Nosek és munkatársai (2009)
vizsgálatai azt mutatták, hogy az adott ország hallgatólagos
sztereotípiájának átlagos mértéke – amelyet egy internetes felületen
elérhető asszociációs teszt segítségével mértek – megbízhatóan
prediktálja a 8.osztályos tanulók teljesítményében mutatkozó két nem
közötti különbséget. Az összefüggés kiterjeszthető más mutatókra is,
így az adott társa-dalom hallgatólagos sztereotípiájának mértéke a
kutatói pályára lépők nembeli megoszlására is utal.
A fenti összefüggéseket fontos
lenne szem előtt tartani a természettudományos pálya népszerűsíté-se
érdekében tett erőfeszítéseknél. Egy ország tudományos
teljesítményének maximalizálásához elengedhetetlenek az olyan
oktatás-, illetve tudománypolitikai törekvések, amelyek a fiatal nőket
a tudománytól elidegenítő hatások mérséklését célozzák. Mivel a
hallgatólagos nemi sztereotípiák és a nemek tudományos
szerepvállalásában mutatkozó különbségek egymást kölcsönösen erősítő
folyamatok, így az idézett cikk összefüggéseire tekintettel olyan
szakpolitikai stratégia lenne a leghatékonyabb, amely mindkét tényezőt
egyaránt figyelembe veszi.
IRODALOM
Nosek, Brian A. – Smyth,
F. L. – Sriram, N. – Lindner, N. M. – Devos, T. – Ayala, A. –
Bar-Anan, Y. – Bergh, R. – Cai, H. – Gonsalkorale, K. – Kesebir, S. –
Maliszewski, N. – Neto, F. – Olli, E. – Park, J. – Schnabel, K. –
Shiomura, K. – Tulbure, B. T. – Wiers, R. W. – Somogyi, M. – Akrami,
N. – Ekehammar, B. – Vianello, M. – Banaji, M. R. – Greenwald, A. G.
(2009) National Differences in Gender-Science Stereotypes Predict
National Sex Differences in Science and Math Achievement. Proceedings
of the National Academy of Sciences of the USA. 106, 10593–10597.
Sulyok Katalin
egyetemi hallgató,
a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács titkára
sulyokkata(kukac)gmail.com
|