Aki a magyar felsőoktatást figyelemmel kíséri, és a
tehetséggondozással találkozik, annak többnyire a TDK-mozgalom,
valamint a szakkollégiumok hálózata jut az eszébe. Az alábbiakban a
szakkollégiumokról, azokon belül is egy határon túli magyar
fiatalokkal foglalkozó szakkollégiumról szeretnék pár gondolatot
megosztani az olvasókkal.
Az ország egyetemein és főiskoláin az elmúlt húsz évben sok határon
túli magyar fiatal szerzett diplomát. Többségük a Márton Áron
Kollégium, illetve 1999-től Szakkollégium (MÁSZ) keretében végezte el
felsőoktatási tanulmányait. Amikor tehetséggondozásról beszélünk a
felsőoktatásban, döntően az ország keretein belül kezdünk el
gondolkodni, és hajlamosak vagyunk megfeledkezni az országhatáron túl
élőkről. Mindazonáltal érdemes végiggondolni, van-e, és ha van, milyen
minőségű és mekkora hatású tehetséggondozás működik a felsőoktatásba
bekerült, vagy bekerülni szándékozó magyar ajkú fiatalság körében a
határokon túl?
A Márton Áron Szakkollégium elsődleges feladata nem
kizárólag a tehetséggondozás, hanem a törvényi előírásoknak
megfelelően a határon túli magyar fiatalok ösztöndíjazása és
elszállásolása. 1999-től azonban elindult egy folyamat, amely a mai
napig kisebb-nagyobb változásokkal működik. Szakkollégiumként kezdett
el működni az addig csak kollégiumként funkcionáló intézmény. Már nem
csak szállást nyújtott, hanem olyan szellemi műhely kialakítására
került sor, amely igyekezett felkarolni a tanulmányaikban és
érdeklődésükben kitűnő fiatalokat, ugyanakkor – és ez is jelentős –
azokat a hallgatókat is szintre hozta, akik valamilyen oknál fogva
gyengébb háttértudással rendelkeztek. Így arra a kérdésre, hogy
működik-e tehetséggondozás a felsőoktatásba bekerült határon túli
fiataloknál, igennel válaszolhatunk.
Természetesen felmerül a kérdés, hogy mindez a
munka milyen minőségű, és valóban a szó klasszikus értelmében
szakkollégiumi munka-e? Erre a kérdésre a válasz nem egyértelmű. Az
elmúlt tíz év alatt a változások egyre inkább abba az irányba
mutatnak, hogy a „felzárkóztató” képzés mellett egyre jobban
kitermelődik a valódi öntevékeny – klasszikus szakkollégiumi – munka
is. Mindezzel természetesen nem szeretném háttérbe szorítani azt a
munkát, amely esélyt, lehetőséget adott a fiataloknak más érdemi
munkába való bekapcsolódásra. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján
büszkén mondhatjuk, hogy a határokon túlról érkezők soraiból sokan
kerülnek be a doktori képzés keretei közé, és így lehetővé válik
számukra a tényleges szakmai kibontakozás. Ahhoz azonban, hogy ezt el
lehessen mondani, kellett tíz év; és a jövőre tekintve valószínűleg
még több idő és pénz kell, hogy olyan szellemi műhely jöhessen létre,
mely a teljes Kárpát-medencére kiterjedő tehetséggondozási programot
fel tud vállalni, és le is tud bonyolítani.
A szülőföldi felsőoktatási intézményekben már most
is működnek szakkollégiumok, például: a Beregszászi Főiskolán a
Kölcsey Ferenc Szakkollégium, valamint a Kárpátaljai Kutatók Zrínyi
Ilona Szakkollégiuma, a Sapientia Egyetem csíkszeredai karán a Bölöni
Farkas Szakkollégium, vagy Szlovákiában a Selye Egyetem keretein belül
a Harsányi János Szakkollégium. A jelen azonban azt mutatja, hogy ezek
a szakkollégiumok elszigetelten, az adott felsőoktatási intézményhez
kötődően működnek, és egyelőre nem találják a kapcsolatot a
magyarországi szakkollégiumokkal. Az eddigi tapasztalatok alapján
bátran kimondható, hogy sokkal nagyobb intenzitással kellene mind az
anyaországi szakkollégiumoknak keresni a kapcsolatot a határon túli
szakkollégiumokkal, mind pedig fordítva: a környező országokban működő
műhelyeknek is fontos lenne, hogy jobban megjelenjenek az itthoni
tudományos életben. Fontos lenne, hogy a különböző régiókban működő
szakkollégiumok megmutathassák egymásnak, hogy hol tartanak, és adott
esetben tanulhassanak is egymástól. Ez által az információáramlás még
közvetlenebbé tudna válni, lehetővé válhatna, hogy az eddig nem
zökkenőmentesen működő miniszteri
|
|
ösztöndíjjal járó részképzésen olyan hallgatók
vegyenek részt, akik adott esetben egy, a szülőföldön elkezdett
kutatást magyarországi kutatással egészítenének ki.
Véleményem szerint a tehetséggondozásnak e
kérdéskörében, vagyis a szakkollégiumokéban, a Kárpát-medencére
kiterjedő egységes koncepciót minél előbb el kellene készíteni. Fontos
lenne, hogy a jelenleg is meglévő területi egyenetlenséget,
színvonalbeli különbségeket egy egységes rendszerbe foglalva egységes
irányelvek mentén lehessen kiküszöbölni. Szükséges lenne, hogy
megfelelő módon kerüljenek becsatornázásra azok a tehetséges fiatalok,
akik így vagy úgy, de elvesznek mind a felsőoktatás, mind a szülőföld
számára. A Kárpát-medencében működő felsőoktatási intézmények
intézményi szinten szoros kapcsolatokat tartanak fenn, különböző
formákban, a magyarországi felsőoktatási intézményekkel. Fontos lenne,
ha mindezek a kapcsolatok adott esetben a szakkollégiumok szintjén is
megvalósulnának. Abban az esetben, ha elindulna egy ilyen irányú
gondolkodás, akkor érdemes lenne a szülőföldön való megmaradás
problémájával együtt kezelni ezt a kérdéskört. Hiszen jelenleg ez a
kérdés, vagyis a magyarországi felsőoktatásba való bekapcsolódás és az
ezután következő szülőföldelhagyás sajnos égető probléma.
Értelemszerű lenne, ha igyekeznénk a lehető
leghamarabb megtalálni a tehetséges diákokat, és úgy segíteni,
motiválni őket, hogy helyben maradva a későbbiek folyamán ők tudják
segíteni a következő generációkat. A Márton Áron Szakkollégium már
megalakulásakor zászlajára tűzte a hallgatók szülőföldre való
visszatérésének segítését, tegyük hozzá, nem sok sikerrel. A gyakorlat
azt mutatta, hogy nem megfelelő módon történt a hallgatóság
motiválása.
Jelenleg úgy látszik, hogy a határokon túli
magyarság körében a tehetséggondozás mint kérdés még mindig nem kap
megfelelő súlyt, mindez természetesen érthető is, hiszen sok helyen
maga az oktatás is kihívásokkal küzd. Mindezek ellenére évről évre
érkeznek fiatalok a Kárpát-medence minden szegletéből a magyar
felsőoktatásba. Az elmúlt időszakban a rengeteg tehetséges diák
mellett több olyan is érkezett a felsőoktatásba, akik ugyan az egyes
követelményeknek eleget tettek, azonban összességében jelentős
tudásbeli hiányosságokkal küzdöttek. A MÁSZ a felzárkóztatás
tekintetében tette a legtöbbet az elmúlt időszakban. Így tényleges
esélyt kaptak a hallgatók, hogy az adott felsőoktatási intézmény
keretein belül teljes egészében érvényesülni tudjanak.
A szakkollégium struktúrája lehetővé tette, hogy
azok, akik közismereti hiányosságokkal bírtak, pótolni tudják mindezt.
Kiderült, fontos az alaptudást átadó kurzusok megszervezése, mert a
kezdeti szégyellős viselkedést levetkőzve a hallgatót önös érdeke
hajtja a tudás elsajátítására. A felsőoktatási tehetséggondozás a
határon túli magyar fiatalok körében – álláspontom szerint – az
elkövetkezendőkben is leginkább a szakkollégiumi keretek között tudna
a leghatékonyabban működni.
A jelenlegi oktatási környezetben, ahol nem
egységes a hozott tudás, hiszen régiónként más és más követelményeknek
kell megfelelni, nagyon fontos egy olyan mikrokörnyezet, ahol a
különböző régiókból érkező hallgatókat egységes tudásszintre lehet
hozni, úgy, hogy közben a felsőoktatási kötelezettségeiknek is eleget
tudnak tenni. Az elmúlt évek azzal is szembesítettek, hogy a hazatérés
problémáját nem lehet direkt módon kezelni, nem lehet sem hatalmi
szóval, sem jogszabályokkal arra kényszeríteni a fiatalokat, hogy
akaratuk ellenére visszatérjenek a szülőföldjükre. Sokkal inkább
működőképes lehet, ha indirekt módon motiváljuk a fiatalokat a
visszaköltözésre. Azt gondolom, hogy ha nem is lehet 100%-os sikert
elérni, de ha elkezdünk egy Kárpát-medencére kiterjedő egységes
tehetséggondozási rendszer keretében gondolkodni, akkor a rendszeren
belül egyre több fiatalt lehetne motiválni a szülőföldre való
visszatérésre.
|
|