alakíthatják termékeiket, szolgáltatásaikat,
azok minőségét a potenciális vevők, felhasználók, fogyasztók
igényeinek ismerte nélkül. Ezért a fogyasztó és a termelő közötti
kölcsönös információcsere mindkét fél érdekét szolgálja.
A termelők hosszú távú érdekeit az elégedett
fogyasztó szolgálja, s ezt segítik az állami fogyasztóvédelmi
szabályozások is, annak ellenére, hogy a szabad versenyre épülő
piacokon, amit a törvények nem tiltanak, minden megengedett.
Az ipar és a kereskedelem
az ipari forradalomtól napjainkig
Istenben bízunk –
mindenki más készpénzzel fizet.
(Amerikai szólás)
Az iparosítás, a technika fejlődése a 19. században minden gazdasági
ágban haladást eredményezett. Egyes országok a fejlettebbeknél már
bevált kereskedelmi és irányítási technikákat fogadták el és
alkalmazták, saját lehetőségeikhez igazítva. A századforduló
megteremtette az európai fejlődés motorját, a polgárságot, melynek nem
csekély jelentőségű szereplői éppen a városi kereskedők és iparosok
voltak már a középkorban is.
A fogyasztói érdekvédelem korai, állami
intézkedéseit a 19. században Nagy-Britanniában találjuk. A súly- és
mértékügyi törvények szerint 1822-től a kenyeret, 1889-től kezdve
pedig a szenet súlyra kellett árusítani. A védjegytörvény először
1862-ben lépett életbe, majd 1887-ben, bár ezt a 20. században
háromszor is továbbszigorították. Azt mondhatjuk tehát, hogy a brit
fogyasztók a napi szükségleteket kielégítő termékek piacain a középkor
után újabb védelmet kaptak, és a tömegtermelés kezdetén már
megerősített jogokkal élhettek.
A nemzetközi védjegyszabályozás alapjait az 1883-as
Párizsi Unió teremtette meg, mely szervezetnek Magyarország 1913 óta
tagja. A védjegy kettős feladatot lát el: a fogyasztó számára
minőséget, márkát jelent, a birtokost hatékony versenyeszközként
képviseli a piacon. Ebben az értelemben ezek a piaci eszközök
fogyasztói információs funkciót is betöltenek, tehát megbízható,
állandó minőségükkel fogyasztói érdekeket szolgálnak.
A fogyasztók érdekeit szolgáló törvénykezést
időrendben vizsgálva az Egyesült Államokban 1872-ben kiadott, a postai
csalások megelőzését szolgáló törvényre kell utalnunk, amelyet
1899-ben fogyasztóvédelmi civil kezdeményezések is követtek. A brit
fogyasztókat az 1893-ban kelt kereskedelmi törvény is szolgálta,
intézkedve a vevők és eladók jogairól, kötelezettségeiről.
Franciaországban 1905-ben és 1908-ban a kereskedelmi csalások
büntetését elrendelő törvény jelent meg. 1914-ben az Egyesült
Államokban elfogadták a Kereskedelmi Törvényt, és megalakult a
Kereskedelmi Bizottság, amely felelősségre vonhatja a tisztességtelen
versenyeszközöket alkalmazó cégeket ma is.
A 20. században gyorsuló iramban követték egymást a
termelés és az értékesítés újabb, fejlettebb, összetettebb, kevésbé
ellenőrizhető változásai. Uralkodóvá vált a tömegtermelés, a
tömegelosztás, a tömegfogyasztás és a tömegkommunikáció. Az 1950-es
évekre az innováció a termékek széles választékának gyártását tette
lehetővé, és hasonló változások történtek az értékesítési formákban
is. Megjelentek az első bevásárlóközpontok, a csomagküldő
kereskedelem, a multilevel-marketing, fejlődésnek indultak a
gazdaságtudományok (marketing, menedzsment, szervezetszociológia és
-pszichológia, társadalomlélektan). Hódítottak a tömegesen
felhasználható, értékesítést támogató módszerek, eljárások
(reklámozás, értékesítés-ösztönzés), korábban nem, vagy alig ismert
médiumok (TV, levélreklám, óriásplakát, mozgóreklám) szolgálták a
fogyasztók tájékoztatását, kiszolgálását, befolyásolását olyan
mennyiségben és terjedelemben, amelyet a leggyakorlottabb vevők sem
tudtak döntéseikhez optimálisan hasznosítani.
Az innovatív változásokra a fogyasztó érdekeinek
felismert védelemre szorulásával válaszol, de bizonytalan, mert
szervezetlen és bizalmatlan. Az állami fogyasztóvédelem pedig nem elég
hatékony, mert a piaci versenybe közvetlenül nem avatkozhat be, ezért
szövetségeseket keres s talál a piaci szereplők (termelők,
értékesítők) és a fogyasztók körében. A fejlett országokban a
fogyasztók önszerveződése, a civilszféra, a társadalom fejlettségétől
függ, vagyis azokban a társadalmakban képes érvényt szerezni a
fogyasztók jogos követeléseinek, amelyekben már mozgalommá erősödött.
Ezekben az országokban, a vállalkozói szféra partnere a civil
szervezeteknek, kölcsönösen támogatják azokat a célokat, amelyek a
tisztességes versenyt fenntartják, az értékek megőrzését tekintik
feladatuknak.
A fogyasztóvédelemben a legmeghatározóbb lépést
1961-ben John Fitzgerald Kennedy amerikai elnök tette meg. A
kongresszushoz intézett üzenetében kérte a fogyasztók jogainak
elismerését a termékbiztonságra, az informáltságra, a védelemre és a
meghallgatásra. Feltételezhetjük, hogy az USA-ban 1960-ban kiélesedett
polgárjogi harcok felszínre hozták a modern piacgazdaság
ellentmondásait is. Nyilvánvalóvá vált, hogy az egyre nagyobb méretű,
kemény feltételek mellett működő multinacionális gyártók és kereskedők
a versenyben már elfelejtették, hogy a vevőket kell szolgálniuk, ha
eladni akarnak.
A marketing új tartalmat nyert, de a kegyetlen
versenyben nem bizonyult elegendőnek a fogyasztói érdekek szolgálata.
Ez a harc a múlt század további évtizedeiben még összetettebb és
kíméletlenebb lett, holott a vállalkozók többsége tisztában volt a
fogyasztók magatartását egyre inkább meghatározó értékvásárlási
trendekkel.
Az elektronika megjelenése az áruforgalomban is
tovább mélyíti a szakadékot a termelő és a fogyasztó között. A csere
útja elszemélytelenedik, nemcsak a tulajdonosváltozás és áru–pénzcsere
szükségszerű folyamatában, de a kínálattal való ismerkedésben, a
kiválasztásban, a vételár kiegyenlítésében és az áru átvételében is.
Az emberi léthez nélkülözhetetlen csere ismét néma, kommunikáció
nélküli cselekvéssé válik, és a termelő a vevőről nem rendelkezik
személyesen szerzett információval – ez megfordítva is igaz. A
cserekapcsolat megismétléséhez személyes indítéknak csak a szükséglet
újbóli felmerülése marad, ami a verseny mai és várható keménysége
mellett nem elegendő a kínálati oldal szereplőinek túléléséhez,
esetleg növekedéséhez.
A gyártók-forgalmazók érdekeltsége a
fogyasztóvédelemben a piacgazdaság működését meghatározó, a termelőket
ösztönző versenyből származik. A versenyfeltételek kialakítása, a
fogyasztóvédelmi feltételek kialakítása állami feladat. A szabad
verseny erősíti a fogyasztóvédelmet, ez pedig fokozza a piaci
szereplők közötti versenyt.
Kulcsszavak: tömegtermelés, kereskedelemtörténet,
minőségellenőrzés, törvényes védelem, fogyasztói jogok, verseny.
IRODALOM
Hoffmann Istvánné (2004): Stratégai
marketing. Aula, Budapest,
Sikos T. Tamás – Hoffmann Istvánné (2004):
A fogyasztás új katedrálisai. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest
Jenney, B. W. (1973): Some Aspects of
Consumer Protection in U.K.17. EOQC: Congress Papers, Beograd, 23–26.
Smith, Adam (1992): „A nemzetek
gazdagsága” A gazdagság természetének és okainak vizsgálata.
Közgazdasági és Jogi, Budapest
Hofmeister Tóth Ágnes – Simon J. – Sajtos
L. (2003): Fogyasztói elégedettség. Alinea, Budapest
Hoffmann Istvánné (1997): A vállalkozás
előkészítése és sikeres működtetése a kereskedelemben. Novorg, Bp.
|