Bevezetés
Forgó Ferenc bevezető tanulmányában a 2. példaként bemutatott
fogolydilemma a játékelmélet zászlóshajója, amely talán a
leglátványosabban jeleníti meg, miféle kérdésekkel foglalkozik a
játékelmélet, és miféle válaszokat tud adni. Másfelől, a fogolydilemma
a játékelmélet „gumicsontja”: matematikusok, pszichológusok,
politikusok, közgazdászok ezrei vizsgálták, próbáltak rá megoldást
találni, mégis ma éppoly rejtélyes és elképesztő, mint 1950-ben,
amikor Merrill Flood és Melvin Drescher, a RAND Corporation kutatói
először felvetették. A nevét Albert W. Tuckertől kapta, aki 1951-ben
írta róla az első cikket, és aki először fogalmazta meg abban a
„minikrimi” formában, ahogyan Forgó Ferenc is ismertette, és amit
azután ahány szerző átvett, annyiféleképpen színezett ki.
Bő fél évszázad és több ezer publikáció után a
fogolydilemma ma sem veszítette el az érdekességét, és tanulmányozása
még ma is eredményez újabb és újabb felismeréseket. Ebben a cikkben
először bemutatjuk a fogolydilemma néhány kevésbé közismert
érdekességét, majd egy olyan általánosítását ismertetjük, amelynek
segítségével a kooperáció és a versengés együttes megjelenése is
vizsgálhatóvá válik.
Fogolydilemmák a mindennapi életben
Két benzinkút áll egymás mellett az úton. A tulajdonosoknak minden
hónap elején dönteniük kell a következő hónapi árról, és az állam
törvényei nem engedik meg, hogy hónap közben árat változtassanak. A
következő havi árat a hó első napján éjfélkor ki kell írni.
Az egyik kút tulajdonosa így morfondíroz: a múlt
havi áron volt egy kis nyereségem, de nem túl sok. Ha a másik kút
vevőit el tudnám csábítani, akkor már hatalmas nyereséget
kaszálhatnék. Mi lenne, ha egy kicsit csökkenteném az árat? Ezzel
ugyan kevesebbet nyernék egy-egy liter benzinen, de a forgalmam
csaknem megduplázódna, s így a jelenlegi 1 egységnyi nyereségem 4
egységnyire nőne. Felmerül azonban benne a kétely: mi történne, ha a
másik kút tulajdonosa is ugyanígy gondolkodna, és ő is csökkentené az
árat. Ebben az esetben a forgalma semmivel sem nőne, és a csökkentett
áron ugyanilyen forgalom mellett a következő hónapban a kútja
nullszaldós lenne. Sőt, ha ő megtartja a múlt havi, magasabb árat, és
a másik benzinkutas mégis úgy dönt, hogy árat csökkent, akkor a kisebb
forgalom mellett még akkor is erősen veszteséges lenne a kútja, ha a
magasabb áron adja a benzint; a veszteség 3 egység.
Közeledik az éjfél, ki kell tennie az új árat, ha
változtatni akar. A biztonság kedvéért elkészíti az új táblát a
csökkentett árral, hogy ha azt látná, hogy a szomszéd árat csökkent,
akkor gyorsan ő is csökkenthessen.
Kiballag a táblával éjfélkor a kúthoz, és látja, hogy a másik
kutas is gondterhelten ballag a kútja felé, hóna alatt egy kis
táblával. Már épp szólni akarnának egymásnak, amikor látják, hogy
szemben ott áll az állam rettegett ellenőre, aki azt vizslatja, mi a
helyzet az árakkal éjfélkor. Tárgyalásokra nincs idő, azonnal dönteni
kell mindkét kutasnak: kiteszi-e az új táblát az alacsonyabb árral,
vagy otthagyja a régit. A döntő pillanatban, éjfélkor nem látják, mit
csinál éppen a másik: anélkül kell dönteniük az új árról, hogy tudnák,
mit tesz a konkurencia.
A helyzetet összefoglaló
1. táblázatból kiolvashatjuk,
hogy a helyzet logikája pontosan azonos a fogolydilemmáéval: bármit is
tett a „másik” kutas, az „egyik” mindkét esetben jobban jár az
árcsökkentéssel. Ha a másik kutas csökkentett, akkor az egyik kutas
elkerülheti a veszteséget, ha pedig a másik kutas nem csökkentett,
akkor az egyik megnégyszerezheti a nyereségét. Ott, éjfélkor tehát a
mohóság és a veszteségtől való félelem egyaránt az árcsökkentés
mellett szól, de ha mindketten ezt teszik, mindketten elvesztik az
összes nyereségüket.
Fogolydilemmára vezethet egy egyszerű adásvétel is,
főleg zugárustól, ahol nincs garancia arra, hogy holnap is megtaláljuk
egymást. Sok ellenőrzésre nincs idő: én fizethetek hamis pénzzel, ő
adhat hamis árut. Ha már egyszer kezünkben a cucc, akármi is az,
jobban járunk, ha hamis pénzzel fizettünk. Ha már partnerünk kezében a
pénz, akár igazi, akár hamis, jobban jár, ha hamis árut adott. De ha
mindketten így teszünk, akkor senki nem nyer semmit, holott a
tisztességes üzleten mindketten nyerhettünk volna.
Tipikus fogolydilemma-helyzetet ábrázol Puccini
Tosca című operája. Tosca szerelmét, Cavaradossit a korrupt
rendőrfőnök, Scarpia halálra ítéli. Scarpiának azonban nagyon tetszik
Tosca, és azt az ajánlatot teszi neki, hogy ha az övé lesz, akkor
cserében ő, Scarpia megparancsolja a kivégzőosztagnak, hogy
vaktölténnyel lőjenek. Tosca kijelenti, hogy csak akkor kapja meg
Scarpia, ha visszavonhatatlanul kiadta a parancsot a vaktöltény
használatára. Tosca azonban a nem kooperatív megoldást választja:
ölelkezés közben leszúrja Scarpiát. Nyomban kiderül azonban, hogy
Scarpia sem a kooperatív stratégiát játszotta: parancsa
álparancs volt, eldördül a sortűz, és
Cavaradossi holtan rogy össze. Mi más is történhetne egy operában:
konkrét számok nélkül is a fogolydilemma logikája érvényesül.
Tipikusan fogolydilemmára vezet a fegyverkezési
verseny logikája is. Két szembenálló hatalom között kialakulhat
valamiféle egyensúly úgy is, hogy mindkét fél állig felfegyverkezik,
de úgy is, hogy mindketten csak aránylag keveset költenek a
fegyverkezésre. Az olcsó egyensúly nyilván mindkét félnek jobb, mint a
drága.
Az ezt összefoglaló
2. táblázatban a számok már csak
sorrendet jeleznek: 1 pontot ér a helyzet legrosszabb lehetséges
kimenetele, 4-et a legjobb. A drága egyensúly jobb, mint a
kiszolgáltatottság, a fölény jobb, mint az olcsó egyensúly. Ez az
értékrend ugyan vitatható és vitatandó is, de kétségtelenül gyakori,
főként ha a fölény könnyen közvetlen gazdasági előnyökre váltható.
A játékelmélet feltételezi, hogy a játékosok
pontosan tisztában vannak saját (legalábbis vélt) érdekeikkel,
értékrendjükkel. Ezen változtatni nem a játékelmélet feladata, viszont
a játékelmélet éppen tiszta absztraktsága révén különösen élesen
hívhatja fel a figyelmet a változtatás szükségességére, például azzal,
hogy egyértelműen kiderül, ha egy adott értékrend óhatatlanul
fogolydilemmához vezet, annak összes következményével.
A fogolydilemma elsősorban a kooperációról szól,
annak nyilvánvaló szükségességéről és sokszor elkerülhetetlen
nehézségeiről. Mindegyik példánkban a két stratégia egyike kooperatív,
a másik nem. Kooperatív a fogoly, ha nem vall, a benzinkutas, ha nem
csökkenti az árat, a hatalom, ha nem fegyverkezik. Ezzel a
viselkedéssel lehetővé teszik, hogy ha mindkét fél hasonlóan
gondolkodik, akkor jobb eredmény születhessen. A nem kooperatív
stratégiát versengőnek fogjuk nevezni, bár ez a szó nem mindig fedi a
lényeget, Toscára például nem igazán szerencsés kifejezés.
A megfogalmazás szerepe
A szociálpszichológusok főként abból a célból végeznek
fogolydilemma-kísérleteket, hogy kiderítsék, mi módon lehet az
embereket a legeredményesebben kooperációra késztetni. A kísérleti
feltételek számtalan variációja közül messze leghatékonyabbnak a
helyzet alkalmas átfogalmazása bizonyult. A fogolydilemma például így
is megfogalmazható:
Mindkét játékos a következő instrukciót kapja: „Ha
az egyik gombot nyomod meg, akkor ezzel a partnerednek adsz 2
egységet, magadnak 1-et. Ha a másik gombot nyomod meg, azzal magadnak
2 egységet adsz, a partnerednek pedig nullát.” Az egyik gomb tehát a
kooperációnak felel meg, a másik az önző versengésnek. Ezt foglalja
össze a 3. táblázat.
Mostani játékunk logikája egészen pontosan
megegyezik a fogolydilemmával, ha a 2. táblázat számait egyszerűen
csak konkrét pontértékeknek tekintjük. Például ha az egyik játékos
kooperál, a másik pedig verseng, akkor az egyik játékos magának ad 1
pontot, a másiknak pedig kettőt; a másik játékos pedig magának ad két
pontot, az egyiknek viszont nullát. Összességében tehát az egyik
játékos 1 pontot kap, a másik pedig 4-et, akárcsak a 2. táblázatban.
Könnyen átlátható, hogy a többi esetben is hasonló a helyzet.
A fogolydilemmának ez az átfogalmazása nagyon más
módon láttatja pontosan ugyanazt a játékot. Azt is mondhatjuk, hogy a
két játék logikailag izomorf, azaz a logika szempontjából nem
különböztethető meg, mivel ha egy logikus gondolatmenet az egyik
játékban kooperálásra (vagy versengésre) vezet, akkor szükségképpen a
másik játékban is arra fog vezetni. Attól azonban, hogy a két játék a
logika eszközeivel nem különböztethető meg egymástól, pszichológiailag
még lehet erősen különböző; lehet, hogy az egyik lényegesen több
kooperatív választ vált ki az emberekből, mint a másik.
Mielőtt erre rátérünk, még nézzük meg
ugyanennek a játéknak egy harmadik változatát. Most a
helyzet a 4. táblázat szerinti.
Könnyen utánaszámolhatunk, hogy ez a játék is
pontosan ugyanannak a fogolydilemma-helyzetnek egy másik
megfogalmazása. Ez is logikailag izomorf a fogolydilemmával.
A pszichológiai kísérleti eredmények azt mutatták,
hogy a játéknak ez a legutóbbi formája lényegesen több kooperatív
választ vált ki a játékosokból, mint a fogolydilemma eredeti
megfogalmazása, az előbbi,
3. táblázat szerinti változat
viszont kevesebbet. Az eredmények értelmezése már ízlés dolga.
Valószínű, hogy a 4.
táblázat szerinti megfogalmazás azért olyan hatékony a
kooperáció elősegítésében, mert ez a forma világítja meg igazán élesen
azt, hogy csakis akkor nyerhetünk sokat, ha azt a másik adja, azaz ha
a másik kooperál. Úgy tűnik, ez a helyzetnek az a tálalási módja,
amely mellett a játékosoknak nehezebb a maguk számára kibúvót találni
a kölcsönös kooperáció szükségessége alól.
Többszemélyes fogolydilemma
Forgó Ferenc bevezető tanulmányában megemlíti Hankiss Elemér
Társadalmi csapdák c. könyvét, amelyben magyarul először jelent meg a
Közlegelők tragédiája névre keresztelt csapda. Ez a fogolydilemma
egyik általánosítása többszemélyes játék esetére.
A helyzet itt a következő: Egy falunak van egy
közös legelője. A faluban tíz gazda tart tehenet, és mind a tíz tehén
jól ellegelészik a közös réten, szép kövérre meghíznak, és közben
nagyjából le is legelik a mezőt. A gazdák szépen gazdagodnak, és
idővel egyik-másik megengedheti magának, hogy két tehenet is tartson.
Amikor az első gazda beküldi a második tehenét a rétre, még alig
érezhető valami változás, legfeljebb egy árnyalattal kevesebb fű jut
egy-egy tehénre, és egy picivel kevésbé lesz kövér mindegyik tehén.
Amikor a második-harmadik gazda is beküldi második tehenét, még akkor
sem történik semmi különös baj. A tehenek ugyan érezhetően
szikárabbakká válnak, de még
mindegyik jóllakott, egészséges. Amikorra azonban a hetedik gazda is
eljut oda, hogy megvegye második tehenét, a tehenek már szemmel
láthatóan mind éheznek. Mire mind a tíz gazda megteheti, hogy két
tehene legyen, minden tehén éhen pusztul. Mindeközben végig az a
helyzet, hogy két tehén többet ér, mint egy, úgyhogy végig mindenkinek
érdemes megvennie a második tehenét, mindaddig, míg mindegyik jószág
éhen nem hal.
Ez a játék is szemmel láthatóan a fogolydilemma
logikája szerint működik, de azért legyünk óvatosak: nem minden
társadalmi csapda fogolydilemma. Az
5. táblázatból meggyőződhetünk
arról, hogy ez a csapda is tényleg ugyanerre a srófra jár.
Ebben a táblázatban is csak az eredmények
kedvezőségi sorrendjét jeleztük: legjobb eset 4 pontot kap, a
legrosszabb 1-et. A táblázat második számai azt jelzik, hogy a többiek
az adott helyzetben mennyire járnak jól átlagosan. A játék teljesen
egzakt elemzéséhez egy ennél sokkal bonyolultabb táblázatot kellene
készíteni, amelyben minden egyes gazdára figyelembe vesszük, hogy ő
kooperál-e vagy verseng. Ennek a nagy táblázatnak a tartalmát azonban
jól összefoglalja az 5. táblázat, ahol csak egy gazda viselkedését
emeltük ki külön. A táblázatban szereplő számok pontosan megegyeznek a
2. táblázatbeli számokkal, tehát az alaphelyzet logikája valóban a
fogolydilemmáét követi. Ez a táblázat érvényes mindaddig, amíg a
tehenek mind éhen nem halnak. Amikor ez bekövetkezik, akkor a táblázat
számai már nem így alakulnak, de addigra már késő felismerni, hogy
valójában nem történt más, csak a fogolydilemma működött.
Többszemélyes fogolydilemmára jellegzetes példa a
pánikhelyzet, például amikor tűz üt ki egy helyiségben, ahol sokan
vannak, és a helyiség ajtaja befelé nyílik. Nyilván mindenki elindul
az ajtó felé, amelyet azonban éppen ezért nem lehet kinyitni. A
kooperatív viselkedés az lenne, ha mindenki tenne két-három lépést
visszafelé. Így könnyen ki lehetne nyitni az ajtót, és mindenki
megmenekülhetne. Általában azonban nem ez történik, hanem az ajtó felé
indulnak az emberek, és így mindnyájan bennégnek.
Hankiss Elemér könyvének megjelenése óta igen
érdekes további fejlemény következett be a kutatásokban. Tegyük fel,
hogy minden gazda, aki beküld egy újabb tehenet a legelőre, köteles
megtéríteni a közösség kárát, azaz befizetni a közkasszába annyit
(mondjuk annyi kiló tehenet), amennyivel a tehenek összsúlya csökken
az akciója következtében. Kiderült, hogy ebben az esetben is érdemes
az első néhány gazdának versengenie,
|
|
azaz beküldenie a második tehenét, mert ő
személyesen még így is jobban jár. Ilyen körülmények között ugyan már
nem hal minden tehén éhen a végén, de a tehenek összsúlya sokkal
kevesebb lesz, mint ha senki sem küld be második tehenet. Ebből is
látszik, mennyire termékeny modell a fogolydilemma: egyértelműen
rámutatott, hogy az ilyesfajta csapdahelyzetek megelőzésére még az sem
elegendő, ha mindenki teljes mértékben megtéríti a közösségnek okozott
kárt.
Többszintes fogolydilemma
A fogolydilemma-modell alkalmazásának fontos korlátja, hogy a modell
csakis kétféle viselkedésmódot tartalmaz: egy-egy játékos vagy teljes
mértékben kooperál, vagy teljes mértékben verseng. A valódi világban
azonban rendszerint nem ez a helyzet. A legtöbb ember valamiféle
közbülső viselkedésre hajlik leginkább, amely egyszerre tartalmaz
valamennyi kooperáció-, illetve versengéselemet. Például időnként
beengedi maga elé a mellékutcából a főútvonalra kanyarodni akaró
autóst, időnként meg nem.
Ezt a viselkedésmódot még eléggé pontosan
modellezik a kevert stratégiák, de azt már nem, amikor például valaki
jövedelme egy részét eltitkolja az adóhivatal elől (ami nyilvánvalóan
versengő stratégia), más részét meg nem (ami kooperatív stratégia).
Ilyenkor ugyanis általában nem arról van szó, hogy az adózó minden
egyes jövedelméről külön döntést hoz, hogy eltitkolja-e vagy sem (amit
a kevert stratégiák jól modelleznének), hanem arról, hogy egyetlenegy
döntést hoz arról, hogy jövedelmének mekkora részét titkolja el, s így
összességében mennyi adót fizet.
Ezt a helyzetet egy másik játékkal modelleztük, amelyet
hadvezér-játéknak neveztünk el. Egyelőre csak két játékos legyen: X és
Y. A játékszabály: Mindkettő beküld néhány pozitív egész számot,
amelyek összege 12 – ez lesz a „hadserege”. A két hadsereg küzdelmének
eredményét a következő szabályok szerint értékeljük ki:
Először is összehasonlítjuk az első helyen álló számokat. Akié
nagyobb, az kap 5 pontot, akié kisebb, az itt nulla pontot kap. Ha a
két szám egyenlő, mindkét játékos 2-2 pontot az első helyen. Ezután
összehasonlítjuk a második helyen álló számokat ugyanilyen szabály
szerint, majd a harmadik, negyedik stb. helyen álló számokat. Ha
valamelyik helyen az egyik hadseregben már nem szerepel szám, a
másikban viszont igen, akkor ott a másik hadsereg 1 pontot kap,
függetlenül attól, hogy mekkora szám maradt ellenfél nélkül. Például
ha
X serege: 6 2 1 3
Y serege: 1 2 3 3 2 1,
akkor az első helyen X kap 5 pontot, a másodikon 2–2 pontot kapnak, a
harmadikon Y kap 5 pontot, a negyediken ismét 2–2 pontot kapnak, az 5.
és 6. helyen pedig Y kap 1–1 pontot. Így összességében az X sereg 9
pontot nyert, az Y sereg pedig 11-et.
Ha több játékos van, mindegyik serege megküzd
mindegyik másik játékos seregével a fenti szabályok szerint. Ezután
minden játékosnak összeadjuk, összesen hány pontot nyert. Nem az
számít tehát a végeredményben, hogy ki hány meccset nyert meg, hanem
az, hogy összesen ki hány pontot szerzett.
A játék előnye (legalábbis a pszichológiai
kísérletezés szempontjából), hogy első ránézésre egyáltalán nem üvölt
róla, hogy valójában fogolydilemma-szerkezetű. Arra hamar rájönnek a
játékosok, hogy sok pontot akkor szerezhetnek, ha sok viszonylag kis
számból állítják össze a hadseregüket, mivel ilyenkor szerezhetnek
sokszor 5 pontot. Ugyanakkor ez esetben kiteszik magukat annak, hogy
az ellenfél az elején néhány nagy számmal sokszor 5 pontot nyer
ellenük, amit a fennmaradó néhány helyen levő egységeik 1-1 pontja
alig kompenzál. A sok kis számból álló sereg tehát kooperatív
stratégiát jelképez, a kevés nagy számból álló sereg pedig versengő
stratégiát testesít meg, mivel a legtöbb ellenfelét legyőzi.
Most nézzük meg, mi a helyzet néhány, különböző
szinten kooperatív stratégia egymás elleni viszonylatában. Vizsgáljuk
meg például a következő öt stratégiát:
A: 6, 6
B: 4, 4, 4
C: 3, 3, 3, 3
D: 2, 2, 2, 2, 2, 2
E: 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1
Ez az öt stratégia öt különféle kooperációs szintet képvisel.
Emellett számtalan olyan stratégia is
van, amelynek kooperációs szintje valahol ezek közül kettő között van,
például a (3, 3, 2, 2, 2) stratégia kooperációs szintje C és D
közötti. Rengeteg stratégia (például az 1, 4, 5, 1, 1) nem vethető
közvetlenül össze kooperációs szint szempontjából ezekkel, de
hamarosan látni fogjuk, hogy ezekről is megállapítható, milyen szinten
kooperatívok, illetve versengőek.
Ha valaki elhatározza, hogy számára csak az A és B
stratégiák jönnek szóba, a többit valamiféle gondolatmenettel eleve
kizárja, és már csakis e kettő közül akar dönteni, akkor kiszámíthatja
e két stratégia esetére azt a táblázatot, amely a
nyereségeket mutatja egy hasonlóan
gondolkodó, azaz hasonló dilemmát fontolgató ellenfél ellen (6.
táblázat).
Megállapíthatjuk, hogy a 6. táblázatban szereplő
számok nagyságrendi viszonyai pontosan megfelelnek a 2. táblázatnak,
tehát ez a dilemma is fogolydilemma szerkezetű, amelyben az A
stratégia felel meg a versengésnek, a B pedig a kooperációnak. Most
nézzük meg, mi a helyzet akkor, ha valaki csakis a B és C stratégiák
közül akar dönteni, a többit már valamilyen megfontolásból kizárta.
Majd nézzük meg ugyanezt a C, illetve D, és a D, illetve E dilemmák
esetére is. Sőt, az érdekesség kedvéért vessük össze az A és az E
stratégiát is! (7.
táblázat)
Látható, hogy a B és C stratégia összevetése is
fogolydilemma-táblázatot eredményez, csak itt már a B játssza a
versengő és a C a kooperatív stratégia szerepét. A C és D összevetése
is fogolydilemmát mutat, de itt már a C a versengő és a D a kooperatív
stratégia. A D és E összevetéséből pedig az derül ki, hogy ebben a
kontextusban már a D a versengő stratégia és az E a kooperatív. Ezért
mondhatjuk, hogy ez a játék valójában egy többszintes fogolydilemmát
modellez, amelyben a kooperativitás különböző szintjei egymással
rendre fogolydilemma-kapcsolatban állnak.
A 7. táblázat negyedik részében, amikor az A és az
E stratégiákat hasonlítottuk össze, már nem fogolydilemma-táblázatot
látunk – ha valaki csakis e szélsőségek között hajlandó választani, az
már másfajta dilemma előtt áll, s ez esetben a Nash-egyensúly már
egyértelműen a kooperációt írja elő. Ám közben ott a sokféle közbülső
szint, amelyek mégis megkérdőjelezik a maximális kooperáció értelmét;
mindezeket figyelembe véve már az A stratégia lesz a Nash-egyensúlyi
stratégia.
Ez a hadvezér-játék jól mutatja azt az esetet,
amelyet Forgó Ferenc bevezető tanulmányában így jellemzett: „Az
egyensúly magát a helyzetet nem minősíti a játékosok közössége
szempontjából, vannak nagyon rossz egyensúlyi állapotok és jó (akár
minden játékos számára jobb) nem egyensúlyi állapotok.”
Kísérleti eredmények
A kísérletező pszichológusok általában azért vették nagy örömmel
használatba a játékelmélet kutatói által elemzett játékokat, mert
kíváncsiak voltak arra, hogy a gyakorlatban mennyire alkalmazzák az
emberek a kutatók által felfedezett hatékony és tisztán racionális
stratégiákat. Az eredmények meglehetősen vegyesek voltak: néha
meglehetősen jól alkalmazzuk az egyensúlyi kevert stratégiákat úgy is,
hogy akár nem is tudunk a létezésükről, máskor lesújtóan távol vagyunk
tőlük. A pszichológiai kutatások egyik fő célja éppen annak kiderítése
volt, hogy miképpen lehet javítani a kooperáció esélyeit – erre
mutattak példát a korábban említett, egymással logikailag tökéletesen
ekvivalens, pszichológiailag mégis erősen különbözőeknek bizonyult
fogolydilemma-megfogalmazások.
Az imént bemutatott hadvezérjáték esetében más volt
a pszichológiai kísérletezés célja. Ebben a játékban (éppen azért,
mert itt a kooperációnak, illetve a versengésnek több szintje is van)
a legtöbb játékos eleve kizárta a rossz Nash-egyensúlyt eredményező A
stratégiát, és valójában a kooperáció követendő szintjén gondolkodott,
ugyanakkor a maximális kooperációt (a tizenkét darab 1-es beküldését
jelentő E stratégiát) is hamar kizárta a játékosok túlnyomó többsége.
A játékot lejátszattuk tizenöt egyetemista
csoporttal (14−30 fős csoportok), és egy alkalommal az Élet és
Tudomány című lap olvasói számára is meghirdettük.
Az Élet és Tudomány versenyén összesen 242 pályázó
vett részt. Holtverseny született: három pályázó küldte be a D
stratégiát (2, 2, 2, 2, 2, 2), és ők nyertek. Kielemeztük az eredményt
abból a szempontból is, hogy a beküldött pályázatok ismeretében
lehetne-e olyan hadsereget konstruálni, amely (243. versenyzőként
hozzávéve a mezőnyhöz) győztesen került volna ki a játékból. Az
eredmény: ilyen stratégia nem létezett, a három győztes pályázó tehát
az adott mezőnyben abszolút nyerő hadsereget küldött be.
A kiscsoportos játékok esetében is nagyon hasonló
eredményeket kaptunk:
Amikor volt olyan játékos, aki a D stratégiát írta
(hét csoportban volt, mindegyikben csak egy), akkor mindegyik esetben
ő nyert.
Három csoportban, ahol nem volt olyan játékos, aki
a D stratégiát játszotta, szintén nyert volna a D stratégia, ha
bármelyik játékos (vagy egy plusz játékos) azt játszotta volna.
A maradék öt csoportban ugyan nem nyert volna a D
stratégia, de mindegyikben nyerni lehetett volna egy öt számból álló
hadsereggel (például: 3, 3, 3, 2, 1), igaz, nem volt olyan öt számból
álló sereg, amelyik mind az öt ilyen csoportban nyert volna.
Abban a nyolc csoportban, amelyikben senki sem
játszotta a D stratégiát, négy esetben öt számból álló hadsereg nyert,
két esetben négy számból álló, egy esetben hat számból álló (de nem a
D), egy esetben pedig a (2, 2, 2, 2, 2, 1, 1) stratégia győzött.
Megállapíthatjuk, hogy mindegyik kísérletben (a
tizenöt csoportban és az Élet és Tudomány esetében is) a játékosok
együttes kooperációs, illetve versengési szintje meglehetősen hasonló
volt, és a nyerő (vagy elméleti nyerő) hadseregek is erősen hasonlóak
voltak. Nem a maximális kooperáció bizonyult nyerőnek, de nem is
rendkívül versengő a Nash-egyensúlyi állapot, hanem egy közbülső,
meglepően stabil szintű kooperáció.
Konklúzió
Pusztán ebből a kísérletből nemigen lehet messzemenő következtetéseket
levonni a magyar népesség (vagy az egyetemisták, vagy az Élet és
Tudomány-olvasók, vagy akár a pályázni hajlamos, játékos kedvű
olvasók) kooperációs szintjére. Ezzel együtt az eredmények stabilitása
figyelemre méltó.
Hasonló helyzet az életben is gyakran adódik.
Például nagyon kevesen vannak, akik tökéletesen teljes mértékben
betartják az adótörvényeket, és minden fillér jövedelmük után
szigorúan adóznak, s ugyancsak nagyon kevesen kerülik ki teljes
mértékben az adózást. Például kevés olyan tanár lehet, aki a
pedagógusnapi virágot vagy bonbont is beleírja az adóbevallásába, és
lerója utána az adót, ahogy a törvény szerint kellene, vagy aki a
szomszéddal egymásnak kölcsönösen megtett szívességek után is
akkurátusan adózik. Ez játékunkban az E stratégiának felelne meg, s
azt ott is csak nagyon kevesen választották.
Valamivel többen (de még mindig csak kevesen)
küldtek be mindössze két nagyobbacska számból álló hadsereget (amely
az A stratégiát közelíti), mint ahogy a legtöbben nem kerülik el
maximális mértékben az adót – talán még annyira sem, amire az
Adóhivatal még nagy eséllyel nem ugrana azonnal. Az eredmények alapján
nem biztos, hogy az adóelkerülés valóban annyira össznépi sport
Magyarországon, mint hisszük, legalábbis a hajlandóság meglehet
bizonyos mértékű ésszerű koperációra.
Ez a példa tipikusan mutatja a játékelmélet
alkalmazásának lehetőségeit mind az elméleti, mind a kísérleti
kutatásokban. A játékelmélet nagyon absztrakt matematikai modellekkel
dolgozik, de modelljei épp absztraktságuknál fogva a jelenségek mélyén
megbújó érdekes és értékes egyensúlyok, viselkedésmódok lehetőségére
hívják fel a figyelmet. Ezzel sok esetben nagyon alkalmas keretet
biztosít ahhoz, hogy megtaláljuk, milyen úton juthatunk el olyan
állapotokhoz, amelyekben mindenki, vagy legalábbis a nagy többség
jobban jár, mint ha ugyanazt az energiát más szemlélettel fekteti bele
jólétének emelésébe.
Kulcsszavak: fogolydilemma, többszintes fogolydilemma, kooperáció
szintjei
IRODALOM
Hankiss Elemér (1979): Társadalmi
csapdák. Magvető, Budapest
Kaminski, Marek M. (2004): Games
Prisoners Play. Princeton University Press
Lacey, Nicola (2008): The Prisoners’
Dilemma: Political Economy and Punishment in Contemporary Democracies.
Cambridge University Press, New York
Mérő László (1996): Mindenki másképp
egyforma. A játékelmélet és a racionalitás pszichológiája.
Tericum, Bp.
Poundstone, William (1992): Prisoner’s
Dilemma. Doubleday, New York
|
|