívelő értékrendbeli örökségre neveli a tehetségeit, és van, amelyik a tehetséges fiatalok egyéniségét tartja a legfontosabb értéknek, és inkább a különféleségek közötti együttműködésre nevel.

Nem várhatjuk el semelyik tanárembertől, szülőtől vagy tehetségét éppen hogy próbálgató fiataltól, hogy a százféle szervezet százféle sajátosságát kiismerje, és rájöjjön arra, hogy neki ezek közül éppen melyik való. Ezért is fontos az, hogy e szerveződések a róluk szóló információkat közösen is elérhetővé tegyék, és tanácsot adjanak a segítséget keresőknek abban, hogy milyen irányba kellene indulniuk. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács egyik legfontosabb célkitűzése éppen ez. A Tanács azonban egy konzultatív fórum is, ahol a tehetségsegítő szervezetek a mindenkori magyar kormányzattal és a társadalom más képviselőivel egyeztethetik a tehetségek segítése céljából fontosnak tartott lépéseket. A kormány vállalta, hogy minden évben (a Tehetséges Magyarországért Alapítvány által kezdeményezett Tehetség Napján – március 25-én – Bartók Béla születésnapján) beszámol a Tanácsnak a tehetségek segítésének érdekében tett lépésekről. Ezzel a Tanács a kormányzati tevékenység e szeletének civil kontrollját is ellátja.

A Nemzeti Tehetségsegítő Tanácsnak jelenleg a mellékelt táblázatban listázott 16 tagja van. Igen nagy öröm a számomra, hogy e szervezetek közül egy-egy szervezet a Felvidékről és Erdélyből, két szervezet pedig a Vajdaságból csatlakozott hozzánk. Keressük a kapcsolatot további határon túli (különösen Kárpátaljai) magyar tehetségsegítő szervezetekkel is.

A tanács nyitott, bármely olyan szervezetet vár a tagjai közé, amely megfelel az alábbi feltételeknek:

a tevékenységük során elvégzi a tehetséges, 35 éven aluli fiatalok valamilyen szempont illetve eredmény alapján történő több (legalább két) -lépcsős szelekcióját, és az így különböző szelekciós szintekre került fiatalok vagy közösségeik munkáját, illetve a fenti kritériumnak megfelelő közösségek munkáját hosszabb időn át folyamatosan segíti;

munkája legalább száz tehetséges fiatalra kiterjed;

munkája nemcsak lokális, hanem több régióra is kiterjedő;

munkáját legalább két éve folyamatosan végzi;

a tehetségek kiválasztása és segítése tevékenysége deklarált elemét jelenti, és

jogi személy.

Azért volt szükség arra, hogy a tanács tagságának feltételeit ilyen szűkre szabjuk, mert ha ezt nem tettük volna meg, igen rövid időn belül akár ezer fölé is nőhetett volna a tanács tagjainak a száma (hiszen akkor minden „jobb” iskolának a tanácsban lenne a helye, és melyik iskola nem tartja „jónak” magát?), ami rögtön működésképtelenséget okozott volna. Kérjük az Olvasót, ha tud olyan tehetségeket segítő szervezetről, amelyik véleménye szerint megfelel a fenti követelményeknek, adjon hírt róla a csermely @ puskin.sote.hu email címen, hogy közvetlenül felvehessük vele a kapcsolatot.

Milyen feladatokat tűztünk magunk elé? A legsürgősebbek egyike a www.tehetsegpont.hu honlap feltöltése információkkal, és egy állandó tanácsadó telefonvonal biztosítása. Terveink szerint erre még idén sor kerül, így biztatom az olvasókat, hogy írják fel e honlap címét, és látogassanak el a honlapra az év vége felé. Szervezünk egy levelezőlistát, ahol célzott információkat juttatunk el a tehetségek segítése iránt érdeklődőknek. Erre is a fenti honlapon lehet majd jelentkezni. A terveink között szerepel egy országjárás, ahol a regionális Tehetségnapok alkalmat fognak adni a helyi tehetségsegítő kezdeményezések bemutatkozására. Meg fogjuk alapítani a tanács baráti körét, amely módot ad a munkát pártolóknak, hogy támogatásukat eljuttathassák hozzánk. Rengeteg tervünk van még, de úgy érzem hitelesnek, hogy ezekről majd akkor írjak, amikor már a megvalósulásukból is látszik valami.

Fontos vállalásunk, hogy a Magyar Tehetséggondozó Társaság Európa-szerte elismert elméleti felkészültségére alapozva összegyűjtjük és közzétesszük a tehetségek segítéséről megjelent kiadványokat, és összegzően elemezzük ezek tanulságait. E munka során a tanács áttekinti a tehetségek segítésének hazai és külföldi lehetőségeit, és hosszú távú tervet dolgoz ki e lehetőségek fejlesztésére pályázatokkal, valamint a kormány a tanáccsal kialakított partneri viszonyát rögzítő kormányhatározat alapján állami intézkedések kezdeményezésével. E terv néhány kezdeti és vázlatos (bizonyos részeiben már megvalósulás alatt is álló) elemét (a vitára való ingerlés szándékával is) az alábbiakban ismertetem:

1. A tehetséges fiatalok innovációs és menedzseri készségeinek fejlesztése szervezett programokkal és e programok kifejlesztését és elterjesztését segítő pályázatokkal.

2. Pályázat, illetve programcsomag kidolgozása a legkiválóbb tehetséggondozó programok segítésére, tapasztalataik elterjesztésére, a tehetséges nők speciális segítésére, a tehetséges fiatalok kapcsolatrendszere, társadalmi beilleszkedésük, önszerveződésük, vezetői készségeik fejlesztését segítő, önmagukat ellenőrző és fejlesztő kezdeményezések létrehozására és elterjesztésére. (Ennek részeként: a résztvevő fiatalok önszerveződését segítő források; érzelmi érettségre, a tehetséges létforma problémamentes megélésére felkészítő tréningek; kommunikációs és pályázati sikerstratégiákra tanító tréningek; „Tanítsd a családod – tanítsd a környezeted” program stb.).

3. A tehetségek felismerésének és segítésének szervezett oktatása a tanító- és tanárképzésben (kezdeményezőkészségre, kreativitásra, innovációs szemléletre nevelő iskolai képzési elemek).

4. Programcsomag kidolgozása a tehetséggondozó tanítók és tanárok és a kutató tanárok tehetséggondozással kapcsolatos tevékenységének segítésére. Ennek részeként: tehetséggondozási programokkal pályázható tehetséggondozási normatíva bevezetése a közoktatásban a teljes tanulói normatíva egy ezrelékének erejéig. Pályázat meghirdetése a tehetséggondozással foglalkozó tanárok számára munkájukat segítő asszisztens felvételére. Fakultatívan választható egységes természetismereti képzés kidolgozása a közoktatásban.

5. Pályázattal elnyerhető tehetséggondozási normatíva bevezetése a felsőoktatásban a teljes hallgatói normatíva egy százalékának erejéig. A normatíva terhére pályázat kiírása a tehetséges hallgatók segítését és önszerveződését szolgáló kezdeményezések segítésére a felsőoktatásban. A MSc fokozatú képzés elterjedésével párhuzamosan főként a MSc-képzésben részt vevő, nemzetközi színvonalon kutató „MSc-tanári” gárda kialakulásának segítése az egyetemeken (tehermentesítéssel, kutatási segítséggel stb.). E tanárok kiemelt, átfogó szemléletet adó kurzusainak finanszírozása és látogathatóvá tétele a tehetséggondozásba bekerülő BSc-hallgatók számára is. Pályatárs program a fiatal tehetségek érvényesülésének elősegítésére.

6. A felsőoktatás tehetséggondozó kollégiumi rendszerének segítése. A Nemzeti Kiválóságok Kollégiumának átadása Budapesten és más régiókban. Pályázat átgondolása a szakkollégiumok szervezett tehetséggondozó munkájának (akár Felsőbb Tanulmányi Intézetként való) fejlesztésére.

7. Kiegészítő tudományos, illetve gazdasági-innovációs pályázati konstrukció kidolgozása középiskolai diákoknak és tanároknak a pályázatokon már sikeresnek bizonyult tudományos műhelyek, illetve kkv-k K+F munkájába való bekapcsolódására.

8. Program kidolgozása a fejlett országokban dolgozó tehetséges magyar fiatalok hazahozására és itthoni önálló tevékenységük biztosítására. A programterv spin-off és start-up cégek alapítását segítené elő, illetve inkubátorházat hozna létre a hazatérő, kiemelkedő fiatalok átmeneti elhelyezésére.

9. A tehetséggondozás gazdagításának állami terheit részben átvállaló „Tehetségalap” létrehozása. Adókedvezmény adásának átgondolása a Tehetségalapba befizetők számára, az örökösödési illeték és más járulékok eltörlése, ha az örökhagyó a Tehetségalapra hagyja vagyonának egy részét akár nevesített ösztöndíjak, illetve hozzájárulás céljára. A kiemelkedő tehetségek további előrehaladásába, külföldi tapasztalatszerzésébe befektető „Tehetség Rt.” és az rt. által folyósított „tehetséghitel” megalakítása. Az rt. nyitott lenne, abba bármely érdeklődő cég vagy magánszemély beszállhatna, a tehetséghitelt megfelelő feltételek mellett a tehetséges fiatalnak későbbi sikereinek anyagi vonzatából vissza kellene fizetnie. E pénzügyi konstrukciók speciális segítséget adnának a tehetséges fiatalok spin-off és start-up cégeinek megalapításához is.

A kormány a tanács működésének elindítására 12 millió forintot szavazott meg. Hadd hangsúlyozzam azonban itt is, hogy a tanács messze nem kormányfüggő, hanem civil szerveződések által alapított, független szervezet, amelynek munkájában a mindenkori magyar oktatási és kulturális miniszter meghívottként vesz részt. A civil jelleg az anyagi források keresésében is megnyilvánul. Szinte még meg sem alakultunk, és már beadtuk az első pályázatainkat. A későbbiekben nagyon számítunk a tehetségeket pártoló cégek és magánszemélyek támogatására is. Meggyőződésem, hogy a tehetségek segítése a legnagyobb rátával megtérülő hosszú távú befektetés.

Csermely Péter



A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács tagjai, Képviselő személy neve

1. Bethlen Gábor Alapítvány (Nagyenyed, Erdély), Dvoracsek Ágoston

2. Bolyai Műhely Alapítvány, Havass Miklós

3. Bolyai Farkas Alapítvány a Magyarul

Tanuló Tehetségekért (Zenta, Vajdaság), Gajda Attila

4. Katolikus Pedagógiai Szervezési

és Továbbképzési Intézet, Bajzák Eszter nővér

5. Kutató Diákok Országos Szövetsége, Sulyok Katalin, Daru János

6. Kutató Diákokért Alapítvány, Csermely Péter

7. Logos Alapítvány (kistérségi iskolák), Rajnai Gábor

8. Magyar Innovációs Alapítvány, Závodszky Péter (Antos László)

9. Magyar Innovációs Szövetség, Pakucs János (Antos László)

10. Magyar Tehetséggondozó Társaság, Balogh László

11. Szlovákai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Pék László

12. Országos Tudományos Diákköri Tanács, Szendrő Péter (Koósné Török Erzsébet)

13. Talentum Műhely (Győr), Mentler Mariann

14. Tehetséges Magyarországért Alapítvány, Kállai Gábor

15. Tehetségpártolók Baráti Köre, Szendrő Péter (Lengyel

Zsuzsánna, Murányi Andrea)

16. Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete

(Géniusz mozgalom), Muhi Béla



„BIOGÉN” TEHETSÉGGONDOZÓ TÁBOR


Egy ország számára a tehetséggondozás – mint közép- és hosszú távú stratégia – kiemelkedő jelentőséggel bír, mivel csak tervezetten és irányítottan biztosítható a tudás bővített újratermelése. A kérdés az, hogy kik, milyen közösségek, társadalmi szervezetek vállalnak szerepet abban, hogy időben felfedezzék és felmutassák a különleges tehetségeket, és hogyan, milyen keretek között tudják elősegíteni, támogatni e tehetségek kibontakozását, kiteljesedését. „A pszichológusok és a pedagógusok jelentős része ma már egyetért azzal, hogy a tehetség mint adottság szélesen manifesztálódik a gyermek- és a serdülőkorban, majd lassan apad el, differenciálódik és individualizálódik az egyedfejlődés során.” (Báthory Zoltán)

Törvényszerű-e, hogy a gyermek- és a serdülőkor bőven buzgó tehetségforrása a felnőtté válás során elapadjon? Mit tehetünk annak érdekében, hogy ne kallódjanak el tehetséges fiataljaink? A közoktatási intézmények többnyire nem jól gazdálkodnak a tehetségekkel, hiába fogalmazódik meg évtizedek óta az igény ezzel kapcsolatban, a gyakorlat mégis azt mutatja, hogy a tanítási órák döntő többségében minden diák ugyanazt kapja, és ugyanazt csinálja. Ezért a színvonalas, egy-egy tudományterületre koncentráló nyári táboroknak, kurzusoknak már most is nagy szerepük van, és még nagyobb szerepük lehet a tehetséggondozásban.

A Magyarországon működő cégek között ma még egyedülálló az a tehetséggondozó BioGén tábor, amelyet 2003 nyarán indítottunk el. A Bio-Science Kft. a Semmelweis Egyetemmel (az egyetemen belül az I. sz. Belklinikával és az I. sz. Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézettel) karöltve már több mint száz tehetséges középiskolás számára tette lehetővé, hogy alaposabban, elmélyültebben tanulmányozhassa a genetika titkait. A diákok az egyhetes kurzus keretében bepillantást nyerhetnek a kutatók, a klinikák mindennapjaiba. Ezek a fiatalok (a középiskola második, harmadik és negyedik évfolyamaiból) az elméleti előadások keretében és a gyakorlatok során megismerkedhetnek a legmodernebb genetikai kísérleti módszerekkel. A tábor ideje alatt a résztvevők sejtekből izolálnak DNS-t, amelyet kísérleteik során különböző genetikai mutációk vizsgálatára, kimutatására használnak. A program részét képezik: citogenetikai kromoszómarendellenesség-kimutatások, sejthalállal kapcsolatos kísérletek, valamint különböző DNS-szekvencia vizsgálatok. A táborozók a laboratóriumi gyakorlatok során a legkorszerűbb technológiát használják. Az előadásokat a Semmelweis Egyetem kiváló oktatói – többek között Csermely Péter, Falus András, Kopper László, Lakatos Péter professzorok és Kósa János, valamint a Bio-Science Kft. diplomás, hozzáértő szakemberei tartják.

Abban bízunk és reménykedünk, hogy – bábaként – elősegíthetjük az új évezred nagy tudósainak megszületését.

Tátrai Ágnes

A Bio-Science Kft. ügyvezető igazgatója

tatrai.agnesbio-science.hu


<-- Vissza a 2006/11 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]