Easton szerint az emberek olyan igényekkel lépnek
fel, amelyek a társadalom számára értékes dolgok szűkös volta
következtében nem elégíthetőek ki. Ezeknek az igényeknek egy része a
politikai rendszer felé irányul; a politikai rendszer közöttük
szelektálva bizonyos igényeket felvállal közülük, és megkísérli
döntéseivel kielégíteni azokat.
A társadalmi igények felmerülése, a politikai
rendszer által való felvállalásuk, és a politikai rendszer döntései
révén való kielégítésük közötti szakaszokban az igény keresztülmegy a
politikai rendszer különböző szelekciós mechanizmusain. Erre Easton
szerint azért van szükség, mert az igények nagy száma és magas foka
következtében a politikai rendszer teljesítőképességét meghaladó
túlterhelés (overload) állapota következhet be. Ez a politikai
rendszer válságának egyik formája.
Easton elemzésének centrumában a politikai rendszer
másik inputja, a támogatás áll. A támogatás a politikai rendszer
tevékenységét elősegítő cselekvés, illetve pozitív hozzáállás
(attitűd) a politikai rendszerhez. Ha a támogatás nem ér el egy
bizonyos szintet, akkor lehetetlen az igények kielégítése és a
politikai rendszer normális funkcionálása. Ez a politikai rendszer
válságának másik formája.
Easton a továbbiakban a támogatás megszerzésének
két módjával foglalkozik. Egyik megoldás az, ha a politikai rendszer
outputjával, döntéseivel kielégíti a feléje irányuló igényeket vagy
azok bizonyos részét. A támogatás megszerzésének másik módja a
politikai rendszer elfogadásának kiépítése a társadalom tagjainak
attitűdjében, tudatában. Ez a politikai szocializációnak a politikai
rendszer elfogadását elősegítő alakításával, manipulálásával mehet
végbe, ami a politikai rendszer számára támogatási tartalékot
eredményez.
Ez a tartalék lehetővé teheti a politikai rendszer
döntéseinek viszonylagos függetlenedését a feléje irányuló igények
kielégítésétől. A támogatási tartalék révén a politikai rendszer
időlegesen függetlenítheti magát az output-problémáktól, a társadalmi
igényeket kielégítő döntések hiányában keletkező válságoktól. Azonban
a támogatást folyamatosan biztosítania kell ahhoz, hogy normálisan
funkcionálhasson, és ne kerüljön válságba.
Easton politikai rendszerelméletének válságelméleti
implikációit Scott C. Flanagan A politikai rendszer és a
rendszerválság című 1973-ban megjelent tanulmánya igyekezett
kamatoztatni. Flanagan a politikai rendszerválság leírására Easton
részben módosított és kiegészített sémáját alkalmazta. Flanagan
tanulmánya egy, a politikai válságszituációkat
történeti-összehasonlító szemlélettel megközelítő kötet bevezetője,
amely megkísérli kidolgozni a politikai rendszer válságának
elemzéséhez szükséges fogalmi eszköztárat.
Flanagan szerint a politikai válságok keletkezése a
politikai rendszer és környezete közötti kapcsolat problémáin
alapszik. Amennyiben a politikai rendszer döntései révén zajló
értékelosztó tevékenysége nem reagál a környezetben bekövetkezett
változásokra, az igények, követelmények, illetve az elosztás
aszinkronja következik be. Ez az aszinkronitás a válságok
létrejöttének szükséges, de nem elégséges feltétele.
A válság kialakulása egy olyan kiváltó folyamatot
(triggering mechanism) tételez fel, melynek hatására a társadalomban
az igények, követelmények felhalmozódnak, és politizálódnak. A
kielégítetlen igényű csoportok korrekcióra törekszenek,
megkérdőjelezik a politikai rendszer struktúráját, és az elosztás
preferenciáit leíró játékszabályokat. Az elosztási struktúra problémái
így áttolódnak a politika területére.
Flanagan úgy definiálja a rendszerválságot, hogy az
akkor következik be, ha a politikai struktúrát komolyan megkérdőjelező
nem legális protestáló formák terjednek el. E protestáló magatartás
lényege az, hogy nem követi a politikai rendszer struktúráit leíró
szabályokat, s ezzel az adott politikai struktúrát komolyan
veszélyezteti. A válság megoldódásáról szerinte akkor beszélhetünk, ha
helyreáll e szabályok követése. A megoldás így megtörténhet a válság
okainak felszámolása nélkül is, de végbemehet a politikai rendszer
alapvető struktúraváltozása vagy felbomlása, és újfajta politika
berendezkedés kialakítása révén is. A válság folyamatának elemzésében
Flanagan szerint vizsgálni kell az alaprendszert, a válságot létrehívó
környezetváltozást, a válságot kiváltó közvetlen okokat, a válság
megoldódását és az ennek eredményeként kialakult új rendszert, illetve
annak a környezetváltozásban szerepet játszó igények kielégítéséhez
való viszonyát. A válságmegoldás eredményeként létrejött állapot
vizsgálatához el kell különíteni a válság közvetlen és hosszú távú
eredményeit, ami a válság eredményének hosszabb távon való elemzését
implikálja.
Az elemzés során vizsgálni kell a követelés,
illetve az igénystruktúrát, a politikai struktúrát és az elosztási
struktúrát, valamint ezek egymásra gyakorolt hatásait. A követelési és
az elosztási struktúra közötti aszinkronitás okozza a látens
válságszituációt, ami a politikai struktúra megkérdőjelezéséhez,
politikai válsághoz vezethet.
Easton és Flanagan koncepciói a behaviorizmushoz
hasonlóan a válságot a társadalom tagjainak egyéni vagy csoportos
magatartásából eredeztetik, melynek kiváltó oka az igények
kielégítetlensége. Így e rendszerszemléletű válságelemzések is, a
behavioristákhoz hasonlóan, a magatartásra koncentrálnak, főleg Gurr
teóriájával rokoníthatók.
Összefoglalva az e megközelítéssel kapcsolatos
problémákat és eredményeket: a politikai válságok rendszerszemléletű
megközelítése a korábbi cselekvéselméleti-szituacionális jellegű
válságelméletektől eltérően előtérbe állította a válságok makroszintű
strukturális vonatkozásait. Bekapcsolta a politikai válságok
vizsgálatába a konkrét szituáción túlmutató, hosszabb időperiódusra
kiterjedő elemzést. A rendkívüli, extrém, patologikus szituációként
értelmezett behaviorista válságfelfogással szemben a
rendszerszemléletű megközelítések a válságot a politikai rendszer és a
környezet közötti kapcsolat folyamatában jelentkező, e folyamat
sajátos, de állandó és nem extrém, nem rendkívüli periódusának
tekintették. A behavioristák szituacionális válságfelfogását egy
processzuális (folyamatszerű), a hosszabb időperiódusban zajló
folyamatot előtérbe állító felfogás váltotta fel a politikai
rendszerek elméletében. Magát a válságot Lasswell és Gurr is
folyamatként vizsgálta, de csak a cselekvési szituációhoz kötődő
folyamatként. Ezzel szemben a politikai rendszerelméletek a válságként
értelmezett szituáción túlmutató – a rendszer és környezete között
zajló – folyamatban helyezik el a válságot. Ezt a különbséget
hangsúlyozandó nevezem a rendszerszempontú válságfelfogást
processzuálisnak. A politikai jelenségek rendszerszemléletű
megközelítésének egyik általános problémája, Martin Jänicke szerint, a
rendszer és környezet elhatárolása. Melyek a rendszer határai a
társadalom tagjai felé, hiszen azok egyaránt tartozhatnak a
rendszerhez és környezetéhez? A különböző politikai rendszerelméletek
analitikus, az elemzés számára kialakított fogalmi eszköznek tekintik
a politikai rendszer kategóriáját. Azonban a rendszer és környezet
vizsgálatában a politikai rendszer fogalma gyakran „ontologizálódik”,
a társadalom tagjaitól független, önálló létezővé válik.
Egy másik problémát Jürgen Habermas vetett fel a
politikai rendszerek válságainak elemzése kapcsán. Meddig azonos
önmagával egy rendszer, és milyen változások eredményeként tekinthető
válságban lévőnek vagy új rendszernek? Erre szerinte képtelenek
választ adni a politikai rendszer fogalmát „objektiváló”, a társadalom
tagjainak tudatállapotaitól függetlenül vizsgáló rendszerelméleti
megközelítések. Ezért szerinte be kell kapcsolni a politikai
rendszerek válságának elemzésébe a társadalom tagjainak
identitástudatát, szituációértékelését, ami a behaviorista
válságkoncepció lényeges elemét alkotja. Jänicke szerint a
behavioristák a politikai válságok különösen jellemző oldalát ragadták
meg azáltal, hogy különböző alternatívákat magában foglaló, nyílt
szituációként elemezték. Szerinte ugyanis a politikai válságok két,
viszonylag stabil állapot közötti átmenetet jelentenek, és ebben az
időszakban érvényüket vesztik a korábbi magatartás-szabályozás mintái,
az újak pedig még nem alakultak ki. Ezért a válságok idején nagy
szerepe van a szituációhoz kötött cselekvésnek. Jänicke úgy véli, hogy
a politikai válságok elemzése nem nélkülözheti a szituációhoz kötött
magatartásra koncentráló behaviorista elmélet szempontjait.
A VÁLSÁGPROBLÉMA
A KRITIKAI ELMÉLET INSPIRÁLTA POLITIKATUDOMÁNYBAN
A polgári politológia válságelméleteinek harmadik fejlődési szakaszára
általában jellemző a válságproblematika előtérbe kerülése a
legkülönfélébb elméleti irányzatokban.
A különböző irányzatok közül kiemelem az elsősorban
Nyugat-Európában, különösen az NSZK-ban és Franciaországban, a tőkés
állam válságának elemzését a marxi elmélet talaján elvégezni kívánó
törekvéseket (például Nicos Poulantzas, Joachim Hirsch); az ugyancsak
Nyugat-Európában, főleg az NSZK-ban megjelenő próbálkozást a
frankfurti iskola elméletének és a rendszerelmélet egyesítésére a
kései kapitalizmus válságának elemzésében (különösen Claus Offe,
Jürgen Habermas); és az USA-ban és Nyugat-Európában egyaránt
jelentkező, az „irányíthatatlan társadalom” koncepcióját valló
neokonzervatív válságelméleteket (például Samuel Huntington, Michael
Crozier, Wilhelm Hennis).
A továbbiakban – csupán a megelőző fejlődési
szakaszokkal szembeni különbségek érzékeltetésére – röviden bemutatom
a kései kapitalizmus válságait elemző két NSZK-beli kutató, Jürgen
Habermas és Claus Offe elméletét.
A kései kapitalizmus válságával foglalkozó két
teória közös problémája az, hogy szerintük a tőkés társadalmi formáció
gazdasági válságok révén való fejlődésének minőségileg új szakaszában,
a kései kapitalizmusban (Spätkapitalismus) megnő a
társadalomirányítás iránti igény, ami új feladatokat ró a tőkés
államra. A tőkés állam képes a válságok negatív következményeinek
leküzdésére, de azok újra és újra jelentkeznek. A probléma az, hogy
mennyire képes e válságelhárító feladat ellátására az államapparátus.
Mindkét elméletben közös, hogy a kései kapitalizmus társadalmi
folyamatait válságosnak tekintik, és e válságok elhárítóját az
államban látják.
Claus Offe egy gazdaságilag indukált politikai
válság elméletét alakította ki. Ennek kiindulópontja a tőkés
társadalomnak a gazdaságban gyökerező válsága, illetve az ez által
létrehívott politikai válságelhárító mechanizmus feltételezése. Offe a
végsőkig viszi azt a tételt, miszerint a fejlett kapitalizmusban a
tőkés állam a válságelhárítás céljából arra kényszerül, hogy ne a
tőkés érdek, hanem az össztársadalom képviselőjeként járjon el.
A tőkés állam ilyen működése és a gazdaság
átpolitizálása szerinte nem kapitalista jellegű struktúrák
kialakulásához vezet, illetve megkérdőjelezi az egyenértékű csere
ideológiáját. Ezek a folyamatok a rendszer dezintegrálásával
fenyegetnek. Az ily módon létrejött, a kapitalizmus számára
„exterritoriális” struktúrák képviselői a társadalmi életbe nem a
magángazdasági szervezeteken, hanem közvetlenül az
államilag-politikailag biztosított szervezési formák révén kapcsolódó
csoportok; a meghosszabbodott oktatási folyamatban résztvevő diákok, a
segélyből élő munkanélküliek, a hivatalnokok stb. Ezek Offe szerint
bizonyos körülmények között antikapitalista jellegű motivációs és
cselekvési struktúrákat alakíthatnak ki.
Az államapparátusnak ezért meg kell kísérelnie a
saját válságelhárító tevékenysége révén kialakult rendszerellenes
következmények csökkentését, illetve felszámolását a tömeglojalitás
manipulálása és az ideológiai irányítás révén. Így olyan szituáció jön
létre, amelyben a válságelhárító állami beavatkozás iránti igény egyre
nő, ugyanakkor ez a válságelhárítás a rendszer fennmaradásának
esélyeit csökkentő diszfunkcionális eredményekre vezet. Az állam az
ellentétes imperatívuszok – a válságelhárító beavatkozás iránti igény
fokozódása, illetve a válságelhárítás eredményeként rendszeridegen
elemek létrehozása – következtében válságba kerül. Így a gazdasági
válságból a válságelhárítás válsága (Krise des Krisenmanagements) a
politikai válság folytatólagos állapota lesz.
Jürgen Habermas egy gazdaságilag indukált
kulturális válság teóriáját alkotta meg. Offe és Habermas egyaránt a
politikum önálló fejlődési logikáját emelik ki. Habermasnál azonban
még hangsúlyosabb a politikai rendszer önmozgása, mint Offénál. A
gazdasági rendszer szerinte elvesztette „funkcionális autonómiáját” a
politikai rendszerrel szemben, és a ciklikus gazdasági válságok
jelentősége is megszűnt a kései kapitalizmusban.
A politikai rendszer válságelhárító tevékenységének
azonban Habermas szerint is megvannak a korlátai. A tőkés formáció
szervezési elvét, a magántőkés termelést a tőkés állam nem számolhatja
fel. A politikai rendszer legitimációteremtésének korlátja pedig az,
hogy nem lehetséges a szociokulturális rendszer által biztosított
motivációk, a társadalmi integrációt biztosító „értelem” (Sinn)
„szállítása”. Ez utóbbi korlát szociokulturális válságjelenségekhez
vezet. Ugyanis az állami tevékenység növekedésével egy sor létszféra
politizálódik, ami azoknak a szociokulturális mintáknak a
felbomlasztásához vezet, amelyek a rendszert fenntartó motivációkat
biztosítják. Így motivációs válság keletkezhet, ami bizonyos
körülmények között legitimációs válságot vonhat maga után.
Offe és Habermas más szinten vizsgálják a válságok
problémáját, mint a behaviorista és a rendszerszemléletű kutatók. A
válságot a társadalom összreprodukciós szintjén – egy társadalmi
formáció, a kapitalizmus válságaként – értelmezik, és a különböző
társadalmi szférák (gazdaság, kultúra, szocializációs mechanizmusok
stb.) összefüggésében foglalkoznak vele. Ezzel szemben a behaviorista
és a rendszerszemléletű kutatók a szorosan vett politikai
válságjelenségeket kutatják, amelyeket – magatartásra koncentrált
szemléletük következtében – az egyéni és csoportos interakciókból
(konfliktusok, protestáló magatartás stb.) származtatnak, és nem a
társadalom összreprodukciós szintű válságát, a válságok specifikus
okait vizsgálják. Céljuk a mindenfajta politikai válság elemzésére
alkalmas elmélet létrehozása.
A szorosan vett politikai válságok vizsgálatában a
behaviorista és a rendszerelméleti irányzat egy sor érdekes és a mai
kutatás számára is figyelemreméltó szempontot vetett fel a 20.
században (a döntés- és játékelméleti koncepciók, illetve a
szociológiai és szociálpszichológiai módszerek felhasználása a
politikai válságok stratégia-, alternatíva-, illetve
koalícióelemzésében stb.). Azonban úgy tűnik, hogy a kétféle (az
összreprodukciós szint, a társadalmi formáció válsága, illetve a
szorosan vett politikai válság problémája) válságproblematika
leírására és magyarázatára egyaránt alkalmas elmélet létrehozása még
ma is megoldandó feladatunk.
Kulcsszavak: válság, politika, rendszer,
behaviorizmus, rendszerelmélet, visszacsatolás, legitimáció,
lojalitás, állampolgári elégedettség, közélet, politikai rendszer,
teljesítmény
IRODALOM
Beyme, Klaus v. (1972): Die politische
Theorien der Gegenwart. München
Easton, David (1953): The Political
System. New York
Easton, David (1956): Limits of the
Equilibrium in Social Research. In: Eulau, H. (ed.): Political
Behavior.
Easton, David (1957): An Approach to the
Analysis of Political Systems. World Politics. 4,
Flanagan, Scott C. (1973): Das politische
System und die systemische Krise. In: Jänicke, Martin (Hrsg.):
Politische Systemkrisen. Köln
Gurr, Ted R. (1973): Ursachen und Prozesse
politischer Gewalt. In: Jänicke, Martin (Hrsg.): Politische
Systemkrisen. Köln
Habermas, Jürgen (1975):
Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus. Frankfurt am Main
Habermas, Jürgen (1976): Zur
Rekonstruktion des historischen Materialismus. Frankfurt am Main
Jänicke, Martin (Hrsg.) (1973): Politische
Systemkrisen. Köln
Lasswell, Harold D. (1950): Power and
Society. New Haven
Offe, Claus (1977): Strukturprobleme des
kapitalistischen Staates. Frankfurt am Main
Offe, Claus (1979): Unregierbarkeit. Zur
Renaissance konservativer Krisentheorien. In: Habermas, Jürgen
(Hrsg.): Stichworte zur ›Geistigen Situation der Zeit‹. I. Band Nation
und Republik. Frankfurt am Main
Robinson, John A. (1968): Crisis. In:
Sills, David L. (ed.): The International Encyclopedia of the Social
Sciences. III. New York: The Free Press. 510–514.
Schluchter, Wolfgang (1980): Staat und
Verwaltungshandeln. In: Schluchter, Wolfgang: Rationalismus der
Weltbeherreschung. Frankfurt am Main.
Starn, Randolph (1973): Historische
Aspekte des Krisenbegriffs. In: Jänicke, Martin (Hrsg.): Politische
Systemkrisen. Köln
Miszlivetz Ferenc szerk.: Eredeti
válságfelhalmozás. Savaria U.P.-MTA PTI. Szombathely-Budapest.2009
|