. Nagy érdeklődéssel és kíváncsisággal olvastam
Farkas Anikó gondolatait a határon túli szakkollégiumok kapcsán. A
szerző által leírtakhoz szeretnék pár gondolatot magam is hozzáfűzni.
Elfogadva Farkas Anikó megállapítását, miszerint „Az első állításom,
hogy szakkollégium sui generis nevelési-oktatási forma, vagyis nincs
hozzá fogható, vele bármilyen objektív szempontrendszer alapján
összehasonlítható intézmény az oktatás világában. Egyedisége mellett
ezen intézmények halmazára a sokszínűség és a heterogenitás jellemző,
mely a sajátos működési elvek, elsősorban a magas fokú autonómia és
önkormányzatiság következménye. Nincs tehát két egyforma vagy akár
egymásra valamennyi lényeges tulajdonságában hasonlító szakkollégium,
vannak azonban fontos, általánosan jellemző tartalmi ismertetők.”
Szeretnék rávilágítani arra a tényre, hogy egyetlenegy
szakkollégium sem független a felsőoktatási környezettől, valamit
tágabb kontextusban a társadalmi környezetétől.
|
|
Ahhoz, hogy egy öntevékeny csoport, és jelen
esetben ezt nevezzük szakkollégiumnak, megfelelő módon tudjon működni
és eredményeket tudjon elérni, „mint egy szervezet” be kell tagozódnia
az őt körülvevő térbe, hiszen csakis így tud megfelelő módon
forrásokat, illetve plusz lehetőségeket biztosítani a tagjai számára.
A fenntartható fejlődés a „szervezet számára” – véleményem szerint –
csakis ebben a formában valósítható meg. A szerző által a
szakkollégiumok funkciója alapján megfogalmazott gondolatokkal
mélységesen egyetértek, saját reményeim szerint a leírtak hamarosan
megjelennek a valóságban is. Sajnos a gyakorlat jelenleg még nem
mindenhol mutatja a leírtakat.
Vázsonyi Ottó
igazgató, Balassi Intézet,
Márton Áron Szakkollégium
vazsonyi_otto(kukac)masz.pte.hu
|
|