Magyar Tudomány, 2007/09 1171. o.

A jövõrõl a jelenben



MULTIÁGENS SZIMULÁCIÓ:

A TÁRSADALOMTUDOMÁNYI

KÍSÉRLETEZÉS ESZKÖZE


Vág András


wifig yahoo.com



Az ágensek jó ideje fontos szerepet játszanak a mesterséges intelligencia kutatásokban, emellett a különféle egyéb szimulációs módszerek között folyamatosan növekszik jelentõségük a jövõkutatásban is. Az ágens alapú modelleket az ún. „elosztott mesterséges intelligencia” technológiájának megteremtése tette lehetõvé. A gondolat lényege, hogy a mûveletvégzés, a gondolkodás és irányítás nem egy centrumban, hanem több helyre szétosztva, többnyire hálózatban történik. Ennek az ötletnek a megvalósulásai a multiágens rendszerek. Az a tény, hogy a kutatók már jó ideje feszegetik a statisztikai változókra és táblázatokra alapozott szociológia és az idõsorokra és egyensúlyi modellekre alapozott közgazdaságtan határait, valamelyest megkönnyíti az ilyen kezdeményezések szakmai fogadtatását. Az 1. ábra segít a módszer elhelyezésében a különféle szakterületek között (Davidsson, 2002).

Multiágens rendszerekrõl beszél a szakirodalom akkor, ha egy modell több ágensbõl épül fel. A multiágens modellek általában az alábbi fõbb sajátosságokkal rendelkeznek: (1) nincs központi irányítás, az ágensek nem kapcsolódnak semmilyen centralizált vezérléshez; (2) minden egyes ágens korlátozott információval vagy problémamegoldó kapacitással rendelkezik, így minden egyes ágens „nézõpontja” korlátozott; és (3) a környezeti adatok is decentralizáltak. A multiágens modellekben gyakorlatilag több száz, ezer vagy akár millió ágens „él” egymással szimultán kölcsönhatásban. Ez a (4) folyamatos kölcsönhatás a multiágens modellek mûködésének további jellemzõje. Az ágensek kölcsönhatásai alkotják a modell struktúráját. A szakirodalomban legtöbbször külön kezelik az ágensek mûködésének és az együttmûködések hálójának specifikációját. A publikációkban az elméleti konstrukcióra, a pontos modell-leírásra – vagyis hogy a modell minél jobban feleljen meg a valóságnak – nagyobb hangsúlyt helyeznek a kutatók, mint az ágensek intelligenciájának növelésére és a bonyolult kognitív folyamatok szimulációjára.

A társadalmi viselkedést szimuláló multiágens modellek mûködésének további jellemzõinek ismertetése elõtt vessünk egy pillantást a 2. ábrára. A kép egy fiktív multiágens modell alapvetõ elemeit mutatja. Bal oldalon az ágensek mozgástere látható, egy lokális „világ”, amelyben különféle ágensek (például: férfiak és nõk) mozognak. Az ágensek viselkedését a beépített függvények irányítják. Az ágensek egymással is kapcsolatba kerülnek, amit az ábrán vonalak jelölnek. A modellekben az egyes ágenstulajdonságok idõpillanatról idõpillanatra lépve „állítódnak be”, a szimuláció tehát az események történetét állítja elõ. Minden idõpillanatban az összes ágens érzékeli a korábbi idõpillanatban képzõdött „ingereket” mint függvénybemeneteket, és elõállítja a „reakciókat”, vagyis a függvénykimeneteket a következõ idõlépés számára.

Modellek készítéséhez mûködési leírások, szabályok szükségesek. Ezek tetszõleges koncepciók, létezõ jogszabályok, a labdarúgás szabályai (például a népszerû robotfoci-mérkõzéseken) vagy egyéb társadalmi elméletek és törvényszerûségek lehetnek. Mindezek kvantifikált módon – mint függvények vagy adatok – jelennek meg az ágensek és a környezet mûködésében. Az elméletek a pszichológia, a szociológia, a közgazdaságtan, az ökológia stb. körébõl származnak. A korábban bevált vagy éppen ellenõrizni kívánt elméletek és koncepciók érvényességét, látókörét bõvíti a multiágens szimuláció azzal, hogy különféle feltételek és individuális viselkedések mellett lehet azokat kipróbálni. Ráadásul úgy, hogy a modell néhány további „szolgáltatást” is nyújt a felhasználónak, mint például az emergens jelenségek szimulációját. Ki lehet így próbálni például azt, hogy mekkora és milyen az a „viselkedési tér” (a modell változóinak idõsorai különféle indulófeltételek mellett), amelyben a szimulált világ jelenségei lejátszódnak, más szóval társadalomtudományi kísérleteket lehet végezni a számítógép segítségével.

A multiágens modellezés egyik nagy elõnye az emergencia – az új megjelenése a régi struktúrában – szimulálásának képessége. A számításon alapuló emergencia a helyi, individuális viselkedésekbõl kialakuló új, csoportos viselkedési formák megjelenésével kapcsolatos, mint például a tömeg mozgása és a káosz. A termodinamikai emergencia a káoszból, a „zajból” létrejövõ rendezettséggel foglalkozik, mint például az élet létrejötte. A modellhez viszonyított emergencia olyan folyamatokat ír le, amelyekben az egyedeknek a rendszerhez való alkalmazkodás érdekében meg kell változtatniuk saját viselkedésüket. Ez az értelmezés az evolúciós változások szemléltetésére alkalmas. Bizonyított ugyanis, hogy viszonylag egyszerû szabályok szerinti mûködés is különféle aggregált hatásokat (új jelenségeket) hoz létre. Ez történik például a viselkedési normák evolúciójának szimulációja esetében is, ami egyébként az ágens alapú modellezés egyik népszerû területe.

A futási eredmények megjelenítései és értelmezései több szempontban különböznek a különféle egyenletekre épülõ vagy rendszerdinamikai elven mûködõ hagyományos modellektõl. A folyamatok általában a számítógép képernyõjén mozgásukban láthatók, egyszerûbb esetekben, például mint egy négyzetes „világban” történõ különféle ágenstevékenységek (szétterjedések, diffúz folyamatok, struktúraképzõdések stb.), bonyolultabb (például ökológiai) modellekben pedig mint az adott geográfiai terület jellegzetességeinek mozgásai színekkel vagy szimbolikus alakzatokkal bemutatva.


Mesterséges társadalmak


A szimuláció általában, és az ágens alapú modellezés különösen – a dedukció és az indukció mellett – a tudomány harmadik módszerének tekinthetõ (Axelrod – Tesfatsion, 2005). A tudósok a dedukciót arra használják, hogy feltételezésekbõl elméleteket építsenek, az indukciót pedig arra, hogy az empirikus adatokban mintázatokat fedezzenek fel. A szimuláció nem bizonyít általános elméleteket, hanem adatokat állít elõ az induktív elemzés számára. A szimulált adatok – szemben a tipikus indukcióval – pontosan specifikált feltételezésekbõl származnak, vonatkozzanak azok akár egy tényleges, akár egy tervezés alatt lévõ rendszerre. Következésképpen a szimuláció mind alkalmazásaiban, mind céljaiban különbözik a dedukciótól és az indukciótól. A szimuláció – ellenõrzött számítógépes kísérletek révén – a rendszerek mélyebb megértését teszi lehetõvé.

A társadalomtudomány régóta keresi a választ arra a kérdésre, hogy az egyének interakciói miként hozzák létre a társadalmi szinten értelmezett történéseket, másképpen fogalmazva: miképpen kapcsolódik össze a mikro- és makroszint. Sem a politikai, sem a gazdasági rendszerek megértéséhez általában nem elegendõ az önálló, az egymástól elszigetelt résztvevõk cselevéseinek leírása és magyarázata, hanem az egyének kölcsönös kapcsolatait is be kell vonni a vizsgálódás körébe. Ezen keresztül arra a régi problémára lehet választ kapni, hogy miként jön létre az individuumok viselkedéseibõl és kölcsönhatásaiból valami társadalmi szempontból új, valami másfajta csoportos jelenség, mint ami eddig volt, vagyis miként lesz több az egész, mint a részek összege. (A hagyományos társadalomelméletek adósak maradtak a társadalmi változások olyan magyarázataival, amelyekben az egyének kölcsönös interakcióinak is szerepük van.) A társadalmi jelenségek számítógépes szimulációját a tárgyalt kontextusban röviden „mesterséges társadalomnak” nevezik.

A szakkönyvekben a mesterséges társadalmak bemutatása szinte kivétel nélkül az ún. kollektív viselkedés (amikor az egyedek viselkedését szomszédai irányítják a közös minta irányába) szimulációjával kezdõdik. Az egyik leggyakrabban idézett példa ebbõl a körbõl Thomas C. Schelling etnikai szegregációs modellje, amelyben a szerzõ a családok lakásválasztási szokásait vizsgálta az USA néhány városában. A vizsgált idõszakban (1970-es évek eleje) már a növekvõ etnikai tolerancia volt jellemzõ Amerikára. A modell kiinduló feltételezése az volt, hogy ha a szomszédok bõrszíne számít a lakásválasztásban, akkor – még ha az egyének tolerálják vagy egyenesen támogatják az integrációt – is kialakul az etnikai szegregáció. Az ágenseket úgy programozták, hogy „saját” környezetükbe költözzenek, ha nem „elégedettek” környezetükkel. Akkor „elégedettek”, ha adott sugarú körben szomszédaiknak legalább x %-a velük egyezõ „bõrszínû”. Ha egy fehér ágens új helyre költözött, ezzel megnövelte a fehérek arányát az új helyén, és elköltözésre késztetett egy fekete ágenst. A program futásakor – a kiinduló paraméterektõl függõen – elõbb-utóbb beállt egy stabil állapot, vagy instabil maradt, és az ágensek örökösen „költöztek” (3. ábra). Az eredmény egyértelmûen azt jelezte, hogy már kismértékû intolerancia is létrehozza a szegregációt (Schelling, 1971). A „mikromotivációkkal magyarázott makrojelenségek” (Schelling, 1978) szimulációja – amire Schelling modellje jó példa – egyre népszerûbbé vált, és a módszert folyamatosan fejlesztik és adaptálják különféle területekre.

Ilyen népszerû alkalmazási terület az evolúciós modellek különféle interpretációi is. Az eljárások lényege, hogy utánozzák a biológiai vagy kulturális evolúciót, amihez például genetikus algoritmusokat használnak, mutációkat generálnak, kiválasztódást szimulálnak, új tulajdonságokat vezetnek be, és így tovább. Az evolúciós modellezés a társadalomtudományok körében is folyamatosan terjed, és gazdaságtudományon belül már önálló irányzattá kezd válni az ún. „ágens alapú gazdaságtan” (Evolúciós modellek…, 2001).


Multiágens szimuláció a jövõkutatásban


A fentiek alapján nem meglepõ, hogy a multiágens modellek megjelentek az elõrejelzési módszerek eszköztárában is. A multiágens modelleket elsõsorban azért lehet kiválóan alkalmazni az elõrejelzés-készítésben, mert az ágensek összetett, a változásokra reagálni képes szubjektumokat reprezentálnak. Az ágensekkel oly módon jeleníthetõk meg, modellezhetõk egyes társadalmi viselkedéstípusok, ahogy azok megadott képességeikkel, tanulásukkal, döntéseikkel és tevékenységükkel formálják a saját, a többi ágens és a környezet jövõjét. Humán környezetben a jövõbeli pályák kiszámítása csak valószínûségi alapon történhet, és a helyzettõl függõen különbözõ mértékben jelenik a meg a modellben (és a valóságban is) a véletlen. A jövõ anticipációja és ennek beépítése a döntési algoritmusokba a kognitív ágensek szociális tevékenységeinek, például a versengésnek és az együttmûködésnek lehetséges eszköze.

A modellekben szereplõ egyes ágensek különféle társadalmi-gazdasági-politikai szereplõket reprezentálhatnak. Az ágensek lehetnek egyének, családok, szervezeti egységek, szervezetek és államok is. Az egyén jövõbeli viselkedésének szimulációja mentális mûködésének interpretációján alapul. A modellépítés során ehhez számos feladatot kell megoldani, például az egyedi döntési folyamat és a környezet megfelelõ interpretációját. Az egyének és a családok (háztartások) viselkedését szimuláló multiágens modellek mûködéséhez az elméleti alapokat elsõsorban a pszichológia nyújtja, de megjelennek a fogyasztásszociológia és a marketing elemei is. Nagy hagyománya van a szervezetek belsõ mûködése, a termelõfolyamatok és gyártósorok szimulációjának is. Az ágensmodellek építõi e korábbi modellekre és a szervezetelméletekre támaszkodnak. A szervezetek multiágens szimulációja alkalmával a koordináció és kooperáció különféle aspektusai jelennek meg. A szervezetek egymás közötti kapcsolatai elsõsorban a cégek piaci viselkedését szimuláló multiágens modellekben jelennek meg. Ezekben az esetekben is viszonylag könnyû megtalálni az elméleti és empirikus alapokat a közgazdasági szakirodalomban. A piac multiágens szimulációi során számos olyan publikáció jelent meg, amely egy elméleti modellt tesztel, és ezzel a mesterséges társadalmakhoz hasonlítanak. A geográfia és az ökológia szinte „adja magát”, mivel a térbeli változásokat szimuláció közben, a képernyõn láthatjuk. Több, kifejezetten ökológiai problémák elõrejelzésére alkalmas, multiágens elven mûködõ szoftvert fejlesztettek az utóbbi években, amelyekkel hatékonyan lehet a témával foglalkozni. Az ágens alapú ökológiai modellek aránya, a többi ökológiai modell mellett, lassan, de biztosan növekszik. Sajátosságuk, hogy nem „tisztán” ökológiai modellek, hanem összekapcsolódnak egyéb jelenségekkel, kérdésfeltevésekkel (például: földhasználattal, környezetvédelemmel, természeti katasztrófákkal stb.). A földhasználat idõbeli változásaival kapcsolatos modellek a legelterjedtebbek közé tartoznak, mivel kifejezetten alkalmasak heterogén feltételek mellett megvalósuló komplex térbeli interakciók reprezentációjára és decentralizált döntések modellezésére. Bizonyos, hogy a következõ évtizedekben az ágens alapú társadalomszimulációt egyre elterjedtebben használják majd nemcsak a kutatólaboratóriumokban, hanem egyszerûsége és vizualitása miatt a participatív jövõkutatásban és az oktatásban is.


Kulcsszavak: multiágens szimuláció, társadalomtudomány, gazdaság, ökológia, modellezés


IRODALOM

Axelrod, Robert – Tesfatsion, Leigh (2005): A Guide for Newcomers to Agent-Based Modeling in the Social Sciences. http://www.econ.iastate.edu/tesfatsi/abmread.htm

Davidsson, Paul (2002): Agent Based Social Simulation: A Computer Science View. Journal of Artificial Societies and Social Simulation, 5, 1, http://jasss.soc.surrey.ac.uk/5/1/7.html

Hideg Éva (szerk.) (2001): Evolúciós modellek a jövõkutatásban. AULA, Budapest

Schelling, Thomas C. (1978): Micromotives and Macrobehavior. Norton, New York

Schelling, Thomas C. (1971): Dynamic Models of Segregation. Journal of Mathematical Sociology 1, 1, 1–14.

Wilensky, Uri (1998): NetLogo Segregation Model. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Segregation . Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL.

1. ábra • A multiágens modellek és mûködésük

2. ábra • Egy multiágens modell (mesterséges társadalom) elemei

3. ábra • Schelling szegregációs modellje (Forrás: Wilensky, 1998)


<-- Vissza a 2007/09 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]