Bátor könyv
a rendszerek bonyolultságáról:
Érdi Péter: Complexity Explained
Minden valamilyen módon rendszerben működik. A Tudomány és annak
részeiként a szaktudományok e rendszerek elemeit és azok
összefüggéseit kutatják. Ilyen általánosság mutatja a tárgy
veszedelmeit, az általánosságokban már semmitmondó szétfolyást,
illetőleg a részletekben az összefüggéseket elvesztő részletvakságot.
Hasonlóan kérdésesek a diszciplináris hovatartozások. Ahogy minden
diszciplína valamilyen rendszerkörrel foglalkozik, úgy jöttek létre
nemcsak azok sajátos terminológiái, hanem a teminológiák mögött a
sajátos leírási, összefüggési képek. A probléma, hogyan beszéljünk,
gondolkodjunk az összefüggések ezen, tudásunk és tudatunk révén
állandóan változó halmazáról, különösen izgalmas a pedagógia
szempontjából, hiszen a mit, hogyan és mennyit a mikor és kinek
kérdéseivel kapcsolja össze, a közoktatás és ennek alapján a
társadalomépítés gondolkodásmódját alakítandó.
Érdi Péter közelmúltban megjelent könyvében
tudatosan vágja el ezt a csomót, a csomónál, azaz a bonyolultságnál,
és innen fejti ki azt a mondanivalót, amit több évtizedes oktatási
anyagaként átadhatónak és átadandónak leszűrt.
A vállalkozás nehézségeit és bátorságát talán
érzékeltette a bevezetés. Egy négyszáz oldalas, tehát legfeljebb két
szemeszterre szánt könyvben ad olyan sűrítményt, ami az érdeklődő
diákot akár egy életpálya indítására is eligazítja, megragad
témagazdagságával, és racionális rendezettséget szervez a tudásanyag
kiszabásával.
Érdi sajátos tudományos pályája ezt különösen jól
készíti elő. Alapképzettsége vegyész, első tudományos fokozatait a
nemzetközi kémiai rendszerelmélet egyik nagy mestere, Benedek Pál
mellett szerezte, majd elméleti neurobiológiai kutatásokban
Szentágothai János mellett dolgozott, és így lett a hazai számítógépes
agykutatás hazai vezető műhelyének, továbbá a kognitív tudományterület
alapító közösségének tagja. Közel két évtizede laboratóriumvezető a
KFKI Részecske és Magfizikai Kutatóintézetében, számos hazai és
külföldi egyetemen szerzett oktatási gyakorlat után, az amerikai Henry
Luce Alapítvány támogatásával hetedik éve vezet úttörő felsőoktatási
kísérletet az egyik legambiciózusabb egyetemen, a michigani
Kalamazoo-ban. A Complexity Explained e sokoldalú, alkotó pálya és e
kísérlet egyik foglalata.
A kiindulás természetesen megmagyarázza a téma
ilyesforma megragadásának ismeretelméleti és tudománytörténeti
indokoltságát, az előzményeket a folyamatok dinamikájának, a
rendszergondolkodás redukcionalista és holisztikus-organizációs
eszmevilágának építkezését, a rendszerelméletet ezen a címen
vállalókat és a kibernetikai, szinergetikai elméleteket. Mindezt
igyekszik a matematikai modellezés elemeinek kereteiben is bemutatni,
így jut el a termodinamikából is kisugárzott nemlineáris,
nemegyensúlyi folyamatokig.
Az idő, az időben visszatérés ciklikusságai és a
termodinamikai ciklusok irreverzibilitásai visznek el a nemlinearitás
kaotikus jelenségeihez, az evolúciós folyamatok ciklikusságainak és
variációs módosulásainak leírásához, sőt a kozmológia új elméleteinek
ciklusproblémájához.
Az időben változó folyamatokban gondolkodás és
ennek modellezési elemeivel való ismerkedés után következik a könyv
egyik legrészletesebb fejezete a folyamatdinamika jelenlétéről a
kémiai reakciókban, a biológiában és a biológiai indíttatású
pszichológiai, társadalmi folyamatokban. A problémakör fontos része a
stabilitás, annak viszonyai, fenntartási és felborulási körülményei. A
fejezet hitelességét és megjelenítő érdekességét erősíti a szerző
saját pályájának gyakorlati tapasztalata.
Ezek után természetes következmény a már korábban,
az okság és célszerűség emberszabású rendezőelvének bemutatása után a
további ismeretelméleti rendező elvek, természettudományi
világmagyarázatok ismertetése, a deduktív és induktív gondolkodásé, az
egységes logikai világmagyarázat álmának alakulása, íve Newtontól a
Russell-Whitehead-i programig, majd Neumannon át a kibernetikai
elméletek és a mesterséges intelligencia apostolai által hirdetett
gondolatokig. A tömörítés nyomása itt kicsit visszaüt, talán ez a
fejezet a legvázlatosabb és a legtöbb hiányérzetet keltő.
Egy rövid statisztikai fejezet előzi meg a rend és
véletlen alakulásának különösen fontos, és a kutatás számára jövőbe
mutató fejezetét. A bonyolultság itt lép be nagy erővel, a véletlen és
a véletlennek tűnő folyamatok belső rendje, e rend
törvényszerűségeinek keresése kulcsprobléma. A bemutatott példák
kitűnően szemléltetik ezt az izgalmas kettősséget.
Így készíti elő a második nagy fejezetet a saját
szakmai tapasztalatok és általános ismeretek vonzásában: az agy
szerveződéséről, e szerveződésben a neurobiológiai alapoktól a
percepciós, tanulási folyamatok összefüggései felé. A fejezet a
neurobiológia és a pszichológia kapcsolódásáig, ezek lehetőségéig visz
el.
Az előbbiekben bemutatott megjelenési formák és
azok modellezése vezet a számítógépes szimuláció bonyolultságkezelő
lehetőségéig. Hogyan kapcsolhatók össze ezek, a végső lényegükben
közösnek tűnő, de megjelenésükben alig áttekinthetően elágazó
folyamatok abba az egységesebb és számíthatóbb modellrendszerbe, amely
nemcsak a megértés alapjait, de az értékelő-előrejelző használatot is
támogatja? Ebben a fejezetben spekulatív elméletek, hasznos
algoritmikus eljárások találkoznak. Okosan választva, kiemelt szerepet
kap a játékelméletnek napjainkban gyorsan fejlődő tudománya és
gyakorlata, a viselkedéslélektan és a matematikai egyensúlyelvek
izgalmas találkozási pontja. A biztatáshoz tartoznak azok a példák,
amelyek a még alig jósolható természeti és társadalmi-gazdasági
katasztrófák előjelzésének kezdeti eredményeit mutatják be.
A könyv tudományosan korrekt, elfogulatlan
szellemét zárja egy olyan fejezet, amely a szerző nézeteit összegezi.
E nélkül a sajátos vállalkozás nem lenne hiteles. Megmutatja a
kételyek sorát, a nyitott és talán soha sem zárható nézetkérdéseket,
de állást foglal a tudományos haladásnak lényegében véve egyenes és
bizonyítottan emberközpontúan vizsgálhatóan áldásos, a kételyekben is
racionális valósága mellett.
A vállalt hatalmas feladat érdekes és egyedi
stílust igényelt. A megértéshez szükséges matematikai apparátus
legfeljebb jobb középiskolai műveltséget igényel, de ami szerepel, az
jól reprezentálja az elmondott gondolatot. A szövegben rengeteg a
további érdeklődést gerjesztő hivatkozás, és ezeket illusztrálják a
szokásosnál sokkal bővebben alkalmazott, de igen alkalmasan választott
idézetek. A magyar olvasónak ráismerő öröm, a nem magyarnak bátor és
érdekes kuriózum a sok magyar hivatkozás, gondolatokra, idézetekre,
személyekre. Ritka bátor vállalkozás egy amerikai tankönyvnek is
szánt közönségmunkában!
Mint a bevezetőben írtam, a vállalkozás hősies. Nagy eredményekben
gazdag és népszerű amerikai szerzők ezeroldalas könyvekben igyekeznek
közérthetővé és összefüggéseiben elfogadhatóvá tenni széles
szakterületeik alapgondolatait. Az Érdi által kitűzött cél ennél is
ambiciózusabb, hiszen nemzedéknevelő bevezetőt próbál szerkeszteni egy
pokolian szerteágazó és mégis átfogandó ismeretsorról. A sikert
nemcsak a pedagógiai eredmény mutatja, hanem magának a könyvnek az
eddigi közönsége. Ritka, hogy a mai túláradó nemzetközi tudományos és
tudománynépszerűsítő könyvpiacon közel ezer példányszámot ér el egy a
közelmúltban piacra került munka. Remélem, lesz sok hazai olvasója
is, és azt, hogy a könyv gondolatokat, érdeklődést kezdeményező ereje
még tovább hat. (Péter Érdi: Complexity Explained. Springer, 2008,
XV+397 p., 129 figures, 581 references)
Vámos Tibor
akadémikus
Beck Mihály:
Than Károly élete és munkássága
A hazai kémiatörténet irodalma Beck Mihály akadémikus jóvoltából
fontos művel gazdagodott. A Gazda István által szerkesztett Magyar
Tudománytörténeti Szemle Könyvtára című értékes könyvsorozat 69.
kötete a száz évvel ezelőtt elhunyt Than Károly kémikusprofesszor
alakját idézi fel. A könyv címlapját elliptikus keretben Than portréja
uralja. A könyv hátsó borítója viszont egy ásványvizet reklámoz,
melynek jelmondata ez: „A palackba zárt örökség”. Nem véletlen, hogy
támogatóként egy ilyen profilú céget sikerült megnyerni, hiszen Than
munkásságában nagy jelentősége volt a hazai ásványvizek
vegyelemzésének. Aki szokta az üvegek címkéjét tanulmányozni, azt
láthatja, hogy az összes oldott ásványianyag-tartalom ma is a Than
által javasolt módon van feltüntetve. Mindazonáltal a cég fentebb
ismertetett jelmondata a könyv hősének esetére nem vonatkozik, hiszen
szó sincs arról, hogy Than öröksége, miként palackba zárt régi üzenet,
sok-sok év hányódás után, most bukkant volna fel. Thanról már korábban
is jelentek meg könyvek, a magyar kémia történetével foglalkozó írások
neki szánják a legnagyobb terjedelmet. Szobra van, utca és díj van
róla elnevezve, sőt e sorok írója több évtizeddel ezelőtt a róla
elnevezett vegyészeti technikumba járt. Épp ezért egy kémikusban
rögtön az a gondolat vetődik fel, hogy mi újat, mást lehet még Than
Károly professzorról elmondani? A könyv elolvasása után a válasz
határozottan az, hogy lehet. Beck Mihály ugyanis úgy döntött, hogy a
tudós életművét legjobban írásai és beszédei jellemzik, az ő szerepe
mindössze az, hogy bevezesse, illetve értő módon magyarázza Than és
kortársai gondolatait.
A könyv első részében röviden azokat legfontosabb
politikai, társadalmi viszonyokat ismerteti, amelyek a XIX. században
meghatározták a magyar egyetemi oktatást, különös tekintettel a kémia
hazai helyzetére. Már itt is idéz a szerző, Lengyel Béla, illetve
Szily Kálmán segítségével ismerkedhetünk meg a kor problémáival,
melyek nem is állnak olyan távol a maiaktól. Napjainkban megint
napirenden van a jogászok „túltermelése”, pedig inkább
műszaki-természettudományos képzésben részesülő munkavállalókra lenne
igény. Így volt ez száz évvel ezelőtt is, amint azt a Lengyel Bélától
való idézetből megtudhatjuk: „Távol vagyok attól, hogy a jogi
tudományokat ne becsülném magasra. Csupán arra kívántam rámutatni,
hogy nevelésünk ezen egyoldalúsága nem kedvez annak, hogy más
tudományágakban, nevezetesen a természettudományokban a kívánatos
hatást felmutathassuk, mely alapul szolgálhatna egészséges és virágzó
ipar kifejlődéséhez.” E fejezetben megismerkedhetünk a Than (Thann,
Thán) család családfájával, és hősünk életének fontosabb
mozzanataival. Miként a korábbi szerzőknek is, Thannak 1880-ban
megjelent életrajza (tulajdonképpen önéletrajza), amelynek kézirata
az MTA Könyvtárának Kézirattárában található meg, szolgál alapul. Beck
hosszú részeket idéz belőle, de nagyon helyesen illő kritikával
kezeli. 1880-ban már következmények nélkül szólhatott arról, hogy
tizennégy éves korában tüzérinasként szolgált a szabadságharcban. A
harmadik személyben írt életrajzban ezt olvashatjuk: „Bem tábornok
alatt az egész hadjáratban előbb, mint főlövész, később mint tűzmester
kilencz nehezebb ütközetben és csatában vett részt.” Ez valószínűleg
enyhe túlzás. Nem tér ki arra sem, hogy korábban miért kellett
négyszer gimnáziumot váltania, miközben a család nem költözött el
Óbecséről. Nagy érdeme Beck professzornak, hogy felkutatta és e műben
közzé tette az eredeti dokumentumokat. A szövegek olvasása, azon
felül, hogy nagy élményt nyújt, emberközelbe hozza hősünket. Bár
minden lényeges adatot közöl a szerző, talán érdemes lett volna kicsit
hosszabban tárgyalni az egyetemi tanári kinevezést, hiszen Than még
csak huszonhat éves volt, szerény tudományos és oktatói múlttal. Ennek
egyik oka volt csak az, hogy magyarul tudó tanárt kerestek, a másik
az, hogy Monarchia-szerte lecserélték az idősebb, kutatást nem
folytató professzorokat, és a kémia területén Liebignél, Bunsennél
tanult fiatalokat tettek a helyükre. Tőlük ugyanis már várható volt,
hogy meg tudják valósítani Leo Thun miniszter 1849-es oktatási
reformját, vagyis a humboldti, tudományos képzésen alapuló egyetemi
modellt.
A legnagyobb terjedelemben Beck Mihály Than Károly
tudományos életművét tárgyalja. E fejezetben – szinte együtt élve
hősünkkel – nyomon követhetjük főbb tudományos eredményeinek
születését és kudarcait is. Teljesen egyetérthetünk Beck professzorral
abban, hogy – bár Than Károly jelentős eredményeket ért el főként az
analitikai kémia és a fizikai kémia területén – nem vált nemzetközileg
elismert nagy tudóssá. Ezt a szerző Than számos egyéb elfoglaltságának
tulajdonítja, és annak, hogy legtöbb munkáját magyarul publikálta,
illetve amit németül, azt a kevéssé jelentős, magyar kiadású
folyóiratban. Szinte hihetetlen, hogy valaki az alábbi sorokat
1869-ben vetette papírra, és nem egy kortárs professzor panaszát
olvassuk 2008-ból: „Azonban viszonyaink között igen bőségesen van
arról gondoskodva, hogy a kísérleti szaktudományokkal foglalkozóknak
az önálló búvárlatokra a kellő idő és eszközök ne álljanak
rendelkezésre. A múltból fennmaradt számos nyomasztó viszonyokon
kívül, mindenféle gyűlések, ülések, bírálatok, szakértői és nem
szakértői véleményadások, hivatalos jelentések stb. annyira igénybe
veszik a tényleg kísérleti szaktudománnyal foglalkozók idejét, hogy
ezeknek mindenekelőtt bueraukratáknak, szakértőknek, társulati és
bizottsági tagoknak kell lenni és legfeljebb tanárok lehetnek; de
tudósok csak annyiban, a mennyiben ezen mindenféle és sok tekintetben
meddő küzdelmekben még erejök és némi idejök marad fenn, ha még
csakugyan maradhat a tudomány fejlesztésére.”
Külön fejezet foglalkozik Than egyetemi tanári
tevékenységével. Ennek időtartama negyvenhat évet ölelt fel. Sokáig
Than volt az egyedüli kémiaprofesszor Magyarországon, de vezető
szerepén az sem változtatott, hogy tanítványa, Lengyel Béla is
katedrához jutott 1877-ben. A szerző három dolgot emel ki: a
Füvészkertben felépült kémiai épületért folytatott küzdelmét (a kitűnő
épület 1989 óta már nem a vegyészeket szolgálja, de megtekinthető a
Múzeum körútról nyíló Trefort-kertben), kiváló tanítványai hosszú
sorát, és a magyar bölcsész-, gyógyszerész- és orvoshallgatók
kémiaoktatásának elvi és gyakorlati megalapozását, ami azután száz
évre megszabta a hazai kémiaoktatást.
Than kitűnő tankönyveket is írt, de némileg lassan
(több mint harminc évig!) készült el az első. Ez okozta azt a
kellemetlen összetűzést, ami közte valamint tanítványa és rokona,
Lengyel Béla között zajlott. Tudniillik Lengyel tankönyve hamarabb
jelent meg, és ezt Than igencsak zokon vette. Napilapban támadta meg
Lengyelt, plágiummal vádolta, és nem vállalt felelősséget érte.
Lengyel ezt visszautasította, és kifejtette, hogy saját könyvéért ő
maga vállalja a felelősséget. Ez talán az egyetlen pont, ahol Beck
Mihály sem ért egyet könyve főszereplőjének eljárásával.
Megismerkedhetünk Than könyveinek tartalmával, és a nagyszámú idézet
alapján betekintést kapunk Than gondolkodásmódjába is. Than jól
ismerte kora tudományát, és annak didaktikus tolmácsolására is jó
színvonalon volt képes. Azért volt hátránya annak, hogy amikor e
könyvek megjelentek, Than már idős volt. Bár tudott a legújabb
eredményekről, ezeket, és az új szemléletmódot már nem építette be
könyveibe. Beck Mihály azt írja, hogy az 1903-as előadássorozata
alapján írt, Az elméleti chemia ujabb haladásáról című
könyvében „Röviden érinti a radioaktivitás felfedezését, és
egyértelműen jelzi annak beláthatatlan horderejét”. Igaz, hogy a
Befejezés című fejezetben kitér erre a témára, de az is kiderül, hogy
eléggé félreértette a radioaktivitás mibenlétét, ám kétségtelen, hogy
olvasta a vonatkozó irodalmat, hiszen például ezt találjuk az
írásában: „…legfeltünőbben jelenik meg e sajátság a radiumnak nevezett
új elem vegyületein, melyeket Curie és neje, Bémont társaságában
fedeztek fel az uranérczekben.” Ilyet pedig csak az tud írni, aki
olvasta a Curie házaspár 1898-as cikkét, vagy M. Curie könyvét, mert
Bémont neve csak ott fordul elő. Than szavaival a „szédítő kilátások”,
pedig nála nem abban az értelemben jelenik meg, ahogy azt ma
érthetnénk. Ugyanis az alábbi lelkes mondattal fejezi be
mondanivalóját: „A búvárkodás bátorsága olyan mystikus régiók felé
tereli a haladást, a mely a kritikus régiókban, úgy látszik, a
tudomány bölcsessége és a vallás fensége összeolvadnak.”
Than rendkívüli aktív tagja volt a tudományos
életnek. Ezzel külön fejezet foglalkozik, amit levelek és oklevelek
fényképei illusztrálnak. Ritka élmény Eötvös József vagy Arany János
kézírását nézni, és élvezni a kor levelezési stílusát. Than az
ifjúkori peregrinációját leszámítva, nem utazott sokat. Beck Mihály is
csak néhány útjáról tud beszámolni. Jellemző, hogy ebben a könyvben
érintőlegesen említett párizsi útja előtt nem is volt útlevele. Ezt
Eötvös Loránd leveléből tudhatjuk, aki mérgelődött amiatt, hogy
Bécsben meg kellett állniuk Thannak útlevelet szerezni.
A könyv utolsó fejezete Than Károly négy
publikációja, melyek 1875 és 1907 között születtek, köztük az első: a
rektori székfoglalója. Ezek nagyon érdekes és élvezetes oktatás- és
tudománypolitikai, tudománytörténeti írások, amelyeket Beck Mihály
nagyon jó érzékkel válogatott. A könyvet Than Károly munkáinak minden
korábbinál teljesebb és alaposabban válogatott bibliográfia zárja.
Egyetlen hiányérzete az olvasónak, hogy néhány
vonatkozásban kevés információt kap. Ennek persze van egy pozitív
vonása is, nevezetesen, ha a könyv felkeltette érdeklődését, amiben
biztos vagyok, további, egyéni búvárkodásra adja a fejét. Például a
Lieben-díj – Than egyetlen nemzetközi tudományos kitüntetése –
megérdemelne néhány sort. E díj rangját jelzi, hogy azt először a
Bécsben dolgozó kiváló szlovén fizikus Josef Stefan kapta 1865-ben,
és a háromévenként adományozott díj második kitüntetettje volt Than,
Eduard Linnemann társaságában. A díjat 1900-tól 1937-ig már évente
osztották, és olyanok részesültek benne, mint Fritz Pregl, Friedrich
Adolf Paneth vagy Lise Meitner. Érdekesség, hogy a 2004-ben felújított
díjat először magyar kutató nyerte el.
Beck professzor munkáját mindenekelőtt vegyész
kollegáknak, kémia- és tanárszakos hallgatóknak, valamint
tudománytörténészeknek ajánlom, de rajtuk kívül mindenkinek, aki
szereti a tudományt, illetve felelősséget érez a hazai egyetemi
oktatás ügyéért. (Beck Mihály: Than Károly élete és munkássága.
Piliscsaba, Magyar Tudománytörténeti Intézet, 2008. 206 p.)
Inzelt György
a kémiai tudomány doktora, egyetemi tanár
ELTE TTK Fizikai Kémiai Tanszék
Alfred North Whitehead:
A természet fogalma
A Typotex Kiadó gondozásában, 2007-ben jelent meg Alfred North
Whitehead A természet fogalma (eredeti címe: The Concept of Nature)
művének első magyar nyelvű kiadása (Szabados Levente fordításában), az
Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával, a Felsőoktatási
Tankönyv- és Szakkönyv-támogatási Pályázat keretében. Ezzel egy újabb
kiadvánnyal bővült Whitehead magyar nyelven is elérhető műveinek
száma, amely remélhetőleg ösztönzi és segíti a rendkívül jelentős és
nagy hatású szerző hazai kutatását.
Whitehead két legfontosabb műve a Bertrand
Russell-lel együtt írt Principia Mathematica (1910–13) mely a
matematikatörténet és a logikafilozófia egy fontos fejezete, és a
Folyamat és valóság (1929), mely úgyszintén a Typotex Kiadó
gondozásában jelent meg magyarul 2001-ben. A természet fogalma a kettő
közötti időszakban született: az 1919 során a Trinity College-ban
tartott előadásaiból adták ki 1920-ban. Témájában szorosan kapcsolódik
az 1919-es megjelenésű The Organization of Thought című
művéhez.
Ami A természet fogalmát különösen érdekes művé
teszi, az multidiszciplináris jellege: filozófia és fizika egyszerre a
témája, de a halmazelméleti definíciókban Whitehead matematikusi
múltja is tetten érhető. A fizika történetének egyik nagyon izgalmas
szakaszában tartotta előadásait a szerző, a specifikus
relativitáselmélet ekkor már elfogadott, az éter-elméletek kezdenek
kiszorulni, és három éve jelentette meg Einstein az általános
relativitás elméletét, mely drasztikusan megváltoztatta a térrel is
idővel kapcsolatos megközelítésmódot.
A mű fő célkitűzése az Einstein-féle
relativitáselméletből következő, a hagyományos szemlélettől eltérő
tér- és időfelfogás (például az egyidejűség problémájának) filozófiai
megalapozása, bizonyos pontokon pedig az einsteini értelmezés
módosítása. Ennek a fizika által felvetett problémának a megoldásához
Whitehead a matematikai (halmazelméleti) módszerekkel levezetett
négydimenziós sokaságelméletét vezeti be. Ahhoz, hogy a halmazelméleti
megközelítést bevezethesse, ki kellett dolgoznia rendszerének
ontológiai és episztemológiai alapjait: az esemény, a tény, az
érzékelés a szokásostól némiképp eltérő értelmezését. A könyv ennek
megfelelően van felépítve: először a filozófiai alapokat fekteti le –
ez az a rész, amely a filozófus olvasók számára a legérdekesebb lehet:
Whitehead a különféle episztemológiai és ontológiai kérdésekre érdekes
és megfontolásra méltó válaszokat, megközelítéseket ad. Ezután
következik a négydimenziós sokaságelmélet bevezetése, majd a rendszer
következményeinek tárgyalása.
Természetesen a könyv második fele is a filozófia
tárgyköréhez tartozik, következtetései, megállapításai távolról sem
merülnek ki a relativitáselmélet filozófiai értelmezésében; ám a
gondolatmenetek megemésztésében sokat segít némi matematikai
„affinitás”.
Ami a metafizikai előfeltevéseket illeti Whitehead
ellenzi a természet dualista felfogását, amely szerinte (bár említ
kivételeket) a nyugati természetfilozófiát uralja. Ez a dualizmus a
valóság |
|
mélyszerkezetének és az érzékelhető felszínének
megkülönböztetése, a szubsztanciák és az érzékvilág megkülönböztetése.
Ezzel szemben Whitehead a természetet egy egységnek tekinti, amelyet
érzékelünk, vagy legalábbis érzékelhetünk. Egy nyelvfilozófiai
gondolatmenet során bevezeti saját szemléletét, amely a
tény–tényező–létező felosztáson alapul. A tény az, amit
érzékszerveinkkel érzékelünk: színes foltok, hangok, tapintások stb.
kavalkádja. A tényező ezen érzékelés egy része, például egy folt
kéksége. A létező az az absztrakció, amit már az elménkben alkotunk
ezekből a tényezőkből, például a kék fogalma, vagy a kabáté, ami kék.
A létező ezen felfogása nagyon hasonlít a buddhista
filozófia megközelítéséhez, nem véletlen, hogy a Whitehead-kutatók
gyakran az indiai Nágárdzsunával vetik össze a szerzőt. A buddhista
logika is a mentális konstrukciókat tekinti létezőknek, a négy oktípus
között az egyik például a kiváltó ok: az a valami, ami érzékelés révén
azt okozza, hogy az elménkben létrejöjjön az adott létező gondolata.
Ezzel a szemlélettel kezeli Whitehead a téridő
problémáját is. A természetből, amit az ember érzékel, azok mindig
térbeli és időbeli kiterjedéssel rendelkező események. Azonban az
egyre kisebb kiterjedésű egymásba skatulyázott eseményekből
absztrakcióval eljuthatunk az időbeli pillanat vagy a térbeli pont
fogalmához, mint ahogy a kék szín fogalma is egy absztrakció az
érzékelt kék tényezőkhöz képest. Ezek nem természeti tények, és nem is
érzékelünk pillanatokat vagy pontokat, ezek „csupán” gondolati
létezők. A téridő pontjainak ez a levezetése nemcsak a
relativitáselmélet által felvetett új problémákra próbál választ adni,
hanem egyben a Zénón-féle appóriák (amelyekhez hasonlókat Nágárdzsuna
is megfogalmazott) problémáinak is újrafeldolgozása. (A
differenciálszámítás igazából a zénoni problémát nem megoldja, csak
megfogalmazza: az infinitezmiálisból a pillanatnyiba való átlépést.)
Azzal, hogy az időpillanat ki lett „tessékelve” a
természetből a gondolati létezők világába, illetve a szubsztancia és
érzékvilág dualizmusa fel lett számolva, a kvantumfizika értelmezését
is könnyebbé tette a szerző. Amint azt a könyve végén tárgyalja: az
ember hajlamos arra, hogy egy színt vagy egy szilárdságot egy téridő
pont jellemzőjének tekintsen, viszont egy hang esetében ez nem merül
fel. Ehhez hasonlóan más létezőknek sem kell értelmezhetőnek lenniük
egy pontszerű kiterjedést vizsgálva. Például a részecskehullám kettős
természete alapján az elektron is egy ilyen létező, ami ezek szerint
csak időbeli és térbeli kiterjedés esetében értelmezhető. Mivel az
időpillanat amúgy is csak egy gondolati absztrakció Whitehead
rendszerében, ezért ez a megállapítás nem okoz valamiféle ontológiai
válságot.
Gondolatmenetei során a könyv többször érint olyan
témákat, amelyek a század során később a tudományfilozófia
vitaterületei lettek. Említésre méltók például a szerző teoretikus
entitások realitásához és az instrumentalizmushoz fűzött megjegyzései:
az ő rendszerében egy elektron ugyanolyan létező, mint egy asztal,
hisz a valóságnak nincs több szintje. Mindkettő egyformán létező,
azonban ne feledjük, hogy ez gondolati létezőt jelent Whiteheadnél. Az
instrumentalizmust egy oldal alatt elegánsan elintézi a szerző:
amennyiben nem léteznek a teoretikus létezők, akkor a róluk szóló
állítások nem vonatkozhatnak a természetre, ha pedig a teoretikus
entitások valami másnak a kifejezései, akkor miért nem azokról a
másvalamikről beszélünk?
Az episztemológia kapcsán röviden érinti a
megfigyelések elmélettel terheltségének témakörét. Whitehead szerint a
természettudományok műveléséhez szükséges feltételezni, hogy a
természet megismerése leválasztható az elmeműködésünkről szóló
vizsgálódásokról, ahogy ő nevezi, „homogén” módon tárgyalhatjuk a
természetet, az elme számára zárt létezőnek feltételezve – azonban
több helyen jelzi, hogy ez egy feltételezés csupán.
A fordítás a kiadótól megszokott magas színvonalú,
a fordítók és a lektorok a hazai Whitehead-kutatás ismert résztvevői.
Említésre méltó, hogy ahol a szerző olyan angol kifejezést használ,
amelynek több jelentése egyszerre releváns (ez elég gyakori Whitehead
esetében, időnként jócskán megnehezítve a fordítást), ott a fordítók
erre felhívják a figyelmet, így ezek a lefordíthatatlan
jelentésárnyalatok se vesznek el a magyar olvasó számára.
A kiadó ezen kötet kiadásával egy újabb, rendkívül
értékes filozófiai művet tett elérhetővé magyar nyelven. Nem csak azok
számára lehet érdekes olvasmány, akik alapvető témájával, a
relativitáselmélet téridő fogalmának filozófiájával foglalkoznak,
ugyanis az episztemológia, ontológia és tudományfilozófia különféle
kérdéseit tárgyalja a szerző, a nyelvfilozófia témakörét is érintve.
(Alfred North Whitehead: A természet fogalma. Budapest: Typotex
Kiadó, 2007, 201 p.)
Szekeres András Márk
BME Tudományfilozófia-tudománytörténet
Doktori Iskola
Mészáros Ernő: A levegő
megismerésének története
A légkör tudománya iránt érdeklődő olvasók különleges szellemi
élménnyel gazdagodhatnak: Mészáros Ernő ezúttal arra vállalkozott,
hogy a gondolkodó ember történelmét végigjárva bemutassa a Homo
sapiens légköri elemekkel és jelenségekkel kialakult kapcsolatának
fejlődését egészen napjainkig.
A történet az egzakt természettudományok
megjelenése előtti időkben kezdődik. Az első fejezetben így többek
között a mezopotámiai civilizáció, a Hettita Birodalom, Egyiptom,
Perzsia, továbbá a Kolumbusz előtti Közép-Amerika levegőisteneiről
olvashatunk. A légköri jelenségek erejének tiszteletét jól jellemzi,
hogy a sumer hitvilágban Enlil főistene mint a „Levegő Ura” mellett az
időjárást az isteni hierarchiában alacsonyabban elhelyezkedő istenek
is irányították.
A második fejezet részletesen foglalkozik az
európai tudomány bölcsőjében, az ókori görögöknél kialakult
gondolatvilággal és természetfilozófiával. A tudomány fejlődésében
mérföldkőnek számít, hogy Arisztotelész megalkotta Meteorológia
című művét, amelyben összefoglalta mindazokat az ismereteket, amelyet
az ókorban a levegőkörnyezetről gondoltak. Megpróbált magyarázatot
adni arra, hogyan keletkeznek a felhők és a csapadék, miért fúj a
szél, hogyan keletkezik a villám és a mennydörgés. Elsőként tett
kísérletet arra, hogy a környezeti jelenségeket a mitológiától
függetlenül értelmezze. Ez még akkor is hatalmas jelentőséggel bír, ha
megállapításainak jelentős része mai ismereteink tükrében nem állja
meg a helyét. A könyv szerzője számos gondolkodó munkájával
illusztrálja, hogy az időjárás előrejelzésével már az ókorban
megpróbálkoztak. Ezek, egyrészt, asztrometeorológiai feltételezések,
másrészt, „időjárási előjelekre”, például az élőlények viselkedésére
alapozott előrejelzések voltak.
A könyv talán legizgalmasabb fejezete a középkori
meteorológiát mutatja be. Ezt a történelmi kort kissé elnagyoltan úgy
szokás jellemezni, melyben a légkör tudománya összességében nem sokat
fejlődött. A szerző itt bemutatott forráselemzései azonban számos,
eddig kevésbé ismert vagy ebben az összefüggésben fel nem dolgozott
tényt tárnak az olvasók elé. A tudománytörténeti folytonosságot az
arab filozófusok biztosították, akik a középkori Európa felé
közvetítették a görög gondolkodók, többek között Platón és
Arisztotelész műveit. Az arab tudósok – bár a fény természetét nem
ismerhették – sokat tettek a légköri optika fejlődéséért. Az arab
tudomány hanyatlása után, a 13. századtól a tudományok fejlődésében a
keresztény szerzetesek játszottak meghatározó szerepet. Itt
olvashatunk többek között Roger Bacon angol ferences rendi
szerzetesről, aki arab példákra építve hozzájárult a tudományos
kísérletek terjedéséhez. A keresztény szerzetesek felismerték a
fénytörés jelentőségét és kapcsolatát a színekkel; geometriai
szempontból számos légköri optikai kérdést megválaszoltak.
A mai értelemben vett meteorológia tudománya az
újkorban született meg. A felfedezések érdekessége, hogy a légkörrel
foglalkozó kutatók elsősorban a fizika és a kémia tudománykörében
végezték vizsgálataikat. Ebben a fejezetben rendkívül tartalmas
áttekintést kaphatunk a tudomány fejlődésének legfontosabb
lépcsőfokairól, a levegő nyomásának mérésétől az oxigén felfedezésén
át az első meteorológiai mérőhálózat kialakulásáig, illetve Newton,
Euler és Coriolis alapvető elméleti eredményeiről, amelyek később a
dinamikus meteorológia alapjainak kidolgozását segítették elő. A
korszak tudományos életének pezsgő sokszínűségét jelzi, hogy a
légkörfizika születése erre az időszakra tehető.
A meteorológia fejlődése a 19. században új
lendületet vett. A szerző az ötödik fejezetben egyrészt bemutatja,
hogyan alapozta meg a termodinamika és a légköri sugárzástan fejlődése
a korszerű meteorológiát, másrészt hogyan helyeződött új alapokra az
időjárás előrejelzése. Az 1860-as években, Európában már közel ötszáz
állomáson végeztek rendszeres meteorológiai méréseket. Az 1890-es
évektől egy új találmány, a szikratávíró tette lehetővé a
meteorológiai kódok továbbítását. Mindezek mellett a leíró éghajlattan
is gyors fejlődésnek indult. A szerző említést tesz az első magyar
nyelvű kötetről, Berde Áron Légtüneménytanáról. A század jelentős
fejlődést hozott a levegő összetételének jobb megismerésében is: a
felszínközeli ózon, és a légköri nemesgázok felfedezésének
körülményeiről, illetve a légköri aeroszolkutatás kezdeti lépéseiről
olvashatunk a fejezet befejező részében.
A könyv hatodik fejezetében jutunk el a 20.
századig, amely már a korszerű meteorológia kialakulását, és rendkívül
gyors fejlődését hozta. A légkör függőleges szerkezetének
megismerésére irányuló törekvések mellett a szerző részletesen
foglalkozik a tudomány előrelépésének két mérföldkövével: a bergeni
vagy norvég iskola légköri frontokra vonatkozó elméletével, illetve az
időjárás számszerű előrejelzésének első sikeres kísérleteivel. Magyar
tudósok is meghatározó szerepet játszottak ebben a nagyívű
fejlődésben; Neumann János, aki a számítógép kifejlesztésével lehetővé
tette a bonyolult, soklépcsős matematikai feladatok (ilyen az időjárás
számszerű előrejelzése is) megoldását, illetve Kármán Tódor az
aeronautika professzora. Jelentőségéhez méltó részletességgel mutatja
be a szerző Edward N. Lorenz tevékenységét, akinek
megkérdőjelezhetetlen zsenialitása tükröződik többek között a légköri
determinisztikus káosz felfedezésében, illetve az általános cirkuláció
egyszerű háromváltozós numerikus leírásában.
A hetedik fejezetben a felhőfizika 20. századi
fejlődését ismerhetjük meg. A tudományág fejlődéséhez örvendetes módon
számos hazai kutató munkája is hozzájárult: a kiemelkedő nemzetközi
elismertséget elért, Mészáros Ernő nevével fémjelzett légkörfizikai és
levegőkémiai iskola ezen a területen publikálta első jelentős
eredményeit az 1960-as években. A fejezetben olvashatunk a még
jelenleg is vitatott hatékonyságú mesterséges esőkeltés
tudománytörténetéről is, amely a 30-as évekig vezethető vissza,
napjainkban pedig a 2008-as pekingi olimpia kapcsán került újra az
érdeklődés középpontjába.
A nyolcadik fejezet egy új tudományág, a
levegőkémia születését és viharos sebességű fejlődését tárja az
olvasók elé. Ehhez természetesen szükség volt az analitikai kémia
látványos fejlődésére is, ami napjainkra lehetővé tette, hogy mintegy
háromezer különböző vegyületet azonosíthassunk a légkörben.
Megismerhettük és megérthettük a természetes és az emberi tevékenység
során a légkörbe kerülő nyomanyagok sorsát és hatásait. A szerző
ismerteti a savas esők keletkezésével, a kén- és nitrogénvegyületek
légköri ciklusával, az aeroszol részecskék, valamint a légköri ózon
kutatásával kapcsolatos legfontosabb eredményeket, és bemutatja az
ezek elérésében, a tudományág fejlődésében meghatározó szerepet játszó
kutatókat és tudományos műhelyeket.
A kilencedik fejezet a légkör kutatásához
kapcsolható, ma talán legismertebb problémakörrel: a globális
felmelegedéssel, illetve az éghajlatkutatással foglalkozik. A mérési
eredmények ismertetése mellett a szerző természetesen nem feledkezik
meg a tudományos ismereteink jelenlegi szintjét jellemző
bizonytalanságok felsorolásáról sem. A könyv zárófejezetében a szerző
felhívja figyelmünket arra, amit a könyv fejezetei közvetetten is
sugallnak, nevezetesen: „a Föld egységes egész, egyetlen rendszert
alkot”, ezért a rendszer pontosabb megismerésére irányuló kutatásokat
a különböző tudományterületeken dolgozó szakembereknek összehangoltan
kell végezniük.
Mészáros Ernő legújabb kötetét nemcsak a
környezettudományokat művelő szakembereknek, hanem a tudománytörténet,
illetve egy jelenleg is gyorsan fejlődő természettudományi szakterület
múltja és jelene iránt érdeklődő olvasóknak is figyelmébe ajánljuk.
(Mészáros Ernő: A levegő megismerésének története. Természettörténelem
sorozat. Budapest: MTA Történettudományi Intézete, 2008)
Bozó László
az MTA levelező tagja
Nagykunsági folklór – török folklór
Nagykunsági néprajzi tanulmányok
Orientalista, etnográfus – olvashatjuk a hátsó könyvborítókon, de
mondhatnánk így is: turkológus és folklorista, a lényeg: Bartha Júlia
két „szerelme” a törökségi és a kunsági folklór, s ha más-más
aspektusból is, mindkét legutóbbi könyvének ez a központi témája. A
szerző a Nagykunság, Anatólia, valamint néhány belső-ázsiai ország
lakóinak szokásrendszere, hagyományai, hiedelmei és az ezekhez
kapcsolódó tárgyi emlékek ismeretlen és mégis ismerős világába vezeti
az olvasót. Ne felejtsük, a magyarságot három nagy hullámban érte
jelentős török hatás: a honfoglalás előtti mélyreható érintkezések,
valamint a török hódoltság kora közé ékelődött a kunok magyarországi
betelepedése, s ez új, másfajta színekkel gyarapította népünk szellemi
és tárgyi kultúráját. A törökség kipcsák ágához tartozó kunok közeli
rokonai – a kazakok, kipcsakok, tatárok – közötti terepmunka tehát új
eredményekkel gazdagíthatja az összehasonlító néprajztudományt. Az
elsősorban filológiai, illetve történeti irányultságú turkológia
palettáján természetesen a Törökország területén végzett gyűjtőmunka
is új színeket jelent.
A karcagi születésű Bartha Júlia büszkén vallja
magát kunnak, kun voltát pedig pályája meghatározójának. Elődei közül
a kunokkal és a kunsági kultúra török párhuzamaival foglalkozó
néprajzos Györffy Istvánt, Németh Gyulát, az egyik legnagyobb magyar
turkológust és a korán eltávozott Mándoky Kongur Istvánt említi
elsősorban. De említhetnénk Kúnos Igáncot, Vámbéry Ármin tanítványát;
a török népköltés felfedezőjét, ismertetőjét és bizonyos fokig
megmentőjét is, hiszen a török népdalok, népmesék, népi játékok és
Naszreddin Hodzsa-anekdoták gyűjtésével olyan értékekre hívta fel a
figyelmet, amelyeket maguk a török írástudók sem ismertek. Kúnost
nagybátyja e szavakkal indította útnak: „Ahelyett, hogy latinul,
görögül tanulnál, tanulj inkább törökül. A török a hozzánk legközelebb
álló nép, nyelvük legközelebb áll a mi nyelvünkhöz. Ha törökül
tanulsz, szolgálsz vele a törököknek is és a saját hazádnak is.”
Ezt az utat választotta Bartha Júlia is. Ő Körmendi
Lajos, a karcagi író tanácsára kezdett törökül tanulni. Talán a
titokzatos és csillogó Kelet képzete hívta először, de végül más
ejtette rabul: „Más világot találtam, kevésbé csillogót, de meséset,
lenyűgözőt. Mert minél jobban megismertem a törökországi embereket,
szokásaikat, annál inkább megérintett az a fantasztikusan mély
kultúra…” – vallja.
A Nagykunsági néprajzi tanulmányok című
fekete–fehér és színes fotókkal gazdagon illusztrált kötet tíz év
kutatásainak gyümölcse; a benne szereplő tanulmányok a szerző
pátriájának sajátos kultúrájából más és más területeket világítanak
be. Az első A kun műveltséghatás (nem túl szerencsés) cím alatt a kun
nyelvi emlékeket veszi számba: a földrajzi neveket elsősorban, de szól
a kun névadási szokásokról, a legjelentősebb kun nyelvemlékről, a
Kun miatyánk-ról, valamint az ázsiai pásztorok örökségéről, az ún.
kunkötésekről és a gyermekjátékok törökségi eredetű elemeiről is.
A Nagykunság népviselete című fejezet a krónikák
képes ábrázolásaitól indulva követi nyomon a törökös
jellegzetességeket mutató ruhadarabokon és viselekiegészítőkön, az
asszonyi és férfiúi hajfonatokon, a szűrökön, bundákon és subákon át a
nagykunsági parasztpolgári viseletig a kunsági öltözködést.
Bartha Júlia nem tartozik a múlt relikviáinak
görcsös őrzői közé. A következő két fejezetben örömmel üdvözli a
folklórhagyományok megújulását, mert mind a kunsági öntudat
megerősödésének, mind a tájegység idegenforgalmi fellendülésének
zálogát látja benne. Természetesen külön teret szentel az akár a
sztyeppei népeknél, akár a magyar kultúra archaikus rétegeiben, akár a
mai ázsiai népeknél nagy szerepet játszó lótartásnak, s a lovas
hagyományok újjáélesztésének.
A Keleti hatások a nagykunsági népi
táplálkozásban című tanulmány legnagyobb része természetesen a
birkaételekkel s a hozzájuk kapcsolódó szokásokkal foglalkozik, de szó
esik az ázsiai rokonságot mutató speciális kunsági sajtfélékről, a
kumiszról, a húsfüstölésről, illetve a fűszerszámokról is.
A Fakó csikó, kenderhám… című fejezet a népi
orvoslás megannyi titkát tárja fel előttünk: szó esik bábákról,
javasasszonyokról és gyógyító emberekről s a beteg jószágot gyógyító
pásztorokról. A különböző betegségek és a gyógyításhoz/kuruzsláshoz
használt gyógynövények kunsági nevei pedig a kunsági népnyelv
gazdagságáról is vallanak.
A kötetet záró A kunok gyásza – a temetkezési
szokások változása a Nagykunságon című fejezet a szerző fő
témájának hazai vetületét veszi górcső alá, ugyanakkor átvezet a
másik, Lâle. Hagyományok a mai török társadalomban, az emberélet
fordulónak népszokásai (Szolnok: Jász-Nagykun-Szolnok Megyei
Múzeumok Közleményei 61, 2006.) című kötethez, amelyben éppen a
halálhoz kötődő hagyományokat tárgyalja a legrészletesebben. A török
’tulipán’ jelentésű lâle, gazdag asszociációi miatt kerülhetett a
címbe. Ez a hollandiai eredetű virág az oszmán kertekben nemesítve
lett Európában a török kultúra egyik szimbóluma. Tulipánkornak hívják
a törökök az 1718-tól 1730-ig tartó korszakot, amelyre a III. Ahmed
szultán és veje, Nevşehirli İbrahim Paşa kifinomult ízlése nyomta rá
bélyegét. Női névként is használatos a Lâle: szerzőnk a török nők
előtt rója le vele tiszteletét, hiszen elsősorban nekik köszönhető a
törökországi családok máig ható ember- és nemzetmegtartó, identitást
adó ereje.
Születés, házasság, halál – az emberi élet nagy
fordulói. Természetes hát a szellemi néprajz is e három csomópont
körül kristályosodva találja a legtöbb szokást és hagyományt. Szerzőnk
is e három nagy témakörben foglalja össze törökországi gyűjtőútjainak
nem ritkán az itthoniakkal párhuzamba hozható tapasztalatait. A
születéshez kapcsolódó szokásokat a meddőség, a magtalan férfi, a
terhesség, illetve a nemkívánatos terhesség után a születés, a
névadás, a gyermekágy, a méhlepény és a köldök kérdésköreibe
csoportosítva tárgyalja. A kisgyerekkorról szólván kitér a nagyszülők
és az unokák közötti szeretető kapcsolat jelentőségére; s nagy teret
szentel a kisfiúk beavatási szertartásának, hiszen ahogy a sünnet
düğünü, a körülmetélési ünnepség jelölésére használt düğün –
’lakodalom’ – szó is mutatja, ez egy kisebbfajta lagzival is felérhet.
(A szerző a circumcisio jelölésére a ’metélkezik’ szót használja, ez
azonban a visszaható igeképző miatt nem a legszerencsésebb megoldás.)
A második, a lakodalmas szokásokat tárgyaló fejezet
a párválasztáshoz kapcsolódó szokásoktól jut el a házasságkötés
formáihoz és feltételeihez, majd magához a menyegzőhöz, a lakodalomban
szerepet játszó személyekig és az ünnepi étkekig. Peter Alford Andrews
negyvenhét táji-etnikai-vallási csoportot vett számba Anatóliában:
elképzelhető tehát az a gazdagság, amelyet a szerző e téren is
felmutat, olykor még kirgiz és kazak tapasztalatait is felvonultatva:
hol a bölcsőjegyességre, hol a levirátusra (a mózesi törvényekből is
ismert sógorházasságra), hol a rokon- vagy keresztházasságra, hol meg
a lányszöktetésre találva példákat. Látható, hogy a kendőpénz, a
szerelmi ajándék, a hozomány stb. sokfelé még ma is a régi
hagyományokhoz igazodik, s maga a több napig tartó lagzi is még mindig
sok helyütt őrzi a régi hiedelmek szülte elemeket.
A harmadik, a temetkezési szokásokat, a halálhoz
kötődő hagyományokat tárgyaló fejezet a legrészletesebb. A szerző a
török nép világképéből, illetve a lélekről alkotott felfogásból indul
ki, közmondásokat és szólásokat idéz, szól a halál előjeleiről, s a
haldokló iránti viselkedési normákról, illetve a halált követő
teendőkről (a halott előkészítése, híradás, rituális mosdatás, a
halotti lepel, a búcsúztató szertartás stb.). A halottetetés, a tor, a
gyász és a siratás szokásain túl külön fejezetben tekinti át a
sírjeleket, a férfiak és nők, a különböző foglalkozású személyek
számára állított sírköveket, s e kövek szemiotikáját.
A kötetet gazdag képanyag, irodalomjegyzék, angol
nyelvű összefoglaló, képjegyzék és tárgymutató teszi teljessé. Nem
tudom, kik tudják majd használni ezt a csak török szavakból álló
mutatót; azt viszont megtapasztaltam, milyen nehéz magyarországi
nyomdában elérni, hogy a török karakterek hibátlanul jelenjenek meg.
Nagyobb odafigyeléssel azért csökkenteni lehetett volna a török köz-
és tulajdonnevek írásában tapasztalható hibák számát. (Bartha Júlia
szerk.: Nagykunsági néprajzi tanulmányok. Karcag: a szerző kiadása,
2007, 240 p.)
Tasnádi Edit
turkológus |
|