Az állampolgári jogok országgyűlési biztosai
Magyarországon és másutt is az állampolgári jogok kultúrájának
védelmét és kialakítását, továbbfejlesztését célozzák
tevékenységükkel. Mi mást akar Mahatma Gandhi, Martin Luther King és
az amerikai Henry David Thoreau után az állampolgári engedetlenséggel
élő állampolgár? Első pillantásra talán furcsának tűnik a
kérdésfeltevés: mi köti össze a közjogi méltóságot betöltő államjogi
szerepet az alkotmányos jogok védelme és teljessége érdekében szabályt
szegő polgárokkal? Hová vezet ez az összehasonlítás? Úgy gondolom,
hogy éppenséggel oda, hogy jobban megismerjük mindkét szerepkörnek –
az állampolgári jogok kultúrájának védelmében (reaktív szerepkör) és
továbbfejlesztésében (proaktív szerepkör) – a jogállam megfelelő
funkcionálásában betöltött szerepét.
Az állampolgári engedetlenség és az állampolgári jogok
országgyűlési biztosai (ombudsmanok)
Mindkét szerep, az engedetlenkedő és az ombudsman is sajátos, a
szubjektív látásmód mellőzhetetlenségével és a tévedés kockázatával
járó alkotmány- és alapjog-értelmezéssel jár. Thomas Paine, az
amerikai és a francia forradalomban résztvevő gondolkodó és közéleti
személyiség Az ember jogai című híres munkájában sajátos brit
élményvilága alapján úgy jellemezte az emberi jogokat, mint olyan
fényt, melynek forrását a sűrű köd miatt nem lehet látni, és csak a
felhők/köd által megszűrve, szürkén megtörve jut el hozzánk. Hogy
pontosan milyen a „Forrás”, azt mindenki számára egyforma
megjelenéssel nem láthatjuk, csak értelmezések sokaságán keresztül
(Paine, 1995, 85.). Az ember jogaival kapcsolatosan tehát kivétel
nélkül mindenkin rajta van különböző vastagságú kelmékből a
„tudatlanság fátyla”(John Rawls kanadai filozófus kifejezése [Rawls,
1997]), az a sajátos szempont, amely eltérő módon és mértékben engedi
átlátni az adott szituációban az alkotmány és az emberi jogok
üzenetét. Az engedetlenkedő és az ombudsman közös vonása, hogy olyan
dramatikus értelmezéssel rendelkeznek, amely beavatkozást ír elő
számukra a szerintük az alkotmányt és az emberi jogokat sértő helyzet,
állapot, folyamat ellenében, a szerintük „jogos” helyzet kialakítása
érdekében. Kiindulópontjuk, világlátásuk hasonló, egyfajta „krízis”,
válság, amelyben a katarzishoz vezető cselekvésre van szükség.
Nagyon nagy különbség azonban, hogy az
engedetlenkedő főszabályként amatőr, az ombudsman pedig profi. Az
ombudsman profizmusát a megválasztás szabályai írják elő (jogi
végzettség, politikai függetlenség, speciális teljesítmények), míg
állampolgári engedetlenséget bármely állampolgár, sőt az emberi jogok
érdekében bárhol bárki – akár hontalan is – elkövethet, bármiféle
professzionális szerepkritérium nélkül. Az amatőr ad hoc védi és
fejleszti az alkotmányt, egy bizonyos fókuszpontban aktivizálódik, ami
lehet rendszeres (ez a félig profi, félig hivatásos jogvédők
kisebbsége), a többség azonban a civil jogvédelemben esetileg
elkötelezett állampolgárokból áll. Az ombudsman (Európában) az
alkotmányjogban meghatározott időtartam alatt (ami nálunk hat év),
hatáskörének keretein belül szerepkörét hivatásszerűen látja el. Ebben
munkatársak, szervezetek, intézmények segítik. Ő maga az emberi és
alkotmányjogi intézményvédelem egyik intézménye, sajátos hivatali
szervezeti struktúrában megszervezett hivatásos segítőkkel. Ezzel
szemben az állampolgári engedetlenség nem hatáskör, hanem önként
felvállalt elkötelezettség, amely belső „elhivatottság” alapján,
meggyőződésen alapuló személyes, esetleg csoportos döntés eredménye.
Az állampolgári engedetlenkedő „önjelölt”, az ombudsmant jelölik
(nálunk a köztársasági elnök), és szabályozott rendben választják
(nálunk az egykamarás országgyűlés teljes kétharmadának
támogatásával).
John Rawls modellje
Amit az engedetlenkedők tesznek vagy nem tesznek, azaz tevőlegesen,
vagy tartózkodással sértik meg a jogszabályt az alkotmányos
jogsérelemre való figyelemkeltés érdekében, az jogellenes, és a
cselekvés tartalma autonóm módon kialakított egyéni vagy kollektív
stratégiát követ. Az ombudsmanok hatáskörét és eszköztárát alkotmány
és törvények írják körül és elő (nálunk az alkotmányos visszásságokat
vizsgálja, jelentést készít azokról, kezdeményezések jogilag körülírt
eszköztárát alkalmazhatja), miközben az engedetlenkedő tevékenységével
kapcsolatosan csak általános, szokásszerű elvek állnak rendelkezésre.
Ezek jogilag nem szabályozottak, hiszen szabályozhatatlanok – hogyan
írja körül a jog azt a szituációt, amikor azt a szubjektív meggyőződés
alapján lehet megsérteni? (Ez csak az alkotmányos rend fenntartása
érdekében gyakorolható ellenállás jogánál lehetséges!)
Melyek az állampolgári engedetlenség központi
alapelvei – ismét John Rawls globálisan hatásos elmélete alapján?
• Súlyos, alkotmányos jogsérelem orvoslására
irányul.
• Az alkotmányos jogsérelem súlyosabb, mint az
elkövetett jogsértés (arányosság).
• A rendelkezésre álló jogorvoslatok kimerítése
(nincs más felsőbb fórum).
• A nyilvánosság, azaz transzparens és dokumentált
(jegyzőkönyv, video, média) végrehajtás (elkülöníti a titkos, fedett
terror- és bűncselekménytől, még ha ugyanaz is a motívumuk, ugyanaz
probléma a gyökerük).
• Az erőszakmentesség a cselekmény során (tartalmát
eltérően értelmezik, de ez a terrorizmussal szembeni egyik fontos
elhatárolás).
• Az önkéntes alávetés az állam büntetőhatalmának,
a szankciók elfogadása (a másik fontos különbség a terrorizmussal és a
„morális bűnözéssel” – Robin Hood-kultúra, önkéntes igazságosztás –
szemben).
Persze a fenti, az állampolgári engedetlenség
elméletében központi alapelvek vitatottak, és nem minden gondolkodó,
illetve engedetlenkedő fogadja el és osztja ezeket, illetve valósítja
meg tevékenységében. Azonban ha ezekkel hasonlítjuk össze az
ombudsmani tevékenységet (Majtényi, 1992), a következő eredményekre
jutunk:
Nem csupán súlyos, hanem a hatáskörbe tartozó
bármely alkotmányos visszássággal foglalkozik, sőt, Magyarországon és
sok más európai államban az adminisztráció működésének a polgár
érdekeit sértő visszásságaival is, tehát tágabb körű.
Az arányosság csupán absztraktan, az általános
alkotmányos alapelv szintjén, a mindenkori konkrét problémák
összefüggésrendszerében értelmezhető.
A jogorvoslatok kimerítése a mi jogunkban az ombudsman eljárásának
szükséges, ám nem elégséges feltétele.
Nincsen előírva, de a nemzetközi ombudsman-kultúra
szerint „legfőbb fegyvere a nyilvánosság”, hiszen anélkül tevékenysége
csak hatóságokkal, szervezetekkel való kommunikáció lenne, amely nem
lenne jelen az állampolgárok és a közéleti szereplők tudatában.
Szankciók híján „megnevezni és megszégyeníteni” a jogsértőt (a
nemzetközi ombudsmani tolvajnyelvben „naming is shaming”), csak a
nyilvánosságban lehet.
Az erőszakmentesség nyilvánvaló, de az alapvető
elválasztó elem az engedetlenkedő egzempláris jogsértésével szemben a
jogállami keretek teljes és maradéktalan betartása – a hatáskör
korlátainak „csipegetése” azonban véleményem szerint bizonyos mértékig
megengedett.
Az ombudsmanokkal szemben a hivatalos szankciók
ritkák, nálunk a képviselőket megillető mentelmi jogot élveznek.
Ombudsman felelősségre vonására még nem volt példa Magyarországon, sem
saját hatáskörével, sem más szabályok megsértésével kapcsolatosan. Más
kérdés, hogy informális szankciók, valamint formális politikai és
gazdasági nyomásgyakorlás tetten érhetők, bár bizonyításuk sem az
ombudsmanokkal, sem pedig munkatársaikkal kapcsolatosan nem könnyű.
Mint láthattuk, a hasonlóságok és a különbségek
egész tárházával gazdagít minket ez az összevetés. De ne vesszünk el a
részletekben, hanem kérdezzünk rá az Egész értelmére! Mi végre? Kinek
az érdeke? Mit szolgál? A válasz véleményem szerint a közösséget
erősíti meg; az állampolgárok jogait és szabadságát, az alkotmányosság
és az emberi jogok érvényesülését. Míg e folyamatban az ombudsman
olyan jogállami intézmény, amely az állampolgári elkötelezettség és
kultúra bizonyos elemeit viszi be a jogállam gépezetébe, az
állampolgári engedetlenség a civil társadalom és az állampolgári
kultúra olyan kivételes eleme, amely az emberi jogok, az
alkotmányosság és a jogállamiság érdekében magas elkötelezettséggel,
szubjektív alapon elkövetett jogsértést jelent a nyilvánosság és rajta
keresztül a jogállam korrekciós mechanizmusainak megindítására. Az
ombudsman a jogállam rendszeresen használt „gyógyírja”, az
állampolgári engedetlenség a krízis, a betegség időszakának lehet a
mentőkötele, mesterséges lélegeztetése – de nem orvosi rendelvényre.
Az ombudsmannak rendelkeznie kell az orvosi képesítéssel, és van
receptkönyve, míg az állampolgári engedetlenkedő legfeljebb
elsősegélynyújtó tanfolyamon vett részt, és spontán segítségnyújtást
végez akkor, amikor szerinte fennáll az életveszély. Persze vannak
orvosok, végzett, hivatásukat gyakorló jogászok, akik megszervezik,
irányítják az elsősegélyt, – ők a civil jogvédők.
Demokrácia és diktatúra
Ugyancsak a közösséget erősíti az az állami-politikai
feltételrendszer, amely mindkét tevékenység alapfeltétele. Ismert
Gandhi híres levele az európai zsidókhoz, amelyben azt javasolta
nekik, hogy használják fel az állampolgári engedetlenség
erőszakmentes, civil eszköztárát a Harmadik Birodalom elnyomásával és
népirtásával szemben. Sokan véljük, hogy a nagy gondolkodó és stratéga
tévedett – bár nála az engedetlenség az ellenállásba is átmehet,
hiszen a polgári engedetlenségre ott van lehetőség, ahol érvényesülnek
az emberi jogok, van alkotmányos kultúra, létezik az állampolgár
autonóm szférája. A diktatúrákban ezek nincsenek jelen, és csak
alattvalók vannak, akik szemben állnak az elnyomással. Gandhi
koncepciójának kialakítását és megvalósítását tulajdonképpen az a
sajátos helyzet tette lehetővé, hogy brit gyarmatokon tevékenykedett.
Míg Nagy-Britannia a jogállamiság és az emberi jogok vezető képviselői
közé tartozott a brit szigetek területén, addig gyarmatain eltérő
mértékben, de korlátozta ezek érvényesülését. Ily módon sajátos
ellentmondás alakulhatott ki, Gandhi és követői hivatkozhattak a brit
jogállamiságra, és a britek jogaira annak kolonialista sérelmeivel, és
a gyarmati uralom elnyomatásával szemben. Az állampolgári
engedetlenség és az ombudsmani tevékenység ugyanis egyaránt csak a
jogállam feltételrendszerén belül érvényesülhet.
Bár a nemzetközi gyakorlatban találkozhatunk olyan
demokratizálódó autoriter rendszerekkel, amelyek az ombudsmani
intézményt a kibontakozás érdekében, avagy a nemzetközi, demokratikus
elvárások érdekében, nemzetközi nyomásra hozzák létre, ilyen például
Lengyelország 1988-ban, vagy a mai Törökország, Üzbegisztán,
Azerbajdzsán, Grúzia, Örményország stb. Itt is fontos szerepe lehet
az intézménynek a demokratizálódás folyamatában, de önmagában nem áll
meg. Példaként említhetjük Grúziát, Örményországot, Azerbajdzsánt,
ahol a tömeges polgári engedetlenségi mozgalmakat erőszakkal leverték,
terrorizmusnak, lázadásnak bélyegezve azokat, de az ombudsmani
intézmény úgy-ahogy működik, bár kénytelen akceptálni az autoriter
környezet realitásait. Polgári engedetlenség pedig nem értelmezhető
ott, ahol a demokrácia érdekében az ellenzéki mozgalmaknak az
ellenálláshoz az engedetlenség teljes spektrumát, nem csupán a
„polgárit” kell felhasználniuk.
Az állampolgári engedetlenség ugyanis szorosan
kötődik az állam és polgára között fennálló alapjogi-jogállami, a
nemzetközi elvárásoknak megfelelő viszonyrendszer létezéséhez. Csak
akkor beszélhetünk állampolgári engedetlenségről, ha a polgár
megteheti, hogy éppen az alapjogok teljességének érvényesülése
érdekében részlegesen engedetlenkedjen – és ne a rendszer egésze ellen
(utóbbi már az ellenállás lenne). És ezért nem állítják falhoz, hanem
lehetősége van a tisztességes eljárásra, a fellebbezésre, fordulhat a
nyilvánossághoz jogsértésének szerinte legitim és legális indokait
előadva, és van érvényességi igénye arra, hogy racionális és szabad
jogi-politikai diskurzusban álláspontja érdekében mozgósíthatja a
közvéleményt, melynek alakulása demokratikusan befolyásolhatja az
alapul fekvő probléma újraszabályozását. Határesetek persze
lehetségesek, gondoljunk például a vietnami háború ellen tiltakozó
amerikai katonákra, akiknek Svédországba menekítését nemzetközi
szolidaritási hálózatok segítették, és akik hosszú idő után
részesültek amnesztiában. Előttünk van tehát ebben az ügyben a világ
egyik, ha nem „a” vezető demokráciája, az emberi jogok elkötelezett
érvényesítője, ahol a militarizmus és a népirtás ellen tiltakozó
egyenruhás polgárok nem élhettek az engedetlenség eszközeivel, hanem a
globális civil társadalom segítségével nyertek menedékjogot semleges
állam(ok)ban. Tehát a polgári engedetlenség egyik szülőhelyén, ahol
épp az USA 19. századi hódító háborúja ellen fellépő Thoreau, a hódító
mexikói háború ellen az adófizetés megtagadásával tiltakozó gondolkodó
nyomán oly széles a polgári engedetlenség kultúrája, a 20. század
egyik legvéresebb háborúja elleni, a hadseregen belüli tiltakozást már
nem tolerálta a jogállami kultúra.
Az állampolgári engedetlenség szerepkörének
gyakorlásához, és az „ombudsmankodáshoz” (Majtényi, 2009, 12.)
egyaránt szükség van a jogállamot jellemző kreatív ellentmondásra a
legalitás és a legitimitás között. A jogállam normarendszere és a
normák transzparenciája, koherenciája a nemzetközi és a belső jog
tekintetében definiálja, hogy mi az, ami kívül van a legalitáson, és
mi az annak határain elhelyezkedő, vitatható, ún. borderline eset. A
jog belső
|
|
világosságán és összefüggésrendszerén túli szempont
a legitimitásé, azaz hogy az adott jogi normát, jogviszonyt, eljárást,
esetet a jogállami és emberi jogi kultúra egyetemes és
kultúraspecifikus normái szerint elfogadhatónak, érvényesnek és
támogathatónak tekintjük-e. A jog nem ellentmondásmentes
kristályszerkezet, bár vezérelvei szerint azzá kíván válni. „A törvény
szövedéke mindig felfeslik valahol” - fogalmazta meg szépen József
Attila (József, 1967, 296.). Nincs olyan kabát, ami egyszer el ne
kopna, és ki ne szakadna a legjobb gondozás mellett is. Egyebek között
az ombudsmannal együtt ezért van szükség a jogállam sok ellenőrző
„szabás-varrás technikájára” a 21. század demokráciáiban.
Legalitás és legitimitás
A legalitás szempontján túlmenően ott áll azonban a legitimitás
problémája, és viszonya a legalitáshoz. A legitimitás mindkét (az
engedetlenségi és az ombudsmani) tevékenység közös alapjai közé
tartozik, hiszen az engedetlenkedés és az ombudmankodás egyaránt a
nagyobb, illetve az utóbbi esetben a kisebb alkotmányos visszásságok
ellen irányul, az alkotmány és a törvények szellemének megfelelő
állapotok érdekében, és mint ilyen, a legitimitás szempontjait
képviseli a legalitással szemben, tehát a törvény szellemét annak
betűjével szemben. No meg a kabát a fejlődés és a növekedés során
kicsinek, szűknek bizonyul, és a társadalmi-kulturális változások új
legitimitás koncepciókat szülnek, míg a legalitás világa – pláne az
alkotmányé meg a kétharmados törvényeké nálunk – változatlan marad.
Ilyenkor mind a polgári engedetlenség, mind az ombudsman felléphet a
legalitás kritizálójaként, az alternatív legitimitás-elképzelések
talaján. Ugyancsak egyre gyakoribb ellentmondásra vezet a legalitás és
a legitimitás viszonyában a regionális integráció, az EU joga és a
belső jog közötti ellentmondás. Gyakorlatunkból ismert annak a
forgalmazónak az esete, aki bírságát szabadságvesztésként,
részletekben tölti, mivel az EU előírásainak megfelelően a
moped-járműveket rendszám híján forgalmazza, míg a magyar jog mást ír
elő. Thoreau is azért került annak idején a dutyiba, mert nem fizette
meg az óvadékot, mígnem nagynénje kiváltotta – ám ez már nem
szakította meg az állampolgári engedetlenségi filozófia kidolgozásának
folyamatát. Van, aki az EU jogát, avagy a strasbourgi esetjogot
tekinti legitimnek, és felveszi a vörös csillagot, ezáltal megsérti a
nemzetállam jogát, mert a hazai jog annak viselését továbbra is
tiltja. Az ombudsmankodás persze jócskán kiterjed a legalitás
ellentmondásaira és a jogérvényesítés hatósági és közszolgáltatói
folyamataira Magyarországon és másutt is. Állampolgári engedetlenség
azonban nem értelmezhető a szűkebben vett jogi ellentmondásosság, vagy
adminisztratív túlkapás és hanyagság orvoslására, vagy a
közszolgáltatókkal szemben. Így például nem volt állampolgári
engedetlenségi felhívás (bár annak mondta magát), hogy az egyetemi
hallgatók ne fizessék a tandíjat, vagy a TV előfizetők annak díját,
amikor nem értettek egyet a felsőoktatás vagy a média aktuális
politikájával és realitásaival. Nem volt polgári engedetlenség az
1990-es taxisblokád sem, mert hiányzott az alapvető jogok és az
alkotmányosság sérelmének eleme, és nem volt értelmezhető az
arányosság a jogellenes cselekmények és az üzemanyag-áremelés között
(Fekete, 2008.).
Ugyancsak a polgári engedetlenkedés és az
ombudsmankodás közösségét alkotja a két tevékenység szankcióhiányos
jellege. Az engedetlenkedő tevékenysége akadályozhat valamilyen
folyamatot, de nincsen rá jogilag halasztó hatálya. Ha azután a jog
megváltozik, akkor a korábbi illegális tiltakozás megítélése is
jogszerűre változhat. Hasonlóképpen az ombudsman kritikája, ajánlásai,
kezdeményezései sem rendelkeznek kötelező erővel. (Bizonyos tematikus
ombudsmanok, például nálunk az adatvédelmi és a zöld biztosok kötelező
hatósági döntéseket hozhatnak – de ez a hatósági profilnak az
ombudsmanival való, véleményem szerint szervetlen párosítását
mutatja.) Ezért is szorul rá mindkét tevékenység nagymértékben a
habermasi értelemben vett kritikai nyilvánosságra, és annak
mediatizált formáira is, hiszen a polgárok csak ily módon szerezhetnek
tudomást az ő alapvető jogaikat érintő engedetlenkedésről, illetve
ombudsmani tevékenységről. A média hadilábon áll a kritikai
nyilvánossággal, ezért azután a mai engedetlenkedők erősen építenek a
posztmodern mobilkommunikációs technológiák által biztosított
ellennyilvánosságra, illetve az ombudsmanok hazai és nemzetközi
kommunikációs hálózatokat építenek fel, médiastratégiát építenek ki,
megszólítják a polgárokat, a döntéshozókat és a kritikai
társadalomtudományokat. A civil jogvédelem és annak nyilvánossága mind
az engedetlenkedők, mind az ombudsmanok, mind a kvázi-intézményes
civil jogvédő szervezetek szócsöve. (Magyarországon például az Acta
Humana és a Fundamentum folyóiratok.)
Állam és civil társadalom
Az azonosság és a közösség azonban nem feledtetheti, hogy ha az
államot és a civil társadalmat Hegel módján vertikálisan értelmezzük,
akkor az ombudsmani intézmény és az engedetlenség egyaránt az állam és
a civil társadalom közötti közvetítő szférában helyezkedik el. Az
ombudsman azonban közelebb áll a „felső” pólushoz, az alkotmány, a
jogrend, a jogérvényesítés bürokratikus területeihez. Bár Hegel nem
ismeri el őket, de az engedetlenkedők az ő logikájával szemben
„alulról” szólítják meg az alkotmányosságot és a jogrendet, és
kívánják megváltoztatni azt.
Bár az, hogy mi van Hegelnél igazából, nehezen
megválaszolható a sokféle utólagos, konzervatív és forradalmi –
például Marx és Marcuse – értelmezők, valamint a különböző szövegek
radikális és konzervatív interpretációja miatt.
Hegel szerint „Minden népnek … olyan alkotmánya
van, amely neki megfelelő és neki való” (Hegel, 1971, 298.), tehát a
civil társadalom felléphet közvetlenül is annak megváltoztatására –
hangzik az aktivista értelmezés, amely azonban konzervatív felfogás
szerint nem lehetséges.
Az ombudsman és az engedetlenkedő egyaránt a
természetjogot, az univerzális emberi jogi normákat képviseli az állam
pozitív jogával és adminisztratív realitásaival szemben, de más
szerepkörben, eltérő adminisztratív-jogi feltételrendszerben működnek.
Erre utal a felelősség eltérő alakzata is. Az ombudsman felelősségre
vonása az általános szabályokon túli magas anyagi és eljárásjogi
küszöbök betartásával lehetséges, hiszen ő az intézményesített polgári
alkotmányos kritika funkcióját gyakorolja, és többletvédelemre van
szüksége a kritizált hatóságokkal és hatalmasságokkal szemben. Ezzel
szemben a polgári engedetlenkedő éppenséggel azért a plusz, avagy
kiegészítő megítélésért küzd, hogy köztörvényes, vagy szabálysértési
felelőssége ne a szokott jogi keretek között érvényesüljön, és
mentesüljön alóla azért, mert súlyosabb alkotmányos visszásságra hívja
fel vele a figyelmet. Például az ülősztrájkos blokád résztvevője
szabályt sért az élethez való jog érdekében a nukleáris hulladék
szállításával szemben, vagy a radikális állatvédők megsértik a
tulajdonhoz való jogot, amikor kieresztik, „felszabadítják” a
kísérleti patkányokat vagy nyulakat az ő életük védelmében.
Az állampolgári engedetlenkedőnek tehát igen magas
elkötelezettséggel és úgynevezett „civil kurázsival” kell
rendelkeznie, hogy vállalja azt a küzdelmet, amelynek révén megkísérli
tevőleges és nyilvános felelősségvállalással bebizonyítani, hogy adott
normák és jogviszonyok ellenkeznek az emberi jogok és az alkotmányos
demokrácia alapnormáival. Ha téved, ül és/vagy fizet, sokszor egész
életén át tartó stigmatizációval, vagy egzisztenciájának
fenyegetettségével. Az ombudsman elé bársonyszőnyeget terít az
alkotmányos demokrácia, védett pozícióból kritizálhatja az alkotmányos
és adminisztratív visszásságokat, felelősségre vonása ritka eset.
Azonban a szőnyeg széle világosan, jogilag jelzett, nálunk például nem
folytathat politikai tevékenységet, amely elsődlegesen a nem
részrehajló, politikailag neutrális kritikában kell, hogy
megtestesüljön. Az ombudsman bírálhatja az érvényes alkotmányos és
jogi normákat és gyakorlatukat, vizsgálhat, leleplezhet, iratokba
tekinthet, nyilvánosságra hozhatja azok tartalmát. Nem kell a tudatos
és önkéntes jogsértés buktatóit magára venni, kényelmes pozícióból
dolgozhat az alkotmányosság és a jog továbbfejlesztése érdekében.
A cél ebben ismét közös az elégedetlenkedővel.
Mindketten az alkotmányos jogfejlődés, az alkotmányos reform ügyét
szolgálják, leszámítva a polgári engedetlenségnek az ellenállással, a
forradalommal való, Gandhi nyomán kialakult koncepcióját. Úgy vélem,
hogy ez csak autokratikus, nem teljesen demokratizált rendszerekben
értelmezhető, és az alkotmányos demokráciákban, melyek körébe a
Freedom House szerint Magyarország is beletartozik, aligha. Jogállami
forradalmat 1989-ben itt ombudsman nélkül, és szórványos polgári
engedetlenkedéssel vívtak – mint például a gyülekezési törvény
hatályba lépéséig a nem engedélyezett tüntetések, vagy pártok
létrejötte a párttörvény előtt. 1996 óta működik Magyarországon az
ombudsman intézménye, amely már kezdettől fogva egyenrangúnak elismert
tagként részese az ombudsmanok globális és európai hálózatának.
Állampolgári engedetlenkedésről többször esett szó, mintsem hogy Rawls
definíciós modelljének megfelelően megvalósult volna (például a
NATO-csatlakozás ünnepségeinek megzavarásával), de előfordulása
marginális volt a magyar demokrácia történetében. A rendszerváltásnál
tehát jelen volt a polgári engedetlenség, de nem volt döntő
jelentősége; az elit reformkészsége, nyitása nagyon gyorsan új, vagy
megújuló legális kereteket teremtett. Az ombudsmani intézmény a
kilencvenes évek közepétől integráns része a magyar jogállami
demokráciának.
A civil jogvédelem és kritikai nyilvánossága (amely
a kritikus állam – és jogtudománnyal együtt az ombudsmani és az
engedetlenségi kultúra elengedhetetlen feltétele a politikai
kultúrában), támaszkodik az 1989 előtti hagyományokra, amelyek
átalakulva a posztmodern demokrácia magyar kultúrájának részeként az
új demokrácia fontos részét alkotják.
Az ombudsman, az engedetlenkedők, valamint a civil
jogvédők a jogállam realitásainak bürokratikus torzulásaival, a hazai
és a nemzetközi emberi jogi sérelmekkel, a demokrácia
megkérdőjelezésével szemben egy hajóban eveznek. Ebben a hajóban
azonban, ahol sokan elférnek, különböző szerepkörök vannak, amelyek
nem rendeződnek hierarchiába, és a hajónak nincsen mindenható
kapitánya. A hajó legénysége és tisztjei így együtt próbálnak
egyensúlyt teremteni a viharokkal és örvényekkel, a zátonyokkal és az
úszó jéghegyekkel szemben, és biztosítani a haladási irányt egy olyan
cél felé, amely Paine szép hasonlatának megfelelően olyan, mint a
Szent Grál: senki sem látta és érintette még meg, de tudjuk, hogy
létezik valahol, az emberi jogok egymásra vonatkozó érvényesülésének
harmonikus egységében, egy stabil demokráciában. Az út maga a cél, ide
csak a jogszerű út vezet a demokrácia és a jogállam vizein még akkor
is, ha a kritika és a megkérdőjelezés bizonyos normák, intézkedések
érvényességét absztraktan (ombudsman) vagy tevőlegesen (engedetlenség)
kétségbe vonja. A polgári engedetlenkedő, az ombudsman és a civil
jogvédő egyszerre in- és outsiderek saját hazájukban, mert a
kibontakozó globális civil társadalom, az emberek közötti kozmopolita
jogközösség polgárai, akik legitimitásukat – főként az autokratikus
rendszerekben – éppen a nemzetközi jogból és a globális civil
társadalomból merítik. Az engedetlenkedő és az ombudsman folyton
egyensúlyoz a belső jog és a nemzetközi jog, a pozitív jog és a
természetjog, a Múlt és a Jövő, a Kényszer és a Szabadság birodalmai
között. Nehéz és felelősségteljes feladat, amelyet mindegyikük a maga
módján igyekszik betölteni.
Kulcsszavak: állam, polgár, emberi jogok, ombudsman, engedetlenség,
legitimitás, legalitás, alkotmányosság, politikai kultúra
IRODALOM
Csapody Tamás (2002): Civil
forgatókönyvek. Századvég, Budapest
Csapody Tamás (2004): Ne az én nevemben.
Nyitott könyv, Budapest
Ebert, Theodor (1981): Gewaltfreier
Aufstand. Alternative zum Bürgerkrieg. Waldkircher Verlagsg, Waldkirch
Fekete, Sándor (2008): A polgári
engedetlenség elmélete és magyarországi gyakorlata In: A demokrácia
deficitje avagy a deficites hatalomgyakorlás. Szerk.: Csefkó Ferenc és
Horváth Csaba, Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Pécs-Baranyai Értelmiség Egyesület, Pécs, 2008. 263-279.o.
Gandhi Móhandasz Karamcsand (1987):
Önéletrajz. Európa, Budapest
Gandhi, Mahatma (1998): Az erkölcsiség
vallása. Farkas Lőrinc Imre K., Budapest
Habermas, Jürgen (1971): A társadalmi
nyilvánosság szerkezetváltozása. Gondolat, Budapest
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1971): A
jogfilozófia alapvonalai. Akadémiai, Budapest
József Attila (1967): Eszmélet. In: József
Attila Összes versei. Szépirodalmi, Budapest, 296.
Kleger, Heinz (1993): Der neue Ungehorsam.
Campus, Frankfurt am Main
Majtényi László (1992): Az ombudsman.
Közgazdasági és Jogi, Budapest
Majtényi László (2009): Adatvédelem,
információszabadság, ombudsmankodás. Élet és Irodalom. 2009. január
16.
Marcuse, Herbert (1992): Ész és
forradalom. Gondolat, Budapest
Marx, Karl (1957): A hegeli jogfilozófia
kritikájához. Marx–Engels művei 1. Kossuth, Budapest, 378–392.
Miller, William Robert (1968): Martin
Luther King. Discus Books, New York
Paine,Thomas (1995): Az ember jogai.
Osiris, Bp.
Rawls, John (1997): Az igazságosság
elmélete. Osiris, Budapest, 455–465.
Thoreau, Henry David (1990): A polgári
engedetlenség iránti kötelességről. Európa, Budapest
|
|