diákoknak, akikkel később konzultációkon beszélik
meg a tanultakat. Az emelt szintű tárgyak „Válogatott fejezetek…”
néven kétkredites tárgyként jelennek meg a tanterv szabadon
választható részében.
Tudományos diákkör, egyéni tanterv: A hallgatók
bekapcsolódhatnak az egyetemi kutatómunkába, ennek eredményességét a
sikeres TDK-konferenciák mutatják: kb. ezeregyszáz hallgatónk közül az
elsősök nem, a másodévesek ritkán adnak be dolgozatot, a többi
évfolyamon évente összesen kb. 60 dolgozat születik. Örvendetes, hogy
diákjaink tudományos diákköri aktivitása a BSc-képzés bevezetésével
sem csökkent. Ha ez a kutatómunka megfelelő színvonalú, és a diák
tanulmányi kötelezettségeinek is kiválóan tesz eleget, ún. egyéni
tantervet kérhet, amelynek keretében néhány tárgyat elhagyva
felszabaduló idejében kutatómunkát végezhet oktatója közvetlen
irányításával.
Külföldi részképzés: Diákjaink szép számmal vesznek
részt külföldi részképzésben, részben az Erasmus program keretében,
részben az oktatók tudományos kapcsolatai révén. Több világcég is
rendszeresen fogad hallgatókat nyári gyakorlatra.
Szakkollégiumi tevékenység: A szakmailag érdeklődő
hallgatók a Szent-Györgyi Albert Szakkollégium igényes programjait
szervezik, illetve aktív résztvevői azoknak, segítik az elsősök
beilleszkedését az egyetemi életbe.
Kiváló hallgató elismerő oklevél: A megfelelő számú
tárgyat emelt szinten teljesítő és egyéb téren is kiemelkedő
(átlageredmény, TDK, nyelvvizsga) hallgatók teljesítményükről
oklevelet kapnak. A VBK 2006 óta huszonnyolc ilyen oklevelet adott ki
(évfolyamonként kb. 8-10, az évfolyamok kb. 5%-a).
Doktori képzés
Legkiválóbb hallgatóink már edzett „kutatópalántaként”, többek
tudományos közlemény(ek) birtokában kerülnek a doktori képzésbe.
Országos jelenség, hogy a doktoránsoknak csak viszonylag kis része jut
el a fokozat megszerzéséig, ez az arány a BME-en 34%. Karunk doktori
iskolája, amely Nobel-díjas régi diákunk és tanárunk, Oláh György
nevét viseli, nagyon eredményes: a doktoránsok 70%-a fokozatot szerez.
Az is országos jelenség, főleg a kísérletes tudományokban, hogy a
doktori képzés három éve alatt nem készül el a disszertáció. A
befejezéshez az országos lehetőségeken kívül a karon működő Varga
József Alapítvány is rendszeresen nyújt támogatást. A Műegyetem az
idén alakítja ki az egységes doktorjelölti ösztöndíjrendszert.
Feladataink
Fontos feladatunk a változó oktatási feltételek között megőrizni
hosszú, eredményes tehetséggondozó hagyományainkat. Jelenleg az első
MSc-évfolyam oktatásának kezdeti nehézségeivel kell szembenéznünk,
gyűjtenünk a tapasztalatokat, s ha szükséges, változtatnunk. Az
MSc-képzésre a legjobbak kerülnek, képzésükre, a kutatásban való
részvételükre különösen nagy figyelmet kell fordítanunk.
|