Magyar Tudomány, 2007/09 1118. o.

A jövõrõl a jelenben



A TUDOMÁNY JÖVÕJE:

A KOGNITÍV TUDOMÁNY PÉLDÁJA

A TUDOMÁNYOK TAGOLÓDÁSÁRÓL

ÉS DIVERZIFIKÁLÓDÁSÁRÓL1


Pléh Csaba


az MTA rendes tagja, egyetemi tanár

BME Kognitív Tudományi Tanszéke MTA–BME Kognitív Tudományi Kutatócsoport

pleh cogsci.bme.hu



Elõadásomban sajátos hozzáállást képviselek. Úgy próbálok a tudományrendszer jövõjéhez hozzászólni, hogy közben a múltról beszélek. Arról, hogy hogyan alakult ki egy sajátos új tudományterület, amit kognitív tudománynak szoktunk nevezni, és hogy ennek keletkezése milyen tanulsággal bír a tudományok közötti kapcsolatok és a tudományos diverzifikáció jövõjére nézve. Példámat azért tekintem mintaértékûnek a maga összetettségében, mert a kognitív megközelítés megjelenése egyszerre jelent új irányzatot, új hozzáállást a hagyományos tudományos fejezetek kidolgozásában, és ugyanakkor egy sajátos új diszciplína arculatának formálódását is. A kérdés éppen az, hogy melyik az uralkodó, az irány vagy a terület körülhatárolása. Ráadásul ez a formálódás több szakaszban ment végbe: egyre elvontabb lesz, ugyanakkor egyre átfogóbb abban az értelemben, hogy egyre több terület érintkezését foglalja magába. A tudományok diverzifikálódásának és a diszciplínák vélelmezett szaporodásának jellegzetes három mozgatóját magába foglalja ez a példa: az attitûd, vagy ha nagyképûek akarunk lenni, a paradigma új fejezetté vagy egyenesen diszciplínává tételét, a specializációból fakadó diszciplinarizálódást, és az érintkezésbõl fakadó diszciplinarizálódást.


A viselkedéstõl a belsõ emberig:

a kognitív pszichológia kialakulása


Esettanulmányom a kognitív mozgalom megszületése. A pszichológus szempontjából indulok ki ennek jellemzése során, akárcsak például Howard Gardner (1985) személyes konzultációkon alapuló korabeli bemutatása. Ezt azért tartom fontosnak elõre hangsúlyozni, mert a kognitív mozgalomról elmondható lenne egy másik történet is, ha a filozófiából, a biológiából vagy az informatikából indulunk ki jellemzése során. Ebben az esetben például a filozófia nyelvi fordulatának sajátos új következményeit kellene értelmezni az 1950-es évek végétõl, ahol a nyelvi fordulat átmegy egy reprezentációs fordulatba. Amikor pedig az informatikából indulunk ki a kognitív tudomány történetének jellemzésekor, akkor a Turing-hagyomány és a valóságos gépek együttes hatásában azt kellene tekintenünk, hogy hogyan jelenik meg az embertudományokban és az élettudományokban a számítógép kutatási, technológiai inspiráló és elméleti szerepe, amikor az embert mint információkezelõ gépet tekinti. Térjünk azonban vissza ahhoz a partikuláris szemponthoz, amelynek fényében szeretném megmutatni a kognitív szemlélet kialakulását.

A pszichológiai szemlélet felõl tekintve a modern kognitív tudomány kialakulásának az 1950-es évek végétõl három lépése különböztethetõ meg.

1. A kognitív pszichológia létrejötte és az információfeldolgozási paradigma gyõzedelmeskedése;

2. A kognitív pszichológia érintkezése más tudományokkal: a klasszikus „testetlen” reprezentációelméleti kognitív tudomány kialakulása;

3. Az interpretált megismerés világa: biológiai és szociális értelmezések a megismerésrõl.

A mai kor pszichológiájának arculatát alapvetõen befolyásoló kognitív pszichológia az 1950-es évek végétõl bontakozott ki sajátos reakcióként az akkor és az azóta is uralkodó amerikai pszichológián belül. A sajátos reakció a 20-as évek végétõl az 50-es évek végéig dinamikusan fejlõdõ és uralkodó viselkedéselvû behaviorista pszichológiával szemben fogalmazódott meg. A kognitív pszichológia e tekintetben az 1. táblázatban összefoglalt két arcban jelenik meg. Mint irányzat, a Thomas Kuhn-féle tudományos paradigmafogalom (Kuhn, 1984) vonzerejére is támaszkodva, a 60-as évek közepétõl azt hirdeti, hogy viselkedés helyett a megismerõ embert állítja elõtérbe, akinek belsõ folyamatait tartja kutatandónak. Ugyanakkor vissza is akar térni a gyökerekhez, hol nyíltan, hol rejtve a tudományos pszichológia elsõ kísérletezõ paradigmájához (Kurt Danziger 1990-ben ad errõl elemzést, de lásd saját tankönyvemet is: Pléh, 2000). Ez az elsõ paradigma a 19. század végi Németországban már a kissé szárazon tekintett megismerõ ember belsõ folyamatainak kísérleti vizsgálatát helyezte elõtérbe. A behaviorizmus ezzel az egyébként természettudományos ihletésû pszichológiával annak módszertani megoldatlanságai, feltételezett és valós bizonytalanságai és fõleg kontemplatív puszta megismerõ meggyõzõdése miatt szakított. Mint az 1. táblázat második oszlopa mutatja, a kognitív pszichológia, amikor új szemléletet, mondjuk ki, új paradigmát hangsúlyoz a pszichológia egészére, akkor egyben egy új területet is kijelöl: a gondolkodás világát teszi központi témává, helyezi a pszichológia középpontjába. A gondolkodásnak egy sajátos jellemzését alakítja ki – a reprezentációs felfogást.

Nézzük meg, már csak azért is, mert a tudományfejlõdés általános ciklikussága szempontjából is tanulságos, hogy hogyan szakított az 50-es, 60-as években a kognitív pszichológia az „elõdjének és nevelõjének” is tekintett behaviorizmussal. Néhány évtized távlatából azt látjuk, hogy maga a gondolkodás és a megismerés leképezésére való törekvés a késõi, az ún. neobehaviorista irányzatokban is elõtérbe került. A viselkedés determinációs sémáját tekintve a behaviorizmus négy évtizedes története során egyre bonyolultabb, többlépcsõs folyamatokat tételezett fel az inger és a válaszfolyamatok között. Ez az egyre bonyolultabb meghatározottság úgy jelent meg, mint a közvetlen ingerdeterminációtól való fokozatos idõbeli leválás, és egyre bonyolultabb mechanizmusok feltételezése inger és válasz között (Hebb, 1949). A neobehaviorista felfogásban két eltérõ attitûd fogalmazódott meg, amelyek majd a kognitív pszichológiában sajátosan összekapcsolódnak (ezek jellemzésére eredeti szövegekkel lásd a Pléh Csaba – Gyõri Miklós-féle szöveggyûjteményt [Pléh – Gyõri, 2004]). Clark Hull elképzelése szerint a „belsõ” megismerési folyamatok alapvetõen mozgásosak. Bonyolultabb szervezeteknél az ingerekre adott nyílt válaszok maguk rejtett válaszok forrásai lesznek (a közismert belsõ beszéd ennek csak egy kitüntetett formája). Ezek a rejtett motoros képletek a szervezet számára újabb ingereket képeznek. Az alapséma szerint egy inger kivált egy belsõ választ  ez a belsõ válasz maga ingerként funkcionál  és ez az inger lesz a nyílt válasz kiindulópontja. Hull számára tehát az SR, az inger–válasz szekvencia megkérdõjelezhetetlen mondattanát adja a viselkedés elemzésének, az S-ek és R-ek azonban belsõkké is válhatnak. Hull rendszerének másik jellemzõje a matematikai inspiráció. Ma sokszor megmosolyogtatóan pontos képleteket próbál megadni arról, hogy a tanulás során hogyan változik az inger reprezentáció meghatározó ereje, mint az alábbi példa mutatja.


VIII. posztulátum: A válaszpotenciál (SER) felépítése

Egy tanult viselkedésrészlet válaszpotenciálját (SER) bármely tanulási szakaszban, amennyiben a tanulás és a válaszelõhívás alatt azonosak a körülmények, a következõk határozzák meg: 1. A tanulási folyamat alatt adható drive (D) szorozva a jelzõ ingernyom dinamizmusával (V1), az incentív megerõsítéssel (K) és (4) a kapcsolat erõsségével (SHR). Vagyis:

SER = D × V1 × K × SHR


Ez a felfogás tehát ontológiáját tekintve motoros jellegû. Belsõ viselkedéseket feltételez a külsõ viselkedés magyarázatával. E tekintetben szintén régi hagyományokra, a 19. század végén Hugo Münsterberg, Théodule Ribot vagy a magyar Posch Jenõ hagyományára tér vissza. Ugyanakkor, és a kognitív mozgalom szempontjából ez a második mozzanat fontosabb lesz, Hull elképzelései a megismerési folyamatok kvázi algebrai kezelésérõl (ennek is van már persze régi hagyománya a 19. század eleji Johann Friedrich Herbarttól kezdve) alapvetõ fontosságú lesz a modern kognitív pszichológia egész gondolkodásmódjában. A számítógép jelenik majd meg mint sajátos eszköz arra, hogy a pszichológiai folyamatokat algoritmizáltan értelmezzük, és ezzel a Hull képviselte matematikai ihletés új lehorgonyzási lehetõséget kap. A másik felfogást képviseli a kognitív mozgalom metatörténetébõl talán jobban ismerõs Edward C. Tolman munkássága. Tolman ismertebb, hiszen olyan, a saját mozgalmukra reflektáló szervezõk, mint Noam Chomsky (2003), mindig arra hivatkoznak, hogy a modern mentalista, a belsõ élet közvetlen valóságos létét hirdetõ felfogás elõfutára Tolman volt. Tolman, ami az ontológiát illeti, pontosan ellentéte Hullnak. Míg Hull kis mozgásokkal népesíti be a fejet, Tolman kis térképekkel. Számára a megismerési folyamatok kiindulópontja szintén az SR séma, csakhogy annak az S oldala, az ingerek leképezése gazdagodik nála. Az ingerek jellegzetes térképet alakítanak ki a szervezetben, s a viselkedést ez az értelmezett inger, a belsõ térkép és az ahhoz rendelt ’értékek’ határozzák meg. A térkép persze meglehetõsen elvont fogalom, amint a magyar szakirodalomban Kardos Lajos sokszor hangsúlyozta. Kardos (1988) Tolman térképfogalma helyett az állati viselkedés magyarázatából kiindulva azt vallja, hogy inkább emlékképekkel kellene operálnunk. A térképek ugyanis már irányvektorokat, támpontokat és hasonlókat tartalmaznak, amelyek Kardos felfogásában túl antropomorf értelmezések lennének. Tudjuk jól, hogy a mai tanulásértelmezések szerint (Csányi, 1999) éppenséggel Tolmannek volt igaza, mert a patkány viselkedését vektorok és hasonlók is befolyásolják, tehát a térképfogalom jobban jellemzõ reprezentáció, mint a mentális képek.

Két jellegzetes felfogás van tehát az 50-es években a megismerésrõl, azonban mindkettõ az SR sémából indul ki. Sõt, maga a reprezentáció fogalma is megjelenik. Charles Osgood nevezetes modelljében a viselkedés magyarázatába illesztett jelképes – például nyelvi és gondolkodási – folyamatok elemzéséhez már megjelenik a reprezentáció fogalma abban az értelemben, hogy egyre kisebb viselkedéstöredékek fogják a mentális rendszerben képviselni a nyílt viselkedést, és ez a képviselet saját törvényeket követ.

A tudományfejlõdés ciklikusságának sajátos szerencsés mozzanata volt, hogy miközben maga a kognitív gondolat a behaviorizmusban is megjelent (lásd errõl az említett gyûjteményben például: Donald Hebb, valamint Segal és Lachmann írása mellett Jamie Cohen-Cole (Cohen-Cole, 2005) mai jellemzését is) az 50-es években egy új nemzedék is megjelenik. Az új nemzedék, miközben viselkedéses elveken szocializálódott mind a pszichológiában, mind a nyelvészetben, mind az antropológiában és a legtöbb társadalomtudományban, ugyanakkor észrevette azt a felforgató ihletést, amit a gondolat formáját elõtérbe állító modern számítástechnika megjelenése jelentett. A sajátos szakmai kognitív mozgalmak mint tagadások jelentek meg a viselkedéses felfogással szemben. Mára azonban tudjuk, hogy ennek a tagadásnak a tartalmát (azt, hogy mire vonatkozóan jelenjen meg a tagadás) a megtagadott elõfutárok újító munkája készítette elõ (lásd Gardner, 1985, és George Miller, 2003 személyes beszámolóját).

Kifejezetten a pszichológiának, a kognitív mozgalom megjelenésének több nagy ihletõ mozzanata volt.

1. A viselkedés meghatározottságának liberalizációja. Az akkorra már veteránnak is tekinthetõ, hatvan év feletti, rendkívül sokoldalú Karl Lashley az 50-es évek elején (1951) különleges erõvel állította elõtérbe azt a gondolatot, hogy a viselkedés sorrendi szervezõdésében kénytelenek vagyunk kész mintázatokat feltételezni az idegrendszerben. Egy olyan egyszerû folyamat, mint a szavak kiejtése, ahol a késõbbi hanghoz igazodik a korábbi hang ejtése (gondoljunk az n hang motoros utasítására az ing, az ina és az int szavakban) során megfigyelhetõ adaptáció nem magyarázható reflexláncokkal, fel kell tételeznünk, hogy valamilyen központi mintázat irányítja a beszédet. Donald Hebb 1949-ben megjelent könyve a viselkedés reflexes és kognitív szabályozásának eltérését kissé spekulatív neurológiai modellben állítja elõtérbe. Ez a modell azonban késõbb rendkívül fontos és jellegzetes lesz. A kognitív típusú viselkedésekben önmagukat ingerlõ, reverberáló idegrendszeri körök lennének megfeleltethetõk az agykéregben, ami ismét kiszabadulás a puszta SR sémából. Az elõbb emlegetett Charles Osgood és társai pedig egyre barokkosabb, egyre cizelláltabb, egyre kifinomultabb viselkedéses modellekrõl kezdenek beszélni. Mindennek két fontos következménye volt. Az egyik, hogy szalonképessé tették a belsõ folyamatokról való beszédet, Neal Miller egyenesen az S-R fogalmak liberalizásáról beszélt. Az új nemzedék számára pedig a barokkos „belsõ viselkedési modelleket” tekintve egyre nyilvánvalóbb volt, hogy ezekrõl a belsõ folyamatokról talán egyszerûbb lenne a klasszikus pszichológia szótárát felújítva úgy beszélni, mint ’emlékezetrõl’, ’gondolkodásról’ és hasonlókról, mintsem a fejünkben kavargó kis ingerek és válaszok világáról.

2. A modern nyelvészet. Chomsky korai munkáiban (ennek elérhetõ nyilvános összefoglalása máig is igen fontos, Chomsky, 2003) a nyelvészet felfedezte vagy újra felfedezte a belsõ modellek jelentõségét a nyelvi világ megmagyarázásában. A nyelv, hangzik e felfogás metateóriájában, belsõ mentális realitás, nem egyszerûen a viselkedés realitása, mert mindannyiunk fejében ott létezik a nyelvi rendszer.

3. A matematikai modellálás vonzereje is e kor jellemzõje. Az információelmélet és kibernetikai gondolkodás kibontakozásával egy olyan felszabadító gondolat jelenik meg, hogy ha a feltételezett belsõ folyamatok modellálhatók, és absztrakt modellek rendelhetõk hozzájuk, akkor kezelésük már objektívvé válik. A modellálás maga az objektivitás kritériuma lesz. Ezek a modellek viszont belsõ folyamatokra, kódokra és egyebekre vonatkoznak.

4. A gépi ihletés megjelenése. Mind a pszichológia valóságos kísérletezõ gyakorlatában, mind az emberrõl való gondolkodás világában megjelenik a gépek ihletõ szerepe. A gondolkodásmódban ez azt az igényt jelenti, hogy az embert folyamatainak megértése során is úgy kell elképzelnünk, mint egy algoritmizált módon leírható információkezelõ berendezést.

5. Etológiai és genetikai forradalom. Az etológia az 50-es évek közepétõl egyre határozottabban rámutat arra, hogy az állati viselkedés reflexes modelljei félrevezetõek, mert az állati viselkedést fajspecifikus kiváltó ingerek, a szégyenteli módon ösztönnek nevezhetõ folyamatok jellemzik, és az állati viselkedés megértésében sokkal szubjektívebb tényezõkre van módunk, mint azt a hagyományos, labirintusban patkányokkal dolgozó pszichológia elképzelte volna. Ezzel párhuzamosan zajlik egy másik biológiai forradalom, a genetikai forradalom, amely sok egyéb mellett természetesen megkérdõjelezi a tanulási modellek mindenhatóságát. Felveti azonban azt is, és ennek nagy inspiráló szerepe van, hogy az ember valamely aspektusának jelenségszintû részletes leírása hosszú évtizedek múlva vezethet tényleges mechanizmusmagyarázatokra. A Mendel és Watson–Crick közti úttal analógiát látva a kognitív pszichológusok kezdenek abban hinni, hogy úgy lehet a viselkedés belsõ meghatározottságáról beszélni, hogy közben nem hiszünk abban, hogy a klasszikus értelemben vett fiziológiához kell máris minden kutatási lépésünket lehorgonyoznunk.

Mindennek eredményeként kialakult egy olyan felfogásmodell az 50-es, 60-as évek pszichológiájában, amely az embert sajátosan információkezelõ lénynek tekinti, amint azt az 1. ábra mutatja.

A pszichológián belül, az 50-es évek második felétõl a 70-es évekig uralkodott (persze ma is létezik) kísérleti kognitív pszichológia információfeldolgozó paradigmája számos nagy sikert aratott, és számos kérdésben rendkívül izgalmas és érdekes elképzeléseket fogalmazott meg. (Egy mai összefoglaló, a fél évszázados jubileum kapcsán ad ezekrõl az ígéretekrõl áttekintést: Proctor – Vu, 2006). Olyan elképzeléseket állított elõtérbe az információfeldolgozó megközelítés, amelyek a 19. századi elsõ mintájú kognitív kutatás szemléletét felújították, de egyben sokkal precízebbé is tették. Érdemes egy pillanatra megállni itt a tudományfejlõdés jellegzetességeit elemezendõ. A 19. században, a mai kor perspektívájából nézve, két eltérõ kognitív kutatási minta fogalmazódott meg. Mindkettõ a német tudományosságban született. Az egyik, a „tudatlélektan” néven emlegetett, lényegében szenzualista kognitív tudományi program. Ez is feltételezi, hogy az emberi megismerésben reprezentációk vannak, de ezeket a reprezentációkat összhangban az empirizmus alulról felfelé építkezõ logikájával, mind szenzoros mozzanatokra vezeti vissza. Alapvetõ kutatási kérdése az érzékelés vizsgálata, amelyhez képest a gondolati világ és egyáltalán maga már a fogalomrendszer is interpretált, másodlagos – létezõ dolog, de nem elemi. Ennek a kutatásnak a kísérleti paradigma a vezetõrendszere, és idõk és hibák mintázatait rendeli különbözõ megismerési folyamatokhoz. Ezzel szemben a másik modell, Gottlob Frege modellje (magyarul: 1980) a gondolat elvont formájából indul ki. Pontosan a korai pszichológia szenzualista elkötelezettségével való elégedetlenségnek keretében azt hangsúlyozza, hogy az emberi gondolkodást propozicionális szervezõdés jellemzi. A kijelentések viszont nem vezethetõk le képzetek asszociációiból, eltérõen attól, ahogy például John Stuart Mill gondolta volna. Frege azt vallotta, hogy a kijelentésforma az elsõdleges a gondolatban. Ennek megfelelõen alkotta meg a gondolkodás propozicionális kalkulus függvényszerû elképzelését. Fontos azonban tudni, hogy ezt õ nem az egyéni gondolkodókhoz rendelte, mai értelemben kissé platonisztikus felhanggal kezelte a gondolat formájának kérdését. A behaviorista kitérõ, kaland, paradigma után a 20. század közepén újraszületõ kognitív eszme nagy truvája éppen a számítógép és az információelmélet hatására, hogy a kísérleti paradigmába visszacsempészi a fregei gondolatmenetet. Úgy is mondhatjuk, hogy Frege bosszút áll, vagy Frege éppenséggel újraértelmezõdik. A lényeges mozzanat az, hogy a logikai jellemzés nem platóni eszmei szinten tételezõdik, hanem maga a kijelentésszerû szervezõdés lesz az egyik legfontosabb jellemzõje a kognitív kutatás eredményeinek. Az 1. ábrára utalva, ez a kijelentésszerû szervezõdés kidolgozott formájában majd úgy jelenik meg, mint a bemeneti csatornákat követõ szûrõnél (a szavak és jelentések diszkriminációja) ’lépésben’ egy gondolat nyelve keretében történõ besûrítése minden szenzoros élménynek. Minden élmény kijelentésekben reprezentálódna. Az információfeldolgozó pszichológia néhány nagy vitája éppen ennek a klasszikus pszichológiai és filozófiai kettõs örökségnek az összeegyeztethetõségével kapcsolatos. A legfontosabb vitatott téma a reprezentációelmélettel összefüggésben, hogy vannak-e analóg-képi reprezentációink is a gondolkodásban, vagy pedig minden gondolat valóban kijelentésszerû. Számos kísérlet próbálja meg – szemben a klasszikus pszichológia puszta élménybeszámolóival – tisztázni, hogy vannak olyan adatok, amelyek nemcsak a képi reprezentációk feltételezése mellett mondhatók stb. Az információs paradigma nemcsak vitatott, hanem új fogalmakat is behoz. Az emlékezeti rendszerek elméletét például. Az igen rövid idejû (szenzoros), rövid idejû és a hosszú távú emlékezeti rendszerek elkülönítésével olyan rendszerezést adnak az emlékezetpszichológia késõbbi tényeinek, amelyeknek az idõi lejárat, a reprezentáció elvontsága és a felejtést okozó folyamatok természete tekintetében minõségileg elkülönített „tárak” metaforájában képzelik el a gondolati leképezést. Elkezdõdik ennek a vitatása is, a tárak helyett megjelennek dinamikusabb elképzelések, amelyek a feladat szempontjából adaptívnak tekintik a formai és a jelentésalapú reprezentáció kialakulását. Nem ennek a részletei érdekesek számunkra, hanem az, hogy itt az új irányzat révén valami teljesen új téma jelenik meg a klasszikus pszichológiához képest. A klasszikus kognitív pszichológiának jellegzetes nagy sikerei a nyelvi megértés modelljei, amelyek szintén jól illeszthetõk a különbözõ átkódolási folyamatokba, ahol arról lesz szó, hogy hogyan alakul át valami egyik leképezésbõl, például a fonetikai leképezésbõl a szóalakú, lexikai leképezésig, hogy azután mozgósítani tudja a jelentést. A nyelvi megértés vizsgálatának különleges, mindmáig érvényes központi problémája az is, hogy az algoritmizálható és a heurisztikus folyamatok hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Mikor vannak átlépések, ahol a tudás és világismeret alapvetõen meghatározza a megértést, és ez vajon kezdettõl jellemzõ, vagy csak az utolsó lépéseiben.

Jellegzetes vitatémája ennek a kornak általában is, hogy a még a behaviorizmus vége felé kidolgozott hagyományos perceptuális tanulási elképzelések, amelyek az érzékelési leképezésben a kontextus, a gyakoriság és az elvárás szerepét hangsúlyozzák, vajon azonnali vagy késõbb megjelenõ folyamatokban, vajon egy- vagy kétszakaszos rendszerben kell-e elképzelnünk õket stb. (lásd errõl Marton Magda szöveggyûjteményét [Marton, 1975]). Olyan kérdés ez is, mint amely már Hermann von Helmholz és Ewald Hering vitáiban a 19. század végét is jellemzi. Az új, sokkal technologizáltabb, sokkal adatgazdagabb kognitív pszichológia precízebben körül tudja határolni az alulról felfelé és a felülrõl lefelé mûködõ folyamatokat, vagy ha számítógépes metaforákat akarunk használni, adat-meghajtotta és fogalom-meghajtotta folyamatok megfelelõ viszonyát. Egy másik jellegzetes vitatéma a szekvenciális és párhuzamos folyamatok és a figyelem helye ezek elemzésében. Vajon milyen mélységû feldolgozásig érvényes a párhuzamosság, és honnantól kezdve jelenik meg a szekvencialitás? Ez az évtizedekig tartó, számos kísérleti tényt érintõ vita a 80-as években azután átmegy egy új szakaszba, amikor a mindent uralni igyekvõ, átfogó konnekcionista tanulási modellek majd azt hangsúlyozzák, hogy minden folyamatunk végsõ soron önmagukban mûködõ értelmetlen feldolgozási egységek mûködésének eredménye. A szekvencialitás pusztán a nyelvi gondolkodásmód mintegy emulált betolakodása lenne. Vagyis másodlagosan vagyunk szekvenciálisak és elsõdlegesen mindig párhuzamosak. Ha a dolog technikai hasonlatait nézzük, akkor a klasszikus felfogás valahol egy újabb és újabb átiratokat eredményezõ szövegszerkesztõnek, a modern felfogás viszont egy multimédia-rendszernek képzeli el az emberi gondolkodást.


A kognitív pszichológiától

a kognitív tudományig:

absztrakció vagy interdiszciplinaritás?


Nem fontos nekünk most ezekben a kérdésekben döntenünk. Fontos azonban átlátnunk, hogy miközben ez a fejlõdés a pszichológiában végbemegy a 70-es évek közepén, durván 1970 és 1985 között, egy további abszorpciós lépés révén kialakul a gépihletésû kognitív tudomány. Ennek jelszava az egységes információfeldolgozó paradigma. Hogyan is jön ez a szemlélet létre? Ezt próbálja a 2. ábra értelmezni.

Az ábra bal oldala azt mutatja, hogy a 70-es évekre a pszichológusok, a nyelvészek stb. felismerték, hogy maga ez az egységesnek tûnõ információfeldolgozó szemlélet igen sok területen megjelenik. Van egy közös attitûd, amely valami közös címkét igényel. A kognitív tudomány ebben a felfogásban egy olyan integratív tudomány programja lenne, amely a különbözõ területekbõl a hasonló szemléleteket emeli ki. Nem külön tanszékekre, hanem az együttmûködésre helyezi a hangsúlyt. A másik felfogás, melyet az ábra jobb oldala mutat, viszont úgy gondolja, hogy a nyelvészet, biológia, logika, matematika stb. szaktudományok, amelyeknek van egy közös átfogó szakterületük, amely a megismerés és a tudásreprezentációk problémáival foglalkozik. E szemléletben a kognitív tudomány nem attitûdök megjelenése a legkülönbözõbb területen, hanem különbözõ tudományok metszete, ahol a közös nézõpont elsõsorban az emberi megismerés vizsgálata. Ez a kétféle felfogás, amelyet a 2. ábra mutat, a tudományok története szempontjából is két attitûdöt képvisel. Az egyik szerint a tudományok többé-kevésbé kialakult rendszerében újabb és újabb attitûdök hoznak létre részfolyamatokat. Például ha kognitív etológiáról beszélünk, akkor nem jön létre valami új fejezet, amihez új fiókokat kell nyitnunk a fejünkben és a tanszékek és kutatócsoportok világában, hanem egyszerûen egy új attitûd válik szükségessé. A másik felfogás szerint viszont az érintkezések révén új fejezetek jönnek létre, és a tudományos területeknek állandó burjánzásuk lesz, ennek megfelelõen a kognitív etológia külön tanszékként jelenik majd meg. Nem feladatom, hogy e két felfogás között döntsek, fontos azonban látnunk, hogy ez a két attitûd mindmáig velünk él. Számos értelmezési feszültséget is okoz. Ez már a hazai közegben is érezhetõ. Két filozófus kritikusa a kognitív mozgalomnak – Boros János (2004) és Margitay Tihamér (2006) – a fiókosítástól félnek, illetve attól, hogy annak állandó burjánzása lesz, megkérdõjelezik, hogy valóban új hozzáállást hozott-e a kognitív mozgalom, meg tudja-e haladni például az ismeretelmélet hagyományos dilemmáit. Szerintem nem, de nem is ez a célja: az utóbbi évtizedekben inkább azt emeli ki, hogy mûködõ és használható – például a gyakorlat felé nyitott, és az ifjúságot inspiráló – modelleket alakítson ki a megismerésrõl. Keretet ad, s nem hiszi, hogy õ találta meg a bölcsek kövét.

Ennek a klasszikus kornak, a 70-es, 80-as évek világának a jelszava, hogy a kognitív tudomány a reprezentáció tudománya. Ennek lényege, hogy valami, egy jel, valamit képvisel valaki számára. Tudjuk jól, hogy ez Quintilianus óta a jel definíciója. A jelnek egy sajátos formája lesz azonban a reprezentáció. A kognitív tudomány ennek a valamire irányuló belsõ modellálásnak a tudománya lenne azzal a hangsúllyal, hogy felteszi, a reprezentációknak belsõ szervezõdésük van az ’elmében’. Ez a belsõ rend például a képek világában eltér a kijelentések világától, például az egyik téri, a másik logikai, s ez a rend adná meg azt, hogy a reprezentációk vizsgálata külön saját tudományos témává válhat.

Ez a korszak az egynemû mozzanatokat tartja fontosnak. Az emberi megismerést, legyen szó szaglásról, látásról vagy sakkozásról, alapvetõen szimbólumfeldolgozásnak tartja. Ilyen értelemben metateóriáját és beszédmódját a szekvenciális Neumann-típusú architektúrát követõ számítógép metaforája irányítja. Ugyanakkor évtizedek múlva is Fregére emlékeztetve ez a gondolkodásmód eltekint a hordozó közegektõl. A kogníció vizsgálatát testetlenül tartja elemezhetõnek. Ennek a kornak a nagy sikerei a generatív nyelvészet és David Marr (1982) látáskutatási programja. Marr például (lásd errõl Kovács Ilona, 1991) arra törekszik, hogy megmutassa: a látás tudományos megértésében elõször azokat a feladatokat kell megértenünk, amelyek egyáltalán megvalósítják azt a teljesítményt, hogy a beérkezõ fénynyalábból milyen leképezések jönnek létre. Mi is a feladat? Szegmentálni kell a világot, vonalakat, felületeket, majd tárgyakat kell ’találni’. A következõ kérdés a feladat értelmezése után annak elemzése, hogy milyen algoritmusokat követ az idegrendszer. Az ezután következõ lépés az implementáció vizsgálata, annak elemzése, hogy ezeket a számítási algoritmusokat hogyan is valósítja meg a neuronok kapcsolatrendszere. A fontos gondolat – és ugyanez jellemzõ a chomskyánus nyelvészetre –, hogy elõször a rendszert kell mintegy a formájában megértenünk, és az implementációval csak utána kell foglalkoznunk.

Az utóbbi két évtizedben azonban kiderült, hogy ez a száraz megismerési világ nemcsak emberi okokból, hanem tartalmi okokból is valahogyan tarthatatlan. A tiszta megismerés eszményét egy interpretált kognitív tudomány veszi át. Olyan interpretált kognitív tudomány, amely egyik lehetõségként a neurobiológiával kacsint össze, proximális biológiai modelleket keres a megismerési folyamatokra (Pléh et al., 2004). A színek reprezentációjának világát például a színlátás neurobiológiájával magyarázza. Megjelenik a disztális biológiai értelmezés fontossága is, ahol az emberi megismerés rendszerét próbáljuk meg elhelyezni az evolúciós rendszerben. Próbáljuk a nyelvet úgy tekinteni, mint evolvált rendszert. Próbáljuk a színlátás funkcióit tekinteni. Charles Darwin és az evolúció eszménye jelenik meg vezetõ elvként ebben az evolúciósan értelmezett kognitív tudományban (Pléh et al., 2001). Végül a harmadik interpretáció a társadalmi minták világa, ahol megpróbáljuk a társadalommal érintkezõ, a társadalomban közlekedõ ember megismerési folyamatait a társadalom szempontjából tekinteni.


A kognitív történet jövõkutatási relevanciája


Hosszú ideig lehetne elemezni, hogyan is jelenik meg ez az új irány (egy sajátos áttekintést adtam könyvemben: Pléh, 2003). Tekintsük azonban át, hogy mindennek milyen relevanciája van a tudomány jövõje és a tudomány rendszertana szempontjából. A kognitív pszichológia és a kognitív tudomány keletkezése jól illusztrálja, hogy egy új irányzat keletkezésében tetten érhetõ három mozzanat. Az egyik mozzanat ennek elõkészítése a meghaladott régi paradigma vagy régi irányzat világában, együtt az új nemzedék lázadási igényével. Az új nemzedék igénye akkor kap mozgalmi jelleget, ha külsõ tényezõk ezt segítik. Ilyen külsõ tényezõ volt a pszichológusok világában a múlt század 50-es éveiben a számítástechnika megjelenése, és az ehhez kapcsolódó matematikai és logikai, a gondolat világát formalizáló fejezetek (információelmélet, kibernetika stb.) megjelenése. „Ha a gépek is gondolkodnak, akkor talán az ember is gondolkodhat”, hangzott a felismerés. A másik jellegzetes mozzanat, hogy az új irány egyszerre lesz fejezet a szakmán belül, és ugyanakkor iskola vagy paradigma, ami arra törekszik, hogy mindent kisajátítson. Mind a kognitív pszichológia a lélektan saját történetén belül, mind a késõbb megjelenõ kognitív tudomány, mindenevõ. Ezért jelenik meg ennek vonzása a 90-es évektõl új, hasonló általánosságokra törekvõ próbálkozásokra, mint például az affektív tudomány stb.

Reflexióra érdemes és tanulságos, hogy miben volt kitüntetett a kognitív forradalom és/vagy mozgalom, miért nem azonos a súlyuk az azóta keletkezett újabb törekvéseknek. A behaviorizmus–kognitivizmus váltásban a lélektan történetét érintõ és abba sokszor visszatérõ alapvetõ attitûdváltásról van szó. A lelki jelenségek természetét tekintve a harmadik személyû nézõpont váltódik fel itt ismét az elsõ személyû nézõponttal, ezt azonban olyan módszertan kíséri, amely megtartja a behaviorizmusból a harmadik személyû nézõpontot. Ez a kettõs attitûd adja a modern kognitív szemlélet egyedülálló ízét, és ez sikerének titka is, kombinálva a kísérleti és logikai hagyomány ötvözésével. A frissebb újítások e téren, az elsõ és harmadik személyû nézõpont kombinálásában nem újítanak, csupán divatszerûen akarnak egy fejezetet diszciplínává tenni. Ám a kognitív fordulat esetében többrõl volt szó: a diszciplinarizálódás úgy fedezett fel újra fejezeteket, hogy egyben az alapvetõ ontológiai és módszertani attitûdök korábban nem látott új kombinációját vezette be.

A másik jellegzetesség, hogy miközben az új irány, az új fejezet vagy új diszciplína egy attitûdbõl bontakozik ki, létrejöttével olyan erõteljesen meghatározza a szakma fejlõdését (új folyóiratok, új tanszékek stb.), hogy ez a mindenevõ attitûd mintegy új egységként próbálja magát a térképre helyezni. Ez feszültségektõl sem mentes. Magyarországra is igaz ez. A filozófiai kételyeket már említettem. De így van ez a pszichológián belül is. Miközben a 60-as években a behaviorista kezdetekbõl kibontakozva idehaza is elindult a kognitív pszichológia fejlõdése, évtizedeken keresztül számos akadályba ütközött, éppen diszciplináris öntudata miatt. Anélkül, hogy dramatizálnám az ilyen jellegû mozgásokat, a vezetõ és kezdeményezõ Eötvös Egyetemrõl mintegy kiradírozták a kognitív pszichológiát, nem valamiféle felsõbb hatóságok, hanem maguk a pszichológusok a 90-es évek végén, hogy azután 2005-ben jöjjön létre új kezdetként, most már mint egy tanszék újra megjelenjen, egy évtizeddel azután, hogy elhagytam az egyetemet, pontosan azért, mert a kognitív pszichológia túl provokatív volt kollégáim számára.

Önmagában nem a provokatív mozzanat és az azt követõ józan belátás itt az érdekes, hanem az, hogy ezzel állandóan felmerül a tudományok burjánzásának veszélye vagy problémája. Vajon a második és harmadik szakaszként tárgyalt kognitív tudomány valóban új diszciplína-e? Igényel-e új tanszékeket (miként nekünk létrejött egy Kognitív Tudományi Tanszékünk 2004-ben a Budapesti Mûszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen), vagy valójában a szemlélet mint attitûd megjelenése elegendõ a legtöbb területen? Mindez azért fontos a tudományok jövõje szempontjából, mert hasonló szaporodások, amelyek hol az érintkezésen, hol az attitûdön alapulnak, másutt is létrejöttek. Az 1970-es, 80-as éveknek mintegy terméke például maga az idegtudomány. Korábban csupán az anatómia, a fiziológia, a szövettan, a pszichiátria, a neurológia, a farmakológia volt jelen. A 70-es, 80-as évek jellemzõje az a felismerés, hogy észreveszik, azok a fejezetek, amelyek az idegrendszerrel foglalkoznak az anatómián, az idegélettanon stb. belül, feljogosítanak egy közös, új metszeti terület, az idegtudomány kialakítására, amely a legkülönbözõbb diszciplínák attitûdjeit és metodikáját használja egy sajátos életjelenség sokoldalú vizsgálatára (lásd errõl Cowan et al., 2000) történeti áttekintését). Ugyanakkor az utóbbi évtizedekben kialakult újabb érintkezési terület, a kognitív idegtudomány (lásd errõl saját kézikönyvünket: Pléh et al., 2004) nem fejezetesedik annyira, mint az idegtudomány, nem igazán akar új diszciplína lenni. A kognitív idegtudománnyal foglalkozók megtartják eredeti identitásukat mint pszichológusok, mint neurológusok, mint biológusok, pszichiáterek stb. akkor, amikor a megismerési folyamatok sajátos idegtudományi interpretációjára törekszenek.

Mi a tanulság mindebbõl? Az egyik tanulság, hogy állandóan végig kell gondolnunk: vajon elkerülhetetlen folyamat-e adott területen a diszciplínák szaporodása? Véleményem szerint, nem. Nem a diszciplínák szaporodnak, hanem a hozzáállások finomulnak ki a tudomány mennyiségi fejlõdése következtében. Ezek a hozzáállások pedig azt a látszatot akarják kelteni, mintha diszciplínák lennének. Ugyanakkor ez a szaporodás láthatóan kétféle dinamikának megfelelõen halad. Az egyik dinamika: a tudások felszaporodása egy adott területen, együtt egy alapvetõ, szinte világnézeti érvényû attitûdváltással. Ez hozta létre például a kognitív pszichológiát. A másik jellemzõje viszont az érintkezésekbõl összeálló, dialógus-központú (inter)diszciplínává válás, ez hozza létre például a kognitív tudományt, amely igazán jól mûködõ rendszereiben nem annyira intézményesedni, hanem egymáshoz illeszkedni, közös párbeszédet alakítani szeretne.


Kulcsszavak: kognitív tudomány, tudományos diverzifikáció, diszciplinarizálódás, kognitív pszichológia


IRODALOM

Boros János (2004): A kognitív tudomány esélyei. Magyar Tudomány. 165, 11, 1269–1276.

Broadbent, Donald E. (1958): Perception and Communication. Pergamon, London

Chomsky, Noam (2003): Mondattani szerkezetek. Nyelv és elme. Osiris, Budapest

Cohen-Cole, Jamie (2005): The Reflexivity of Cognitive Science: The Scientist as a Model of Human Nature. History of the Human Sciences. 18, 107–139.

Cowan, Maxwell W. – Harter, D. H. – Kandel, E. R. (2000): The Emergence of Modern Neuroscience. Some Implications for Neurology and Psychiatry. Annual Reviews – Neuroscience. 23, 343–391.

Csányi Vilmos (1999): Az emberi természet. Vince, Bp.

Danziger, Kurt (1990): Constructing the Subject. Cambridge University Press, New York

Feinberg, Todd E. – Farah, Martha J. (2006): A Historical Perspective on Cognitive Neuroscience. In Farah, Martha J. – Feinberg, Todd E. (ed.): Patient-based Approaches to Cognitive Neuroscience (2nd ed.) Cambridge, MA, The MIT Press, US, 3–20

Frege, Gottlob (1980): Logika, filozófia, matematika. Gondolat, Budapest

Gardner, Howard (1985): The Mind’s New Science. A History of the Cognitive Revolution. Basic Books, New York

Hebb, Donald O. (1949): The Organization of Behavior. Wiley, New York

Kardos Lajos (1988): Az állati emlékezet. Akadémiai, Bp.

Kovács Ilona (1991): Egy tudományos vízió. Pszichológia, 11, 77–125.

Kuhn, Thomas (1984): A tudományos forradalmak szerkezete. Gondolat, Budapest

Lashley, Karl (1951): The Problem of Serial Order in Behavior. In: Jeffres, Lloyd A. (szerk.): Cerebral Mechanisms in Behavior. Wiley, New York

Margitay Tihamér (2006): A kognitívtudomány lehetõségérõl és határairól. Világosság, 47, 359–65

Marr, David (1982) Vision. Freeman, San Francisco

Marton, L. Magda (szerk. 1975): A tanulás szerepe az észlelésben. Gondolat, Budapest

Miller, George A. (2003): The Cognitive Revolution: A Historical Perspective. Trends in Cognitive Sciences. 7, 141–144.

Pléh Csaba (2000): A lélektan története. Osiris, Bp.

Pléh Csaba (2003): Bevezetés a megismeréstudományba. (2. kiadás) Typotex, Budapest

Pléh Csaba – Csányi V. – Bereczkei T. (2001, szerk.): Lélek és evolúció. Osiris, Budapest

Pléh Csaba – Gyõri Miklós (2004): Olvasmányok a kísérleti pszichológia történetéhez. Osiris, Budapest

Pléh Csaba – Kovács Gy. – Gulyás B. (2003): Kognitív idegtudomány. Osiris, Budapest

Potter, Jonathan (2000): Post-Cognitive Psychology. Theory & Psychology, 10, 31–37.

Proctor, Robert W. – Vu, Kim-Phuong L. (2006):The Cognitive Revolution at Age 50: Has the Promise of the Human Information-Processing Approach Been Fulfilled? International Journal of Human-Computer Interaction. 21, 253–284.






Irányzat

Fejezet




Fõbb elõfutárok

behaviorizmus

behavirozmus,


klasszikus kísérletezés

alaklélektan

Hangsúlya

belsõ feldolgozás,

észlelés, emlékezet, figyelem,


reprezentáció

nyelv, gondolkodás

Kutatási újdonság

modellálás

emberkísérletek a belsõ életrõl

Szövetséges, ihletõ

informatika, számítógép

ergonómia


1. táblázat • A kognitív pszichológia két arca





1. ábra • Az információ-feldolgozó paradigma logikája az emberre nézve (Broadbent, 1958)





2. ábra • A kognitív tudomány mint közös szemlélet, illetve mint átfedési területek koncepciója. A – A kognitív tudomány, mint sok helyütt megjelenõ szemlélet; B – A kognitív tudomány, mint átfedési terület


<-- Vissza a 2007/09 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]