Egy emlék a közelmúltból, Magyarországról: ismert
közíró fejtegeti a televízióban, hogy az országgyűlési választásokon
„megosztotta a szavazatát”, nem arra a pártra szavazott listán, mint
amelyik jelöltjére az egyéni szavazatát adta. Elmondása szerint ezt
azért tette, mert remélte, hogy ezzel hozzájárul a listás szavazatát
élvező párt parlamentbe jutásához, és végső soron ahhoz, hogy a
számára rokonszenves politikai oldal kerüljön kormányra.
Ugyanezen a választáson egy budapesti
választókerületben az első forduló eredménye alapján három párt
jelöltje jut a második fordulóba, rendre a szavazatok 40, 32, illetve
27%-ával. Ha feltételezzük, hogy a szavazók nem változtatják meg
véleményüket a két forduló közt eltelt két hétben, és ugyanúgy
szavaznak, joggal gondolhatjuk, hogy a 40%-os jelölt válik
képviselővé. Nem így történik: a 32%-os jelölt visszalépése után, a
korábban 27%-os jelölt szerzi meg a szavazatok többségét és így az
országgyűlési mandátumot. Egy másik választókerületben az első
fordulóban legtöbb szavazatot kapott három párt jelöltje (48%, 44% és
majdnem 5%) mind elindult a második fordulóban, ahol rendre 51, 47 és
2%-ot kaptak (kerekítve). Itt azt tapasztaljuk, hogy a választók
pártoltak el az esélytelen jelölttől.
Egy másik eset a nem is olyan közeli múltból, az
Amerikai Egyesült Államokból: 1908-ban az addigi republikánus elnök,
Theodore Roosevelt nem indult a választásokon, szinte tálcán nyújtva
át az elnökséget hadügyminiszterének, W. Taftnak. A következő évek
során azonban az addig szorosan együttműködő két republikánus
politikus között komoly nézeteltérés alakult ki, ezért az 1912-es
előválasztások során mindketten harcba léptek a republikánus
jelöltségért. A párt Taft mellett tette le a voksát. Roosevelt új
választási pártot alapított, és elindult az elnökségért. Az elnök a
demokrata Woodrow Wilson lett az országos (tehát nem az elektori)
szavazatok mindössze 42%-ával, megelőzve Rooseveltet (27%) és Taftot
(23%) is. A republikánus érzelmű szavazók nyilvánvaló többségük
ellenére csak a fejüket foghatták: ha felsorakoznak erősebb jelöltjük
mögé, megnyerik a választásokat. Esetleg nem magukat, hanem a
választási rendszert szidhatták: ha lett volna második forduló,
bizonyára republikánus elnök került volna hatalomra 1912-ben is.
Vajon ezek a példák egyediek? Csak ilyen bonyolult
választási rendszerekben, mint a magyar vagy az amerikai, érdemes a
nem hozzám legközelebb álló jelöltre szavazni? Csak ilyen rendszerben
van értelme a visszalépésnek? Vajon létezik-e olyan választási
szisztéma, amely kiküszöböli ezeket és az ezekhez hasonló
jelenségeket?
A választ messziről, egy általános modell
megfogalmazásával kell kezdenünk, és sajnos csak egy viszonylag
egyszerű szerkezetű választási problémával van módunk és helyünk
foglalkozni. Az üzenet azonban egyértelmű lesz: nincs – elméletileg
nem létezik – olyan választási rendszer, amelyben nem léphetnek fel
hasonló jelenségek.
A társadalmi választás modellje
Modellünkben I számú választó (szavazó) véges sok, N jelölt közül
választ pontosan egyet. A jelöltek halmaza legyen az X halmaz. Minden
választó rangsorolja a jelölteket. Az egyszerűség kedvéért végig
tételezzük fel, hogy ez a rangsor szigorú, azaz nincs két „egyformán
jó” jelölt egy választó számára sem. Azt is feltételezzük, hogy a
választás eredménye csak ezen egyéni rangsorok függvénye.
Különböztessük meg a választókat az i = 1, … , I
index segítségével. Az i-edik szavazó rangsorát jelölje az Ri
szimbólum. Ha ezeket a rangsorokat egymás mellé írjuk, akkor az ún.
preferenciaprofilt kapjuk, jelölése (R1, R2, … , RI). Egy ilyen
preferenciaprofil alapján a társadalmi választási függvény (TVF)
segítségével határozzuk meg a kívánatos eredményt. Azért
szerepeltetünk függvényt és nem egy konkrét kiválasztott jelöltet e
helyütt a modellben, mert noha egy választónak egy időben
természetesen csak egy rangsora lehet, de ennek a pontos mibenlétéről
csak ő tud. Éppen ezért több profil is szóba jöhet egy-egy konkrét
választás esetében, és az összes elképzelhető profilon ki kell tudnunk
számítani az eredményt. Ha például három jelöltünk van, akkor hatféle
rangsor létezhet, és ha a választók száma is három, akkor a 6×6×6=216
logikailag lehetséges profil adódik. Az f társadalmi választási
függvény tehát minden preferenciaprofilhoz egy jelöltet rendel, ő a
választás győztese.
A kérdés ezután az, hogy milyen tulajdonságai
legyenek ennek a társadalmi választási függvénynek. Néhány
természetesnek tűnő kívánalom a következő:
• legyen anonim, azaz ne különböztesse meg a
választókat. Ha két tetszőleges választó rangsorát felcseréljük, az
eredmény ne változzon;
• legyen semleges, azaz ne különböztesse meg a
jelölteket. Amennyiben minden választó rangsorában két tetszőleges
jelölt helyét felcseréljük, akkor, ha előbb az egyiket választottuk,
akkor most a másik legyen az eredmény. Ha ez teljesül, akkor
szükségképpen fennáll a választók szuverenitása, azaz minden jelölt
ténylegesen megválasztható;
• legyen Pareto-hatékony. Ha egy jelöltet mindenki
jobban szeret egy másiknál, akkor a választás ne lehessen ez a
második jelölt;
• legyen monoton. Ha egy profil mellett választott
jelölt egy másik profilban egy választó rangsorában sem kerül lejjebb,
akkor továbbra is őt válasszuk.
A legismertebb két társadalmi választási függvényt
még a XVIII. század végén javasolta és elemezte két francia tudós,
Condorcet márki, illetve Jean-Charles de Borda. Mi itt egy egyszerű
példán vizsgáljuk meg működésüket.
Egy képzeletbeli országban a kormány válságba
kerül. Lemondott a pénzügyminiszter. A hatályban lévő alkotmány és a
koalíciós szerződés szerint az új minisztert a jelöltek közül
választják ki a koalíciós egyeztető tanács tagjai. Egyenként
elbeszélgetnek a jelöltekkel, majd mindannyian leadják a jelöltek
alkalmasságára vonatkozó rangsorukat. A Condorcet márki által javasolt
abszolút többségi szabály a következő: vessünk össze párban minden
jelöltet minden másik jelölttel; egy összevetésben, ha egy jelölt több
szavazónál előzi meg a rangsorban a másikat, akkor legyőzte őt; ha
valaki mindenkit legyőz (senki nem győzi le őt), legyen ő a társadalmi
választás. Nyilvánvaló, hogy ha a választók száma páratlan, akkor ez a
társadalmi választási függvény egyidejűleg teljesíti az előbbi négy
kívánalmat, azaz anonim, semleges, Pareto-hatékony és monoton. Páros
esetben fellép az a probléma, hogy döntetlen alakulhat ki egyes
összevetésekben a jelöltek között. Emiatt elképzelhető, hogy több
olyan jelölt lesz, akit senki nem győz le. Közöttük ekkor egy
alkalmas, jó esetben véletlentől függő tie-break (döntetlen helyzetben
döntő) szabállyal választhatunk. Ha szigorúan vesszük a definíciókat,
akkor ez most elronthatja a választási függvény anonimitását vagy
semlegességét, sőt a monotonitást is, de ha a véletlen okozza e
tulajdonságok sérülését, akkor ez talán nem tekinthető túl nagy
hiányosságnak. Ráadásul, ha a választók száma igen nagy, akkor annak
valószínűsége, hogy ilyen szituáció előfordul, csekély. Ennél sokkal
nagyobb baj azonban az, hogy e társadalmi választási függvény nem
minden esetben működik, ha a jelöltek száma meghaladja a kettőt.
Tekintsük ugyanis az alábbi példát! Legyen négy jelöltünk (jelöljük
őket x, y, z, w szimbólumokkal), és a koalíciós tanácsot alkossa hat
politikus, három-három (A, B, C és D, E, F) a két koalíciós párt
részéről! Az ő rangsoruk legyen a következő:
A |
B |
C |
D |
E |
F |
x |
y |
z |
x |
y |
z |
y |
z |
x |
y |
w |
x |
z |
x |
w |
w |
z |
w |
w |
w |
y |
z |
x |
y |
Vegyük észre, hogy ebben a példában nincs olyan jelölt, aki mindenkit
legyőzne, hiszen x legyőzi ugyan y-t és w-t, de kikap z-től.
Hasonlóképpen y legyőzi z-t és w-t, de kikap x-től, z legyőzi x-et és
w-t, de kikap y-tól. A leggyengébb jelölt w, ő mindenkitől kikap. Az
ilyen helyzetet, amelyben körbeverés van, szavazási paradoxonnak
hívjuk. Ha megengedjük, hogy az egyéni rangsorok tetszőlegesek
legyenek, és vajon milyen alapon tilthatnánk ezt meg, akkor a
szavazási paradoxon elkerülhetetlenül fellép, és nem lesz
Condorcet-győztesünk. Ez a társadalmi választási függvény ilyen
szituációkban nem jól definiált, nem működik.
A Jean-Charles de Borda által javasolt rangsoros
szavazás azonban nem szenved ettől a hibától. Ebben a rendszerben az,
aki egy szavazólapon a legelső, kap N = 4 pontot, a második N–1 =
3-at, és így tovább. Végül a jelöltek így szerzett pontjait
összeadják. Azé lesz a bársonyszék, aki a legtöbb pontot gyűjtötte. E
módszer is Pareto-hatékony, további feltétlen előnye, hogy inkább
figyelembe veszi a pályázók közti különbségeket, mint a többségi
szavazás, és működőképes, akárhogy alakulnak is a tanács tagjainak
preferenciái. A mi fenti példánkban például x jelölt 17 pontot
gyűjtött, a többiek legfeljebb 16-ot, így van győztes. Persze e
társadalmi választási függvénynél még páratlan számú szavazó esetén is
előfordulhat, hogy két jelölt ugyanannyi pontot szerez. Ebben az
esetben most is sorsolással dönthetjük el, ki kerül ki győztesen a
küzdelemből. Sajnos elképzelhető az, hogy ez a TVF – jó tulajdonságai
ellenére – még akkor sem eredményezi a Condorcet-győztest, ha az
létezik. Ennél is sokkal nagyobb probléma, hogy olyan esetekben is
sérülhet a monotonitás elve, ha nincs pontegyenlőség és véletlentől
függő kiválasztás. Tegyük fel ugyanis, hogy valamilyen okból az E tag
rangsora megváltozik. Legjobban a z jelöltet kedveli, őt követi y és
w, majd a sor végén marad x. Ebben az esetben a rangsoros szavazás
diktálta társadalmi szavazás győztese a z jelölt, noha x senki
sorrendjében sem veszített teret.
A társadalmi választás manipulálhatósága
Ennél a pontnál fel kell tennünk a kérdést: miért is baj az, hogy
megsérül ez a fránya monotonitás? Kit érdekel ez? Lényeg, hogy a
módszer működik, anonim, semleges és Pareto-hatékony. Ha elfogadjuk is
ezt az álláspontot, akkor is felmerül azonban egy nagyon súlyos
probléma, amire a korábbiakban már utaltunk. Említettük, hogy egy
egyéni rangsor csak az adott egyén számára ismert, privát információ.
Bármilyen rangsort jelent is be valaki, legyen az a valódi vagy egy
hamis sorrendje, el kell fogadnunk, mert nem tudhatjuk, igazat
mondott-e. A társadalmi választási függvénynek nyilván a bejelentett
preferenciaprofilon kell eredményt hoznia, mert az természetesen akár
az igazi is lehet, és más támpontot a döntéshez nem tudunk
felhasználni. A választók – ezt tudván – olyan rangsort fognak
bejelenteni, amely elősegíti, hogy a számukra legkedvezőbb eredmény
szülessen. Ha egy választó által bejelentett hamis rangsor – a többiek
adott sorrendje mellett – jobb eredményre vezet a választó számára,
mint a valódi, akkor azt mondjuk, hogy manipulálja a választást
(pontosabban annak eredményét). Miért probléma ez? Nem természetes,
hogy mindenki igyekszik a számára lehető legjobb eredményt
biztosítani? Miért ne lódíthatna, ha ez számára kedvező? A következő
példa választ ad erre a kérdésre.
Az előző példában szereplő négy jelölt közül kettő,
x és y, igen markáns személyiség, képzettségük kiváló, nemzetközileg
is tisztelt, elfogadott szaktekintélyek, de külön-külön igen erősen
kötődnek a koalíciót alkotó egyik párthoz, sajnos, nem ugyanahhoz. A
másik két jelölt – z és w – is tehetséges, de a koalíciós tanács
tagjai mindannyian tisztában vannak azzal, hogy az előző két jelölt
alkalmasabb. A preferenciaprofil lehet tehát a következő:
A |
B |
C |
D |
E |
F |
x |
x |
x |
y |
y |
y |
y |
y |
y |
x |
x |
x |
z |
z |
w |
w |
z |
w |
w |
w |
z |
z |
w |
z |
A tagoknak jó okuk van feltételezni, hogy mindenki elsősorban a saját
pártja jelöltjére szavaz, ezért a következőképpen okoskodhatnak.
„Legokosabb, ha a koalíciós partner jelöltét az utolsó helyre sorolom,
így veszélyezteti legkevésbé a mi emberünk esélyét. A második helyre
pedig z-t írom, mert ő – hölgy lévén – jótékony hatással lehetne a
kormányülések hangulatára.” A bejelentett profil tehát:
A |
B |
C |
D |
E |
F |
x |
x |
x |
y |
y |
y |
z |
z |
z |
z |
z |
z |
w |
w |
w |
w |
w |
w |
y |
y |
y |
x |
x |
x |
A szavazás elkeserítő eredménye: a pénzügyminiszter
z lesz 18 ponttal, második helyre fut be vállvetve x és y, mindketten
15 ponttal, míg w csupán 12 pontot szerez, és ezzel utolsó. Az
eredmény lesújtó hatással van a tanács tagjaira, egymást hibáztatják
azért, hogy nem a legalkalmasabb jelöltek közül került ki a poszt
jövőbeni birtokosa. Pedig kár egymásra mutogatniuk, nem tehetnek
semmit. E választási szabály mellett – persze, amíg betartják –
egyszerűen nincs mód jobb eredmény elérésére. Bárhogyan okoskodnak is,
ha újabb titkos szavazásra kerülne sor, ismét ez az eredmény születne.
A manipulálás lehetősége a Pareto-hatékonyságot is elrontotta. Az
eredeti rangsorokban a tanács minden tagja előrébb sorolta mind x,
mind y jelöltet, mint z-t, mégis utóbbié a bársonyszék.
A rangsoros szavazás tehát egyrészt manipulálható,
másrészt nem monoton. Vajon az abszolút többségi szabály nem volt
ilyen? Nem egészen. Az abszolút többségi szabály egyrészt biztos
monoton volt, ha a szavazók száma páratlan, sőt ebben az esetben az is
megmutatható, hogy ha nem lép fel a szavazási paradoxon, akkor nem
manipulálható. Nagyon úgy tűnik, hogy a manipulálhatóság és a
monotonitás hiánya között valamiféle kapcsolat van. Ezt a kapcsolatot
érdemes egy kicsit bővebben boncolgatnunk.
Ha egy társadalmi választási függvényt egy
profilban sem tud egy választó sem manipulálni, akkor azt mondjuk,
hogy a függvény nem manipulálható, vagy más szóval csalásbiztos. Egy
ilyen csalásbiztos függvényről pedig könnyű belátni, hogy monoton.
Legyen ugyanis egy profilban a társadalmi választás az x jelölt.
Változtassuk meg a profilt úgy, hogy az első szavazó rangsora
változzon meg, oly módon, hogy x nem kerül lejjebb egy olyan jelölttel
szemben sem, akit eddig az első szavazó rangsorában megelőzött. Tegyük
fel, hogy a társadalmi választás is megváltozik, legyen most az y
jelölt. Ám ez vagy azt jelenti, hogy e második profilban az első
szavazó manipulálhat azáltal, hogy az előző sorrendjét jelenti be,
vagy azt, hogy az eredeti profilban manipulálhat azáltal, hogy ezt a
másik rangsort jelenti be. Ez azonban ellentmond a csalásbiztosságnak.
Ha tehát a függvényünk nem manipulálható, akkor x marad a társadalmi
választás. Változtassuk meg hasonló módon most a második szavazó
rangsorát, most azt kapjuk, hogy ő sem tudja megváltoztatni így a
társadalmi döntést. Miután véges sok szavazónk van, ezért e
gondolatmenetet mindegyikükre végigkövetve kapjuk, hogy a TVF
szükségképpen monoton.
|
|
Ebből következik: minden olyan TVF, amely nem
monoton, az manipulálható. Felmerül tehát a kérdés: létezik-e
egyáltalán csalásbiztos TVF? A válasz persze igenlő, bár egyáltalán
nem lelkesítő. Három ilyet is említünk. Az első – mint már halványan
utaltunk rá – az abszolút többségi szavazás, ha a jelöltek száma nem
több mint kettő, és a szavazók száma páratlan. A második esetben
bárhogy alakulnak is a szavazók rangsorai, a társadalmi választás
legyen mindig ugyanaz a jelölt. Ekkor nyilvánvalóan senki sem tud
manipulálni, mert megváltoztatni sem tudja a végeredményt. Ez a TVF
azonban nem semleges, még a szavazók szuverenitásának feltétele sem
teljesül, és nem is hatékony (igaz, anonim és monoton). A harmadik nem
manipulálható TVF a diktatúra, amikor minden profilban egy azonos,
előre kijelölt személy – a diktátor – rangsorában első helyen lévő
jelölt a választás. Ő nyilván nem manipulál, a többi szavazó pedig nem
tud. Ez a TVF magától értetődően nem anonim, noha semleges, hatékony
és monoton. Ezeknél sokkal jobbat ajánlani azonban nem tudunk. Igaz
ugyanis a következő tétel, amelyet egymástól függetlenül fogalmazott
meg Alan Gibbard és Mark Satterthwaite még a hetvenes évek első
felében.
Tétel (Gibbard−Satterthwaite): Ha a jelöltek száma
legalább három, és teljesül a szavazók szuverenitása-feltétel,
valamint minden logikailag elképzelhető profil megengedett, akkor az
egyetlen nem manipulálható TVF a diktatúra.
Mechanizmustervezés és a szavazási eljárások
Vegyük észre, hogy a manipulálással megjelenik a szavazók stratégiai
meggondolásainak, lépéseinek lehetősége. Mindenki arra törekszik, hogy
a többiek feltételezett szavazatának függvényében a lehető legjobban
járjon. Úgy adják le rangsorukat, hogy ezt a célt minél jobban
teljesítsék. Ez az a pont, ahol a mechanizmustervezés, illetve annak
egy alterülete, az implementációelmélet belép a képbe.
Az implementációelmélet – a legelvontabb
meghatározása szerint – a társadalmi választások elméletét és a
játékelméletet összekapcsoló tudományterület. Általános formalizált
változata a következő. Tekintsünk egy olyan döntési problémát, ahol
véges sok, i-vel indexelt (i = 1, 2, … , I) egyén
közössége egy X döntési halmaz elemeiből választ egy részhalmazt
(esetleg egy elemet). Ez a választás attól függ, milyen
világállapotban vagyunk, a világállapotok halmaza legyen R. Egy
állapotban az egyéneknek a döntési alternatívákra vonatkozó
preferenciáinak együttesét, a preferenciaprofilt az RÎR
paraméterrel indexeljük. A választást az f társadalmi választási
szabály (függvény) adja: minden RÎR-ra,
f(R)
Ì
X. Kitüntetett
szerepet játszik az az eset, amikor az f szabály képe
egyértelmű (egyelemű halmaz). A legtöbb alkalmazásban – így a
szavazáselméletben is – nyilvánvalóan ragaszkodnunk kell ehhez a
megkötéshez, noha igen kellemetlen következményekkel járhat. Egy g
mechanizmus minden egyénhez egy stratégiahalmazt és minden, az egyének
által megjátszott stratégiaegyütteshez (stratégiaprofilhoz) egy
kimenetet, egy X-beli alternatívát rendel. (Vegyük észre, itt
már ragaszkodunk az egyértelműséghez!) A kérdés az, hogy amennyiben
f adott, vajon találunk-e olyan g mechanizmust, amelyre minden
R esetén a lejátszott játék egyensúlyi stratégiaegyütteseihez
rendelt kimenetek halmaza éppen f(R). Ha igen, akkor azt
mondjuk, hogy a g mechanizmus implementálja, megvalósítja az
f társadalmi választási szabályt (függvényt). Az igazi nehézség
az, hogy ex ante kell megadnunk a mechanizmust, így az nem függhet a
világállapottól, hanem mindegyik állapotban egyformán működnie kell.
Két megjegyzés kívánkozik ide. Az első: az
általánosságnak ezen a szintjén egyelőre nem foglalkoztunk azzal, hogy
ezt az f szabályt miképpen kapjuk, milyen tulajdonságokkal bír.
Csupán feltesszük létezését. Később erre a kérdésre röviden
visszatérünk. A második megjegyzés: e helyütt nem definiáltuk,
pontosan milyen egyensúlyfogalmat használunk. Az olvasó tetszőleges
egyensúlyi koncepciót (lásd később) behelyettesíthet a fenti mondatba.
Természetesen a konkrét eredmények ismertetésekor már döntő szerepet
játszik e választás.
A koalíciós tanács korábbi példája jó szolgálatot
tesz számtalan fontos fogalom bevezetésekor. A példabeli
„világállapotok” R halmaza a tanács tagjai szóba jöhető
preferenciaprofiljainak összessége, az f társadalmi választási
függvénytől pedig most csak annyit követeljünk meg, hogy „kifejezi a
szavazók akaratát”. Igen ám, de ennek a célnak az elérését csak akkor
tudjuk garantálni, ha biztos, hogy mindenki az igazi rangsorát jelenti
be. Ha ugyanis ez nem biztosítható, akkor a hamis rangsorokon a
szavazók akaratát legjobban kifejező kimenet nem feltétlenül
jellemezhető ezzel a tulajdonsággal az igazi rangsorokon. Felmerül a
kérdés, hogy tudunk-e megfogalmazni egy olyan g mechanizmust, amely
ennek ellenére implementálja, megvalósítja az f társadalmi
választási függvényt?
Lássunk most néhány fogalmat! Mint tudjuk, egy g
mechanizmus két összetevőből áll: a minden játékoshoz rendelt
stratégiahalmazokból, illetve a stratégiaegyütteseken
(stratégia-profilokon) értelmezett kimeneti függvényből. A szabályok
ismeretében a játékosok stratégiáik közül nyilván preferenciáik
alapján választanak. Egy játékos domináns stratégiája számára a
legkedvezőbb lehetőséget nyújtja, akármilyen stratégiát választ is a
többi játékos. Egy stratégiaegyüttes domináns egyensúlyi
stratégiaegyüttes, ha benne minden játékos domináns stratégiáinak
egyike szerepel. Ez az egyensúlyfogalom igényli a legkevesebbet arra
vonatkozóan, hogy a játékosoknak mit kell tudniuk egymás
preferenciáiról és stratégiáiról. Ha egy lépésem a legjobb,
függetlenül attól, hogy mit lépnek a többiek, nem kell törődnöm velük.
Sajnos a domináns egyensúlyi stratégiaegyüttes létezése igen erős
követelmény, legtöbb esetben nem számíthatunk teljesülésére.
Egy stratégiaegyüttes akkor Nash-egyensúlyi, ha
minden játékos benne szereplő stratégiája a legjobb válasz a többiek
megjátszott stratégiáira. (Részletesebben lásd Forgó Ferenc bevezető
tanulmányát a 387. oldalon.)
Ha a mechanizmusban szereplő stratégiahalmazok
mindegyike a logikailag lehetséges preferenciarendezések halmaza, azaz
egy játékos egy stratégiája egy (nem feltétlenül valódi) rangsor
bejelentését jelenti, akkor a mechanizmus közvetlen, ellenkező
esetben közvetett. Általában a jelölésben is utalunk a mechanizmus
közvetlen voltára, ekkor a h szimbólumot használjuk.
Ha egy h közvetlen mechanizmusban az
„igazság”, azaz a valódi R preferencia-rangsor bejelentése
egyensúlyi stratégia, és a h kimeneti függvény szerinti képe
megegyezik a társadalmi választási függvény képével, azaz minden RÎR
esetén h(R) = f(R), akkor igazsághűen implementálja azt.
A Gibbard–Satterthwaite-tétel ezek szerint azt
mondja ki, hogy amennyiben a jelöltek száma legalább három, és
teljesül a szavazók szuverenitása, valamint minden logikailag
elképzelhető preferenciaprofil megengedett, akkor az egyetlen TVF,
amit domináns stratégiákban igazsághűen implementálni lehet, a
diktatúra.
Vajon ez az eredmény ténylegesen fontos számunkra?
A valóságban ugyanis nagyon ritkán alkalmazunk olyan szavazási
eljárást, amelyben a szavazók a teljes rangsorukat jelentik be.
Gondoljuk csak meg, micsoda munka lenne a szavazatok összeszámlálása
és kiértékelése egy országgyűlési választáson, ahol a jelöltek száma
meglehetősen magas, nem is beszélve a szavazók számáról. Képzeljük el,
amint egy szavazóköri szavazatszámláló bizottság a több száz rangsor
alapján kiszámítja a Condorcet-győztest (ha van) vagy a rangsoros
szavazásban diadalmaskodót a körülbelül tíz potenciális jelölt közül.
Nagyon hosszú időbe telne, amíg a választás eredményét megismernénk,
a költség pedig az egekbe szökne. Épp ezért a gyakorlatban más
szavazási eljárásokat alkalmaznak. Egy ilyen szavazási eljárással
szemben természetes elvárás, hogy – mint az előbb – kifejezze a
választók akaratát, és lehetőség szerint a legolcsóbb legyen. Most
három ilyen viszonylag olcsó eljárást említünk: a relatív többségi
eljárást, ahol a szavazók egy jelöltre szavaznak, és a legtöbb voksot
megszerző jelölt a győztes, a kétfordulós relatív többségi eljárást,
ahol a szavazók mindkét körben egy jelöltre szavaznak, de a második
fordulóban csak az a két jelölt indulhat, aki az első fordulóban az
első két helyen végzett, végül az ún. jóváhagyó szavazást, amelyben
minden szavazó annyi jelöltre szavaz, amennyire csak akar, és a
legtöbb voksot megszerző jelölt a győztes. E három eljárás – az előbbi
szóhasználat szerint – közvetett mechanizmus. A relatív döntési
szabályban például a szavazók stratégiahalmaza a jelöltek halmaza, a
jóváhagyó szavazásban a jelöltek tetszőleges részhalmazainak halmaza.
A kimeneti függvények pedig mindkét eljárásban a legtöbb szavazatot
kapott jelölteket adják.
Ennyi előkészítés elegendő ahhoz, hogy a számunkra
most fontos eredményeket összegezhessük (lásd például Dasgupta et al.,
1979; Maskin, 1985; Moore, 1992). Először az ún. kinyilvánítási elv
eredeti alakját említjük meg (Gibbard, 1973). Ennek az elvnek több
formája van, most mi a domináns egyensúlystratégiákra vonatkoztatjuk.
Az elv alapgondolata az, hogy ha egy mechanizmus implementálja az f
társadalmi választási függvényt, akkor mindig létezik olyan közvetlen
mechanizmus, amely igazsághűen valósítja azt meg (ugyanabban az
egyensúlyfogalomban). Ez most számunkra azért igen kellemetlen, mert
ebből a Gibbard–Satterthwaite-tétel értelmében azonnal következik az,
hogy egy tetszőleges g mechanizmus által domináns stratégiákban
megvalósítható, implementálható társadalmi választási függvény
szükségképpen diktatórikus. Szavazási eljárásainkra vonatkozóan ez azt
jelenti, hogy domináns egyensúlyuk, ha létezne is, „nem fejezi ki a
választók akaratát”. Másképpen: van olyan preferenciaprofil, amely
mellett legalább egyvalakinek megéri olyan jelöltre, jelöltekre
szavazni, aki(k) nem az elsők a rangsorukban. Az első bevezető
példánkban így cselekedett az ismert közíró. Az amerikai
elnökválasztási példában, ha feltesszük, hogy a republikánus érzelmű
szavazók mind Taftot, mind Rooseveltet jobbnak tartották, mint Woodrow
Wilsont, akkor megérte volna a republikánus szavazóknak egységesen
szavazniuk. Kicsit általánosabban: a relatív többségi szavazás
„manipulálható”, bizonyos preferenciaprofilokban érdemes olyan
jelöltre szavazni, aki nem első a rangsorban. Természetesen igaz ez a
kétfordulós relatív többségi eljárásra is. Ha úgy gondoljuk, hogy a
rangsorunkban második jelöltnek nagyobb az esélye a második fordulóban
a harmadik ellen, mint az elsőnek, akkor érdemes őrá szavaznunk már az
első fordulóban. A jóváhagyó szavazás esetében kicsit más a helyzet.
Ha a jelöltek száma pont három, akkor minden szavazónak érdemes vagy a
rangsorában első, vagy a rangsorában első két helyezettre szavaznia.
Ha a jelöltek száma meghaladja hármat, akkor már érdekében állhat
„hazudnia”.
Fordítsuk most figyelmünket a
Nash-implementálhatóságra! Annak sajnos nincs esélye, hogy egy nem
diktatórikus f függvényt egy közvetlen mechanizmus igazsághűen
Nash-implementáljon, mert igen könnyen belátható, hogy ekkor ugyanez a
mechanizmus domináns stratégiákban is igazsághűen valósítja meg azt. A
Gibbard–Satterthwaite-tétel értelmében ez utóbbi nem lehetséges. Marad
tehát az a lehetőségünk, hogy egy közvetett mechanizmussal
próbálkozzunk. Ahhoz, hogy egy társadalmi választási függvényt
Nash-egyensúlyban megvalósítsunk, szükségképpen monotonnak kell lennie
(Maskin, 1999). Bizonyítható e mellett azonban az is, hogy amennyiben
minden logikailag elképzelhető (szigorú) preferenciaprofil
megengedett, akkor az a TVF, amelyet egy g mechanizmus
Nash-egyensúlyban implementálni képes, igazsághűen implementálható
Nash- és így domináns egyensúlyban is (Dasgupta et al., 1979). Ezek
szerint megint csak a diktatórikus társadalmi választási függvény
implementálhatóságát sikerült igazolnunk.
Ha tehát a szavazók rangsorai tetszőlegesen
alakulhatnak, és legalább három, ténylegesen megválasztható jelölt
van, valamint meg akarjuk tartani demokratikus elveinket, nemigen kell
törnünk a fejünket új játékszabályokon. Bele kell törődnünk a
megváltoztathatatlanba: a szavazás bizonyos világállapotokban, azaz
néhány peferenciaprofil mellett szükségképpen vezet rossz eredményre,
ha egyensúlyfogalomként ragaszkodunk a domináns, illetve
Nash-egyensúlyhoz.
Két irányban indulhatnánk tovább, hogy negatív
eredményeink mellett pozitívakat is kapjunk. Az egyik a TVF
értelmezési tartományának szűkítése, azaz korlátozzuk a szóba jöhető
preferenciaprofilok tartományát. A második az új egyensúlyfogalmak
bevezetése. Noha mindkét irányban ígéretes eredmények születtek, nincs
e helyütt módunk ezek részletes ismertetésére. Annál is inkább, mert
az összképet csak árnyalják, de alapvetően nem változtatják meg. Nincs
szavazási eljárás, amely minden szempontból elfogadható lenne.
Végezetül arra is érdemes felhívni a figyelmet,
hogy a stratégiai viselkedés nemcsak a szavazókat, hanem a jelölteket
is jellemzi. Ahogy játékelméleti eszközökkel elemeztük a választókat,
hasonlóképpen megtehetnénk ezt a jelöltekkel (Cox, 1987). Roger B.
Myerson és Robert Weber (1993) modelljükben az összes szereplő,
jelöltek és szavazók, stratégiai viselkedését és azok egyensúlyát egy
általános modellbe helyezve vizsgálják.
Kulcsszavak: implementációelmélet, manipulálhatóság,
mechanizmustervezés, szavazáselmélet, társadalmi választási függvény
IRODALOM
Brams, Steven – Fishburn, Peter (2007):
Approval Voting. 2nd ed. Springer Science+Business Media LLC., New
York
Cox, Gary (1987): Electoral Equilibrium
under Alternative Voting Institutions. American Journal of Political
Sciences. 31, 82–108.
Dasgupta, Partha S. – Hammond, P. –
Maskin, E. (1979): The Implementation of Social Choice Rules: Some
General Results on Incentive Compatibility. Review of Economic
Studies. 46, 181–216.
Gibbard, Allan (1973): Manipulation of
Voting Schemes. A General Result. Econometrica. 41, 587–601.
Maskin, Eric (1985): The Theory of
Implementation in Nash Equilibrium. In: Hurwicz, Leonid – Schmeidler,
D. – Sonnenschein, H. (eds.): Social Goals and Social Organizations.
Essays in Memory of Elisha Pazner. Cambridge University Press,
Cambridge, Mass., 173–204.
Maskin, Eric (1999): Nash Equilibrium and
Welfare Optimality. Review of Econ. Studies. 66, 23–38.
Moore, John (1992): Implementation,
Contracts and Renegotiation. In: Laffont, Jean-Jacques (ed.): Advances
in Economic Theory. VIth World Congress. Vol. 1. Cambridge University
Press, Cambridge, Mass. 182–282.
Myerson, Roger B. – Weber, Robert (1993):
A Theory of Voting Equilibria. American Political Science Review. 87,
102–114.
Nurmi, Hannu (1987): Comparing Voting
Systems. D. Reidel Publishing Company, Dordrecht, Holland
Satterthwaite, Mark (1975):
Strategy-Proofness and Arrow’s Conditions: Existence and
Correspondence Theorems. Journal of Econ. Theory. 10, 187–207.
|
|