Magyar Tudomány, 2007/12 1527. o.

Társadalomtudományok a Magyar Tudományos Akadémián



Nyugdíjmodellek


Simonovits András


a közgazdaságtudomány doktora, egyetemi tanár,

az MTA KTI tudományos tanácsadója, BME, CEU

simonov econ . core . hu


Ebben a cikkben1 a Magyar Tudomány olvasóit, elsõsorban a nem közgazdászokat szeretném tájékoztatni a hazai nyugdíjkutatások, különösen a nyugdíjmodellezések eredményeirõl. Mivel a nem közgazdász olvasók zöme keveset tud a nyugdíjgazdaságtanról, célszerû bevezetni õket a nyugdíjrendszerek közgazdaságtanába. A modern közgazdaságtanban kiemelt szerepet játszanak a modellek, ezért fõleg a nyugdíjmodellekre szorítkozom.

Feltételezem, hogy az olvasó már találkozott a nyugdíjrendszer problémáival, és bizonyos mértékig tájékozott a magyar nyugdíjrendszer mûködésérõl. A biztonság kedvéért néhány számmal érzékeltetem a téma fontosságát. 2006-ban az ország kb. 10 millió lakosának kb. 3 millió nyugdíjat fizettek ki, és ebbõl kb. 2,4 millió személy kapott saját jogú (öregségi vagy rokkantsági) nyugdíjat. A bruttó hazai termék közel 10 százalékát teszik ki a nyugdíjak, amelyek egyelõre kizárólag az állam által kötelezõen kirótt nyugdíjjárulékokból és egyéb adókból származnak. A népesség öregedése miatt (kevesebb gyermek születik, és tovább élnek az emberek) a nyugdíjteher a jövõben jelentõsen tovább nõ, és kezelése különleges figyelmet igényel majd a társadalom részérõl. Nyomatékosan az olvasó figyelmébe ajánlom Augusztinovics Mária 2002-ben, e folyóiratban publikált áttekintését, amelyet mintegy kiegészít cikkem.

A cikk felépítése a következõ:

1. Megismertetem az olvasót az életciklus-modellel, amelyben a gyerek- és az idõskori fogyasztást a dolgozó kori keresetbõl kell visszamenõleg, illetve elõretekintve fedezni.

2. Megmutatom, hogy az egyéni életciklusból hogyan lehet eljutni a társadalombiztosításhoz (rövidítve tb), amely zömében a jelenlegi dolgozók járulékából fedezi a nyugdíjasok járadékát.

3. Vázolom, milyen elvek szerint lehet a különbözõ életpálya-keresetû egyének tb-nyugdíját úgy megállapítani, hogy a jobban keresõ relatíve ne nyomorodjon el, és a rosszabbul keresõ ne haljon éhen.

4. Összehasonlítom a felosztó-kirovó rendszert a tõkésített magánrendszerrel.

5. Megkérdezem: lehet-e a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer helyébe tõkésített magánrendszert létrehozni, és ha igen, akkor miért nem érdemes?

6. Végül egészen röviden utalok arra, hogy a nemzetközi kutatók mellett mennyiben járultak hozzá a magyar közgazdászok a nyugdíjgazdaságtan fejlesztéséhez az utóbbi évtizedekben.

A cikkben a lehetõ legegyszerûbb modelleket mutatom be, a lényegre szorítkozva. Az irodalomjegyzékben közölt írások alapján az olvasó alaposabb ismeretekre is szert tehet.


1. Életciklus-modell


Minden társadalomban háromféle típusú egyén létezik: aki dolgozni fog (gyermek), aki dolgozik (dolgozó), és aki dolgozott (nyugdíjas). Tegyük föl, hogy a gyermekkor L évig tart, a dolgozó R éves koráig dolgozik, és a nyugdíjas D éves korában hal meg. Egyelõre tegyük fel, hogy a gazdaságban nincsenek transzferek (családi pótlék, ösztöndíj, nyugdíj). Tegyük föl, hogy a dolgozó éves teljes keresete (pontosabban: bérköltsége) w, az egyén éves fogyasztása c, idõben változatlan mennyiségek. Egyszerû életciklusmodellünkben nincs növekedés, nincs infláció, nincs kamat és nincs bizonytalanság. Könnyû belátni, hogy ekkor szükségszerûen fennáll a következõ azonosság:


Mit mond ez a nyilvánvaló azonosság? Nagyon sokat. A.) Adott élettartam esetén minél hosszabb a gyermekkor és minél hosszabb a nyugdíjaskor, annál kisebb a fogyasztás a keresethez képest. B.) Csak akkor érdemes növelni a gyermekkor és a nyugdíjaskor hosszát, ha ezzel megfelelõen növeljük az életpálya-átlagkeresetet. (Az egyetemet végzett életpálya-keresete kárpótolja az egyént és a társadalmat az egyetemi évek során kiesõ keresetért, és a megrokkant vagy megöregedett egyén nyugdíjazása megkönnyíti a munkában maradók helyzetét.)

1. számpélda: L = 20, R = 60 és D = 80 év, w = 1, tehát c = 1/2. A teljes bérköltségnek csak a felét lehet elfogyasztani.

Az összefüggés finomítható, ha figyelembe vesszük, hogy a gyermekkori fogyasztás (még az iskoláztatást is beszámítva) és az idõskori fogyasztás (még a megnövekedett egészségügyi költségeket is figyelembe véve) kisebb, mint a dolgozó fogyasztása. További bonyodalmak:

a.) Az egyén nem él egyedül egész életében, legalábbis a gyermekkorát családban tölti.

b.)A gyermekek, sõt a fiatalok nem kapnak fogyasztási hitelt, pedig az (1) képlet szerint fogyasztásukat hitel fedezi.

c.)Bizonyos körülmények között a megtakarítás kamatozik, ezért az idõskori teher könnyebbíthetõ.

d.)Az egyén élettartama véletlentõl is függ, és ahhoz, hogy várható értékkel helyettesíthessük a véletlen változót, fel kell tennünk, hogy létezik egy olcsó életbiztosítás, amely kockázatközösség alapján kiegyenlíti az egyéni kockázatokat.

e.)Növekvõ gazdaságban az egyének keresete és fogyasztása hosszú távon nõ.


2. A felosztó-kirovó rendszer


Jelenleg a legtöbb fejlett országban a nyugdíjasok nagyobb része nyugdíja nagyobb részét társadalombiztosítási rendszerben kapja. Ezek a tb-rendszerek szinte kivétel nélkül felosztó-kirovó rendszerûek, azaz minden évben zömében a dolgozók befizetése fedezi a nyugdíjasok nyugdíját. Milyen összefüggés jellemez egy ilyen rendszert? Hasonló, mint az (1) egyenletben, csak némileg más változókkal. Ha  a nyugdíjjárulékkulcs, akkor minden dolgozó évente w keresete után w járulékot fizet, és minden nyugdíjas évente b nyugdíjat kap. Tegyük fel, hogy minden dolgozóra µ nyugdíjas jut, ez a szám az ún. idõskori függõségi hányados. Ekkor a következõ egyenlet írható fel: µb=w. Legyen  a nyugdíjak és a nettó keresetek aránya, az ún. helyettesítési hányados: b=(1–) w. Behelyettesítéssel adódik egy másik alapvetõ azonosság:




2. számpélda: Legyen µ=1/2, =1/4, akkor /(1–)=1/3, azaz =2/3. Ez hasonlít a magyar adatokra. Legyen most µ=1/3, =1/8=0,125; akkor /(1–) = 1/7=0,143; azaz =3/7=0,428. Ez hasonlít az amerikai adatokra. De lehet, hogy néhány évtized után az öregedõ amerikai társadalmat is a jelenlegi magyarhoz hasonló idõskori függõségi hányados fogja jellemezni, míg a magyar mutató még kedvezõtlenebb lesz.

Persze itt is sok az egyszerûsítés. Lássunk néhány durva elhanyagolást!

a.) A járulékok a legtöbb országban nem a teljes, hanem a bruttó keresetek arányában vannak megállapítva, és a munkavállalói járulékot a bruttó bérbõl levonják, a munkaadói járulékot a bruttó bérhez hozzáadják. A munkavállalói járulékot csak egy meghatározott felsõ korlátig vonják le (például Magyarországon jelenleg kb. az átlagbér 3-szorosáig), a munkáltatói járuléknak viszont nincs korlátja.

b.) A valóságban a dolgozó korúak jelentõs hányada nem dolgozik (tanul, fõfoglalkozásban gyermekét gondozza, munkanélküli, nyugdíjas vagy inaktív), és a nyugdíjkorúak egy része nem kap nyugdíjat. Ez az eltérés egyenlegében jelentõsen nehezíti a nyugdíjterheket, különösen az átmeneti országokban.


3. Újraelosztás a nyugdíjrendszerben


Eddig átlagkeresettel és átlagnyugdíjjal számoltunk, de a valóságban szinte minden egyénnek más és más az életpálya-keresete és a nyugdíja. Lássuk, hogyan állapítják meg a különbözõ nyugdíjrendszerek az egyének nyugdíját – legalábbis nagy vonalakban. Tegyük föl, hogy a dolgozó R évig dolgozik, ez alatt összesen W összeget keres, éves átlagkeresete tehát w = W/R. (Még mindig nincs infláció!) Arányos nyugdíjrendszerben a keresettel és a szolgálati idõvel arányosan állapítják meg a nyugdíjat, ahol az éves szorzó :



3. számpélda: Legyen R=40 év, w=1,
= 0,2; és =0,02. Tehát b=0,64 és =0,8.

Elsõ közelítésben arányos nyugdíjrendszer mûködik Németországban, Svédországban és Lengyelországban, valamint Magyarország is közeledik ehhez a rendszerhez. Jelenleg azonban hazánkban még csak 1988-tól számítják be a nyugdíjba a kereseteket, és egy meglehetõsen bonyolult skálán mérik a szolgálati idõ hozzájárulását: vannak olyan szolgálati évek, amelyek a beszámított kereset 3,3 százalékát érik, de vannak olyan évek, amelyek csak 1 százalékot érnek, hogy az átmeneti értékekrõl ne is beszéljünk.

Más országokban és más idõszakokban azonban más típusú, nem arányos nyugdíjrendszerek is mûködtek, mûködnek vagy fognak mûködni. Legegyszerûbb esetben mindenki ugyanannyi b0 alapnyugdíjat kap (például Hollandiában), vagy keresettõl függetlenül csak a szolgálati idõtõl függõ alapnyugdíjat kap, mint Nagy-Britanniában. Természetesen egy ilyen rendszer csak akkor elfogadható a társadalom jobban keresõ tagjainak, ha differenciált magánnyugdíj egészíti ki vagy írja felül (lásd késõbb).

Az országok harmadik csoportjában (az Egyesült Államokban és nyomaiban még Magyarországon is) a fenti két rendszer kombinációja valósul meg. Leegyszerûsítve a valóságos bonyolult képletet, a következõ képletet írhatjuk:



ahol b0 egy keresettõl független nyugdíjrész, és v egy másik szorzó, amely szükségképpen kisebb -nál. (A leegyszerûsítés abban áll, hogy a (3*) képlet helyett egy sokkal bonyolultabb formulát alkalmaznak, kereseti sávonként változó v(1),…, v(m) arányossági tényezõkkel, hasonlóan a személyi jövedelemadóból ismert bonyodalmakkal.)

4. számpélda: Képzeletbeli gazdaságunkban kétfajta nettó kereset és kétfajta szolgálati idõ van, numerikusan 50–150 eFt, illetve 20–40 év. Mindkét eloszlás legyen szimmetrikus, az átlag tehát 100 eFt, illetve 30 év. A két eloszlás egymástól független, tehát mind a négy kombináció valószínûsége ¼. Az arányos nyugdíj esetében minden szolgálati év az átlagkereset 2 százalékát hozza a konyhára. Például 50 eFt nettó kereset és 20 szolgálati évhez tartozó nyugdíj 0,02×50 eFt×20=20eFt stb. Számpéldánkban az átlagnyugdíj 60 eFt, éppen a nagykeresetû, rövid szolgálati idejû típusé. Az alapnyugdíj legyen az átlagnyugdíj fele, 30 eFt, és ekkor változatlan átlagnyugdíj esetén az arányos nyugdíj fele adódik az alapnyugdíjhoz, tehát 1 százalékos a szorzó. Például 50 eFt nettó kereset és 20 szolgálati évhez tartozó vegyes nyugdíj 30 eFt+0,01×50 eFt×20=40eFt stb. A két rendszerben fizetett nyugdíjakat a táblázat 3. és 4. oszlopa tartalmazza. A kiskeresetû rövid és hosszú szolgálati idejû nyer az alapnyugdíj bevezetésével 20, illetve 10 eFt-ot, a nagykeresetû, rövid szolgálati idejû a pénzénél marad, és a nagykeresetû, hosszú szolgálati idejû típus veszít 30 eFt-ot. A valóságban természetesen aszimmetrikus az eloszlás a kiskereset, illetve a hosszú szolgálati idõ javára, de szemléltetésünkben ennyi egyszerûsítés megengedhetõ. Az arányos nyugdíj bünteti a „munkakerülést” és a kereseteltitkolást, de túlzottan szigorúan bánik a kiskeresetû, rövid szolgálati idejû csoport azon tagjaival, akik önhibájukon kívül kerültek ebbe a csoportba. Az alapnyugdíjjal kiegészített vegyes nyugdíj mindenkinek biztosítja a minimális megélhetést, de túlzottan elnézõ a „lógosokkal” és a járulékkerülõkkel. Az 5. oszlopba tettük az ún. rászorultsági nyugdíjat tartalmazó rendszert, amely a két rendszert kombinálja. A 20 eFt-os nyomornyugdíjat felemeljük 30 eFt-ra, és az egyszerûség kedvéért a legnagyobb nyugdíjból lecsípünk 10 eFt-ot, a középsõ kategóriák nyugdíja változatlan marad. (1. táblázat)


4. A felosztó-kirovó és a tõkésített rendszer összehasonlítása


Ebben a pontban összehasonlítjuk a felosztó-kirovó és a tõkésített rendszert. Milyen is a kötelezõ tõkésített nyugdíj? Olyan, mint egy banknál vezetett és kamatozó megtakarítási betét, csak az évi befizetés mértékét itt az állam elõírja. Itt mindenki saját magának takarékoskodik, és (látszólag) nincs szükség a társadalomra, a nemzedékek közti újraelosztásra. Az egyszerûség kedvéért egy nagyon egyszerû modellt írunk fel, az ún. együttélõ nemzedékek modelljét. Minden egyén két idõszakig él, az elsõben fiatal és dolgozik, a másodikban idõs és nyugdíjat élvez. (A realitás kedvéért egy-egy ilyen idõszak hossza kb. 20–30 év.) Legyen r az idõszaki kamattényezõ (=1 + kamatláb). Legyen az 1. idõszak keresete w, az idõsek száma 1. A tõkésített rendszerben a dolgozó befizet w összeget, amely a második idõszakra b2=rw-re hízik, ez a nyugdíj.

Mi történne egy felosztó-kirovó rendszerben? Tegyük fel, hogy a népesség száma idõszakonként n-szeresére, a reálkereset pedig g-szeresére nõ. (Emlékeztetjük az olvasót, hogy n = 1/µ, azaz a népesség növekedési szorzója éppen a korábban bevezetett függõségi hányados reciproka.) Ekkor az 1. idõszak nyugdíja b1*=wn , azaz a következõ idõszak nyugdíja b2*=wng.

Milyen () kamattényezõjû tõkésített rendszerrel egyenértékû a felosztó-kirovó rendszer? Ha a két nyugdíjat azonosnak vesszük, akkor adódik egy nevezetes képlet:



Szóban, a felosztó-kirovó rendszer implicit kamattényezõje egyenlõ a népesség növekedési tényezõjének és a reálkeresetek növekedési tényezõjének szorzatával.

Persze ez a modell nagyon durva, hiszen azonosnak veszi a munkával és nyugdíjban töltött idõszakot, eltekint a keresetek életkorfüggésétõl. Könnyen lehet nemzedékek helyett évjáratokkal számolni, csak bonyolultabbakká válnak a matematikai kifejezések. Ennek ellenére ez a modell nagyon népszerû, talán túlzottan is az.

5. számpélda: Éves adatokra áttérve. A.) Növekvõ népesség, gyorsan emelkedõ reálkeresetek (1960): n=1,02; g=1,04; =1,06 szemben r =1,02-vel – nagyon kedvezõ a tb javára. B.) Stagnáló népesség, lassan emelkedõ reálbérek: (1990): n=1,0; g=1,02; =1,02 szemben r=1,05-vel – nagyon kedvezõtlen a tb-re nézve.

Statisztikai adatok szerint a reálkamatláb hosszú távon nagyobb, mint a gazdaság növekedési üteme (korábban mindkét tényezõt elhanyagoltuk), s ezért úgy tûnhet, hogy érdemesebb lenne áttérni a tõkésített magánrendszerre.


5. A felosztó-kirovó rendszertõl

a tõkésített rendszerig


A felosztó-kirovó rendszernek nagyon sok kritikusa van, akik részben vagy egészben megpróbálják a rendszert visszaalakítani az 1935–1945 elõtti tõkésített magánrendszerbe. Miért ragaszkodik mégis a legtöbb állam szavazóinak és politikusainak a zöme a felosztó-kirovó rendszerhez? Hiszen egyszerûen csak be kellene zárni a felosztó-kirovó nyugdíjrendszert, és elindítani a (régi-) új tõkésített nyugdíjrendszert. Valóban, ezt tette teljes mértékben Chile 1983-ban és részlegesen Magyarország 1998-ban.

Mi a gond? Semmi különös, „csak” ki kellene fizetni a lezárt nyugdíjrendszerben keletkezett implicit adósságot, amely a már korábban szerzett nyugdíjjogosultságok összege. Ez a nehezen megfogható szám a nemzeti bruttó össztermék 100–300 százalékára is rúghat. Az adósságtól könnyen megszabadulhatunk, ha az állam hajlandó az explicit államadósságához hozzávenni az implicit nyugdíjadósságot is, és a keletkezõ adósságtöbblet okozta kamattöbbletet éppen a tõkésített rendszerben remélt magasabb hatékonyságból származó járulékmegtakarításból fedezheti. Ehhez „csak” az kell, hogy az EU elfogadja a maastrichti kritériumok elvetését, például 60 helyett 260 százalékra emelje az implicit nyugdíjadóssággal bõvített államadósság/GDP korlátot. Errõl azonban szó sincs, és egyébként is egy ilyen átmenetnek semmi értelme sem lenne.

Az 1994–1998-as ciklus magyar kormánya nem véletlenül riadt vissza egy ilyen radikális átalakítástól. Csupán a nyugdíjrendszer negyedét privatizálta és tõkésítette, és azt is csak az akkori dolgozók felénél. Ha a két törtet összeszorozzuk, 1/4×1/2=1/8 adja a magánjárulék súlyát a teljes járuléktömegben, és ha figyelembe vesszük, hogy a nyugdíjjárulék-tömeg durván a GDP 8 százaléka, akkor a kiesõ összeg a GDP 1 százaléka. Pontosabb számítások nagyobb értéket adnak, azaz 2005-ben a mérsékelt reform kb. a GDP 1,5 százalékával növelte a kimutatott költségvetési hiányt, és hozzájárult a magyar gazdaságról jelenleg alkotott kedvezõtlen kép kialakulásához. Pedig lehet úgy is érvelni, hogy csak látszólagos a költségvetési hiány növekedése, de hosszas ingadozás után a jelenlegi magyar kormány 2006-ban taktikai okokból lemondott errõl az ideiglenesen rendelkezésre álló kozmetikázási lehetõségrõl.

Felírható az átmenet többféle forgatókönyve és azok modelljei. Ez azonban már meghaladná e bevezetõ cikk kereteit.


6. A magyar nyugdíjgazdaságtan


A magyar nyugdíjgazdaságtan meglehetõsen késõn született meg, de viszonylag hamar behozta lemaradását. Fõleg a gyakorlati megközelítésben jeleskedtünk, de néhány elméleti munkával is jelentkeztünk. A szokástól eltérõen a szövegben nem utalok a magyar szerzõk hozzájárulására a nyugdíjgazdaságtanhoz, helyette a cikk felosztásának megfelelõ szakaszszámot írom a hivatkozási jegyzékben szereplõ minden publikáció végére. A magyar szerzõk nemzetközi teljesítménye érzékeltetéseképpen a magyar nyelvû publikációk mellett bemutatom az angol nyelvûeket is, az angol változat címével és bibliográfiai adataival.


Kulcsszavak: nyugdíjrendszer, tb-nyugdíj, magánnyugdíj, nyugdíjmodell, népességöregedés, életciklus


Irodalom

Ámon Zsolt – Budavári Péter – Hamza Lászlóné – Haraszti Katalin – Márkus Annamária (2002): A nyugdíjreform elsõ négy éve. Modellszámítások és tények. Közgazdasági Szemle. 49, 518–527. [5]

Augusztinovics Mária (1983): Emberek és gazdaságok, Közgazdasági Szemle. 30, 385–402. [1]

Augusztinovics Mária (1999): Nyugdíjrendszerek és reformok az átmeneti gazdaságokban. Közgazdasági Szemle. 46, 657–672. Lásd még Pension Systems and Reforms – Britain, Hungary, Italy, Poland, Sweden. European Journal of Social Security. 1, 351–382. [5]

Augusztinovics Mária (2000): The Dynamics of Retirement Savings – Theory and Reality, Structural Change and Economic Dynamics. 11, 111–128. [1]

Augusztinovics Mária (2002): A nyugdíjrendszerrõl. Magyar Tudomány. 47, 447–460.

Augusztinovics Mária (koordinátor) – Gál Róbert Iván – Matits Ágnes – Máté Levente – Simonovits András – Stáhl János (2002): A magyar nyugdíjrendszer az 1998-as reform elõtt és után. Közgazdasági Szemle. 49, 473–517. Lásd még The Hungarian Pension System Before and After the 1998 Reform. In: Fultz, Elainr (ed.): Pension Reform in Central and Eastern Europe. ILO, 1, Budapest, 25–93. [5]

Augusztinovics Mária – Köllõ János (2007): Munkapiaci pálya és nyugdíj: 1970–2020. Közgazdasági Szemle. 54, 529–559.

Augusztinovics Mária – Martos Béla (1995): Számítások és következtetések nyugdíjreformra. Közgazdasági Szemle. 42, 993–1023. (Pension Reform: Calculations and Conclusions, Acta Oeconomica. 1996. 48, 119–160. [5]

Csontos László – Kornai János –Tóth István György (1996): Az állampolgár, az adók és a jóléti rendszer reformja. Egy kérdõíves felmérés tanulságai. Századvég. 1–2, 238–271. Lásd még: Tax Awareness and the Reform of the Welfare State: Hungarian Survey Results. Economics of Transition. 1998. 6, 287–312. [5]

Gál Róbert Iván ( szerk.) (2003): Apák és fiúk és unokák. Osiris, Budapest. [1]

Gál Róbert Iván – Simonovits András – Tarcali Géza (2001): Nyugdíjreform és korosztályi számla. Közgazdasági Szemle. 48, 291–306. Lásd még Pension Reform and Generational Accounts. Social Protection Discussion Paper 0127, 2001. World Bank, Washington D. C. [6A]

Orbán Gábor – Palotai Dániel (2006): Fenntartható-e a magyar nyugdíjrendszer? Közgazdasági Szemle. 53, 583–603. [5]

Réti János (1995): A nyugdíjreform néhány kérdése, Közgazdasági Szemle. 42, 993–1023. [3]

Simonovits András (1998): Az új magyar nyugdíjrendszer és problémái. Közgazdasági Szemle. 45, 689–708. Lásd még: The New Hungarian Pension System and its Problems, Transformation of Social Security: Pensions in Central-Eastern Europe. In: Müller, Katharina – Ryll, A. – Wagener, H-J. (eds.) (1999): Transformation of Social Security: Pensions in Central-Eastern Europe. Physica. Heidelberg, 211–230. [5]

Simonovits András (2002): Nyugdíjrendszerek: tények és modellek. Typotex, Bp. Lásd még Modeling Pension Systems. 2003. Palgrave, Macmillan, Oxford


1 Köszönetet mondok Augusztinovics Máriának és Szabó Katalinnak a cikk korábbi változatához fûzött megjegyzéseiért. A teljes változat az MTA KTI honlapján található.



Nettó kereset

Szolgálati idõ

Arányos nyugdíj

Alapnyugdíj plusz ½ arányos

Rászorultsági nyugdíjjal kiegészített

eFt

év

eFt

eFt

eFt






50

20

20

30+10=40

30

50

40

40

30+20=50

40

150

20

60

30+30=60

60

150

40

120

30+60=90

110


1. táblázat • Háromféle nyugdíjrendszer


<-- Vissza a 2007/12 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]