Magyar Tudomány, 2007/03 273. o.

Tanulmány


A tudomány korszaka


Vizi E. Szilveszter

az MTA elnöke



Századunk elejére a gazdasági élet fejlõdése olyan szakaszba lépett, amikor egyre nagyobb az igény az alkotó munkára, az új felfedezésekre, a kutatásra. Csak a tudást igénylõ, a tudományok iránt fogékony, az innovációra is érzékeny társadalom lesz versenyképes a XXI. század Európájában, amelyben a tudomány a fejlõdést leginkább biztosító erõ.

Valóban a tudomány korszakát éljük, hisz az egyes termékek árában egyre nagyobb értéket képvisel a hozzáadott szellemi tõke.


A XX. század második fele a sarkaiból forgatta ki a világot. A gazdasággal együtt új módon globalizálódott a tudomány. A közös nyelv (a latin és a német után az angol), a világméretû információcsere, az egymás kritikáján alapuló fejlesztés minden korábbinál jobban felgyorsította a tudomány fejlõdését. Ezzel összefüggésben, az innovációs lánc idõtartamának a befektetett tõke megtérülése miatti váratlan és gyors lerövidülése – egyes diszciplínákban − azt jelenti, hogy ma már a felfedezéstõl a termékké válásig tartó idõ gyakran nem haladja meg az öt-hat évet. (De még a hagyományosan hosszabb átfutást igénylõ gyógyszeriparban is nyolc-tíz év csupán az átlagos idõtartam.) Érdemes tehát befektetni a kutatásba, azon belül az alapkutatásba, érdemes az eredeti ötleteket, az innovatív erõt támogatnia a gazdaságnak, nemcsak venture capital formájában, hanem egyéb tõkeforrásokkal is. Az anyagi tõke ma oda megy, ahol szellemi tõke van, és a szellemi tõkével egyesülve hoz létre extraprofitot.

Az Európai Tanács döntése nyomán a 2000. év márciusában, Lisszabonban egy tízéves stratégia készült, melynek célkitûzése, hogy az EU a világ legdinamikusabb és legversenyképesebb tudásalapú gazdaságává váljon, egy olyan gazdasággá, amelyet a növekedés, a társadalmi összetartás, a legszélesebb értelemben vett környezet tiszteletben tartása és a teljes foglalkoztatottság jellemez.

A Lisszaboni Stratégia középtávú értékelésére 2005-ben került sor, amelynek során megállapítást nyert, hogy a tagállamok – a Lisszaboni Stratégiával kapcsolatos irányelvek átültetését illetõ – teljesítménye nem elég jó: átlagosan 58 %-os.

Az Európai Tanács 2005. március 22-23-i ülésén ismételt megerõsítést nyert, hogy az EU to become the most competitive and dynamic knowledge based economy in the world, capable of sustainable economic growth with more and better jobs and greater social cohesion. The triangle of knowledge – education, research and innovation – is essential for achieving this goal, to which effect the Community aims to mobilise and strengthen the necessary research and innovation capacities.1

A Lisszaboni Stratégia ereje a végrehajtott politikák és reformok integrált és célzott megközelítésében van, és valamennyi gazdasági, szociális és fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységét érinti.

A tudomány jelentõségét térségünkben csak fokozza, hogy Európában a tudományos együttmûködés egyértelmûen segíti az integrációt. Az Európai Unióban nagyon komoly gazdasági és politikai érdekek fûzõdnek a tudomány fejlõdéséhez. Nem véletlen, hogy az EU elhatározta, knowledge-based society-t, azaz tudásalapú társadalmat épít. Egyre többet akar invesztálni a szellemi tõkébe. A felkészült munkaerõt akarja felhasználni versenyképessége növelésére. A közelmúltban két vezetõ politikus is reagált országuk versenyképességi kihívásaira és komoly államháztartási gondjaira: az egyikük a nemzet versenyképességének érdekében az alapkutatások jelentõs növelésére és a közoktatásban a természettudományos tárgyak oktatásának fejlesztésére jelentett be igen látványos központi forrásnövelést, a másikuk emellett még hozzátette: növelni kell a tudományos intézetek és egyetemek függetlenségét. A két politikus: Bush amerikai elnök és Merkel német kancellár asszony volt. Bush elnök a 2006-os State of Union-ban, Merkel asszony a Science-ben beszélt minderrõl (Bush, 2006; Merkel, 2006). And to keep America competitive, one commitment is necessary above all: We must continue to lead the world in human talent and creativity. Our greatest advantage in the world has always been our educated, hardworking, ambitious people – and we’re going to keep that edge. Tonight I announce an American Competitiveness Initiative, to encourage innovation throughout our economy, and to give our nations’s children a firm grounding in math and science. (Bush, 2006)2

The German government recognizes that our future lies in a knowledge-based society founded on freedom and responsibility. This is what will enable Germany to rise to the challenges why the promotion of science, research and innovation is one fo my top priorities. (Merkel, 2006)3

A magyarországi politikai elit számára igazodási pontot jelenthet két legfontosabb nemzetközi szövetségesének – amelyek nem mellesleg: a világ vezetõ gazdasági-innovációs hatalmai – tudománypárti elszántsága.

Az elmúlt hat-nyolc évben Magyarországon is jelentõs szemléletbeli változások kezdõdtek. A tudás felhasználására épülõ fejlesztési stratégiákkal azokra a tradíciókra támaszkodunk, amelyeket az Akadémia egykori elnöke, Eötvös József indított el. Nemcsak a közoktatás és a felsõoktatás reformjával folytatjuk ezeket a hagyományokat, hanem a magyar tudomány, a magyar innovatív erõ, a kutatás-fejlesztés alkotó felhasználásával is. Nem csupán azért van szükségünk kutatásra, hogy világraszóló felfedezések szülessenek, hanem azért is, hogy alkalmasak legyünk a más országokban elért kutatások eredményeinek befogadására.

Nélkülözhetetlen szerepet tölt be a tudományos kutatás a problémák idejében történõ felismerésében is. A kutatók feladata és felelõssége, hogy a társadalomban megjelenõ szociológiai, közgazdasági, közegészségügyi, környezetvédelmi és más problémákat felismerjék, megértsék, és lehetõség szerint megoldást is javasoljanak. Fontos, hogy a gondolkodásba szükség szerint bevonják az adott probléma által érintett társadalmi szereplõket is.

A Nature-ben, a számunkra, tudósok számára legelegánsabb és legnagyobb presztízzsel rendelkezõ folyóiratban 2001. január 4-én megjelent egy cikk Genius Loci címmel, amely a következõ alcímet viselte: The Twentieth Century Was Made in Hungary. Volt egy idõszak, amikor a magyar közoktatás és a magyar felsõoktatás százával, ezrével indította el pályájukon az idõvel világhírre szert tevõ tudósokat. Az õ iskolájuk, szellemiségük még van annyira élõ, hogy az új iskolákkal együtt ezekre építhetõ fel a modern Magyarország.


Fejlesztendõ K+F bázis


A gazdasági növekedés alapvetõ feltétele a technológiai fejlõdés. Ez segíti a termelékenység növekedését, megteremti a fenntartható fejlõdés eszközeit, lehetõvé teszi a minõségi foglalkoztatást. Az oktatásba és a kutatás-fejlesztésbe (K+F) történõ befektetéssel a technológiai fejlõdést segítik a kormányok.

A K+F ráfordítások nagysága, ahogyan ezt Török Ádám éppen a Fejlesztés és Finanszírozás c. folyóiratban bemutatta, nem annyira önmagában, mint inkább nemzetközi összehasonlításban és a GDP-hez viszonyított arányában alkalmas következtetések levonására (Török, 2005). Ugyancsak fontosak az idõsorok és a ráfordítás belsõ szerkezete: melyik szektor járul hozzá nagyobb arányban a teljesítményhez? A gazdaságilag legerõsebb országokban az üzleti szektor ráfordítása mintegy kétszerese annak, mint amennyit a közszféra (a felsõoktatást is beleértve) áldoz tudományos kutatásra és kísérleti fejlesztésre. Hasonló az arány a kutatói létszámok tekintetében is: az Egyesült Államokban a kutatók 80 százaléka az üzleti szektorban dolgozik. Nyugat-Európában kiegyenlített az arány: a létszám 50-50 százalékban oszlik meg a közszféra és az üzleti szektor között. Magyarországon és a kelet-közép-európai régió országainak többségében azonban a kutatók-fejlesztõk mindössze 30 százaléka dolgozik vállalkozási-üzleti kutatóhelyen.

Az összes K+F ráfordítás 2005-ben 207,8 milliárd forint volt. Ez összehasonlítható árakon (PPP USD) számítva kevesebb, mint az EU-25 tagállamára számolt átlagos ráfordítás ötven százaléka. K+F intenzitásunk (a GDP-ben kifejezett összes K+F ráfordítás) 0,95 százalék, egy százalékkal kevesebb, mint az EU-25 átlaga.

Szektoronként elemezve a ráfordításokat, azt látjuk, hogy a GDP arányában kimutatott K+F ráfordítás a költségvetési szektorban nagyjából megfelel az európai átlagnak. Az átlagnál valamivel alacsonyabbak a felsõoktatási ráfordítások, és jóval alacsonyabbak az üzleti ráfordítások. Ez utóbbiak tekintetében a magyar adatok mindössze az európai átlag egyharmadának felelnek meg. A következõ évek fõ célkitûzése a vállalkozások K+F és innovációs tevékenységének erõsítése.

2005-ben 2516 kutató-fejlesztõ hely adatszolgáltatása alapján készítette el a K+F statisztikai évkönyvet a Központi Statisztikai Hivatal. Többségük, 62 százalékuk, a felsõoktatásban található.

A K+F tevékenység forrásai között a világ legtöbb országában lényeges szerep jut az állami költségvetésnek. Magyarországon azonban ez évtizedek óta nemcsak fontos, hanem a legfontosabb forrás. Új jelenség, hogy a hazai források növekvõ, bár még mindig nem elég nagy arányú nemzetközi forrással egészülnek ki. Országos szinten 2005-ben 10,7 százalékot (22,2 milliárd forint) tett ki a nemzetközi forrás, beleszámítva ebbe a vállalatok külföldi K+F megbízásait is. Az MTA kutatóintézeteinek ráfordításához 8 %-kal (2,2 milliárd) járultak hozzá a nemzetközi, leginkább az EU-pályázatokon nyert források.

Gyakori kritika a tudományos kutatás jelentõségét megkérdõjelezõ politikusok részérõl, hogy a hazai éves K+F ráfordításokon belül, a nemzetközi tendenciáktól eltérõen, közel kétharmad részt finanszíroz a költségvetés (jellemzõen alap- és alkalmazott kutatást), és csak a fennmaradó egyharmadnyi részt fordítják vállalatok K+F és innovációs tevékenységre. Akadémiai oldalról nem gyõzzük hangsúlyozni, hogy nem az állami ráfordítás a sok, hanem a gazdasági szereplõké a kevés. Csak remélni lehet, hogy ez utóbbit lényegesen megnövelik majd a második nemzeti fejlesztési terv operatív programjaihoz kapcsolódó sikeres pályázók.

A K+F tevékenység gazdasági hasznosulását leginkább a mérnöki és természettudományi végzettséggel rendelkezõk képesek elõsegíteni. Az alábbi két táblázat azt mutatja, hogy e tekintetben jelentõs lemaradásban vagyunk az EU más tagállamaival szemben.

A 20–29 éves korosztályban kimutatható végzettségi lemaradásunknál is kritikusabb a helyzet, ha a frissen végzett természettudományi diplomások hazai 2,9 százalékos arányát vetjük össze az EU-25 tagállamában mért 11,0 százalékos aránnyal. A mérnöki tudományokban, leginkább a Magyarországon innovációs tevékenységet is végzõ nemzetközi nagyvállalatokban elérhetõ jövedelmeknek köszönhetõen, jobban állunk. Az 1998–2003 közötti csökkenés ugyanakkor nagyon kedvezõtlen tendencia.

A közepesnél valamivel rosszabb helyezést érünk el, ha azt nézzük, hogy milyen arányt képviselnek nálunk a magasan képzett diplomások az összes munkaerõhöz viszonyítva. Hazai arányuk 12,7 százalék, Csehországban 9,1 százalék, Olaszországban 8,8 százalék, Dániában 21,2. A magasan képzettek átlagéletkora szempontjából jobb a helyezésünk; a középmezõnybe kerültünk 2003-ban azzal, hogy e minõségi csoporton belül nálunk több a 45 év alatti, mint például Dániában vagy Finnországban (EUROSTAT, 2006).

A technológiai fejlettség egyik legjellemzõbb mutatója ma a háztartások, illetve az egyének internethasználata. Magyarországon a szélessávú összeköttetéssel rendelkezõ háztartások aránya 11 százalék, míg az EU-25 átlaga 23 százalék. Ugyancsak 23 százalék ez a mutató Ausztriában, Lengyelországban 16 százalék, Olaszországban 13 százalék, Csehországban 5 százalék, Dániában viszont eléri az 51 százalékot (EUROSTAT, 2005). Az 1000 fõre jutó adatokat a fenti táblázat mutatja.


Publikációkban mért teljesítményünk


A tudományos kutatás egyik legjellemzõbb vonása a versenyszellem érvényesülése. Az általános versengésen belüli publikációs verseny azt fejezi ki, hogy mindenki igyekszik a legolvasottabb szakmai folyóiratokban a lehetõ leggyorsabban közzétenni új eredményeit. Erre az aktivitásra épül a legtöbb olyan teljesítménymérési módszer, amelynek segítségével megítélhetõ:

egy-egy ország vagy régió tudományos teljesítménye

egyes intézmények vagy intézménycsoportok teljesítménye

a tudományterületek teljesítménye

az egyes kutatók teljesítménye.

Magyarországon elsõként (és mindmáig egyedülálló módon) az MTA teremtette meg az 1990-es években annak a feltételeit, hogy a kutatóhálózat eredményeirõl bárki részletes tájékoztatást kapjon.4 Jelentõs elõrelépésre került sor emellett 2001-ben azzal, hogy létrejött az MTA Publikációs Adattára (TPA), amely az MTA-hoz tartozó kutatóhelyek publikációs és idézettségi adatait gyûjti, ellenõrzi és tartja nyilván saját adatbázisában. Ezzel segíti például a teljesítmények szerinti differenciált finanszírozást az MTA-n belül. Ugyanakkor alkalmas arra is, hogy igény esetén egyénekre, csoportokra vagy kutatási témákra esetileg összeállított publikációs és idézettségi listák készüljenek belõle.

Az MTA kutatóhálózatán túlmutató kezdeményezésként 2003-ban egy újabb publikációs és idézettségi adattár kiépítése kezdõdött meg az Akadémia forrásaiból. A Köztestületi Publikációs Adattárat (KPA) az MTA Kutatásszervezési Intézete (MTA KSZI) gondozza. Célja: a teljes magyar tudományos közösség teljesítményének bemutatása. Erre a KPA ma még csak részlegesen alkalmas, de néhány év múlva, amennyiben a kutatók ebben tevékenyen részt vesznek, nemzetközi összehasonlításban is egyedülálló és nagyon gazdag teljesítménytárház válhat belõle.

A Kutatásszervezési Intézetben mûködõ Tudományelemzési Szolgálat folyamatosan figyelemmel kíséri a magyar tudományos kutatók, azon belül elsõsorban a természettudományi területeken dolgozók publikációs és idézettségi adatainak alakulását. Az elemzések alapja a philadelphiai Thomson–ISI Web of Science (WoS) adatbázisa. Az adatbázisban 1995-ben összesen 3373, 2000-ben pedig 4226 magyar szerzõs (magyarországi munkahelyhez köthetõ) publikáció szerepelt. Ezzel a teljesítménnyel az ezredforduló körül még bekerültünk a világ harminc legtöbbet publikáló országa közé. A versenytársakra, azon belül leginkább a gyorsan fejlõdõ ázsiai és latin-amerikai országok tudósaira azonban nagyon oda kell figyelnünk.

A tudományos közösség számára az igazi értéket a megjelent írásokra kapott hivatkozások jelzik. A publikált kutatási eredmények idézettségi hatása sok tényezõtõl függ. Fontos befolyásoló tényezõ a téma aktualitása, elõzményei, beágyazottsága az adott szakterület más témái közé, az azonos vagy hasonló szakterületen dolgozó kutatók száma. Nagy szerepet játszik benne a publikáláshoz igénybe vett folyóirat nyelve és ismertsége is. Minõségi mutatóként mégis ez a leginkább használt teljesítményindikátor.

A magyar publikációkra átlagosan 2,5 idé-zet jutott 1995-ben és 3 idézet 2000-ben. Ezen belül a legtöbb idézetet (átlagosan 3,8) az MTA és a felsõoktatás együttmûködésébõl született cikkek kapták 2000-ben (Schubert, 2004). Az átlagos publikációkhoz képest legalább kétszeres idézettséget ért el az a húsz cikk 1995–2000 között, amely a legidézettebbnek számított Magyarországon a vizsgált idõszakban.

Egy hosszabb idõszakot felölelõ elemzés szerint az MTA-nak a publikációkból való részesedése, ha kisebb ingadozásokkal is, de növekvõ tendenciát mutat 1992–2005 között, és az idõszak végére megközelíti az 50 %-ot. Az idézetekbõl való részesedés mindvégig meghaladja a publikációkból való részesedést. Ezt mutatja a 2. ábra.

Vegyesen jelez akadémiai és felsõoktatási jó minõséget az idézettségi világátlag, az EU idézettségi átlaga és a magyar idézettségi átlag összevetése diszciplínák szerint. A magyar idézettségi átlag néhány területen meghaladja a világátlagot. A kiemelkedõen sikeres hazai tudományok a következõk: idegtudományok, fizika, földtudományok és ûrkutatás. (MTA – KSZI, 2004)


Nagy nemzetközi kutatóhálózatok


A K+F intézmények jelentõs hányada világszerte önálló, fõhivatású kutatóintézet, illetve hálózat. Az MTA kutatóhálózata nem ér el rossz helyezést abban a körben, amelyikhez más országokban található, hasonló jellegû, esetenként hasonló nagyságú intézményhálózatok sorolhatók. Az adatok az 1995–2004 közötti idõszakra vonatkoznak.

A 8. táblázatból látható, hogy az MTA, bár a publikációk számában a legkisebb, az egy publikációra kapott átlagos idézetszámot tekintve megelõzi a régió összes többi hasonló intézményét, valamint a két kínai akadémiát. A nagy nyugat-európai intézményhálózatok (illetve az ausztrál CSIRO) mutatószámai kedvezõbbek, de a felzárkózás reális célkitûzés lehet az MTA számára. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Max-Planck-Gesellschaft kutatói létszámának csak 40 százalékát, költségvetésének pedig mindössze a 10 százalékát éri el jelenleg az MTA.


Az MTA reformjának célja


A nemzetközi bírálati rendszer bevezetése és a nemzetközileg kiemelkedõ kutatások kiemelt támogatása a prioritásokat jelöli ki.

Az MTA most zajló reformja a felzárkózást segíti. A munkánkra és a mûködésre vonatkozó külsõ jelzések fontosak számunkra, de tervezett lépéseinket mindenekelõtt belsõ változtatási igény mozgatja. A reform elsõdleges célja, hogy a teljesítmény- és minõségelvû átalakítást az Akadémia saját kutatóhálózatában megvalósítsa, és az ország tudományosságának elsõ számú képviselõjeként erre ösztönözze a K+F valamennyi résztvevõjét.

Elveink szerint ehhez a jelenleginél korszerûbb, rugalmasabb szervezetre, aktív kutatásmenedzsmentre van szükség. Nyitottabbnak kell lennünk a társadalom és a gazdaság igényei iránt, eredményeinket közérthetõ módon kell eljuttatnunk az érdeklõdõ laikusokhoz. Gyorsabb, ésszerûbb döntési mechanizmusokat kell kialakítanunk minden olyan esetben, amikor nincs szükség közgyûlési határozatra valamely lépés végrehajtásához. Egyetértünk azzal, hogy a széles értelemben vett hasznosság követelményének meg kell jelennie a kutatói tevékenységben. A mindenkori kormány számára biztosítani kell a pártpolitikától és gazdasági érdekszövetségektõl független vélemény- és tanácsadás gyakorlatát.

Döntéseinknél figyelembe kell venni, hogy a természettudományok felgyorsult fejlõdése, annak szinte befolyásolhatatlan társadalmi hatása a szellemtudományok szelektív, de kiemelt támogatását igényli. Erre utal Annette Schavan német miniszterasszony interjúja is, amely a Die Welt címû lapban jelent meg (Schavan, 2007). Az Európai Unió demográfiai problémája (Németország, Olaszország stb.) vagy családszociológiai helyzetének szinte követhetetlen változása, a társadalmi kohéziós erõ csökkenése alapjaiban rendítheti meg az Európai Unió és így Magyarország helyzetét.

Konkrét kezdeményezéseink

A minõség biztosítása a magyar tudományos közéletben. Ennek egyik eszközeként szorgalmazzuk, hogy a köztestületi tagok, azon belül is elsõdlegesen az akadémikusok, az akadémiai doktorok mutassák be a nyilvánosságnak publikációs, oktatási és más, a tudományos kutatás társadalmi hasznát kifejezõ tevékenységüket (ahogy ez az akadémiai tagjelöltek esetében már elõírás). Fontos törekvésünk a kutatóhelyek teljesítményének minõségi és mennyiségi kritériumok szerinti értékelése, és az értékelés rendszerének kialakítása, az érintettekkel folytatott konzultációk után. A külsõ értékelésbe külföldi szakértõket be kívánunk bevonni.

A kormányzattal egyetértésben olyan finanszírozási rendszer kiépítésén dolgozunk, amely intézeteink költségvetési finanszírozásánál is figyelembe veszi a feladatok és a teljesítmények közötti különbségeket. A teljesítményarányos finanszírozás bevezetése. A cél „internationally competititve research” kiemelt támogatása. „Center of excellence”-k létrehozása.

Az ismeretterjesztés továbbfejlesztése.

A létszámgazdálkodásban növeljük a határozott idejû alkalmazások számát. Ezzel együtt segítjük az intézeteket abban, hogy a jól teljesítõ fiatal kutatók bentmaradhassanak az akadémiai kutatóhálózatban.

Igazgatói és vezetõi állások nemzetközi pályáztatása.

Az Akadémia az új törvényben közfeladatot is ellátó köztestületként, különleges nemzeti intézményként kerülne meghatározásra; természetesen megmaradna az önkormányzatiság elve és az autonóm mûködést is biztosító jogi környezet.

Valljuk, hogy egy minden tekintetben megújuló, a XXI. század kihívásait figyelembe vevõ Akadémia jó hatással lehet a magyar tudományos közéletre. A felsõoktatással és az üzleti szektorban dolgozó kutatókkal-fejlesztõkkel együtt fontos szerepet játszhatunk az ország tudásalapú társadalmának létrehozásában, a nemzeti értékek megõrzésében és megvédésében, az új értékek megteremtésében, a megújulásban. A magyar tudomány nemzetközi kisugárzású eredményei révén hazánk ismét Közép-Európa szellemi központja lehet.


Kulcsszavak: tudomány, versenyképesség, természet- és társadalomtudomány, kutatásfejlesztés, tudásipar


1 Az Európai Tanács 2005. március 22-23-i ülésén ismételt megerõsítést nyert, hogy az EU „váljék a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává, amely úgy áll a fenntartható gazdasági növekedés pályájára, hogy több és jobb munkahelyeket teremt, valamint fokozza a tagországok társadalmi kohézióját. E célt az ún. tudásháromszög – oktatás, kutatás és innováció – fejlesztése nélkül lehetetlen elérni, ezért az Európai Unió eltökélte, hogy mozgósítja és fokozza a szükséges kutatási és innovációs kapacitásokat”.

2 „Amerika versenyképességének fenntartásához mindenekelõtt az kell, hogy kötelezzük el magunkat, hogy továbbra is világelsõk akarunk lenni az emberi tehetség és kreativitás tekintetében. Világviszonylatban mindig is abban állt a legnagyobb elõnyünk, hogy népünk mûvelt, dolgos és nagyra törõ – és ezt az elõnyünket meg is akarjuk õrizni. Ezennel bejelentem az Amerikai Versenyképességi Kezdeményezést, amelynek az a célja, hogy innovációkra sarkalljon a gazdaságban, és a felnövekvõ nemzedéknek biztos alapokat adjon a matematikában és a természettudományokban.”

3 „A német kormány felismeri, hogy jövõnk záloga a szabadságra és felelõsségre épülõ tudásalapú társadalomban rejlik. Csak így felelhet meg az ország a kihívásoknak, és ezért szentelek magam is kiemelt figyelmet a tudomány, a kutatás és az innováció fejlesztésének.”

4 Az MTA kutatóintézeteinek és támogatott kutatóhelyeinek eredményei több száz oldalon jelennek meg minden évben, kutatóhelyi bontásban. A 2006. évben ezek már az MTA honlapján (http://www.mta.hu) is olvashatók.


Irodalom

Bush, George W. (2006): State of the Union. Address by the President.

http://www.whitehouse.gov/stateoftheunion/2006

European Commission (2005): Key Figures 2005 on Science, Technology and Innovation. Towards a European Research Area.

European Parliament and of the Council (2006): Seventh Framework Programme (2007-2013) Decision 1982/2006/EC

EUROSTAT (2006): Key Figures on Europe. Statistical Pocketbook 2006

KSH (1991, 1996, 2005): Kutatás és fejlesztés.

Merkel, Angela (2006): German Science Policy 2006. Science. 313, 147.

MTA – KSZI (2004): A magyar tudományos kutatás tudománymetriai mutatószámainak intézményi szintû áttekintése az 1996–2000. közötti idõszakban. MTA–KSZI, 2004. márc.

Román Zoltán (2006): Small and Medium-sized Enterprises and the Lisbon Objectives. Fejlesztés és Finanszírozás. 3, 20–29.

Schavan, Anette (2007): Geschwätzig und sprachlos zugleich. Die Welt. Januar 27.

Schubert András (2004): A magyar tudományos kutatás tudománymetriai mutatószámainak alakulása az akadémiai, felsõoktatási és egyéb szektorok között, 1995–2000. MTA–KSZI, Budapest

Schubert András – Tolnai Márton (2006): Az MTA kutatóhálózatának mérhetõ teljesítménye hazai összehasonlításban. http://www.mta.hu

Schubert András – Mosoniné Fried Judit (2006): A magyar tudomány mérhetõ teljesítménye. http://www.mta.hu

Török Ádám (2005): A K+F ráfordítások mérése. A „3 százalékos” lisszaboni cél és a tényleges teljesítmény. Fejlesztés és Finanszírozás. 3, 20–29.



Megnevezés

1991

1996

2005





K+F ráfordítás a GDP százalékában

1,09

0,67

0,95

Állami költségvetési források aránya (%)

50,0*

51,2*

49,4*

K+F létszám (FTE, azaz teljes munkaidõre átszámítva)

29 397

19 776

23 239

Kutatók és fejlesztõk száma (FTE)

14 471

10 408

15 878

1000 foglalkoztatottra jutó kutatók száma

3,2**

2,9**

3,9***

K+F létszám az aktív keresõk százalékában

0,63

0,55

0,60

MTA kutatói létszám (FTE)

2509

2218

2968

MTA kutatói létszám az országos kutatói létszám százalékában

17,0

21,3

18,0

A felsõoktatásban dolgozó oktatók, kutatók száma

4926

3857

5911

A felsõoktatási kutatói létszám az országos kutatói létszám %-ában

34,0

37,0

37,0

Vállalkozási kutatóhelyeken dolgozó kutatók, fejlesztõk száma

3843

1955

5008

Vállalkozásnál dolgozó kutatók, fejlesztõk száma




az országos kutatói létszám százalékában

27,0

19,0

32,0


1. táblázat • A K+F tevékenység legjellemzõbb mutatóinak alakulása Magyarországon (Forrás: KSH: K+F statisztikai évkönyvek 1991, 1996, 2005)

* Az elkülönített állami pénzalapokkal együtt – ** Forrás: OECD: Main Science and Technology Indicators. 2005/1 – *** Az adat 2003-ra vonatkozik



K+F ráford. össz.

Üzleti szektor

Költségvetési szektor

Felsõoktatás


2000

2004

2000

2004

2000

2004

2000

2004










EU-25

1,9

1,9

1,2

1,2

0,3

0,2

0,4

0,4

Belgium

1,2

1,9

1,5

1,3

0,1

0,2

0,4

0,4

Csehország

2,3

1,3

0,7

0,8

0,3

0,3

0,2

0,2

Dánia

1,9

2,6

1,5

1,8

0,3

0,2

0,5

0,6

Spanyolország

1,1

1,1

0,5

0,6

0,1

0,2

0,3

0,3

Olaszország

0,8

1,1

0,5

0,6

0,2

0,2

0,3

0,4

Magyarország

1,4

0,9

0,4

0,4

0,2

0,3

0,2

0,2

Szlovénia

0,7

1,6

0,8

1,0

0,4

0,4

0,2

0,3

Szlovákia

0,5

0,5

0,4

0,3

0,2

0,2

0,1

0,1

Bulgária

0,4

0,5

0,1

0,1

0,4

0,3

0,1

0,1

Románia

2,7

0,4

0,3

0,2

0,1

0,1

0,0

0,0

USA


2,6

2,0

1,8

0,2

0,2

0,4

0,4


2. táblázat • K+F ráfordítások szektoronként a GDP százalékában (Forrás: EUROSTAT, 2006)



A tevékenység típusa

2000

2004

2005

Alapkutatás

28,8

34,6

29,5

Alkalmazott kutatás

30,9

30,8

33,8

Kísérleti fejlesztés

40,3

34,6

36,7


3. táblázat • A K+F ráfordítások megoszlása tevékenységtípusok szerint, % (Forrás: KSH, 2005)




1. ábra • A K+F ráfordítások megoszlása pénzügyi források szerint 2005-ben, %


Ország

Mûsz. és term. tud. vég- zettséget szerzettek aránya (20–29 évesek, ezrelék)


2000

2004

EU-25

10,2

12,7

EU-15

11,0

13,6

Magyarország

4,5

5,1


4. táblázat (Forrás: EUROSTAT, 2006)



Ország

Természettudományok

Mérnöki tudományok

Éves változás 1998–2003 között

EU-25

11,0

13,2

-0,8

Belgium

9,1

10,2

0,6

Csehország

7,9

16,6

-0,1

Dánia

8,5

11,3

0,3

Észtország

7,9

9,3

-0,9

Spanyolország

11,2

16,9

5,1

Olaszország

7,6

15,3

-1,4

Magyarország

2,9

8,3

-9,1

Ausztria

7,0

21,4

-3,3

Szlovákia

8,8

15,3

2,7

Szlovénia

3,4

15,2

-4,8


5. táblázat • Természettudományi és mûszaki diplomát szerzõk aránya a frissen végzettek között 2003-ban, % (Forrás: EUROSTAT, 2005)



Ország

db/1000 fõ


Magyarország

267


Csehország

500


Bulgária

284


Ausztria

475


EU-25

441



6. táblázat • Internethasználók aránya 2005-ben (Forrás: EUROSTAT, 2005)




1995

1996

1997

1998

1999

2000

Összesen

Akadémia

8

13

7

8

9

5

50

Felsõoktatás

8

3

8

7

7

8

41

Akadémia és felsõoktatás

3

3

1

2

1

3

13

Egyéb

1

1

4

3

3

4

16

7. táblázat • A négy intézménycsoport részesedése a húsz legidézettebb cikkbõl, 1995 és 2000 között, évenként (Forrás: Kiemelkedõ publikációs és idézettségi teljesítmények a magyar tudományban, 2000–2004. MTA KSZI, 2005. április)




2. ábra • Az MTA intézményeinek részesedése az 1992–2005 között megjelent összes magyar publikációból és az azokra kapott idézetekbõl


Intézmény

Ország

Publikációk száma

Egy publikációra jutó idézetszám





Max-Planck-Gesellschaft

Németország

62 171

15,47

CNRS

Franciaország

41 608

10,51

CSIRO

Ausztrália

15 199

9,63

CNR

Olaszország

31 034

8,69

CSIC

Spanyolország

30 057

8,14

Magyar Tudományos Akadémia

Magyarország

10 780

6,78

Cseh Tudományos Akadémia

Cseh Köztársaság

18 715

6,19

Academia Sinica

Tajvan

20 780

6,10

Lengyel Tudományos Akadémia

Lengyelország

21 175

4,59

Orosz Tudományos Akadémia

Oroszország

109 846

3,12

Kínai Tudományos Akadémia

Kína


59 689

Ukrán Nemzeti Tud. Akadémia

Ukrajna

12 598

2,07

8. táblázat • A Web of Knowledge (Thomson–ISI, Philadelphia, PA, USA) Essential Science Indicators adatbázisának az 1995–2004 idõszakra vonatkozó intézményi adatai (Forrás: A Magyar Tudományos Akadémia az Essential Science Indicators mutatószámainak tükrében. Elõzetes eredmények. MTA–KSZI, 2005. április)


<-- Vissza a 2007/03 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]