Magyar Tudomány, 2008/11 1396. o.

A jövõ tudósai




Tisztelt Olvasó!


A kutatók utánpótlásával – fiatal tudósokkal foglalkozó melléklet 21. számában Csépe Valériának, az MTA fõtitkárhelyettesének gondolatébresztõ írását közöljük a nõk helyzetérõl a tudományos kutatók között. A tanulmány elemzi a nõk tudományos karrierjét gátló tényezõket, és javaslatokat fogalmaz meg változtatásukra. Kérjük, ha a nõk tudományban betöltött helyzetével vagy az ifjú kutatókkal kapcsolatos témában bármilyen megjegyzése vagy javaslata lenne, keresse meg a melléklet szerkesztõjét, Csermely Pétert a csermely puskin . sote . hu email címen .

Csermely Péter

az MTA doktora,

Semmelweis Egyetem, Orvosi Vegytani Intézet


ÉDES TEHER”

SZEREPVÁLSÁGBAN

VANNAK-E A KUTATÓNÕK?1


Hétköznapi felfogásban – akár pejoratív, akár pozitív kicsengéssel – a karrier azt jelenti, hogy az ember „vitte valamire”, elért valamilyen társadalmilag nagyra értékelt pozíciót”. Többek között ezzel kezdi, Monica Belcourt és munkatársai 1996-os felméréseire hivatkozva, Koncz Katalin a Nõk a munkaerõpiacon címû, 2008-ban megjelent tanulmányának elsõ fejezetét. Koncz Katalin munkája és kiváló szakmai elemzései rávilágítanak azokra az összetett társadalmi jelenségekre, amiért a nõk karrierje ma is vitatéma, s maga a karrier szó pedig különösen rosszul cseng a köznapi beszédben, különösen, ha nõ az, aki azt elérte. E furcsa jelenség ott is megfigyelhetõ, ahol a sikeres munkának, a szakma által elismert teljesítménynek a következménye, elválaszthatatlan eleme a karrier. A kutatás, fejlesztés, innováció területén végzett sikeres teljesítményrõl nincs véleményeltérés, hiszen újat, eredetit hoz, mûvelõje számára intellektuális öröm. A fokozatokban, címekben, vezetõi megbízatásban kifejezõdõ szakmai elõmenetel, tehát a karrier megítélése már nem ilyen egyértelmû.

A nõk munkavállalásával, karrierlehetõségeivel számos szakterület foglalkozik, a gender study-k korszakát éljük. Sok, szakmailag ezen a területen kevésbé jártas kutatótársammal együtt ezeknek a kutatásoknak az a hozama érdekel leginkább, amely azt teszi mérhetõvé, számszerûsíthetõvé, hogy a 21. század elején a kutatónõk szerepe miként változik. Változnak-e a lehetõségeik? Szerepválságként élik-e meg a családi feladatok és a kutatói elfoglaltságok egymásnak feszülését? Enyhíti-e bármilyen intézményesített segítség a gyermekszülés és nevelés édes, ám a szakmai munka ütemét lassító terheit? Az átfogó elemzésekben sokan azt a választ keressük, amely arra a kérdésünkre felel, hogy mit kellene tenni. Minél elõbb. Melyek azok a változások, amelyek ahhoz kellenének, hogy az általában (de nem kizárólag) a nõk által vállalt nagyobb családi teher ne vesse vissza véglegesen a tudományos teljesítményt, hogy a rátermett, teljesítményt felmutató nõk közül a jelenleginél többen juthassanak el a vezetõi pozíciókba.

A nõk megjelenése a tudományos élet vezetõi pozícióiban a fejlett országokban ma egyre erõteljesebb, pedig arányuk már most is jelentõsen meghaladja a posztszocialista országokra jellemzõt. Ebben az általános tendenciában az is megmutatkozik, hogy a korábbi passzív szerepek átalakulnak, a nõk a korábbinál nagyobb szerepet vállalnának a kutatásirányításban is, jóllehet ez gyakran vezet a „karrier versus család” szerepkonfliktushoz. Ennek ellenére az látható, hogy a kutatómunka és a magánélet egyeztetésének lehetõségei minõségileg új szakaszukba léptek. A nõk tudományos szerepvállalása, beleértve a vezetõi pozíciókat is, erõsödik. Bár ennek tényezõit nem lehet és nem szabad leegyszerûsíteni, kétségtelen, hogy az egyik meghatározó faktor az, hogy a modern, tudásalapú társadalom aligha engedheti meg magának, hogy lemondjon a magasan képzett nõkrõl, a K+F+I szektorból kiszoruljanak a kutatónõk.

A közelmúltban több olyan átfogó tanulmány is született, amely a kutatónõk helyzetét elemzi, ezen belül különös tekintettel a vezetésben, döntéshozatalban betöltött szerepre és arányokra. A szélesebb felmérésekre épülõ tanulmányok közül elsõsorban kettõre fogok hivatkozni annak alátámasztására, hogy a kutatásban aktív nõk helyzetének áttekintésére és az ajánlások gyakorlatba történõ átültetésére megérett az idõ. Az egyik tanulmány egy EU-szintû átfogó felmérés és helyzetelemzés: Mapping the Maze: Getting More Women to the Top in Research (2008). A beszédes cím már önmagában azt sugallja, hogy a tudományos hierarchia tetején nincsenek rendben a dolgok. Az EU huszonhét országára, továbbá Izraelre, Svájcra és Norvégiára kiterjedõ elemzésbõl kiderül, hogy 1990 óta alig változtak a nõk esélyei arra, hogy vezetõ tudományos pozícióba jussanak, a férfiak karrieresélyei pedig mindenben meghaladják a nõkét. Az EU-jelentés elég egyértelmûen fogalmaz, amikor felsorolja ezeknek az érezhetõ és mérhetõ következményeit: a tudománypolitikában, a kutatási források elosztásában nem érvényesül eléggé a nõk véleménye, szemléletük nincs vagy alig van jelen, így a kutatási prioritásokra, K+F+I kérdésekre vonatkozó döntések nem eléggé kiegyenlítettek, így adott irányban elfogult döntések is születnek. Érdemes megjegyezni, hogy a tudományban vezetõ szerepet betöltõ nõk helyzetét elemzõ beszámolót készítõ szakértõi csoport – Nõk a Kutatási Döntésekben (Women In Research Decision Making, WIRDEM) – munkáját svájci elnök vezette, a beszámoló pedig egy észt kutatónõ irányításával készült. Az EU-15 országaihoz 2004-ben csatlakozó tíz ország közül tehát Észtország az egyik vezetõ résztvevõ, a tagok között pedig ott van Szlovákia, Szlovénia és Románia is. A magyar kutatónõk helyzetére vonatkozóan is számos adattal szolgál a tanulmány, ezeket azonban egy késõbbi részben elemzem, összehasonlítva azzal a munkával, amely egy magyar vezetéssel készült, az EU 6. Keretprogramban végzett projekt (Women in Science Debate) eredményeit foglalja össze (Palasik – Papp, 2007)

Tudnunk kell, hogy Európában, így Magyarországon is, a nõk tudományos szerepvállalásának gyökerei valamivel messzebbre nyúlnak vissza, mint a világ más régióiban. A magasan képzett nõk ma is képviseltetik magukat a tudományos munkában, a probléma elsõsorban nem ezzel, hanem a pályán való elakadással van Az európai országokban, így Magyarországon sem az a probléma, hogy nem jut el elég nõ az egyetemekre, vagy nem jut be a doktori iskolákba. A tényleges problémák a tudományos pálya késõbbi, a gyermekvállalással egybeesõ szakaszában jelennek meg, s a pályán töltött évek elõrehaladásával pedig hatványozódnak. A sikeres pálya, s a kutatásban való irányító részvétel számos feltételhez, például megfelelõ tudományos fokozathoz kötött. Ez az a feltétel, amely teljesítendõ, éppen ezért nem érdemes félremagyarázni az ehhez nyújtott segítségre irányuló törekvéseket. Nem szabad abba a hibába esnünk, hogy azt mondjuk, azok keresik az új lehetõségeket, akik egyébként alkalmatlanok a megfelelõ szakmai teljesítményre. Az ilyen törekvéseket maguknak a kutatónõknek kell megakadályozniuk.


Foglalkozás, fokozat, felemelkedés


A kutatónõk számát tekintve Magyarország nem marad el az EU országaitól. Az elemzõk (pl. WIRDEM) szerint ez nem csak pozitív mutató. Az elemzõk szerint a posztszocialista országokban, így Magyarországon is ez a magas arány részben annak köszönhetõ, hogy a közalkalmazotti fizetések a kutatói pálya presztízsét kikezdték, s ennek következtében nõtt a nõk létszáma a kutatásban, lett kiegyenlített a férfi-nõ arány. Ma azonban a K+F területen már látszanak a jelei annak, hogy a vállalkozói szférában emelkednek a fizetések. Ennek várható hatásaként sokan azt jósolják, hogy a K+F területérõl kiszorulnak majd a nõk. Egyelõre ennek még látványos jelei nem láthatók, de érdemes lehet rá felkészülni. Igaz viszont, hogy bármely szektorról legyen szó, a vezetõ pozíciót betöltõ kutatónõk aránya igen alacsony. Míg a diploma megszerzésekor a nõk aránya 50 % feletti, a kutatás és felsõoktatás vezetõi pozícióiban évek óta 12 % körül mozog.

Magyarországon a kutatásban foglalkoztatott nõk helyzete meglehetõsen vegyes képet mutat. A tudományos fokozatok tekintetében már a PhD szinten is van eltérés (a nõk aránya átlagosan 37 %), holott az egyetemen, sõt még a doktori iskolákban sincs a nemek száma szerint jelentõs eltérés (kivételt csupán néhány szakterület jelent). Az igazán robusztus eltérés az MTA doktora fokozatot szerzettek esetében figyelhetõ meg, a nõk aránya az úgynevezett „nagydoktori” teljes létszámra (tudomány doktora és MTA doktora) viszonyítva a 2008. május 31-i állapotnak megfelelõen 13,5 %. Ettõl azonban jelentõsen eltér a 2000 után MTA doktora fokozatot szerzettek körében a nõk aránya, itt ugyanis, amint az 1. ábra mutatja, a nõk aránya jelentõsebb, már 18 %, szemben a 2000 elõtt fokozatot szerzettek 11 %-ával.

A második ábrán az is jól látható, hogy az adott évi teljes létszámra vonatkoztatva ez az arány 2000 és 2008 között fokozatosan javult, mégpedig olyan szigorodó körülmények között, amelyben a benyújtott pályázatok nem kis hányada sikertelen, azaz a tudományos osztályok bizottságaiban erõsödõ minõségi szempontok érvényesülnek. Az ábrán természetesen az is jól látható, hogy a gyakran hangoztatott vélemény, miszerint katasztrofális tempóban nõ az akadémiai doktorok száma, nem felel meg az adatoknak. Nyolc év alatt (2000 és 2007 között) 325 fõvel, azaz átlag évi 40 fõvel nõtt a létszám.

Az MTA tagjai a tudomány doktora, illetve MTA doktora fokozattal rendelkezõk közül jelölhetõk, illetve választhatók. Figyelembe véve tehát azt, hogy a szükséges fokozattal rendelkezõk között jóval magasabb a férfiak aránya, könnyen belátható, hogy az MTA levelezõ és rendes tagjai között is több férfinak kellene lennie. A probléma „csupán” annyi, hogy a nagydoktorok, tehát a jelölhetõk és választhatók számára vetítve a férfiak aránya 14 %, a nõké pedig 6 %, azaz a létszámában kisebb csoportból kisebb számban is választanak. Bár a 2007. év az akadémiai tagválasztás szempontjából kivételes, hiszen soha ennyi nõt még nem választottak az akadémikusok tagjaik sorába, a választásnak ezt az arányát követve lassú változás várható. Valójában azonban nem ez a szint, ahol áttörésnek kell lennie, hanem a jelölhetõk arányának kellene változnia. Ehhez azt kell megnézni, hogy hol, a pálya milyen szakaszában akadnak el a nõk a tudományos elõmenetelben. Melyek azok a tényezõk, amelyek az egyéni döntést befolyásolhatják, s melyek azok, amelyek a kutatói közösség karrier-visz-szafogó tulajdonságaiból következhetnek.


Karriergátak a nõk kutatói pályáján


Szinte alig van olyan tanulmány, amely ne térne ki arra a szerepdilemmára, amely a család és a pálya kettõs terheibõl következik, s amely sokszor választási kényszert is jelent, alapvetõen meghatározva a nõk elõbbrejutását. A kutatói pályán a fokozatszerzés és ebbõl következõen a késõbbi vezetõvé válás esélyeit csökkenti a kutatói munka és a gyerekvállalás ütközése. A „kutatói munka összeegyeztethetõ a gyerekvállalással” kihívásnak azok tudnak megfelelni, ahol az egyéni vállalás és a családi segítség ötvözõdik. A szülõképes korú nõk vagy a doktori képzés vagy a disszertáció elkészítésének idõszakában vállalnak gyereket, többségük nem tud mindkét feladatnak megfelelni. Sem a jelenlegi ösztöndíj, sem az azt követõen várható segédmunkatársi vagy tanársegédi fizetés nem teszi lehetõvé, hogy megfizetendõ segítséget igénybe vegyenek. A kutatómunka családi segítség esetén is kifejezett egyéni erõfeszítést igényel, a legtöbb család nem engedheti meg magának, hogy az anya részmunkaidõben dolgozzék. Számos kutatóhely, legyen egyetemi, akadémiai vagy más, nem veszi szívesen a korlátozott jelenlétet és az idõi határok közé szorított kutatómunkát. Az már csupán plusz nehezítõ körülmény, hogy az otthoni munkához szükséges infrastruktúra (pl. ADSL) anyagi vonzata kevés közalkalmazottként foglalkoztatott kutató számára vállalható.

A gyermeket vállaló nõket a PhD-fokozat megszerzésében akkor lehet hathatósan segíteni, ha elõbb felmérjük, mi az az intézményes vagy a disszertációját készítõ kismama által pályázható segítség, amely a kutatói munkára fordítható idõt növeli. A már fokozattal rendelkezõ kisgyermekes kutatónõk számára is nélkülözhetetlen az a segítség, amit a részmunkaidõ vagy az otthoni munkavégzés feltételeinek megteremtése jelenthet. Ugyancsak ebbe a körbe, bár másként megoldandó kérdésként tartozik a megfelelõ színvonalú gyermekintézmények és a családbarát munkahelyek kialakítása. Ezek változása nélkül a kisgyermekes kutatónõk szakmai felemelkedése változatlanul lassú marad, megfelelõ teljesítmény és fokozatok megszerzése is az egyén és a család vállalásának függvénye. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy erre késõbb sem, sõt sokszor egyáltalán nem kerül sor.

Megvizsgálandó például, hogy mindazon a kutatók számára kiírt pályázatok esetén, amelyek életkorhoz, a diplomaszerzés vagy fokozatszerzés idejéhez kötik a részvételt, miként lehet a pályázati korhatárt a gyermekes nõknél (esetleg azoknál a férfiaknál is, akik gyermekgondozási szabadságon vannak, vagy voltak) meghosszabbítani. Lehet-e például a gyermeket vállaló kutatónõ néhány (például gyermekenként két) évvel tovább „fiatal”, azaz sérti-e bárki érdekeit, ha eltér az életkori határ. Érdemes megvizsgálni tehát, hogy a karriertámogató intézkedések közül miként vezethetõ be úgy minél több, hogy az ne vezessen a másik nem hátrányához. A nõk elakadása a kutatói pályán azonban nem csupán olyan okokra vezethetõ vissza, amelyek a fentebb felsorolt külsõ faktorok következményei. A belsõ, azaz a kutatónõ attitûdjében, döntési preferenciáiban keresendõ okok közé sorolható a szociológusok igen szemléletes szakkifejezésével jelölt üvegplafon hatás és az esélytudatosság hiánya. Míg az elõbbi szinte minden országban megfigyelhetõen befolyásolja az adott pozíció elfogadásáról hozott döntést, az utóbbi a posztszocialista országokban különösen kifejezett. Az üvegplafon hatás lényege, hogy a nõk minden pozícióra vonatkozó döntésüknél azt mérlegelik, hogy az ebbõl következõ kötelezettségek miként befolyásolhatják a családot, a férfiakénál lényegesen magasabb óraszámban végzett otthoni munkát miként tudják a karrierrel járó feladatokkal összeegyeztetni. A nõk tehát, különösen, ha kicsi gyerekük van, nem vállalnak el egy magasabb pozíciót, jóllehet pontosan látják a kihívást, de a család miatt nem merik vállalni.

A fentebb említett 2008-as EU-jelentés hosszan foglalkozik azzal, hogy a posztszocialista országokban milyen alacsony a K+F-szektorban dolgozó nõk esélytudatossága. A jelentés készítõi például több mutató mentén Németországot hasonlították össze a posztszocialista tagállamokkal. Hasonlóság mutatkozott abban, hogy valamennyi országban a kutatásban tradicionálisan hierarchikus, férfiközpontú rendszerek mûködnek, a döntéshozó testületekben férfitöbbség van, a magas beosztásúak többsége férfi, a férfiak pályája töretlen és gyors, nincs valódi támogató rendszer, a kutatónõk speciális problémáira nem fókuszálnak.

A legjellemzõbb eltérést a nõk esélytudatosságában találták. A kutatónõk egy része irtózik attól, hogy megemlítse, illetve tegyen azért, hogy a kutatónõk helyzete, karrieresélyei javuljanak. Sokan feminizmus bélyegétõl rettegnek, mások viszont valóban vélt vagy valós sérelmeiket szeretnék egy ilyen köntösbe bújtatni. A kutatónõk teljesítményét, karrieresélyeit segítõ egészséges törekvések egyik ismérve, hogy nem valakik ellen szólnak, hanem valakikért, nevezetesen a nõkért. Nem jogtalan elõnyöket szeretnének, hanem intézményes segítséget ahhoz, hogy a nõk megszerzett tudásukat hasznosíthassák, és a családról se kelljen lemondaniuk. Ez nem csak a kutatónõk pszichológiai jóllétét (wellbeing) szolgálja, hanem megfelelõ módszerekkel társadalmi haszna is mérhetõ. Valamennyi korszerû fejlõdéspszichológiai kutatás azt mutatja, hogy a gyerekek intellektuális fejlõdése, iskolai elõmenetele, felnõttkori beválása legszorosabban az anya iskolázottságával korrelál. Nehéz tehát elfogadni, hogy egy ország hajlandó arról lemondani, hogy a magasan képzett nõk gyermeket vállaljanak. Az MTA-n hamarosan megalakuló, a kutatónõk helyzetét elemzõ, s a hazai és EU-kutatások alapján ajánlásokat kidolgozó munkacsoport olyanokból áll majd, akik kiemelkedõ teljesítményûek, maguk is anyák és nagymamák, akik a család és munka nyomásában érintettként és vezetõként is ismerik a kutatónõk sürgõsen kezelendõ problémáit.


Adatok a magyar kutatónõkrõl


Az egyes tudományterületeken dolgozó kutatók nemek szerinti eloszlásáról nagyon hiányos adatok állnak rendelkezésre, az EU-ban és Magyarországon is. Mégis elmondható néhány korábbi statisztika alapján, hogy a magyar tendenciák hasonlóak más országokéhoz: a nõk aránya a legmagasabb bölcsészettudományokban, ezt az orvostudomány, a társadalom- és az agrártudományok követik. A mûszaki tudományok területén a legalacsonyabb a kutatónõk aránya. A különbségek okainak feltárása részletes, módszereiben tudományosan alapozott munkát igényel. Mégis megkockáztatom, hogy ott tudnak a nõk a kutatásban a ma még nem mûködõ, illetve nem elég hatékony támogatórendszer ellenére a leginkább megmaradni, ahol egyszemélyes kutatások végezhetõk, nincs a kutatómunka jelentõs mértékben laboratóriumhoz, terephez kötve. Ezeknek az egyszemélyes kutatásoknak a kora azonban nagyon sok diszciplínában egyre inkább lejár, a K+F átalakuló finanszírozási rendszere pedig biztosan nem ebben az irányban mozdul el. A nõk helyzete tehát akkor javul, ha számosan jelen lehetnek a kutatásban, és teljesítményüket, az élvonalba történõ bejutásukat segíti a társadalmi környezet és mindenek elõtt a környezet. A család különleges segítsége eddig is adott volt, legalábbis a sikeres kutatónõknél. A hazai helyzetre vonatkozóan álljon itt egy idézet a Women in Science Debate projekt összefoglalójából (Palasik – Papp, 2007, 4–5.): „A kutatások azt is igazolták, hogy a diplomás nõk karrierépítése jóval lassúbb, mint a diplomás férfiaké. Még ehhez képest is nehezebb helyzetben vannak a nõk, ha a tudományos kutatást választják hivatásul. 2005-ben Magyarországon 31 407 kutatót regisztráltak a költségvetési intézményekhez és a vállalkozói szektorhoz tartozó kutatóintézetekben, valamint az egyetemeken. Együttesen 34,2 %-uk volt nõ. A költségvetési intézményekben foglalkoztatnak legnagyobb arányban nõket a kutatók-fejlesztõk között, ugyanakkor a létszámuk ebben a szektorban nem sokban különbözik a vállalkozói szektorban dolgozó kutatókétól, míg a felsõoktatásban, ahol összesen és a nõket tekintve is háromszor annyi kutató dolgozik, a nõk aránya már némileg alacsonyabb. Ugyanakkor a felsõoktatás alkalmazza a legnagyobb arányban (és számban) a nõket segéd- és egyéb személyzeti pozícióban.” … „2005-ben Magyarországon a magánszektor kutatóhelyei költötték a legtöbbet K+F-re, ugyanakkor ebben a szférában a legalacsonyabb a nõk aránya. Ugyanakkor az egy kutatóra jutó ráfordítás és a nõi kutatók arányának összehasonlítása alapján azt mondhatjuk, Magyarországon nem minden tudományterületre igaz, hogy ott a legalacsonyabb az egy kutatóra jutó ráfordítás, ahol a legmagasabb a nõk aránya.” A tanulmány megállapításai egybecsengenek a 2008-as EU-jelentéssel, és még sok más hazai tanulmány megállapításaival. Elérkezett az ideje, hogy ezeket együtt, összefogva elemezzük, és a megszívlelhetõ, különösebb anyagi ráfordítást nem igénylõ intézkedéseket valósítsunk meg. Enélkül nem fog az az arány változni, amely évek óta stagnál, amint az 1. táblázatban jól látható.

A Palasik Mária–Papp Eszter-tanulmány számos hasznos megállapítása mellett arra is felhívja a figyelmet, hogy egy adott csoport helyzetének értékelése és a változások elindításához szükséges lépések kidolgozása tudományosan megalapozott elemzést és hatástanulmányt igényel. Meglepõ lehet, de pont a tudomány területén dolgozó nõk helyzetével foglalkozó döntéshozók feledkeznek meg arról, hogy ezeknek az elemzéseknek is az érintett tudományterületek feltételeinek megfelelõ adatfelvétel és elemzés szabályainak kell megfelelniük. Így derülhet ki például, hogy a nõk tudományterületi foglalkoztatottságára vonatkozó vélemények nem állják meg a helyüket. Az említett tanulmány szerint kimutatható, hogy „szektorok szerint vizsgálva nem érvényesülnek bizonyos általánosnak tekintett törvényszerûségek, például az, hogy mindig a bölcsészettudományban a legmagasabb a nõk aránya és az ipari kutatásban a legalacsonyabb.”


A jövõ


A tanulmány végén szeretném meggyõzni a kétkedõket arról, hogy a kutatónõk helyzete, szakmai elõmenetele nem valamiféle nõi, hanem össztársadalmi kérdés. Ehhez ismét a Palasik–Papp-tanulmányból idézek (29. oldal): „A jövõre vonatkozóan nagyon súlyos problémára szeretnénk felhívni a figyelmet. Ez pedig, hogy alapvetõen megváltoztak a diplomások családalapítási szokásai is. Míg 1980-ban a 85 %-uk családban élt (a népességen belül családban élõk aránya 86 % volt), 1990-ben annak ellenére, hogy számuk tíz év alatt több mint 200 ezer fõvel nõtt, csupán 39 %-uk élt családban (a népességen belül családban élõk aránya 83 % volt). Ez természetesen azt is jelenti, hogy a diplomások rétege fiatalodik, a családalapítást pedig késõbbre halasztja. A családban élõ diplomás férfiak 79 %-a házas, a nõknek 64 %-a férjezett. A diplomás nõk 34,5 %-a gyermektelen. De még a házasságban élõ diplomás nõk 11 %-a is gyermektelen, az egygyermekesek aránya pedig 29 %. A gyermeküket egyedül nevelõ diplomás apák aránya 11 %, az anyáké 26 %; utóbbi lényegesen magasabb, mint az országos átlag, ami 19 % (KSH 1990, 1997, 1999, 1998). Ezek a puszta számok, de ha belegondolunk a számok mögött rejlõ várható társadalmi folyamatokba, eléggé elrettentõ képet kapunk. Ha ez a tendencia folytatódik, akkor az elkövetkezõ évtizedekben a diplomások még kisebb hányada fog családban élni, a családban élõk között is még kevesebben vállalnak gyermeket, mint eddig, tovább nõ a rétegben az elváltak aránya.”

A kutatónõk helyzetével foglalkozni nem divatkérdés és rosszízû feminizmus. Azok, akik így gondolkoznak, az életük valamely szakaszában (például apaként, nagyapaként) rájönnek, hogy a szakmájukkal elégedett, kiegyensúlyozott családot szolgáló diplomás nõk a jövõ alakulásának fontos szereplõi.


Irodalom

Palasik Mária – Papp Eszter (2007): Nõk a tudományban – Áttekintés Magyarországról. A Cseh Köztársaság Tudományos Akadémiájának Szociológiai Intézete, Prága

Mapping the Maze: Getting More Women to the Top in Research (2008) EU-jelentés a nõk helyzetérõl.


Csépe Valéria

az MTA levelezõ tagja, fõtitkárhelyettese

csepe office . mta . hu



1. ábra • A nõk aránya a legmagasabb akadémiai tudományos fokozatot szerzettek között (2008. május 31-i állapot)



2. ábra • Az akadémiai doktorok adott évi teljes létszámán belül a férfiak és nõk arányának változása 2000 és 2007 decembere között



nõ

Férfi

Összesen

Nõk aránya, %

1990

8489

21 767

30 256

28,1

1995

7092

13 767

20 859

34,0

1998

8129

15 418

23 547

34,5

2000

9537

18 339

27 876

34,2

2002

10 039

19 725

29 764

33,7

2003

10 647

19 645

30 292

35,1

2004

10 484

19 936

30 420

34,5

2005

10 731

20 676

31 407

34,2


1. táblázat • A nõk számának és arányának változása a kutatók-fejlesztõk között

1990 és 2005 között (Palasik – Papp, 2007, a szerzõk engedélyével)



1 A tanulmány az Esélyegyenlõség a kutatásban címû konferencián, 2008. június 23-án elhangzott Szülni vagy kutatni? – Valóban ez itt a kérdés címû elõadás alapján készült.



<-- Vissza a 2008/11 szám tartalomjegyzékére


<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra


[Információk] [Tartalom] [Akaprint Kft.]