A természettudományos közoktatás problémái egyre
nyilvánvalóbbak. Az Akadémiától az olyan szakmai szervezetekig, mint
az Eötvös Loránd Fizikai Társulat vagy a Magyar Kémikusok Egyesülete,
számos fórum hallatta a hangját ebben az ügyben. Az utóbbi időben már
a gazdasági élet szereplői is megkongatják a vészharangot: A fejlődés
fő akadálya immár nem annyira a tőke hiánya, hanem a megfelelő számú
és színvonalú szakembereké. A PISA felmérések eredményei kijózanítóan
hatottak azokra, akiknek még illúzióik voltak a természettudományos
közoktatás hatékonyságával kapcsolatban. A 2008. évi, botrányosan
alacsony felvételi pontszámok már a bulvársajtónak is témát adtak.
A fizika és a kémia tárgyak, de a biológia modern
vonatkozásai is a középiskolát végzők túlnyomó többségében csupán azt
az emléket hagyják, hogy ezektől szorongani kellett, és valahogy túl
kellett őket élni. A túlterhelt tanárok a frusztráló helyzetben szinte
megoldhatatlan feladat előtt állnak: olyan tananyagot kell már-már
ellenséges közegben közvetíteniük, amely nem igazodott megfelelően a
középiskolát végzők számának robbanásszerű növekedéséhez és a tanórák
számának drasztikus csökkenéséhez. Kísérletezésre alig van mód, a
tananyag elszakad a hétköznapi tapasztalatoktól. A másik oldalon ott
áll az OECD-statisztika arról, hogy Magyarországon kirívóan alacsony a
természettudományos és műszaki diplomát szerzők száma (miközben a
diplomázók aránya fokozatosan eléri a fejlett országok szintjét).
Ráadásul az egyetemeken joggal panaszkodnak, hogy még a kevés számú
jelentkező felkészültsége is gyenge, és állandóan romlik.
(Természetesen változatlanul működnek kiemelkedő iskolák, ahonnan a
versenyek győztesei, az olimpikonok kikerülnek.) Mindezzel összefügg,
és tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy mintegy tíz éve fokozatosan
csökken a fizika- és kémia-szakos tanári pályára jelentkezők száma, és
mára szinte el is fogytak.
Csermely Péterrel 2008 tavaszán javasoltuk a
közoktatásért felelős miniszter tanácsadó testületének, az Országos
Köznevelési Tanácsnak (OKNT), hogy tűzze napirendre a
természettudományos közoktatás helyzetének vizsgálatát. Ennek
eredményeképpen az OKNT ad hoc bizottságot alakított a fenti céllal,
és felkért bennünket, hogy legyünk a bizottság társelnökei. A
bizottság honlapján (www.phy.bme.hu/~termtud/) a bizottság működésével
kapcsolatos információk részletesen is megtekinthetők.
A bizottság 2008 májusában megalakult, tagjai
általános és középiskolai tanárok, a tanárképzés és a
pedagógiatudomány felsőoktatási szakemberei, valamint a
természettudomány képviselői voltak. A munka jelentős része
munkacsoportokban folyt: a biológia vezetője Baranyai József (Bolyai
Gimnázium, Szombathely), a fizikáé Ádám Péter (PTE/SZFKI), a kémiáé
Szalay Luca (ELTE) volt. A bizottság összetétele, valamint a
legfontosabb dokumentumok a címben megadott honlapon megtalálhatók.
Kezdettől fogva úgy fogtuk fel feladatunkat, hogy
nemcsak a problémák azonosításával kell foglalkoznunk, hanem
megoldásokon is gondolkoznunk kell. A munkát így két szakaszra
bontottuk: az elsőben a helyzetfelmérést végeztük el, a másodikban
pedig javaslatokat dolgoztunk ki. Ezt tükrözi az OKNT-nek 2008.
november 10-én átadott jelentés szerkezete is.
A saját internetes felmérésünket, valamint a hazai
és külföldi publikációkat felhasználó helyzetelemzés rámutatott a
problémák társadalmi, gazdasági gyökereire, és súlyos gondokat tárt
fel számos területen. Többek között megállapította, hogy a tananyag és
a tankönyvek nem tükrözik a megváltozott társadalmi helyzetet, a
természettudományos műveltség kialakítása helyett fogalom- és
ismeretáradat a jellemző. A természettudományi tagozatos osztályok
kialakítása nem motivált. Módszertani és oktatástechnológiai
kérdésekben a magyar természettudományos oktatás számos vonatkozásban
elmaradt a fejlett országok gyakorlatától (például: tanulóközpontú
oktatási technikák, korszerű kísérletes eszközök, korszerű
időszervezés). A tehetséggondozás nem éri el a tanulók döntő hányadát.
A bolognai rendszerű tanárképzésben tapasztalható bizonytalanság
tovább csökkenti a fizika-, illetve kémiatanári pályára jelentkező
egyetemi hallgatók amúgy is alacsony számát; ezeken a területeken a
tanárutánpótlás kritikus helyzetbe került. A természettudományos
tantárgyakból érettségizők aránya alacsony, az emelt szintű
érettségizőké rendkívül alacsony. A természettudományos tantárgyakat
oktató tanárok munkakörülményei sok tekintetben kedvezőtlenek: a
kísérletes többlettevékenységet figyelmen kívül hagyják a terhelésnél,
asszisztencia alig van, a továbbképzés és a szaktanácsadás nem
megfelelő, az alacsony óraszámok a nevelőmunkát nehezítik.
A javaslatoknál figyelembe kellett venni a magyar
közoktatás sajátos, liberális jellegét: nagyon kevés központi
szabályozásra van lehetőség. Sem a tantervek, sem a tankönyvek, de az
óraszámok sem írhatók elő. A központi elemek a rendkívül általános
szinten szabályozó Nemzeti Alaptantervre (NAT) és az érettségi
követelményekre korlátozódnak. Ugyanakkor a minisztériumi
kerettantervek, bár nem kötelezőek, igen széles körben használatosak –
a mindennapos szóhasználat „központi kerettantervnek” is nevezi őket.
A problémák megoldásánál egymásnak ellentmondó
feltételeket kell kielégíteni. A természettudományos tantárgyakat úgy
kell szerethetővé tenni a tanulók minél szélesebb körében, hogy
a műszaki-természettudományos pályákra készülő kisebb hányad szakmai
kompetenciája növekedjék. Ezt nyilván differenciált oktatással lehet
elérni – ami viszont a nemkívánatos korai pályaválasztás és a
szegregáció irányába hat. Igyekeztünk olyan kompromisszumos
javaslatokat kidolgozni, amelyek a legkisebb áldozat árán a legjobban
segítik a következő gondok megoldását:
1.) a természettudományos közoktatás a tanulók
széles rétegei számára (számos okra visszavezethetően) nem hatékony;
2.) a természettudományos tanári pályák vonzereje
csekély, a fizika és a kémia területén válságos helyzet alakult ki;
3.) a műszaki-természettudományos pályákra
jelentkező hallgatók száma és általános felkészültsége nem kielégítő.
A helyzetelemzésből és a javaslatokból álló
jelentés tervezetét az interneten nyilvánosságra hoztuk, és a
budapesti Fazekas Gimnáziumban 2008. november 5-én nagy érdeklődéssel
kísért szakmai fórumot rendeztünk róla. Ezen ismertette
|
|
állásfoglalását Pálinkás József, az MTA elnöke, és
részt vett az Innovációs szövetség elnöke, a MOL Nyrt. képviselője,
számos pedagógus, felsőoktatási szakember. A fórumot figyelembe véve
készült el a jelentés végleges változata.
Javaslatrendszerünk lényeges eleme, hogy
differenciáltabbá kell tenni az oktatást. Jobb szó híján humán és reál
tantervekről beszélünk (miközben tisztában vagyunk azzal, hogy a
„reál” is „humán”). Ez úgy tenné lehetővé egy, a
műszaki-természettudományos pályákra készülő csoport számára a
természettudományos órák számának növelését, hogy az átlag nem
változna. Alapvető tantervi reformra van szükség. „Központi” (vagyis a
minisztériumi) kerettanterveket kell készíteni, amelyeknél a humán
változat elsősorban az általános természettudományos műveltségre, a
természettudományos ismeretszerzés technikáira helyezi a hangsúlyt,
míg a reál változat a szakmai kompetenciák fejlesztését is célul tűzi
ki, de szintén tartalmaz a hétköznapi, gyakorlati élet, a műszaki
környezet és a társadalmi szempontokból fontos vonatkozásokat. A
tantárgyak integrált szemléletet tükrözzenek, tehát hangsúlyozzák a
keresztvonatkozásokat az egyes diszciplínák között. Mindez csak akkor
lesz hatékony, ha megfelelő, korszerű szemléletet tükröző
tankönyvekkel, oktatási segédanyagokkal társul. A természettudományos
tantárgyak elismertetését, fontosságuk tudatosítását nagymértékben
segítené, ha egy ilyen tárgyból kötelező érettségi vizsga lenne. A
kimeneti szabályozásnak illeszkednie kell a megváltozott
feltételekhez. Meg kell újítani a szaktanácsadást, beleértve az
elektronikus tanácsadó rendszer kidolgozását, és segíteni kell a
horizontális szerveződést, kommunikációt. Szakmai és módszertani
alapokon meg kell újítani a tanártovábbképzést, és ebben a
felsőoktatásnak fontos szerepet kell kapnia. Javasoltuk, hogy a
természettudományos szaktanárok óraterhelésénél vegyék figyelembe a
kísérleti munkával járó sajátosságokat, valamint a tehetséggondozásra
fordított időt. Támogatni kell az asszisztensek alkalmazását. Az
órarend összeállításánál legyen szempont a nevelőmunkához szükséges
minimális kontaktóra kialakítása. Ösztöndíjakkal és egyéb
kedvezményekkel kell a tehetséges hallgatók számára a
természettudományos tanári pályát vonzóvá tenni. A kormányzat
különítsen el jelentős forrást a természettudományos oktatás
rendszerének átalakítása és fejlesztése céljából, amely nem csupán az
„elit” iskolákra koncentrálva és hangsúlyozottan a természettudományos
tanárokat is támogatva biztosítsa az anyagi feltételeket. A pályázati
rendszerben juttatott támogatás odaítélését, a vállalások
ellenőrzését, az egész átalakulási folyamat koordinálását egy, ebből a
célból létrehozott szakmai grémiumra kell bízni.
Az OKNT a jelentés vitáját 2008. november 13-ára
tűzte ki, de akkor csak arra jutott idő, hogy ismertessük a bizottság
munkáját. Ezért az OKNT 2008. november 27-ére rendkívüli ülést hívott
össze, amelyet kizárólag a jelentésnek szentelt. A rendkívül élénk,
helyenként éles hangú vita után az a határozat született, hogy az OKNT
egyrészt megköszönte és értékesnek tartotta a bizottság munkáját,
másrészt a korábbi társelnökök vezetésével és a vitában kulcsszerepet
játszó résztvevők bevonásával szerkesztőbizottságot hozott létre,
amelynek feladat volt, hogy a jelentés és a vita alapján az OKNT által
elfogadható javaslatokat állítson össze. Az előterjesztett anyagot
azután az OKNT kis módosításokkal 2008. december 11-i ülésén
egyhangúlag elfogadta, és javaslatként az oktatási és kulturális
miniszter elé terjesztette.
Az elfogadott javaslatrendszer többszörös
kompromisszum eredménye. Ennek vannak előnyei és hátrányai. Előny a
széles támogatottság és az, hogy az eredeti javaslatok túlnyomó
többsége megmaradt. Nagy jelentőséget kell önmagában annak
tulajdonítani, hogy az említett három fő probléma kiemelten szerepel
az elfogadott dokumentumban. Hátrány, hogy néhány fontos elem kikerült
a javaslatok közül: a kötelező érettségi egy természettudományos
tárgyból, és a felsőoktatás kiemelt szerepe az érettségi, a
továbbképzés, a szaktanácsadás és a minőségbiztosítás területén nem
kapott támogatást. Ezzel együtt nagyon előremutató javaslatrendszer
született, amelynek mentén el lehet indulni a természettudományos
oktatás gyökeres átalakítása irányában.
Néhány szó az OKNT ad hoc bizottság munkájának
utóéletéről: A képzés problémáinak súlyosságát hangsúlyozó és a
megoldást sürgető nyomás változatlan. 2009. február 7-én, a Debreceni
Egyetemen egy szimpóziumot szenteltek ennek a kérdésnek, és elfogadtak
egy nyilatkozatot, amely nagymértékben összecseng a bizottsági
javaslatokkal. Az Oktatási és Kulturális Minisztériumban, az OKNT
javaslataira válaszként elkészült egy munkaanyag. Ebben a javaslatok
néhány alapvető eleme nem szerepelt. Így nem volt benne szó a
paradigmaváltást irányító, a folyamat egyes lépéseit ellenőrző szakmai
grémiumról, a differenciált oktatás bevezetéséhez elengedhetetlen
„központi” jellegű tantervek és oktatási segédanyagok kidolgozásáról,
az érettségi követelmények illesztéséről a differenciált képzéshez, a
szaktanácsadás és továbbképzés megújításáról, és végül, de nem utolsó
sorban a megfelelő anyagi háttér biztosításáról. Ugyanakkor –
kezdeményezésünkre – párbeszéd kezdődött a minisztérium képviselőivel,
amelynek során az előrelépés lehetősége több ponton kirajzolódott. Az
is világossá vált, hogy a minisztérium önmagában nem képes a szükséges
anyagi forrás biztosítására, de felmerült több lehetőség, amellyel
hosszabb távon próbálkozni lehet.
Egyelőre a bizottság munkájának fő eredményét abban
látom, hogy sikerült szigorúan szakmai szempontok alapján,
konszenzusra való törekvéssel olyan egységes javaslatrendszert
kidolgozni, amellyel széles rétegek mozgósíthatók a
természettudományos műveltség oktatásának elengedhetetlen
megújításához. Erre szükség van, ha azt akarjuk, hogy a felnövekvő
nemzedék természettudományos műveltsége és ez által állampolgári
kompetenciája európai színvonalú legyen, ha azt akarjuk, hogy
mérnökeink, tudományos kutatóink segítségével növekedjék a
versenyképességünk, és ha azt akarjuk, hogy legyenek lelkes, korszerű
módszerekkel érdekes természettudományt tanító tanáraink. Különösen
fontossá vált ez a kérdés a mostani gazdasági válság idején, mivel az
igazi kilábalás csak a versenyképesség növelésével képzelhető el.
Hangsúlyozni kell, hogy hosszú, öt-tízéves, kormányzati ciklusokon
átívelő munkáról van szó, amelynek elvégzése nemzeti érdek.
A döntéshozókon múlik, hogy erre sor kerül-e.
|
|