egy csoport azzal áll elő, hogy ezt az elméletet
képviselik kutatási programként, és kutatási pénzért pályáznak vele,
annak ellenére, hogy a 19. század óta rengeteg új információhoz
jutottunk a kérdésről, amelyek mind ellentmondanak a 2., 3.
alapfeltevéseknek.
Karl Popper tett egy fontos megkülönböztetést
állítások tesztelhetősége, cáfolhatósága, vagyis formális értelemben
vett tudományossága és a tudósok viselkedésének megfelelően tudományos
volta között. Már ő is tisztában volt vele, hogy a demarkációhoz nem
elegendő állítások tulajdonságaira hivatkozni, mivel egy elmélet sosem
cáfolható konkluzívan, mindig elmondható, hogy a kísérleti eredmények
nem megbízhatóak, valamint, hogy a kutatás előrehaladásával a
látszólagos ellentmondások eltűnnek majd. (Popper, 1997, 61.) Ezért a
formális kritériumok kiegészítéseként egy viselkedési normára
vonatkozó javaslatot is megfogalmazott. Eszerint aki nem igyekszik
falszifikálni, hanem minden körülmények között tovább védi az
elméletét, az dogmatikusan viselkedik (Popper 1997, 52.). Utóbbi elv e
formában korszerűtlen, de a tanulmány jelen céljai szempontjából elég
annyit tanulnunk Poppertől, hogy külön szempontként lehet kezelni a
határmunkálatok során az emberek viselkedését és az általuk képviselt
állítások tartalmára vonatkozó megfigyeléseket.
E megkülönböztetés fényében a „modern”
frenológiáról el lehet mondani, hogy tudományos állításokat tartalmaz,
amennyiben mindhárom előfeltevés formálisan cáfolható, univerzális
állítás. Ugyanakkor az ezeket az állításokat a 21. században képviselő
emberekről elmondhatjuk, hogy figyelmen kívül hagynak minden, az
elméletüket cáfoló evidenciát, és hogy semmilyen előrehaladást sem
értek el a százötven évvel ezelőtti állapothoz képest.
A frenológia képviselői tehát a mai kontextusban
tudománytalanul viselkednének. Anakronisztikus volna azonban elvárni
az 1840-es évek embereitől, hogy birtokában legyenek azoknak az
információknak, amelyek alapján mi most elvetnénk az elmélet
premisszáit. Azt láttuk már korábban, hogy a kreácionista elméleteknek
is vannak előrejelzéseik, bár jobbára megcáfoltnak tekinthetjük őket.
Kérdés, minden szempontból analóg elmélet-e az ID és a frenológia?
Hogy erre a kérdésre válaszolhassunk, meg kell
vizsgálni, hogy az ID állításai eltérnek-e a korábbi teremtéselméletek
érveitől, történt-e progresszió az elméletben. Ha progresszív, akkor
felvetődhet az elmélet komolyabban vétele. Ha nem, akkor érvényes
lehet a „rossz tudomány” jellemzés.
3.2. Érvek az ID tudományossága mellett
Nos, az ID központi magyarázóelve melletti
legrégebbi és legismertebb érv az úgynevezett tervezésből vett érv. Az
érv 19. század elején népszerűvé vált Paley-féle változata
leegyszerűsítve így szól: Tegyük fel, találunk a pusztaságban egy
órát, majd megvizsgáljuk, és megállapítjuk, hogy egy bonyolult, az
időmérés feladatára kiválóan alkalmas szerkezet. Ezután feltesszük a
kérdést, hogyan magyarázható létezése és tulajdonságai? A legjobb
válasz pedig erre a kérdésre az, hogy egy intelligens tervező
megtervezte, és elkészítette a feladata elvégzésére. Mivel az
élőlények olyanok, mint az órák, bonyolultak és alkalmasak feladatuk
ellátására, ha velük kapcsolatban feltesszük ugyanazt a kérdést,
ugyanazt a választ is kell rá adnunk.
Az érv története legalább Aquinói Szent Tamásig
visszavezethető. A filozófusok általában úgy gondolják, hogy David
Hume Beszélgetések a természetes vallásról c. munkája végleg
hiteltelenné tette, kimutatva, hogy nagyon gyenge analógiás érvelésről
van szó.
A biológusok olvasatában csak Darwin munkássága
volt képes végleg kiiktatni a tervezettségi érvet. A tudománytörténet
nézőpontjából ugyanis nem volt a tervezettségi elvnél jobb jelölt a
darwini elmélet megszületéséig. Egy elmélet cáfolata a tudományban
általában nem jár együtt az elvetésével. A legtöbb elmélet együtt él
számos ismert hiányosságával, cáfolatával. A régi elméleteket csak
akkor adják fel, ha másik, ígéretesebb elméletjelölt van a láthatáron.
A darwinizmus tehát e szerint ígéretesebb jelölt volt.
Az intelligens tervezés hívei azonban még ma is úgy
gondolják, hogy az érv megállja a helyét, és azt állítják, hogy az elv
segítségével nagyobb magyarázó erővel rendelkező elmélethez juthatunk,
mint amellyel a darwini elmélet szolgálhat számunkra; pontosabban az
elv segítségével magyarázatot nyerhetünk az összes olyan jelenségre
is, amelyeket a darwini elmélet nem tud megmagyarázni.
Ahhoz, hogy meg tudjuk ítélni vajon az ID tényleg
ennyire ígéretes elmélet-e, meg kell vizsgálni, milyen érvek szólnak a
tervezési elv használata mellett. Amennyiben alátámasztó érveket
keresünk, csalódni fogunk. Az ID-s érvek túlnyomó részben negatív
érvek, s azt próbálják bebizonyítani, hogy az evolúció elmélete gyenge
lábakon áll, vagy súlyos hiányosságoktól szenved. Ha viszont nincsenek
jó érvek az ID mellett, akkor miért kéne elhinnünk, hogy érdemes e
mellett az elmélet mellett döntenünk? Nos, alapvetően retorikai
érvekkel próbálnak meggyőzni minket.
A stratégia alapja egy dilemma megfogalmazása.
Abból az elvből kiindulva, hogy ha egy tudományos elméletet
megcáfoltak, és van releváns, ígéretes alternatívája, akkor el kell
fogadni az alternatívát, az ID képviselői előszeretettel konstruálják
meg a következő dilemmát. Vagy az evolúcióelmélet a jó magyarázat vagy
az intelligens tervezés elmélete. Az evolúció elmélete nem lehet
helyes, vagyis az ID helyes. Logikai formában:
E
Ñ ID
[A kifejezésben kizáró, nem megengedő vagy (Ñ)
szerepel]
~ E
ID
Egyes kritikusok szerint a dilemma nem áll, mivel
az ID-hívők azt csak a természetes szelekciós és az ID-magyarázat
alternatíváinak figyelembe vételével építik fel. (Pennock, 2001, 94.)
Pedig az evolúcióelmélet is több, ettől eltérő magyarázóelvet
alkalmaz, mint például a véletlenszerű genetikai sodródás és mások.
Ugyanígy az ID sem az egyetlen nem naturalista nézet az élet
létrejöttének magyarázatára, hiszen vannak olyan deista nézetek is,
amelyek szerint az Isten csak elindította a világ működését saját
tervei szerint, de azóta az egy zárt pályán halad, külső beavatkozás
nélkül.
Ez a kritika jogosan visszaverhető. Ha az a kérdés,
milyen magyarázatok közül választhatunk, valóban csak két
magyarázattípus áll rendelkezésre. Ahogy az ID egyik vezéralakja
Phillip E. Johnson megfogalmazza: a naturalista evolúciós és
szupernaturális intelligens tervezés. Az a standard ellenérv, hogy
léteznek nézetek, amelyek szerint a természetfölöttiben való hit
összeegyeztethető a tudomány eredményeivel, egyáltalán nem változtat
azon, hogy milyen magyarázati alternatívák vannak, hiszen a deista
például el kell hogy fogadja az evolúciós magyarázatot.
Azonban még ha a dilemma működik is, a
következtetés levonása csak akkor helyes döntés, ha az ID mellett
szólnak erős alátámasztó érvek is, egyébként az érvelés csak a
bizonyítás kényszerének áthárításán alapulna, vagyis az szólna az
elmélet mellett, hogy az alternatívája nem bizonyítható.
A dilemmából az ID-re következtetéshez tehát legalább két dolgot meg
kell még vizsgálnunk. Az egyik, hogy mi szólna az evolúció ellen,
azután azt, mi szól az ID mellett. Mivel a támadó fél jelenleg az ID,
először annak negatív érveivel foglalkozom.
3.3. Az ID evolúció elleni érvei
Az ID negatív érveinek jelentős része retorikai. A
dilemmát Johnson azzal igyekszik kiélezni, hogy az
alternatívák világnézeti implikációit hangsúlyozza. Szerinte „a
naturalizmusba vetett hit semmivel sem ’tudományosabb’, mint bármilyen
más hit.” (Johnson, 2001, 63.) szerinte az evolúció egy dogma, amit a
hívei önkényesen védenek a negatív érvektől, világnézeti alapon
utasítva vissza az alternatív magyarázatot. A naturalizmus
dominanciáját az oktatásban végrehajtott indoktrínáció eredményének
tekinti, minek eredményeképpen „a filozófiai naturalizmus manapság
annyira mélyen meggyökeresedett a sok képzett ember gondolkodásában
[…] hogy még azt is nehéznek találják, hogy elképzeljék bármilyen más
módját annak, ahogy a dolgokat nézni lehet”7
(Johnson, 2001, 66.) Szerinte azért nincs hatása sem az ID pozitív,
sem a negatív érveinek, mert a tudományból eleve, önkényes módon,
világnézeti alapon kizárták a természetfeletti magyarázatot. Ebből
következik, hogy minden lehetséges bizonyíték az evolúciót fogja
támogatni, és ez egészen addig így lesz, amíg a naturalisták
határozzák meg, mi számít tudománynak.
Válaszolhatja erre a tudomány azt, amit az irodalomban többen is
képviselnek, hogy a természettudományok csak a módszertani
naturalizmus mellett köteleződtek el. Ez nem jelent állásfoglalást a
természetfelettivel kapcsolatban, vagyis a világnézet szempontjából.
Csak annyit jelent, hogy a tudománycsinálás bevált, hatékony módjaként
egyfajta magyarázattípust fogadnak el a tudósok.
A probléma világnézeti kontextusba helyezésével
Johnson, a vallás- vagy éppen szólásszabadság problémáinak
kontextusába igyekszik átemelni egy ismeretelméleti kérdést. Máshol
egyfajta demokráciaproblémaként fogalmazza meg ugyanezt. Ilyen az a
közvélekedésre hivatkozó érvelés is, amiben egy, amúgy már a cikke
1991-es írásakor is elavult 1982-es Gallup közvéleménykutatásra
utalva, azt problematizálja, hogy a népesség kilenc százalékának
„filozófiája”, az evolucionizmus uralja az oktatást. (Johnson, 2001,
68). Ez utóbbi érvek relevanciahibásak, hiszen ezekből a premisszákból
nem következik semmi egyik elmélet tartalmára sem.
Az ID legfontosabb, nem retorikai érvei az
abiogenezis fizikai, kémiai értelemben vett lehetetlenségét, valamint
bizonyos élő formák közötti átmenetek darwini magyarázatának
lehetetlenségét igyekeznek bizonyítani. Ebből pedig arra
következtetnének a vázolt dilemmának megfelelően, hogy mivel ezek a
jelenségek megmagyarázhatatlanok darwinizmussal, intelligens
tervezővel kell magyarázni őket. Saját szavaikkal szólva, azt akarják
bizonyítani, hogy vannak „misztériumok, melyek túl vannak értelmünk
határain” (Johnson, 2001, 63.) A fenti dilemmánkból következően, ha
létezne ilyen erős cáfolat, az átmenetileg szólhatna az ID elfogadása
mellett, de csak akkor, ha ettől független alátámasztó érveink is
volnának az ID mellett. Az ilyen érvek létezése azonban, mint később
látni fogjuk, erősen kétséges.
Mivel más lehetőség nincs, az ID képviselői
általában valószínűségi érveket használnak arra, hogy egyes jelenségek
darwinista magyarázatának lehetetlenségére konkludáljanak.
Demonstratívnak látszó bizonyítékot igyekeznek építeni amellett, hogy
egy esemény a darwini elmélet keretei között gondolkodva nem is
fordulhat elő.
Michael Behe az effajta érvelés legismertebb
szószólója. Érve röviden a következő. A természet tele van olyan
létezőkkel, amelyek rendkívül komplexek, és minden alkatrészük
kölcsönös függésben van a többivel a működés szempontjából. Hogyan
lehetséges, hogy egy ilyen, Behe által irreducibilisen komplexnek
nevezett szerkezet a darwini gradualizmusnak megfelelően lépésről
lépésre, apró módosulásokon keresztül alakuljon át egy másik hasonló
szerkezetté, ha bármely alkatrészének hiánya működésképtelenné teszi?
Behe egy helyütt idézi Darwin egy kijelentését,
ahol az azt állítja, hogy ha demonstrálható volna, hogy van olyan
komplex szerv, amely nem jöhet létre sok kis apró lépésben, akkor az
elmélete összedőlne. (Behe, 2001, 247.) Tehát Behe, hogy megcáfolja a
darwinizmust, először bizonyítja, hogy vannak irreducibilisen komplex
rendszerek. Kedvenc biológiai példája a baktériumok flagelluma. Tegyük
fel, hogy 137 protein kell a létrehozásához. Ez a szerkezet nem
jöhetett létre apró lépésekben, ha a 0 és a 137 protein összetettségű
ostor közötti átmenetek nem működőképesek, és nem lehetnek pozitív
szelekció alanyai. A konklúzió pedig szerinte az, hogy a darwini
magyarázat kizárt. (Behe, 2001, 242–243.)
Behe konklúziója azonban ambiguis. Egyszer a
magyarázat lehetetlenségéről ír (Behe, 1996, 203.), máskor azt
állítja: „Ahogy a szükséges részek száma emelkedik, a rendszer
graduális felépülése elé gördített akadályok száma az égbe szökik, és
az indirekt forgatókönyvek valószínűsége nagyot zuhan.” (Behe, 1996,
73.)
Az ambiguitás biztosan nem a véletlen műve. A két
eset következményei radikálisan eltérnek. A lehetetlenségi érv ugyanis
valóban cáfolhatná a darwinizmust, míg a valószínűségi nem képes erre.
A lehetetlenségi érv viszont csak akkor működik, ha
elfogadjuk Behe néhány, igen implauzibilis feltevését. Behe ugyanis
úgy építette föl a saját forgatókönyvét, hogy hozott egy önkényes
döntést arról, milyeneknek kell lenniük az átmeneti formáknak, és
olyan képet sugall az olvasónak, mintha a darwinizmusnak
szükségszerűen a legapróbb lépésekben történő változás mellett kellene
elköteleznie magát (Kitcher, 2001, 264.), ezzel támasztva alá a
lehetetlenségre vonatkozó állítását, megfejelve azzal, hogy nem veszi
figyelembe a szervek funkcióváltozásának lehetőségét, ill. a neutrális
jellegek és a genetikai sodródás mechanizmusát. Ezek a megszorítások
könnyen elutasíthatóak a kortárs evolúcióelméletek alapján. Ezután
pedig elég azzal érvelni, hogy fel tudunk vázolni a darwinizmusnak
megfelelő lehetséges szcenáriókat, legyenek azok bármennyire is
valószínűtlenek.
Marad tehát a valószínűtlenség érve, amiből azonban
nem következhet az evolúció cáfolata. Az érv elemzésekor Elliott
Sobertől veszek kölcsön néhány gondolatot (Sober, 2002). Behe
lehetetlenségi érvének formája a következő lehetett volna. A
gerincesek szeme, a baktériumok flagelluma stb., nem jöhet létre
evolúcióval. A gerinceseknek szeme létezik. Az evolúciós elmélet
elvetendő.
Evo
É ~ GSz (gerincesek
szeme)
Gsz
~ Evo
Ez logikailag érvényes érvelés volna. Azonban az
érv tartható, gyengébb formája egy valószínűségi érv, a modus tollens
analogonja:
Pr(GSz | Evo) alacsony [a gerincesek szemének
valószínűsége az evolúcióelmélet fényében]
Gsz
Pr(~ Evo) magas
Vagyis ha az elmélet azt mondja, hogy egy jelenség
előfordulásának valószínűsége kicsi, de az mégis megjelenik, akkor
mondhatjuk, hogy ebből következően az elmélet valószínűleg hibás.
Fontos azonban látni, hogy az érv nem konkluzív abban a tekintetben,
hogy az elmélet hibás volna!
Az viszont igaz, hogy lehet heurisztikus értéke egy
hasonló érvelésnek. Tegyük fel, hogy van két egyformának látszó
urnánk, tudjuk, hogy az egyikben 100 golyóból 10 fehér, a másikban 2.
Húzunk egyet az egyik urnából és az egy fehér golyó. Értelmesen
feltehető a következő kérdés. Melyik feltevés fényében valószínűbb,
hogy fehéret húztam? Annak, hogy az elsőből, vagy annak, hogy a
másodikból? A válasz egyértelműen az első urna. Ez következik a
valószínűség ún. likelihood értelmezéséből, ami azt mondja: az
E evidencia előnyben részesíti H1 hipotézist, H2-vel szemben, akkor és
csak akkor, ha:
Pr(E | H1) > Pr(E | H2)
Azonban a likelihood alapelv sem mondja meg, melyik
valószínűségi hipotézis igaz, vagyis, hogy miben kell hinnünk. Azt
viszont állítja, ahhoz, hogy egy bizonyítékról felmérjük, egy
hipotézis mellett vagy ellen szól, alternatív hipotézisekre is szükség
van.
3.4. Az ID pozitív érvei
Az a kérdés, hogy a gerincesek szemének
létrehozásáért az evolúció vagy az intelligens tervező felelős, az
előbbi urnás példához hasonló szerkezetű. Viszont van vele egy első
látásra is nyilvánvaló probléma. Azt, hogy melyik alternatíva a
helyes, nem lehetséges független ellenőrzéssel eldönteni. Amellett
lehet érvelni, hogy egy adott időszakban egy populációra mondjuk erős
szelekció hatott. Ismerhetjük azokat az ökológiai körülményeket,
amelyek között egy adott időszakban helyt kellett állnia stb. De
hogyan érvelnénk az intelligens tervező beavatkozásának plauzibilitása
mellett?
Azonban már egy korábbi lépésnél is falakba ütközik
az ID-s érvelés. Ahhoz, hogy egyáltalán a likelihood szempontjából
kiértékelhessük az alternatívákat, nemcsak az evolúcióhoz, de az
ID-hez is szükségünk lenne egy valószínűségi értékre. Nemcsak
kvantitatív meghatározással nem szolgálhatunk. Ezzel már az evolúció
esetén sem voltunk túl szigorúak, elfogadtuk, hogy a valószínűség
kicsi, de ami fontos, legalább elvben meghatározható. Az ID esetében
azonban még megközelítő képünk sem lehet arról, milyen valószínűséget
rendeljünk a hipotézishez. Amikor azt állítjuk az óra megtalálásakor,
hogy nagyon valószínű, hogy egy ember készítette, ezt annak alapján
állíthatjuk, hogy van tapasztalatunk arról, hogy az emberek készítenek
órákat. Milyen pozitív evidenciánk van az intelligens tervezők
szokásai mellett? Nyilván semmilyen. Létezik olyan fizikai
tulajdonság, amivel egy tárgynak rendelkeznie kell, bármilyen
intelligens tervező készítse is? Nincs, hiszen nagyon sokféle
intelligens tervezőnk lehet, és nem tudjuk, milyen intenciók alapján
állna is neki a munkának, ha nekiállna egyáltalán.
Amikor az ID-sek például a flagellumok A, B, C
tulajdonságait akarják magyarázni intelligens tervezővel, a hipotézis
a következő: a Tervező azzal a szándékkal kezdett dolgozni, hogy
létrehozzon egy A, B, C tulajdonságokkal rendelkező dolgot, és
megvoltak a képességei ahhoz, hogy így tegyen. Ez a magyarázat
egyszerűen beépíti a magyarázandó tulajdonságokat az elméletbe. Ezzel
a stratégiával mindent meg lehet magyarázni, de minden esetre egy új,
speciális hipotézist állítunk fel arról, amit magyarázni akarunk. Az
elmélet nem jelez előre semmit. Pontosabban előre jelez mindent, amire
már amúgy is számítunk. Az ID-s magyarázat erényeként beállított
nagyobb magyarázóerő tehát nem áll rendelkezésünkre.
Részben ez magyarázza azt is, hogy a tudósok miért
kötelezték el magukat a módszertani naturalizmus mellett. Nem a
Johnson által emlegetett, tisztán politikai megfontolások miatt. A
naturalisták amellett kötelezik el magukat, hogy olyan magyarázatokat
szeretnének, amelyek nem valami olyan létezővel magyarázzák meg a
természeti jelenségek létrejöttét, amit szintén nem értünk, és ami
semmilyen eszközt nem ad a kezünkbe a világba való beavatkozásra.
Kulcsszavak: evolúció, intelligens tervezés, tudományretorika,
irreducibilis komplexitás
IRODALOM
Bleckmann, Charles A. (2006): Evolution
and Creationism in Science: 1880–2000. Bioscience. 56, 2,
Darwin, Charles (2005): A fajok eredete.
Typotex, Bp.
Dawkins, Richard (1989): Put Your Money on
Evolution. Review of Johanson D. & Edey M. A. ”Blueprints: Solving the
Mystery of Evolution”. In: The New York Times. 9 April. Sec. 7.
Depew, David J. – Weber, Bruce H. (1996):
Darwinism Evolving: Systems Dynamics and the Genealogy of Natural
Selection. The MIT Press
Behe, Michael (1996): Darwin’s Black Box:
The Biochemical Challenge to Evolution. The Free Press, NY
Behe, Michael (2001): Molecular Machines.
In: Pennock, Robert T.: Intelligent Design Creationism and Its
Critics. The MIT Press
Gish, Duane T. (1979): Evolution, the
Fossils Say No! Creation-Life Publishers: San Diego, Calif.
Johnson, Phillip E. (1993): Darwin on
Trial. (revised edition) InterVarsity Press
Johnson, Philip (2001): Evolution As
Dogma. In: Pennock, Robert T.: Intelligent Design Creationism and Its
Critics. The MIT Press
Kitcher, Philip (2001): Born-again
Creationism. In: Pennock, Robert T.: Intelligent Design Creationism
and Its Critics. The MIT Press
Thomas S. Kuhn (2002): A tudományos
forradalmak szerkezete. Osiris, Budapest
Kutrovátz Gábor – Láng B. – Zemplén G.
(2008): A tudomány határai. Typotex, Budapest
Pennock, Robert (2001): Naturalism,
Evidence and Creationism. In: Pennock, Robert T.: Intelligent Design
Creationism and Its Critics. The MIT Press
Popper, Karl (1997): A tudományos kutatás
logikája. Európa, Budapest
Popper, Karl (1998): A darwinizmus mint
metafizikai kutatási program. In: Szüntelen keresés. Áron, Bp.
Ruse, Michael (1977): Karl Popper’s
Philosophy of Biology. Philosophy of Science. 44, 638–661.
Ruse, Michael (2008): Charles Darwin.
Blackwell Publishing
Sober, Elliott (1999): Philosophy of
Biology. Westview Press
Sober, Elliott (2002): Intelligent Design
and Probability Reasoning. International Journal for the Philosophy of
Religion. 52, 65–80.
Taylor, Charles A. (1996): Defining
Science: A Rhetoric of Demarcation. University of Wisconsin Press
Zemplén Gábor (2006): Kreacionizmus pro és
kontra. Világosság. 6–7,
LÁBJEGYZETEK
1 A korabeli nézetek
szerint a fajokat isten külön teremtette meg, és helyezte el a
megfelelő élőhelyen, vagy bizonyos hibrid elméletekben legalábbis
bizonyos kiinduló fajokat teremtett, majd azok elterjedtek, és
különböző változásokon mentek keresztül.
<
2 Lásd
WEBCÍM >
|
<
3 Idézet helye:
WEBCÍM >
(letöltés dátuma: 2008. 11. 01.)
<
4 A per aktuális
szakaszának leirata:
WEBCÍM >
(letöltés dátuma: 2008. 11. 01.) <
5 „To defeat scientific
materialism and its destructive moral, cultural and political
legacies.”, A forrás megtalálható
WEBCÍM >
a webcímen, a
„Governing Goals” címszó alatt. (letöltés dátuma: 2008. 11. 01.)
<
6 „Defendants Presented No
Convincing Evidence that They were Motived by Any Valid Secular
Purpose.”, a forrás a webhelyen található. (letöltés dátuma: 2008. 11. 01.)
WEBCÍM >
|
<
7 Philosophical naturalism
is so deeply ingrained in the thinking of many educated people today
[…] that they find it difficult even to imagine any other way of
looking at things.
<
|