Magyar Tudomány, 2008/07 894. o.

Könyvszemle



A mechanikus világkép

társadalomformáló hatása


Boros Gábor: A mozgástörvényektõl

Isten értelmi szeretetéig


1. Boros Gábor tanulmánykötete egy, a magyar szakirodalomban kevésbé feldolgozott témát, a XVII. századi „mechanikus filozófiát” vizsgálja, három szerzõ, Descartes, Hobbes és Spinoza munkái alapján. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy a világ mûködésének mechanikus elképzelése miként alapozza meg a szerzõk vallással, etikával és politikával kapcsolatos álláspontját. Ezért amellett, hogy értékes információkat kaphatunk a természet Descartes filozófiájában kidolgozott felépítésérõl, a könyv a fõ hangsúlyt annak vizsgálatára helyezi, miként kapcsolható össze a természet és a megismerés ilyenféle elképzelése a filozófia hagyományosan más területeivel, illetve meghatározza-e a szerzõk „mechanikus filozófia” iránti elkötelezettsége a vallással és politikával kapcsolatos véleményüket.

2. Elképzelhetõ-e egy olyan tudományos magyarázata a világnak, amely egyaránt választ ad a tudományos fejlõdés és a felfedezések révén felmerült kérdésekre, de ugyanakkor összhangban van a keresztény tanítással? Egy olyan filozófiai elmélet, amit alternatívaként lehet szembeállítani a szkepticizmussal és a terjedõ hermetikus, mágikus tanokkal? Descartes és kortársai szemében ilyennek tûnt a világ mechanikai magyarázata. Egy olyan elmélet, amely a természeti jelenségeket kicsiny testek mechanikai mozgására vezeti vissza, és nem tételez fel semmilyen más erõt ezen felül.

De egy efféle magyarázat, amennyiben sikeres, rögtön egy másik kérdést vet fel: a lélekkel kapcsolatos problémát. Miként magyarázhatók a lélek tulajdonságai a mechanikai elmélettel? Egy kielégítõ mechanikai magyarázat ugyanis eltünteti a morált, a döntési szabadságot, az „én”-t, és mindent beleágyaz egy determinisztikus rendszerbe. Descartes látta ezt a problémát, és a lélek mûködését kivonta a mechanikai magyarázat alól, egy dualista rendszert hozva létre, melynek két tagja a lélek és a kiterjedt anyag. A két rendszer egymás mellett létezik, de problémát okoz annak magyarázata, miként képesek hatni egymásra, hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Ha ennek magyarázatát keressük Descartes mûveiben, az optimista beszámolók dacára nem sok részletet sikerül megtudni. Bár Descartes leírta az érzékszervek mechanikus mûködését, de sehol nem fejtette ki részletesen a lélekkel való kapcsolatot.

3. A Descartes-i episztemológiában és pszichológiában az érzékelés és a megismerés egy része a testek közegében játszódik. Descartes részletesen elemzi, hogy az érzékszerveket érõ ingerek miként mozgatják meg az idegek közvetítésével az agy bizonyos részeit, és keltenek bennük tisztán mechanikus alapon ingereket. Mechanikai magyarázatot ad az emlékezésre és az élõlények reakcióképességére is. De az igazi, emberi megismerõ képesség magyarázata már nem lehet csupán mechanikai. A legnagyobb problémát az okozza, hogy nem ad arra magyarázatot, miként egyeztethetõ össze a vallási tapasztalat és a csupán testiséghez kapcsolt megismerõ képesség, valamint miként lehet magyarázatot találni az istenfélelemre, azaz arra, amikor a test nélküli lélek Isten ítélõszéke elõtt állva felel a tetteiért.

Érdekes fejlõdés mutatható ki Descartes mûveiben. Korai munkájában (Szabályok az értelem vezetésére) még csak azt mondta, hogy a tévedés forrása vagy az érzéki tapasztalás vagy a lélek elhamarkodott állásfoglalásának következménye. Ezért az állatok is tévedhetnek, de csak az érzéki tapasztalásban, mert akaratuk nincs. A Le Monde-ban mind az emberi, mind az állati testet automatának, gépszerûen mûködõ mechanizmusnak tekinti, ahol az egyes mûködésmódok és funkciók kizárólag a szervek elhelyezkedésébõl és kialakításából adódnak. Descartes-nak választania kellett, hogy az embert vagy teljesen automatának veszi, és lemond a szabad akaratról, vagy feltételezi egy kívülrõl beléhelyezett, a szabad akaratért felelõs lélek létezését. Az utóbbit választotta, de a dualizmusból következik, hogy a lélek nem eredhet a testiségbõl. Az Értekezés a módszerrõl ezt a gondolatot viszi tovább. A józan ész kizárólag az ember sajátossága, az állatok nem képesek az ítéletalkotásra, ezért cselekedeteik nem függnek a szabad akarattól. A lélek testtõl való függetlenségét pedig az is alátámasztja, hogy a lélek, a testtel ellentétben, nem halandó. Az Elmélkedésekben pedig az a gondolat bukkan fel, mintegy betetõzve az emberek és állatok közti különbségek meghatározását, hogy az ember esetében még akkor is, amikor a cselekedetei nem tudatosak, a háttérben ott van a lélek kontrollfunkciója, amivel ellenõrzi az ember minden tettét, illetve eldönti, hogy egy cselekedetbe nem avatkozik be.

4. Boros Gábor a Descartes-i mechanikus filozófia általános bemutatása után a szeretet jelenségcsoportjának vizsgálatára tér át. Azt elemzi, hogy Descartes szeretettel kapcsolatos álláspontja tekinthetõ-e a mechanikai filozófia fõ problémájának, a gondolkodó én és a rajta kívül lévõ világ között feszülõ ellentmondás feloldására alkalmas kísérletnek. Így azt a kérdést teszi fel, hogy a szeretet milyen szerepet játszik a világ Descartes-i rendszerében.

Ha igaz Descartes meggyõzõdése, hogy minden természeti esemény visszavezethetõ testek természeti törvények szerinti mozgására, akkor a szeretet, amit úgy lehetne rekonstruálni, hogy egy test bizonyos makromechanikai mozgások során eltekint saját súlyától, mindenképpen az egyik legkülönösebb jelenség. Ezért teljesen jogos a mechanikai filozófia fogalmi kontextusában a szeretet lehetõségfeltételeit elemezni.

Descartes korai munkájában (Olympica) egy mitológiai játszadozás található a szeretettel kapcsolatban, aminek a célja valószínûleg az akkor még alakuló mechanisztikus világlátás összekapcsolása a nagyközönség számára könnyebben felfogható látásmóddal. Már itt is megjelenik a szeretet és a melegség összekapcsolása, ami a késõbbi munkákban kap nagyobb hangsúlyt. A Filozófia alapelveiben a szeretet és a melegség azon jelenségek közt tûnik fel, amelyek a két fõ attribútum, a kiterjedés és a gondolkodás együttmûködéseként értelmezhetõk. A Lélek szenvedélyei-ben a következõ definíciót kapjuk: „A szeretet a lélek emóciója, amelyet az életszellemeknek a mozgása okoz, amely a lelket akaratlagos csatlakozásra ösztönzi azokhoz a tárgyakhoz, melyek megfelelõnek tûnnek számára.” A szeretetet az különbözteti meg a vágytól, ami egy jövõre orientálódó szenvedély, hogy akaratilag már egyesültnek tekintjük magunkat a szeretett tárggyal. A szeretet fajtáit pedig azon az alapon tudjuk csoportosítani, hogy magunkhoz képest mennyire szeretjük, amit szeretünk. Ha kevésbé, ragaszkodásról, ha egyenlõ mértékben, barátságról, ha többre, odaadásról beszélhetünk. A lélekmechanika „alaptörvénye” határozza meg a felosztást, nem pedig az egyes alfajok különbségei. Ugyanakkor látni kell azt a nagy hiányosságot is, amire Descartes nem tudott kielégítõ választ adni: miként lehet objektív módon meghatározni a testek nagyságát a szeretetben.

A szeretet párfogalma, a gyûlölet tekintetében érdekes aszimmetria figyelhetõ meg, aminek fontos következményei lesznek. A gyûlölet Descartes felfogásában a lélek azon törekvése, hogy el legyen választva a számára ártalmas tárgytól. A mechanikai modellje eltér a szeretetétõl, a gyûlölet ugyanis soha sincs szomorúság nélkül, mert a benne lévõ rossz csak valami hiánya, és mivel nincs szubjektum, amiben ne lenne valami jó is, a gyûlölet, ami a rossztól eltávolít, távol tart bennünket a vele összekapcsolt jótól is. Ez vezet el a közömbös világegyetem tagadásához, a létezés eredendõ jóságának gondolatához. A világegyetem e pozitív értékelése alapvetõen meghatározza a szeretet descartes-i analízisét.

Ha most megvizsgáljuk a szeretet fogalompárját, a melegséget, akkor meglelhetjük azt az aktív elemet, ami képes összekapcsolni a gondolkodás és a kiterjedt létezõk tartományát. A szeretet alfajai három csoportra oszthatók, a szerint a szempont szerint, hogy a lélek, a test vagy mindkettõ részt vesz-e benne, és ahol a legmagasabb fokozatú az észbeli, a következõ a közönséges, és a legalacsonyabb a csupán testi szeretet. A lélek önállósága abban áll, hogy képes létrehozni önállóan a szeretetet, illetve eldönteni, hogy csatlakozik-e a test érzéki szeretetéhez.

Mivel Descartes-nál, a hõ az élet alapelve, és Harvey-val ellentétben az élet magyarázatakor is ezt, és nem a ritmust emeli ki, fontos megmutatni, hogy a melegség miként alapozza meg a szeretetet. A Lélek szenvedélyei-ben azt írja, hogy a lélek és a test összekapcsolódásakor bizonyos nedvek megfelelõbb táplálékot adtak a szívnek, hogy a hõt fenntartsa, és ezeket a lélek akaratlagosan magához csatolta, megszerette. Ez az a fordulópont, amikor a melegség – mint a levés aktív princípiuma – helyett a szeretet kerül elõtérbe, és lesz kizárólag az „eszes lélekhez” tartozó tulajdonság. A melegség innentõl kezdve már a szeretet uralma alatt áll, annak testi jele lesz.

5. Descartes úgy vélte, hogy a világegyetem egyedüli ható- és céloka csakis Isten lehet, ezért tévedés az embernek kiváltságos helyet tulajdonítani a világban. Kizárt, hogy Isten mindent csupán az ember kedvéért hozott létre, de az ember iránta való szeretete kétségtelen. Ez a szeretet alapulhat a világegyetemrõl alkotott hamis elképzelésen (prédikátori gyakorlat), de akár igaz elgondoláson is. Az ember képes lehet szeretni Istent kizárólag természete ereje által. Ha Descartes munkáit ezen állításai fényében vizsgáljuk, akkor az Elmélkedések végsõ célja már nem a lélek halhatatlanságának és Isten létezésének bizonyítása lesz, hanem inkább az Isten iránti természetes szeretet felébresztése. Ha pedig az ember képes Istent szeretni, akkor az intellektuális szeretet révén nem vágyik másra, mint hogy beteljesedjen Isten akarata, és ezáltal már nem fog félni a haláltól és a fájdalomtól.

Ugyancsak a szeretet határozza meg Descartes politikai álláspontját. A fejedelem és alattvalója közti viszony kétirányú, és a szeretet modelljével rekonstruálható. A fejedelem alattvalói iránti szeretete nem állhat önfeláldozásban, hanem csak a neki felajánlott áldozat elfogadásában, az alattvalók viszont csak odaadást érezhetnek uralkodójuk iránt.

6. A XVII. század mechanikai gondolkodása még az olyan területekre is kihatott, mint a teológia, a vallás vagy a politika. Hobbes társadalmi szerzõdés elmélete és Spinoza gondolkodása mint Hobbes alternatívája, ahol a filozófia feladata az egyén intellektuális épülésén túl a többi emberrel való megbékélés elõsegítése, egyaránt a világ mechanisztikus felfogásán alapulnak. Mindketten látják, hogy még azok az emberek is, akik szenvedélyeik helyett az észre hallgatnak, az ész természetébõl fakadó törvények helyett egy másik megismerési formát, a kinyilatkoztatás elõírásait tekintik alapelvnek. Ezek az elõírások ráadásul olyanok, hogy szükség van az értelmezésükben járatos emberek, teológusok, püspökök útmutatásaira az alkalmazásuk során. De az értelmezést mindig meghatározza az értelmezõnek a társadalmi hierarchiában elfoglalt helyébõl adódó nézõpontja. Az ilyen értelmezés tehát csakis politikai-teológiai lehet.

Hobbes arra vállalkozik, hogy a filozófia Descartes által megkezdett módszertani megújítását a politikában is érvényre juttassa. Ezt Boros Gábor egy érdekes összevetéssel, Hobbes és Carl Schmitt gondolkodásának párhuzamba állításával mutatja be. Célja, amit munkájában sikerrel meg is valósított, hogy a schmitti fogalmakkal tegye plasztikusabbá Hobbes gondolkodását.

A Leviathán elsõ két részében kifejtett államelmélet alapja a természetes emberi megismerés mechanikai filozófiai rekonstrukciója. Ebbõl ered Hobbes fõ tézise, miszerint mindaddig, míg a szuverén, az uralkodó képes biztosítani a békét és a prosperitást, vele szemben semmilyen ellenállás nem jogosult. A harmadik és negyedik rész tekinthetõ Hobbes politikai állásfoglalásának. Boros Gábor Schmitt elméletének elemzésével megmutatta, hogy lényegi összefüggés van a fennálló uralmi forma és azon mód között, ahogyan az adott kor emberének tudatában a világ megjelenik (vö.: monarchia és a potentia absolutá-val rendelkezõ Isten fogalma). Ha tehát létezik egy kitüntetett megismerési mód, amely az alattvalók egy osztályát privilegizálja, akkor jogos a hatalmi ágak középkori megosztása, és a természetfeletti megismerést birtokló egyházi hatalom részére világi hatalom biztosítása. Ezért a prófécia kérdése Hobbes filozófiájában politikai jelentõségre tett szert. Egyrészt megkülönböztette a próféták különféle rétegeit (õrültek, hivatásos próféták, pogány költõk – ezek a csodák nélküli próféták). Másrészrõl elkülöníti a legfõbb és az alárendelt prófétákat. A legfõbb próféták közül az elsõ Mózes volt, majd az Újszövetség idején Krisztus. A harmadik osztályozási szempont az igaz és a hamis prófétáké. A prófétának ugyanis nemcsak át kell adnia Isten üzenetét, hanem meg is kell gyõznie a hallgatóságát arról, hogy õ igaz próféta. Eredendõen igaz prófétának Hobbes csak azokat tartja, akik a királyi szuverenitás birtokában vannak, az alárendelt próféták, ha igazak akarnak lenni, csak az õ mondanivalójukat ismételhetik meg. Boros Gábor következtetése, „hogy a prófétai és a politikai hierarchia Hobbes-nál alapvetõen megegyezik”. (184.) Igazi próféták ugyanis csak a mindenkori szuverének lehetnek. A szuverén igazolása a csodák segítségével történik. A csodák Hobbes pragmatista felfogásában azok, amiket az üzenet címzettjei csodálnak. Ebbõl következik az elégséges csoda elve: azaz csoda a mindenkori címzettek élethelyzetéhez és tudásszintjéhez igazodik, és sosem kell nagyobb csodát véghezvinni, mint amekkora az emberek meggyõzéséhez feltétlenül szükséges. A csoda ugyanakkor nem maga a mû, hanem az a körülmény, hogy Isten a tettét egy ember kérésére hajtja végre. A fennálló államrend és az uralkodó hasonló okokból, a szuverenitásából nyeri legitimációját. Így a mechanikai világkép alapján Hobbes mechanizálta a társadalmi berendezkedést is.

7. Spinoza már korai munkáiban érvénytelenítette a Descartes-ot megkötõ megfontolásokat, és tervezte meg egy minden tekintetben egységes filozófiai rendszer képét. Az „igazi jó” lett a keresett cél, amelynek a fogalmából adódik, hogy az õt keresõ emberek közös tulajdonává válik, azaz az egyén a saját boldogságához a társadalom megjavításán keresztül jut el. Olyan jó, ami közös tevékenység, és nem a versengés eredménye. Tartalmazza az õt élvezõk közösségét, ami jóllehet sohasem jön létre ténylegesen, különösen nem az egész társadalom vonatkozásában. Az észtõl vezetett emberek, az „igazi jó” élvezõi, az államban mint a tudatlanokat is szükségszerûen magába foglaló keretben élnek.

Közösségrõl beszélhetünk az emberi test részeire hatást gyakorló testek, élõlények közössége, vagy a többi emberrel szembeni kölcsönhatás értelmében. A közösségekben mindig fennáll egy oksági láncolaton alapuló egyensúly. Ezt az elsõ esetben a természeti törvények magyarázzák (a testek egymásra hatásának módozatai és a megismerés módja) és az ember vágyai-lehetõségei határozzák meg, a másodikban pedig az emberek egymás közti különféle viszonyaival írható le, és az egyes individuumok egyéni törekvéseinek eredõjeként adódik.

Spinoza célja általánosságban a boldogsághoz vezetõ út megmutatása. De emellett, Descartes-tal ellentétben vállalja, hogy alternatívákat állítson az életet hagyományosan meghatározó vallással és hétköznapi morállal szemben. Erre a filozófust az jogosítja fel, hogy a filozófia tárgya eredendõbb, mint a vallásé, a teológiáé vagy a politikáé. A spinozai gondolkodás alapja, hogy nem lehet abszolút értelemben jóról és rosszról beszélni, ugyanaz a dolog különbözõ nézõpontokból bármelyik lehet, különösen, ha belátjuk, hogy minden, ami történik, csak az örök rend és a természet törvényei alapján mehet végbe, legfeljebb a tökéletlen ember képtelen ezt belátni. Spinoza úgy véli, az ész segítségével minden eseményt lehetséges az általános mechanikai törvényekre visszavezetni. Mivel maga a megértés folyamata is természeti esemény, a vallás és a politika is magyarázható természeti törvényekkel, azaz a filozófia alá rendeltek.

A Teológia-politikai tanulmány negyedik fejezete kiemeli a természeti törvények egy alosztályát, amely az „ember tetszésétõl” függ. Ezek a törvények az emberi cselekedeteken keresztül fejtik ki a hatásukat. De fontos tudatosítani, hogy az emberi élet jelenségeit is csak az emberi természetben manifesztálódó természeti törvényekkel magyarázhatjuk. Így Spinoza mind a vallást, mind a természettörvényeken alapuló mûködését emberi jelenségként, véges okok alapján magyarázza, és nem Isten akaratára vezeti vissza. Mivel a vallások létezését nem vonta kétségbe, szisztematikus-természeti legitimációt kellett keresni számukra a rendszeren belül.

Ugyanez alapon magyarázza Spinoza a politikát is. A társadalom két formája (modellje), a képzelet által irányított és szenvedélyek uralta individuumok csoportja, illetve a cselekvés által jellemzett individuumoké sehol sem lelhetõ fel, a valóságos társadalom mindig a kettõ keveredése, ez azonban nem akadályozza meg, hogy mint magyarázó elveket felhasználjuk. Spinoza a társadalmak fejlõdését nem egy isteni gondviselõ akaratra, hanem az emberben mûködõ természeti törvények által meghatározott önmozgásra vezeti vissza, ezért mindenképpen jogosnak tekinthetõ a filozófia politika fölé rendelése.

8. Boros Gábor könyve a XVII. századi filozófia egy szûk szeletét villantja fel, de ez elég ahhoz, hogy a kor gondolkodásának új képe rajzolódjon ki. Egy olyan gondolkodási rendszert láthatunk, amelyben a természeti jelenségek mechanikai magyarázatát, azaz mikroszkopikus testek mechanikai ütközésére való visszavezetését egyrészt mint modellt kiterjesztették a társadalom mûködésének magyarázatára is, másrészt pedig a modellbõl levezetett, Istenre, az emberi megismerésre és a természet felépítésére vonatkozó következtetések folyományaként újraértelmezték a vallás, a politika szerepét és legitimációját. A mechanikus világkép legnagyobb hatása nem az újszerûségébõl, hanem abból adódott, hogy lehetõvé vált a társadalom feltörekvõ rétegei számára olyan alternatívák kidolgozása, amelyek megfeleltek az igényeiknek. Ezt a folyamatot ismerteti a könyv a három gondolkodó munkáinak elemzésével. A bemutatás nem teljes, de nem is ez volt a szerzõ célja, hanem csupán egy hosszú folyamat kezdetének ábrázolása.

Boros Gábor könyvében érdekes párhuzamot vont Carl Schmitt gondolatai és a XVII. századi filozófia közt. Meggyõzõnek tûnik Schmitt azon állítása, hogy „lényegi összefüggés van a fennálló uralmi forma és azon mód között, ahogyan az ott és akkor élõ ’emberiség’ tudatában megjelenik a világ”. (175.) A jogalkotók által hozott törvények evidenciáját az biztosítja, ha egybevágnak a kor általános önértelmezését kifejezõ metafizikai fogalmakkal. Boros könyve szemléletesen világítja meg ezt az összefüggést, ezért egyaránt ajánlott minden, a felvilágosodás természet- és társadalomfilozófiája iránt érdeklõdõ figyelmébe. (Boros Gábor: A mozgástörvényektõl Isten értelmi szeretetéig. Budapest, Áron Kiadó, 2003)

Kistüttõsi Gyula

PhD II.





Brezsnyánszky László (szerk.):

A „Debreceni Iskola”

neveléstudomány-történeti vázlata


Egy szellemi mûhelynek vannak tudatos és csaknem észrevétlenül kialakult, meghatározó értékei. A megbúvó tényezõk rég elfeledett vagy elhanyagolt gyökerekbõl táplálkoznak, és a tudatos szándékokat is messzemenõen befolyásolják. Amikor egy közösség saját múltjának vizsgálatát tervezi el, javarészt e gyökerek megismerésére törekszik. Részben jelenének pontosabb megértése érdekében, részben jövõjének minél tudatosabb alakításában bízva.

Erre vállalkoztak ezúttal a Debreceni Egyetem neveléstudományi kutatói. Mondhatjuk, immár egy országos mozgalomhoz kapcsolódnak ezzel, hiszen a pesti és a szegedi egyetemen már évek óta komoly pedagógiatörténeti kutatások folynak. A debreceni kutatók hangsúlyozzák is, hogy szem elõtt tartják az eddigi példákat, és a késõbbiekben reflektálni kívánnak azok eredményeire. Ezt az igényt jelzi a kötet bevezetõ fejezete, amelyben Németh András vázolja fel a neveléstörténeti kutatások újabb irányzatait. Igaz, egy tudománytörténeti alapállásból készült könyv elsõ írásától kissé talán meglepõ, hogy a hagyományos eszmetörténeti dominancia megtörésérõl, s újabb tendenciák megerõsödésérõl szól. Ám az olvasó hamarosan megnyugszik, hisz az új jelenségek között – a társadalomtörténeti megközelítés mellett – az összehasonlító recepciótörténet térhódítását részletezi a szerzõ.

A vaskos kötet hat nagyobb fejezetre tagolódik. Ebbõl öt az „iskola” múltjának egy-egy professzori szakaszát tárgyalja, az utolsó pedig a korszakokon átívelõ jellemzõk közül ragadja meg a legfontosabbakat. Az egyes részeket általában több szerzõ írta, de egy-egy nagyobb fejezethez egy-egy témagazda járul. Az elõzményeket boncolgató elsõ rész esetében ez olyannyira igaz, hogy az itt fellelhetõ összes írás ifj. Fekete Károly munkája. A teológus röviden ismerteti az egyetem, s azon belül a tanárképzés 19. századi elõzményeit. A bõség zavarával és súlyos terjedelmi korlátokkal küzdhetett, mivel a téma kimeríthetetlen. A híres kollégium ugyanis a debreceni egyetemre olyan nagy – nyilván egyszerre ösztönzõ és terhes – hatást gyakorolt, amelyet még hosszan kell vizsgálni. A szerzõnek az újonnan alapított egyetemre került kollégiumi tanárok körében végzett gyors számvetése egyelõre bizonyítja a két intézmény „vérségi” kapcsolatát: a huszonnyolc alapító professzor közül tizenkilencen szolgáltak korábban a kollégiumban. Ezt a szellemi rokonságot illusztrálja a kollégiumnak az egyetemmel karöltve, az Eötvös Collegium mintájára létrehozott tanárképzõ intézete is. Az elitképzésre törekvõ internátus 1925–1952 közötti mûködése során több mint kétszáz egyetemi hallgató speciális, kiegészítõ képzésérõl gondoskodott. A döntõen humán elõadások mellett az intézmény sokat tett a tanárjelöltek nyelvi felkészítéséért: hosszabb külföldi tanulmányutakat biztosított például francia, német, latin és görög szakos hallgatóinak.

Ifj. Fekete Károly a pedagógusnak is elsõrangú, Bõhm Károly filozófiáját Schneller István személyiségpedagógiájával ötvözõ teológusról, Makkai Sándorról is megemlékezik. Az 1936 után másfél évtizedig teológiaprofesszor Makkai pedagógiai jelentõségét éppúgy növelik az egyházi felnõttképzés megteremtését illetõ tervei, mint a helyi pedagógiai diskurzust befolyásoló, fõként a nemzetnevelést hangsúlyozó munkái. A termékeny tollú Makkainak a II. világháború után – némiképp joggal – felrótták, hogy Tudomány-nyal és fegyverrel (Arte et marte). A nemzetnevelés terve címû, 1939-ben megjelent kötetében a fasiszta tendenciákat erõsítette, azoknak szolgáltatott újabb hivatkozási lehetõséget. A helyenként sarkosan fogalmazó, óvatosságát veszítõ Makkai egész életére jellemzõ ugyanakkor, hogy a háborús és népellenes vádak alól olyan kiválóságok tisztázták, mint Juhász Géza, Erdei Ferenc vagy Bibó István.

Ezen a ponton jelezzük, hogy az utolsó, elvileg korszakokon átívelõ írásokat közlõ fejezetben Fekete visszatér az egyetem két világháború közötti felekezeti jellegének izgalmas kérdéséhez. A város sorsa összefonódott a kálvinizmussal és a helyi gyülekezettel. Nem véletlen tehát, hogy az államosításig külsõségekben és tartalmi vonatkozásokban egyaránt erõteljes egyházi-vallásos jegyek határozták meg az újonnan alapított egyetem életét. Eleinte a református kollégiumban kapott helyet az új intézmény, s az internátusban lakott a hallgatók nagy része. Az elkészülõ egyetemi fõépület szomszédságában aztán templomot szenteltek, a díszudvaron és az épületekben pedig régi kollégiumi deákok emlékére avattak szobrokat, emléktáblákat. De ezt támasztják alá a helyi sajtó azon vitairatai, cikkei is, amelyek az egyetem református jellegét féltették vagy erõsíteni kívánták. A szerzõ úgy véli, e gyökereknek köszönhetõ, hogy az aggasztó események (zavargások, szélsõjobboldali demonstrációk, zsidó hallgatók verése) dacára az egyetem nem vált a fasizálódás fészkévé. Fekete szavaival: „kritikus nemzetszeretetet” sugárzott a hittudományi kar, nem pedig „szûk látókörû provincializmust” vagy „pöffeszkedõ sovinizmust”.

A kötet második fejezete az elsõ professzor, Mitrovics Gyula korszakát mutatja be. A döntõen Vincze Tamás munkáját dicsérõ rész a szellemi kibontakozódás fordulatait és eredményeit teszi tehát mérlegre. Különös sors jutott Mitrovicsnak, hisz a korábbi sárospataki tanár, majd miskolci iskolaigazgató úgy kapta feladatául a tanárképzés és a pedagógiai katedra megszervezését, hogy inkább számított az esztétika tekintélyének, mint a pedagógiáénak. Egy középiskolai tanártól elvárhatónál jóval komolyabb tudományos munkát végzett – a magántanári eljárásban fel is mentették próbaelõadás megtartása és a kollokvium alól. Szintén kiváló híre segítette a pedagógiai katedrához – noha ebben a tudományágban nem volt számottevõ a munkássága. A mélyen vallásos, a nemzeti-konzervatív értékeket, valamint az elmélet és a gyakorlat fokozott összhangját hangsúlyozó Mitrovics professzori pályáját továbbra is meghatározta érdeklõdésének sokoldalúsága. Miközben monográfiában foglalkozott a magyar irodalom történetével vagy az esztétikai alapelvek terjesztésével, egyre inkább belemélyedt a korszak oktatáspolitikai vitáiba, majd pedig megírta a pedagógiai rendszerét felvázoló, a fõként az érzelmi nevelésre összpontosító A neveléstudomány alapvonalai címû könyvét. S miközben megszervezte a Magyar Esztétikai Társaságot, és szerkesztette az Esztétikai Szemlét, nemcsak zökkenõmentessé tette a pedagógia debreceni tanítását, hanem megalapozta az ahhoz kapcsolódó elsõ tudós mûhelyt is. Így Szelényi Ödön, majd Karácsony Sándor személyében magántanárokat avathatott a tanszék, s tehetséges fiatalokat indíthatott el a pályán. A mûhelyjelleget erõsítette, hogy a Protestáns Tanügyi Szemle révén változó intenzitással ugyan, de a „Debreceni Iskola” állandó, közvetlenül befolyásolható publikációs fórumot is kialakított magának.

Mitrovics utódja a katedrán Karácsony Sándor lett. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy Mitrovics bánatára alakult így. A szuggesztív, a hallgatók körében igen népszerû Karácsony és a visszafogottabb Mitrovics ugyanis sohasem nyilatkoztak egymásról igazán elismerõen. Karácsony azt vetette elõdje szemére, hogy az a pedagógiával mintegy mellékesen, kényszerbõl foglalkozik, míg Mitrovics az õ idején habilitált Karácsony tudományos munkamódszereivel, sajátos megközelítésmódjával nem tudott kibékülni. Kétségtelen, a hihetetlen közéleti aktivitást kifejtõ – például egyszerre több folyóiratot is szerkesztõ, Keresztyén Ifjúsági Egyesület vezetõségi tag, cserkészszövetségi társelnök – Karácsony társaslélektani elmélete zavarba ejthette a kortársakat. A koncepcióját kifejtõ tízkötetes sorozat olyannyira szakított jó néhány alapvetõ konvencióval, hogy szerzõje inkább tûnt nevelõi küldetéstudattal rendelkezõ apostolnak, mint szikár tudósnak. Jegyzetek nélküli, eklekticizmussal és paradox állításokkal terhelt, indulattal fûtött mûvei a karizmatikus tanárember képét erõsítették Karácsonyról, nem pedig a tudós rendszert alkotó nevelésfilozófusét.

A többéves alkotómunka mûhelytitkait nem ismerõ recenzensnek úgy tûnik, a legtöbb fejtörést Karácsony professzori korszaka okozhatta a kutatócsoportnak. Egy egészen drámai idõszak (1934–1950) külsõ hatásait és belsõ törekvéseit kellett mind tökéletesebben összegyûjteni és elemezni egy impulzív, sokoldalú személyiséggel a középpontban. A nehézségeket jelzi, hogy ezt a részt – az átlagos két-három szerzõ helyett – öten írták. (A fejezet felelõsének talán Fenyõ Imrét tekinthetjük.) A fejezet igen tagolt, több egészen rövid, az adott témát inkább csak vázlatosan feldolgozó írást tartalmaz. E külsõ szempontok mellett lényegesebb tartalmi megjegyzésünk, hogy a téma bonyolultsága egyelõre nem tette lehetõvé sem Karácsony életmûvének megnyugtató, koherens összegzését, sem pedig e korszak debreceni és egyetemi következményeinek, sajátosságainak maradéktalan összegyûjtését.

E tragikus másfél évtized végén az éppen csak lábra kapó, felnövõ „Debreceni Iskola” csaknem megszûnt létezni. Elszakították szellemi elõdeitõl, mivel Mitrovicsot és Karácsonyt említeni sem illett, nemhogy a továbblépést rájuk alapozni. Elpusztították az egyetem vallásos gyökereit, és elbocsátották a tanszék tanárait. Az 1950-es évek elején lényegében önálló oktató személyzet és használható tankönyvek nélkül a „szovjet szocialista pedagógia” kritikátlan közvetítésére szorítkozott – hazai társintézményeihez hasonlóan – a debreceni tanszék is. Az újraindulás Jausz Béla nevéhez köthetõ, aki a kisújszállási gimnázium, majd a debreceni gyakorlógimnázium igazgatójaként keltett feltûnést az egyetemi vezetõk körében. A különösebb tudományos eredmények nélkül tanszékvezetõvé emelt Jausz kiterjedt szervezõmunkával segítette a fennmaradást. Néhány esztendõ alatt sikerült stabil oktatói kört kialakítania, s az õ idején indult meg a népmûvelés-oktatás és a pedagógia szakos képzés is. Bár Jausz késõbb sem alkotott igazán maradandó tudós életmûvet, tudományszervezõi jelentõsége vitathatatlan. A háromfõs debreceni delegáció vezetõjeként aktív résztvevõje volt az 1956-os balatonfüredi tanácskozásnak. A pedagógiatörténet-írásunk által lassacskán a fontosságához méltó módon tárgyalt eseményen Jausz – aki szûk egy esztendõ múlva az egyetemi testületek megkérdezése nélkül megkapta a rektori kinevezést – több óvatos javaslatot is megfogalmazott. Így például nagyobb szabadságot adott volna az iskoláknak a tanárok kiválasztásában, miként az Eötvös Collegium újraszervezését is szorgalmazta. Ezt a szükségszerûen sok meghasonulással és félmegoldással járó évtizedet Orosz Gábor vezetésével dolgozták fel a kutatók. Nagy érdemük, hogy az eseménydús egyetemi esztendõket mindvégig országos politika- és tudománytörténeti kontextusba ágyazva mutatják be, s így ez a rész jut legtovább a késõbbi összehasonlító elemzés megalapozásában

Az utolsó professzor, akinek munkásságát részletesen bemutatja a kötet, Kelemen László. A pszichológus már ismert tudósként került 1966-ban Pécsrõl Debrecenbe. A pedagógiai tanszéken kevés idõt töltött, hiszen négy év múlva a fõként általa alakított pszichológiai tanszékre távozott, ahol újabb négy év alatt megszervezte az elsõ vidéki pszichológusképzést. Ám fõ témája, a gondolkodásfejlesztés mellett nagy energiákat szentelt a pedagógusképzés jobbítására. Pedagógiai pszichológia címû tankönyve éppúgy ezt a célt szolgálta, mint az általa szervezett, a pedagógusképzés gyakorlati és elméleti feladatainak arányos integrációjáért dolgozó, közel húszfõs országos kutatócsoport létrejötte. Kelemennek a pedagógiai pszichológia terén végzett korszakos jelentõségét jelzik a tizenhat esztendõs debreceni tartózkodása alatt született doktori disszertációk. A programozott és feladatrendszeres oktatással, a korszerû ismeretelsajátítással, a szocializációval, valamint a speciális bánásmódot igénylõ tanulókkal és a pályaválasztás elõsegítésével foglalkozó értekezések is elõsegítették a debreceni hagyományok továbbvitelét. Ennek szellemében, az általános iskolás korú tanulók gondolkodásfejlesztése kapcsán vette ki a részét Kelemen a balatonfüredi tanácskozásból. Az 1970-es években az Országos Távlati Tudományos Kutatási Terv 6. számú fõirányán belül pedig a pedagógusképzés jövõbeni kereteinek kidolgozására kapott megbízást. Az országos akcióprogram újrafogalmazott több, már Füreden is felmerült elvárást. Az évtizedes szakmai diskurzus olyan igényeket tárt fel, mint például a tanárképzés gyakorlati részének erõsítése, az elméleti ismeretek gyakorlatiasságának növelése vagy a pedagógusképzés különbözõ intézménytípusaiban (pl. a szaktudományos vagy a pszichológiai felkészítés arányaiban) megfigyelhetõ indokolatlan egyenetlenségek kiküszöbölése.

A kötet szerkesztõi elegáns megoldást találtak arra, hogy hogyan emlékezzenek meg a döntõ befolyású professzorok mellett rövidebb-hosszabb ideig mûködõ magántanárokról és stabil tanszéki oktatókról. A fejezetek végén, az Arcképvázlatok címû rovatban tûnnek fel az ugyancsak országos hírû tudós tanárok. Így tizenkilenc további emberi sors és szakmai pályaív bontakozódik ki a szemünk elõtt – többek között Csikesz Sándorról vagy Benigny Gyuláról; Tankó Béláról, Szelényi Ödönrõl és Zombor Zoltánról; Kiss Árpádról (akirõl emellett külön tisztelgés is olvasható a kötetben fiától, a filozófus Kiss Endrétõl); Petrikás Árpádról, Bajkó Mátyásról vagy Durkó Mátyásról. Ez a töredékességében is impozáns névsor önmagában igazolja a további kutatások szükségességét. Hisz könnyen lehet, hogy egy mûhely igazi „titka” idõnként a másod-, harmadvonalbeli szereplõk sorsa alapján fejthetõ meg.

A zárófejezetben a már említett tanulmány mellett elõbb Brezsnyánszky László foglalja össze a debreceni tudósutánpótlás-nevelés fõbb intézményes jellemzõit, majd Kozma Tamás nagyívû összegzése olvasható. A kötet szerkesztõje arra az alapvetõ kérdésre keresi a választ, hogy hogyan kívánt és hogyan tudott gondoskodni a „Debreceni Iskola” saját felkészültségének és szellemiségének átörökítésérõl. Ebben szintén meghatározó szava volt a közpolitikai fordulatoknak. A kommunista hatalomátvételig az egyetemek széles körû autonómiát élveztek tudományos hátországuk meghatározásában: önállóan adhattak egyetemi doktori és magántanári címet. Ezt a jogot 1950-ben teljesen elveszítették, s az oktatók tudományos minõsítése az MTA kizárólagos hatáskörébe került. Ám a szovjet típusú minõsítési rendszert – annak elégtelensége miatt – viszonylag hamar, a forradalom után egy vegyes szisztéma váltotta fel. Ugyan az egyetem ismét adhatott doktori fokozatot, a valódi tudományos és egyetemi karriert biztosító kandidátusi és nagydoktori címek odaítélése egészen a rendszerváltásig az MTA joga maradt. 1950-ig a közel ötszáz debreceni bölcsészdoktor tizede pedagógiából szerezte minõsítését. 1957–1970 között pedig a 345 „kisdoktori” értekezésbõl hatvanhat született neveléstudományi témából – közülük a vizsgálat záróévéig harmincegyen jutottak el a fokozatszerzésig. A szerzõ kiemeli, a jövõ feladata e számok mögé nézni, s kvalitatív elemzés tárgyává tenni a Debrecenben felnevelkedett tudósutánpótlás eredményeit és sorsát.

A kötet utolsó írása Kozma Tamás történeti esszéje. A „Debreceni Iskola” jelenlegi vezetõprofesszora egyfajta mérleget készített, amikor az egyes korszakok fõszereplõi között meglévõ hasonlóságokat és különbségeket gyûjtötte össze. A kívülrõl érkezõ kíváncsiságával és némi távolságtartásával keresi a szerzõ az idegenre máig ható „debreceniség” gyökereit. És azokat a protestáns eredetben, a felekezeti jelleg deklarált, titkolt és latens megnyilvánulási formáiban; az önerõre hagyatkozó, autonómiájára büszke, radikalizmustól sem visszariadó népiességben; az ezzel összefüggõ kultúrmissziói tudatban, az iskola, a tanárok és a mûveltség fontosságába vetett hitben véli megtalálni. Ugyanakkor Mitrovics és Karácsony életpályájának és pedagógiájának összevetésével a meghatározó különbségeket sem hallgatja el Kozma Tamás. Szerinte Karácsonyt csak rövid távon tette „gyõztessé” Mitrovics ellenében a fennálló, formális iskolarendszerrel szemben megfogalmazott radikális kritikája vagy a közösségi lét magasztalása. Ugyanakkor Karácsony személyisége hosszú távon sokkal inkább vált debreceni tradícióvá, mint a tudományosságot szigorúbban képviselõ Mitrovics Gyula – szól a könyv utolsó, nem feltétlenül pozitív végkicsengésû megállapítása.

A szép számú debreceni kutató komoly munkát végzett és színvonalas kötetet készített. Számtalan szempont szerint sikerült bemutatniuk a 20. század közepének azokat a fejleményeit, amelyek a pedagógia szempontjából meghatározóak voltak. Nemcsak személyes csaták és egyéni teljesítmények elevenednek meg a könyv lapjain, de a debreceniek valláshoz, országos politikai eseményekhez és tudományos eredményekhez, tendenciákhoz való viszonya is. A szerzõk is tisztában vannak persze azzal, hogy bizonyos pontokon még részletes vizsgálódásra van szükség ahhoz, hogy aztán sikerüljön a neveléstudomány országos és nemzetközi kontextusában elhelyezni a „Debreceni Iskolát”, s így annak értékeit reálisan, nemcsak magukhoz viszonyítva meghatározni. A kutatócsoport elõtt álló további munka eredményességével kecsegtet az a tény, hogy a már most is imponáló eredményekbõl meghatározó részt vállaltak olyan fiatal neveléstörténészek (például: Bajusz Bernadett, Fenyõ Imre, Vincze Tamás), akik talán a „Debreceni Iskola” új generációjának is törzstagjaivá válnak. (Brezsnyánszky László (szerk.): A „Debreceni Iskola” neveléstudomány-történeti vázlata. Budapest: Gondolat Kiadó, 2007. 424 p.)

Ugrai János

adjunktus, Miskolci Egyetem





Ezerkilencszázötvenhat az újabb történeti irodalomban


A kötet a forradalom évfordulóján újonnan keletkezett legjelentõsebbnek ítélt tanulmányokat gyûjti csokorba, többségükben olyanokat, amelyek az empirikus tudás „gyarapítása” mellett új szempontokat is adnak a forradalom (újra)értelmezéséhez. Politikatörténet helyett az empirikus kutatásokra építõ, a forradalom társadalom- és eszmetörténetét, reprezentációját, megértésének módozatait firtató szövegek kerültek elõtérbe, hiszen ezek feltárhatják a forradalom értelmét, és irányt mutatnak egy új szintézis felé.

Ehhez az elsõ lépés 1956 fogalmi meghatározása. Az utóbbi idõkben 1956 értelmezése körül fellángolt viták fényében fontos Gyáni Gábor megállapítása, hogy „1956, mint […] szabadságküzdelem annak a fogalmi eszménynek felel meg, mely szerint a forradalom szót csak olyan változásokra használhatják, melyek célja a szabadság”. Gyáni szerint 1789 után a forradalom olyan értelmezést kapott, hogy elõremutatónak kell lennie, de a késõbbi tapasztalat alapján a forradalom már nem több, hanem kevesebb szabadságot eredményezett. 1956 ellenforradalom volt tehát, de nem a szó kádári, hanem eredeti értelmében, hiszen egy korábbi, több szabadságot kínáló állapot visszaállítására törekedett. Nézetem szerint tehát Gyáni a forradalom eredeti értelmének helyreállításával feloldja a „forradalom”, illetve a „szabadságharc” között feszülõ ellentmondást. Hozzáteszem, hogy Standeiszky Éva pragmatikusabban, „spontán rendszerváltással járó káoszként” értelmezi e fogalmat.

Hová vezetett volna a forradalom külsõ beavatkozás nélkül? Standeiszky tanulmányai arra utalnak, hogy a szocializmus melletti elkötelezettség hangoztatása ellenére az események túlszaladtak volna ezen a formáción, hiszen a résztvevõk többsége polgári demokrácia megvalósításában gondolkodott, illetve elvetette az 1945 utáni fejlõdést. Sõt, szerinte a kollektív megnyilvánulások „egyre inkább antikommunista, szovjetellenes jelleget öltöttek”. Messzebbre mentek volna, mint Nagy Imre és a köré csoportosuló reformkommunisták (akik között Révész szerint jelentõs nézetkülönbségek mutatkoztak). Megkérdõjelezném Révész megállapítását, miszerint az akkori szocialisták, illetve demokraták között csak a szabadság optimális fokának megítélésében mutatkozott eltérés, és azt is, hogy az akkori reformszocialista felfogáson át elvezetett volna az út a szabadsághoz, hiszen a szabadság liberális (akár a Friedrich Hayek által kínált) meghatározása és a sztálinista diktatúrát finomítani akarók politikai elképzelései között feloldhatatlan ellentmondás feszül.

Kényes kérdés, hogy kié volt a forradalom. Ripp Zoltán szerint a munkástanácsok, forradalmi és nemzeti bizottságok spontán megteremtésének megértése alkalmas a társadalmi viszonyok rekonstruálására, ám Mark Pittaway, Gyáni Gábor és Standeiszky Éva tanulmányai szerint a munkástanácsok nem spontán keletkeztek, hanem a párt erõfeszítéseit tükrözték a forradalom ellenõrzés alatt tartására. Ripp a forradalom baloldaliságát hangsúlyozza, de a kötetben közölt eszme- és társadalomtörténeti írások rámutatnak, hogy a munkásság a forradalom egyik alapvetõ bázisa volt, de ez nem feltétlenül jelentett „szocialista” (e kifejezést a kötet szerzõi egységesen az akkori meghatározás szerint használják), vagy akár „baloldali irányultságot”. Jó lenne tudni, hogy a munkásságban milyen nyomokat hagyott a jobboldali radikalizmus. Ripp kifogásolja a forradalom „utcai harcosok” tetteire történõ redukálását, bár nem biztos, hogy ez a forradalom „jobboldali irányultságú képét” formálja, hiszen Eörsi László kimutatta a harcosok politikai sokféleségét. Bár a hõs- és áldozatkultusza nyilvánvalóan leegyszerûsíti (de talán nem hamisítja meg) 1956 összetett örökségét, annyi megkockáztatható, hogy a mintegy 15 ezer fõnyi (azaz két hadosztálynyi) szervezett fegyveres különbözteti meg a külvilág számára az 1956-os forradalmat a század antitotalitárius megmozdulásaitól, és kérdés, hogy e nélkül eljutottak-e volna az események a többpártrendszer átmeneti helyreállításáig.

Pittaway és Gyáni rámutatnak, hogy a retorika ellenére a széleskörû nyomor, a létbizonytalanság, a hierarchikus viszonyok újratermelõdése, a kitörési lehetõségek hiánya miatt a háborút követõen gyökeres tartalmi változáson átment munkásság jelentõs része nem azonosult a „proletárdiktatúrával”, Pittaway szerint még a kedvezményezett rétegeknek is csak egy része volt rendszerhû, amin alapvetõen nem változtatott az új szakasz. Ennek oka az volt, hogy a munkásság más rétegeket tartott az új politika kedvezményezettjeinek. A reformok jelentõsége 1956 szempontjából – és ez egybecseng Rainer M. János megállapításával – az ellenállás lehetõségének felcsillantása volt. Gyáni szerint (szemben Pittaway-jel) a faluból már részben kiszakadt ingázó munkások fontos szerepet vállaltak, mert „széthordták a forradalom szelét” (a kötet szakít a fõvárosközpontú hagyománnyal, és rámutat a forradalom országos jellegére), akárcsak a legkiemeltebb társadalmi elem, az egyetemi tanulmányokhoz osztályszempontú kiválasztással hozzásegített, korábban a felfelé irányuló mobilitástól elzárt alsó rétegek. Ennek okát abban látja, hogy a hatalom politikai kérdést kreált az ebbõl a szempontból ártatlannak indult nemzedéki identitáskeresésbõl. A rendszer alátámasztását szolgáló erõltetett társadalmi mobilitás pedig a bizonytalanság és átmenetiség érzését szülte a munkásság köreiben, és megérlelte a diktatúra elleni fellépés „lelki-szellemi lehetõségét”. Ehhez járultak a rossz anyagi körülmények és ellentmondásos módon, az erõltetett mobilitás dacára a társadalmi felemelkedés hiánya által okozott frusztráció. Tekintve, hogy a rendszerrel a revizionista értelmiség is szembekerült (bár a revizionista kritika szerintem korlátozott volt), 1956 paradoxonja Gyáni szerint, hogy az elõnyben részesített rétegek is szembefordultak a rendszerrel, sõt, a szembenállás fõ bázisát adták azzal a vállalati középvezetõi réteggel karöltve, amely a rendszerváltás eredményeként deklasszálódott. A magyar forradalom sajátossága a támogatottság pluralitása volt.

Eörsi László és Vajda Júlia a fegyveres harcok résztvevõinél az egyéni motívumok fontosságát hangsúlyozza. Kitérnek azonban egy döntõ probléma elõl, amikor azt írják, hogy 23–24-én „rátermett parancsnokok irányítása alatt kis létszámú felkelõ csoportok alakultak”, összesen 15 ezer ember részvételével. 1956 rejtélye, hogyan jöhetett létre jól szervezett fegyveres ellenállás ilyen rövid idõ alatt a totális diktatúra körülményei között. Minden tudományos kutatás problémája a kezdet meghatározása, de talán érdemes megpróbálni. Ilyenfajta ellenállás sem a kommunista, sem a náci típusú diktatúra alatt nem alakult ki békeidõben. Rainer M. János arra keresi a választ, hogy a szélsõséges terror váltotta-e ki 1956-ot, mekkora volt az „aktív” ellenállás a forradalom elõtt, s a forradalom részvevõi az ellenállók közül kerültek-e ki?

Rainer a külsõ behatás döntõ szerepe mellett Péter László nyomán a kelet-európai történelmi sajátosságoknak tulajdonítja a szovjet típusú rendszer kiépítését. Bár e feltevés problematikus – ha másért nem, a térség sokfélesége miatt, és mert 18–19. századi fejlemények aligha okozhatnak 1945 utániakat –, utólag igazolja a Nyugaton 1945 után elterjedt véleményt, miszerint a régiónak megfelel a sztálinista berendezkedés, ezért nem érdemes tenni ellene. Rainer szerint a magyar rendszer kelet-európai viszonylatban „nem volt kiemelkedõen represszív”. Ezt megkérdõjelezi, hogy a szovjet nagykövet, majd 1953 nyarán a teljes szovjet vezetés Rákosiék szemére vetette a Magyarországon uralkodó túlméretezett terrort. Továbbá, ha az összehasonlítás alapja a magyar hagyomány, akkor már kiemelkedõen terrorisztikusnak minõsíthetõ. A Horthy-korszak sokkal enyhébb viszonyai nem is váltottak ki tömeges ellenállást. Egy fõre számítva még az általa megadott számok alapján is elnyomóbb volt a magyar, mint a többi kelet-európai. Rainer négy-ötezer fõre teszi a forradalom elõtti aktív ellenállók számát, amit nem minõsít magasnak. Ez a szám becslésen alapul, emellett jelentékenysége nem szubjektív megítélés kérdése. A náci Németországgal egy fõre jutóan összevetve ez a szám inkább magas. Akár ellentétes véleményre is juthatunk, mint Rainer: különleges erõszakra és az emberi és szabadságjogok totális tagadására adott a totális diktatúra körülményeit tekintetbe véve jelentõs ellenállás. Figyelembe véve még, hogy a bolsevik diktatúrának nem voltak gyökerei a magyar történelemben, megkérdõjelezhetõ Rainer érvelése, miszerint annak a rendszernek, amely ellen 1956 fellázadt, nem volt kitüntetett szerepe a forradalom okai között.

A forradalomban elkövetett atrocitásokról Standeiszky megállapítja, hogy azoknak „nemegyszer a zsidóellenességgel összekapcsolt antikommunizmus volt az oka”. Tekintve, hogy a második világháborús népirtást a bolsevizmus és a zsidóság összekapcsolása okozta, ez veszedelmes egyveleg volt. De csak néhány településen követtek el antiszemitizmussal összefüggésbe hozható atrocitást, ezek közül a Standeiszky által bemutatott tények alapján az egyikben a zsidóellenesség nem látszik elsõdleges motivációnak. A brutális akciókat Standeiszky szerint lumpen elemek követték el, akik vagyontalanként nem lehettek a rekvirálási akciók áldozatai. Úgy gondolom, ennek alapján kizárható, hogy ez a társadalmi elem lett volna a forradalom vezetõ rétege, s ez cáfolja a Kádár-rendszer által sulykolt forradalomképet. Standeiszky kimutatta, hogy sok helyen inkább szimbolikus igazságszolgáltatás történt, amelyek a néphagyományokat követték. Bár a forradalom nem nélkülözte a brutalitást, inkább az emelkedettség jellemezte: az egyetlen használható viszonyítási alapként szolgáló 1848-as költemények felidézése „szakrális élménnyé magasztosította a spontán népgyûléseket”.

A forradalom követeléseit jelentõs eszmei sokféleség, egyben zûrzavar jellemezte. Hogy milyen nehéz utólag kibogozni, mit is akart a magyar társadalom elérni 1956-ban mutatja, hogy ennek megítélésében egyazon szerzõ két tanulmánya között ellentmondás van. Míg a forradalom eszméit tárgyaló tanulmányában Standeiszky a szocialista eszmék népszerûségét és a kapitalizmus (bár nem a polgári demokrácia) elutasítását mutatja ki, a Követett múlt címûben „félrevezetõnek” tartja azokat az állításokat, miszerint 1956 szereplõi elutasították az 1945 elõtti rendszert. Révész bemutatja, hogy a kommunista reformerek nézetei is ellentmondásosak voltak. Ez kimutatható Nagy Imre megnyilatkozásaiban is a forradalom szinte minden kulcskérdésében, a többpártrendszertõl a semlegességig.

Révész antiszemitizmussal vádolja Nagyot, szerinte a zsidó származás Nagy Imre snagovi feljegyzéseiben „determinisztikus nemzetidegenséget jelent”. Akárhányszor olvasom el az idézett szöveget, nem tudom úgy érteni, hogy Nagy Imre kizártnak tartotta, hogy egy zsidó magyar legyen. Õ Rákosiékról írt, akik megtagadták származásukat és idõnként antiszemita politikát folytattak. Nagy Imre ellentmondásos személyiség, de nem folytatott antiszemita politikát.

Nem tudni mikor készül el 1956 „nagy összefoglalója”. Gyáni fontos megállapítása, hogy a forradalom társadalmi hátterének forrásául szolgáló peranyagok olyan konstrukciókat közvetítenek, amelyek csak áttételesen vallanak az események mozgatórugóiról. Horváth Sándor a történelmi rekonstrukció korlátjairól ír. Az „objektívnek” ható fotó vagy visszaemlékezés retorikai eszközökkel igazodik társadalmilag elvárt klisékhez. Így „az elõvárosok lakosairól és életformájukról élõ sztereotípiák különösen jól hasznosulnak a fegyveres bandákról szóló történetek megalkotásakor”. Lehet, hogy a majdani szintézisbõl nem a fényképekbõl, családi elbeszélésekbõl, a kollektív emlékezetbõl jól ismert 1956 köszön vissza majd ránk, a Kádár-érában kialakított pedig biztosan nem. A Gyáni–Rainer-könyv jelentõs teljesítmény, amely megelõlegezi 1956 tudományosan megalapozott szintézisét. (Gyáni Gábor – Rainer M. János szerk.: Ezerkilencszázötvenhat az újabb történeti irodalomban, Budapest: 1956-os Intézet, 2007, 418 p.

Borhi László

kandidátus, MTA Történettudományi Intézete


<-- Vissza a 2008/07 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]