Ezerarcú humor
A nemrégiben megjelent tanulmánykötet az I. Magyar Interdiszciplináris
Humorkonferencián elhangzott előadásokat gyűjti csokorba. A szerzők
között számos tudományterület művelői képviseltetik magukat, a
nyelvészeti és történeti tárgyú értekezések mellett például helyet kap
a könyvben több pszichológiai tárgyú írás is.
Az írások közös nevezője a humor. Bármely
szempontból közelítjük meg a humort mint tudományos érdeklődés
tárgyát, valószínűsíthetjük, hogy a területen tevékenykedő kutatók
témaválasztását elsősorban a személyes élmények, különösen a humor
szeretete irányíthatta. A humor ugyanis átszövi mindennapjainkat. A
gyermeki kommunikációnak és a felnőttkori társalgásnak is alapvető
összetevője, sokszor az a szükséges plusz, ami megszínesíti számunkra
a mindennapok egyhangúságát. Felvidít, ha rossz a kedvünk, ha elnyomva
érezzük magunkat. Közösségi érzést és közös élményeket teremt azokkal,
aki hozzánk hasonlóan „értik a viccet.
A humor hatásmechanizmusát több szempontból elemző
kötet első témaköre a viccek történelmi, társadalmi beágyazottságát
taglalja. A történelmi visszatekintés az elmúlt évszázad számos, a
magyar társadalomra befolyást gyakorló történelmi eseményéhez
kapcsolódó viccet, vicctípusokat mutat be (például Küllős Imola az
1956-os forradalom és a „legvidámabb barakk” humoráról).
Megismerhetjük belőlük az adott történelmi korszakokra jellemző élet-
és gondolkodásmód egyik fontos szeletét, egyfajta esszenciáját. Ezt
jól példázza a Küllős Imola által közölt egyik, az ötvenes évekből
származó vicc:
„Két ember beszélget a villamoson. Az egyik feltesz
egy kérdést: Mi a különbség Kína és Magyarország között? Majd meg is
válaszolja: Kína a mosoly országa, ami meg nálunk folyik, az kész
röhej. Odalép egy harmadik utas, és azt kérdi: Hát azt tudja-e, hogy
mi a különbség a villamos és maga között? – A villamos tovább megy,
maga pedig velem jön.”
A témakör záró dolgozatából (Hidasi Judit), arról
értesülhetünk, hogy „Miért nem nevetnek a vicceinken a japánok?”. A
szerző végigveszi azokat a kulturális különbségeket, amelyek
meghatározóak lehetnek abban, hogy a nyugati és a keleti (elsősorban a
japán) emberek milyen jellegű humort értenek és használnak a
mindennapjaik során. Szemléletes példákkal támasztja alá azt az
állítást, hogy a humor ugyan mindkét kultúra tagjainak fontos, de nem
feltétlen ugyanazt értjük jó humor alatt. Az univerzalitás és a
kulturális meghatározottság jelen esetben is az elemzés nem egymást
kizáró-, hanem egymást kiegészítő szintjeként jelenik meg, melyek
közül mindkettő szükséges egy adott jelenség (esetünkben a humor)
teljesebb tudományos megértéséhez.
A következő írások a nyelvi humor mögöttes
folyamatai magyar és idegen nyelvű meghatározóit tárják fel, ezt
követően pedig az irodalmi szövegekben megjelenő humor kerül
szemléltetésre. Helyet kap itt a szójátékok több szempont mentén
történő elemzése (például Bartha Péter és munkatársai a közmondások
tréfás elferdítésének lehetséges módozatairól), valamint a vallásos
viccekben használt egyházi terminológia (Molnárné László Andrea)
éppúgy, mint a reformkorból származó vicces találós kérdések
bemutatása (Vargha Katalin). Haas Andrea dolgozatából megtudhatjuk,
hogy a szóvicceknek az írott sajtóban betöltött funkciója elsősorban a
figyelemfelkeltés, amelynek különféle módozatai vannak. A
fejtegetésben bemutatott példák hozzásegíthetnek napjainkban a
reklámokban tapasztalt, már-már járványszerű szóvicc-dömping okainak
jobb megértéséhez.
Ezt követően a humor néhány jellegzetes formája
más, részben nem magyar nyelvterületről származó példákon keresztül
kerül bemutatásra (például Dési Edit az orosz fekete humor
kialakulásáról írt, frappáns versfordításokat tartalmazó dolgozata).
A „Humor és nyelvészet” témakör többek között a
nyelvészeti humorkutatás irányzatait (Riszovannij Mihály), a viccek
„anatómiáját” (Lendvai Endre), valamint a humornak a tanulási
folyamatban játszott szerepét (Séra László) mutatja be. Schnell
Zsuzsanna a humor értelmezésének kognitív stratégiáit bemutató
cikkéből kiderül, hogy több neuropszichológiai rendellenességben is
tünetként jelenik meg a humor megértésének képtelensége (például:
autizmus, Williams-szindróma). A szerző által említett
neuropszichológiai és kognitív fejlődéslélektani eredmények a humor
mechanizmusának egyik fontos kutatási irányvonalát jelenítik meg.
A kötetet két, szintén nagy érdeklődésre számot
tartó dolgozat zárja Nemesi Attila László (Kabos Gyula nyelvi humora
filmalakításaiban) és Pálfi Melinda (A humor és a televíziós reklámok
viszonyáról) tollából.
Az utóbbi évtizedben a humor tudományos igényű
vizsgálata egyre inkább az érdeklődés homlokterébe került, amit ékesen
bizonyít a témával foglalkozó pszichológiai és nyelvészeti tárgyú
publikációk megjelenése számos elismert nemzetközi tudományos
folyóiratban. Megváltozóban az a szemlélet, mely szerint a humor
kutatása nem „komoly dolog”, azzal komoly ember nem foglalkozik. Ezen
érvelés cáfolataként említhető az a tény, hogy a humor mechanizmusának
megértéséhez számos kutatólaboratóriumban már a legmodernebb kísérleti
pszichológiai és kognitív idegtudományi eszközöket (például: PET,
fMRI) hívják segítségül.
A humort vizsgáló kutatóknak persze még ma is
sokszor szembe kell nézniük azzal az elvárással, hogy „ami a humorról
szól, az vicces is kell legyen.” Nem mindig vicces a vicc tudománya,
ahogy a tudomány általában nem az, viszont a témából adódóan könnyen
érdekessé tehető. Az embereket érdekli a humor, fontosnak tartják a
baráti és a partnerkapcsolataikban is, minden eddig ismert kultúrában
egyaránt. Ez az univerzális preferencia azt jelzi számunkra, hogy nem
egy ad hoc, kizárólag önmagáért élvezetes jellegről lehet szó, hanem
ennek hátterében értékes információk rejtőzhetnek a fajunk
viselkedését minél teljesebben megérteni szándékozó kutatók számára.
A humor összetett jelenség, sok megjelenési formája
és meghatározója ismert. Ennek megfelelőn számos aspektusból
vizsgálható, az elemzés különféle szintjei nem egymást kizáró, hanem
egymást kiegészítő értelmezésekhez vezethetnek. Minél többet megtudunk
a humor nyelvi, pszichológiai, történeti és egyéb szinteken
megmutatkozó összetevőiről és működési módjáról, annál teljesebbé
válhat az a kép, amely az összetettségében talán leginkább unikális
emberi jelleg hátteréül szolgál. E folyamat fontos lépése, hogy a
magyarországi tudományos diskurzusba is bekerült a téma, amelynek első
kézzelfogható jeleként mindenképpen üdvözlendő e hiánypótló
gyűjteményes kötet. Reméljük, hogy ez „csak” az első lépés azon az
úton, amelyen haladva a hazai kutatók a témában rejlő ígéretes
lehetőségek mind nagyobb hányadát fogják kiaknázni tudományos
igénnyel. (Daczi Margit – T. Litovkina Anna – Barta Péter
szerkesztők: Ezerarcú humor – Az I. Magyar Interdiszciplináris
Humorkonferencia előadásai. Budapest: Tinta Könyvkiadó, 2008, 318 p.)
Tisljár Roland
SZTE BTK Pszichológiai Intézet
Zsidai Ágnes: A tiszta jogszociológia
A monográfia voltaképpen egyetlen munka kimerítő rekonstrukciójára
vállalkozik: a jogbölcselő Horváth Barna harmincas években keletkezett
jogszociológiai főművének a teljességre törekvő elemzését nyújtja. Az
eredetileg német nyelven megjelent opust (Rechtssoziologie:
Probleme der Gesellschaftslehre und der Geschichtslehre des Rechts,
Berlin-Grunewald: Verlag für Staatswissenschaften und Geschichte,
1934) másfél évtizede éppen maga Zsidai Ágnes fordította le magyarra
és látta el alapos előszóval (Jogszociológia: A jog társadalom- és
történelemelméletének problémái, Budapest: Osiris, 1995). A
fordítási munkálatok idején – azoknak mintegy önállósult
„melléktermékeként” – született meg a mű szövegének ez a részletező
analízise. A szerző kandidátusi disszertációjaként is szolgáló munka
akkor kéziratban maradt: jelen kötet nem más, mint annak a
nagytanulmánynak valamelyest továbbfejlesztett – az azóta született
szakirodalmat földolgozó és magába építő – változata.
Kötetével Zsidai – bár e feladatot úgymond
alkatilag idegennek érzi önmagától – afféle „ellen-ideológiai
kritikát” művel: vállalkozásának eminens célja, mint az Epilógusban
határozottan meg is fogalmazza, hogy a szocialista jogelmélet súlyosan
torzító Horváth Barna-képét újrarajzolja, illetve átfogóbban
közreműködjön a mesterségesen megszakított magyar jogbölcseleti
tradíció újjáélesztésének kísérletében. A magyar jogbölcselet
hagyománya, tudni kell a dologról, valóban a magyar
gondolkodástörténet kivételesen gazdag részhagyománya, és a
marxista-leninista világnézet uralomra jutásával valóban rendkívül
brutális megsemmisítés áldozatává válik. A múlt század első felének
magyar jogbölcselete tehát, egyfelől, a magyar filozófiai gondolkodás
szomorúan ritka kontinuus tradícióinak egyike: olyan tudatosan ápolt
és továbbadott gondolati örökség, amely a századelőtől a második
világháború utáni időszakig – Pikler Gyulától és Somló Bódogtól Moór
Gyuláig és Horváth Barnáig – ível, mindenkor önmagába építve a
kortársi filozófiai irányok hatását, a pozitivizmustól a
neokantianizmuson át a különféle „poszt-neokantiánus” vonulatokig. A
marxista-leninista jogelmélet pedig, másfelől, éppen ennek a
tradíciónak a megsemmisítésére építi saját önazonosságát: a korszak
legtekintélyesebb jogfilozófusának eredetileg az ötvenes években
megjelent, de a nyolcvanas években változatlanul közreadott – az
ideologikusan dogmatikus jogszemlélet valamennyi ismertetőjegyét
koncentráltan fölmutató – nagymonográfiája, figyelemre méltó módon, a
polgári jogbölcseleti hagyománynak nem is annyira bemutatását, mint
inkább közvetlen denunciálását célozza. Nos, a fölvillantott
körülmények között Zsidai munkája érthetően azzal az intencióval
készült, hogy közreműködjön a megtört gondolkodástörténeti hagyomány
helyreállításában és – idézzük – a „magyar jogbölcselet történetileg
is megalapozott öntudatának és kontinuitásának” megteremtésében.
A könyv hőse, Horváth Barna alighanem az említett
vonulat legeredetibb alakjának mondható: a hazai gondolkodástörténet
azon kevés óriásának egyike, akit méltán lehet valóban „zseniálisnak”
minősíteni. Tehetségét valószínűleg éppen szabálytalansága teszi
rendkívülivé: munkásságának eredetisége főként a műfaji-diszciplináris
határok átlépésének eleganciájában, illetve a különféle gondolati
hagyományok közötti közvetítés képességében nyilvánul meg. A
műfaji-diszciplináris határokat számos művében átlépi: ifjúkorában
versírással próbálkozik, tanulmányai gyakran irodalmi
stílusfordulatokkal ékesek, a történelem két mintaértékű perét elemző
jogbölcseleti könyve a tudomány és az irodalom összekapcsolásával
kísérletezik, az angol jogelméletet ismertető monográfiája a
bemutatott szerzők színes portréival is szolgál, életében kiadatlanul
maradt önéletrajza pedig gondolkodásának olvasmányélményként is
páratlanul élvezetes dokumentuma. A különféle gondolati hagyományok
közötti közvetítés képességének legeredetibb megnyilvánulása pedig a
munkásságának középpontjában álló „szinoptikus jogelmélet”: ez, a
tények és az értékek, a Sein és a Sollen egymástól szigorúan
elválasztott világát az alanyi szemléletben „egybelátó” teória
egyfelől a kontinentális-neokantiánus értékfilozófiai örökség,
másfelől az angolszász esetjogi jogszemlélet hagyományainak
összekapcsolásával fogalmazódik meg.
Zsidai kötete – ismételjük – nem életrajzi
nagymonográfia: nem követi tehát végig az életút összes szakaszát, és
nem megy végig az életmű valamennyi darabján. Egyetlen művet von
részletes vizsgálat alá: az említett jogszociológiai főművet, és
egyetlen elméletet nagyít ki: a mondott „szinoptikus” elméletet. A
főmű és a „szinoptikus” elmélet interpretációját előkészítendő azonban
bevezető fejezetet szentel a gondolkodó alakjának és az őt körülölelő
társadalomtörténeti és eszmetörténeti szituációnak. A kötet
ilyenformán két nagyobb egységre oszlik: az első „A személyiség és
kora”, a második „A mű rekonstrukciója” címet viseli. A két egység
ugyanakkor természetesen nem azonos terjedelmű és súlyú: az előbbi
valóban csak a bevezetés szerepét játssza – az a funkciója csupán,
hogy az immanens szövegelemzést az interpretáció transzcendens
szempontjaival alapozza meg.
A bevezető fejezet a műelemző fejezethez képest
ennek megfelelően nagyobb mértékben támaszkodik korábbi
földolgozásokra. A „személyiséget” elsősorban a korábban említett –
sokáig kéziratban rejtőző – szellemi önéletrajzot fölhasználva
rajzolja meg. Portréjában egy kivételesen nagy tehetségű gondolkodó
alakja körvonalazódik, aki lassan és nehezen találja meg a tehetsége
kifejtéséhez szükséges terepet, hogy aztán amikor megtalálja, hamar
újra el is veszítse. Jogi tanulmányai végeztével hivatalnok lesz, s
már elmúlik harminc éves, mire – egy hosszú nyugat-európai
tanulmányútját követően – tudományos pályára kerülhet. Mentora és
karrierjének segítője, az idősebb pályatárs, Moór Gyula azonban
hamarosan elfordul tőle: a korszak legtekintélyesebb jogfilozófusának
ítélete pedig elvágja előtte a további előrejutás útját. A háborút
közvetlenül követő években átmenetileg ismét térhez jut – akadémikus
lesz és politikai szerepet is vállal –, a koalíciós évek elmúltával
azonban megint elfogy körülötte a levegő. Az amerikai emigrációban
végül tudományos munkájának folytatásához szükséges intézményekre
talál ugyan, az életművének kiteljesítéséhez szükséges szellemi
közegre azonban nem. A „kor” bemutatása során a szerző arra a két
paradigmára koncentrál, amelyeknek – ahogy fogalmazza – a
„metszéspontján” születik meg a „szinopszis” elmélete: egyfelől a
neokantiánus, másfelől a „pragmatikus-empirikus” jogszemléletet
ismerteti tehát. Kettő közül az előbbi látszik az egyszerűbb
problémának. A korszakban a jogelmélet fogalmi kereteit ugyanis a
neokantianizmus határozza meg: a jog magatartásokat és szabályokat
egyaránt magában foglaló jelenségvilága eszerint a „valóság” és
„érték” fogalmi dualitásában ragadható meg, a jogtudomány pedig a
„valóságtudományokkal” szembeállított „értéktudományok” egyikének
minősül. Az érdekesebb kérdés inkább a „pragmatikus-empirikus”
paradigma: hogy tudniillik ez miféle irányokat foglal magában, és hogy
Horváth miért épp ezzel látja jónak kiegészíteni a neokantiánus
örökséget. Zsidai válasza szerint ez a paradigma – szemben a
neokantiánussal – nem homogén irányzatként fogható föl, hanem jogi
jelenségek sajátos megközelítésmódjaként határozható meg, szoros
összefüggésben a jogtudomány szociologizálódásának tendenciájával. A
kötet nagyobb, műelemző fejezete ellenben egyértelműen önálló
kutatásokra támaszkodik. Rendkívül szubtilis – láthatóan a mű
fordításának tapasztalatai nyomán is formálódott – gondolatmenetét itt
most nincs terünk rekapitulálni. Annyi bizonyosnak látszik, hogy ez a
gondolatmenet – magának az elemzett műnek a logikájával adekvátan –
egyszerre árul el filozófiai tájékozottságot és egyszerre érvényesít
par excellence jogi szemléletet. Beállításában a Horváth művében
érvényesített „szinopszis” a jog elméletének egyszerre nyújtja
lételméleti, ismeretelméleti és axiológiai megalapozását: integráns
módon egymásra vonatkoztatva őket, képes kiküszöbölni a három
bölcseleti megközelítés egyoldalúságait.
Zsidai Ágnes könyve nagyigényű munka. Nem
helyettesíti ugyan a Horváth Barna életművének egészét
szisztematikusan földolgozó majdani nagymonográfiát, ám bizonnyal a
jövőben megkerülhetetlen hozzájárulással szolgál ahhoz. Jó szívvel
elmondhatjuk róla: maradéktalanul elvégzi maga szabta feladatát – az
„ellen-ideológiai kritika” jegyében újrarajzolja Horváth Barnáról
alkotott képünket. (Zsidai Ágnes: A tiszta jogszociológia: Horváth
Barna szinoptikus jogbölcselete, Budapest: Szent István Társulat,
2008.)
Perecz László
filozófiatörténész
A megismerés új útjai
A közös pont, amelyre Kondor Zsuzsa angol nyelven megjelent esszéi
visszavezethetőek, az a meggyőződés, hogy „a kommunikációs
technológiai nézőpont új megvilágításba helyezi a hagyományos
filozófiai vizsgálódásokat” (vii). A kiinduló tézis szerint az
emberiség rendelkezésére álló mindenkori kommunikációs technológiák
alapvetően befolyásolják, sőt meghatározzák, milyen tartalmak
(gondolatok, eszmék, fogalmak stb.) fejezhetőek ki, illetve juthatnak
egyáltalán az eszünkbe. A kötetbe gyűjtött írások ezen tézis
következményeinek vizsgálatára vállalkoznak, vagyis „az egyén kognitív
mintázataira és a társadalom intézményes kereteire gyakorolt
hatásokat” (124) kívánják megvilágítani. A tizenöt esszé gyakorlatilag
a keletkezés időrendjében követi egymást, így egy lehetséges
gondolkodói út bejárását is kínálják az írásbeliség kultúrtörténeti
kutatásától az MMS-használat funkcionális elemzésén át a mobil tanulás
(m-learning) vizsgálatáig.
|
|
A kérdésfeltevés eredeti hátterét természetesen a
Balogh József és Hajnal István nevével fémjelzett magyar, illetve a
Harold Innis, Eric Havelock és Walter J. Ong munkásságában
megtestesülő nemzetközi kommunikációtörténet-kutatói hagyomány adja,
amelynek közös kiindulópontja, hogy az írásbeliség kora előtti
szóbeliség alapvetően eltérő kognitív struktúrákat tett lehetővé, s
hogy az elektronikus kommunikáció felemelkedése számos tekintetben
visszatérést jelent a kezdetekhez. Kondor Zsuzsa itt terminológiai
újítást is javasol: a kort, amelyben élünk, szívesebben tekinti a
másodlagos írásbeliség korának, amelyet „az írásbeliség racionalitása
jellemez, ugyanakkor lehetőséget ad a multimodális kiterjesztésre a
kommunikációtechnológiai változásokból fakadóan” (viii).
A lehetséges kiterjesztések sorából a szerző
számára meghatározó modus egyértelműen a képi. Az információ
tárolásának e módja állítódik szembe a szövegessel, így közvetve a
kogníció nonverbalitása is a tét. Az a kérdés tehát, hogy mindaz, amit
ma racionális, illetve tudományos gondolkodás alatt értünk, mennyire
kötődik szorosan az írásban rögzített nyelv közegéhez, vagy vannak a
folyamatnak olyan szeletei, ahol az alfabetikus kód alkalmazása
esetlegesnek, netán csak a körülmények által ránk erőltetettnek
bizonyul. A probléma vizsgálata olyan további kérdéseket vet fel, mint
hogy van-e az emberi észlelésben elsőbbsége a képiségnek? Egy ilyen
alapvetően képi jellegű észlelésnek megfeleltethető-e valamiféle képi
reprezentáció? Ezekből következően kellene-e elsőbbségének lennie az
emberi kommunikációban, azaz állítható-e, hogy a képi
információközvetítés hatékonyabb, mint a szöveges? Beszélhetünk-e
arról, hogy a vizualitásnak a mindennapi kommunikációnkban
tapasztalható fokozatos térnyerése visszahat a fogalmi gondolkodás
folyamataira? Szükségessé teszi-e a megváltozott
kommunikációtechnológiai környezet egy új, neki megfelelő
ismeretelmélet kidolgozását?
Kondor Zsuzsa mindezen kérdésekre határozott
igennel felel, s az egyes tanulmányokban eme meggyőződéseit igyekszik
érvekkel alátámasztani. Mindezek során kirajzolódnak a szerző
egyértelmű preferenciái: a mindennapi tapasztalat világa az elvont
tudományossággal szemben, a képi információközlés az alfabetikus
írásossággal szemben, a holisztikus megközelítés a dualisztikus
szemlélet ellenében a metafizika és az ismeretelmélet terén egyaránt.
A megismerést egy megismerő szubjektum és egy tőle elszigetelten,
függetlenül létező megismerendő objektum kapcsolatba lépéseként
elgondoló karteziánus modellel szemben a megismerő alanynak a
megismerés közegébe való beágyazottságát hangsúlyozza. Az
objektivizmus elutasítása azonban nem szubjektivizmushoz vezet, Kondor
a huszadik század második felében divatos relativizmus helyett az
ezredfordulón divatossá vált realizmus mellett teszi le a voksát.
Olyan modellt keres, amely képes biztosítani az információ torzulás-
és veszteségmentes átvitelét a külvilágtól a fogalmakig. Úgy látja,
hogy a kognitív tudomány keretei alkalmasak arra, hogy megnyugtató
módon számot tudjunk adni megismerési folyamatainkról. Első számú
kedvence George Lakoff, akinek elképzelései visszatérő elméleti
alapvetéséül szolgálnak az utolsó tanulmányoknak. A fő állítás
leegyszerűsítve, hogy a gondolkodási folyamatok szétválaszthatatlanul
összekapcsolódnak az érzékelés motoros folyamataival, azok pedig a
külvilág mozgásaival. Nyelv, gondolkodás és világ így „egybeesnek”.
(151-152)
A szerző metafilozófiai álláspontja szerint az
írásbeliség legnagyobb „bűne” annak sugalmazása, hogy létezik elmélet
gyakorlat nélkül, hogy az elme működtetésének feltétele a test
„kikapcsolása”. (142) Bergsonra, Deweyra, Heideggerre és
Wittgensteinre hivatkozva a kommunikáció természetes közösségi terében
élő és mozgó ember képe mellett érvel. Innen nézve azonban egy másik
értelemben is beszélhetünk a mobilkommunikációs eszközök kapcsán
kognitív forradalomról, amennyiben azt állítjuk, hogy alapvetően
átalakítják egyéni érzékelési-észlelési terünket. Szigorúan véve már
nagyon régóta nem beszélhetünk tiszta észlelésről, a technológiai
fejlődés nyomán újabb és újabb eszközök révén próbáljuk kitágítani az
emberi érzékelés határait, ami társas szerveződéseinket és kulturális
produkciónkat is folyamatosan alakítja. Ennek megfelelően a
kibontakozó koncepció fontos építőköveiül szolgálnak Merlin Donaldnak
a kognitív evolúcióról, Michael Tomasellónak a kultúra mediális
fázisairól szóló elgondolásai, de fontos szerep jut Robin Dunbar
„társas agy” elméletének is.
Kondor Zsuzsa a másodlagos írásbeliség fogalmában is azt hangsúlyozza,
hogy az alfabetikus érvelő közlés dominanciája ellenére vagy mellett
az új kommunikációs technológiák képesek a tapasztalat közvetlen (nem
verbalizált) továbbítására. (157) A legújabb technológiák pedig azért
érdemelnek kitüntetett figyelmet, mert alkalmasak arra, hogy az emberi
és technikai evolúció során létrejött észleleti lehetőségek
összességét egyesítsék magukban. Ezáltal a ma és a holnap
multimediális mobilkommunikációs eszközei magánjellegű élményeink
társas megosztásának elsőszámú közvetítőivé válnak – indokoltnak
látszik tehát, hogy felmérjük, miként alakítják át kapcsolatainkat és
a világról alkotott képünket. (Kondor Zsuzsanna: Embedded Thinking.
Multimedia and New Rationality, Frankfurt am Main: Peter Lang, 2008.)
Golden Dániel
MTA Filozófiai Kutatóintézet
Kölcsönösen alkotmányozott létmódok
és létlehetőségek
Legújabb kötetében Király V. István tulajdonképpen az előző
köteteiben – azoknak szinte mindegyikében1
– elkezdett gondolatfonalakat sodor tovább és vezet egybe: a
történelemről, a halálról és a szabadságról. A kötet három, csak
látszólag elkülönülő fejezetből és két függelékből áll. Miért csak
látszólag különülnek el ezek a fejezetek? Először is, mert a már
említett három alapvető emberi létmód és létlehetőség kölcsönös
alkotmányozásáról szól mindhárom. Másodszor, mert kölcsönös
eredeztetésük felmutatása érdekében a szerző úgy sodorja
gondolatfonalait és érveit, illetve azok úgy sodorják őt magát, hogy
egyrészt valóban elvezethessenek egymáshoz, másrészt viszont
felmutathassák mihozzánk tartozó és tőlünk elválaszthatatlan
mivoltukat is. Mindeközben szüntelenül fel vagyunk szólítva arra, hogy
engedjük gondolatainkat együtt sodortatni az itt felvetett
kérdésekkel, ami persze nem jelent mást, mint együtt kérdezni a
szerzővel. De lássuk részletesebben, mit is kell (a szó legszorosabb
és legsürgetőbb értelmében) nekünk (is) kérdeznünk!
A kötet első fejezete a történelemnek nem a vezérfonalát, nem a végét,
nem eseményeit vagy annak puszta meghatározását, hanem eredetét és
lényegét célozza. Már a fejezetcím (Halál és történelem – Prolegoménák
egy „történelemfilozófiai” illetve történelemontológiai lehetőséghez)
és egy hozzáfűzött lábjegyzet figyelmeztet arra, hogy itt nem
diszciplináris értelemben felfogott „történelemfilozófiáról” lesz majd
szó, hanem a történelem létmivoltára éppen létmódszerűen kérdez
gondolataiban a fejezet, azaz tulajdonképpen azt célozza
megvilágítani, hogy miképp tartozik hozzánk egzisztenciálisan és
ontológiailag a történelem és a történetiség. A hagyományos „Mi a
történelem?” kérdés tehát egy másikkal egészül ki: „Miért, miből
eredően van egyáltalán történelem?”. Ez utóbbi vezet ugyanis el egy
olyan történelemfilozófiai lehetőséghez, amely tulajdonképpen inkább
ontológia. Azért ontológia, mert a történelmet magát a létrejötte és
lényege felől gondolja el, mint az embernek nevezett létező egyik
alapvető, őt a többiekkel kölcsönösen együtt-alkotmányozó létmódját és
– következésképpen – létlehetőségét is. Nos, ha a történelem sajátosan
hozzánk tartozik, a mi lehetőségünk (hiszen bár a köveknek is lehet
történetük, nincsen és nem is lehet nekik történelmük), akkor ennek a
lehetőségnek ugyancsak sajátosan kell összefüggésben lennie más
létlehetőségeinkkel is. És mivel a történelem tulajdonképpen egy véges
lény végességéhez viszonyuló dolgainak történése, történelme csakis
egy véges, azaz halandó lénynek lehetséges. Vagyis az ontológiai
kérdezés horizontjában az derül ki, hogy a történetiség lényegével
kapcsolatban a halál történeti megértésének és kutatásának van
ontológiai és strukturális kitüntetettsége, hiszen a halál megalapozza
az emberi történelmet és történetiséget magát.
A történelem régebben vagy manapság bevett
megközelítéseit és témáit a szerző egytől egyig visszavezeti ebbe az
eredendő és alapvető mederbe. Arthur Danto szubsztantív/analitikus
megközelítési dualizmusáról, vagy Karl Löwith vizsgálódásairól az
derül ily módon ki, hogy kérdésfelvetésük eltéveszti a történelem
lényegét, vagy – radikálisabban – a kérdések hiánya termeli ki ezeket,
ugyanis minden esetben eleve előfeltételezve van, mintegy magától
értetődően, éppen maga a történelem. A történelem végéről szóló
fejtegetések (Hegel, Kojčve, Fukuyama) is gyökértelennek mutatkoznak,
amennyiben nem az embernek, mint földi lénynek a véget érésére
alapozzák a történelem végéről folytatott diskurzust, hanem
haláltagadó időstruktúrákra.
Mindeközben persze az a kérdés is felmerül, hogy
vajon miért is kerülte el a történelemfilozófia többnyire azt a
sajátos lehetőségét, hogy történelemontológiává váljon. Azaz saját
előfeltételezett „tárgyát” kérdezze önmaga eredetét illetően.
Feltételezhetően azért, így a válasz, mert ez a történelem voltaképpen
a haláltagadás történelmévé vált, illetve akként alakult. Pontosabban
a különböző világnézetek vagy ideológiák által elgondolt (vagy
egyenesen helyettesített és elfedett) halandóság letagadásának a
történeteként. Márpedig történelmet és halált csakis együtt és
egyszerre lehet állítani vagy tagadni. A már említett és kritizált
szerzők helyett, halál és történetiség eredendő összetartozását
megvilágítandó, Hobbes és Heidegger felé fordulunk. A Leviathán,
illetve a Fenomenológiai Aristoteles-interpretációk és a Lét és idő
értelmezési horizontjaiból bontakozik ki a halál (a halandóság)
alkotmányozó szerepe a történelem létrejöttében, lefolyásában és
strukturáltságában.
A második fejezet is (A szabadság ontológiája,
avagy kérdezés a szabadság lényegéhez) az elsőhöz hasonló radikális
ontológiai kérdésfelvetést követi. Vagyis túlkérdez a belső és/vagy
külső, a negatív és/vagy pozitív szabadság, a politikai, erkölcsi vagy
más sajátos értelemben vett szabadság és az akarat szabadságának
problémáin azért, hogy magát a szabadságot, éspedig ismét a maga
ontologikumában, vegye vallatóra. Kiindulópontul Platón
barlanghasonlatához tér vissza a szerző. Azt kérdezi, hogyan függ
össze a barlanglakók mozgáskorlátozottsága – szabadságuk
korlátozottsága – az igazság hiányával. Ha mozoghatnának és
körülnézhetnének, felfedez(het)nék hiedelmeik hamisságát, de addig e
hiedelmek nem hamisak, sem nem igazak, mert bár itt is van igaznak
tartás, ez mégsem teszi lehetővé a tulajdonképpeni értelemben vett
igazságot. Igazságról ugyanis akkor és annyiban lehet szó – érvel
Király V. István –, amikor és amennyiben fennáll és felismertetik a
hamisság lehetősége is. Vagyis bármiféle igazság csakis az igazság
kimondott keresésével és ennek lehetőségével születik. Vagy fordítva:
a keresés hiánya egyenlő az igazság hiányával, az igazság
lehetőségének a hiányával. Az igazság keresése pedig nem más, mint a
tudás és az igazság felismert hiánya által mozgásba lendített
megismerő keresés, vagyis a kérdezés. És éppen ennek lehetőségét és
ténylegességét hívjuk – ontológiai és egzisztenciális, tehát alapvető
értelemben – szabadságnak. Az igazság tehát „nem ott van ahol léteznek
és fellelhetők az ismeretek, ill. kialakult meggyőződések meg
episztemológiai bizonyosságok, vagy az ugyanannyira megkövült hitek…
hanem csakis ott, ahol és amikor egyáltalán működhet ill. működik az
igazságot ill. annak a lényegét kérdező-kereső kérdés. Ahol tehát –
ezek szerint – a szabadság is működik.” (122. o.) Ebben a kontextusban
válik érthetővé az is, hogy miért vezet el Heidegger elmélkedése az
igazság lényegéről éppen a szabadsághoz. Hiszen csakis akkor lehet szó
bármilyen igazságról, ha az igazságot kereső/kérdező létező eleve és
eredendően szabad (értsd: kimondott lehetősége van a keresésre és
kérdezésre, hiszen az elrejtettség problematikusságában és
nyomasztásában nyitott az el-nem-rejtettség megmutatkozásaira). E
kapcsolat felismerését a szerző három további gondolkodó nagyon is
eredeti és sajátos értelmezése által világítja meg további
részleteiben. Gadamer feltárta a tapasztalat negativitásának
végességünkhöz való kapcsolódását, és így lehetővé tette a tapasztalat
kérdésstruktúrájának kimutatását is. Kant kategorikus imperatívusza a
szerző értelmezésében a kérdezésre való kategorikus felszólítássá
válik, Jan Patočka pedig azzal vádolta a liberalizmust, hogy
kiárusítja a szabadságot a szabadságjogokért cserébe, azaz kikerüli a
szabadság eredendő ontologikumát. Mindegyik esetben az a felismerés
munkálkodik, hogy a szabadságot csakis a maga eredendő
létdimenziójában, azaz mint egy véges és a végességéhez viszonyuló
lény alapvető, s őt alkotmányozó létmódját lehet autentikusan
tematizálni. Király V. István ugyanis külön figyelmet szentel a
problematizálás és tematizálás „megkülönböztetésének”, ez utóbbit
tekintve a szabadság filozofáló aktusának: „lényegét illetőleg a
tematizálás cseppet sem formális aktus vagy „művelet”, hanem annak
ízig-vérig sui generis egzisztenciális és ontológiai természete van.
Úgyhogy, eltérően az információ- és a megoldáskéréstől, a tematizáló
kérdezés „válasza” tulajdonképpen az emancipáció.” (140. o)
A legmakacsabban kitartó félreértést azonban a
szabadság és a szabad akarat kérdéseinek összemosása eredményezi, az
ebből való kilábalási lehetőséget pedig Kant és Schopenhauer, illetve
az őket kritizáló Nietzsche gondolataiban keresi és találja meg a
szerző. E fejezet végkövetkeztetése, hogy a szabadság ontológiája
szükségszerűen elvezet, és el kell, hogy vezessen a kérdező
igazságkeresés ontologikumához. És fordítva.
A harmadik „Be-Fejezet” (Történelem – szabadság –
halál) a már körüljárt tematikákat fűzi kimondottan is egybe.
Történelem azért van, mert az ember halandó és szabad. Az ember azért
és annyiban szabad, mert történelme lehet és képes halandóvá válni. Az
ember halandósága pedig „egyenlő” történelmiségével és szabadságával.
A körbeforgásnak még a látszata sem merülhet fel azonban, hiszen
mindhárom létjellemző és létlehetőség alapvető összetartozása és
„kölcsönös alkotmányozása” nem deduktívan levezetett
következtetésként, hanem ontológiai dimenzióban világítódik meg,
határozott és radikálisan végigvitt együttkérdezésük révén. „Azaz, a
halálból, az időbeliségen s a történetiségen át éppen hogy a
szabadságba, a szabadságból pedig a történetiségen és az időbeliségen
át a végességbe vezet – vissza és előre – az út. A történelmi ember –
s a lét értelemkérdésre hívott – történelmi útja.” (71. o.)
„Következtetésképpen, a halál szerkezetét a szabadság, a szabadság
szerkezetét pedig a halál alkotmányozza: történelemként! Ennek a
felderítése, ki- és felmutatása pedig nem képezi és nem is képezheti
semmiféle történettudomány és semmiféle antropológia „tárgyát”, hanem
olyasmi, aminek a meg- és a túlvilágítása csak és csakis a
történelemfilozófiától – pontosabban az éppen hogy ontológia gyanánt
értett, véghezvitt és a véghez végig odavitt történelemfilozófiától –
remélhető.” (202. o.)
A kötet két függeléke: egy interjú a szerzővel,
amely 2005 januárjában készült a kolozsvári Korunk számára (A
lélegzetvétel amplitúdója), és egy izgalmas és aktuális esszé a
filozófia tanításáról, taníthatóságról, illetve a
filozófiaegyetemekről (A szabadság fóruma. Filozófiaegyetem,
katedrafilozófia és alkalmazott filozófia). Mindenkinek, aki
intézményes keretekben foglalkozik ma filozófiával – akár tanul, akár
kutat, akár oktat – kemény és radikális kérdéseket szegez a szerző.
Mit jelent és hogyan vált aktuális realitássá a filozófia
eldologiasított és szakmaszerű művelése, a katedrafilozófia? Hogyan
lehetséges és miért kellene ma is komolyan venni Kant elképzeléseit a
filozófiaegyetemről, mint az ész nyilvános használatának a fórumáról,
valamint a humboldti oktatási koncepciót? Mit jelent az életidegen és
„gondolkodó nélküli” filozófia? Milyen kihívásokat jelent és tartogat
a kolozsvári „Babeş-Bolyai” Tudományegyetemen beindított
Bologna-folyamat a filozófia oktatása számára? Miért nincs és miért
szükséges egy valóban független erdélyi filozófiai kutatóintézet?
Ezeken és hasonlóan sürgősnek tekinthető kérdéseken át jut el Király
V. István ahhoz a felismeréshez, hogy ma és minden korban a filozófia
oktatásának, valamint a filozófia művelésének a problémája
gyakorlatilag egy és ugyanaz a kérdés, éspedig a filozófia értelmének,
alkalmazásának vagy az alkalmazott filozófia lehetőségének a kérdése.
(Király V. István, KÉRDÉS-PONTOK a történelemhez, a halálhoz és a
szabadsághoz, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca (Kolozsvár),
2008, 254 o. ISBN 978-973-610-817-4)
Lippai Cecília
CEU-doktorandusz
1 Itt csak a magyarul
megjelenteket soroljuk fel, hisz a szövegben mindannyihoz történik
visszacsatolás: Határ – Hallgatás – Titok, „Komp-Press”, Korunk Baráti
Társaság, Kolozsvár, 1996, 318 o.; Filozófia és Itt-Lét, Erdélyi
Híradó, Kolozsvár, 1999, 156 o.; A halál és a meghalás tapasztalata,
Közdok Könyvkiadó, Bp., 2003, 168 o.; Kérdő Jelezés – többcsendbeni
alkalmazott filozófiai zajháborítás a szabad(ság) kérdezés(é)ben,
Kalligram, Pozsony, 2004, 220 o.; HALANDÓAN LAKOZIK szabad-ságában az
ember, Kalligram, Pozsony, 2007, 311 o.
<
|
|