Aki nem tanulmányozta alaposabban az Egyesült
Államok történelmét, talán nem is értheti, miért tisztelik annyira az
amerikaiak Abraham Lincoln emlékét. Elvégre nem tudta megakadályozni,
hogy elnöksége idején kirobbanjon országa történelmének legvéresebb
háborúja, egy polgárháború, amelyben 360 ezer északi és 260 ezer déli
katona esett el, s a polgári áldozatokkal együtt a halottak száma
minden bizonnyal meghaladta az egymilliót. A felületes szemlélőnek úgy
tűnhet, hogy az Unió (az északi államok) elsöprő gazdasági fölénye
eleve biztosította a háborús győzelmet a szövetségi kormányzat
számára, s ehhez nem sokban járulhatott hozzá az elnök. Ráadásul
Lincolnt a háború végén meggyilkolták, s ezért a nemzeti egység
helyreállítására sem az ő elvei szerint került sor.
Az életrajz egyes részletei újabb meglepetéseket
tartogathatnak. Abraham Lincoln szinte teljesen iskolázatlan volt,
semmiféle kormányzati tapasztalattal nem rendelkezett, még csak
polgármesteri hivatalt sem töltött be, mielőtt beköltözött a Fehér
Házba. (Csak képviselő volt, először Illinois, majd 1847-től két évig
az USA képviselőházában.) Az 1860-as elnökválasztáson ellenfelei
megoszlása nélkül vereséget szenvedett volna, hiszen a viszonylag új
Republikánus Párt jelöltjeként csak 40%-át kapta meg a népi
szavazatoknak. Győzelmét kizárólag annak köszönhette, hogy a Demokrata
Párt több jelöltet indított, s így egyik sem tudott elegendő elektori
szavazatot összegyűjteni. Elnöki időszaka meglehetősen dicstelenül
kezdődött, mert egy merénylettől tartva szinte titokban érkezett meg a
fővárosba. Még csak vonzó külsővel sem rendelkezett: az idealizálás
céljával készült szobrok és festmények mára már elfeledtették, hogy
kortársai számára kifejezetten visszataszító látványt nyújtott. 192
cm-es magassága a XIX. század közepén abnormálisnak tűnt, s azt
mondták róla, „olyan, mint egy óriási csontváz, amelyre bőrt
feszítettek, és e bőrt ruhadarabokkal takarták el.” Az illinoisi
Bloomingtonban maga mesélte nevetve az újságíróknak, milyen párbeszéd
zajlott le közte és egy megdöbbent asszony között, akivel lóháton
keresztezték egymás útját az erdőben: „Azt hiszem, maga a legcsúnyább
férfi, akivel találkoztam…” „Asszonyom, valószínűleg igaza van, de nem
tehetek róla…” „Hát igen, nem tehet róla, de azért otthon maradhatna!”
(Boller, 1982, 126.)
Lincoln nemcsak Amerika legcsúnyább elnöke volt, de
alighanem egyetlen elnököt sem támadtak még oly sok oldalról és olyan
hevesen, mint őt. Az abolicionistáknak és radikálisoknak túlságosan
mérsékeltnek tűnt, a konzervatívoknak és az állami jogok védelmezőinek
túlságosan merésznek, egyesek azért szidták, mert nem köt békét a
Konföderációval (a lázadó déli államokkal), mások azért, mert nem
nyeri meg elég gyorsan a háborút. Az újságírók elnevezték bitorlónak,
bohócnak, árulónak, zsarnoknak, szörnyetegnek, idiótának, eunuchnak,
bigottnak, demagógnak, sarlatánnak, holdkórosnak, négerimádónak és még
sok egyébnek. Egy New York-i lap csak úgy utalt rá, mint „arra a
visszataszító majomra a [Pennsylvania] sugárút végén”, s azt
javasolta, hogy Barnum cirkusza „vásárolja meg, és állítsa ki
zoológiai különlegesség gyanánt.” (Boller, 1982, 127.)
Minek köszönhető hát, hogy Lincoln emléke mára
általános tiszteletnek örvend hazájában, a történészek pedig George
Washington és Franklin Delano Roosevelt mellett a legnagyobb elnökök
között tartják számon? Emlékművét rengeteg látogató keresi fel az
amerikai fővárosban, megszámlálhatatlan életrajz látott róla
napvilágot, s jelenleg Steven Spielberg tervezi, hogy filmet készít
pályafutásáról.
Elsősorban minden bizonnyal annak, hogy Washingtonhoz és Roosevelthez
hasonlóan győzelemre tudta vezetni kormányát egy elhúzódó és véres
háborúban. Nem tartható fenn ugyanis az az állítás, mely szerint az
Unió győzelme elkerülhetetlen és szükségszerű volt, s a szövetségi
kormányzat bármilyen elnök irányítása alatt könnyen helyreállíthatta
volna a nemzeti egységet. Az Unió valóban elsöprő fölényben volt, mind
a népesség, mind az ipari, mezőgazdasági és kereskedelmi kapacitás,
mind a felhalmozott tőke szempontjából. Csakhogy megtörtént már
néhányszor a világtörténelemben, hogy egy gyengébb államnak sikerült
kivívnia a függetlenségét, mint például Svájcnak a Németrómai
Császársággal, Hollandiának a Spanyol Birodalommal vagy éppen az
Egyesült Államoknak a Brit Birodalommal szemben. Ráadásul a
Konföderáció győzelméhez nem volt szükség az északi államok
megszállására vagy hadseregének teljes megsemmisítésére, mindössze
arra, hogy elvegye az Unió kedvét a területe elleni támadásoktól, s
ezzel elérje háborús célját, a déli államszövetség fennmaradását.
Tekintetbe véve a Konföderáció hadseregét irányító, kiváló tiszteket
(Robert E. Lee, Thomas J. Jackson, James Longstreet stb.) és a
lakosságnak a katonáskodásra való készségét, erre minden esély
megvolt. Ráadásul 1863-ra az északi államokban megelégelték a magas
adókat, a kormány megnövekedett hatalmát, s az északi demokraták
körében befolyásos békepárt alakult. New Yorkban még véres népfelkelés
is kitört a sorozás ellen. A Chicago Tribune című lap
szerkesztője megállapította, hogy „1863-ban mindenképpen
fegyverszünetre kerül sor. A lázadókat nem lehet legyőzni a jelenlegi
eszközeinkkel.” (McPherson, 1988, 590.)
A gazdasági fölény tehát egyáltalán nem volt
elegendő a győzelemhez. Arra is szükség volt, hogy Lincoln kormánya
meg tudja nyerni a lázadókhoz nem csatlakozott államok támogatását,
hogy hatékonyan mozgósítsa az Unió nagyobb erőforrásait a győzelem
érdekében, és akkor se kössön fegyverszünetet, amikor úgy tűnt, hogy a
Konföderáció katonailag legyőzhetetlen. Az elnök kiválóan ismerte fel
a pillanatnyi taktikai követelményeket, s ugyanakkor sohasem
veszítette szem elől a háború végső célját, a nemzeti egység
helyreállítását. Ügyesen elkerülte, hogy az irányítása alatt álló
hadseregek kezdjék meg az ellenségeskedést. Mivel a Konföderáció
charlestoni ütegei nyitottak elsőként tüzet a dél-karolinai
Sumter-erődre, északon hatalmas felháborodást okoztak azzal, hogy
„rálőttek a csillagos-sávos lobogóra.” Hazafias láz tört ki, s oly
sokan csatlakoztak a hadsereghez, hogy évekig nem volt hiány
újoncokban. Ezután Lincoln a finomabb és keményebb módszerek
váltogatásával el tudta kerülni, hogy a „Felső-Dél” rabszolgatartó
határ-államai (Missouri, Kentucky, Delaware, Maryland) csatlakozzanak
a Konföderációhoz, amelyből Virginia nyugati része kivált, s önálló
állammá alakult az Unión belül. Ha ezek a gazdag és stratégiailag is
fontos államok a Konföderációt erősítették volna, a Dél jóval nagyobb
erőforrásokkal és kedvezőbb helyzetben harcolhatott volna a
függetlenségéért – amelyet talán meg is tud őrizni.
Lincoln kormánya azonban felállította a világ
legjobban felszerelt és ellátott hadseregét, s ugyanakkor arra is
képes volt, hogy a Kongresszussal együttműködve lefektesse a modern
Amerika alapjait. Két éven belül (1862–63) modernizálták az adó-, a
bank- és a pénzügyi rendszert, mezőgazdasági minisztériumot
alapítottak, fejlesztették az oktatásügyet, nyugati földeket
bocsátottak a farmerek rendelkezésére, s megindították a kontinenst
átszelő vasútvonal megépítését.
Az elnök megnövelte a végrehajtó hatalom jogkörét a
háborús intézkedések hatékonysága érdekében, és ő alakította ki az
Unió katonai stratégiáját is. Elnöki rendeleteivel a háború első
éveiben ő adott újra meg újra kisebb „lökéseket” a túlságosan passzív
és óvatos tábornokoknak. Jó stratégiai érzéke volt, elsők között
ismerte fel, hogy a győzelmet nem az ellenség fővárosának
elfoglalásával, hanem a hadseregének a megsemmisítésével lehet
kivívni. Tisztában volt azzal is, hogy a Konföderáció győzelmét
leginkább egy európai szövetséges biztosíthatná, ezért ügyes
lépésekkel meg tudta akadályozni, hogy a nagyhatalmak támogatásban
részesítsék a déli államokat. III. Napóleon éppen mexikói
beavatkozását készítette elő, és érdekében állt volna, hogy támogassa
a Konföderációt. Brit szövetségese nélkül azonban nem akarta
elkötelezni magát, s Lincoln mindent elkövetett a londoni kormány
megbékítésére. Miután egy amerikai hadihajó a nyílt tengeren
megállította a Trent nevű angol gőzöst, és foglyul ejtette a
Konföderáció Európába utazó diplomatáit, Lincoln kijelentette, hogy
„Egyszerre csak egy háborút!”, s a brit tiltakozás után azonnal
szabadon engedte az elfogottakat. Amikor pedig a háborús célok közé a
nemzeti egység mellett a rabszolgák felszabadítása is bekerült, a brit
kormány már nem bízhatott abban, hogy a parlament és a társadalom
támogatná a Konföderáció kormányának elismerését.
Lincoln újra meg újra felhívta honfitársai
figyelmét arra a tényre, hogy az amerikai polgárháborúnak még a
nemzeti egységnél és a rabszolgaság felszámolásánál is nagyobb a
tétje. 1861. július 4-én tartott beszédében így fogalmazta meg
kormánya háborús céljait: „Népi kormányzatunkat gyakran nevezték
kísérletnek. Két szempontból népünk már bizonyított: sikeresen
megalapította, és sikeresen működtette e kormányzatot. Még egy feladat
maradt: sikeres megőrzése a megdöntésére irányuló, nagy erejű belső
kísérlettel szemben… Itt nem csak az Egyesült Államok sorsáról van
szó. Az emberiség egész családja számára feltették a kérdést, hogy
vajon egy alkotmányos köztársaság vagy demokrácia… képes-e fenntartani
területi integritását saját belső ellenségeivel szemben.” (McPherson,
1988, 309.)
Lincoln 1862 nyarán látta be, hogy a nagyobb
belföldi és külföldi támogatás érdekében neki kell felszabadítani
elnöki kiáltvánnyal a rabszolgákat. Az első jelentősebb északi
győzelem, az antietami csata (szeptember 17.) után jelentette be, hogy
1863. január 1-től érvénybe lép a „lázadók” területein élő
rabszolgákat felszabadító, úgynevezett emancipációs nyilatkozata,
amelyet a katonai szükségszerűségre hivatkozva tett közzé. „Soha
életemben nem éreztem bizonyosabbnak, hogy helyesen cselekszem, mint
most, amikor aláírom ezt a papirost!”, jelentette ki. (Sandburg, 1965,
396.) Ezután engedélyezte a feketékből felállított katonai egységek
létrehozását is.
Amíg bízott abban, hogy a hadsereg irányítói
képesek győzelmet aratni, addig azt sem bánta, hogy tiszteletlenek
vele. George B. McClellan, az Unió hadseregének főparancsnoka egyszer
nem volt hajlandó találkozni az őt felkereső elnökkel, s lefeküdt
aludni, mialatt Lincoln várakozott rá. Az elnök nem sértődött meg: „Ha
képes győzelmet aratni, még a lova kantárját is hajlandó vagyok
tartani” – jelentette ki. De azonnal leváltotta McClellant és utódait
is, amint nyilvánvalóvá vált, hogy nem képesek megnyerni a háborút.
Miután Ulysses S. Grant személyében megtalálta azt a főtisztet, aki
képes az offenzív hadviselésre, 1864 márciusában az Unió hadseregeinek
főparancsnokává nevezte ki, és minden támadással szemben
megvédelmezte.
Bár kortársai közül sokan úgy látták, hogy Lincoln
riasztóan megnövelte a végrehajtó hatalom hatáskörét, ő mindvégig
hangsúlyozta, hogy erre kizárólag a háború miatt van szükség. A
demokrácia alapelveihez szigorúan ragaszkodott, s hallani sem akart
arról, hogy a harcokra való tekintettel el lehetne halasztani az
1864-ben esedékes elnökválasztást. Pedig minden jel arra mutatott,
hogy vereséget fog szenvedni: Északon egyre terjedt a békevágy, s az
Unió csapatai hatalmas véráldozat árán sem vívták még ki a döntő
győzelmet. Lincoln 1864 augusztusában a következő sorokat vetette
papírra: „Ezen a reggelen, ahogy pár napja már, rendkívül valószínűnek
tűnik, hogy ezt a kormányzatot nem fogják újraválasztani. Akkor az én
kötelességem az lesz, hogy úgy működjek együtt az elnökké választott
személlyel, hogy a választás és a beiktatás között megmenthessük az
Uniót.” (Donald, 1995, 529.) Az elnök tehát meglepően önzetlennek és
nagylelkűnek bizonyult abban a történelmi pillanatban, amelyben
kormánya sorsa forgott kockán. Nem függesztette fel a szeptemberi
behívóparancsot, pedig azt tanácsolták neki, hogy ezzel növelhetné
támogatói számát. Nem siettette két újonnan megalakult állam, Colorado
és Nebraska befogadását az Unióba, pedig az itteni választók biztosan
őrá szavaztak volna. Nem rendelte el, hogy a megszállt déli területek
lakói is vegyenek részt az elnökválasztáson, pedig így is nyerhetett
volna néhány szavazatot. Vagyis személyes politikai túlélésénél
fontosabbnak tartotta a népakarat minden külső manipulációtól mentes
érvényesülését, a demokrácia intézményeinek érintetlen fennmaradását.
E szempontból Abraham Lincoln méltó utódává vált
George Washingtonnak, aki egy kivételes történelmi pillanatban nagy
társadalmi támogatással valósíthatta volna meg az egyeduralmat. A
katonai összeomlás, pénzügyi válság és társadalmi anarchia fenyegetése
idején, az 1780-as évek elején egyre több katonatiszt, bankár és
politikus kínálta fel neki, hogy a haza megmentése érdekében hozzon
létre ideiglenes diktatúrát vagy éppen monarchiát, ő azonban
felháborodva elutasította ajánlataikat. Katonái lázadását (s egyben az
Egyesült Államok első és utolsó puccskísérletét) a híres newburghi
tiszti gyűlésen személyes fellépésével akadályozta meg 1783. március
15-én. Neki köszönhető, hogy az amerikai történelmi hagyományok közé
nem kerülhetett be a „haza érdekeire” hivatkozva megragadott
diktatorikus hatalom, mert az egyeduralom és a diktatúra elutasítását,
nem pedig a megszerzését emelte példaértékű politikusi magatartássá.
Lincoln hűen követte Washington példáját:
„Választások nélkül nem lehet szabad kormányzatunk!” – jelentette ki.
Nem politikai manővereinek, hanem Atlanta elfoglalásának köszönhette
győzelmét az 1864-es elnökválasztáson. Ezzel ugyanis nyilvánvaló lett,
hogy a háborút hamarosan meg fogják nyerni, s a kormány politikája
sikeresnek bizonyult. Lincoln volt az első elnök, akit 1832 (Andrew
Jackson második győzelme) után újraválasztottak. Amint azt ő is
megfogalmazta: „Ezzel bebizonyosodott, hogy a nép kormánya fenn tudja
tartani a választást egy nagy polgárháború közepette is. A világ idáig
nem tudhatta, hogy ilyesmi lehetséges.” (Donald, 1995, 546.)
|
|
Politikai sikereit Lincoln valószínűleg annak
köszönhette, hogy megmaradt józan, gyakorlatias személyiségnek, aki
nem az ideális, hanem az optimális megoldásokat kereste. „Nem állítom,
hogy irányítottam volna az eseményeket – jelentette ki – inkább
őszintén bevallom, hogy az események irányítottak engem.” (Donald,
1995, 15.) A „szükségszerűségbe” vagy a „gondviselésbe” vetett hiten
alapuló, sajátos fatalizmusa miatt olyan pragmatikus politikussá vált,
aki nem szőtt nagy terveket, hanem a közvetlen problémák megoldását
tekintette feladatának. „Politikám abból áll, hogy nincs politikám” –
állapította meg, s olyan folyami hajóshoz hasonlította magát, aki nem
előre eltervezett utat követ, hanem „a hajó menetét mindig csak addig
a pontig jelöli ki, ameddig ellát.” (Donald, 1995, 15.) Ez a pont
persze fokozatosan változott, s egyre nagyobb távlatok nyíltak meg a
„folyami hajós” előtt.
A győzelem közeledtével Lincoln közzétette
rendkívül nagylelkű elképzeléseit a déli államok rekonstrukciójáról,
az Unió helyreállításáról. A Konföderáció főtisztviselőinek
kivételével minden „lázadónak” kegyelmet akart adni, a rabszolgáktól
eltekintve tulajdonuktól sem kívánta megfosztani őket, s azt tervezte,
hogy amikor az 1860-ban szavazati joggal rendelkező állampolgárok
(vagyis a felnőtt, fehér férfiak) 10%-a hűségesküt tesz az Uniónak,
államuk visszakapja önkormányzatát. Nem akarta radikálisan átalakítani
a déli államok társadalmi rendszerét sem: azt tervezte, hogy egyelőre
kizárólag a műveltebb és a hadseregben harcoló feketék számára
biztosít politikai jogokat. Amikor pedig eljutott hozzá a hír, hogy
Robert E. Lee tábornok Appomatoxnál letette a fegyvert, a következőket
üzente a győztes Grantnek: „Hagyják, hogy megadják magukat és
hazatérjenek otthonaikba, csak fegyvert ne fogjanak újra. Hadd
menjenek valamennyien, a tisztek és a többiek, én csak engedelmességet
akarok, nem további vérontást… Senkit sem akarok megbüntetni, bánjanak
velük minden szempontból liberálisan. Mi csak azt kívánjuk, hogy ezek
az emberek újra az Unióhoz kötődjenek, és alávessék magukat
törvényeinek.” (Donald, 1995, 574.) A győzelemmel az elnök minden
bizonnyal szert tett akkora tekintélyre és befolyásra, hogy széles
körökben elfogadtathatta volna elképzeléseit a háború utáni
rekonstrukcióról. Minden gesztusa a békét és a kiegyezést szolgálta.
Az 1865. április 10-én tartott győzelmi ünnepen például felszólította
a zenekart, hogy játssza el a déliek nem hivatalos himnuszát, a
Dixie-t. Meggyilkolásával a mérsékelt és nagylelkű rendezés lehetősége
semmisült meg.
Lincoln már elnöksége előtt is ellensége volt a
rabszolgaságnak, kortársainak többségéhez hasonlóan azonban olyan
nézeteket hangoztatott, amelyeket egyes huszadik századi történészek
(némi túlzással) rasszistának minősítettek. Nem támogatta például az
aktív fellépést a rabszolgaság ellen, mert úgy vélte,
gazdaságtalansága miatt magától meg fog szűnni, s az abolicionisták
agitációja csak az önvédelem és önigazolás fokozására készteti a
rabszolgatartókat. Nem hitt abban sem, hogy a fehérek és a feketék
képesek békésen egymás mellett élni, ezért egészen elnökségéig
támogatta a felszabadítottaknak az afrikai Libériába való
áttelepítésére irányuló törekvéseket. Úgy vélekedett, hogy a déliek
szívesebben válnak meg rabszolgáiktól, ha azok nem maradnak a
közelükben, az északi munkások is jobban támogatják az emancipációt,
ha nem kell félteniük állásaikat a feketéktől, akik pedig Afrikában
bebizonyíthatják, hogy képesek civilizált államot létrehozni.
Hamarosan kiderült, hogy a feketék nem kívánnak áttelepülni egy
ismeretlen földrészre, a rabszolgatartók ilyen feltétellel sem
hajlandók megválni „tulajdonuktól”, az északiak pedig nem tudják
biztosítani az áttelepítés pénzügyi feltételeit. Lincoln azonban még
1862. augusztus 14-én, a Fehér Házban tartott megbeszélésen is arra
figyelmeztette a fekete politikai vezetőket, hogy ha a rabszolgaságot
fel is számolják, a faji előítéletek megmaradnak, s újra felvetette az
emigráció lehetőségét. „Ez ugyanúgy a mi országunk, mint a magáé!” –
közölte vele egyik tárgyalópartnere, s társai egyetértettek vele. A
kitelepítést különben az abolicionisták egy része is ellenezte, arra
hivatkozva, hogy inkább az előítéletek ellen kellene küzdeni.
A rabszolgaság más területekre való kiterjesztését
azonban Lincoln már politikai pályafutása kezdeteitől ellenezte. Nem
fogadta el a demokráciára való hivatkozást, amikor az volt a kérdés,
létrehozhatnak-e egy territórium lakói többségi szavazással
rabszolgatartó államot. Lincoln számára ugyanis nem a többségi akarat,
hanem a rabszolgaság erkölcsi tűrhetetlensége volt az elsődleges
szempont, s úgy vélte, a többség sem veheti el egy kisebbségnek a
Függetlenségi Nyilatkozatban megfogalmazott jogait „az élethez, a
szabadsághoz és a boldogulásra való törekvéshez”. Vagyis a „négert”
elsősorban embernek tekintette, akinek emberi jogai vannak. Metsző
gúnnyal reagált azokra a kísérletekre, amelyekkel a rabszolgaság
előnyeiről és a fehér faj felsőbbrendűségéről próbálták meggyőzni őt.
„Noha köteteket írtak össze annak bizonyítására, – jelentette ki –
miszerint a rabszolgaság nagyon jó dolog, sohasem hallottam olyan
emberről, aki ebből a jóból oly módon akarta volna kivenni a részét,
hogy maga is rabszolga legyen…” Egyszer egy félig írástudatlan
pennsylvaniai megírta neki, hogy „a fehér ember első osztályú, a
fekete ember másodosztályú, s mindig a fehérnek kell kormányoznia őt.”
Lincoln látszólag komoly válaszában megkérte az illetőt, hogy
tájékoztassa arról, „fehér ember-e vagy fekete, mert ugyebár egyik
esetben sem tekinthető teljesen pártatlan döntőbírónak ebben a
kérdésben… Persze ha a sárga vagy vörös bőrű emberek harmadik vagy
negyedik osztályába tartozik, akkor véleményének pártatlansága sokkal
nyilvánvalóbb lehet…” (Donald, 1995, 520–521.) Annyi bizonyos, hogy
faji kérdésekben vallott nézetei sokat változtak a polgárháború alatt,
s az egykor „faji szeparatista” nemcsak fegyvert adott a feketék
kezébe, s befogadta őket az Unió hadseregébe, de (George M.
Fredrickson amerikai történész megfogalmazásával élve) készen állt
arra, hogy „egy színvak demokrácia potenciálisan egyenlő
polgártársainak tekintse őket.” (McPherson, 2008, 46.)
Hasonlóan nagylelkűnek bizonyult az indiánokkal is.
1862-ben Minnesotában a rezervátum ellátási problémái következtében
kirobbant a szánti (Santee) sziúk felkelése Kis Varjú főnök
vezetésével. Mintegy félezer telepest és katonát öltek meg a
harcokban, s ezért a bíróság 303 indiánt halálra ítélt. Lincoln
azonban 265 sziút elnöki kegyelemben részesített, s ezért csak azokat
végezhették ki, akik gyilkosságot vagy nemi erőszakot követtek el. A
kegyelem ekkoriban egyáltalán nem volt népszerű intézkedés, s egy
szenátor figyelmeztette is az elnököt, hogy ha több indiánt
kivégeztet, nagyobb támogatásra tehet szert a Kongresszusban. Lincoln
így válaszolt: „Nem akasztathatok fel embereket szavazatokért!”
Lincoln nemcsak hatékony politikai vezetőnek és
nagylelkű, emberséges államférfinak bizonyult, hanem kiváló írónak is.
Nem kisebb személyiség, mint Edmund Wilson amerikai kritikus
állapította meg 1962-ben, hogy Lincoln stílusa egyáltalán nem vall
„népieskedő és joviális vidékire”, aki „a helyi bolt előtt diskurál”.
Wilson szerint „Lincoln volt az egyetlen az amerikai elnökök között,
aki más környezetben felnőve jelentős íróvá válhatott volna, és
nemcsak politikai szempontból.” (Holzer, 2009, 5–6.) Ennek
bizonyítására elég felidézni első elnöki beiktatásán tartott
beszédének záró sorait: „Elégedetlen honfitársaim, a ti kezetekben, és
nem az enyémben van a polgárháború súlyos kérdése. A kormány nem fog
megtámadni benneteket. Nem robbanhat ki a konfliktus, ha nem ti
magatok lesztek az agresszorok. Nem tettetek az égben feljegyzett
esküt arról, hogy megsemmisítitek ezt a kormányzatot, én viszont most
a legünnepélyesebben esküszöm, hogy fenntartom, megőrzöm és
megvédelmezem… Nem ellenségek vagyunk, hanem barátok. Bár a szenvedély
megfeszítheti, nem szakaszthatja el érzelmi kötelékeinket. Az
emlékezet misztikus húrjai, amelyek ott húzódnak a csataterektől, a
hazafiak sírjától az élő szívekig, a családi tűzhelyekig, behálózva
ezt a tágas országot, újult erővel fogják zengeni az Unió kórusát, ha
– és én bizton hiszem ezt – a természetünkben lakozó jobb angyalok
ismét megérintik azokat!” (Holzer, 2009, 51.)
A legnagyobb jelentőségre azonban az a pár soros
beszéde tett szert, amelyet a gettysburgi csatatér temetőjének
felavatásán mondott el 1863. november 19-én. A megrázóan egyszerű és
sallangmentes szónoklatot különlegesen ünnepélyes fordulatai miatt
igen nehéz lefordítani, ezért az alábbiakban a leghíresebb kifejezést
angolul is idézzük: „Nyolcvanhét esztendővel ezelőtt atyáink egy új,
szabadságban fogant nemzetet hoztak létre e földrészen, amelyet ama
elvnek szenteltek, hogy minden ember egyenlőnek teremtetett. Nagy
polgárháborúba bocsátkoztunk, amelyben eldől majd, hogy a nemzet vagy
más, hasonlóan fogant és hasonló elvnek szentelt nemzet tartósan
fennmaradhat-e. Mi e háború egyik nagy csatamezején gyűltünk össze.
Eljöttünk, hogy e mező egy részét azok végső nyughelyeként avassuk
fel, akik itt életüket adták, hogy eme nemzet élhessen. Illő és helyes
dolog, hogy így tegyünk. Csakhogy tágabb értelemben nem avathatjuk
fel, nem tisztelhetjük meg és nem szentelhetjük fel ezt a helyet. A
derék férfiak, az élők és holtak, akik itt küzdöttek, már
felszentelték, jobban annál, hogy csekély erőink ehhez bármit is
hozzáadjanak vagy elvonjanak belőle. A világ kevéssé figyel, s nem
sokáig emlékezik majd arra, amit itt beszélünk, de sosem felejti el,
amit ők itt tettek. Inkább nekünk, az élőknek kell magunkat ama
befejezetlen munkának szentelnünk, melyet az itt harcolók oly nemes
módon mozdítottak elő. Rajtunk a sor, magunkat kell ama nagy
feladatnak szentelnünk, amely előttünk áll – e dicső halottak példája
növelje ragaszkodásunkat azon ügyhöz, amelyért ők mindent feláldoztak
– határozzuk el ünnepélyesen, hogy e halottak nem haltak meg hiába –
hogy e nemzet Isten segedelmével újjá fog születni a szabadságban – és
hogy a nép kormányzata, a nép által és a népért létrejött kormányzat
(…government of the people, by the people, for the people…) nem fog
eltűnni a Föld színéről.” (Holzer, 2009, 68.)
A maga korában megdöbbentően rövid beszédben
Lincoln nem említette meg sem az Uniót, sem a Konföderációt. Csak a
Függetlenségi Nyilatkozatra utalt, amely régebbi a déliek által
megtagadott alkotmánynál is. Nem államról beszélt tehát, nem az
Unióról, hanem öt alkalommal is a nemzetet emlegette, amelynek
egyetemes feladata van: a világ számára kell bebizonyítania, hogy a
demokrácia (…government of the people, by the people, for the people…)
képes erélyes és hatékony módon megvédelmezni a szabadságot és az
egyenlőséget.
Humorérzékének és szellemességének köszönhetően
Lincoln néha olyan gondolatokat is felvetett, amelynek hatásosabb
megfogalmazásai azóta lépten-nyomon előrángatott idézetekké váltak.
Nem tudjuk, hogy olvasta-e Samuel Johnson Szótárát (1747–55),
amely szerint a hazafiasság „a gazember utolsó mentsége”. Annyi
azonban bizonyos, hogy egyszer egészen hasonló gondolatot fogalmazott
meg, amikor felidézte az öreg farmert, aki azt hangoztatta, hogy
nagyon hazafiasnak érzi magát. „És mit ért ezen?” – kérdezték tőle,
mire így felelt: „Szeretnék megölni valakit, vagy ellopni valamit!”
Egy másik története mintha George Orwell Állatfarm-jának híres
jelszavát előlegezné meg, mely szerint minden állat egyenlő, de
némelyik egyenlőbb a többinél. Egy ír állítólag kijelentette, hogy
„ebben az országban az egyik ember éppen olyan jó, mint a másik, sőt,
ebből kifolyólag gyakran még jobb is!” Lincoln mélységesen
szkeptikusan fogadta azt is, ha arról szónokoltak előtte, hogy
Amerikának önzetlenül harcolnia kell a rab nemzetek szabadságáért: „Az
ifjú Amerika igen buzgón kész harcolni a rab nemzetek és gyarmatok
szabadságáért, feltéve, hogy van földjük. Amelyeknek nincs, azokról
úgy vélekedik, hogy pár száz évig még igazán várakozhatnak.” (Boller,
1982, 125.)
Felidézhetnénk még Lincoln őszinte egyszerűségét
és közvetlenségét is: feleségét nagyon bosszantotta, hogy otthon a
szőnyegen heverészik, s maga szalad ajtót nyitni, ha csengetnek,
ahelyett, hogy megvárná, amíg a cseléd bejelent valakit.
Elemezhetnénk azt a különleges gyengédséget, amellyel az állatokkal
bánt: nem volt hajlandó vadászni, rendkívül szeretette a macskákat, s
fiatal ügyvéd korában egyszer a legjobb ruháját összemocskolva saját
kezűleg szabadított ki egy mocsárba süllyedt disznót, mert nem tudta
elviselni az állat segélykérő pillantását. (Sandburg, 1965, 67.)
Hangsúlyozhatnánk, milyen nagy gonddal kerülte el a korrupciónak még a
látszatát is: amikor a polgárháború idején a hadsereg számára levágott
szarvasmarhákból a legértékesebb részeket a Fehér Házba szállították,
az elnök véget vetett ennek a gyakorlatnak. Amikor valaki arra
figyelmeztette, hogy ez elég jelentéktelen ügy, Lincoln így válaszolt
neki: „Megfigyeléseim szerint igen gyakran a legjelentéktelenebb
ügyekből lesznek a legnagyobb botrányok.” De remélem, hogy felesleges
lenne, mert talán már sikerült választ adnunk arra a kérdésre, miért
részesíti az amerikai nép oly nagy tiszteletben ennek a langaléta,
iskolázatlan, különös egyéniségnek az emlékét.
Kulcsszavak: Abraham Lincoln, amerikai polgárháború, hatékony
kormányzat, humor, rabszolgaság eltörlése, gettysburgi beszéd
IRODALOM
Boller, Paul F. (1982): Presidential
Anecdotes. Penguin, New York
Donald, David Herbert (1995): Lincoln.
Jonathan Cape, London
Holzer, Harold (ed.) (2009): Lincoln in
His Own Words. Weider History Group, Leesburg
McPherson, James M. (1988): Battle Cry of
Freedom. The Civil War Era. Ballantine Books, New York
McPherson, James M.(2008): The Historian
Who Saw through America. The New York Review of Books. 4 December
2008.
Sandburg, Carl (1965): Abraham Lincoln.
Gondolat, Budapest
|
|