nemcsak az alaptudományt gazdagították, hanem a
kártevő populációk évről évre változó fejlődésmene-tének
értelmezésével az integrált védekezési mód-szerek gyakorlati
alkalmazását is segítették. Kísérletes rovarökológiai munkássága
mellett a hazai kabócafauna taxonómiai feldolgozásában is részt vett:
a tudományra és a magyar faunára új fajokat írt le. A Balatoni Intéző
Bizottság 1976-ban felkérte a szúnyogkutatás megszervezésére. Az
általa vezetett kutatócsoport rövidesen kidolgozta a szúnyogok ellen
ma is használt biológiai védekezési módszert.
A keszthelyi laboratóriumban folyó, rendkívül
sikeres tudományos munka, amely a 60-as években növénykórtani és
rovarfiziológiai tematikával is bő-vült, több külföldi kutatót is
vonzott, akik hosszabb-rövidebb időre bekapcsolódtak az aktuális
kutatási témákba. A hazai agrárkutatás nagy veszteségére a
laboratóriumot 1977-ben fel kellett számolni, ami Sáringer Gyula
tudományos munkásságát derékba törte. Minthogy családi okokból nem
tudott Buda-pestre költözni, hogy munkáját a Növényvédelmi Kutató
Intézetben folytassa, a minisztérium a Keszthelyi Agrártudományi
Egyetem Növényvédelmi Intézetébe helyezte át, ahol azonban
laboratóriumok nem álltak rendelkezésére. Ezt a kényszerű kutatási
szünetet úgy hasznosította, hogy Balás Gézával, a Kertészeti Egyetem
Rovartani Tanszékének pro-fesszorával, háromévi megfeszített munka
árán megírta az 1069 oldalas Kertészeti kártevők című könyvet
(1982). A kötet azóta is mind az oktatás, mind a kertészeti gyakorlat
nélkülözhetetlen kézikönyve.
Sáringer Gyula született pedagógus volt. Örök kár,
hogy „nyugatos” volta miatt a népidemokrá-ciában ezt a képességét nem
kamatoztathatta a magyar ifjúság nevelésére. Még a 80-as években sem
kapott tanszéket a keszthelyi egyetemen! Itt mindössze arra volt
lehetősége, hogy sziszifuszi munkával korszerű rovartani
laboratóriumot építsen ki, amelyben 1982 után külföldi és magyar
aspirán-sokat fogadhatott. Tanítványai sikeres tudományos karriert
futottak be, és ma is hálával emlékeznek rendkívüli
aspiráns-vezetőjükre, akiből a szilárd hitén alapuló szeretet és a
viszonzást nem váró adniaka-rás sugárzott, és aki a szakmai
ismereteken, a kutatómunka fortélyaiba való bevezetésen túl,
kivé-telesen széleskörű humán műveltségének átadásá-val is
gazdagította őket.
A rendszerváltozás nagy fordulatot hozott Sáringer
Gyula életébe: megszűnt másodrendű állampolgári státusa! 1990-ben az
Akadémia levelező tagjává választotta; az Agrártudományok Osztályának
igen aktív tagja volt. A köztársasági elnök 1993-ban egyszerre adta át
neki az egyetemi tanári és a Pannon Agrártudományi Egyetem rektori
kinevezését. Így hatvanöt éves korára a sors némi-leg kárpótolta a sok
évtizedes mellőzésért, és ha csak rövid időre is, végre tanszékhez
jutott, ahol számos PhD-hallgatót sikerült a tudomány és a
mezőgazdasági gyakorlat számára kiképeznie.
Bár a nemzet sorsát érintő politikai kérdésekről
mindig megvolt a határozott véleménye, politikával aktívan sohasem
foglalkozott. Az 1998. évi ország-gyűlési választásokon sokak
kérésének engedve, mégis vállalta a FIDESZ MPP programját, és a párt
Zala megyei listájáról bekerült a Parlamentbe. Kevesen tudják, hogy a
Parlament Oktatási és Tu-dományos Bizottságának elismert tagjaként
döntő szerepet játszott az agrár-felsőoktatás érdekeinek megvédésében,
továbbá, hogy vezető politikusokkal szembeszállva, rendkívül alaposan
megindokolt véleményének elfogadtatásával megakadályozta az ágazati
minisztériumok és az Akadémia kutatóinté-zeteinek az egyetemekhez való
csatolását!
Írásaiban és előadásaiban sokszor hangsúlyozta,
hogy érdeklődési körének két vonulata volt. Az egyik a növényvédelmi
állattani kutatás, a másik a humán tudományokban, különösen a
filozófiában, a teoló-giában és a művelődéstörténetben való
elmélyülés. A tudást hordozó könyvet végtelenül nagyra becsül-te,
otthoni könyvtára mintegy hétezer kötetre rúgott. A magyar irodalmat
is jól ismerte, különösen Né-meth László munkássága állt hozzá közel.
A filozó-fusok közül gyakran idézte Teilhard de Chardint. Az utóbbi
években több alkalommal fejtette ki véleményét a világról, a
létezésről. Legutolsó írásában (Növényvédelem. 2009. 5, 1, 42.) így
vall:
„Nemrégen kérdezte tőlem valaki, hogy a ben-nünket
körülvevő sok-sok technikai csoda mellett mégis miben látom az emberi
társadalom jelenlegi baját. Legnagyobb bajnak azt tartom, hogy a mai
ember nem látja, talán nem is akarja látni az ’egé-szet.’ Mintha
elveszítette volna a ’létezés szem-léletét.’ Márpedig, ha az egésznek,
más szóval a létezésnek nem tulajdonítunk értelmet, akkor a mai
napomnak sincs értelme.”
Befejezésül álljanak itt a debreceni egyetemi
hallgatók előtt 2007-ben tartott előadásának záró gondolatai:
„…ma már világosan látom, hogy a viharos 20. század
második felében, a magam felfogásához híven ragaszkodva, mi tette
lehetővé, hogy válto-zatlan nyugalommal végezhettem kutatómunkámat?
Nem tudok mást mondani, mint, hogy már fiatalon magamévá tettem a
János evangéliumban (14, 27) található jézusi búcsúbeszéd következő
sorait: ’Bé-két hagyok rátok, az én békémet adom nektek. Nem úgy adom
nektek, ahogy a világ adja. Ne nyugta-lankodjatok és ne féljetek.’ Ez
a jézusi béke minden körülménnyel szemben immunissá tett.”
|