Miről is szól a Bologna-folyamat?
Hamza Gábor professzor, az ELTE ÁJK Római Jogi Tanszékének vezetője a
Magyar Tudomány júliusi számában (Hamza, 2008) észrevételeket fogalmaz
meg a Bologna-folyamat ésszerűségéről és időszerűségéről a jogi
felsőoktatásban, azon belül kiemelt figyelmet fordítva a római jog
oktatásának helyzetére. Kémikusként a jogászképzés tartalmi
kérdéseiben, hogy például mi a szerepe a római jognak a
jogászképzésben, természetesen nem vagyok felkészült, bár annyit azért
biztosan tudok, hogy az mindmáig fontos alapot és kiindulópontot
jelent.
Amiért mégis „tollat ragadtam”, az a
Bologna-folyamat egésze ésszerűségének és időszerűségének
interpretálása a cikkben.1
A cikket elolvasva az az ember érzése, hogy a tényleges tartalmat
tükröző cím az „ésszerűtlenség és időszerűtlenség” lett volna. Hamza
Gábor ilyen alapállásból kezeli mind a Bologna-folyamat egészét, mind
annak lehetőségét a jogi felsőoktatásban. Ezzel a minimum
fenntartásos, de lényegében elutasító véleményével messze nincs
egyedül sem a hazai, sem nemzetközi jogászkörökben. Ezért, bár nem
lenne szükségszerű, de szinte kizárólag az ellenvéleményeket és
kritikákat gyűjti csokorba, alapos utánajárással és természetesen
szakértelemmel, s taktikusan későbbre odázza a pozitív tapasztalatok
lehetőségének bemutatását.
Az egyrészt igaz, hogy a „Bologna-folyamat”
többciklusú képzési formát jelent, de másrészt – és ez az, ami
hiányzik a cikkből –, ennél lényegesen többet. Aki csak a részt és nem
az egészet ismeri, abban kétségtelenül megjelennek a „fogalmi
bizonytalanság, ambiguitás, ami a valódi tartalmat kifejezni nem képes
dolgok, jelenségek, illetve elképzelések, elgondolások” problémái, és
ebből már következően dominálnak „bizonyos kételyek” a folyamat
hasznosságát, célszerűségét és időszerűségét illetően.
Ha tágabban tekintjük, meg lehet kérdőjelezni az
Európai Unió hasznosságát, célszerűségét és időszerűségét is. (Mint
tudjuk, ezt éppen azok az írek teszik most, akik irigylésre méltóan
sokat kaptak eddig az EU-tól.) Ha viszont realitásnak, mi több
hasznosnak, célszerűnek és időszerűnek, de még inkább a három- (vagy
lassan négy-) pólusú világversenyben szükségszerűnek fogjuk fel, akkor
mindenkinek gondolkodni kell az EU néhány elképzeléséről, kontinensünk
közösen átgondolt ügyéről és jövőjéről (a négy szabadság elvéről, a
munkaerő szabad vándorlásáról, az euróról vagy a vámmentes és szabadon
átjárható határokról, a közös alapokról stb.). Így a felsőoktatás sem
vonhatja ki magát ebből a közös gondolkodásból és cselekvésből. Ezért
indult el a Bologna-folyamat, az Európai Rektorok Konferenciája és a
(felső)oktatási miniszterek közös előkészítő munkája révén,
egyetértésben hozott döntésükkel. Bizonyára annak is üzenetértéke van,
és érdemes rá figyelni, hogy az eltelt néhány évben a huszonkilenc
aláíró országhoz még további tizenhét csatlakozott – önként, nem is
mindig az EU tagjaként. Emiatt még persze senki sem köteles
meggyőződéses Bologna-hívő lenni. De vagyunk sokan, akik – miközben jó
szándékkal segítjük – kritikával is illetjük megvalósításának
egyik-másik elemét.
A Bologna-folyamatban, annak, aki
átgondolja és megérti, nincs fogalmi bizonytalanság, nincs ambiguitás.
Van egy határozott, világos kiindulópont: az 1999-ben elfogadott
Nyilatkozat alapgondolata, ami a kétévente megrendezett miniszteri
találkozók során, a mindenkori tapasztalatokra, eredményekre és
hiányosságra építve aktualizálódik, többnyire bővül, és pontosabb
lesz, egyik-másik eleme új hangsúlyt kap. Nem indokolt itt most ezeket
a kétévenkénti fejleményeket végigkövetni, talán elég, ha jórészt a
legutóbbi, a 2007-es Londoni Nyilatkozatra alapozva illusztráljuk,
mennyivel több ez, mint maga a többciklusú képzési rendszer.
A fokozatok rendszere: általánosan elfogadottá vált
a háromciklusú képzés, ami köztudottan európai dimenziójú
áttekinthetőséget és elismerhetőséget jelent.2
A harmadik ciklust egyre több országban strukturált doktori
programokban, doktori iskolákban szervezik.
A mobilitás, az akadémiai szféra sok évszázados
hagyománya jó fejlődési lehetőség a hallgatók és az oktatók számára
is, erősíti az egyének és az intézmények közötti nemzetközi
együttműködést, ezzel javítja a felsőoktatás és a kutatás minőségét. A
széles körben elterjedt közös kreditrendszer (ECTS) könnyíti a
mobilitást, míg bevándorlás és az elismerés megoldatlan kérdései,
valamint az elégtelen pénzügyi ösztönzők még mindig hátráltatják.
A végzettek foglalkoztathatósága egyre nagyobb
hangsúlyt kap a képzések tartalmának és módszereinek kialakításában. A
tudásgazdaság kiépülésével párhuzamosan mind fontosabb tényező lesz a
felsőoktatásban szerzett ismeretek, kompetenciák, képesítések hatékony
hasznosítása a társadalomban, a munka világában, prózaibban: a
munkaerőpiacon.
A könnyen áttekinthető és összehasonlítható
diplomák kölcsönös elismerése, az ezt segítő, részletes információkat
tartalmazó diplomamellékletek kiadása elengedhetetlen feltételei a
diplomások mobilitásának. Már harminchat ország ratifikálta a
kölcsönös elismerésekről szóló lisszaboni egyezményt. Egyre több
ország alakít ki olyan képesítési keretrendszert, amely segíti a
képesítések és végzettségek összehasonlíthatóságát és átláthatóságát.
Ehhez is kapcsolódik a ma még alakulóban lévő, az egész életen át
tartó tanulást támogató rendszerek, rugalmas tanulmányi útvonalak
lassan alakuló fejlesztése.
A minőségbiztosítás máris meghatározó közös európai
elemévé vált a 2005-ben, Bergenben elfogadott European Standards and
Guidelines in Higher Education (ESG), valamint a minőségbiztosítási
ügynökségek most létrehozott európai nyilvántartása (Register). Sok
felsőoktatási intézmény működtet már sikeres belső minőségbiztosítási
rendszert.
A doktorjelöltek és pályakezdő kutatók helyzetének,
karrierkilátásainak és pénzügyi támogatásának javítása elengedhetetlen
előfeltétele annak, hogy kontinensünk bővítse a kutatási
kapacitásokat, és fejlessze a felsőoktatás minőségét és
versenyképességét. A jól működő doktori programok eredményesen
kapcsolják össze az Európai Felsőoktatási Térséget és az Európai
Kutatási Térséget (EKT).
A Bologna-folyamatnak van szociális dimenziója is:
a felsőoktatásnak fontos szerepe van a társadalmi kohézió
elősegítésében, az egyenlőtlenségek csökkentésében, valamint a
társadalom tudásszintjének, készségeinek és kompetenciáinak
növelésében.
Az Európai Felsőoktatási Térség globális
összefüggései arról szólnak, hogy a világ sok részén a bolognai
reformok figyelemre méltó érdeklődést váltottak ki, és serkentően
hatottak az európai és nemzetközi partnerek között egy sor kérdésben
folyó eszmecserékre. Ezek, többek között, a képesítések elismerését, a
partnerségen nyugvó együttműködés előnyeit, a kölcsönös bizalom és
megértés kérdését és a Bologna-folyamat alapjául szolgáló értékek
elfogadását foglalják magukban mind több kontinensen.
A Nyilatkozat összességében így fogalmaz: „A gazdag
és sokszínű európai kulturális örökségre építve kialakítunk egy, az
intézményi autonómián, a tudományos szabadságon, az esélyegyenlőségen
és a demokratikus elveken nyugvó Európai Felsőoktatási Térséget, amely
segíti a mobilitást, növeli a foglalkoztathatóságot, s erősíti Európa
vonzerejét és versenyképességét. Amikor előretekintünk, látjuk, hogy a
változó világban folyamatosan szükséges felsőoktatási rendszereinket
alkalmassá tenni arra, hogy hozzájáruljanak az EFT
versenyképességéhez, és hatékony választ adhassanak a globalizáció
kihívásaira.”
A vázlatos felsorolás is mutatja: a
Bologna-folyamat messze több mint 3B + 2M + 3PhD. Mélységében és
szélességében is átfogó, európai dimenziójú koncepció és változás.
Fokozatosan halad előre, egyes országokban gyorsabban, másokban
lassabban. Nem látszik visszafordíthatónak, az Európai Felsőoktatási
Térség határozottan formálódik. Változatlanul támogatja az Európai
Egyetemi Szövetség (EUA, a korábbi két európai rektorkonferencia
jogutódja), az ESIB (Országos Hallgatói Önkormányzatok Európai
Szövetsége) és az EU (több tekintetben anyagilag is, például az
Erasmus–Mundus mobilitási és közös programok, közös diplomák
formájában). A folyamat egyik jelentős eredménye lesz a
hallgatóközpontú felsőoktatás irányába történő elmozdulás a
tanárközpontú képzés felől.
Hogyan érinti ez a magyar jogi felsőoktatást?
Lássuk világosan: a hazai jogi felsőoktatás vezető képviselői a
Bologna-rendszer hazai kialakításakor eleve nem
akartak áttérni a többciklusú képzési rendszerre, és ezt a céljukat el
is érték. Ennek érdekében természetesen sok szakmai érvet, de nem
kevés lobbierőt is felsorakoztattak. Az osztatlan (ötéves) ciklusnak
van egy jelentős, nem elhanyagolható anyagi előnye is: az első három
év után elvileg mindenki maradhat a képzésben, nem redukálódik az
államilag finanszírozott létszám az eredeti 35%-ára, ami – más
szakmákkal összehasonlítva – nagy anyagi biztonságot jelent a jogi
karoknak. A kérdésnek ez a kontextusa sem lényegtelen.
A Bologna-folyamat nem jelenti a
képzési rendszerek uniformizálását, de azok harmonizálását igen. Hamza
Gábor cikkében tartalmas, bár nem teljes válogatást kapunk az európai
jogi felsőoktatásról. Az Eurydice-nak az egyes országok
helyzetjelentésein alapuló áttekintése szerint3
2006-ban negyvenhat országból tizenegyben van csak long study (azaz
nem ciklusokra bontott) jogászképzés (például: Belgium, Bulgária,
Spanyol-, Horvát-, Olasz-, Lengyel-, Svédország). Az Európai Jogász
Egyesületek és Ügyvédek Tanácsa (CCBE) részletes kérdőíve alapján az
európai jogászképzés igen tarka, a harmonizálttól még távol álló képet
mutat.4
Érdemes lenne elemezni néhány hozzánk hasonló ország, így például
Csehország, Finnország vagy Hollandia többciklusos jogászképzését, de
ez nem az én kompetenciám. Németországot – többek között – a
jelenlegi igen élénk diskurzusok példája miatt, az USA-t pedig azért
tartottam tanulságosnak, mert a (vagy egy) bachelor–master–doctoral
háromciklusú, lineáris képzési rendszer igazából ott működik régóta
sikeresen. Óvatosan, de vázlatosan mégis közzéteszem benyomásaimat –
döntően egy válogatást kompetens szakemberek megállapításaiból.
a.) Hazánkban a jogászképzés továbbra is
osztatlan ötéves, 300 kredites keretben folyik. A képzési és kimeneti
követelményekben, így a tényleges képzésben sincs nagyobb összefüggő,
minimum féléves egyetemen kívüli gyakorlat, csak hat, jó esetben
maximum tizenkét hetes külső tapasztalatszerzés. Az így megszerezhető,
most még egyetemi, rövidesen pedig mesteroklevéllel például jogi
előadói, közigazgatási és más munkakörökben el lehet helyezkedni.
Viszont szervezett képzési keretek nélkül, többnyire egy munkahelyen
végzett „bojtárkodás” mellett lehet/kell felkészülni (minimum három év
alatt) az egységes jogi szakvizsgára azoknak, akik ügyvédi, bírói,
ügyészi, közjegyzői pályára készülnek.
b.) Németországban a jogi karok döntő
többsége elutasította, és jó részük még ma is elutasítja a
többciklusos modell bevezetését, ahogy azt Hamza Gábor részletesen
bemutatja. A német jogászképzés – szemben a miénkkel – mindössze
négyéves egyetemi képzésre épül, amelynek záróaktusa az első
államvizsga (erstes Staatsexamen). Ezt követi egy kétéves, külső
gyakorlati tréning (Referendariat), amelynek során a jelölt minden
fontos jogágban több hónapos tapasztalatot szerez (a feltételek és a
felügyelet biztosításáért a tartományok felelősek), s ezután teheti le
a második államvizsgát (zweites Staatsexamen). A két rendszer
alapfelfogásában vannak hasonlóságok, pl. a két nagy (állam-, záró-
vagy szak-) vizsga, de nyilván tartalmi és időbeli különbségek is:
nálunk például az egyetemi képzés és a gyakorlat is hosszabb egy-egy
évvel.
c.) Az USA rendszere ezektől gyökeresen
különbözik. A négyéves BA/BSc undergraduate képzésnek a college-okban
egyáltalán nincs jogi szegmense, a jogászképzés kizárólag az ezt
követő graduate (master) szinten folyik. Érdemes idézni az American
Bar Association (ABA, igen nagy súlyú, törvényileg akkreditációs
jogkörrel felruházott ügyvédi szervezet) ajánlását a jogi
tanulmányokat választók számára: „The ABA does not recommend any
undergraduate majors or group of courses to prepare for a legal
education. Students are admitted to law school from almost every
academic discipline. You may choose to major in subjects that are
considered to be traditional preparation for law school, such as
history, English, philosophy, political science, economics or
business, or you may focus your undergraduate studies in areas as
diverse as art, music, science and mathematics, computer science,
engineering, nursing or education.” [Az ABA nem ajánlja egyik szakot
vagy tantárgycsoportot a jogi képzés előkészítőjeként. A
jogászképzésbe szinte minden tudományágból be lehet lépni. Választani
lehet olyan alapstúdiumokat, amelyeket hagyományosan a jogászképzés
előiskolájának tekintenek, mint például a történelem, angol,
filozófia, politikatudomány, közgazdaságtan vagy üzleti tudományok. De
olyan különböző undergraduate programok is választhatók, mint a
művészetek, zene, természettudomány, matematika, komputertudomány,
mérnöki, nővér- vagy pedagógia szakok.] Amit inkább elvárnak a
jelentkezőktől, jóllehet ezek nehezebben mérhető és értékelhető
képességek, értékek: „analytic/problem solving skills, critical
reading, writing skills, oral |
|
communication/listening abilities, general research
skills, task organization/management skills, public service and
promotion of justice” [analizáló és problémamegoldó készségek,
kritikus olvasás, íráskészségek, szóbeli kommunikációs és megfigyelési
adottságok, általános kutatási készségek, feladatszervezési és
menedzsment készségek, közszolgálati és jogérzékenység]. Európai
(magyar) mentalitásnak kicsit szokatlan, de minden bizonnyal
tanulságos szemlélet. Az amerikai jogászképzés fontos része az ABA
akkreditációs követelményeként is előírt clinical legal education
[gyakorlati jogi oktatás], amikor a hallgatót olyan helyzetbe hozzák,
hogy „to do like a lawyer rather than to just think like a lawyer”
[úgy működni, mint egy ügyvéd, semmint úgy gondolkozni, mint egy
ügyvéd]. Ennek részletezésére és értékelésére természetesen nem
vállalkozom, de azt például tudom, hogy alacsony hallgató/oktató arány
(azaz sok pénz) kell hozzá.
Az amerikaiak általában nincsenek híján
önbizalomnak, de ezzel együtt is érdemes idézni egy texasi professzor
aligha egyedi szakmai véleményét (Stuckey, 2002): „In comparing US
legal education with global, including European systems, the author
admits that the latter is more sensible, takes more years to prepare
lawyers and provides additional trainings before allowing students to
practice law. At the same time, the author concludes that regardless
of these positive elements, the legal education system so far does
not appear to be any more effective at preparing students for practice
of law than the US system.” [Összehasonlítva az USA jogászképzését a
többi országéval, beleértve az európai rendszereket is, a szerző
elismeri, hogy az utóbbiak ésszerűbbek, több évet szánnak a jogászok
felkészítésére, és még további tréningeket is biztosítanak a
hallgatónak a jog gyakorlása előtt. Ugyanakkor a szerző arra a
következtetésre jut, hogy ezen pozitív elemek ellenére ez a jogi
képzési rendszer nem tűnik hatékonyabbnak a felkészítésében, mint az
USA rendszere.] Ezt egy jogászképzésben laikus magyar értelmiségi
újságolvasói tapasztalatai alapján aligha tudná cáfolni. Jogászok
nyilván komplexen és konkrétan tudják elemezni a meglátást, és
bizonyára érdemes elgondolkodniuk rajta. Vagy például a „more
years”-en [több év]: mi indokolja a három ország jogászképzésében a
meglehetősen jelentős – USA: három, Németország: négy, Magyarország:
öt év – időtartambeli különbségeket?
Nem mond ennek ellent egy Saar-vidéki
német jogászprofesszor véleménye (Ranieri, 2007), amit egy széleskörű
kontinentális áttekintésben fogalmaz meg: „Ein vergleichender
Überblick zeigt hier weiterhin wesentliche Unterschiede von Land zu
Land […] Vor allem in den romanischen Ländern (Italien, Spanien,
Frankreich) und […] in Ost- und Südeuropa, überwiegt eine theoretische
Stoffpräsentation. Diese findet vornehmlich in Massenveranstaltungen
und in Vorlesungen statt. Normative und theoretische Aspekte des
Rechtsstoffes werden privilegiert. Die Studierenden erfahren […] kaum
etwas von der Rechtsprechung und von der praktischen Rechtsanwendung.
Das Studium strukturiert sich insoweit meistens mnemonisch und im Kern
repetitiv.“5
[Egy összehasonlító áttekintés lényeges különbségeket mutat a
különböző országok között. […] Mindenek előtt, az újlatin nyelvcsalád
országaiban (Olasz-, Spanyol-, Franciaország), […] továbbá Kelet- és
Dél-Európában az elméleti anyag előadása van túlsúlyban. Ez elsősorban
nagy tömegek számára tartott előadásokon történik. A joganyag normatív
és elméleti szempontjai élveznek kiváltságot. A hallgatók alig
tapasztalnak meg valamit az igazságszolgáltatásból és a gyakorlati
jogalkalmazásból. A tanulmányok így többnyire megtanulandó és
ismétlődő elemekből épülnek fel.]
S talán érdemes még idézni egy, az angol–francia jogi képzést
összehasonlító egyetemi tanulmányból (Nollent, 2002): „I can imagine
from studying law in England what it must be like to practice law.
After studying law in France, I have no idea what the practice of
French law must be like. […] [French law lecturers] are very clever
people who communicate their knowledge on their terms. In England the
tutors are more selective and teach how to learn.” [Angliai
tanulmányaim alapján el tudom képzelni, hogyan kell a jogot
gyakorolni. Franciaországi tanulmányaim után nincs elképzelésem arról,
hogy milyen a francia joggyakorlat. A francia jogászoktatók nagyon
okos emberek, akik saját tudományuknak megfelelően adnak elő.
Angliában az oktatók kiválasztása jobb, és azt tanítják, hogyan kell
tanulni.]
Csak ismételni lehet: a Bologna-folyamat egyik
jelentős eredménye a hallgatóközpontú felsőoktatás irányába történő
elmozdulás lesz a tanárközpontú képzés felől.
Hogyan tovább?
Ahogy Hamza Gábor is említi, a német jogászképzés rendszere sem
egységes már. Nézzünk egy óvatos jogászoktatói, egy ügyvédi egyesületi
és egy külső, „semleges” amerikai véleményt: „German law faculties see
the necessity of a broader cooperation with law faculties from other
Member States of the European Union and even a certain harmonisation
of the legal education throughout the EU. But this should not only be
considered as a mere technocratic question of modularisation, dealing
with the structure of legal education and degrees. As contents are
more important than the framework, Europe’s law faculties need a
principal understanding of what role legal science and lawyers are
supposed to play within society. […] a harmonisation of legal
education in Europe will grow, as general principles of law have grown
for the last decades. […] As European integration goes ahead, it is
necessary to insist on the requirements of our discipline, and to
realise that it will be a gradual process, which needs a certain
amount of patience.“ (Huber, 2004) [A német jogi karok látják annak
szükségét, hogy az EU más országainak jogi karaival
együttműködjenek, és a jogi oktatást az EU-n belül harmonizálják.
De ezt nem szabad csak a modularizáció, a jogi oktatás szerkezete és a
fokozatok technikai kérdéseként kezelni. Mivel a tartalom fontosabb,
mint a keret, az európai jogi karoknak elvileg meg kell érteniük, mi a
jogtudomány és a jogászok szerepe a társadalomban, […] a jogi oktatás
harmonizációja Európában nőni fog, ahogy a jog általános elvei az
utóbbi évtizedekben fejlődtek […] Ahogy az európai integráció
előrehalad, úgy súlyt kell helyezni tudományunk követelményeire, és
érzékelnünk kell, hogy ez egy fokozatos folyamat, amihez türelemre van
szükség.]
Úgy tűnik, ahol megszólalnak (és Németországban6
vagy például Lengyelországban elég hangosan megszólalnak) az ügyvédi
kamarák, szervezetek,7
ott határozottan támogatják a Bologna-rendszer bevezetését, érezhetően
elsősorban annak érdekében, hogy a jogászok képzése a jelenleginél
sokkal gyakorlatiasabb legyen. Nem tisztem ennek mértékében állást
foglalni, de ezt a kérdéskört, az elmélet és gyakorlat arányát,
oktatásának módszereit és formáit a tömegképzés keretei között
különösen fontos lenne átgondolni és rendezni (természetesen nem csak
a jogi felsőoktatásban).
S hogy néz ki ez kívülről? Egy Humboldt-ösztöndíjas
amerikai jogászprofesszor a német felsőoktatás egyéves tanulmányozása
után így összegez: „The Bologna Process is an exceedingly ambitious
undertaking that proposes to remake the face of higher education in
Europe and that already has led to significant changes in German
education. Judging by the hundreds of thousands of pages that are now
on German internet websites, both the German government and German
education leaders are fully committed to implementing the Bologna
Process. Moreover, legal education institutions elsewhere in Europe
already have made significant changes as a result of the Bologna
Process. Thus, in my view, it is unlikely that German legal education
will be able to resist for long pressure to implement the Bologna
Process initiatives.” (Terry, 2006) [A Bologna-folyamat egy rendkívül
ambiciózus vállalkozás, ami átformálja Európa felsőoktatását, és
jelentős változásokat hozott már a német felsőoktatásban is. Sok ezer
német internetes oldalt értékelve az látszik, hogy mind a német
kormány, mind a német oktatási vezetők teljes mértékben elkötelezettek
a folyamat mellett. Más európai országokban a jogászképzés
intézményeiben a Bologna-folyamat eredményeképpen már jelentős
változásokat hajtottak végre. Így felfogásom szerint valószínűtlen,
hogy a német jogászképzés ellen tudna állni a Bologna-folyamat
bevezetésével járó nyomásnak.]
S hogy ez mennyire így van: a Humboldt Egyetem Jogi
Karán a 2008/2009-es tanévben a Bologna-rendszerhez illeszkedő
moduláris képzési rendet vezetnek be. Ha már a Humboldt is, akkor ez
azt jelzi, hogy a német jogi felsőoktatás mozgásban van Bologna felé:
erősödő reformnyomás kívül, óvatos elmozdulás belül. Ez a mozgás a
Szövetségi Köztársaság és a tizenhat tartomány különböző jogászi és
társadalmi fórumain, a jogi folyóiratokban több modellről folyó
széleskörű eszmecseréket, tartalmas vitákat jelent, s bizonyára jó
megoldásokat eredményez.
A magyar jogi felsőoktatásban8
is érzékelhető egy újabb keletű mozgás Bologna szellemében. Nem az
ötéves jogászképzésben, abban belülről még nem látszik változtatási
szándék, és külső kezdeményezés sem mutatkozik. Megjelentek viszont
olyan (kétéves) mesterszak javaslatok, melyek révén a jogi karok is
részt kérnek a Bologna-rendszer előnyeiből. Ilyen például a
kommunikáció és médiajog, a gazdasági-jogi menedzser, a jogi menedzser
(négy szakiránnyal), a Citizenship education in Europe mesterszakok
tervezete. Úgy tűnik, ez a térhódítási szándék nem élvezi – legalábbis
a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottságon belül – a
felsőoktatás különböző szektorainak támogatását. Az ilyen típusú
képzések korábban (és még ma is) a diploma utáni szakirányú
továbbképzés kategóriájában találták meg helyüket. Lehet, hogy ezek a
javaslatok egy „kinn is vagyunk, benn is vagyunk a
Bologna-folyamatban” elképzelés jegyében születtek?
Van az előbb már idézett amerikai
jogászprofesszornak (Vörös, 2008) egy elég kemény megállapítása a
„világ” jogászképzéséről: „Today, the experience of legal education
systems around the world illustrates that there continues to be
inadequate preparation of lawyers, resulting in a lack of the
competencies necessary to practice law after they finish the
university.” [Ma a világ jogászképzési rendszereinek tapasztalatai
azt mutatják, hogy a jogászok felkészítése nem adekvát, s az egyetem
befejezésekor hiányoznak a jog gyakorlásához szükséges kompetenciáik.]
Ez a megfogalmazás úgy tűnik, most önkritikus, s az amerikai
jogászképzést sem zárja ki a „világból”. Kérdés, hogy mennyiben
érvényes mindez a magyar jogi felsőoktatásra.
Írásom egy laikus megjegyzéseit tartalmazza,
szakmai tartalmi kérdésekben semmiképp sem szándékozik állást
foglalni. Azt gondolom, a jogi felsőoktatás néhány kontextusának
vázolásával mégis hozzájárulhat ahhoz, hogy az arra hivatott
szakemberek, jogi kari, egyetemi vezetők ezekre is figyelve
foglalkozzanak a magyar jogászképzés (európai [Vörös, 2008])
jövőjével.
Kulcsszavak: jogi képzés, Bologna-folyamat
IRODALOM
Bücker, Andreas – Woodruff, William A.
(2008): The Bologna Process and German Legal Education: Developing
Professional Competence through Clinical Experiences, German Law
Journal. 5,
WEBCÍM >
Hamza Gábor (2008): Észrevételek a
Bologna-folyamat ésszerűségéről és időszerűségéről a jogi
felsőoktatásban. Magyar Tudomány. 7, 791–798.
Huber, Peter M. (2004): Der “Bologna -
Prozess” und seine Bedeutung für die deutsche Juristenausbildung. The
Bologna Process and its impact on German legal training. European
Journal of Legal Education. 1, 2, 35–44.
Nollent, Andrea (2002): Legal education in
France and England: A Comparative Study.
WEBCÍM >
Ranieri, Filippo (2007): Vergleichender Überblick über die
Juristenausbildung in Europa heute. Auf dem Weg zu einem europäischen
Rechtsunterricht?
WEBCÍM >
Stuckey, Roy T. (2002): Preparing Students
to Practice Law: A Global Problem in Need of Global Solutions. South
Texas Law Review. 43, 649, 672.
Terry, Laurel S. (2006): Living with the
Bologna Process: Recommendations to the German Legal Education
Community from a U.S. Perspective. German Law Journal. 7, 11,
WEBCÍM >
Vörös Imre (2008): Az európai jog
beáramlása a magyar jogrendbe. Competicio. VII, 1, 67–72.
LÁBJEGYZETEK
1 Tévedés, hogy az
„elnevezésnek egyébként semmiféle kapcsolata” a Bolognai Egyetemmel.
The European Space for Higher Education című rendezvény házigazdája,
első számú védnöke az Università degli Studi di Bologna volt.
Egyszerre objektív és szubjektív elem nálam, hogy ott voltam 1999
júniusában a Bolognai Egyetemen mint a Nyilatkozatot előkészítő
akadémiai fórum egyik szekcióvezetője.
<
2 Magam a többciklusú
képzés egyik igen fontos pozitívumának tartom, hogy a felsőoktatásban
folyó tömegképzés viszonyai között megadja a lehetőséget arra, hogy
belső szelekcióval az intézmények maguk választhatják ki azokat, akik
egy, az elitképzést megvalósítani képes következő (mester és doktori)
ciklusokba léphetnek. Feltéve, ha az értéket az érdek elé helyezik.
<
3
WEBCÍM >
|
<
4
WEBCÍM >
|
<
5 Erre azért Amerikában is
szükség van: „The doctrinal courses and the casebook method are still
the staples of main stream legal education well into the first decade
of the 21st century.” [A 21. század első évtizedében is az oktatott
kurzusok és az esettanulmányok módszerének kapcsolata jelenti a jogi
oktatás fő áramlatát.] (Bücker – Woodruff, 2008)
<
6
WEBCÍM >
|
<
7 A Magyar Ügyvédi Kamara
honlapján nem látni, hogy a jogászképzés bármilyen értelemben
(oktatási bizottság, nyilatkozat, állásfoglalás) téma lenne a
kamarában.
<
8 Ez a jogi és igazgatási
képzési területnek csak a jogi képzési ágát érinti, az igazgatási
képzési ágat nem.
< |
|