A gyógyszerkutatás nyilvánvalóan legjelentősebb
motivációja az emberi életminőség javítása. Az emberi életet
időtartamában, illetve minőségében korlátozó, az élettanitól eltérő,
patológiás állapotok és megbetegedések elleni küzdelmet szokásos módon
egyfajta harcként állítjuk be, melynek során a betegségeket legyőzzük,
a betegek életéért küzdelmet folytatunk, a kórokozókkal szemben
felvesszük a harcot. A betegségek kialakulásával összefüggésbe hozható
fehérjék vagy nukleinsavak élettanitól eltérő működésének
befolyásolásán alapuló, mechanizmus alapú gyógyszerkutatásban
támadáspontot keresünk, célpontot azonosítunk, és multidiszciplináris
csapatokat szervezünk. A gyógyszerkutatás ilyen, militáns
terminológiát alkalmazó leírása azonban számos kérdést vet fel. A
valóságban ugyanis a betegségek elleni harc kétségbeesett küzdelemmé
válik, a betegségek többségét valójában nem lehet legyőzni, a
győzelemmel kecsegtető helyzetekben új és új kihívásokkal találkozunk.
Megkockáztathatjuk, hogy a betegségek ebben a megközelítésben az
emberi élet egészségtől szinte elválaszthatatlan részét képezik, sőt
Thomas Mann Varázshegy-e óta sejthetjük, hogy az egészség a
maga teljességében vélhetően nem létezik. Az orvostudomány és
diagnosztika fejlődése számos kór kezelését, gyógyítását megoldotta,
de az emberi élet életkori határainak kitolódása új és új betegségeket
eredményezett, miközben globális szinten – néhány fertőzéses
megbetegedést leszámítva – egyetlen kórképpel sem sikerült egyszer és
mindenkorra, véglegesen és visszavonhatatlanul leszámolni.
A militáns terminológia egy további alkalmazását
találjuk a gyógyszerkutatás vezetési módszereiben is, amikor erősen
hierarchikus szervezetekben a kutatókat a management szolgálatában
álló vadászokként, harcosokként jelenítik meg, sőt ezt a
megközelítésmódot – a szamuráj idők vagy a lovagkor harcosainak
dicsőségére alapozva – motivációs célokra kívánják alkalmazni
(Uitdehaag, 2007). A lovagkor magányos hősei azonban már az újkori
hadviselésben esélytelenek voltak. Sőt, a háborúk és szabadságharcok,
a csaták és felkelések új és legújabb kori történelme arra tanít, hogy
csak a megfelelően szervezett és felszerelt, szigorú hierarchiára
épülő katonai szervezetek akciói lehetnek sikeresek. Egy ilyen
szervezetben ugyanakkor a feltétlen engedelmesség, a teljes elfogadás
és azonosulás lesznek az elsődleges értékek. A terrorizmus elleni
küzdelem és a ma fegyveres konfliktusainak természete azonban az ilyen
szervezeteket is új kihívások elé állítja. Egy tipikusan mai,
jellemzően lokális szituációban a globális konfliktushelyzetekre
kidolgozott stratégiák értelmüket vesztik, nincsenek világosan
elhatárolódó frontvonalak, és újszerű taktikai megfontolások kerülnek
előtérbe. Ha az új kihívások következtében a jelen katonai szervezetei
is átalakulnak, úgy felmerül a kérdés, hogy egy olyan területen mint a
gyógyszeripari kutatás, ahol az ember, a kutató intuíciója és
kreativitása az eredményesség elengedhetetlen feltétele, ahol a
legnagyobb kihívást jelentő terápiás területeken nyilvánvaló módon
kevés az esély a globális megoldások sikerére, ahol az egyes kórképek
közti határvonal sokszor nem egyértelmű, vajon sikeres lehet-e ez a
megközelítés? A gyógyszerkutatás történetének kezdeti szakaszában – a
lovagkori harcosok mintájára – az individuális teljesítmény kapott
meghatározó szerepet. Az egészen a 70-es évekig meghatározó és sikeres
gyógyszerkutatási paradigma középpontjában a zsenialitásában magányos
kutatózseni állt, munkatársakkal és asszisztensekkel körülvéve. A
biokémia, a molekuláris biológia és az élettudományok drámai fejlődése
következtében gyarapodó ismeretek azonban még a legnagyobb elmék
képességeit is próbára tették, ez vezetett a ma is meghatározó
modellhez, a csapatmunkához, amely az egyes szakterületek
képviselőinek együttműködésére épül. De vajon szükségszerű-e, hogy egy
kutatásra specializálódott csapat katonai szervezetek mintájára
szerveződjön?
A katonai szervezet mint ideál és analógia az első
világháborúig a szervezetelméletek egyik meghatározó paradigmája volt
(Frese, 1984). A későbbiekben is a vezetés feladatkörének akkori
felfogása, az aránylag egyszerű célok megfogalmazása, a technológia
hatékonyságának fejlesztése, a termelés, logisztika vagy az
értékesítés megszervezése nagyban követte a katonai szervezetek által
kínált mintákat (Taylor, 1983; Fayol, 1984). Az üzleti világban a
militáris analógia nem tűnt el nyom nélkül: máig küldetésről,
stratégiáról vagy az angol nyelvű üzleti kommunikációban
headquarter-ről, sales force-ról (és field-ről) stb.
beszélünk. Paradigmaváltást az 1960-as évek hoztak, amikor az emberi
tényező fontosságát a szervezetek elmélete egyre inkább kiemelte
(Drucker, 1962), a gyakorlat pedig lépten-nyomon igazolta. Az 1980-as
és 90-es években induló információs robbanás ezen az úton haladva még
inkább az emberi tényező (intangible asset) döntő szerepét hozta el a
tudás, a kreativitás, spontaneitás felértékelésével, egyre
informálisabb szervezeteket hozva létre. E folyamatok szemléletesen
értelmezhetők a Maslow-féle szükségletek piramisa alapján: az
alacsonyabb szintű egzisztenciális, majd szociális igények
kielégítettsége lehetővé teszi a magasabb szintű önmegvalósítás
szükségleteinek kielégítését (Maslow, 1943).
Az emberi tényező hangsúlyossá válása mellett a
szervezetek fejlődésében meghatározó másik tényezőt a globalizáció
jelenti. Az 1990-es években, a globalizáció kiteljesedésével
párhuzamosan, a gyógyszeriparban felvásárlások, fúziók sokasága
zajlott, és zajlik napjainkban is. Az egész iparágat érintő
átrendeződés mögött a nyilvánvaló hatékonysági, kereskedelmi és
értékesítési szempontok mellett a gyógyszerkutatás egyre növekvő
kockázatainak enyhítése is szerepet játszhat. Az erőforrások
koncentrációját a kutatások elképesztő finanszírozási igénye is
szükségessé teszi. Ide kapcsolódó trend a szervezetelméletekben az
1980-as évek végétől – a korábbi diverzifikációhoz képest – megjelenő,
az alaptevékenységre (core business), illetve
alapkompetenciákra helyezett hangsúly (Prahalad – Hamel, 1990). A
korábban a humán gyógyászati területet az állatgyógyászattal és a
növényvédelemmel egyesítő élettudományi vállalatok tisztán
gyógyszeripari vállalatokká alakultak át. Hasonló jelenség a
gyógyszerkutatás terápiás területekre fókuszált megszervezése, illetve
egyes meghatározott kutatási területek preferenciája, hiszen a
fókusznélküli K+F paradigma finanszírozhatatlan. Látható tehát, hogy
bár a szervezetfejlesztésben már a 90-es évek óta népszerű trend a
tudás és annak menedzselése, a gyógyszerkutatásban az emberi tényező,
a felfedező elme szabadsága korlátok között, üzleti elvárások terhe
alatt kell kibontakozzon, amihez mintát, belső motivációjához muníciót
mintha még mindig a harcos metaforából remélne meríteni.
Jelen munkában az emberi életminőség javításának
motivációs ereje mellett a kutatási tevékenység másik
alapvető motivációját, a megismerés
iránti vágyat hívjuk segítségül egy alternatív megközelítés
bemutatásához. A megismerés iránti vágy egyidős az emberrel, már a
paradicsomi első ember viselkedését is meghatározta, és a történelem
során talán a nagy földrajzi felfedezések alkalmával érhető leginkább
tetten. Az általunk alkalmazott modell is erre az analógiára épül,
mikor a gyógyszerkutatás folyamatának emberi tényezőit az expedíciós
hegymászás példáján kíséreljük meg megragadni. Példánkban a művelt
terápiás területet hegységként írjuk le, ahol az egyes csúcsok
különböző indikációknak, patológiás állapotoknak felelnek meg, az
egyes mechanizmusokon alapuló megközelítéseket pedig útvonalakként
tárgyaljuk (1. ábra).
Egy lehetséges terápiás területként lehet például ez a hegység a
központi idegrendszer, ahol a különböző indikációkat, mint például a
skizofrénia, a depresszió vagy a mánia, elérendő csúcsként
azonosítjuk. Így a skizofrénia mint csúcs különböző farmakoterápiás
megközelítései, a feltételezett patomechanizmusnak megfeleltethető
neurotranszmitterek által befolyásolt mechanizmusok, így a dopaminerg,
szerotoninerg, és glutamáterg mechanizmus a csúcs egyes oldalait
jelentik, ahol az útvonalak a megfelelő dopamin, szerotonin, vagy
glutamát receptorcsoportok vagy altípusok szerint ágaznak el, haladnak
párhuzamosan, vagy keresztezik egymást, és egyben különböző
útvonalakat jelentenek a csúcsra. Ebben a kontextusban beszélhetünk
első mászásokról (first-in-class – az adott gyógyszercsoportban
első vegyület), egy útvonal újramászásáról (me-too – az adott
gyógyszercsoportba tartozó vegyületekhez terápiás értelemben hasonló
vegyület), a legtechnikásabb mászásról (best-in-class – az
adott gyógyszercsoportban terápiás értelemben legjobb vegyület) és
generikus (már ismert, nem eredeti gyógyszert eredményező)
megközelítésekről, amikor egy ismert indikációt ismert mechanizmussal,
a korábbi expedíciókkal azonos módon érünk el. Expedícióink szakmailag
képzett, felkészült, ideális esetben már tapasztalatokat szerzett
kutatókból álló csapatokkal rendre az alaptáborból indulnak,
megközelítésünkben ez a hely a felkészülésre szolgál, itt találhatóak
a támogató, szolgáltató funkciót ellátó egységek, mint az analitika, a
molekuláris biológia vagy a fizikai-kémiai jellemzés. Az alaptáborban
történik a célpont azonosítása és validálása is, melynek során még
lentről kísérelünk meg bizonyítékot szerezni arra, hogy egy választott
útvonalon valóban a csúcsra juthatunk. Itt van a helye a kémiai
kiindulópont azonosítására szolgáló eljárásoknak, a biofizikai és
biokémiai szűrővizsgálatoknak, amelyek hegymászó nyelven a
legreménytelibb beszállásokról adnak tájékoztatást. Végezetül a
vezetés is az alaptáborban kap helyet. Ebben a szerepkörben a vezetés
természetes módon mutat rá az expedíció, azaz a projekt céljára, dönt
az erőforrások hozzárendeléséről, és mérlegeli az egyes útvonalak
kockázatát. Bár ezt a funkcióját a teljes vállalkozás alatt ellátja,
az egyes csapatok előrehaladását monitorozza, az alaptábort nem hagyja
el, nem tart a kutatókkal.
Analógiánk azért is kézenfekvő, mert az expedíciós
hegymászás klasszikus terminológiájában, hasonlóan a gyógyszerkutatás
harcszerű tárgyalásához, szintén militáns kifejezéseket találhatunk.
Beszélhetünk például egy hegy legyőzéséről, egy csúcs meghódításáról,
előretolt táborokról és csúcstámadásról. Az Everest első sikeres
megmászása tipikus példaként szolgálhat arra, hogy egy erősen
hierarchiára épülő, jól szervezett csapat, több száz teherhordóval,
helyi vezetővel és néhány hegymászóval hogyan lehetett sikeres a Föld
legmagasabb csúcsának elérésében. Sir Edmund Hillary egy több száz
embert számláló csapat támogatásával, logisztikailag tökéletesen
szervezett és megvalósított expedícióval, több mint száz tonna
felszerelés felhasználásával, négy-öt magassági tábor építésével
valósította meg az emberiség egyik régen dédelgetett álmát (Hillary,
1982). Az expedíciós hegymászás 70-es évekre kialakult módszertanát
azonban egy dél-tiroli hegymászó, Reinhold Messner gyökeresen
átalakította (Messner, 2001). Messner, Peter Habeler társaságában,
alig több mint tucat teherhordóval, néhány tonna expedíciós
felszereléssel, mindössze két magassági tábor építésével 1978. május
8-án, a világon elsőként, oxigénpalack nélkül érte el a Mount
Everestet, és ezzel bizonyította, hogy az általa kidolgozott új
megközelítés is sikeres expedíciót eredményez. Miben is állt Messner
megközelítésének újdonsága? Természetesen segítette őt a modern
technika és felszerelés, de ez önmagában nem lett volna elegendő a
sikerhez. Esetében nem csak a felszerelés volt megfelelő, nem csak
felkészültsége volt kiváló, de a csúcsra vezető belső útja, és főleg
személyes attitűdje volt gyökeresen új. Messner alaptézise szerint a
hegy a veszélyeket és kockázatokat önmagában hordja, vagyis ezek
inherens sajátságai minden hegynek és ezzel együtt minden
expedíciónak, amely a hegyekbe indul. Hasonlóan igaz ez minden
kutatási tevékenységre is, az új mechanizmusok, az új megközelítések,
az ismeretlen feltérképezése természeténél fogva hordozza magában a
vállalkozás kockázatát. A hegymászás kontextusában ezek szerint a
csúcs elérésének kockázata primer módon nem függ a logisztikai
feltételektől. Azaz egy adott indikációban sikeres gyógyszer
megtalálása nem lehet pusztán erőforrások kérdése, amit számos kisebb,
biotechnológiai cég által felfedezett gyógyszer (Kneller, 2005) és még
több, óriási erőforrásokat felvonultató végül sikertelen
gyógyszerkutatási program is bizonyít. A Messner-féle megközelítésben
éppen az embernek, az ember attitűdjének jut döntő szerep, amely a
megfelelően tervezett, de nem túlméretezett logisztika, a képzettség
és a tapasztalat mellett lesz a siker záloga. Ez a megállapítás lesz a
modell gyógyszerkutatási alkalmazhatóságának alapja, hiszen az
általunk javasolt felfedező megközelítés szerint a felkészültség és a
szakmai tudás mellett az ember és attitűdje lesz meghatározó a
kutatási célok megvalósításában. Mielőtt megközelítésünket
részleteiben is kibontjuk, szót kell ejtenünk az alapokat jelentő
felkészültségről és felszerelésről. A gyógyszerkutatás folyamata
multidiszciplináris csapatmunkát feltételez, amelyben a résztvevő
kutatók szakterületükön alapos ismeretekkel rendelkeznek,
elsajátították annak speciális fogásait, és azok gyakorlásában
több-kevesebb tapasztalatot szereztek. Ezen állapot elérésében
meghatározó szerepe van a képzésnek, amelyet nem hagyhatunk az
egyetemi-akadémiai szféra oktatási és tudományos műhelyeire. Ezekben
az iskolákban lehetőség van ugyan az alapismeretek elsajátítására, a
gyógyszeripari kutatások azonban speciális ismereteket feltételeznek.
Ehhez a tudáshoz és főképpen a gyakorlatban megszerzett
tapasztalatokhoz a kutatók a gyógyszeriparban juthatnak hozzá
leginkább, aminek leghatékonyabb módja a kutatási programokban való
aktív részvétel. Az alapismeretekkel már rendelkező, a projektek
munkájába bekapcsolódó fiatal kutatók az adott program kihívásain, a
feladatok és a jelentkező problémák megoldásán keresztül a kutatások
előrehaladásával egyidejűleg tehetnek szert erre a tudásra. A folyamat
hatékonyságának elengedhetetlen feltétele, hogy a projektben dolgozó
kutatók valódi csapatot alkossanak, ahol a tapasztaltabb kollégák
ismereteiket átadhatják a fiatalabb munkatársaknak. Az ilyen
csapatokat hatékony információáramlás és aktív tudásmegosztás
jellemzi, amelynek személyi és technikai feltételei egyaránt vannak. A
személyi feltételeket képzéssel, csapatépítéssel, szervezetfejlesztési
programokkal, míg a tudásmegosztást speciális tudásmanagement
eszközökkel szükséges támogatni. A felszerelés mennyiségét és
minőségét a projekt előtt álló kihívások és feladatok határozzák meg.
Ugyanakkor nyilvánvalóan meghatározható a felszerelésnek és az
erőforrásoknak egy olyan minimuma, ami az elérendő cél érdekében
nélkülözhetetlen. Ennek megteremtése szakmai oldalról a projekt,
erőforrás oldalról a vezetés feladata. A célokkal arányban lévő
felszerelés és a csapattagok megfelelő felkészültsége együtt teremti
meg az alapot, amely modellünk alkalmazhatóságát lehetővé teszi.
A messneri attitűd jelen modell keretei között négy
alapértékben ölt testet, ezek a céllal azonosulás képessége, a
kockázatvállalás és az egyéni felelősség kérdése, a saját út értékei
és végül a belső értékek mentén történő motiváció. A messneri négy
alapérték közül az elsővel talán nincs is üzleti vezető, vagy
szervezetelméleti szakember, aki ne értene egyet, hiszen minden
vállalati vezető álma, működésének fő célja, hogy elkötelezze az
egyént a szervezet víziójának megvalósítása iránt (Leavitt, 1986). A
második érték, a kockázatvállalás és az egyéni felelősség szintén
illeszkedik a korszerű elméletek kereteibe, a felhatalmazott,
megfelelő keretek között kockázatot is vállalni képes munkatárs korunk
vállalati eszményévé vált az utóbbi évtizedben. A harmadik alapérték
vonatkozásában azonban már árnyaltabb képet kapunk. Hiába bizonyítják
üzleti példák (mint például a Google), a saját út értéke több
súrlódással illeszkedik a mai szervezetek értékrendjébe: pragmatikus
vezetők inkább beszélnek máshol bevált minták átvételéről, mint valami
saját, járatlan út feltöréséről. A közelmúltban megjelent Blue Ocean
Strategy (Kim – Mauborgne, 2005) alaptézise, hogy megdöbbentően
kevesen járnak ilyen „saját utakon”, és többen követik a piaci
trendek, a technológiai megoldások benchmarkjainak biztonságát. A
belső értékek mentén történő motiváció a 90-es évek átformáló vezetési
(transformational leadership) megközelítéséhez kapcsolható,
ahol a vezető megmutatja saját belső értékeit, és ezáltal kötelezi el
munkatársait (Bass, 1985). A vezető transzparenssé válása a vezető
számára a hitelesség erejét adhatja. A szervezetek működésével
foglalkozó tudományok szemszögéből tehát nem idegenek a messneri
értékek. Nézzük most meg ezeket az értékeket a gyógyszerkutatás
szemszögéből!
Azonosulás a céllal, a siker fogalmi átalakítása
Az adott terápiás terület kutatására fókuszált specializálódott
szervezet egységes vezetéssel, irányítással és megfelelő támogató,
szolgáltató funkciókkal ellátott alaptáborából több indikáció
irányában több kutatási program indul. Bár az egyes programok más és
más csúcsokat tűznek ki célul, illetve az egy csúcsra törekvő csapatok
más és más oldalon vagy akár más útvonalakon haladnak, a cél mindenki
számára azonos. A cél a rendelkezésre álló erőforrások optimális
alkalmazásával, a lehető leggyorsabban a csúcsra jutni, azaz a cél az
adott indikációban bevezethető gyógyszer azonosítása. Messner
alaptézise szerint csak az érhet célt, aki előbb céllá lesz, azaz a
különböző gyógyszerkutatási programokban résztvevő kutatóknak
azonosulniuk kell a céllal, amely nem pusztán egy adott indikáció
adott mechanizmus szerinti megközelítése, hanem az indikációtól és a
mechanizmustól függetlenül, egy új gyógyszer megtalálása. A kutatóknak
ugyanis maga a gyógyszer felfedezése kell legyen a legfontosabb cél,
az indikáció és a mechanizmus ebben a tekintetben eszköz e cél
eléréséhez. A cél eléréséhez vezető úton a kutatók tudásuk, személyes
képességeik legjavát igyekeznek hasznosítani, ezáltal válik lehetővé,
hogy a célt maguk is formálják, alakítsák, és így végeredményben saját
céljaik a csapat céljával válnak azonossá. Ennek alapfeltétele a
szerepek, hozzájárulások világos definiálása. Akkor válhat emberek egy
csoportja csapattá, ha rájönnek, hogy egyedül nem képesek elérni az
áhított célt, egymásra vannak utalva (Katzenbach – Smith, 1993). Az
egyéni céloknak és ambícióknak és a csapat céljának kölcsönösen
egymástól kell függeniük. További feltétel, hogy meg tudjon valósulni
a nyílt, egyenes kommunikáció, ami előfeltétele annak, hogy a
problémákat, konfliktusokat meg lehessen beszélni, és ezáltal meg
lehessen oldani. Ugyanis minden egyes megoldott probléma, konfliktus
összébb kovácsolja a csapatot, és mélyíti a bizalmi kapcsolatokat.
Fontos megjegyezni, hogy a csapatszellem fejleszthető és fejlesztendő
annak érdekében, hogy amennyiben az adott terápiás területen
folytatott kutatások során bárki eléri a célt, akkor mindenki sikeres
legyen. Ilyen feltételek teljesülése esetén bármely indikációban
bármely mechanizmus alapján azonosított gyógyszer az egész szervezet
és így minden kutató sikere lesz. Mindez persze nem zárja ki azt, hogy
a siker az adott kutatási programban résztvevők személyes sikere
legyen, viszont lehetővé teszi, hogy a sikert a teljes szervezet
mélységében élhesse meg, és így az motivációt jelenthessen a más
indikáción vagy más mechanizmussal dolgozó kutatók számára. Ebben az
értelemben tehát a sikert oszthatatlannak fogjuk fel, és arra
törekszünk, hogy ezt mint értéket a teljes szervezet megértse és
elfogadja. A siker oszthatatlansága ugyanis a rivalizálás
értelmetlenségét hozza magával. A rivalizálás és az egészséges verseny
nem zárja ki egymást. A szervezeten belüli verseny, az egyes kutatási
programok összehasonlító elemzése elengedhetetlenül szükséges. Az
egyes kutatócsoportok a megmérettetésben információkat, támogatást és
fejlődési lehetőségeket kapnak, amelyek a csapat motivációjához is
hozzájárulnak. A rivalizálás viszont a tényleges cél eléréséhez nem
feltétlenül szükséges tevékenységek beemelésével a szervezet emberi és
technikai erőforrásait ássa alá. Ha a siker oszthatatlan, akkor a
rivalizálás értelmetlen, az a szervezet, amelyben ezek az értékek
meghatározóak, egységes csapatként működik. Eképpen kell csapatot
képezzen egy teljes expedíció, az egész szervezet is, amelyet a
vállalat az adott terápiás területre irányított. Ennek a nagy
csapatnak képezik részét azok a csapatok, amelyeket az expedíció az
egyes indikációk irányában elindít, és azok a projektcsapatok is,
amelyek egy-egy mechanizmus mentén készülnek az adott indikációban
alkalmazható gyógyszer felfedezésére. Az expedíció akkor lesz sikeres,
ha ezek a projektcsapatok sikeresek lesznek. Ha ezen projektcsapatok
bármelyike sikeres, úgy az egész expedíció is sikeres lesz, s a siker
annál nagyobb, minél több projektcsapat lesz sikeres.
|
|
Kockázatvállalás és az egyén felelőssége
Reinhold Messner szerint a kockázat a hegy alapvető jellemzője, a
gyógyszerkutatásban a kockázat hasonlóképpen természetes jelenség. A
gyógyszerkutatás különböző fázisaiban jelentkező kockázatokat a
szakirodalom részletesen elemezte, retrospektív adatok
felhasználásával igyekszik számszerűsíteni, és lehetséges stratégiákat
is találunk a kockázatok kezelésére, illetve esetleges csökkentésére
(Kola – Landis, 2004). A kutatás lényegéből adódóan a kockázatokat
kiiktatni, megszüntetni nem lehet. Ahol nincsenek kockázatok, ott
minden részletet ismerünk, és ilyen helyen nincs mit kutatni. A
kockázatokkal tehát szembe kell nézni, forrásukat elemezni és
értelmezni kell, végül az így nyert adatok alapján döntést kell
hoznunk: vállaljuk vagy elkerüljük az adott kockázatot. A kockázatok
kezelése tehát döntéseket igényel, a döntések pedig felelősséget
hoznak, azaz a kockázatok azonosítása közvetlenül érinti a felelősség
kérdését, a felelősség súlya a kockázat mértékével nő. A döntési
helyzet és az ehhez kapcsolódó felelősség teherként nehezedik a
szervezet minden tagjára. Hiba volna a felelősség kérdését egyszerűen
a management szintjén kezelni. A vezetés által viselt felelősség nem
kérdőjelezhető meg, ugyanakkor a projektek előrehaladását illetően
minden csapatnak és minden csapattagnak személyes felelőssége van. A
vezetés dönt a célokról, eszközökről és erőforrásokról, ez azonban
jellegzetesen alaptábori tevékenység. A hegyen minden csapatnak és
minden kutatónak szakmai döntések sorát kell meghoznia, amelyek a
személyes felelősség tekintetében nem különböznek a management
döntésektől. A felelősség terhe így egyaránt nyom minden csapattagot,
ez a teher pedig nem más, mint a kudarctól való félelem. Ez a kudarc
lehet egyéni, személyes, szakmai, de lehet a mechanizmus vagy akár az
indikáció kudarca is. Ezt a félelmet ezért kezelni kell, ellenkező
esetben a felelősség súlya megbénít, és végső soron a cél elérésének
akadályává válik. Meggyőződésünk szerint e félelemnek van ellenszere,
ez pedig a bátorság, a bizalom és a szolidaritás.
Messner szerint aki nem fél, annak nincs szüksége
bátorságra sem. A rettenthetetlen hős, a semmitől vissza nem riadó
harcos képe illúzió, a félelem természetes, emberi érzés. Aki az
ismeretlenbe indul, aki már az út legelején tisztában van azzal, hogy
nehézségekkel kell majd szembenéznie, aki tudja, hogy a program sikere
személyes felelősséget ruház rá, és akinek nyilvánvalóan kritikus
pillanatokban majd a projekt egy részét vagy akár egészét érintő
döntéseket kell hoznia, az félni fog. Annak bátorságra van szüksége.
Ezt a bátorságot pedig a csapaton belüli szolidaritás, a csapat
egysége, a csapattagok közti és a vezetés oldaláról megnyilvánuló
bizalom erősítheti. Ennek a kutatás sikeréhez nélkülözhetetlen
bátorságnak a forrásáról ír közelmúltban megjelent tanulmányának
függelékében Joost C. M. Uitdehaag is (Uitdehaag, 2008).
Ha a kutatók az adott kutatási programban személyes
felelősséget vállalnak, amely természetes módon veti fel a kudarctól
való félelem kérdését, akkor ezt nem tárgyalhatjuk pusztán a bátorság
oldaláról. Beszélnünk kell a kudarcról is. A harcban értelemszerűen a
győzelem a cél, ahol pedig győztesek vannak, ott nyilvánvalóan
veszteseknek is lenniük kell. Aki vereséget szenvedett, azt legyőzték,
és akit legyőztek, az fizikai, pszichikai és morális értelemben is
mélypontra jut. A felfedező megközelítésben azonban a siker és a
kudarc a két lehetséges kimenet, ahol utóbbi nem jelent törvényszerű
megsemmisülést. Messner szerint a kudarc a tapasztalatok legértékesebb
forrása. Tekintetbe véve a jelen gyógyszerkutatási programjainak
kiesési rátáit elmondható, hogy a kudarcot egyetlen
gyógyszerkutatással foglalkozó szervezet sem kerülheti el. A nagy
kérdés tehát az, hogy hogyan hasznosíthatjuk a kudarc tapasztalatait,
hogyan válhat számunkra a kudarc a tapasztalatok értékes forrásává.
Véleményünk szerint ennek érdekében két alapvető feltételt kell
megfogalmaznunk. Definiálnunk kell azt, hogy mit tekintünk kudarcnak,
és meg kell határoznunk azt, hogy mit kezdünk vele. Jelen
tanulmányunkban a kudarcot a kutatások során felhalmozott értékek
nagymértékű vagy teljes elvesztéseként azonosítjuk. A kudarc nem
egyszerű botlás vagy elbizonytalanodás, a kudarc maga a nyilvánvaló
vég, a folytathatatlanság és annak befejezettsége. Nem tekinthető
kudarcnak ebben az értelemben a kiábrándultság, a kilátástalanság, a
fásultság, és a szakmai vagy emberi konfliktusok következtében
megfeneklett kutatási program. Hasonlóképpen nem kudarc az erőforrások
szempontjából rendszeresen alulfinanszírozott, motiválatlan és
eredménytelen kutatás. Ezek a tevékenységek ugyanis nem hoznak létre
olyan értéket, amelynek nagymérvű vagy teljes elvesztése a kudarc
jelen definícióját kielégítené. Az általunk definiált kudarcok azért
lehetnek a tapasztalatok forrásai, mert csak ezek esetében van esély
azoknak a technikai, szakmai, vezetési tényezőknek az azonosítására,
amelyek a kudarchoz vezettek. Ennek okán a kudarcokat elemeznünk és
értékelnünk kell. Az ilyen elemzésnek túl kell mutatnia a kudarcot
követő hagyományos bűnbakkeresésen. Az elemzés és értékelés
szakaszában nem felelősöket, hanem olyan tevékenységeket,
feltételezéseket, kockázatokat és döntéseket keresünk, amelyeknek
szerepük volt a kudarc bekövetkeztében. Ez a tevékenység sokszor
fájdalmas, de szükséges és elkerülhetetlen ahhoz, hogy a kudarc a
tapasztalatok valóban értékes forrásává váljon. A felelősség terhe a
kudarctól való félelem, amit bátorsággal, a megélt és kiértékelt
kudarc elfogadásával, a tapasztalatok felhasználásával küzdhetünk le.
Egy dolgot nem tehetünk, nem negligálhatjuk, mert ekkor elveszítjük az
egyéni felelősséget, amellyel végső soron a kutatási programok sikerét
veszélyeztetjük.
Minden szervezetet jellemez a felelősség-, illetve
a kockázatvállalás mértéke. Ahol a vezetés a hibákra fókuszál, és
jellemzően ezekre ad negatív visszajelzést (akár még jobbító
szándékkal is), ott ne várjunk felelősség- és kockázatvállalást. Egy
szervezet kultúrájának megváltoztatását mindig felülről kell kezdeni,
hiszen egy szervezet kultúrája jelentős mértékben a vezetők követett
értékeinek, viselkedésének, hiedelmeinek lecsapódása (Deal – Kennedy,
1982). Ha egy vezető elismeri, díjazza, sőt személyesen meg is
testesíti a megkívánt attitűdöt, hozzáállást, akkor az el fog terjedni
a szervezetben. Akkor hiteles a vezető, ha saját hibáit, kudarcait,
rossz döntéseit vállalja, mintát ad arra, hogyan lehet ezekből
tanulni. Amit pedig érdemes képviselnie, az az, hogy a kezdeményezés –
függetlenül a kimenetel sikerétől – önmagában is érdem. Ugyanakkor
fontos kiemelni a szolidaritás és a bizalom kérdését. Ezek az értékek
nemcsak a harctéren fontosak, ahol szó szerint az ember élete múlhat
rajtuk, hanem a szervezeti kontextusban is. A bizalom, szolidaritás
egy közösségben fejleszthető, mégpedig alapvetően tapasztalati alapon.
Minél több intenzív helyzetbe kerülnek együtt a kollégák, annál inkább
elválik, hogy kire, miben, hogyan lehet támaszkodni; hogy kinek mi az
erőssége, mi a gyengéje, kitől lehet segítséget várni, és ki az,
akihez oda kell menni, mert nem fogja azt kérni. Tapasztalataink
szerint ez a folyamat hatékonyan támogatható szervezeti egységeken
átívelő közös projektekkel, ahol saját élményt szerezhetnek a
munkatársak a mindennapokban tőlük akár távol dolgozó kollégáik
tevékenységéről.
Az egyén számára a kudarcokkal való találkozás
fájdalmas pillanatában két lehetséges út létezik, ez a két út pedig
egy-egy életstratégiává szélesedhet. A kudarckerülésnél a fókuszban a
sikertelenség és annak elkerülése áll, amikor görcsös figyelemmel,
alapvetően passzív attitűdben igyekszünk elkerülni azt. Ebben a
működésben a legnagyobb veszélyt a tettek önkorlátozása jelenti,
inkább nem teszünk semmit, mintsem hibázzunk. A sikerorientáció
stratégiája a „keres és talál”, ahol a kudarcokból tanulni lehet, ahol
a cselekvőképesség és az aktivitás fennmarad, ahol a figyelem
középpontjában a cél áll. A sikerorientáció, illetve a kudarckerülés
olyan személyiségjellemzők, amelyek az elsődleges szocializáció alatt
alakulnak ki. Ezek később, munkahelyi környezetben csak kisebb
mértékben változtathatók, ezért, miután nagyon fontosak, inkább a
kiválasztásnál, a csapat összeállításánál veendők figyelembe.
A saját út értékei
Az expedíciós hegymászás gyógyszerkutatásra alkalmazott modellje
szerint a projektcsapatok a csúcshoz vezető úton a managementtel
egyeztetett számú és elhelyezésű magassági tábort állítanak. Ezek a
magassági táborok a projektek előrehaladásának fázisait jelentik, a
projektek mérföldköveinek felelnek meg. Az alaptáborban megfogalmazzák
a témaindító javaslatot, majd az adott mechanizmus mentén az
indikációt célba véve az első tábor a vezérmolekula-keresés fázisába
lépés lesz, ezt követi a második, a vezérmolekula-optimálás fázisa,
amit az utolsó tábor, a preklinikai fejlesztés zár. Tekintve, hogy
modellünk az eszközeiben, módszereiben és feladataiban a klinikai
kutatástól gyökeresen különböző preklinikai szakaszra fókuszál,
esetünkben a csúcsot a klinikai jelölt azonosításával érjük el. A
management az egyes mérföldköveknél a projekteket monitorozza,
értékeli azok előrehaladását, a csapatok teljesítményét, azonosítja a
projekt előtt álló feladatokat és kockázatokat, valamint
felülvizsgálja a felhasznált és rendelkezésre álló erőforrásokat. A
mérföldkövek közti időszakban azonban a projektcsapatok útjukat
önállóan járják, a feladatokat – a kitűzött cél messzemenő
figyelembevételével – maguk jelölik ki, és hajtják végre. A
kockázatokat maguk azonosítják, értékelik, és végül maguk hoznak
döntéseket, amelyekért a felelősséget is maguk viselik. Ez a
megközelítés egyrészről kielégíti a kutatók függetlenségi igényét,
önállóságra törekvését, másfelől viszont megfelel a modern
managementtudomány azon javaslatának is, amely szerint a kreatív
szervezetek sikeres működéséhez operatív függetlenségre van szükség
(Mintzberg, 1998). A csúcs felé vezető úton felmerülő problémák
megoldása a projektcsapatok feladata, ugyanakkor előfordulhat, hogy e
kérdések dimenziója a csapatok erőforrásait vagy kompetenciáját
meghaladja. A felelősség gyakorlásának e szélsőséges helyzetében
dönteni kell: megoldható-e a probléma a projekt keretei között, vagy
az alaptáborból, akár a vezetéstől várunk segítséget. A csapatok
számára már az induláskor egyértelmű kell legyen, hogy ilyen
helyzetben számíthatnak a management támogatására, viszont azzal is
tisztában kell lenniük, hogy egy ilyen megkeresés az erőforrások
tartalékát használja, esetleg más projektektől von el eszközöket.
Véleményünk szerint az ilyen döntések mindig értékek mentén történnek,
olyan értékek mentén, amelyeket a management a projektek részére
kommunikált. Ezek az értékek határozzák meg, hogy a projektcsapatok
minden helyben kezelhető helyzetet maguk oldanak meg, de egyetlen
ezeken túlmutató probléma esetén sem késlekednek segítséget kérni. A
döntés felelőssége a projektcsapatok kezében van, ugyanakkor az
értékek megválasztásában és kommunikációjában a vezetés felelőssége
nyilvánvaló. A felelősségről már tudjuk, hogy terhe van; az önállóság,
a választás szabadsága azonban pontosan ezt a terhet kompenzálja. A
felelősség együtt kell járjon a döntés szabadságával, ellenkező
esetben a felelősség terhe megbénít, és testet ölt az intuíció és a
kreativitás legnagyobb ellensége, a félelem. Ebben a tekintetben tehát
a kutatói függetlenség és önállóság nem pusztán egy a management
számára megfontolandó motivációs lehetőség, ez a projektcsapatok és az
abban résztvevő kutatók munkamódszere lesz, amely értelmessé teszi a
felelősségvállalást, és az egyén számára az önazonosság lehetőségét
kínálja. Az olvasóban ennél a pontnál felmerülhet a kérdés, hogy a
döntés szabadságának gyakorlása nem veszélyezteti-e a nagyobb egység,
a teljes szervezet, a management vagy akár a vállalat érdekeit. Ha a
projektcsapatok élvezik a vezetés bizalmát, ha a vezetők által
közvetített értékek stabilak és minden kutató számára vállalhatóak, ha
a célok egyértelműek, úgy a projektek szabad döntései nem jelenthetnek
veszélyt. Ellenkezőleg, ezek a döntések jelentik a tényleges
előrehaladás zálogát, ugyanis ezek a körülmények megfelelő mélységű
ismeretében, helyben, a probléma felmerülésének közegében, szakmai
alapon valósulnak meg. Ezeket a döntéseket nem bízhatjuk a
managementre, ugyanis nem lehet őket a felmerülés helyétől távol, az
alaptáborban meghozni. A szakmailag indokolt döntések meghozatalához
ugyanis éppen a projektcsapatokat alkotó kutatók felkészültsége és
szakmai tapasztalata szükséges, amit egy korszerű management nem
kérdőjelez meg, hiszen tudja: pontosan ez jelentené a legnagyobb
veszélyt a projekt és az egész szervezet számára.
A szakmai függetlenség, az önállóság, a felelősség,
és a döntés szabadsága együtt teremti meg a kutatók önazonosságának
feltételeit. Az ilyen környezetben végzett kutatómunka lehetőséget
teremt a benne dolgozóknak, hogy saját útjukat megtalálják, hogy
önmagukat kipróbálják, hogy kreativitásukat a szervezeti célok
megvalósításának szolgálatába állítsák. A messneri módszer és attitűd
az indusztrializálódott expedíciók világában visszaadta a hegymászás
hajdani igaz szépségét. Az általunk javasolt szervezeti működés,
meggyőződésünk szerint, hasonló módon adja vissza a kutatás iránt
elkötelezett csapattagoknak a kutatás igazi ízét. Az önazonosság
nélkülözhetetlen a kreatív munkavállalók motivációjában, lehetővé
teszi számukra, hogy ne kelljen egy „gépezet fogaskerekévé” válniuk,
hanem önmaguk váljanak egy projekt meghatározó szereplőivé közvetlen
lehetőséget kapva a kihívásokkal való találkozásra, a problémák
megoldására és a sikerekben való részvételre. A kutatói önazonosság
esetében nem létrehozni kell azt, hanem a megélést nehezítő
körülményeket érdemes eliminálni, egyfajta védettséget kell
biztosítani, ahol a kutatók érzik a vezetés bizalmát. Már pusztán
azért is jár ez a csapatoknak, mert hiszen sajátjukká vált célokért
dolgoznak, bármit tegyenek is.
Motiváció belső értékek mentén
Thomas J. Peters és Robert H. Watermann szerint a sikeres szervezetek
hatékonyságukat az embereken át valósítják meg (Peters – Waterman,
1986). Fokozottan érvényes kell legyen ez a gondolat a kutatás
szervezeteiben, ahol a sikerességet a kutatók felkészültsége,
attitűdje és motiváltsága alapvető módon határozza meg. A management
irodalomban számos tanulmány foglalkozik a K+F szervezetek vezetésének
speciális módszertanával (Amabile, 1998; Sundgren – Styhre, 2003;
Goffee – Jones, 2007), ezért itt csak a javasolt szervezeti modell
szempontjából lényeges elemeket tárgyaljuk.
A kutatási tevékenység értékteremtő folyamat,
amelyet – ellentétben a termelésben alkalmazott eljárásmanagementtel –
értékalapú managenteszközökkel szükséges irányítani. Az érték alapú
megközelítés a stratégiai management szempontjából magában foglalja a
célok kijelölését, az alkalmazott stratégia kiválasztását, amelyeket
szervezeti szinten elvek és értékek formájában célszerű kommunikálni.
A management feladata ebben a megközelítésben pontosan ezen értékek és
elvek betartása és betartatása. A projektcsapatok ezeket az elveket
követik, ezeknek az értékeknek felelnek meg, nem az operatív működésre
vonatkozó protokollok, direkt utasítások szerint járnak el, így
cselekvési szabadságuk megmarad. A gyakorlatban mindez azt jelenti,
hogy a management által kommunikált alapértékeket mindenkinek el kell
fogadni, de nagy tolerancia valósul meg azok között, akik ezeket az
értékeket elfogadták és betartják. A management által kommunikált, a
személy szempontjából külső értékek mellett az általunk javasolt
működésben a belső értékek is meghatározó szerepet kapnak. Véleményünk
szerint minden emberekből álló szervezet működésének természetszerűleg
van belső, emberi oldala, így a csapattagok tevékenysége sem kötődhet
pusztán külső értékekhez. Bármely szervezet eredményessége megannyi
egyénileg és/vagy csapatban megélt ambíció, törekvés eredője, így
amikor valamilyen eredmény elérését tűzzük ki célul – és nincs is
talán szervezet, amely ne ezt tenné –, akkor megkerülhetetlen az azt
létrehozó emberekre való odafigyelés. A kézzelfogható eredmények
mögött egyének álmai, értékrendjükből következő késztetések, általuk
kifejlesztett képességek állnak, melyek igazán társakkal, csapatban
tudnak kibontakozni, szinergiában kapcsolódva egymáshoz. Az emberi
erőfeszítés értékének nagyrabecsülése nem maradhat el, ellenkezőleg:
ma talán fontosabb, mint valaha. Carl Gustav Jung szerint az ember
legalapvetőbb mozgatóereje önnön lényegének keresése és
megvalósításának törekvése (Jung, 2006). Ez a keresés, ez a törekvés
tesz bennünket cselekvővé. Bármilyen szervezetnek, amely emberek által
remél eredményt elérni, érdemes ezt figyelembe vennie, és ebből
következően előtérbe helyeznie az egyénnek a fejlődésre irányuló
vágyát. A kutatók céljai egyéni és kollektív, lokális és globális,
belső és külső érdekek és értékek erőterében kell megvalósuljanak.
Ehhez szükség van a feladat és felelősségi körök egyértelmű
meghatározására, ezek ismeretére, megértésére és elfogadására. A saját
út megtalálására, önállóságra, döntési szabadságra, amelyek mind az
egyénnek a szervezeten belüli fontosságára utalnak. Ahol a kutatók
számára egyértelmű, hogy saját céljaik hol játszanak szerepet, hogyan
kapcsolódnak a szervezet működéséhez és céljaihoz, ahol a célokról
interaktív kommunikáció folyik, ahol a managementnek sikerül személyes
szinten kapcsolatot találni a munkatársak alapértékeivel, ott a
munkából hivatás, a fárasztó nyűgből kiteljesedő öröm, egyéni és
csapatsiker lesz. Az általunk javasolt szervezeti működésben mindenki
számít, mindenki fontos, mindenkire szükség van a cél eléréséhez. A
csapattagok a kockázatokat képesek azonosítani, kezelni tudják azokat,
személyes bátorságuk, a feléjük sugárzó bizalom és a szolidaritás
segít leküzdeni a kudarctól való félelmet. A felelősség egyéni szinten
való megjelenése kiemeli a megfelelő teljesítmény, a projektek
előrehaladása szempontjából lényeges megoldások fontosságát. Az ilyen
szervezetben a kutatók úgy járhatják saját útjukat, hogy közben a
szervezet céljait valósítják meg, szabadok lehetnek, felelősek és
önállók.
A szerzők köszönettel tartoznak Mármarosi Andrásnak (Grow-TMI) a
kézirat írása során folytatott értékes beszélgetésekért.
Kulcsszavak: gyógyszerkutatás, szervezeti működés, szervezeti
kultúra, kutatói attitűd, kockázatvállalás, felelősség, egyéni és
szervezeti értékek, vezetői magatartás, vezetési elvek
IRODALOM
Amabile, Teresa M. (1998): How to Kill
Creativity. Harvard Business Review. 78–87.
Bass, Bernard M. (1985): Leadership and
Performance beyond Expectations. The Free Press, New York
Deal, Terry E. – Kennedy, Allan A. (1982):
Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life.
Addison-Wesley, Reading
Drucker, Peter F. (1962): Praxis des
Management. Vahlen, Düsseldorf
Fayol, Henri (1984): Ipari és általános
vezetés. Közgazdasági és Jogi, Budapest.
Frese, Erich (1984): Grundlagen der
Organisation. Verlag Theo Gabler, Wiesbaden
Goffee, Rob – Jones, Gareth (2007):
Leading Clever People. Harvard Business Review. 2–11.
Hillary, Edmund (1982): Kockázat nélkül
nincs győzelem. Gondolat, Budapest
Jung, Carl Gustav (2006): Emlékek, álmok,
gondolatok. Európa, Budapest
Katzenbach, Jon R. – Smith, Douglas K.
(1993): The Wisdom of Teams: Creating the High-Performance
Organization. Harward Business School Press
Kim, W. Chan – Mauborgne, Renée (2005):
Blue Ocean Strategy. Harvard Business School Press, Boston
WEBCÍM >
Kneller, Robert (2005): National Origins
of New Drugs. Nature Biotechnology. 23, 655–656.
Kola, Ismail – Landis, John (2004): Can
the Pharmaceutical Industry Reduce Attrition Rates? Nature Review.
Drug Discovery. 3, 711–715.
Leavitt, Harold J. (1986): Corporate
Pathfinders. Penguin Books, New York
Maslow, Abraham H. (1943): A Theory of
Human Motivation. Psychological Review. 50,370–396.
WEBCÍM >
Messner, Reinhold (2001): Egy hegymászó
hitvallása. PolgART, Budapest
Mintzberg, Henry (1998): Covert
Leadership: Notes on Managing Professionals. Harvard Business Review.
140–147.
Peters, Thomas J. – Waterman, Robert H.
(1986): A siker nyomában. Közgazdasági és Jogi, Budapest
Prahalad, Coimbatore Krishnarao – Hamel,
Gary (1990): The Core Competence of the Corporation. Harward Business
Review, 79–91.
Sundgren, Mats – Styhre, Alexander (2003):
Creativity – A Volatile Key of Success? Creativity in New Drug
Development. Creativity and Innovation Management. 12, 145–161,
WEBCÍM >
Taylor, Frederick Winslow (1983):
Üzemvezetés. A tudományos vezetés alapjai. Közgazdasági és Jogi, Bp.
Uitdehaag, Joost C. M. (2007): Where Is
the Optimism? Warrior Teachings to Regain the Drug Discovery Spirit.
Drug Discovey Today. 12, 105–107.
Uitdehaag, Joost C. M. (2008): Managing
Freedom: Managing Researchers as If They Were Warriors. Drug Discovery
Today. 13, 555–557.
|
|