Mit gondol, a kitüntetést* a tudós,
a kutató,
a tanár kapta, vagy az, aki mindezek együtt?
Azt hiszem, ezeket nem lehet szétválasztani; ha magam választhatnék,
elsősorban a tanárnak adnám, de akkor nem magamnak.
Azért a tanárnak, mert szereti átadni
mindazt a tudást, amit
összeszedett?
A tanítás mint szenvedély dolgozik
önben?
Az embernek van egy szenvedélye: szeretné továbbadni azokat az
ismereteket, amelyeket magába szedett, abban a reményben, hogy ez a
tanítványokban olyan folyamatot indít el, amelynek folytán a
tanítványok túlhaladják mesterüket. Mert egy tanárnak az a legnagyobb
öröm, ha a tanítványai jobbak lesznek, mint ő maga.
Ki volt az a mestere, akit túl akart haladni,
és azután túl is haladott?
Nem állítom, hogy bármelyik tanáromat is túlhaladtam. Több tanárom is
volt, az indulásnál az egyetemen Moravcsik Gyula bizantológust kell
említenem, ő olyan ember volt, aki példaképem lehetett, ha így
mondhatom. Tudósi tevékenységemet elsősorban az Eötvös Collegium két
tanára alakította: Szabó Árpád és Harmatta János. Azután később volt
rám nagy hatással Borzsák István. Tanáraim közül e három embert
kellene különösen kiemelnem. És van egy negyedik, akinek hallgatója
voltam, aztán később már nem mint hallgató, hanem mint beszélgetőtárs
tanultam tőle nagyon sokat. Utólag látom, hogy mennyit. Ez Marót
Károly volt.
Akiket most fölsorolt, nem mind az ókortudomány mesterei. Van közöttük
nyelvész, Harmatta János. Ön is több mindennel foglalkozik:
irodalommal, nyelvészettel, de persze elsősorban
az ókortudomány áll közel a
szívéhez.
Az ókor története vagy annak a
szellemisége?
Az ókoron belül is elsősorban az irodalom. Harmatta János nem
elsősorban a nyelvészetben volt rám nagy hatással, hanem abban, hogy
megmutatta, mennyire összefüggenek egymással a különféle kutatási
területek. Nyelvészettel sem lehet úgy foglalkozni, hogy valaki a
régészethez és az irodalomhoz nem ért. Ezek mind összefüggenek
egymással, és minden lényeges kérdésben a többire is, a
rokonterületekre is tekintettel kell lenni.
Igen, csakhogy ma sokat beszélnek arról,
hogy ez olyan világ, ahol már nem
lehet mindenhez, sok mindenhez érteni. Úgy alakult, hogy egy tudós
kevés dologhoz ért, de ahhoz nagyon. Akkor a korunk ellene dolgozik
annak, amit az előbb mondott?
Azt hiszem, az egyik lehetőség, hogy valaki kevés dologhoz ért, de
ahhoz nagyon. De attól félek, a kevés dologhoz sem lehet úgy érteni
igazán, hogy az ember az egésznek a látását elveszíti a szeme elől. Ha
nem is alkotó kutatóként, de legalább az eredmények ismerőjeként a
szomszédos területe-ken is valamelyes tájékozottságot kell szerezni.
Benedek Marcell egyszer azt mondta – ha jól emlékszem így szólt a
mondat: „tudós nem vagyok, csak tanuló”. Akkor mondta ezt, amikor már
híres professzor volt. Mennyire ért egyet ezzel?
Egy tekintélyes, befutott
professzornak, aki most tekintélyes díjat kapott, kell még tanulnia?
Vagy most már inkább csak az a
célja,
hogy átadja mindazt a tudást, amit
összeszedett?
Ha valaki nem tanul szüntelenül tovább, akkor nagyon hamar megélheti
azt, amiről az előbb beszéltem: hogy a tanítványai túlhaladnak rajta.
Az embernek állandóan tanulnia, olvasnia kell, mert így tartja magában
elevenen azt a feszültséget, azt a szenvedélyt, hogy továbbadja az
ismereteket. Mert ha csak a régi ismereteinél marad, akkor azok
előbb-utóbb megzápulnak benne.
Az ókori irodalom azért érdekes az ön számára, mert valamilyen
különös varázsa van?
Más a varázsa, mint mondjuk a
középkori irodalomnak, vagy egyszerűen kellett választania egy
stúdiumot?
Ha a kettő közül választani kell, akkor inkább az elsőt választanám.
Az ókornak sajátos varázsa van. Persze minden kor rendelkezik
ilyennel, nem mondom, hogy csak az ókor. Már sokszor elmondtam: minden
nőnek van valamilyen varázsa, de egy férfi egyetlen nőbe lesz
szerelmes, és esetleg egész életén keresztül amellett tart ki.
Ha az ember lát egy nőt, akkor tudja,
hogy a haja vagy a szeme tetszik.
De mi volt a vonzó az ókorban?
Ilyen külső tényezők nálam is fölbukkantak. Kaptam régi könyveket,
amelyek ókori szerzőknek 17–18. századi kiadásai voltak, és elkezdtek
érdekelni. Latinul íródtak, kíváncsi voltam, hogy meg tudom-e érteni
őket. Nem tudtam. Izgatja a kamaszt, hogy valamilyen különleges
dologgal foglalkozzék, olyannal, amivel más nem. Csak azért is, mert
más nem. Olyan könyveket kaptam, amelyekben az ókor nagyon izgalmasan,
érdekesen jelent meg. Ez elindított, és aztán ahogy egyre jobban
megismerkedtem az ókori irodalommal, annál inkább a hatása alá
kerültem. Valószínű, hogy ha az angol vagy a német irodalomhoz
kerültem volna közel ilyen külsődleges tényezők hatására, akkor
azoknak a varázsa nyert volna meg. Mint ahogy németül elég korán
elkezdtem tanulni, élveztem is a német irodalmat, és egy kicsit
gondolkoztam azon, hogy germanista legyek. De azután az ókor
elcsábított.
Foglalkozott az antikvitás esztétikájával is,
ez különösen érdekli. Ma mást
tartunk szépnek, mint tartottak akkor, és mások az ideálok is.
De mit jelent ez pontosan, mennyire
különbözik
a mai kor esztétikájától az
antikvitásé?
Hogy valami nagyot mondjak, szerintem ott kezdődik az esztétikai
gondolkodás, hogy az ember először teszi föl magának a kérdést:
bizonyos hangsorok – akár szó-, akár zenei hangsorok – miért tesznek
rám oly különös hatást. Ennek két oldala van. Egyfelől miért képesek
bizonyos emberek ilyen „hangsorokat” létrehozni, másfelől miért hat az
rám. Már a homéroszi eposzoktól kezdve mondanak erről valamit.
Gondoljunk csak a Múzsák szerepére. És nagyon korán megjelenik a
kérdés: igaz-e, amit a költő mond. Ez nem esztétika, de már esztétikai
gondolkodás. A kérdés az, hogyan lesz ebből a gondolkodásból eszerint
Arisztotelésznél már kifejezetten rendszeres tudományos igényű
esztétika. Itt már nem az a kérdés, hogy igaz-e az, amit a költő mond,
hanem az, hogy jól mondja-e. És ha jól mondja, akkor miért mondja jól.
És hogyan igaz. Megpróbálom ezt megmagyarázni. Nem múzsatényezőkkel,
tehát irracionális elemekkel, hanem emberi tényezőkön belül maradva,
de nem zárva ki, hogy van mégis valami, amit nem lehet megtanulni. Ez
a fejlődési sor izgat különösen.
Most költészetről, filozófiáról beszél,
és abban a korban e kettő nem volt
olyan nagyon más. Éltek költők, akik egyúttal filozófusok voltak, vagy
egyszerűen költészetben gondolkodtak. Platón filozófus volt, de ha
olvassuk, mégis azt érezzük, hogy ez költészet. Miért van ez?
Költészet is. Azért ne feledjük, hogy Heisenbergnek sok igazsága van
abban, amikor azt mondta: az egész filozófiatörténet széljegyzetek
Platónhoz. Csakhogy Platón a filozófiai igazságot úgy tudta
megfogalmazni, hogy az ember mint íróművészt is tudja csodálni. Azt,
hogyan építi föl ezeket a párbeszédeket; hogyan jelenik meg az első
szavaktól kezdve az a probléma, amit majd a párbeszéd kifejt. Azzal
együtt, hogy minden teljesen hétköznapi kérdésekben jelenik meg.
Az ókor kivételes pillanata volt, hogy létezett valaki, aki
költőként és filozófusként egyformán nagyszabású volt? Vagy pedig
Platón személye kivételes? Mert későbbi korokban ilyesmi alig-alig
fordul elő.
Nietzschére gondolok hirtelen, aki egyszerre volt költő és filozófus.
Azt hiszem, Platón annyiban kivétel, hogy olyan magas fokra vitte a
filozófia és a költészet vagy a szóművészet kapcsolatát, ahová valóban
kevesen jutottak el. De nem szabad elfelejteni, hogy az ókorban,
különösen a Krisztus előtti 5. századtól kezdődően minden prózaíró
bizonyos mértékig törekedett a művészi megformálásra. Az ókori
történetírás legalább annyira volt szépirodalmi, mint tudományos
műfaj, tehát a kettő nem feltétlenül vált szét. Mindenki törekedett a
megformálás szépségre. Sajnos a mi korunkban különösen kiment a
divatból, hogy egy tudós úgy fogalmazzon, hogy az esztétikai
gyönyörűséget is okozzon.
A huszadik századból mondhatnánk még Heideggert is, de ő külön volt
filozófus, és külön költő, nem a filozófiájában, mint Platón.
De ha a mából visszatekintünk az
ókorba, akkor kitűnik, hogy minden kor másképpen látta
ezt a korszakot. Ezek szerint
nem létezik egy nagyjából állandó ókorkép, annak ellenére sem, hogy a
történészek azon dolgoznak, hogy minél többet hozzanak föl belőle?
Persze, azon dolgoznak, de hogy mit látnak lényegesnek vagy
jelentősnek az ókorból, az korok szerint változó. Gondoljon arra, hogy
a rabszolgafelkelések egy időben különösen fontos témául szolgáltak az
ókori történetírásban. Ma ez kevésbé izgalmas. Ez nem csak a szovjet
vagy szocialista udvari történetírásra áll, a huszadik század derekán
részben erre visszahatásként ez nyugaton is fontos kérdéssé lett. Ma
ezt nem tartjuk olyan fontosnak. Kiderült, hogy a rabszolgák mellett
nagyon sok más, félszabad jellegű személyiség volt. Ez megmaradt
fontosnak, fontosak az eredmények, örülünk nekik, de ma mást keresünk
az ókor történetében.
Az ókortudósnak mennyi felelőssége van abban, hogy egy-egy korszak
milyennek látja az ókort?
Az ókortudósnak az a kötelessége, hogy tolmácsolja az ókort a maga
számára. Ebben benne van az is, hogy az ókornak valamilyen, általa
jelentősnek tartott mondanivalóját értelmezze a saját korának jelentős
kérdései szempontjából. Olyan problémákhoz, amelyek izgatják a saját
korának embereit, vajon mit szól az ókor. Mert így válik érdekessé,
izgalmassá: hogy az én kérdésemről, az én problémámról mond-e nekem
valamit az ókor. Vagy pedig ez olyasmi, mint a múzeumi tárlóban lévő
tárgy, amely nem mond semmit. Vagy a lepke, amelyik föl van szúrva a
gombostűre. Érdekes, de semmi közöm hozzá. Ez a tolmácsolás, a
kapcsolatnak ez a megteremtése az ókorkutató feladata. És ha ezt a
feladatát nem végzi el, akkor tényleg nincs rá szükség.
Ma már más világ van, más, mint akár a huszadik század eleje volt,
amikor az ókornak még létezett valamiféle nimbusza. Most úgy érezzük,
még csak képünk, fogalmunk sincs róla, mert ma csak az az érdekes, ami
ma történik. Érdekes még az ókor?
Igen, ebben talán részben az ókorkutatók felelősek. Részben azonban a
kornak a – nem szeretem ezt a szót használni, de hirtelen nem tudok
most mást – a szelleme, amely a pillanatban él. Amely könnyedén
elveszti azt, hogy múltra épülünk, és a saját korunk megértése
szempontjából a múlt valahogyan jelentős lehet. Illetőleg csak arra
gondol, hogy mi az, amit közvetlenül hasznosíthat. Az ókor nem
feltétlenül ilyen. Az ókor értékei valahogyan mások. Mint ahogy a
középkoré vagy a felvilágosodásé, vagy bármely más múlt koré,
egyáltalán a múlté. És minthogy ez az érdeklődés nincs meg a
befogadóban, a közönségben, az ókorkutatónak ezt először fel kell
keltenie. Azért, hogy azután tolmácsolhassa neki. Ez nehéz folyamat.
Gondoljon arra, ha a médiumok nem akarnak az ókorral foglalkozni, mert
a szerkesztő azt mondja, hogy
|
|
unalmas, akkor az ókortudós
megfeszülhet, akkor sem fog tudni a közönségnek beszélni róla. Mert
van egy közeg, amelyet nem tud áttörni. Ennek a díjnak, amit kaptam,
tulajdonképpen csak az a jelentősége – amint erre egy kollégám
felhívta a figyelmemet –, hogy az ókorról mikor beszéltek, írtak a
médiumok, a mindennapi sajtó annyit, mint most! Ez lehetőség arra – és
a díjnak talán ez a legnagyobb jelentősége –, hogy az embereknek
eszükbe jut: hátha az ókorban is vannak érdekes dolgok.
Vagy az, hogy eszébe jut: egyáltalán volt ókor.
Úgy van.
Véleménye szerint mit tanulhatunk mi
az antik világtól? Egyszer azt
mondta,
hogy az ókor embere már minden
rosszat elkövetett, amit csak lehetett. És persze nyilván jókat is
elkövetett. Vagyis az emberi természet sokat nem változott azóta.
Akkor hát
tanulhatunk-e egyáltalán valamit az
ókortól?
Azt hiszem, sok mindent megtanulhatunk. Például ha csak az előbbi
kérdésnél maradunk, hogy hogyan fejezzük ki magunkat. Az a nyelvi
kultúra, amely az ókor irodalmában megvolt, nálunk veszendőbe ment;
az, hogy megpróbáljuk a gondolatainkat árnyaltan, gazdagon kifejezni.
Itt megint ez ellen hat a modern kultúra, az SMS nyelv, ahol lehetőleg
minél kevesebb szóval, minél rövidebben kell valamit elmondani. Ókori
örökség, hogy élvezzük a nyelv szépségét. Ez a mediterrán népeknél, az
olaszoknál vagy a franciáknál még ma is megvan, önmagában élvezik a
nyelvet. Ez esztétikai örökség. Azután nagyon szívesen kiemelek
bizonyos erkölcsi örökségeket is. Éppen azért, mert az ókornak számos,
kevéssé rokonszenves erkölcsi vonása is van vagy lehet. Bizonyos
erkölcsi örökség a másik ember megbecsülése is. A másikat legyőzhetem
mint ellenséget, de nem taposhatom a sárba. Ez olyan emberi
tulajdonság, amely a huszadik század folyamán nem nagyon érvényesült.
Ez valahogy a méltóság elpárolgása?
Igen, valami ilyesmi. A másik embert megbüntethetem, legyőzöm, de ha
legyőztem, akkor a dolognak vége. Ez nagyon sok irodalmi műben
megjelenik, bizonyos mértékben a történetírásban is. Szeretek a
Kerepesi temetőben sétálni, mert az olyan, mint egy nagy történelmi
képeskönyv. És mindig elgondolkoztat, hogy ott egymás mellett vannak
olyanok, akiket kivégeztek, és akik kivégeztek. Ott már nincs
különbség, az már túl van a mi emberi értékrendszerünkön.
Ezt az erkölcsi mozzanatot lehet tanítani az ókortudományban, vagy
ez nem tartozik oda, nem is feladata?
Én azt hiszem, hogy az ókori irodalmi műveket kell beépíteni, és
azokból kell megpróbálni levonni valamilyen tanulságot. Nem
szükségszerűen ugyanazt, és nem szükségszerűen mindenkinek, de meg
kell teremteni a lehetőséget arra, hogy ezek az ókori művek hassanak.
E szónak a legszélesebb értelmében. Ez az, ami az ókorral foglakozók
feladata, akár egyetemen, akár középiskolában tanítanak.
Középiskolában talán még nagyobb a felelősség, mert ott olyanokat
tanítanak, akik nem fognak hivatásszerűen foglakozni az ókorral. Akik
viszont görög–latin szakra jönnek, azokon már nem lehet segíteni, ők
már el vannak veszve, menthetetlenül megbabonázta őket az ókor. De a
középiskolában még meg kell nyerni az embereket, hogy úgy nézzenek az
ókorra, hogy érdemes vele foglalkozni. Igaz, hogy ők nem fognak
görögül és latinul megtanulni, de az ókor kultúrájának megismerésével
mégis nyernek valamit, ha nem is a szó hétköznapi értelmében.
Volt egy nagy tudósunk, akinek az ókor nemcsak egy egzakt tudomány
tárgyát jelentette,
hanem érdekelte annak szelleme is:
Kerényi Károly. Óriási hatása volt egész Európában. Thomas Mann
például levelezésben állott vele.
Ő mennyire hatott az ön tudósi
fölfogására?
Olyan volt, akit követni kell, vagy
csak csodálta?
Tőlem a Kerényi-féle ókortudomány kicsit távol áll. Ő nem
ókortudósként hatott rám. A jelentőségét elsősorban abban látom, hogy
a magyar, és bizonyos mértékig az egész európai szellemi életben
pezsgést indított meg. De különösen a magyarban. A Kerényi-körben
nemcsak ókortudósok voltak, hanem régészek, költők, írók,
pszichológusok is. Kerényi éppen azt a feladatot tudta betölteni, hogy
a szónak a hétköznapi értelmében izgalmassá, érdekessé tudta tenni az
ókort. Én azt a módszert, ahogyan ő izgalmasan érdekessé tudta tenni
az ókort, nem tudom követni. Ez másik kérdés. De az ő
művelődéstörténeti, a magyar művelődéstörténetben való jelentősége
óriási. Attól függetlenül, hogy részletekben természetesen én is el
tudom fogadni a fejtegetéseit. Kerényi jelentőségét ebben látom, hogy
a maga korában, és nemcsak a maga közvetlen korában, az ókort olyan
közel hozta az emberek egy bizonyos csoportjához, ahogy minden
ókortudósnak közel kellene hoznia az emberek más csoportjához.
Azt mondja, nem tudja követni Kerényit. Azért nem, mert azt, amit ő
tett, nem lehet követni, vagy annyira nem ért egyet azzal a
szemlélettel, ami a Kerényié volt, noha a hatása, persze, óriási?
Kerényi épp azt az egységet képviselte a maga munkájában is, amelyről
az elején beszéltünk: a tudományterületek közötti átjárhatóságot,
kapcsolatot, ami nélkülözhetetlen. Ezzel maximálisan egyet tudok
érteni. Azzal már vannak fenntartásaim, ahogyan csinálta. Kicsit talán
a racionalitás felől nézve.
Hogy túlságosan elvont vagy irracionális volt?
Azt nem merném mondani, hogy irracionálissá lett, de a történetiség
szempontjából az ő elgondolásai, azt hiszem, vitathatók.
Egyáltalán a történelem mennyire fontos számunkra? Vagyis tudunk-e még
okulni
a történelemből, vagy erre már
nincs szükség?
Egyáltalán, a múlttal való foglalkozás nem azért érdekes, mintha a
történelem ismételné önmagát, hanem mert indítást adhat ahhoz, hogy
ki-ki a maga korát megértse. Hadd hivatkozzam egy ókori történetíróra,
Thuküdidészre, aki a saját művét mint örökkévaló kincset jellemezte.
Azt mondta, hogy a történelemben ismétlődnek bizonyos dolgok, például
az, amit ő a történelem alapvető tényezőjének tartott: hogy az erősebb
mindig elnyomja a gyengét. Ez nagyon lapos igazságnak tűnik, és ezért
nem kell Thuküdidészhez folyamodnunk. Csakhogy ő ebből valami mást is
kifejt. Egy történeti anyagon, a peloponnészoszi háború korán
kimutatja, hogyan válik a hatalom kényszerré. A hatalom egy idő után
kényszerpályává válik. Szeretném már abbahagyni, mert érzem, hogy
ebből nagy baj lesz, de nem tudom. Mert mihelyt abbahagyom, a másik
fél ezt azonnal gyengeségnek fogja tekinteni. Hogyan megy át a hatalom
megszerzése mint diadalmas előrehaladás kényszerbe, és a vége
katasztrófa lesz. Azt hiszem, a történelemben sokszor ismétlődik a
hatalom mint kényszer jelensége, és talán a huszadik században is volt
erre példa.
Amikor megkapta a díjat, egy nagy könyvbe
azt írta be, hogy jobb koldusnak
lenni,
mint műveletlennek. Cs. Szabó
Lászlónak
van egy kissé hasonló mondása:
„a műveltség akkor sem árt meg, ha túl nagy”. Miért olyan fontos a
műveltség? Nem elég, ha valaki okosan
az ösztöneire hagyatkozik, vagy
az élet szerint él?
A gyémánt értékes dolog, de ha csiszolják, akkor még értékesebbé
válik. Laposan ezt mondhatnám. Azt hiszem, hogy azért, mert ez – nem
egészen jó magyar szó, csak kevésbé kényszeredett szót nem találtam:
emberség. Ez nem emberiességet jelent, hanem az ember voltot. Ahhoz,
hogy valaki a szó teljes értelmében ember lehessen, szüksége van a
műveltségre, szüksége van arra, hogy azokat az adottságokat, amelyek
benne mint emberben rejlenek, kicsiszolja. És ehhez szükség van arra,
hogy az előtte járók értékeit, felhalmozott értékeit elsajátítsa.
Minél többet sajátít el az elődök által fölhalmozott értékből, annál
többet tud kibontakoztatni magából mint emberből. Úgy kellett volna
igazából mondanom, hogy abból hiányzik az emberi mivolt. Vagy az
emberi lényeg. A görög szó erre az anthrópiszmosz, aminek egyébként a
humanizmus tükörfordítása. Nem igazán ember az, aki nem művelt ember.
Nem aggódik azért, hogy minden van,
csak épp műveltség nincs?
De, persze, hogy aggódom. Ez borzasztó megszegényítése a
lehetőségeinknek. De nem használjuk ki, mert mi csak a pillanatban
élünk. Vannak ilyen elszegényedő korok. A késő ókor és a
Karoling-korral kezdődő középkor között volt egy elég sötét időszak,
amit nem az európai művelődés nagy korszakai között emlegetünk, és
ahol nagyon sok minden elpusztult. De aztán jött egy új kultúra. A
szlávok és a germánok kicsit barbár népek voltak. Itt a barbárt nem
feltétlenül kell mindig idézőjelbe tenni. Van, amikor kell, mert
egyszerűen azt jelenti, hogy „nem görög”, „nem római”, tehát nincs
benne semmi lebecsülő. Ezeknek a betelepedő népeknek lényegesen
alacsonyabb kultúrájuk volt. De ezeknek a népeknek a kultúrájából és
az ókor hagyományából új kultúra jött létre. A nagy középkor. A
katedrálisok is itt kezdődtek.
Akkor ma mitől tudna mindez visszajönni? A kor elkezd süllyedni, a
tévének köszönhetően is – akkor nem volt televízió, de most van. És
egyelőre nem úgy néz ki, hogy ebből vissza lehetne térni. Nem
pesszimista? Vagy az ókor elegendő vigaszt nyújt?
Nem tudom, hogyan lehet ebből visszatérni, a tévé nemcsak végzetes
eszköz, hanem nagy lehetőség is.
De azért csinál végzetet is...
Persze, persze, de azt lehet jól is használni. Az atomenergiát lehet
bombára és fűtésre is használni. Itt most tényleg nagy kulturális
átrendeződés zajlik. Valóban egy korszak végét éljük, de volt ilyen a
18. században is. A 18. században egy sor olyan ókori szerzőt
olvastak, akit a romantikával kezdve egyszerűen félretoltak. Mert a
romantika szerint az, ami nem eredeti, nem is ér semmit. Homéroszt
alacsonyabb rendű költőnek tartották a francia felvilágosodásban,
Vergilius az igazi. Herder félretolta Vergiliust, és azt mondta, hogy
Homérosz az igazi. Mert az eredeti. Tehát vannak ilyen nagy
átrendeződések. Itt nem az a baj, hogy a műveltségnek bizonyos elemei
kiszóródnak a kosár-ból, hanem az, hogy nem kerül bele helyette más.
De boldog kor az, amelyik azon vitatkozik,
hogy Homérosz vagy Vergilius az
igazi!
Ma nem éppen erről van szó.
A mostani korban erről nincs szó. Ha arról vitatkoznának, hogy
Homérosz vagy Shakespeare, akkor azt mondanám: jó. De most hirtelen
nem tudnék Homérosz nagyságú költőt mondani a huszadik századból.
Bizonyára van, csak én kevésbé vagyok ebben otthon. Semmi sem jön
helyette. Űr marad. Olyan lesz, mint amikor a Karoling-korban
fölfedezik, hogy azok az ókoriak mégiscsak érdekesek voltak, és
nemcsak a jogrendjük miatt, hanem azért is, mert szép verseket írtak.
Szépen írtak latinul, és úgy kell írni, ahogy ők írtak. Egyszer majd
visszajön ez, talán gyorsabban, mint a hanyatló római birodalom és a
Karoling-kor között. Mert televízió, nyomtatás, internet van. Hát
közben majd kiesnek dolgok. Én nagyon remélem, hogy az ókor nem esik
ki, de egy időre kieshet, ezt is el tudom képzelni. A középkor nem
volt annyira görögtelen, mint ahogyan a köztudatban él, mert azért ott
is ismerték a görög irodalmat. A görögök sok mindent kibírtak. Még a
rómaiakat is. Talán még minket is kibírnak.
|
|