Magyar Tudomány, 2008/04 507. o.

Tudós fórum



állásfoglalás


MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA


Biológiai Tudományok Osztálya • Fizikai Tudományok Osztálya

Földtudományok Osztálya • Matematikai Tudományok Osztálya

Mûszaki Tudományok Osztálya


A Magyar Tudományos Akadémia fent nevezett öt tudományos osztálya álláspontja a természettudományos oktatásról

Az új tantervi javaslat lehetõvé teszi a természettudományos tárgyak óraszámának csökkentését. Az MTA Biológiai Tudományok Osztálya, az MTA Fizikai Tudományok Osztálya, az MTA Földtudományok Osztálya és az MTA Matematikai Tudományok Osztálya, valamint az MTA Mûszaki Tudományok Osztálya nem ért egyet ezzel a javaslattal.

Az emberi kultúra és mûveltség szerves részét képezik a természettudományok és a matematika, de ugyanakkor nélkülözhetetlenek az egyre bonyolultabb világban való tájékozódáshoz is. A gyakran népszavazásig vitt környezeti kérdések megértésétõl az áltudományokkal, babonákkal, hiedelmekkel szembeni felvértezettségig gyakorlati szempontból is fontos tudásról van szó. A természettudományos ismeretek oktatásának növekvõ fontosságát a versenyképesség szempontjából a fejlett országok már felismerték, és lépéseket tettek a színvonal emelésére (USA, Anglia, Németország). Magyarországon a mûszaki, természettudományos végzettséggel rendelkezõk aránya ijesztõen alacsony, ami immár gátja a tudásalapú társadalom megteremtésének, az ország dinamikus fejlõdésének, annak, hogy a nemzetközi munkamegosztásban a magasabb hozzáadott értékû munka felé tolódjon el az arány. Ezen nem lehet csak a felsõoktatási felvételi arányokkal segíteni, a közoktatással és a tanárképzéssel kell kezdeni.

A Magyar Tudományos Akadémia már korábban felhívta a döntéshozók figyelmét a természettudományos tárgyak fontosságára, a jelenlegi tantervi módosítási javaslat – sajnos – ezzel ellenkezõ irányba mutat.

Az öt tudományos osztály kéri az oktatásért felelõs testületeket, hogy tegyenek hathatós, lényegi javulást eredményezõ lépéseket a természettudományos ismeretek szélesebb körben való elterjesztésére, az ilyen tantárgyak magasabb színvonalú oktatása érdekében. Ehhez a minimális feltétel, hogy ne adjanak jelzéseket a természettudományos tárgyak óraszámának csökkentése irányába. Alapvetõ javulást hozna, ha egy választott természettudományos tárgy kötelezõ érettségi tárgy lenne.

Az osztályokon megvitattuk a fenti kérdéskört szélesebb összefüggéseiben is. Megfontolandónak tartjuk a középiskolákban a reál és humán specializáció bevezetését. A reál középiskolai képzésben emelt óraszámmal szerepelnének a természettudományos tárgyak, és az érettségi vizsgán diszciplináris tárgyválasztás lenne, míg a humán képzésben az érettségi vizsga természettudományos tárgyválasztása összevont természetismereti tárgy keretében valósulna meg.

Levelünk írásával egy idõben tudomásunkra jutott, hogy az Országgyûlés Oktatásügyi Bizottsága javaslatot fogadott el, ami kötelezõvé tenné egy természettudományos tárgy választását az érettségi vizsgán. Üdvözöljük e javaslatot, és reméljük, hogy ez egy elmozdulás kezdetét jelzi a természettudományos ismeretek szélesebb körû és magasabb színvonalú elterjesztése irányában.

Levelünket eljuttatjuk a Fizikai Szemle és a Magyar Tudomány lapokhoz is.


Budapest, 2008. február 28.


Tisztelettel


Damjanovich Sándor Horváth Zalán Ádám József

a Biológiai Tudományok a Fizikai Tudományok a Földtudományok

Osztályának elnöke Osztályának elnöke Osztályának elnöke


Szász Domokos Gyulai József

a Matematikai Tudományok a Mûszaki Tudományok

Osztályának elnöke Osztályának elnöke



<-- Vissza a 2008/04 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]