munkásságában és oktatói tevékenységében – néhány
deklarációtól és idézettől eltekintve – figyelmen kívül hagyta. Csak a
hozzá közel állók tudhatták, hogy az érzékeny, halk szavú, zárkózott
ember egyáltalán nem viselte könnyen ezt a megalázó helyzetet.
Mindenesetre az akkor adott lehetőségeket felhasználva a magyar
filozófiai képzésben elsőként oktatott teljes szakmai kompetenciával
korszerű, sőt, a kor legújabb eredményeiig terjedő logikai
ismereteket.
Érdeklődése a hetvenes években egyre inkább a
természetes nyelvek logikai elemzése és modellezése irányába fordult.
Az ilyen irányú vizsgálódások akkoriban legkorszerűbb, rendkívül
hatékonynak bizonyuló elméleti eszköze Richard Montague intenzionális
logikája volt, amely Ruzsa korábbi kutatási területének, a modális
logikának általánosításán és kiterjesztésén alapult. Ruzsa ezen a
területen is alkalmazta a logikai értékrés koncepcióját, amely itt sem
bizonyult a modális logikai alkalmazásoknál kevésbé sikeresnek.
Klasszikus, modális és intenzionális logika című, 1984-ben
megjelent könyvében már megjelennek – bár nem teljes részletességgel,
a szélesebb olvasóközönségre való tekintettel a formális kidolgozással
kissé takarékoskodva – az új kutatási irány eredményei. Logikai
szintaxis és szemantika című kétkötetes monográfiája (1988–89), amely
fő művének tekinthető, az alapoktól kezdve építi fel a logikát az
intenzionális logikáig, és ebben a keretelméletben a magyar nyelv egy
töredékének modelljéig. A felépítés során új, eredeti egységes
keretben, a kanonikus kalkulusok elméletében reprodukálja a huszadik
század legnagyobb logikai eredményeit, Gödel, Church és Tarski
tételeit. Ezzel egy korábbi kutatási témáitól igencsak eltérő
területen, a metalogikában ér el jelentős eredményeket.
A nyelvészet és a logika határterületén végzett
kutatómunkája a hetvenes évektől szerencsés és gyümölcsöző
kölcsönhatásba került azzal, hogy az általános nyelvészet szakon is
átvette a logikai és matematikai ismeretek oktatását. A nyelvészek egy
csoportja kezdte megismerni, és nagyra értékelni kutatói és oktatói
munkásságát; több kiváló, nemzetközi hírű tanítványa került ki ebből a
körből. A hetvenes évek végétől nyílt szerény lehetősége arra, hogy
aspiránsokat, tanársegédeket vegyen maga mellé, és így a filozófián
belül is nagyobb hatást gyakoroljon. A matematikán belül Ruzsának és
tanítványainak elsősorban az algebrai logikusokkal alakult ki szakmai
és oktatási együttműködése. Így aktív pályafutásának utolsó
tízegynéhány évében valódi tudományos iskola épült ki körülötte,
melynek több tagja ma már Európa és az Egyesült Államok neves
egyetemeinek munkatársa, mások a magyar egyetemeken,
kutatóintézetekben töltenek be jelentős pozíciókat. 1982-ben végre sor
került a dialektikus logikával kötött kényszerházasság felbontására;
Ruzsa Imre vezetésével Szimbolikus Logika és Tudománymetodológia
Tanszéki Szakcsoport, majd Tanszék alakult, mely az innentől csak
dialektikus logikával foglalkozó Logika Tanszék csendes megszűnése
után lett nevében is az, ami: Logika Tanszék.
Ruzsa Imre 1989-ben ment nyugdíjba, de még jó
néhány évig jelentős szerepet vállalt, mindenekelőtt a meginduló
rendszeres doktori képzésben. 1991-ben Széchenyi-díjjal tüntették ki,
1998-ban kapta meg a professor emeritus címet. Két kismonográfiában
továbbfejlesztett formában közreadta legfontosabbnak tekintett
eredményeit: Intensional Logic Revisited (1991) és Introduction to
Metalogic (1997). Utolsó nagyobb munkája az 1999-ben megjelent,
posztgraduális oktatásra szánt Bevezetés a modern logikába. Hosszas
betegség után, 2008. július 2-án hunyt el Budapesten. Munkássága a
matematikai logika kiváló magyar művelőit követte, de a magyar
filozófiában hozott létre új, a korábban „logika” néven művelt és
terjesztett különféle tanoktól független és korszerű ágazatot,
jelentős eredményekkel és igazi tudományos iskolával – ennek hatását
remélhetőleg sokáig élvezni fogják azok is, akik már nem ismerték.
Emberi helytállását viszont, azt, hogy mindezt nem a sors és a
körülmények segítségével, hanem mindezek ellenére érte el, csak azok
tudják igazán értékelni, akik társai lehettek. |