A Magyar Tudományos Akadémia 2008. évi
rendezvénysorozata a kék bolygó körül forgott, a négy elem: a föld, a
víz, a levegő és a tűz, illetve ötödikként az ember jegyében. A számos
előadás és program közül idézünk fel néhány gondolatait.
Csépe Valéria • Az ember
Ön azt mondta, hogy az egészből kell visszavezetnünk, és
fokozatosan lebontanunk a világot. Miért?
A pedagógiai gyakorlat évszázadok óta tisztában van azzal, hogy az
iskolát kezdő gyerekek már sok mindent tudnak, és persze a világról
rengeteg benyomásuk és egyfajta naiv, ám rendszerbe szervezett tudásuk
van. Ez a globális tudás sokszor az egyediből általánosítva jön létre,
a kialakult tudás részleteihez nincs hozzáférésük, a világról
megszerzett ismereteik rendszere mindenekelőtt gondolkodásuk
fejlettségét tükrözi jól, de nem az objektív valóságot. Ezt leginkább
a kutatási területemről kiragadott példával tudnám megvilágítani.
A tipikusan fejlődő gyerekek túlnyomó többsége jól
használja anyanyelvét; nagy szókincse van, jól formált mondatokat
képez, megérti a beszédet, környezetével kommunikál. Akkor azonban,
amikor ehhez az addigra már meglehetősen jól használt nyelvhez hozzá
kell rendelni egy új, adott kultúra konvenciói szerint használt
jelrendszert. Jól használt, azaz egységeiben jól működik, s néhány
összetevőjéhez – ilyen a szótagszerkezet – már elég jól hozzá is
tudnak férni a gyerekek. Az olvasás alapozásához azonban már nem elég
az egészhez vagy a nagyobb egységekhez hozzáférni, azokat hangokra
kell bontani. Persze már az egészen kicsiknél is elérhető, hogy adott
szóhoz hozzárendeljék annak kiejtett változatát. Ez azonban nem
olvasás, csupán mintázatfelismerés. A babákat „olvasni” tanítók is
csak ennyit tudnak a gyerekekből kipréselni, s ha elég szerénytelenek,
fennen hirdetik, hogy olvasni, tanítani már a bölcsődében el lehet
kezdeni. Persze járni tanítani is lehet a kicsi babákat a bébikompban.
Csak éppen feleslegesen, s nem jó következményekkel. A szavak hangokra
bontása, s ennek „felfedezése” nélkül aligha lehet megtanulni azt a
szabályt, hogy miként is rendeljük az egyes hangokhoz a betűket vagy
azok kombinációit. Ezek után már ennek a tudásnak a birtokában építjük
fel a szóformákat úgy, hogy azok jelentését villámgyorsan megértsük,
de ha kell, akkor mindig hozzáférhessünk az alkotóelemekhez. Ez más
tudástípusokkal is így van. A világ törvényszerűségeiről megszerzett
tudás egészleges, elemeire csak a tudományosan alapozott, s a gyerek
nyelvére lebontott, az adott életkorra jellemző gondolkodási
fejlettségnek megfelelő módszerekkel lehet. Adott diszciplína
naprakész, azaz state of the art tudása lehet csak a lebontás alapja,
ennek nyelvezete, összetettsége és mennyisége azonban a gyerekek
életkora szerint más kell, hogy legyen. A tudásrendszer azonban
ugyanaz!
Mit „szeret” az agy – megértés nélkül tárolni vagy értve építkezni?
Egy neves idegtudós, Michael Gazzaniga egyszer azt mondta, hogy „az
agy jól érzi magát gyermekkorban”. Valóban így van, különösen az
iskolát megelőző években. Ekkor ugyanis szinte egész környezete azon
igyekszik, hogy boldog, kiegyensúlyozott, a fejlődésének megfelelő
körülményei legyenek. Legalábbis ideális esetben ez így van, vagy erre
törekszünk. Az iskolában azonban hirtelen megváltozik minden. Az
iskola mint épített környezet gyakran nem az a harmonikus, a
gondolkodás, a kreativitás kibontakozását segítő környezet, mint
amilyenre a gyerekeknek szükségük van. Ma Magyarországon a
teljesítményt pozitívan befolyásoló környezet kialakítása minden
korábbinál erőteljesebb. Az iskoláké nem. A korszerűnek nevezett
tananyagok egy része alig nyúl hozzá a lényeghez. Nevezetesen ahhoz,
hogy több időt kellene a növekvő mennyiségű adatszerű ismeretek
helyett a tudásra és a tudás helyzetfüggetlen alkalmazáskészségének,
tehát a kompetenciának a kialakítására szánni. Az agy nem tár. A tudás
és az emlékezet sem valamiféle tárolórendszer. Dinamikus és
konstruktív rendszerekről van szó. Ez azt jelenti, hogy a gondolkodás
fejlettségének megfelelő kategóriák típusuk és komplexitásuk szerint
folyamatosan változó sémákba rendeződve építik fel a tudásrendszert. A
bejutó új információ ezeknek megfelelően alakul át, változik meg. A
nem illeszkedő tartalmak nem változtatják meg ezt a rendszert, holott
a világot leíró törvényszerűségek megértése a meglévő sémák gyökeres
átalakítását igényelheti. Az agy a megértés nélkül bevezetett
információkat egy idő után „kiselejtezi”. Ebből következik tehát a
válasz: az agy nem szeret csak tárolni, a megértés vezet a
tudásrendszer és az ehhez vezető dinamikus agyi funkciók
kialakulásához.
Miért gátolja a szorongás a tudás megszerzését? Mit tegyen akkor
sok szorongó honfitársunk?
A szorongás önmagában még nem olyan dolog, amitől annyira rettegnünk
kellene, mint ahogy ma sokszor szó van róla. Minden helyzet, amelynek
tétje van, s amelynek főszereplői vagyunk, jár egy bizonyos
szorongással. Sokan vagyunk olyanok, akiknek teljesítményén ez javít,
sokan szenvednek viszont attól, hogy ilyen helyzetek blokkolják a
gondolkodásukat. Az egyiknek az is eszébe jut egy vizsgahelyzetben,
amit évekkel ezelőtt valaha olvasott, a másiknak pedig az sem, amit
„álmából felkeltve” is tud. A szorongás akkor jelent súlyos problémát
az iskolában, ha túlzott (patológiás) és állandó (krónikus). Ez
valóban megakadályozza a tanulást, mégpedig azoknak az agy mélyén
lévő, úgynevezett kéregalatti agyi struktúráknak a hatásaként, amelyek
a tudás agyi képviseletében legfontosabb agykéreg működését is
befolyásolják. Modern agyi képalkotó eljárások igazolják, hogy a
megemelkedett szorongás gátolja a tudás beépülését. Az iskola számára
a tanulság pedig az, hogy előbb a matekfrász érzelmi oldalát kell
kezelni. Ez már nemcsak szorongás, hanem félelem is, hiszen tárgya is
van. A szorongó honfitársaknak pedig azt üzenem, hogy adott helyzetben
megjelenő szorongás akkor csökken, ha megoldunk egy helyzetet, azaz
gyakorolni kell a helyzetek megoldását, és nem elmenekülni. A krónikus
és patológiás szorongással pedig szakemberhez kell fordulni.
Pszichológushoz vagy nagyon súlyos esetben pszichiáterhez. Az
előbbinek a munkaeszköze a terápia, az utóbbié a gyógyszer is.
Hogyan változtatja meg a természettudomány életkorra méretezett
oktatása a gondolkodást?
A pszichológia régóta, már Jean Piaget óta tudja, hogy a gondolkodás
minőségileg más szakaszaival van dolgunk a kisgyermekkortól a
serdülőkorig terjedő időszakban. Az iskolában a természettudomány az,
ami a gondolkodás magasabb szintű formáinak kialakulását, fejlődését
jótékonyan befolyásolja. A logikus következtetés, csoportosítás, az
absztrakció a természettudományos tárgyakban szerzett tudás és
tapasztalat (a kettő elválaszthatatlan) hatására fejlődik. Ezt nem
szabad elfelejtenünk, amikor az oktatás szerkezetéhez nyúlunk. Hatása
hosszú távú és nem mindig pozitív. Bármily jó szándékúan tegyük is.
Somlyódy László • A víz
Mi jellemzi a Föld vizes híreit, hiszen aggasztó jelekről hallunk?
A jelek riasztóak. Egyre többfelé tapasztalható vészes fizikai
vízhiány. Gazdasági okok miatt a népesség 20-40%-a nem részesül
biztonságos szolgáltatásban az ivóvízellátás, illetve a
szennyvízelhelyezés területén, mindezekből adódóan a fejlődő világban
ijesztőek a csecsemőhalálozási ráták. A vészesen elöregedő vízi
infrastruktúra; szennyezések minden mennyiségben, beleértve ma már a
toxikus mikro- és nanoszennyezőket. Aszály, árvizek és természeti
katasztrófák, az Aral- és a Csád-tóhoz hasonlóan eltűnő vizek a
mértéktelen kihasználás következtében. A több országot lefedő
nemzetközi vízgyűjtők konfliktusai – a Föld népességének fele él ilyen
területeken. A globalizáció és az éghajlatváltozás feltételezett
váratlan hatásai és sok más meglepő esemény. Ehhez adódnak a tervezett
cselekvések kedvezőtlen hírei: az ENSZ a millenniumi célkitűzéseiben
2015-ig a szolgáltatásban nem részesülők arányát 50%-kal kívánta
csökkenteni 1990-hez viszonyítva, amit mai ismereteink szerint
biztosan nem tudnak teljesíteni.
Mikor „kevés a sok?”
Egy főre vetítve az átlagos, megújuló édesvízkészlet, amivel
gazdálkodhattunk 2000-ben mintegy 6000 m³/év volt. Ez nagyon sok,
hiszen ivóvízigényünk csupán 1 m³/fő/év körüli, de pazarló életmódunk
mellett a lakossági teljes vízfogyasztása is 100 m³/fő/év alatti.
Globálisan a legnagyobb vízfelhasználó a mezőgazdaság (70%), amit az
ipar követ (22%). Így a teljes vízigény valójában 1000 m³/fő/év.
Sajnos a vizek kétharmadát a gyorsan levonuló árvizek teszik ki, így a
hasznosítható hányad mindössze 2000 m³/fő/év, csupán a készlet
kétszerese. A vízkivételek felét elfogyasztjuk (táplálkozás, párolgás
stb.), a másik részét azonban használt vízként a befogadókba vezetjük
vissza, a fejlődő világban gyakran mindennemű tisztítás nélkül. A
szennyezések következtében tehát a hasznosítható készleteink globális
átlagban tovább fogyatkoznak. A „sok valójában kevés” felismerés
utolsó „csapását” a készletek egyenlőtlen területi eloszlása jelenti:
jelenleg a Föld népességének közel 10%-a él olyan vízszegény területen
(Észak-Afrika, Közép-Kelet stb.), ahol a készletek nem haladják meg
évente és fejenként a néhányszor tíz vagy száz m³-t.
Mi a vízdilemma lényege?
Mennyiben újak a megoldandó feladatok?
A dilemma már a felsorolt problémák alapján sem csekély, különös
tekintettel arra, hogy azok valamely befogadó (ez a légkörrel szemben
mindig lokális vagy regionális jellegű) – folyó, tó, beltenger,
talajvíz stb. – esetén együttesen, egymást erősítve jelentkezhetnek.
Azonban a kérdés még bonyolultabb, ami jelentős részben a kedvezőtlen
trendekből és a soha korábban nem tapasztalt exponenciális jellegű
változásokból származik. A megállapítás sok „külső” hajtóerőre
vonatkozik: népesedés, városiasodás, migráció, az életminőség
változása, éghajlatváltozás, társadalmi-gazdasági változások és mások.
Ezek nehezen átlátható módon befolyásolják a készleteket és az
igényeket, valamint ezek területileg változó viszonyát. A tendenciákat
jól jellemzi, hogy az elemzések szerint 2025-re a Föld népességének
mintegy 40%-a fog vízhiányos területen élni. A dilemma új elemei és
felismerései közül négyet emelek ki. (1) A globalizálódó kereskedelem
– elsősorban a mezőgazdaság területén – óriási mértékű virtuális víz
exportját vagy importját idézi elő: az áruk előállításának vízigénye
gyakran igen nagy (1 kg marhahús = 16 000 l víz, 1 kg gyapot =
|
|
18 000 l víz, 1 csésze kávé = 140 l víz stb.), és
ily módon a kereskedelem komoly és egyelőre átláthatatlan, határokon
átnyúló hatásokat fejt ki. (2) Víz nélkül nincsen élet, de élelmezés
és energiatermelés sem. Az elmúlt évek során három válságot éltünk át:
energia, élelmezés és éghajlatváltozás. Most éljük meg a
korábbiakénál sokkalta súlyosabb pénzügyi és gazdasági válságot.
Kérdés, hogy ezek a válságok hogyan befolyásolják az évtizedes
léptékben, fokozatosan súlyosodó vízhelyzetet, hogyan
szuperponálódnak, és nem idézneke elő érzékeny térségekben politikai
instabilitást. (3) Mára világossá vált a felismerés, hogy a
vízprobléma hajtóerői és az azokból származó terhelés a vízszektoron
kívüliek (élelmezés, energia, éghajlatváltozás, szennyezések,
területhasználat stb.). Ebből adódik az a fontos következtetés, hogy
az alapvetően nemlineárissá vált problémák megoldása is jelentős
részben a vízgazdálkodáson kívül keresendő. Ebben a társadalomnak
döntő szerepet kell játszania. Az egyes ember cselekvőképessége
azonban mára rendkívülien összezsugorodott, ahogyan eltávolodott a
természettől és a víztől, és szerepét átvette a döntéshozás, a
politika és a szakpolitika. Ezért azután kulcsfontosságú a
köznevelés, az etika szerepének helyreállítása, a civil szervezetek és
összességében a társadalom nyomásgyakorló képességének megerősítése.
(4) Új kérdésekkel állunk szemben, és ezek új válaszokat kívánnak. Sok
tudományosan megalapozott módszer, eljárás és megoldás már
rendelkezésre áll. Ami gyakran hiányzik, az az alkalmazás társadalmi,
gazdasági és intézményi feltétele.
Mi a teendő itthon?
Itthon távolról sem szembesülünk olyan bajokkal, mint a fejlődő
világban. A feladatok jelentős részben a közvélemény előtt is
ismertek: a szennyvíz- és ivóvízprogram végrehajtása 2015-ig a
lemaradásunk behozása és az EU-előírások betartása érdekében. A
költségigények magasak, meghaladják az 1000–1300 milliárd forintot. A
jelenlegi gazdasági helyzetben a végrehajtás minden bizonnyal
késlekedni fog. Kapcsolódó feladatunk 2015-ig az EU egységes
vízstratégiájának megvalósítása vízgyűjtőgazdálkodási tervek
kidolgozása és végrehajtása révén, a vizek jó ökológiai állapotának
biztosítása érdekében. Megoldásra vár két nagy folyónk, a Duna és a
Tisza szabályozásának befejezése a jövő igényeinek és várható
változásainak szem előtt tartásával, a Tisza esetében különös
tekintettel az árvizek biztonságos és fenntartható levezetésére. Ezek
a teendők jól megtervezhetők. Az igazi kihívás azonban okos vízióra
támaszkodva hosszú távú stratégia kidolgozása, vízkincsünkkel hogyan
is kívánunk a jövőben bánni. Erre választ a meglévő jogszabályok nem
adnak, nem is ez a feladatuk. Stratégiai szempontból véleményem
szerint az Alföld jelenti a kritikus térséget: azt a szélsőségek, az
árvíz, az aszály, a belvíz, a sok víz, a kevés víz, az
éghajlatváltozás, az ökológiai szemlélet bevezetésének igénye
együttesen jellemzi, oly módon, hogy érzékeny kezelésük hozzájáruljon
a mezőgazdaság és a vidék fejlesztéséhez, továbbá a foglalkoztatottság
és versenyképesség fokozásához.
Czelnai Rudolf
A levegő, vagyis a Föld légköre
Mi volt előadásának fő gondolata?
Összhangban a Tudomány Ünnepének idei koncepciójával azt, a nagyon
fontos tényt szerettem volna a saját szakterületem szempontjából
hangsúlyozni, hogy a föld, víz, levegő, tűz (vagyis energia), és ember
témakörei szervesen összefüggenek. Ez elsősorban az energiával, vízzel
és klímával kapcsolatos globális (és helyi) problémákra érvényes. E
kérdések megoldását nem lehet egymástól szétválasztani (mint gyakran
próbálják), mert akkor csak elbeszélünk egymás mellett, és esetleg
olyan elgondolásokat szorgalmazunk, melyek nincsenek összhangban a
realitásokkal, és kizárják a kapcsolódó többi probléma megoldását.
Ezért óriási dolognak tartom, hogy Somlyódy László és Bárdossy György
akadémikus társaimmal egymás mellé tehettük a kapcsolódó kérdésekről
kialakított nézeteinket. Ezt a párbeszédet folytatni is kellene!
Tudunk-e eleget a Föld légköréről,
és mire kíváncsiak most a kutatók?
Ahhoz, hogy figyelmeztessük a világot a klímaváltozással kapcsolatos
kockázatokra, már az 1970-es évek végén bőven eleget tudtunk. Ezt
tanúsítja a Meteorológiai Világszervezet által összehívott első
Éghajlati Világkonferencia (Genf, 1979) kereken 800 oldalas anyaga,
amely kitűnő és előrelátó tudományos előadásokat tartalmaz. Azóta
tovább bővült a tudásunk, különösképpen az óceánok klímával
kapcsolatos szerepére vonatkozóan, amit az tett lehetővé, hogy az
1990-es évek eleje táján nagy technikai frontáttörés történt az óceáni
folyamatok megfigyelése terén.
Hasonló fontosságú az ún. „klímamodellek” azóta
bekövetkezett fejlődése. A probléma bonyolultsága, az összesített
tudományos ismeretek tömege, és a modellek fejlesztésébe befektetett
hatalmas munka alapján azt mondhatjuk, hogy ezek a modellek az emberi
szellem csúcsproduktumai közé tartoznak. És ezek a modellek jók is,
amennyiben megbízható válaszokat adnak a klímával kapcsolatos
legfontosabb kérdésekre. De nem minden kérdésre. Ma már meg tudjuk
mondani, hogy az emberi magatartástól függően (vagyis attól függően,
hogy mennyi üvegházhatású gázt bocsátunk ki a légkörbe a következő
évtizedek során) milyen fokú melegedés várható 20, 50 vagy 100 év
múlva. Másrészt még nagyon sok tudományos erőfeszítést kíván, hogy a
klímaszimulációkat (és -előrejelzéseket) térben és időben kellően
finomíthassuk.
Mit értsünk azon, hogy az antropogén klímaváltozás
ötvenszer-százszor gyorsabb, mint az eddigi természetes változások?
Ez ténymegállapítás. A paleoklimatológiai elemzések alapján tudjuk,
hogy a természetes okokból bekövetkezett globális klímaváltozások, bár
nagyok voltak, de nem voltak túl gyorsak. Ha eltekintünk azoktól az
epizódoktól, amikor idegen égitestek becsapódása okozott hirtelen
változást, azt mondhatjuk, hogy 4–5 °C melegedés 10 ezer év alatt már
eléggé gyorsnak számított. Ezzel szemben, az ember által okozott
globális klímaváltozás a 21. század folyamán (vagyis egyetlen évszázad
alatt) ugyancsak elérheti a + 1,5 °C és 4°C közötti mértéket. Tehát
durván ötvenszer–százszor gyorsabb változásról van szó, mint amit a
Föld élővilága a múltban általában megélt. Itt nem is a változás
mértéke a nagyobb probléma, hanem a gyorsasága. Tarthatunk attól, hogy
ehhez az élővilág egy része nem tud alkalmazkodni. (Megjegyzem, hogy
az előrejelzett melegedés mértékének két és fél fokos bizonytalanságát
nem a klímamodellek meteorológiai része okozza, hanem az, hogy nem
tudjuk, milyen széndioxid-emissziós szcenárióval számolhatunk. A
bizonytalanság fő forrása ezek szerint az emberi magatartás
kiszámíthatatlansága.)
Mit jelent az, és milyen következményekkel járhat, hogy a
világóceán csak évezredes késéssel képes teljesen követni a légköri
folyamatokban végbemenő változást?
Röviden: a légkör folyamatai nagyon gyorsak, viszont az óceáni
folyamatok nagyon lassúak. A légkör pár hét alatt képes átkeveredni, a
világóceánnak ehhez ezer év is kevés. A különbséget az okozza, hogy a
légkört a Nap sugárzása által felmelegített felszín alulról melegíti,
az óceánnak viszont csak a felszíni rétege részesül a melegítő
sugarakban, s ez a melegítő hatás csak a felső 200 méteres vízrétegre
terjed ki, melyet a szél át tud keverni. A felszíni réteg alatti
(átlagosan 4000 méter mélységű) mélyóceán sokkal hidegebb, és ezért
nehezen keveredik a felszíni réteggel. A világóceán területén csak két
körzet van, ahol a keveredés lehetséges: az egyik Grönlandnál, a másik
a Weddel-tenger térségében. Ezek azok a helyek, ahová a felszíni
áramlatokkal olyan víz érkezik, melynek a sótartalma elég magas és a
hőmérséklete elég alacsony ahhoz, hogy sűrűsége nagyobb legyen az
alatta lévő mélyvíz sűrűségéhez képest. Ez a feltétele annak, hogy a
felszíni víz a mélybe lebukhasson. Amint a felszíni réteg melegszik, a
keveredés is gyengül, mert a lebukást lehetővé tevő kontraszt csökken.
Másrészt, mivel a lebukó víz melegebb, mint korábban volt, ezért a
mélyóceánban is lassú melegedés kezdődik. Ennek évszázadokig nincs
semmiféle észrevehető jele a felszínen, viszont mikor aztán a
melegedés megjelenik a felszínen, attól kezdve a klímát hirtelen egy
újabb melegítő hatás éri, amit nem lehet már megállítani. (Ha
lenyeltük a gyilkos galócát, bizonyos idő múlva már hiába vesszük
észre, hogy mit ettünk, mert az már benne van a hasunkban.)
Mit tehetünk a felmerülő problémákkal szemben?
Elvileg két iránya van annak, amit tehetünk. Az egyik, hogy mindent
elkövetünk, ami módunkban áll, hogy az éghajlatot veszélyeztető emberi
hatást csökkentsük. Ehhez az egész világot átfogó közös akció lett
volna szükséges, ami nem jött össze. Évtizedek alatt alig történt más,
mint hogy emelkedtek az energiaárak, mert a spekulánsok rögtön
észrevették a kínálkozó lehetőséget. Közben a világ túllépett a
naivitásunkon. Kínában minden héten átadnak egy új szénerőművet, és a
G8/G5 országok tudományos akadémiáinak legutóbbi közös nyilatkozatában
elbújtatva benne áll, hogy a következő évben a szénerőművek maradnak a
meghatározók.
A másik irány az, hogy az immár elkerülhetetlenné
váló változásokhoz megpróbálunk alkalmazkodni. Sok időt
elvesztegettünk abban a hiedelemben, hogy az előbbi út önmagában is
járható. Ma már tudjuk, hogy amit mi egy ilyen kis és kiszolgáltatott
országban tehetünk, legfeljebb az, hogy védekezünk az elkerülhetetlen
változások káros következményei ellen, és ha van olyan változás, mely
számunkra előnyt ígér, azt megpróbáljuk kihasználni. Ez azonban azt
igényli, hogy a fő problémákat összefüggésükben lássuk és láttassuk.
Egyelőre vészesen felkészületlenek vagyunk arra, hogy ezzel a
problémakomplexummal szembenézzünk. Attól félek, hogy politikai
gyávaságból kifolyólag ugyanolyan katasztrofálisan ostoba döntések
fognak születni a klímaügy terén, mint Bős-Nagymaros esetében.
Kulcsszavak: tudásrendszer, agyi funkciók, oktatás, absztrakció,
szennyvízelhelyezés, vízgyűjtő, vízhiány, ökológiai szemlélet,
éghajlati világkonferencia, klímamodellek
Összeállításunkat következő számunkban folytatjuk.
|
|