Bevezetés
Validak-e a pszichiátriai diagnózisok? Vajon a pszichiátriai
zavarokkal összefüggésbe hozható biológiai eltérések minden esetben
„versenyhátrányt” jelentenek a társadalomban? Mi határozza meg, hogy
ki válik pszichiátriai beteggé, azaz pszichiátriai diagnózissal
felcímkézetté? Természetesen sok más kérdést is feltehetünk a
szakmánkat megalapozó, széles körű konszenzusokra és jelentős
érdekeltségekre támaszkodó meghatározásokkal és e meghatározások
tudományos validitásával kapcsolatban. Ahhoz, hogy megtaláljuk a
pszichiátria helyét a XXI. században, hogy megértsük, mire adhat
választ a pszichiátria és mire nem, érdemes kritikailag körüljárnunk a
szakma néhány dilemmáját. Az alábbiakban többirányú kritikai elemzést
követően kíséreljük meg a szakmai megújulás kiinduló pontjait
meghatározni.
Tudományfilozófiai megfontolások
Immanuel Kant és Karl Jaspers nyomán a lelki működések magyarázatának
két fő útját ismerjük: a természettudományos megközelítés belső
törvényeket feltételez, ezen okok magyarázatát tűzi ki célul. A
szellemtudományos megközelítés a külső és belső világ tényezői közti
kapcsolatot, a döntések és a lelki folyamatok indokait kívánja
megérteni. Mindkét megközelítésmód tipizálhatónak tartja a
folyamatokat, tehát szabályszerűségeket, az embereknél azonos módon
működő jelenségeket feltételez. Ezzel szemben az
egzisztencialista filozófusok (köztük Edmund Husserl, Martin Heidegger
és Jean-Paul Sartre) az egyediséget hangsúlyozzák: minden ember egyéni
sorsot él meg, egyedi módon. Fontos elképzelésük volt az encounter, az
emberek közti egyedi kapcsolat, találkozás. A lelki jelenségek nem
tipizálhatóak, de fenomenológiai módszerekkel megismerhetőek,
leírhatóak. A pszichiátriai zavarok így a személy szubjektív
tapasztalatából és másokkal való kapcsolataiból érthetőek meg. Az
1. táblázat
a háromféle megközelítésből levezethető, illetve ezekkel
szemléleti kapcsolatot mutató megközelítéseket foglalja össze.
Nyilvánvaló, hogy a pszichiátriának mindegyik megközelítéssel van
dolga, így része a biológia és a szociálpszichiátria, és figyelemmel
kell lennie az antipszichiátriai irányzatra is. Bármennyire is nehéz a
különféle nézőpontok közti egyeztetés, kiegyezés, illetve e nézőpontok
integrálása, a XXI. század pszichiátriájának ezt meg kell kísérelnie.
A jó szakmai válaszok a viták, a párbeszéd, az integráció és
koordináció során születhetnek meg a szakma minden szintjén, beleértve
a gyógyítást.
A párbeszéd és az integráció egyik terepe lehet a pszichiátriai
diagnosztika megújítása. A hagyományos, kategóriákra épülő
diagnosztikus rendszerek ugyanis kritikák kereszttüzében állnak
évtizedek óta.
A pozitivista kritika
Emil Kraepelin és követői a klinikai szindrómák meghatározásával
foglalkoztak. Ahhoz azonban, hogy egy bizonyos tünetegyüttesről
kijelentsük, hogy egy adott betegség fennállásával magyarázható,
szükséges a tipizálást alátámasztó egyéb tényezők összegyűjtése
(azonos kor, nem, kiváltó okok, kórlefolyás, laboratóriumi leletek
stb.). Ez a mentális betegségek esetében nem sikerült:
• a betegeket nem lehet jól elkülöníteni a normál
populációtól
• a mentális betegségeket nem lehet jól
elkülöníteni más mentális betegségektől
• eltérő lefolyási típusok
• változó kórkimenetel
• nincs laboratóriumi igazolás.
Több kutató is levonta a következtetést: a
pszichiátriai diagnosztika nem valid, nem különbözik lényegesen a
„népi osztályozástól” (folk taxonomy) (Blashfield, 1984; Sadler,
2005). A pszichiátriának a biológiához hasonlóan több, egymással
átfedést és interakciót mutató elméleteket integráló, úgynevezett
interlevel modellre volna szüksége. Mondhatjuk persze, hogy a
pszichiátria más medikális szakmákhoz hasonlóan elsősorban gyakorlat,
amely tudományos megalapozottságra törekszik. Nem nélkülözheti a
tapasztalati megközelítést, és helye van a „józan ésszel” történő
megértésnek. Ezzel az érveléssel azonban újabb kritikai nézőpontoknak
adunk alapot.
A konstruktivista és antipszichiátriai kritika
Ezek az irányzatok azt hangsúlyozzák, hogy a pszichiátriai
diagnosztika „szociális konstruktum”, amely lényegében társadalmi
konszenzusokon alapul, a társadalom dönti el, hogy kit címkéz
elmebetegnek. A medicína más ágaihoz hasonlóan a pszichiátria is
kontrollfunkcióval rendelkezik, amely egyre kifinomultabb eszközökkel,
a társadalmi normák és az érdekeltségek „belsővé tételével” éri el a
kontrollt (Foucault 1965, 1980). Amikor például a pszichiátriai
betegeket pszichoedukáljuk, valóban nem a direkt kontroll érvényesül,
nem „nézzük meg a szájukat, hogy lenyelték-e a gyógyszert”, hanem
megtanítjuk őket arra, hogy önmagukat betegnek tekintsék, és kezelésre
tartsanak igényt. Ahogyan egy remekül edukált hozzátartozó mondta az
általa bipoláris zavarban szenvedőnek ítélt házastársának:
„Kezeltetned kell az agyadban lévő kémiai egyensúlyzavart.” Ez a
mondat egyben a medikalizáció példáját is szemlélteti, hogyan lesz
könnyedén „kémiai egyensúlyzavar” egy házassági krízisből, amely az
adott esetben fennállt.
A betegségkonstrukciók betegszerep-konstrukciókat
is létrehoznak, az egyén azonosul ezzel a szereppel. Stuart A. Kirk és
Herb Kutchings (1992) megfogalmazása szerint mindez úgy működik, mint
egy „önmagát beteljesítő jóslat”. Könnyen felfedezhetőek ennek a
folyamatnak az ártalmai a stigma (megbélyegzés) jelenségében. A mai
kutatások egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a stigma és
ön-stigmatizáció jelenségének, amely mint egy „második betegség”,
gyakran lehetetlenné teszi a betegek számára a felépülést
(Thornicroft, 2006). A konstruktivista szempontú kritika szerint a
pszichiátriát, mint tudományosan kevésbé validálható társadalmi
konstruktumot jelentős, szinte támadhatatlan érdekeltségi rendszerek
stabilizálják, amely a tudományos viták nehézségét eredményezi. Ennek
– a fejlett országokhoz mérten is – nagymértékben foglya a mai magyar
pszichiátria, amelynek hagyományos kereteit szinte a gyógyszeripari
források és ezekhez kapcsolódó érdekeltségi rendszerek tartják fenn az
egyébként súlyosan alulfinanszírozott ellátórendszerben. Ezek az
érdekeltségi rendszerek teszik aztán sokszor tabuvá azokat a
tudományos kételyeket és vitákat, amelyek a külföldi szakirodalomban
szinte közhelyszerűek. A tudományos érvelés helyett ezért kerül
gyakran elő inkább egymás minősítése vagy agyonhallgatása, ezért bővül
a szcientológussá minősítettek tábora, ezért maradhatnak fenn
erőteljesen a szocialista idők óta töretlenül a „fortélyos félelmek”,
az információ-visszatartás vezetői stratégiája és a paternalisztikus
vezetési kultúrához kapcsolódó szakmai infantilizálódás – annak
ellenére, hogy a 70-es, 80-as években a pszichiátria egyes műhelyei a
„reform-értelmiség” gyűjtőpontjai voltak Magyarországon.
Szellemtudományi és egzisztencialista kritika
A DSM-rendszer tehát kikerülte a diagnózisok validitásának kérdését,
és a tudományossá fokozását a reliabilitás javításánál kezdte: egy-egy
diagnózis felállítása megfelelő kritériumokhoz kötött, amely
kritériumokat egy szakember ítél meg. Így a tünetek leírása, megléte,
vagy hiánya az elsődleges a diagnózis felállításánál. Ebben a
folyamatban a megértés elvész, nincs többé a betegnek
(fejlődés)története: „the patient’s story is lost” (Schimel, 1976).
Így egy súlyos veszteségeket átélt, pl. hajléktalanná vált ember a
kritériumok megléte esetén ugyanúgy major depressziós, esetleg az
életviteli stresszorokat külön jelezve a DSM ötödik tengelyén, mint
egy évtizedek óta súlyos depressziós fázisokkal küzdő egyén, és a
kezelésük is hasonló terápiákkal történik egy biomedikális hangsúlyú
ellátórendszerben. Ebben a modellben gyakran elvész az egyén: a
látásmód tárgyszerű, nem személyközpontú, azaz a fenti példával élve,
gyakran megelégszünk a keresztmetszetileg észlelhető tünetek
leírásával, és kimarad a tünetek hátterében álló történetek, döntések,
életesemények, stresszorok megértése és elvész az „encounter”. Ezekkel
összefüggésben a pozitivista, redukcionista szemlélet dehumanizáló
gyakorlatnak adhat helyet, betegségekké uniformizálja a szenvedők
összetett problémáit, amelyeket „előkészít” a döntően biomedikális
kezelésre (Schwartz és Wiggins, 1987).
A diagnosztika megújulása
A XXI. század pszichiátriája előtt nagy feladat áll: tudományosan
valid, az egyén személyes tapasztalatát és fejlődéstörténetét
megjelenítő, a természet- és szellemtudományos megközelítést ötvöző,
az egyediséget integráló diagnosztikus rendszert kellene megalkotnia.
A DSM-V előkészítési munkálatai során nagy
erőfeszítések történnek e szempontok figyelembevételének
megvalósítására. Ahogy Ian Brockington, Nagy-Britannia vezető
pszichopathológusa javasolta: „Fontos elveszíteni azokat a korlátokat,
amelyeket a szkizofrénia-koncepció okoz a szakemberek gondolkodásában.
A szkizofrénia lényegét tekintve egy kétértelmű elképzelés, egy
természetes határok nélküli nozológiai kategória, egy puszta
hipotézis. Egy ilyen homályos koncepció nem lehet tárgya a tudományos
vizsgálódásnak.” (idézi: Dutta et al., 2007). Hozzátehetnénk: nem
szolgáltat megfelelő alapot a kezeléshez sem, viszont maga a diagnózis
jelentős társadalmi hátrányokat eredményez.
A vezető szaklapokban egyre másra jelennek meg
olyan közlemények, amelyek a pszichiátriai diagnosztika megújulását
egy dimenzionális, és a változásokat, egyedi fejlődést megjelenítő
rendszerben képzelik el. Ennek kidolgozása természetesen nagyon nehéz
feladat, amelynek során a medikális szemléletű kategorizálás felől
inkább a pszichológiában megszokott numerikus taxonómia felé való
elmozdulásra van szükség. A társszakmákhoz való kapcsolódás abban a
tekintetben is szükséges, hogy keresnünk kell a többszintű és
többdimenziós értelmezésre alkalmas „csomópontként” használható
szakmai kategóriákat.
Buda Béla (2003) figyelemreméltó tanulmányában az identitás kérdését
elemzi: amennyiben a különböző értelmezések között konszenzus
születhetne, az identitás alkalmas lehet az egyén sok szempontú
megjelenítésére és megértésére. Buda elemzése szerint az identitás
holisztikus koncepció, amely a személyt bio-pszichoszociális
egységként fogja fel, fejlődési folyamatában képes megjeleníteni. Az
identitás fogalma összekapcsolható a főbb személyiség-elméleti
irányzatokkal, így a pszichoanalitius, pszichodinamikus és kognitív
elméletekkel, valamint a karakter fogalmával. Figyelembe veszi a
személyiség folyamatos aktivitását, nyílt rendszerben teszi
értelmezhetővé az élmények és viselkedés összefüggéseit, ennek
szabályozását. Előtérbe állítja az önmegfigyelés, önértelmezés és
önkifejezés szerepét, kapcsolhatóak hozzá az énkép, énideál és
önértékelés jelenségei, továbbá a külső világ hatása megjeleníthető a
identitás-fejlődés értelmezésében. Közismert az identitás szerepe az
egyén, a kultúra és a társadalom vonatkozásában, amelyet számos
szociológiai, kulturális antropológiai, a csoportok működését elemző
pszichológiai elmélet és kutatás értelmez, valamint a társadalmi
szerepek tekintetében,
|
|
amelyek visszahatnak az identitás fejlődésére.
Fontos segítséget jelent az identitásfogalom a szexuális és
viselkedészavarok, a diszkriminációval járó lélektani hátrányok
megértésében. Az identitás zavarainak leírása és értelmezése helyet kap a
pszichopatológiában és a pszichoterápiás gyakorlatban is. Buda
elemzése és szintézis-kísérlete azért is nagyon előremutató, mert
gondolkodásunk gyakran átjárhatatlan „szakmai határvonalait” bátran
járja át egy új értelmezési szintet keresve.
A tünettan leírásában újra nagyobb szerepet kaphat
a fenomenológiai megközelítés. Egy úttörő kezdeményezés Massimo
Moscarelli (2008) értelmezése, aki a szkizofrénia diagnosztikájában
megkülönbözteti az aktív és passzív tüneteket. A passzív tünetek a
fájdalomhoz hasonlíthatóak, amelyek kivédhetetlenül, intruzívan
jelentkeznek, és amelyek a betegek szubjektív tapasztalatai, míg az
aktív tünetek a passzív tünetekre való reakciókat jelenthetik, pl. „a
hallucinációkat magyarázó gondolatokat”, a passzív tünetek által
indukált viselkedést. Moscarelli elmélyülten tanulmányozza a nagy
európai pszichopatológusok munkásságát, amelyek e megközelítéshez sok
támpontot adnak (pl. Jaspers, Schneider). Nézőpontja azért is
szerencsés, mert más betegségeknél ismert folyamatokhoz, pl. a
fájdalomhoz kapcsolja a passzív pszichotikus tüneteket, visszaállítja
a beteg szubjektív megélésének fontosságát a diagnosztikában, és e
szubjektív nézőpontra, a személyes, szubjektív élményekre alapozott
diagnosztika jól kapcsolódhat a a személyes célokra alapozott
felépülés-alapú rehabilitációs szemlélettel, tehát a különböző
nézőpontok és szemléleti szintek közti integrációs lehetőséget teremti
meg. Ebben a rendszerben a beteg személyes élményei és szükségletei
irányítják a terápiát.
Egy megújuló diagnosztikus rendszernek meg kellene
jelenítenie a „külső-belső” kölcsönhatásokat, a vulnerábilitási
tényezőket és a stresszorokat is. Az elmúlt évek biológiai
pszichiátriai kutatásai ugyanis jelentősen megújíthatják a mentális
zavarok természetére vonatkozó elképzeléseinket. Ezek az elképzelések
még legtöbbször nagyon is statikusak. Miközben nagy erőfeszítésekkel
keresik a betegségekért felelős géneket, agyi eltéréseket, egyre több
kutatás igazolja, hogy a biológiai, genetikai tényezők folyamatos
környezeti interakcióban vannak – és elsősorban a környezeti
stresszorokra adott, egyénre jellemző választ határozzák meg (van Os
et al., 2008). Nyilvánvaló, hogy a megújuló diagnosztikus
rendszereknek képesnek kell lenniük a külső-belső kölcsönhatásoknak és
a változékonyságnak a szemléltetésére is, azaz az egyénre jellemző
„fejlődéstörténet” megjelenítésére. E rendszer megalkotása talán a
XXI. századi pszichiátria legnagyobb kihívása.
A biológiai terápiák, a pszichoterápiák
és pszichoszociális intervenciók hatékonysága
Az utóbbi években medikális elképzeléseinket alapvetően megkérdőjelező
eredmények láttak napvilágot a gyógyszeres terápiák hatékonyságával
és kockázataival kapcsolatban. Egyesek szerint az atípusos
antipszichotikumok előnyei a klasszikus szerekhez képest elenyészőek
(Lieberman et al., 2005), az antidepresszívumok hatékonysága pedig a
placebóhoz hasonlít (Kirsch et al., 2008). A kutatások objektivitása
sérült a gyógyszergyárak befolyása nyomán, amelyet az elhallgatott,
negatív erdményű közlemények is jeleznek (Turner et al., 2008). A
természettudományos, pozitivista alapokon álló kutatások
értelemszerűen igyekeznek kizárni az „encountert” és más
„non-specifikus tényezőket” a hatékonyság kutatása során. Ez a
szemlélet az utóbbi évtizedekben a pszichoterápiák és más
pszichoszociális eljárások kutatására is kiterjedt, ahol az
intervenció-jellegű eljárások, így a kognitív viselkedésterápiák
kerültek előnybe. Egyre világosabb azonban, hogy nem intervenció
jellegű, „non-specifikus” tényezők: a terapeuta személyisége, a segítő
kapcsolat megléte és minősége, a megtartó kapcsolati háló, a
biztonságos menedék, a jó család, a barátok, általában az emberi
megértés és támogatás, az elesettek védelme, ezek a tényezők
hatékonyak, még ha ez a hatékonyság nem könnyen mérhető is. Azt lehet
mondani, hogy a felépülés értékei, így az emberi méltóság, a méltányos
bánásmód, az empowerment, a személyes szükségletek tisztelete és
integrálása a terápiás folyamatok során, az önsegítő aktivitás
hozzájárulnak a beavatkozások hatásaihoz. Szkizofrénia esetén
láthatjuk: olyan ellátási modellek, amelyek nem képviselnek újfajta
intervenciókat, de másképp szervezik az ellátást, pl. az Asszertív
Közösségi Kezelés, vagy a Támogatott Foglalkoztatás bizonyítékokon
alapulóan hatékonyak. Különösen elgondolkodtató, hogy a Soteria
modell, amely a pszichotikus betegek gyakran gyógyszermentes
„elkísérését” tűzi ki célul, és nehezen illeszkedik a biomedikális
elképzeléseinkbe, az utóbbi évek kutatásai alapján közel jutott a
hatékonyság igazolásához. Bola és mtsai (2003) eredményei szerint a
korrekt kutatási feltételeknek megfelelve a betegek több mint 40%-a
vészelte át gyógyszermentesen a pszichózis, a többiek kevesebb
gyógyszerrel, és a hosszabb távú eredmények nem rosszabbak a
hagyományos ellátási keretben kezelt betegek eredményeinél.
Mojtabai és mtsai (1998) a MEDLINE (1966-94) és a
PSYCHLIST (1974-94) által referált cikkek metaanalízisét végezték el,
amelyet kiegészítettek a leggyakrabban publikáló folyóiratok újabb
számainak mechanikus áttekintésével. Azokat a közleményeket
vizsgálták, ahol szkizofréniában szenvedő betegeket kontrollált
körülmények között biológiai terápiákkal kezeltek, ill. ezt
kiegészítették pszichoszociális intervenciókkal. Utóbbiba
beletartozott a „hagyományos” pszichoterápia és az olyan újabb
megközelítések is, mint a közösségi gondozás, a családi
pszichoedukáció és a kognitív tréning. Az eredmények szigorú
statisztikai analízise során kiderült, hogy a kombinált terápiában
részesülő átlagos páciens jobban van, mint a csak biológiai
terápiában részesülők: a kombinált terápiák 69%-ban, a csak biológiai
kezelés 31%-ban tekinthető sikeresnek.
A fentebb részletesen idézett tanulmány arra is
választ keresett, hogy mely pszichoszociális intervenciók a
legsikeresebbek. Előzetes, bár a többféle statisztikai megközelítés
mindegyikével nem igazolható észrevételük szerint a csoportterápiás
megközelítés kevésbé hatékony az egyéni terápiánál. Különbség
mutatkozott más területen is: a családok expressed emotion-szintjének
csökkentését (tehát alapvetően a kommunikáció és a stresszkezelés
javítását) kitűző pszichoszociális intervenciók kétszer olyan
hatásosnak mutatkoztak, mint a pszichodinamikus (analitikusan
orientált) megközelítéssel végzett pszichoterápiák. Ez az összefoglaló
is azt bizonyítja, hogy a tágabb értelemben vett pszichoszociális
ellátások és beavatkozások hatékonyak, és az intervenciók egyes
speciális terápiás célokat tudnak hatékonyabban megközelíteni.
Miközben a pszichoterápiás kutatások a jövőben nem
kerülhetik meg a nonspecifikus tényezők alaposabb elemzését, a fenti
eredmények a gyógyszerek – az utóbbi időben számos területen
megkérdőjelezett – hatékonyságával kapcsolatos kutatások
értelmezéséhez is szempontokat adhatnak. Lehetséges, hogy a
gyógyszeres terápiák a „pszichoszociális minimum” hiányában nem tudják
az előnyeiket kellőképpen kifejteni.
A XXI. század pszichiátriájának tehát a terápiák
tekintetében is fel kell adnia az intervenciókra koncentráló
pozitivista szemléletet, és meg kell kezdenie a nonspecifikus tényezők
és a szinergizmusok, az értékek és szociális hatások tudatos
integrálását a terápiás arzenálba, és meg kell teremtenie e komplex
összefüggéseket kutathatóvá tévő modelleket.
Összefoglalás
A XXI. századi pszichiátriának szembe kell néznie a hagyományos
biomedikális keretek tarthatatlanságával és azzal, hogy határait nem
tudja könnyen meghúzni a szociológia és a társadalomtudományok,
szellemtudományok felé. A természet- és szellemtudományos
megközelítésre egyaránt szüksége van a szakmai alapok újragondolásához
és újradefiniálásához. A szárnyaló biológiai kutatások láthatóan nem
állnak meg a társadalmi hatások kutatásánál: szakmai gondolkodásunknak
is át kell fognia a neurotranszmitterektől a „jó közösségekig” terjedő
dimenziót, amely már most is megjelenik sok közleményben és
párbeszédben. A jelenkori pszichiátriának pszichoszociális fordulatot
kell tennie, és önmeghatározása érdekében széleskörű párbeszédet kell
folytatnia a szakmán belüli és azon kívüli érdekeltekkel, amely nem
jó, ha elkerüli a „tabu-témákat”. Jelen közleményünk ezt a párbeszédet
kívánja elindítani, illetve elősegíteni.
Kulcsszavak: pszichiátria, betegségértelmezés, tudományfilozófia,
terápia
IRODALOM
Blashfield, Roger K. (1984): The
Classification of Psychopathology. Neo-Kraepelinian and Quantitative
Approaches. Plenum Press, New York
Bola, John R. – Mosher, Loren R. (2003):
Treatment of Acute Psychosis without Neuroleptics: Two-Year Outcomes
from the Soteria Project. Journal of Nervous and Mental Disease. 191,
219–229.
Buda Béla (2003): Az identitás
koncepciója. Eredet – változatok alkalmazás elméleti problémák.
Mentálhigiéné és Pszichoszomatika. 13, 4, 5–11.
Dutta, Rina – Greene, Talya (2007):
Biological, Life Course and Cross-Cultural Studies All Point Toward
the Value of Dimensional and Developmental Ratings in the
Classification of Psychosis. Schizophrenia Bulletin. 33, 4, 868–876.
WEBCÍM >
Foucault, Michel (1980): Power/Knowledge.
Pantheon, New York
Foucault, Michel (1965): Madness and
Civilization. Vintage Books, New York
Kirk, Stuart A. – Kutchings, Herb (1992):
The Selling of DSM. The Rhetoric of Science in Psychiatry. Hawthorne,
New York.
Kirsch, Irving – Deacon, B.J. –
Huedo-Medina, T.B. et al. (2008): Initial Severity and Antidepressant
Benefits: A Meta-Analysis of Data Submitted to the Food and Drug
Administration. PLoS Medicine. 5, e45.
WEBCÍM >
Lieberman, Jeffrey A. – Stroup, T. S. –
McEvoy, J. P. et al. (2005): Effectiveness of Antipsychotic Drugs in
Patients with Chronic Schizophrenia. For the Clinical Antipsychotic
Trials of Intervention Effectiveness (CATIE) Investigators. The New
England Journal of Medicine. 353, 12, 1209–1223.
WEBCÍM >
Mojtabai, Ramin - Nicholson, R. A. -
Carpenter, B. N. (1998): Role of Psychosocial Treatment in Management
of Schizophrenia: A Meta-Analytic Review of Controlled Outcome
Studies. Schizophrenia Bulletin. 24, 4, 569–587.
WEBCÍM >
Moscarelli, Massimo (2008): Passive and
Active Schizophrenia: Toward a New Descriptive Micro-psychopathology.
Schizophrenia Bulletin.
WEBCÍM >
Sadler, John Z. (2005): Values and
Psychiatric Diagnosis. Oxford University Press, Oxford
WEBCÍM >
Schimel, John L. (1976): The Retreat from
a Psychiatry of People. The American Academy of Psychoanalysis and
Psychiatry. 4, 131–135.
Schwartz, Michael A. – Wiggins, Osborne P.
(1987): Diagnosis and Ideal Types: A Contribution to Psychitric
Classification. Comprehensive Psychiatry. 28, 4, 277–291.
Thornicroft, Graham (2006): Shunned: Discrimination Against People
with Mental Illness. Oxford University Press, Oxford.
Turner, Eric H. – Matthews, A. M. –
Linardatos, E. et al. Selective Publication of Antidepressant Trials
and Its Influence on Apparent Efficacy. The New England Journal of
Medicine. 358, 3, 252–260.
WEBCÍM >
van Os, Jim – Rutten, B.P. – Poulton, R.
(2008): Gene-environment Interactions in Schizophrenia: Review of
Epidemiological Findings and Future Directions. Schizophrenia
Bulletin. 34, 6, 1066–1082.
WEBCÍM >
|
|