Bevezetés: Mi a természetes
szelekció?
Az evolúció legfontosabb, bár nem kizárólagos mechanizmusa a
természetes szelekció. A természetes szelekció egy nagyon egyszerű
mechanizmussal képes elérni, hogy mindenféle előzetes terv nélkül igen
bonyolult, és az adott környezet feltételeinek megfelelő organizmus
jöjjön létre. Egyszerűen úgy lehetne leírni a természetes szelekciót,
mint kétlépéses folyamatot, amely a véletlen variáció kialakulásából
és az ezt követő szelektív kipusztulásból áll.
A véletlen variáció lépésének felel
meg az, amikor például egy nyúl szül tíz kölyköt, amelyek igen eltérő
tulajdonságokkal rendelkeznek: az egyik gyorsan fut, de nem lát
élesen, a másiknak nagyon jó a szaglása stb. A szelektív kipusztulás
lépése ennél kicsit brutálisabb. A tíz nyúlkölyök környezete általában
nem túl barátságos: különböző ragadozók, kutyák, emberek próbálják
elkapni szegényeket. Tegyük fel, hogy a tízből jó esetben kettő éri
meg az ivarérett kort, a többi elpusztul. Azok fognak elpusztulni,
amelyek nem tudnak jól reagálni a környezet veszélyeire: nem tudnak
elmenekülni a rókától, nem veszik észre a kutyát stb. Akik
megbirkóznak ezekkel a veszélyekkel, azok életben maradnak, és újabb
nyulakat nemzenek. Ekképpen a következő nyúlgeneráció – ha a gyors
futás és az éles látás öröklődik – valószínűleg jobb esélyekkel fog
indulni a ragadozók ellen, hiszen annak a nyúlnak a leszármazottai,
amely – ellentétben testvéreivel – éles látással rendelkezett és
gyorsan futott. Néhány generáció múlva igen gyors és jól látó
nyúlpopulációnk lesz, és ennek kialakulása világosan megmagyarázható
pusztán a véletlen variáció és a szelektív kipusztulás segítségével.
Egy kicsit absztraktabban
fogalmazva, a természetes szelekció első lépése mindig egy replikációs
folyamat: egy nyúlból lesz például tíz. Ez a replikáció azonban –
ahhoz, hogy működhessen a szelekció – nem lehet teljesen pontos. Ha
tíz ugyanolyan kisnyúl születne, akkor a szelekció folyamata nem lenne
képes a leggyorsabbakat kiválogatni, következésképpen semmilyen
hatással nem lenne a következő generáció nyulainak gyorsaságára nézve.
A replikáció tehát nem az eredeti organizmus egy az egyben történő
lemásolása; mindig van eltérés az eredetitől.
A természetes szelekció második
lépése a környezettel való interakció, azaz a szelektív kipusztulás
ebből az alapanyagból, a véletlen variáció által létrehozott
sokféleségből dolgozik. A sokféle egyed közül az fog túlélni, aki
legjobban alkalmazkodik a környezethez. Különböző környezeti
feltételek között más és más tulajdonság fog hasznosnak bizonyulni.
Mivel nem tudható előre, hogy milyen környezeti feltételek fognak
érvényesülni, minél nagyobb variabilitást biztosít a replikáció az
utódoknak, annál valószínűbb, hogy lesz olyan utód, amely képes lesz
túlélni az adott környezetben. A természetes szelekció innentől újra
kezdődik: az az utód, amely a legjobban alkalmazkodott a környezethez,
újabb utódokat hoz létre, megintcsak a véletlen variáció követelményei
szerint.
A természetes szelekció két modellje
Eddig a természetes szelekció narratív leírását adtam. A kérdés az,
hogy miként lehet ebből egy tudományos modellt alkotni. Ennek kétféle
módja van. Az első modell az itt elmesélt narratíván alapul: annak
absztrakciójaként fogható fel. Eszerint a természetes szelekció két
folyamat, a replikáció és az interakció ciklikus változásából áll. A
második modell elutasítja a fenti narratívát, és azt állítja, hogy a
természetes szelekció fitness-értékek variációjának öröklése. Attól
függően, hogy melyik modellt választjuk, különböző evolúciós
magyarázatokat kapunk. El kell tehát döntenünk, melyiket használjuk.
E tanulmány célja, hogy a két
modell közül a világosabbat, de kevésbé népszerűt vegye védelmébe: a
replikáció-interakció–modellt. Ám, hogy ezt a modellt meg tudjuk
védeni az egyre növekvő számú és befolyású kritikai megjegyzésektől,
komoly átértelmezésre van szükség. De lássuk előbb a természetes
szelekció két versengő modelljének részleteit.
Az első modell csak absztrakciós
szintben különbözik a nyúlpopulációról elmondott történettől. Eszerint
a szelekció a replikáció és az interakció ciklikus váltakozása (Hull,
1988; Hull et al., 2001), amelyet David Hull így definiál: „A
szelekció a replikáció és a környezettel való interakció ciklikus
váltakozása, amelyben az interakció befolyásolja a replikáció
következő ciklusát”. (Hull et al., 2001, 53.)
A replikáció a véletlen variáció
absztrakt megfelelője, míg az interakció a szelektív kipusztulásé.
Kicsit precízebben: Hull szerint a replikáció egysége, a „replikátor”
„olyan entitás, amely struktúráját viszonylag érintetlenül adja tovább
a következő generációra” (Hull, 1988, 408.). Ezzel szemben, az
interakció egysége, az „interaktor” „olyan entitás, amely koherens
egészként úgy lép kölcsönhatásba a környezettel, hogy ez a
kölcsönhatás befolyásolja a replikáció következő körét”. (Hull, 1988,
408.)
A második modell szerint a
szelekciós folyamat fitness-értékek variációjának öröklése. Mint
Richard Lewontin írja: „A természetes szelekció által generált
evolúció mechanizmusa a következő három feltevésben foglalható össze:
1. Egy fajba tartozó individuumok
morfológiai, fiziológiai vagy viselkedésbeli tulajdonságai különbözőek
(a variáció elve).
2. Az adott variáció legalább
részben örökletes, egy individuum tehát jobban hasonlít a
leszármazottjaira, mint a faj többi tagjára (az öröklés elve).
3. A különböző variánsokat eltérő
számú leszármazott örökli, akár a közeli, akár a távoli jövőben (a
különböző fitness-érték elve)”. (Lewontin, 1980, 76.; lásd még
Godfrey-Smith, 2007, 515.)
Az elmúlt évtizedben egyre többen
érvelnek a szelekció replikáció-interakció–modellje ellen. A fő
ellenvetés az, hogy a replikáció folyamata nem szükséges feltétele a
természetes szelekciónak. E tanulmány célja az, hogy a szelekció
replikáció-interakció–modelljét védelmébe vegye ezekkel az
ellenérvekkel szemben, és kimutassa, hogy a replikáció igenis a
szelekció egyik szükséges feltétele. Ez azonban csak akkor igaz, ha
jelentősen módosítjuk a replikáció-interakció–modellt.
A terv tehát a következő. Először a
replikáció-interakció–modell eredeti verzióját mutatom be, különös
tekintettel a replikáció fogalmára, majd felsorolom azt a hat
ellenérvet, melyet felhoztak ez ellen a modell ellen. Majd
újraértelmezem a replikáció fogalmát, és amellett érvelek, hogy nem
entitások, hanem tulajdonságok másolásának kell felfognunk azt. Majd
kimutatom, hogy a replikáció ezen újraértelmezett fogalmával szemben a
hat eredeti ellenérv egyike sem lesz érvényes.
II. Replikáció mint a replikátorok másolása
A replikátor és az interaktor fogalmát Richard Dawkins és David Hull
vezették be (Dawkins, 1982; Hull, 1988). A replikátor és az interaktor
közötti különbség a genotípus-fenotípus distinkció általánosításaként
fogható fel.
A természetes szelekció közismert
esetében a replikátor a gén, és a lehetséges interaktorok közül egy az
organizmus. A gének adódnak át generációról generációra, míg az
organizmus lép kölcsönhatásba a környezettel. Azoknak a géneknek,
amelyek sikeresebb organizmusok fejlődéséhez járulnak hozzá, nagyobb
esélyük van a replikációra.
De térjünk vissza Hull
definíciójához – a replikátor „olyan entitás, amely viszonylag
érintetlenül adja tovább struktúráját a következő generációra” (Hull,
1988, 408.) –, s nézzük meg: mit jelent az, hogy egy entitás
„továbbadja a struktúráját”. Richard Dawkins számos
replikáció-definíciójának egyike világossá teszi, hogy ezt a
„továbbadást” vagy „másolást” nem kell túl szigorúan értelmezni. Ahogy
Dawkins írja, „egy replikátor a világegyetemben bármi lehet, amiről
másolat készül”. (Dawkins, 1982, 83.)
Ennél lényegesen használhatóbb John
Maynard Smith és Szathmáry Eörs definíciója. Eszerint bármely entitás
lehet replikátor, amelynek az a keletkezési feltétele, hogy „egy hozzá
hasonló, már eleve létező struktúra legyen a közelében” (Maynard Smith
– Szathmáry, 1995, 41.). A replikátor tehát „olyan entitás, amely csak
egy eleve létező másik entitás osztódása vagy másolása által
keletkezik”. (Maynard Smith – Szathmáry, 1995, 58.)
A replikációt jellemző „továbbadás”
vagy „másolás” két aspektusa különíthető el: a hasonlóság és az
ok–okozati kapcsolat. Ezt a két elemet Peter Godfrey-Smith definíciója
világosan elkülöníti: „Y akkor és csak akkor X replikája, ha: (i) X és
Y (valamilyen releváns tekintetben) hasonlóak, és (ii) Y keletkezését
legalább részben X okozta, és ez magyarázza az X és Y közötti
hasonlóságot”. (Godfrey-Smith, 2000, 414.)
A replikációt ez a fogalom sem
értelmezi különösebben szigorúan. Godfrey-Smith maga említi, hogy e
definíció szerint például a fénymásolás is replikációnak számít. A
fénymásolat ugyanis hasonló az eredetihez, és a fénymásolatot legalább
részben az eredeti okozta, és ez magyarázza azt, hogy miért hasonlít
az eredetihez.
Minden különbözőségük ellenére a
replikáció itt felsorolt fogalmainak fontos közös eleme az, hogy a
replikációt entitások másolásaként fogják fel (ez igaz Csányi Vilmos
definíciójára is [lásd Csányi, 1989, 21.]). A replikáció tehát olyan
másolási folyamat, amelyben entitások másolódnak. Ezzel szemben én
amellett érvelek, hogy a replikáció nem entitások, hanem tulajdonságok
másolása. És ha így fogjuk fel a replikációt, akkor a szelekció
replikáció-interakció–modelljét meg tudjuk védeni a sorozatos
ellenérvektől. De lássuk az ellenérveket.
III. Érvek a replikáció-interakció–modell ellen
Szép számmal akadnak ellenérvek a szelekció
replikáció-interakció–modellje ellen. Ezek közül a hat legfontosabb
ellenérvet fogom itt bemutatni. Az első három ellenérv azt
hangsúlyozza, hogy a replikáció-interakció–modell nem eléggé
általános, ugyanis a szelekciónak vannak olyan esetei, amelyeknél szó
sincs replikációról.
Szelekció lehetséges, ha elég nagy
a szülő és a leszármazott közötti fenotipikus hasonlóság. Replikáció,
amely a genotipikus hasonlóságot biztosítaná, nem szükséges. (Okasha,
2007, 15.)
Képzeljünk el egy populációt,
amelyben a gazdag individuumoknak nagyobb esélyük van a túlélésre és a
reprodukcióra (mert, tegyük fel, egy halálos és gyakori betegség
elleni védőoltás nagyon drága, s ezt csak ők tudják megfizetni).
Emellett ezek a gazdag individuumok leginkább saját
leszármazottjaiknak adják tovább a pénzüket, akik emiatt gazdagabbak
lesznek, mint a populáció többi tagja. Ebben a populációban van
szelekció: a fitness-értékek variációja öröklődik. De mivel a
gazdagság genetikai komponens nélküli, elsajátított tulajdonság, nincs
szó egy „gazdagság gén” replikációjáról. Találtunk tehát egy esetet,
ahol szelekció lehetséges replikáció nélkül.
Szelekció lehetséges, ha bármilyen
(genotipikus vagy fenotipikus) különbség fennáll a szülő és a
leszármazott hasonlóságában. Replikáció, amely viszonylag pontos
másolási folyamatot jelent, nem szükséges.2
Ahogy Peter Godfrey-Smith írja: „A
természetes szelekcióhoz elégséges (ceteris paribus), ha a szülő és a
leszármazott jobban hasonlít egymásra, mint a két generációból
véletlenszerűen választott két individuum. Tehát a szülő és a
leszármazott közötti hasonlóság bármilyen mértéke (leszámítva persze a
100%-ot, ami azt jelentené, hogy nincs mutáció) elégséges a
szelekcióhoz, ha a kontextus megfelelő”. (Godfrey-Smith, 2007, 515.)
Az információ átadásának vannak
olyan módjai (extragenetikus öröklődés, kulturális információátadás),
amelyek nem számítanak replikációnak, de megfelelő körülmények között
mégis elégségesek a szelekcióhoz.
Samir Okasha a következőképpen
foglalja össze ezt a fajta ellenérvet: „A természetes szelekcióhoz
szükséges, a szülő és a leszármazott közötti hasonlóságot különböző
öröklési folyamatok (kulturális, viselkedésbeli vagy genetikai) is
létrehozhatják. Ezen öröklési folyamatok némelyike nem különböző
elemek másolásából és továbbadásából áll. Azok az evolúciós változások
tehát, amelyeket kulturális vagy viselkedésbeli öröklődés hív életre,
nem írhatók le a replikátorok replikációjaként”. (Okasha, 2007, 15.)
Az ellenérvek második csoportja a
replikátoroknak és az interaktoroknak az evolúció folyamatán belüli
státusát kérdőjelezi meg:
A replikáció-interakció–modell
adottnak veszi, hogy a replikátorok és az interaktorok az evolúció
végtermékei. Emiatt azonban nem magyarázható meg a replikátorok és az
interaktorok evolúciója. (Okasha, 2007, 16.) A DNS-molekula
evolúcióját meg tudjuk magyarázni egy másfajta (RNS) replikátor
segítségével, de a replikátor mint olyan evolúciója nem értelmezhető.
A természetes szelekció magyarázati
sémája olyan esetekben is alkalmazható, amelyeknél sem a replikátorok,
sem az interaktorok nem az evolúció végtermékei. A replikációt
hagyományosan nagy pontosságú másolási folyamatnak definiálják, de az
élet evolúciójának kezdeti szakaszaiban a replikáció egyáltalán nem
volt nagy pontosságú (Maynard Smith – Szathmáry, 1995).
Hasonlóképpen, Hull „koherens
egészként” definiálta az interaktort, de az evolúció kezdeti
szakaszaiban (és talán később is) az entitás, amely kölcsönhatásba
lépett a környezettel (amit tehát interaktornak kell tekintenünk),
egyáltalán nem volt koherens egész. Ha ez igaz, akkor viszont a
replikációinterakció–modell nem alkalmazható az evolúció korai
szakaszaira.
Végül az utolsó ellenérv az
egyedfejlődés fogalmát állítja középpontba:
A replikáció fogalma semmibe veszi
az egyedfejlődést. A klasszikus replikáció-interakció–modell szerint a
replikációt interakció követi, majd azt egy újabb kör replikáció, de
az egyedfejlődésről nincs szó. Hogyan jutunk el a replikátortól az
interaktorig? A replikáció-interakció–modell erről hallgat.
Ennél fontosabb probléma, hogy az
utóbbi évtized egyik igen fontos és befolyásos érve szerint az
evolúciós magyarázatokban nem lehet és nem szabad elválasztani a
genetikai és a fejlődési komponenst. Nem lehet éles határvonalat húzni
az egyedfejlődés genetikai és környezeti összetevője között. Ebből
azonban az következik, hogy hiba a gént replikátornak tekinteni. Ha
egyáltalán beszélhetünk replikátorról, akkor az egész életciklust kell
annak tekinteni, ez azonban problematikussá teszi a replikáció és az
interakció közötti distinkciót (lásd Griffiths – Gray, 1994, 304.).
Ezek az ellenérvek igen hatásosak,
és – ha a replikáció eredeti fogalmát fogadjuk el – sikeresek is. E
tanulmány célja nem az, hogy a replikáció eredeti fogalmát védelmezze,
hanem amellett érvelek, hogy ha a replikáció fogalmát radikálisan
átértelmezzük, és úgy fogjuk fel, mint tulajdonságok (és nem
entitások) másolását, akkor ezen ellenérvek mindegyike érvénytelenné
válik.
IV. Replikáció mint a tulajdonságok másolása
Azt állítom, hogy a replikáció nem egy entitás (a replikátor)
másolása, hanem tulajdonságoké. Tehát akkor is lehet replikációról
beszélni, ha semmilyen replikátor nem másolódik.
Érdemes tisztázni, mi is a
különbség entitások és tulajdonságok között. Az előttem álló pohár
egy entitás, amelynek számos tulajdonsága van, egyesek érdekesebbek,
mások kevésbé. A pohár színe egy tulajdonság, a pohár alakja egy másik
tulajdonság. Általánosságban igaz, hogy minden entitásnak számos (sőt,
talán megszámlálhatatlanul sok) tulajdonsága van. Az entitások,
illetve a tulajdonságok másolása tehát igen különböző folyamatot
eredményez.
Az állításom tehát nem az, hogy
entitás nélküli tulajdonságok keringenek a biológia világában. Minden
tulajdonság egy entitás tulajdonsága. Az állításom az, hogy a
replikáció folyamatát érdemesebb tulajdonságmásolásként felfogni, mint
entitásmásolásként. De persze a tulajdonságok másolása is mindig egy
entitás tulajdonságainak másolása.
A replikáció új definíciója tehát a
következő (a Godfrey-Smith által javasolt definíciót követve –
Godfrey-Smith, 2000, 414.): Egy tárgy (b) tulajdonsága (Q) akkor és
csak akkor replikája egy másik tárgy (a) tulajdonságának (P), ha:
Q hasonló P-hez és
Q keletkezését legalább részben P
okozta, s ez magyarázza a P és Q közti hasonlóságot.
Bár (i) egyszerűnek tűnik,
valójában nem az. Nem világos ugyanis, hogy a hasonlóság milyen fokát
kívánja meg (i). 100 %-ot? 98 %-ot? A választ nyilván nem egy adott
százalékérték jelenti.
Egy tárgy (a) tulajdonsága, P, és
egy másik tárgy (b) tulajdonsága, Q hasonló, ha a hasonlóság mértéke P
és Q között nagyobb, mint a populáció két véletlenszerűen választott
tárgyának megfelelő
|
|
tulajdonságai között. Ez azt
jelenti, hogy a P és Q közötti hasonlóság nem egy adott százalékérték,
és csak (a) és (b) populációjának többi tagjainak tulajdonságaihoz
képest definiálható.
A definíció fontos aspektusa, hogy
a két tárgy, (a) és (b) nem feltétlenül azonos típusúak. Replikációnak
számít például az is, ha (a) egy alma, míg (b) ennek az almának a
színes fényképe. A definíció szerint a fotó színe lehet az alma
színének replikája, de ez nem jelenti azt, hogy a tárgyak maguk
replikák vagy másolatok.
Érdemes megvizsgálni, hogy e
definíció szerint replikációnak számítanak-e a replikáció
leggyakrabban emlegetett esetei (és leggyakrabban emlegetett
ellenpéldái).
A legfontosabb példa a gének
másolása, és ez replikációnak számít az új definíció szerint. Egy
leszármazott génjeinek vannak olyan tulajdonságai, melyek a szülő
génjeinek a tulajdonságait replikálják. A gének több tulajdonsága is
replikálódik, de szorítkozzunk arra, hogy a gén egy bizonyos
nukleotid-szekvenciából áll. A leszármazott és a szülő
nukleotid-szekvenciája hasonló (tehát hasonlóbb, mint két
véletlenszerűen választott individuumé), és ezt a hasonlóságot az
magyarázza, hogy a leszármazott nukleotid-szekvenciáját legalább
részben a szülő nukleotid-szekvenciája okozta (ha a szülő
nukleotid-szekvenciája másmilyen lett volna, a leszármazott
nukleotid-szekvenciája is más lenne). Az új definíció értelmében a
gének másolata replikáció.
Érdemes megjegyezni: léteznek a gén
fogalmának olyan értelmezései, melyek eleve adottnak veszik, hogy ami
a gének replikációjánál valójában másolódik, az egy tulajdonság, és
nem egy entitás. George Williams a következőképpen definiálja a gén
fogalmát: „A gén nem azonos a DNS-molekulával. A gén nem más, mint
másolható információ, melyet ez a molekula kódol.” (Williams, 1992,
11.) Ez alapján, ami replikálódik, az nem egy entitás (a
DNS-molekula), hanem az információ, amelyet ez a molekula hordoz. És
az információ a molekula egyik tulajdonságának tekinthető. Ha
elfogadjuk Williams génfogalmát (amely nem az egyetlen és talán nem is
a legelfogadhatóbb génfogalom), akkor a gének replikációja
előfeltételezi a replikáció itt kifejtett új felfogását.
A generációk közötti hasonlóságnak
azonban sok olyan esete is van, amely nem számít replikációnak. Ilyen
például a szülő és gyerek szemszíne közötti hasonlóság. Ez a
hasonlóság az új definíció alapján sem számít replikációnak, mivel a
szülő szemszíne nem okozója a leszármazott szemszínének.
A replikáció új fogalma nem
értelmezi a replikációt különösebben szigorúan. Mint Godfrey-Smith
replikáció-fogalmába, ide is beletartoznak olyan biológiailag
irreleváns folyamatok, mint például a fénymásolás. De ez önmagában nem
tekinthető problémának. A replikáció fogalma ugyanis az evolúciós
magyarázatoknak csupán kezdőpontja. Sok feltételnek kell teljesülnie
ahhoz, hogy egy replikációs folyamat szelekcióhoz vezessen, és még
többnek ahhoz, hogy ez a szelekciós folyamat magyarázatot tudjon adni
a természet látszólagos teleológiájára.
Szintén fontos megjegyezni, hogy a
fenti definíció egy tárgy (a) egyik tulajdonságára és egy másik tárgy
(b) másik tulajdonságára vonatkozott. Ha azonban megengedjük, hogy (a)
és (b) ugyanaz a tárgy legyen, akkor egy entitás fennmaradását is
replikációként (időbeli replikációként [lásd Csányi, 1989]) írhatjuk
le. Az ilyen replikáció potenciálisan érdekes esete a társadalmi
struktúra fennmaradása annak ellenére, hogy a társadalom tagjai
folyamatosan cserélődnek.
Ha elfogadjuk a replikáció új
fogalmát, a replikáció-interakció–modell is másként értelmezhető. A
szelekció a replikáció és az interakció olyan ciklikus váltakozása,
melyben az interakció befolyásolja a replikáció következő körét. De
ebben a modellben a replikáció a tulajdonságok másolását jelenti és
nem az entitásokét. A replikáció-interakció–modell új verziójával
szemben – mint ezt látni fogjuk – nem állnak meg az eredeti modellel
kapcsolatban felhozott ellenérvek.
VI. A replikáció új modelljének védelmében
Az előbbiekben a replikáció-interakció–modellel szemben
megfogalmazott hat komoly ellenvetést mutattam be. Azt állítom, hogy
ezen ellenérvek mindegyike visszaverhető, ha elfogadjuk a replikáció
általam javasolt új definícióját.
A szelekció lehetséges, ha elég
nagy a szülő és leszármazott közötti fenotipikus hasonlóság.
A replikáció itt javasolt
definíciója nem zárja ki, hogy a fenotipikus tulajdonságok is
replikálódhassanak. Térjünk vissza ahhoz a példához, amelyben a
populáció gazdag individuumainak nagyobb esélyük van a túlélésre és a
reprodukcióra, és pénzüket leginkább saját leszármazottjaiknak adják
tovább. Mivel a gazdagság genetikai komponens nélküli, elsajátított
tulajdonság, ebben az esetben szelekció van, de replikáció, tehát
replikátorok másolása, nincs.
A replikáció új definíciója szerint
azonban a gazdagság tulajdonsága replikálódik: a leszármazott anyagi
helyzete hasonló a szülő anyagi helyzetéhez, és a szülő gazdagsága
részben az okozója a leszármazott gazdagságának, és ez magyarázza a
fenti hasonlóságot. Egy tulajdonság replikálódik itt: a gazdagság
tulajdonsága. Ez a példa tehát nem demonstrálja azt, hogy létezik
szelekció replikáció nélkül, mert ha elfogadjuk az itt javasolt
definíciót, e példában igenis beszélnünk kell replikációról is.
Szelekció lehetséges, ha bármilyen
(genotipikus vagy fenotipikus) különbség fennáll a szülő és a
leszármazott hasonlóságában.
Az új replikáció-fogalom nem
előfeltételezi, hogy a replikáció pontos másolási folyamat legyen.
Elég, ha a másolási pontosság nagyobb, mint ami a populáció két,
véletlenszerűen kiválasztott individuumának megfelelő tulajdonságai
között tapasztalható.
Godfrey-Smithnek tehát igaza van:
akkor is lehetséges a szelekció, ha bármilyen (örökletes) különbség
fennáll a szülő és a leszármazott közötti hasonlóságban.
(Godfrey-Smith, 2007, 515.) De ha elfogadjuk a javasolt definíciót,
akkor a szülő és a leszármazott közötti hasonlóságban bármilyen
(örökletes) különbség replikációnak számíthat. Ezek a példák tehát nem
igazolják, hogy replikáció nélkül lehetséges a szelekció.
Az információ átadásának vannak
olyan módjai (extragenetikus öröklődés, kulturális információátadás),
amelyek nem számítanak replikációnak, de ha a körülmények megfelelőek,
mégis elégségesek a szelekcióhoz.
Erre az ellenérvre az a válasz,
hogy az új definíció szerint az extragenetikus öröklődés és a
kulturális információátadás némelyik verziója replikációnak számít. A
replikáció új definíciójában semmi nem utal arra, hogy a replikálódó
tulajdonságnak a DNS-molekula tulajdonságának kell lennie.
Extragenetikus tulajdonságok tehát ugyanúgy replikálódhatnak, mint a
DNS-molekula tulajdonságai.
Hasonlóképpen, a kulturális
információátadás némely esete is replikációnak minősül az új definíció
szerint. A gazdagság tulajdonságának replikációja például a kulturális
információátadás példájának tekinthető. Az itt javasolt
replikáció-fogalom egyik előnye az, hogy lehetővé teszi, hogy anélkül
beszélhessünk kulturális replikációról, hogy kulturális replikátorok,
mémek létezését kellene posztulálnunk.
A replikáció-interakció–modell
adottnak veszi, hogy a replikátorok és az interaktorok az evolúció
végtermékei.
A replikáció új definíciójában
nincs szó replikátorokról és interaktorokról. És a replikálódó
tulajdonságok nem tekintendők az evolúció végtermékeinek, hiszen nem
is entitások. Ezt az ellenérvet a tulajdonságok replikációja esetében
tehát még megfogalmazni is nehéz, hisz nem világos, mit is jelentene
az, hogy egy tulajdonság az evolúció végterméke.
A természetes szelekció magyarázati
sémája olyan esetekben is alkalmazható, ahol sem a replikátorok, sem
az interaktorok nem az evolúció végtermékei.
Az élet evolúciójának kezdeti
szakaszaiban a replikáció nem volt nagy pontosságú (Maynard Smith –
Szathmáry, 1995). De a replikáció új definíciója szerint – mint ezt a
második ellenérvre adott válasznál is láttuk – a replikációnak
egyáltalán nem kell nagy pontosságúnak lennie. Elég, ha a másolási
pontosság a populációhoz képest viszonylagosan nagy. A replikáció
fogalma tehát az élet evolúciójának kezdeti szakaszaiban is
értelmezhető.
A replikáció fogalma semmibe veszi
az egyedfejlődést.
Az egyedfejlődés fogalmát igen
könnyű a replikáció-interakció–modellbe beépíteni, és ez még a modell
eredeti verziójára is igaz (amelyben a replikáció entitások másolását
jelenti). A természetes szelekció nem két, hanem három folyamat
ciklikus változásából áll tehát: a replikációból, az egyedfejlődésből
és az interakcióból. Ezt a triviális kiegészítést mind a
replikáció-interakció modelljének eredeti verziójánál, mind az itt
javasolt verzió esetében könnyű megtenni.
Láttuk azonban, hogy az
egyedfejlődés fogalma kapcsán ennél fontosabb probléma is felvetődik.
Ha komolyan vesszük azt az érvet, hogy nem lehet éles határvonalat
húzni az egyedfejlődés genetikai és környezeti összetevője között,
akkor hogyan beszélhetünk replikációról? Ha viszont elfogadjuk a
replikáció itt javasolt definícióját, akkor nem kell éles határvonalat
húzni az egyedfejlődés genetikai és környezeti összetevője között,
hiszen – mint a (3)-as számú ellenérvre adott válaszból tudhatjuk – a
replikáció nem feltétlenül genetikai folyamat.
VII. Kulturális replikáció mémek nélkül
A replikáció új fogalmának egyik érdekes következményére külön is
érdemes kitérni. Mint láttuk, a replikátor és az interaktor közötti
distinkció a genotípus-fenotípus distinkció általánosításaként fogható
fel. Ez azt jelenti, hogy nem csak a gén lehet replikátor. A
legfontosabb, legvitatottabb és legtöbbet tárgyalt nem genetikai
replikátorok a mémek.
A mémek „a kulturális
információátadás egységei” (Dawkins, 1982). A mém-elmélet szerint
kulturális és társadalmi jelenségek legalább részben megmagyarázhatók
a következő evolúciós magyarázati séma segítségével. A mémek
információdarabok, amelyek ugyanúgy a túlélésért küzdenek, mint a
gének. A mémek esetében ez azt jelenti, hogy egy mém annál sikeresebb,
minél több másik elmébe juttatja el magát. A mémek tehát elméinkért
küzdenek. Mivel elménk kapacitása véges, csak viszonylag kevés mém
befogadására képes. Ezért a korlátozott kapacitásért szállnak
versenybe a mémek, a sikertelen mémek nem tudnak bekerülni elménkbe, s
ezért eltűnnek, a sikeresek viszont befészkelik magukat jó sok ember
elméjébe. Mém lehet a liberalizmus eszméje, az Eroica szimfónia első
tételének főtémája vagy a fogmosás.
A mém-elmélet igen népszerű,
ugyanakkor számos komoly probléma is felmerült vele szemben. Ezek
közül az egyik legkomolyabb a mémek ontológiai státusával kapcsolatos.
A kérdés egyszerű: mik is valójában ezek a mémek?
A mémelmélet védelmezői több
kísérletet tettek a mémek ontológiai státusának tisztázására (Dennett,
2006, 80–81., 349–350.). A legelterjedtebb elképzelés az, hogy a
mémek, akárcsak a gének, információcsomagok, tehát ontológiailag
ugyanolyan státusuk van, mint az információnak. Ez a válasz azonban
elrugaszkodik az eredeti replikáció-interakció modell
replikátor-felfogásától, hiszen az információ nem entitás. Ezeket az
ontológiai aggodalmakat egyszerűbben is meg lehet oldani, ha
elfogadjuk a replikáció itt bemutatott fogalmát. Ha a replikáció
tulajdonságok másolása, akkor a kulturális tulajdonságok másolása is
replikációnak minősül. Így kulturális replikációról anélkül is lehet
beszélni, hogy kulturális replikátoro-kat, mémeket kellene
feltételeznünk. És a kulturális replikáció folyamatát akkor is érdemes
modellezni, ha a mémeket valami okból gyanúsnak találjuk.
Fontos hangsúlyozni, hogy a
kulturális replikáció folyamata nem garantálja a kulturális szelekció
létezését (hiszen a replikáció nem elégséges a szelekcióhoz), azt meg
még kevésbé, hogy ez meg tudná magyarázni a kulturális szféra
látszólagos teleológiáját. Ha elfogadjuk a replikáció új felfogását,
ez nem fogja megmenteni a mémelméletet, de még a mém fogalmát sem, de
legalább lehetővé teszi, hogy anélkül beszélhessünk kulturális
replikációról, hogy olyan gyanús entitásokat posztulálnánk, mint a
mémek.
VIII. Konklúzió: Miért releváns mindez?
Tegyük fel, hogy mindaz, amit eddig állítottam, igaz. Az új definíció
szerint a szelekciónak szükséges feltétele a replikáció, s e definíció
segítségével a szelekció replikáció-interakció modelljének
problémamentes verziója fogalmazható meg. Miért érdekes mindez? Van a
szelekciónak egy másik fajta modellje is, amely a szelekciót a
fitness-értékek variációjának örökléseként írja le. Mi értelme van
tehát a replikáció-interakció–modell módosítgatásának?
Talán a legfontosabb ok arra, hogy
komolyan vegyük a replikáció-interakció–modellt az, hogy a
fitness-értékek variációjának öröklését középpontba állító modell nem
olyan problémamentes, mint amilyennek látszik. Az utóbbi évek egyik
legfontosabb biológiai-filozófiai vitája épp e modell (és a
fitness-érték fogalmának) értelmezéséről szól (Matthen – Ariew, 2002).
Statisztikai vagy kauzális modell ez? És a populáció vagy az
individuum szintjén írja le a fitness-értékek változását?
Ha elfogadjuk a
replikáció-interakció–modellt, akkor ezek a zavarba ejtő kérdések
talán leegyszerűsödnek. A replikáció-interakció–modell szerint a
szelekció két különböző folyamat ciklikus váltakozása. Tehát ahelyett,
hogy azt kérdeznénk, hogy a szelekció statisztikai vagy kauzális
folyamat-e, inkább azt kellene kérdeznünk, hogy (i) vajon a replikáció
statisztikai vagy kauzális folyamat-e és (ii) az interakció
statisztikai vagy kauzális folyamat-e. A szelekció egységeiről
folytatott vitához hasonlóan erre a két kérdésre adott válasz igen
különböző lehet. Ugyanezek a megfontolások érvényesek a populáció-
vagy individuum-szintű leírás vitájában is.
A természetes szelekció folyamatát
tehát a replikáció-interakció–modell több szempontból is pontosabban
és részletesebben írja le, mint a fitness-értékek variációjának
öröklését középpontba állító modell. Érdemes tehát kidolgozni egy
olyan verzióját, amely nem provokál tucatnyi ellenérvet. E
tanulmányban erre tettem kísérletet: amellett érveltem, hogy a
természetes szelekció legjobb leírását egy olyan
replikáció-interakció–modell adja, amelyben a replikációt
tulajdonságok (és nem entitások) másolataként értelmezzük.
Kulcsszavak: evolúció,
természetes szelekció, replikáció, interakció, variáció, öröklés,
fitness-érték
IRODALOM
Csányi Vilmos (1989):
Evolutionary Systems and Society. Duke University Press, Durham, NC
Dawkins, Richard (1982
[1984]): Replicators and Vehicles. Reprinted in: Brandon, Robert N. –
Burian, Richard M. (eds.): Genes, Organisms, Populations:
Controversies over the Units of Selection, The MIT Press, Cambridge,
MA
Dennett, Daniel C. (2006):
Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon. Viking, New York
Godfrey-Smith, Peter
(2000): The Replicator in Retrospect. Biology and Philosophy. 15,
403–423.
Godfrey-Smith, Peter
(2007): Conditions for Evolution by Natural Selection. Journal of
Philosophy. 104, 489–516.
Griffiths, Paul – Gray,
Russell D. (1994): Developmental Systems and Evolutionary Explanation.
Journal of Philosophy. 91, 277–304.
Hull, David L. (1988):
Science As Process. Chicago University Press, Chicago
Hull, David L. – Langman,
R. E. – Glenn, S. S. (2001): A General Account of Selection: Biology,
Immunology and Behavior. Behavioral and Brain Sciences. 24, 511–528.
Lewontin, Richard (1980):
Adaptation. Reprinted in: Levins, Richard – Lewontin, Richard: The
Dialectical Biologist. Harvard University Press, Cambridge, 65-84.
Matthen, Mohan – Ariew,
André (2002): Two Ways of Thinking About Fitness and Natural
Selection. Journal of Philosophy. 49, 53–83.
Maynard Smith, John –
Szathmáry Eörs (1995): The Major Transitions in Evolution. W. H.
Freeman, New York
Okasha, Samir (2007):
Evolution and the Levels of Selection. Oxford University Press, Oxford
Williams, George C.
(1992): Natural Selection: Domains, Levels, Challenges. Oxford
University Press, Oxford
1 Köszönettel
tartozom Peter Godfrey-Smithnek, Csányi Vilmosnak és Samir Okashának e
tanulmány korábbi változatához fűzött megjegyzéseikért.
<
2 Dawkins és
Hull elismerik, hogy a replikáció folyamata nem igényel 100 %-os
másolási pontosságot, de mindketten hangsúlyozzák, hogy a másolás
pontossága, ha nem is 100%, de kellően magas kell legyen. A pontosság
mértékéről lásd még Csányi Vilmost (1989).
<
|
|