Magyar Tudomány, 2007/03 332. o.

Tanulmány



Tudomány, felsõoktatás,

versenyképesség


Magda Sándor


az MTA doktora, egyetemi tanár, rektor

Károly Róbert Fõiskola, Gyöngyös

smagda karolyrobert.hu



Tanulmányomban nem közvetlenül a Magyar Tudományos Akadémia és a magyar felsõoktatási intézményrendszer reformjának szükségszerûségével foglalkozom, hanem teszem ezt inkább csak közvetve, mert azt vizsgálom, arra keresek választ, hogy napjaink kihívásainak miként felelhetünk meg, miként növelhetjük versenyképességünket, miként érhetjük el azt, hogy az MTA kutatóintézetei, az egyetemek és a kiemelkedõ innovatív vállalkozások, az oktatásban, kutatásban, tudományos képzésben egymás érdekeit szem elõtt tartva munkálkodjanak közösen.

Az ilyen jellegû útkeresés nem új keletû. A XIX. században korunk két kiválósága, Széchenyi és Eötvös azon vitatkozik, hogy mi kell jobban, mi kell elõbb, iskola-e vagy akadémia (Környei, 1991). A XX. század közepén Bibó és Szent-Györgyi folytat vitát a tudományos intézményrendszer válságáról, az akadémiai intézetek oktatásban való részvételérõl. Napjainkban pedig, a rendszerváltást követõen alapvetõ igényként fogalmazódik meg az értékteremtés, az innováció által elvárt ismeret, tudás jelenleginél eredményesebb, a gyakorlatban használhatóbb megvalósítása. Ennek hangsúlyozása azért fontos, mert az elmúlt két évszázadra visszatekintve azt állapíthatom meg, hogy Magyarországon a sikeres idõszakokban kiváló szakemberekben, tudósokban és a tudás iránt érdeklõdõ hallgatókban nem szûkölködtünk. Ezért ismerték el világszerte tudományos iskoláinkat, szellemi mûhelyeinket, szakembereinket és az országot. Ezért a XXI. század elsõ évtizedében arra kell választ keresni, hogy:

Ez az elvárt igényesség mennyire jellemzõ jelen korunk felsõoktatására, a tudományos mûhelyekre és a felsõoktatásból kikerülõ új diplomásokra?

Mindaz, amit napjainkban teszünk, elegendõ-e ahhoz, hogy a gyorsan változó világban versenyképesek legyünk, és azok is maradjunk?

A versenyképességet miként segíti a Magyar Tudományos Akadémia, a magyar felsõoktatás és az innovatív vállalkozások jelenlegi kapcsolata?

A kérdések ilyetén megfogalmazása azért indokolt, mert a XX. század teljesítményét nemzetenként értékelve ma már kijelenthetjük, hogy az elõzõ évszázadnak azok a nemzetek voltak a nyertesei, ahol az oktatás és a tudomány kiemelt szerephez jutott. Ez igaz Magyarország egy-egy meghatározott idõszakára (évtizedeire) is.

Így azt vizsgálva, hogy Magyarország, szinte csaknem ezáltal, a XX. század mely idõszakában ért el átlagon felüli teljesítményt, akkor ma már kijelenthetõ: a fejlõdést, a kiemelkedést e téren biztosító idõszak az 1970-es évek elejétõl a ’90-es évek elejéig terjed. Az 1960-as évektõl ugyanis fokozott figyelem irányul az általános és a középoktatásra, így az abból kikerülõk szakmunkásként, technikusként a munkaerõpiacra pozitívan hatnak, de versenyeznek azok is, akik tovább akarnak tanulni. A kitûzött fejlesztési célok teljesítése érdekében 1960-tól felsõfokú technikumokat, majd fõiskolákat és egyetemeket alapítanak, amelyek a térség kutatóintézeteivel és termelõüzemeivel szoros, napi együttmûködést hoznak létre az elérendõ fejlesztés, a munkaerõpiaci igények és a termelés érdekében. A felsõoktatásba az 1990-es évek elejéig az intézmények számának növelése ellenére is csak a középiskolai átlagnál jobb felkészültséggel lehetett bekerülni. A ’60-as évek második felétõl így mind a mûszaki, mind a természettudományos képzésnek olyan eredményeivel rendelkezünk, amelyekkel Magyarország az akkori környezetében mind ipari, mind mezõgazdasági területen kiemelkedõ teljesítményre volt képes, ami a volt szocialista országokon kívül Nyugat-Európában, az Amerikai Egyesült Államokban és más földrészeken is elismerést váltott ki. Ezért keresték a magyar természettudományi, matematikai, mûszaki és biológiai tudományos alapozottságú szakembereket, mérnököket, orvosokat, úgy is, mint a termelést szervezõket és irányítókat, de úgy is, mint a kutatásban és fejlesztésben részt vevõket. Ezen idõszakban a felsõoktatás a kutatóintézetekkel és a termelõüzemekkel együttmûködve – a jelenlegitõl kedvezõbb eredménnyel – képes választ adni a társadalom kihívásaira, a munkaerõpiac megrendeléseire. A törés, a kedvezõtlen tendencia arra az idõszakra esik, amikortól csökken a felsõoktatásban a felvételi követelmény, a képzésben az egyértelmûbben számon kérhetõ reálismeretek és gyakorlati jártasság helyett a valószínûleg indokolatlanul könnyebbnek ítélt társadalomtudományi szakterületek ismeretei (kimenetek) kerülnek túlsúlyba, és amikor az oktatási rendszerbe a hatások mélyebb elemzése nélkül bekerülnek olyan – egyébként más fejlett országokban jól mûködõ – kezdeményezések (kreditrendszer, hallgatói önkormányzatiság stb.), amelyek érdemi befogadására a magyar társadalom nem készült fel. Mindez kedvezõtlenül befolyásolja versenyképességünket, a társadalom számára pedig negatív, mert az oktatásba fektetett gazdasági erõforrások hozadékát nem kellõ hatékonysággal ismeri el.

Így a XXI. század elsõ évtizedében alapvetõ kérdésként kell megfogalmazni: hogyan tovább Magyarország, miként lehet egy természeti erõforrásoknak híján lévõ, de humánerõforrásban gazdag nemzet a jelen században is eredményes, versenyképes?

Az erre adandó választ az egyetemek és kutatóintézetek helyzetének áttekintésével kezdve megállapítható, hogy:

A „fõhivatású” tudásbázis (egyetemek, kutatóintézetek) korábbi, a tervgazdaság logikája szerint kialakított kapcsolati hálója a rendszerváltás után szinte teljesen megsemmisült, a tevékenységük iránti kereslet rendkívüli módon beszûkült, bár néhány nemzetközi nagyvállalat az utóbbi években új alapokra helyezte az együttmûködést a magyar egyetemi tanszékekkel, kutatóintézetekkel. Ennek ellenére a felsõoktatás kutatás-fejlesztési kapacitásai rendkívül kis mértékben hasznosulnak a gazdasági szférában, amit jól mutat, hogy a vállalkozók (beruházások nélküli) kutatás-fejlesztési költségeinek – az elmúlt öt év átlagában – mindössze 4,5 %-a volt felsõoktatási intézmény által elvégzett feladat ellenértéke.

A társadalmi és politikai változásokhoz illeszkedõen jelentõsen növekedett a felsõoktatási intézmények és a Magyar Tudományos Akadémia autonómiája, és – minden politikai szándék ellenére – nõtt a felsõoktatási intézmények és az általuk oktatott szakok száma. Egészében létrejött egy olyan kedvezõtlen szakmai szerkezetû felsõoktatási kapacitás, mely a hazai igényektõl eltér. A felsõoktatás – a tartós minõséget garantáló kontroll nélkül – kapta vissza korábbi jogát a doktori képzéshez és a doktori fokozat odaítéléséhez, elkezdõdött az MTA intézetei és a felsõoktatási intézmények tevékenységének nem kellõen szabályozott összekapcsolása – részben megszülettek, részben hiányoznak azok a törvények, amelyek megteremtik a lehetõséget e területek további fejlõdésének.

A modern, tudásvezérelt társadalomban a tudományos kutatás szerepét illetõen a magyar kutatói közösségen belül tovább élnek a fejlett országokban már meghaladott nézetek. Még mindig tapasztalhatók törekvések, amelyek a tudományos tevékenység autonóm jellegét abszolutizálva igyekeznek a megnövekedett társadalmi felelõsségbõl adódó fokozottabb elszámoltathatóság és társadalmi ellenõrzés alól kibújni, az új értékelési szempontok jelentõségét csökkenteni, a piacra, a megoldandó társadalmi problémákra – általánosabban: az alkalmazásokra – nyitottabb szemlélet még nem erõsödött meg. Így bekövetkezik az az eset, amikor a társadalom, a politika megfogalmazza a kérdését, de arra a tudomány nem ad, nem akar választ adni (Bõs–Nagymaros, a génmódosított termékek ipari célú termelése stb.). Ám ha a társadalom a tudósaitól nem kap idõben jó választ, akkor önmagának kell azt megadnia, ezzel viszont – a tudományos megalapozottság hiánya miatt – veszélybe kerülhet a fejlõdés, a versenyképesség.

A magyar kutató-fejlesztõ kapacitás mind szervezetileg, mind tevékenységének irányát tekintve szétforgácsolt, felaprózott. Hiányoznak mind a tudományfejlõdés nemzetközi tendenciáinak felismerésére alapuló, mind a magyar gazdaság kívánatos fejlesztési trendjei alapján meghatározott prioritások. Nem értékükön kezeljük a nemzetközileg elismert tudományos iskolákat és kutatómûhelyeket, hiányoznak ezek hálózatos szervezõdései. Magyarországon nincs kutatóegyetem, elégtelen a szellemi tulajdon védelme és hasznosítása, a hasznosító (spin off) vállalkozások alapításának ösztönzése.

Az erõforrások kétharmada a központi régióban koncentrálódik, a fennmaradó egyharmad megoszlása a többi régióban egyenetlen (a kutató-[tudomány]egyetemek vonatkozásában indokolt a további koncentráció, a munkaerõpiaci igényeket segítõ, a diplomások képzése – BSc, MSc – vonatkozásában a központi régióra ma jellemzõ túlzott koncentráció kerülendõ). A nemzetközi és a hazai K+F tevékenység koordinálatlan, a kutatói mobilitás döntõ mértékben külföldre irányul.

Az alapkutatások feladatfinanszírozás céljára elkülönített forrásai (OTKA) évrõl évre csökkennek, így az alapkutatásra fordított költségvetési eszközök növekvõ hányada intézményfinanszírozásra fordítódik.

A tudományos teljesítmények minõsítése annak ellenére nem alapul objektív kritériumokon, hogy rendelkezésre állnak a teljesítmények megállapításához szükséges, tudományterületenként kidolgozott egzakt kritériumok.

Az alapfeladatként tudományos tevékenységet végzõ kutatóhelyek folyamatos mûködését biztosító források helyenként elégtelenek, bizonytalanok a felsõoktatási intézmények kutatási feltételei.

A tudományos kutató és a fejlesztõ tevékenység nem (alig) tárgyiasul magyar vállalat versenyképes termékében, technológiájában, szolgáltatásában.

A technológiai innováció Magyarországon mintegy 700 vállalatot érint, közülük húsznál kevesebb adja a vállalati K+F ráfordítások felét. A hazai KKV-k 22–23 %-a innovatív, 2–3 %-a e tekintetben élenjáró, a többiek inaktívak és érdektelenek, számukra a K+F nem jelent versenyképességi tényezõt, nem része stratégiájuknak. Mindezek ismeretében a felsõoktatásban a versenyképesség elõsegítése és a nemzeti fejlesztési tervben felvázolt elvárható jövõ érdekében hármas célt szükséges elkülöníteni, megcélozni:

az elsõ kimenet (BSc), a versenyképes munkaerõpiac kiszolgálója legyen,

a második kimenet (MSc) a fejlesztésre és a tudományos képzésre legyen alkalmas,

a harmadik kimenet (PhD) az alaptudományok és a kutatás, a fejlesztés nemzetközi mércével is versenyképes bázisát adja.

A fentiek akkor valósulhatnak meg, ha a jelenlegitõl eltérõen Magyarországon korlátozott számú (hat-hét) olyan egyetem kerül nemzetközi akkreditáció alapján elismerésre, melyek teljesítik a kutató-oktató tudományegyetem kritériumait. Ezek az egyetemek legyenek érdekeltek abban, hogy az MTA kiemelt kutatóintézeteivel, valamint a fontosabb ágazati kutató-fejlesztõ intézményekkel közvetlen kutatási-oktatási kapcsolatot létesítsenek. Így lehet részese az MTA annak a folyamatnak, amely nem az elszigetelõdést, hanem a nyitást eredményezi. Amennyiben ez megvalósul, úgy a nemzeti fejlesztési terv keretein belül lehetõséget kell teremteni arra, hogy ez a hat-hét kutató-oktató tudományegyetem – az MTA kutatóintézeteivel és a gazdasági ágazatok meghatározott intézeteivel közösen – olyan színvonalú kutatást-oktatást, PhD-képzést valósítson meg, amely az ország és az egyes tudományterületek számára ismét kiválóságokat terem, elismertségeket, hatékony gyakorlati alkalmazhatóságot eredményez.

A PhD-képzésben részt vevõk számát növelni kell, de az nem tartható, hogy Magyarországon továbbra is a jelenlegi nagyszámú és területileg is széttagolt doktori (PhD-) képzés mûködjön, ami számából adódóan sem elegendõ létszámú oktatóval, sem az alkalmasságot elõsegítõ kutató- (tudás-)bázissal nem rendelkezhet, így ezek hiányában Magyarország tudósutánpótlását biztosító iskoláink elõbb-utóbb az igénytelen jelzõt fogják magukon viselni. Így, ha a napjainkra jellemzõ, többnyire alacsony színvonalú PhD-képzésen nem tudunk változtatni, az rossz lesz mind a képzésben részt vevõ egyénnek, mind az országnak. Ez azért hangsúlyozandó, mert míg a ’90-es éveket megelõzõen rang volt Magyarország egyetemein doktori képzésben részt venni, addig ma már egyre több tehetség törekszik arra, hogy PhD-minõsítését – egy-két egyetem kivételével – ne Magyarországon, hanem az Amerikai Egyesült Államokban vagy Európa nemzetközi rangot kivívott egyetemein szerezze meg. Erre emlékeztetni azért is fontos, mert a 60-as évek közepétõl a 80-as évek végéig Magyarország több tudományágban is azon országok közé tartozott, ahová, különösen a fejlõdõ országok, nagy számban küldték tehetséges fiataljaikat az alapdiploma, ill. az alapdiploma megszerzése után dr univ.-kurzusok, kandidátusi fokozat elnyerésére.

Az egyes magyar egyetemek által (1965-tõl 1990-ig) kibocsátott diplomások számát vizsgálva megállapítható, hogy az agrártudományok, a mûszaki és az orvostudományok területén nagy számban lehet találni olyan személyeket, akik különbözõ fejlõdõ és feltörekvõ országokban hazájuk meghatározó értelmiségéhez tartoznak. Ezért ha a rendszerváltást követõen azt vizsgálom, hogy a XX. században kik járultak hozzá az értékteremtéshez, hazánk versenyképességéhez, akkor az MTA kutatóintézeteit és a felsõoktatási intézményeket értéket teremtõ munkájuk alapján ki kell emelni, el kell ismerni.

Ennek alapján ha újból azt kérdezem: hogyan tovább magyar tudomány, magyar felsõoktatás, a következõt lehet válaszolni:

Az MTA, a kiemelt felsõoktatási intézmények és az innovatív ágazati kutató-fejlesztõk napjainkban is csak együttesen képesek hazánk, Európa és a világ számára olyan értéket elõállítani, amely azt eredményezheti, hogy Magyarország ismét vonzóvá válik mind Európa, mind a világ számára. Ha mindez megvalósul, akkor reményeim szerint elmondhatjuk, hogy a XXI. században Magyarországon az az idõszak volt a sikeres, országunk akkor volt versenyképes, amikor az oktatás, a tudomány jelentõs mértékben járult hozzá a nemzeti össztermékünkhöz.

A kiemelt, nemzetközileg is elismert tudományos értéket képviselõ egyetemek mellett régiónként szükséges kettõ-három olyan felsõoktatási intézmény (egyetem) akkreditálása, amelyek elsõsorban a régió, de mobilitása alapján az ország, sõt az EU és azon kívüli munkaerõpiacok kihívásainak is megfelelnek. Ugyanakkor meg kell szüntetni azokat az intézményeket, illetve szakokat, amelyek nem rendelkeznek megfelelõ számú felkészült oktató-kutató szakemberrel, és csupán arra szolgálnak, hogy az érintett régió, város presztízsét növeljék, vagy munkahelyet és pozíciókat biztosítsanak az ott dolgozóknak. A gazdaság munkaerõpiaci igénye többségében a BSc-szinten kibocsátott szakemberekkel ellátható. Így ezek a felsõoktatási intézmények elsõsorban ne az alapkutatásban, hanem – az alapkutatási ismereteket birtokolva – az alkalmazott kutatás elterjesztésében, az alkalmazott kutatás értékként való továbbvitelében legyenek érdekeltek. Ezzel szolgálhatják eredménnyel a gazdaságot és a munkaerõpiacot, így válhatnak regionális tudásközpontokká, így segítik az ágazatok közti együttmûködést, a térségük versenyképességét.

Az oktatás, kutatás, szaktanácsadás régiónkénti jelenlétét, fejlesztését a régiókban élõk jelenlegi iskolai végzettség szerinti differenciálódása, megoszlása is indokolja (2. táblázat). Abban az esetben, ha a felsõoktatás az eddigieket is meghaladóan, döntõen Budapestre és egy-két nagyvárosra korlátozódik (a 2007-tõl bevezetésre kerülõ felvételimódosításban fellelhetõk ezek a veszélyek), akkor a központi régión és egy-két nagyvároson kívül az értékteremtõ tudás hiányából adódóan a többi régióban nem a felzárkózás, hanem a további leszakadás, a vidéki térségekbõl való elvándorlás lesz a jellemzõ.

A régiókban vetélkedõ felsõoktatási intézmények akkor lesznek versenyképesek, akkor nem válnak bezárkózottá, ha kiválóságaik (oktatói, kutatói) arra törekednek, hogy a nemzetközileg is elismert 6-7 kutató-oktató egyetemen alkalmasságuk alapján részt vegyenek a kutatásban, PhD-képzésben, így járulva hozzá ahhoz, hogy megszerzett tudásukat, azok gyakorlatban való visszaigazolását továbbvigyék a tudományos képzés területén is. Ez a követelmény kezdetben jelentõs szelekciót követel, de megítélésem szerint már középtávon is fejlõdést eredményez. A rendszerváltás utáni jelentõs fellazulás (felhígulás) mára már azt igényli (sõt azt követeli), hogy az akkreditációs feltételeknek csak maximálisan eleget tevõ felsõoktatási intézmények maradhassanak meg azon a palettán, amelyek abban az esetben képesek Magyarország fejlõdéséhez hozzájárulni, ha az elõbbiekben felvázolt követelményeket teljesítik. Ezért a BSc-képzéssel foglalkozó regionális felsõoktatási intézmények minõsítésében a tudományos ismeretek mellett – ami a versenyképes szakok többségében csak további oktatói jogviszonyban van jelen („intercity-professzorok”) – alapvetõ meghatározottságú a gyakorlati jártasság, a gyakorlati megfelelés. Ennek alapján ki kell mondani, hogy BSc-képzésben csak akkreditált gyakorlati háttérrel rendelkezõ intézmények vehessenek részt. Ennek hiányában a felsõoktatásban kiadott elsõ diploma elértéktelenedik, mert a tulajdonosa a gyakorlati ismeretek készségszintû birtoklása nélkül nem képes a munkaerõpiac igényeinek, elvárásainak megfelelni. Így az egyes szempontok alapján akár az agrár, akár a mûszaki vagy az üzleti tudományok területén is az akkreditáció során a gyakorlati háttér és az intézményekben megszerezhetõ gyakorlati tudás (más szempontok, követelmények érvényesüljenek ezen egyetemek oktatóival szemben, mint a korábban említett kutató tudományegyetemek oktatóinál) legyen az elsõ szelekció alapja. Ezért ma is elkerülhetetlen a felsõoktatás, a térségi kutatóintézetek és a termelõüzemek együttmunkálkodása (az agrárium viszonylatában ezt valósítja meg a hét Regionális Agrár Innovációs Tudásközpont – RAIT létrehozása [Magda, 2003]). Európa és a világ munkaerõ-piaci jelzéseit értékelve, így azok a fiatal szakemberek, akik gyakorlati jártasságuk birtokában átmenetileg nem képesek a magyar munkaerõpiacon elhelyezkedni, úgy éppen választott szakterületük készségszintû ismerete alapján az EU és az EU-n kívüli munkaerõpiacon is a jelenlegi lehetõségeiktõl (alkalmasságukat alapul véve) eredményesebbek lehetnek, és nem növelik a diplomás munkanélküliek számát. Ez viszont akkor valósulhat meg, ha az elmúlt évek során többségében elhibázottan engedélyezett BSc szakok felülvizsgálatra kerülnek. Ma már kijelenthetõ, hogy Magyarországon nem sikerült egységes BSc-t létrehozni – a fõiskola nem alapozza meg a MSc-t, az egyetem nem orientál a munkaerõpiacra. Az alapított szakok többsége az egyetemi képzésben (MSc) való benntartásra törekszik (az egyetemi minõsítõk voltak túlsúlyban), és csak részben veszi figyelembe a munkaerõpiac követelményeit (a munkaerõpiac mint minõsítõ alig vagy egyáltalán nem vett részt ebben a munkában). Ezt a felülvizsgálatot a munkaerõpiac irányítóinak (kamarák) és az egyes képzési területek kollégiumainak együtt kell kezdeményezni, amit reményeim szerint az Oktatási és Kulturális Minisztérium sem fog megakadályozni. Ennek szorgalmazása azért szükséges, mert ez lehet Magyarország versenyképességének egyik alapja, ez lehet Magyarország jövõjének meghatározója. Mindezek alapján azt gondolom, hogy 2006-ban ki lehet, ki kell jelenteni, hogy minden pénz, amely az elkülönült Akadémia vagy az elkülönült felsõoktatás fejlesztésére fordítódik, kidobott pénznek tekinthetõ. Az a pénz kerüljön megítélésre, ami a közösen megteremthetõ fejlesztéseket tûzi ki célul, mert ez eredményezhet megtérülõ befektetést, ez jelentheti azt, hogy Magyarország ismét azon értékei alapján lesz Európa és a Kárpát-medence elismerésre méltó országa, amellyel eddig is idõrõl idõre versenyképes tudott maradni, ez pedig a tudás, a versenyképes tudás (Magda, 2006, 68–73.).

Ezért az évekig tartó, a jelenlegi helyzet konzerválására irányuló médiakommunikáció helyett gyors döntésre és cselekvésre van szükség, mert a tudományos eredmények hatékonyabb érvényre juttatása, gyakorlati hasznosulása már középtávon is jelentõsen növelheti a GDP-arányos K + F-et, ami ma Magyarországon elfogadhatatlanul alacsony.

Az eddigiek alapján az a megítélésem, hogy nemzetközi elismertetésünket nem a jelenleginél nagyobb mértékû támogatás, hanem egy olyan korszerû és együttmûködõ (vállalkozások mint gyakorló helyek és a BSc-képzés, akadémiai kutatóintézetek, valamint az együttmûködésre alkalmas hat-hét kutatóoktató tudományegyetem mint a nemzet „zászlóshajói”) rendszer kialakítása segítheti, amelyeket az NFT II-bõl és a nemzeti költségvetésbõl kiemelten indokolt támogatnunk. Ezek viszont nem minden esetben azonosak a pólusprogram kiválasztottaival, sõt európai uniós tagságunkból adódóan, és a további bõvítés ismeretében a „Pólus Helyek” versenyben maradása megkérdõjelezhetõ, mert a most odaítélendõ fejlesztésnél nem a régióban kell versenyképesnek lenni, hanem a régióhoz közel lévõ, de a határainkon túl elhelyezkedõ tudásközpontokkal is (Bécs, Temesvár, Kassa stb.). Az ilyen formában korlátozott támogatással csökkenthetjük a párhuzamosság, az elaprózódás okozta hátrányokat, és ha a nemzetközi értékek alapján példának tekinthetõ kutató-oktató egyetemek egy-egy telephelyen (mint az Amerikai Egyesült Államokban és Európa egyes országaiban) nem is jöhetnek minden esetben létre, a kutatás (többségében ezek az MTA intézetei) és oktatás (egyetemek) összekapcsolódása, integrálódása közös nemzeti érdekeink és saját hosszú távú érdekeik alapján, a nemzeti cél, a jövõ érdekében megvalósulhat. Mindehhez értékrend- és paradigmaváltásra van szükség, mert a szervezetek (vállalatok, kormányok, iskolák, egyetemek, kutatóintézetek, szakmai szövetségek, a civil társadalom szervezetei) és az egyének (munkavállalók, menedzserek, kutatók, államigazgatási és politikai döntéshozók) a világon mindenütt komoly kihívások elõtt állnak, hiszen új gazdasági, társadalmi, kulturális követelményeknek kell megfelelniük. A merev hierarchiákat – európai változatban a poroszos, amerikai kiadásban a fordista szervezõdéseket – felváltják a rugalmas, az állandóan változó környezethez folyamatosan alkalmazkodó, a hálózatok révén egyre több erõforrást összekapcsoló, hasznosító szervezetek, amelyek mind több önállóságot adnak a munkatársaiknak az azzal járó döntési felelõsséggel együtt. Az egyének tehát nem elégedhetnek meg az iskolapadban egyszer megszerzett tudással, hanem folyamatosan, az egyre hosszabb aktív életük végéig képezniük kell magukat. A lexikális tudásnál fontosabbá válik a tanulási, alkalmazkodási és a probléma-megoldó készség, az utóbbihoz pedig csoportokban – mégpedig sokszor különbözõ kultúrákból érkezõ tagokból álló, esetleg gyakran változó összetételû, idõnként csak „virtuálisan találkozó” csapatokban – kell dolgozni, melyek tagjai képesek jól együttmûködni, megértik és összekapcsolják az eltérõ, korábban elszigetelt tudásterületek eredményeit.

A paradigma- és értékrendváltás általánosan érvényesülõ kényszere Magyarországon ma még erõsebb, mint az EU15-ökhöz tartozó országokban, hiszen több évtizedig a fejlett országokétól eltérõ gazdasági-politikai rendszerben éltünk, ami miatt olyan súlyos elmaradás halmozódott fel, amit a kilencvenes években nem lehetett behozni. Így hátrányos helyzetbõl indulva, a társadalmi-gazdasági átalakulás terheitõl sújtva kell felkészülnünk arra, hogy a most formálódó, nagyon gyors ütemben változó új világgazdasági rendben számunkra elõnyös helyet találjunk, ne szakadjunk le menthetetlenül. Mindez akkor nem következik be, ha felismerjük, s tudomásul vesszük, hogy a tudomány szerepe és feladatai a XXI. század elejére jelentõsen megváltoztak, ezért:

A magyar társadalom is igényt tart arra, hogy a tudomány eredményeivel folyamatosan támogassa a társadalmi problémák megoldását, részt vegyen a lehetséges jövõ kialakításában, az ország, a nemzet átfogóan sikeres alkalmazkodásában.

A tudomány hazai mûvelõinek – diszciplínájuk keretei között – képesnek kell lenniük megérteni, elsajátítani és közvetíteni a tudomány legújabb eredményeit, és új tudományos eredményekkel gazdagítani azt.

A tudomány – mindenekelõtt a természettudomány – a világ megismerésével segíti a környezettel összhangban álló fejlõdést, a gazdaság átalakulását, a technológia fejlõdését, míg a társadalomtudományok hozzájárulnak a társadalomirányítás eljárásainak alakításához, a feszültségek és konfliktusok csökkentéséhez, az igazgatás hatékonyságának növeléséhez, a legszélesebb értelemben vett társadalmi jóléthez.

A tudomány mûvelése során (MSc, PhD) sajátíthatók el azok a készségek és kvalitások, amelyek révén az ország – minden értelemben vett – versenyképessége fenntartható és növelhetõ.

A versenyképesség szempontjából a releváns tudás egyik dimenzióját a tudományos ismeretek képezik, ezen belül jelentõs szerepük van az alapkutatások eredményeinek, köztük az emberre és az emberi társadalomra vonatkozó felismeréseknek. A másik dimenziót a tudás menedzsmentje: a szellemi tulajdonnal, a vállalkozói és piaci (munkaerõ-piaci) ismeretekkel kapcsolatos készség jelenti.

Az alapkutatásokat a nemzeti innovációs rendszer egészében szemlélve, a „blue sky” kutatások a legkorszerûbb módszertanok elterjesztéséhez és a magyar tudomány nemzetközi csereszabatosságához; míg a célzott alapkutatások a technológiai innovációhoz, a fenntarthatósághoz, a társadalmi adaptációhoz járulnak hozzá.

A tudományos eredmények gazdasági hasznosulásának folyamata a technológiai innováció, melynek hajtóereje a vállalatok profitrealizáló tevékenysége. Épp ezért a technológiai innováció során a teljesítmény tudományos kritériumainak szerepét az üzleti eredményesség kritériumrendszere veszi át.

A tudományos tevékenység lényegi eleme a jelenségek átfogó elméleti keretekben történõ elemzése. E sajátosságánál fogva a tudomány mûvelõinek meg nem kerülhetõ felelõssége van a legszélesebb közvélemény és a döntéshozók tájékozódásának segítésében. A modern társadalmakban a média sajátos, mindenre kiterjedõ, újraértelmezõ-átsúlyozó szerepe ugyanakkor lehetõséget biztosít a tudományos eredmények és a tudományos tevékenység sajátosságai széles körû ismertetésére is.

A tudományt és felsõoktatást értékelõ vizsgálataimmal az elõzõ két évszázad értékeire alapozva olyan kérdésekre szándékoztam ráirányítani a figyelmet, amely meggyorsíthatja európai uniós felzárkózásunkat, és elõsegítheti jövõbeni sikereinket. Ehhez a felsõoktatásban, a tudományban a fejlõdést segítõ változások megkerülhetetlenek, elengedhetetlenek, így:

Profi kutató szervezetekre ott van szükség, ahol megfelelõ a szellemi koncentráció, és megteremthetõk az anyagi feltételek.

A nemzetközi akkreditációval kiválasztott, megerõsített felsõoktatási intézmények az MTA-val, az innovatív vállalkozásokkal együtt lehetnek versenyképesek.

A továbbfejlõdéshez elengedhetetlen a mára kialakult felsõoktatási struktúra érdemi megújítása, az ország gazdasági potenciálját erõsítõ képzések bõvítése, a párhuzamosságok csökkentése, a szakmai erõk koncentrálása.

A felsõoktatási intézményekben folyó „kutatgatást” professzionálni szükséges, ez vonatkozzon a PhD-képzésre, a doktori értekezésekre is.

A munkaerõpiac, a versenyképes gazdaság mind napjainkban, mind a jövõben csak a gyakorlati jártassággal és tudományos ismeretekkel rendelkezõ, elsõsorban BSc-szintû képzést ismeri el, ezért a kiemelt, nemzetközileg is elismert tudományos értéket képviselõ egyetemek mellett régiónként, korlátozott számban, szükségesek olyan felsõoktatási intézmények is, amelyek a folyton változó munkaerõ-piaci kihívásokra képesek választ adni.

Az elõzõ két évszázad fejlõdését értékelve ma már tudjuk, hogy igaza volt a reformkor két nagy egyéniségének, Széchenyinek és Eötvösnek is, mert ha nem épülnek iskolák, akkor nincs kit befogadni az Akadémián, az Akadémia tudományos fejlõdésre gyakorolt hatása nélkül pedig nem érhettünk volna el világraszóló eredményeket. De azt is tudjuk, hogy a Bibó és Szent-Györgyi közötti viták az akadémiai intézetek és az oktatás egymásrautaltságára vonatkozóan is nagyban hozzájárultak elõzõ századunk eredményeihez.

Ezért, meggyõzõdésem szerint, napjainkban sem azon kell vitatkozni, hogy jelenlegi körülményeink között miként kerülhet több pénz az MTA-hoz vagy a felsõoktatáshoz, miként növelhetõ a fejlõdést csak részben szolgáló intézmények autonómiája, hanem azon, hogy a rendelkezésre álló forrásokat miként tudjuk szellemi és tárgyi infrastruktúránk jelenleginél értékteremtõbb összehangolásával magunk és nemzetünk számára újból versenyképesen hasznosítani.


Kulcsszavak: tudomány, felsõoktatás, kutatás, innováció, tudáshálózatok, versenyképesség, BSc-képzés, MSc-képzés, PhD-képzés, szaktanácsadás




USA

Japán

EU15

EU25

HU

Összesített innovációs index (SII)

0,60

0,65

0,46

0,42

0,31

Állami K+F ráfordítások/GDP (%)

0,86

0,89

0,70

0,69

0,62

Üzleti K+F ráfordítások/GDP (%)

1,91

2,65

1,30

1,26

0,36

Új EPO – szabadalmak/1 M lakos

154,5

166,7

158,5

133,6

18,3

Új USPTO – szabadalmak/1 M lakos

301,4

273,9

71,3

59,9

4,9


1. táblázat • A magyarországi K+F finanszírozása összehasonlító mutatókban. Forrás: European Innovation Scoreboard (EIS) 2005





Összesen

Ált. iskola

Ált. iskola

Ált. iskola

Középiskola

Egyetem, fõisk. stb.

1 évfolya- mát sem végezte el

1–7. évfolyam

8. évfolyam

érettségivel

oklevéllel

Fõváros

1 600 172

16 240 (1,01%)

157 801 (9,86%)

251 489 (15,71%)

480 505 (30,02%)

370 913 (23,17%)

Megyeszékhely

1 680 098

21 551 (1,28%)

194 589 (11,58%)

288 214 (17,15%)

448 949 (26,72%)

268 536 (15,98%)

Városok együtt

6 240 903

88 282 (1,41%)

818 633 (13,11%)

1 211 246 (19,40%)

1 595 553 (25,56%)

930 133 (14,90%)

Községek, nagyközségek

3 179 735

63 690

632 543

880 602

529 379

172 784

(2,00%)

(19,89%)

(27,69%)

(16,64%)

(5,4%)

Ország összesen

9 420 638

151 972

1 451 176

2 091 848

2 124 932

1 102 917



(1,61%)

(15,40%)

(22,20%)

(22,55%)

(11,70%)


2. táblázat • Legmagasabb iskolai végzettség (2005) Forrás: KSH



IRODALOM

Kónya Sándor (1994): „…Magyar Akadémia állíttassék fel…” Akadémiai törvények, alapszabályok, ügyrendek 1827–1990. MTA Könyvtára, Budapest

Környei Attila (szerk.) (1991): Gróf Széchenyi István gondolatainak gyûjteménye. IKVA. Budapest

Magda Sándor (2003): A szaktanácsadás hozzájárulása a magyar mezõgazdaság beilleszkedéséhez és fejlõdéséhez az Európai Unióban. Gazdálkodás. XLVII, 2. sz. különlenyomat

Magda Sándor (2006): Tudomány és felsõoktatás. Gazdálkodás. 50, 6, 68–73.


<-- Vissza a 2007/03 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]