segédszemélyzet (pl. laboratóriumi asszisztensek)
bérét, illetve a pénzügyi lehetőségektől függően dologi és beruházási
kiadásokat kell hogy fedezzen.
A pályázati ciklus eleve magában hordoz egy időszakonkénti
felülvizsgálatot, amelynek alapján indokolt esetben a kutatócsoport
felszámolható. Ezt úgy célszerű időzíteni, hogy felszámolás esetén
biztosítani lehessen a csoport számára legalább egy éves átmeneti
időt. Ezzel összefüggésben megfelelő szabályozás kell arra, hogy a
határozatlan időre kinevezett kutató a felszámoláskor egy másik
csoporthoz csatlakozhasson. Végső esetben az is elképzelhető, hogy
függetlenített kutatóként az adott egyetemi kutatóhelyen marad.
A fentiek bevezetése esetén fontos szempont, hogy a
TKI-költségvetésben a pályázathoz szükséges mozgástér megmaradjon. A
jelenleg 364 kutató közül 27 tudományos tanácsadó és 107 tudományos
főmunkatárs. Ez azt jelenti, hogy a határozatlan idejű alkalmazások az
állomány legfeljebb 38%-át érintenék, tehát a rugalmasság megmaradna.
Annak érdekében, hogy ez a későbbiekben is így
maradjon, a határozatlan idejű alkalmazások (újbóli) bevezetésének
ésszerű feltétele egy erős minőségi követelményrendszer felállítása. A
határozatlan idejű főmunkatársi állásokat pályázati rendszerben
célszerű betölteni a státusok megüresedésének ütemében. A pályázók
rendeletben előírt minősítésére a Hálózati Tanács független
szakértőket kérne fel, a minősítés maga az egyetemi habilitációhoz
igazodó tudományos követelmények alapján történhet, a pályázó
tudományos életrajza, publikációs és hivatkozási listája, valamint
eddigi tudományos eredményeinek rövid (két-három oldalas) szöveges
összefoglalása alapján. A végső döntést, akárcsak jelenleg, a Hálózati
Tanács hozná meg. A jelenleg létező főmunkatársi
szerződéseknél sem az a kívánatos eljárás, hogy automatikusan
visszaminősüljenek határozatlan idejűvé; a kinevezéseknél már ezen
esetekben is a fenti eljárást indokolt követni.
Az MTA doktorai esetén a kormányrendelet alapján a
tudományos tanácsadói kinevezésnek automatikusan kell történnie.
Ugyanakkor, mivel egy jóval szigorúbb minősítésen estek át,
szerződésük eleve határozatlan idejű kell legyen.
A másik lényeges kérdés az előléptetések pénzügyi
fedezetének megteremtése. Ami az elmaradt előléptetések problémáját
illeti, rövid távon csak a TKI pótlólagos finanszírozása jelenthet
kiutat.12 A
következő pályázati forduló kiírásakor lényeges szempont, hogy a TKI
mindenképpen képezhessen tartalékot; ez nemcsak az esedékes
előléptetések miatt indokolt, a költségvetés minimális flexibilitása a
normális működés alapvető feltétele. Amennyiben ez a mozgástér
megfelelő szintű, ennek segítségével véghezvihető a kutatócsoportok
szükséges átalakítása, összevonása, megszüntetése, valamint
(célszerűen a pályázati fordulókhoz kapcsolódóan) új kutatócsoportok
alapítása.
Összefoglalva: míg a pályázati rendszer átalakítása
örvendetes elmozdulást jelent a teljesítményorientáltság és a rendszer
dinamizálása felé, a már létező kutatócsoporti hálózat lényeges
sajátosságainak figyelmen kívül hagyása súlyos feszültségekhez
vezetett, amelyek orvoslása elsőrendű és sürgető feladat.
A szerző köszönetet mond Idei Miklósnak, a TKI igazgatójának a
készséggel rendelkezésre bocsátott adatokért és egyéb
háttérinformációkért; Rácz Zoltánnak és Bajnok Zoltánnak a
kézirathoz fűzött megjegyzésekért, valamint az Elméleti Fizikai
Kutatócsoport kollektívájának azokért a diszkussziókért, amelyek
hozzájárultak a fenti javaslatok kidolgozásához.
Kulcsszavak: támogatott kutatócsoportok, Támogatott Kutatóhelyek
Irodája (TKI), pályázati rendszer, költségvetési kérdések,
finanszírozási modell, kutatói életpályamodell, tenure
LÁBJEGYZETEK
1 A létszámadatok a
TKI-tól származnak.
<
2 Lásd a kutatócsoporti
pályázat eredményhirdetését; Akadémiai Értesítő. LV/2006, 9, 120–123.,
valamint
WEBCÍM >
|
<
3 A kutatócsoportok 2006.
évi teljes támogatására vonatkozó adat a TKI-tól származik. A
költségvetési törvényben a TKI számára biztosított központi
költségvetési támogatás évek óta nominálértékben lényegében
változatlan, illetve 2006 óta kismértékben csökkenő tendenciát mutat
(2004: 2009,2 MFt; 2005: 2107,7 MFt; 2006: 2074,3 MFt; 2007: 2053,0
MFt, 2008: 1979,3 MFt). A kutatócsoportok támogatásán felül ez a keret
az iroda költségeit, illetve a központilag folyósított kifizetéseket
(például jubileumi jutalmak) tartalmazza.
<
4 Akadémiai Értesítő.
LV/2006, 3, 41–46.
<
5 Jellemző tendencia, hogy
miközben egyre nagyobb hiány mutatkozik az oktatási feladatok
ellátásához szükséges minősített oktatói létszámban, új alkalmazásra
(különösen vezető oktatói szinten) kevés vagy szinte semmilyen
lehetőség sem adódik. Sok esetben a nyugdíjas kollégák bevonása
elengedhetetlen a zökkenőmentes oktatási tevékenységhez.
<
6 További 63 fő esetén a
határozatlan idejű munkaviszony átszervezés miatti felmentéssel szűnt
meg. A létszámcsökkentés kiadásaira a PM külön erre fenntartott
keretéből 342 MFt-ot fordítottak. Forrás: az MTA főtitkárának
előterjesztése a 2006. évi költségvetés végrehajtásáról,
WEBCÍM >
|
<
7 A TKI sajátossága, hogy
nem folytathat például vállalkozói jellegű tevékenységet, így
gazdálkodási lehetőségei (például a kutatóintézetekkel
összehasonlítva) erősen korlátozottak.
<
8 A szerző ebben a
kérdésben személyesen is érintett.
<
9 Lásd a többször
módosított 49/1993. (III. 26.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdését.
<
10 Az új pályázati
rendszer bevezetése előtt a TKI-nál is ez volt a kinevezési gyakorlat.
<
11 Ezzel nem kívánom
kisebbíteni vagy letagadni, hogy az akadémiai kutatóintézetek is
gyakran súlyos finanszírozási gondokkal küzdenek.
<
12 A valódi megoldásnak
nem tekinthető (és morálisan rendkívül negatív hatású) további
létszámleépítés nem javít a pénzügyi helyzeten, mert határozott idejű
szerződé-seknél egyévi teljes illetményt ekkor is ki kell fizetni.
<
|