Bevezetés
A játékelmélet olyan absztrakt, matematikai diszciplínaként jött
létre, amely konkrét gyakorlati problémákra is választ keresett
(például katonai alkalmazások vagy operációkutatás). A
közgazdaságtanban viszont hosszú ideig tényleges gyakorlati
alkalmazása nem volt, elsősorban az elmélet továbbfejlesztéséhez
járult hozzá, egyfajta metaelméletként funkcionált. Az absztrakt
elméletek gyakorlati felhasználása általában áttételes, hosszú idő
múlva valósul meg. Az utóbbi néhány évtizedben megfigyelhető a
játékelmélet néhány olyan közgazdasági alkalmazása, amely az
intézmények és a gazdasági jog megváltoztatásán keresztül érvényesült.
Az alábbiakban két példán (versenyszabályozás és monetáris politika)
illusztráljuk, hogy játékelméleti megfontolások hogyan befolyásolják
életünket.
Mikor tiltsuk meg vállalatok egyesülését?
Induljunk ki két vállalatból, amelyek 100 forint költséggel állítják
elő ugyanazt a terméket. Hogyan fogják az áraikat megállapítani? A
probléma játékelméleti (stratégiai), hiszen mindkét vállalat elért
jövedelme nemcsak a saját, hanem a versenytárs stratégiájától (itt:
árazási politikájától) is függ. Tegyük fel, hogy a vásárlóknak mindig
alkalmuk van összevetni az árakat a vásárlás előtt, és mindig az
olcsóbb cégtől vásárolnak. Ahhoz, hogy a problémát precízen meg tudjuk
fogalmazni, fel kell tennünk valamit arról is, hogy mi történik
egyenlő árak esetén. A kézenfekvő és egyszerű feltevés az, hogy
ilyenkor a vásárlók fele-fele arányban oszlanak meg a vállalatok
között. Könnyen belátható, hogy az egyensúlyi (Nash-egyensúlyi) ár
pontosan 100, és mindkét cég ezt az árat választja. Ugyanis bármely
100 feletti ár esetén a másik fél tud jobbat: egy kicsit alákínál, de
úgy, hogy közben az ára 100-nál még nagyobb lesz. 100 alatti árat
választani pedig nyilvánvalóan nem racionális, akkor már az is jobb,
ha nem termelnek. (Ha valaki megijed, hogy 100-as egységáron a
vállalatoknak nincs hasznuk, azt megnyugtathatjuk: a „normális” profit
a közgazdaságtan értelmezésében – ellentétben a könyvvitellel − része
a költségeknek.)
Közgazdászok számára ez az eredmény azt jelenti,
hogy ez a piac, ahol mindössze két vállalat van jelen, ugyanúgy
működik, mint az ún. „tökéletes verseny”-piac, ahol sok kicsi,
egyenként elenyésző nagyságú vállalat szerepel. Az előző érvelésből
ugyanis következik, hogy ha nem kettő, hanem kétszáz vállalat lenne a
piacon, akkor is ugyanaz lenne az egyensúlyi ár: 100. Ez a jelenség
Bertrand-paradoxonként ismert, és jóval a matematikai játékelmélet
megjelenése előtt keletkezett. (Joseph Bertrand XIX. századi francia
matematikus, mérnök és közgazdász volt, aki természetesen nem
használta a Nash-egyensúly kifejezést.) A paradoxon lényege az, hogy
egy kevésszereplős piacon intuitíve nem várunk erős versenyt. Az
egyszereplős piacról (monopólium) tudjuk, hogy az ár nagyobb lenne,
mint 100. Egy majdnem ugyanilyen koncentrált piac (két egyforma erős
szereplő) esetén természetes „folytonossági” megfontolások alapján azt
várnánk, hogy jóval közelebb leszünk a monopolárhoz, mint a
versenyárhoz. A XX. században általános szokás volt iparági
koncentrációs indexeket számolni abban a hitben, hogy
a koncentráltabb (lényegében, de nem egészen pontosan: kevesebb
vállalat uralta) piacokon gyenge a versenyhelyzet, és az ideálisnál
magasabbak az árak.
Paradoxonokban nem hiszünk; igyekszünk megoldani
azokat. Ezért sokan keresték, hogy Bertrand logikájában hol van a
hiba. Nem egy megoldást találtak a paradoxonra, a modell több
feltevésének megváltoztatása is az intuícióval összhangban levő
eredményeket ad. Most csak az egyikkel lesz dolgunk. Ez alapvetően
játékelméleti megfontolásokból, az ún. ismételt játékok elméletéből
indul ki.1
Egyszerűsítsük le az eredeti
duopolista modellt, de úgy, hogy az egyszerűsítés ne legyen zavaró a
mondanivalónk szempontjából. Tegyük fel, hogy a monopolár 120, ennél
az árnál a vállalatok összes profitja 2Y. Ha ezt megosztják, akkor
mindkét vállalat profitja Y. A vállalatoknak három lehetséges döntésük
van: az ár vagy 100, vagy 120, vagy 119. Ha mindkét vállalat 120-as
árat határoz meg, akkor bezsebelik a monopolprofit felét-felét. Ha az
egyik vállalat ára 119, míg a másiké 120, akkor az olcsóbb cég
megszerzi a másik piaci részesedését, összes profitja majdnem az
eredeti összes profit lesz,2 míg a másik
profitja eltűnik. A 100-as árak normál profitot hoznak, amit
tekinthetünk 0-nak, de amely vállalat nagyobb árat határoz meg, mint a
másik, az mindig veszít. Ekkor a Nash-egyensúly természetesen ugyanúgy
(100, 100).
Tegyük fel azt, hogy ezt a játékot nem egyszer
játsszák, hanem többször, mondjuk ötször. Van-e más Nash-egyensúly,
mint a (100, 100) minden egyes alkalommal? Könnyen látható, hogy
nincs. Az ötödik játék semmiben sem különbözik az egyszeri játéktól,
tehát abban is (100, 100) az egyensúly. Viszont akkor a negyedikben
ennek tudatában miért lenne más? És így tovább…
Azonban tegyük most fel, hogy a piac végtelenszer
ismétlődik. Ideiglenesen fogadjuk el ezt a furcsa módosítást, később
érvelünk amellett, hogy ez nem abszurditás. Van azonban egy probléma:
valahogyan definiálnunk kell ennek a végtelenszer ismételt játéknak a
kifizetését. Több lehetséges megoldás is van, a legnépszerűbb az
(magyarázatát lásd később), hogy bevezetünk egy 0 és 1 közötti ún.
diszkonttényezőt, és az ismételt játék kifizetését mint az egyes
játékok kifizetéseinek diszkontált összegét definiáljuk.
Tudjuk, hogy a kifejezés értelmes, mivel mindig
véges számot fogunk kapni a végtelen sor összegeként. Mit jelent a
stratégia egy ilyen játékban? Nem egyszerűen döntések végtelen
sorozata, hanem a következő alakú döntési szabálysorozat:
Az első játékban választok egy döntést.
A T-edik játékban a döntés függvénye annak, ami az
első T1 játékban történt.
Ez a módosítás radikális változáshoz vezet: most
már van olyan egyensúly, amikor a felek kooperálnak. Ez a következő
stratégiapár például:
Az első játékban 120-as árat választok.
A Tedik játékban 120-as árat választok, ha addig
mindkét vállalat mindig 120-at választott. Minden más esetben 100 lesz
az áram.
Ha mindkét játékos ugyanezt a stratégiát követi,
akkor ez Nash-egyensúlyi pár, ha a diszkontráta „elég nagy”. Tegyük
fel, bízom abban, hogy a másik vállalat ezt a stratégiát követi. Ha az
első periódusban alákínálok (119-es ár), akkor evvel közvetlenül
nyerek a kooperációhoz képest, mondjuk X>Y összeget. Viszont a második
periódustól kezdve a másik vállalat ára 100 lesz, és onnantól kezdve
legjobb esetben is csak a 0-profit kifizetést kaphatom. Ha viszont az
első periódusban kooperálok, akkor számíthatok kooperációra a
következő periódusban is. Ha ma kooperálok, akkor holnap minden olyan,
mintha ma lenne, és én továbbra is fenntarthatom a kooperációt
véges-végig. Ennek teljes haszna Y/(1–d), ahol d a diszkonttényező. Ha
a diszkonttényező közel van 1-hez, akkor a jövőbeli nyereség
meghaladja a jelenlegi veszteséget, és érdemes kooperálnom.
A diszkontfaktort jól tudjuk értelmezni vállalatok
esetében. Ha adott az éves kamatláb (r), akkor az éves diszkontfaktor
d=1/(1+r). Ugyanis 1 egység mai pénz értéke azonos 1+r egység pénzzel
egy év múlva, tehát az egy évvel későbbi pénz jelenértéke a
diszkontfaktor. Két év múlva (1+r)(1+r) lesz a mai 1 egységből, tehát
a kétéves diszkontfaktor is a négyzete az egyévesnek és így tovább.
Van-e értelme a végtelen időhorizontnak? A
vállalatok (ellentétben az emberekkel) potenciálisan végtelen ideig
létezhetnek, habár közben a vállalat tulajdonosai változnak. A
jelenlegi tulajdonos számára a vállalat értéke az, amennyiért el tudná
adni. Viszont a vállalat értéke semmi más, mint a jövőbeli profitok
értéke. Tehát a vállalat értékét, ami igazából a mai tulajdonosnak
fontos – jó első közelítésként – azonosíthatjuk a jövőbeli profitok
diszkontált összegével (jelenértékével).
Fontos megérteni, hogy ezekben az esetekben a
kooperáció csak hallgatólagos, a vállalatok nem kötnek szerződést
egymással. Min alapul a hallgatólagos kooperáció lehetősége? Az első
momentum az, hogy ne érje meg senkinek „csalni”, a másik fél képes
legyen úgy megbüntetni a csalót, hogy elvegye kedvét a csalástól.
Ebben a példában a csalás haszna X-Y, viszont a büntetés kára
dY/(1-d). Ha a diszkonttényező nagy (a kamatláb kicsi), akkor a
büntetés fenyegető ereje nagy, és kikényszerítheti a kooperációt.
Van azonban egy második aspektus is: a büntetés nem
okozhat túl nagy kárt annak, aki büntet, azaz a büntetés
fenyegetésének hihetőnek kell lennie. Mi történne azzal a vállalattal,
amelyik nem büntetne akkor, ha a másik vállalat csalna? Megint csak
veszítene, tehát egyértelműen jobban jár azzal, ha büntet. (Például
azért lehet ésszerű, ha a szülők pedagógusokra bízzák a büntetést,
mert kétséges, hogy a gyerekek hisznek-e abban, hogy a szülők
vállalják a büntetéssel maguk számára adódó kellemetlenségeket.)
A fenti példa tehát azt mutatja, hogy van remény a
vállalatok közötti hallgatólagos kooperációra, még ha nem is kötnek
megállapodást. Világos az is, hogy ez a fajta hallgatólagos kooperáció
kialakulhat nemcsak két, hanem három, vagy tizenöt vállalat között is.
A „remény” szó azonban ebben az esetben ironikusan értendő, hiszen a
kooperáció itt azt jelenti, hogy a vállalatok együttesen gyakorlatilag
monopolistaként lépnek fel, és „magas” árakat határoznak meg. A modern
versenyszabályozás egyik alapvető célja az ilyen helyzetek
kialakulásának megakadályozása. Ennek megfelelően a vállalatok közti
nyílt kooperáció, tehát ha szerződésben rögzítenék azt, hogy a két
vállalat köteles 120-as árat megállapítani, és amennyiben egyikük ezt
nem tenné, akkor kártérítést kellene fizetnie a másiknak, a mai
jogrendszerekben törvényellenes. Mit lehet tenni azonban a
hallgatólagos kooperációval szemben?
A hallgatólagos kooperáció objektív bizonyítása
nyilván nehéz. Ezért a modern versenyszabályozás a prevencióra helyezi
a hangsúlyt. Ennek egyik legfontosabb eszköze a fúziók és
vállalatfelvásárlások szabályozása. Jelentős piaci részesedéssel
rendelkező vállalatok közti fúziók esetén a vállalatok kötelesek a
fúziók tervét, annak részleteivel együtt, bejelenteni, és a
versenyhatóságnak engedélyeznie kell azt. A versenyhatóságok
feltételül szabhatnak bizonyos módosításokat, vagy egyértelműen el is
utasíthatják a fúziót. Olyan fúziónak, amely valamely piacon
monopólium kialakulását jelentené, gyakorlatilag nincs esélye, a
fúziós tervek általában olyanok, hogy a piaci versenyzők számát
csökkentik ugyan, de nem 1-re. A versenyhatóságok feladatuknak
tekintik, hogy megítéljék: a javasolt fúzió hogyan hat a hallgatólagos
kooperáció esélyére. Gondoljuk meg, itt hallatlanul spekulatív,
elméleti problémáról van szó. Nem valamilyen törvénytelen praktika
megszüntetését írják elő, hanem igyekeznek megakadályozni azt, hogy
egy olyan helyzet alakuljon ki, amelyet társadalmilag károsnak
tekintenek, de amelynek utólagos törvényes orvoslása nagyon nehéz vagy
lehetetlen, hiszen a hallgatólagos összejátszás megítélése tényszerű
bizonyítékokkal igencsak körülményes. (Nem véletlen, hogy a
versenyhatóságok gyakorlatával szemben jogi aggályok merültek fel.)
Ahhoz, hogy tudjuk, hogyan hat egy a fúzió a
kooperáció esélyeire, ismernünk kell azokat a tényezőket, amelyek a
hallgatólagos kooperációt elősegítik vagy gátolják. (Lásd részletesen:
Tirole, 1988, 6. fejezet.) Bármilyen megdöbbentő is, a
versenyhatóságok által használt érvek túlnyomó részben az ismételt
játék modell absztrakt elemzésén alapulnak. Mielőtt valaki túlságosan
megijedne: a fent elemzett modell persze komplexebbé és
realisztikusabbá tehető, amit itt természetesen nem tudunk elvégezni,
de összegezhetjük a legfontosabb tanulságokat, amelyek általában
intuitívan is érthetők.
Először is kézenfekvő eredmény, hogy bármely
jelentős piaci résztvevő kizárása önmagában növeli a kooperáció
esélyét. Megnövekszik ugyanis a kooperációból származó haszon, amit
nem érdemes elvesztegetni az esetleges csalással. Ráadásul, ha többen
vannak a piacon, akkor nem biztos, hogy bárki ösztönözve van arra,
hogy büntessen, lehet, hogy mindenki a másikra vár. (Miért én
büntessek, amikor az költséges, és vagyunk még egy páran, csinálják
meg ők.)
Ennek alapján persze minden fúzió gyanús, de
kellenek további érvek is, amelyek azt igazolják, hogy a kooperáció
lehetősége jelentősen megnő. Fontos a szereplők közti interakció
gyakorisága, amit lényegében az adott iparág termelési ciklusa határoz
meg. Ugyanis, mint láttuk, a diszkontfaktornak (miként a kamatlábnak
is) van idődimenziója. Ha 5%-os kamatlábról hallunk, akkor
automatikusan tudjuk, hogy az 5%/év, mivel ez a szokás. Vagyis az
1/1,05 diszkontfaktor is egy évre vonatkozik. Viszont napi
interakciónál a napi kamatláb a releváns, ami gyakorlatilag 0, tehát a
diszkontfaktor is nagyon közel van 1-hez. Ebből persze nem lehet
automatikusan azt a következtetést levonni, hogy napi interakció
mellett biztosan van kooperáció, de azért gyanítható. (Állandó
partnereink becsapása sokkal költségesebb, mint az alkalmiaké, mivel
azok gyakrabban élhetnek retorzióval. Például Párizs
turistaövezeteiben az étel minőségével kapcsolatban sokkal gyakoribbak
a kifogások, mint a helyi éttermekben.)
Átlátható piacokon egyszerűbb a hallgatólagos
kooperáció. Olyan piacokon, ahol az eladónak módja van például rejtett
árengedményeket adni, a kooperáció sokkal nehezebb. A „becsületes”
vállalat látja ugyan, hogy csökken a termékei iránti kereslet, de nem
biztos benne, hogy ezt a „tisztességtelen” versenytárs vagy objektív
tényezők okozzák-e. Ezeken a piacokon gyakoriak az árháborúk. Sőt
megfigyelték, hogy ilyen piacokon a szerződésben rögzített
együttműködés sem működik. Abban a korban, amikor még a vállalatok
közti ármegállapodás jogilag lehetséges volt, több példát találtak
arra, hogy gyakran megszegték a kooperációs szerződést, ha arra
titokban módjuk nyílt.
Dinamikusan növekvő piacon könnyebb kooperálni,
mint hanyatló piacon. Dinamikusan bővülő piacon ugyanis a jövőbeli
büntetés kára sokkal nagyobb, míg hanyatló piacokon a vállalatok
igyekeznek ma minél nagyobb részt kiszakítani maguknak, minthogy a
holnapi piac úgysem ér sokat.
Stabil piacokon könnyebb a hallgatólagos
kooperáció, mint olyanokon, ahol a kereslet ingadozik. Például az
amerikai antibiotikumgyártók az 50-es években sokáig stabilan magasan
tartott árakkal operáltak. Egészen 1956-ig, amikor a világpolitikai
események hatására a hadügyminisztérium egy rendkívül nagy rendelést
adott. A hirtelen kiemelkedő nyereség reménye az árakat lényegesen
csökkentette. (Ugye ez pontosan ellenkezője annak a várakozásunknak,
hogy a kereslet növekedése árnövekedéshez vezet?)
A vállalatok közötti szimmetria javítja a
hallgatólagos összejátszás esélyeit. Különböző nagyságú vagy
hatékonyságú vállalatok nehezebben tudnak megállapodni
(hallgatólagosan) az optimális árban és a piac felosztásában.
(Szimmetria esetén ez természetes.) Nehezebb továbbá a gyengébb
vállalatoknak fegyelmezniük az erősebbeket, mint láttuk, ez is
hozzátartozik a hallgatólagos kooperáció sikeréhez. A gyengébbek
számára viszont nagyobb a csábítás: egyszeri „csalás” a szokásos
jövedelem többszörösét hozhatja a konyhára.
Számos más tényező hatását is tanulmányozták, az
összefüggések helyenként lényegesen bonyolultabbak az itt leírtaknál.
Nézzük meg egy konkrét példán, hogyan alkalmazta a versenyszabályozás
a játékelméletet.
A svájci központú Nestlé felvásárlási ajánlatot
tett a francia Perrier részvényei 100 %-ára 1992-ben (lásd Motta,
2008, 5.7.2. alfejezet). A Perrier elsősorban palackozott ásványvíz
előállításával és forgalmazásával foglalkozott. A Nestlé számos
élelmiszeripari ágban rendelkezik érdekeltséggel, míg a Perrier csupán
az ásványvízpiacon számított jelentős erőnek. A Nestlének volt már egy
leányvállalata a francia ásványvízpiacon. A Nestlé előszerződést
kötött a BNS nevű vállalattal, amely a harmadik nagy
ásványvíz-előállító volt Franciaországban, hogy a fúzió sikere esetén
eladja neki a Volvic márkájú ásványvíz üzletágát. Engedélyezték a
fúziót, de azzal a kikötéssel, hogy
|
|
a Nestlének el kellett adnia bizonyos
ásványvízmárkákat úgy, hogy egy elég nagy harmadik vállalat jöhessen
létre a piacon, amelynek legalább 20 százalékos részesedése lenne.
Kölcsönös adatközlési tilalmat is bevezettek. A döntésben fontos
szerepe volt annak, hogy a Nestlé akcióját olyannak ítélték, ami
lényegesen növelné az oligopolista hallgatólagos együttműködés
esélyeit. Egyrészt az előszerződés helyreállította volna a megmaradó
két vállalat szimmetriáját, másrészt a francia ásványvízpiac stabil és
inkább növekvő, mint visszaeső jellegű. A piac jól átlátható,
nincsenek hosszú termelési ciklusok. Vagyis a fenti ismérvek közül
mindegyik tekintetében az összejátszást kedvezően érintő tényezőket
találtak. Az Európai Bizottság ellenjavaslata három módon igyekezett
gátolni a hallgatólagos összejátszást. Az új vállalat létrehozásával
növelte a szereplők számát, egy nem szimmetrikus – ám elég jelentős –
versenytársat hozott létre, és az információcsere explicit tiltásával
igyekezett korlátozni a piac átláthatóságát.
Az eset fontos precedenssé vált az európai
versenyjogban, és azóta más döntésekben is alkalmazták ezt a
játékelméleten alapuló érvelést. Ha hiszünk abban, és sokan hisznek
benne, hogy a versenyjog sokat tehet a társadalmi-gazdasági
hatékonyság előmozdításában, akkor azt gondolhatjuk, hogy íme, a
játékelmélet termelőerővé vált.
Monetáris politika
Egy másik terület, ahol mai gazdasági intézményeink a játékelmélet
hatására formálódtak, a monetáris politikai intézmények, a
jegybanktörvények esete. A közgazdaságtan egyik alapvető és
nyilvánvaló állítása az, hogy az árakat a kereslet és kínálat
szabályozza. Ez igaz a pénz árára is. A pénz más termékekhez
viszonyított ára növekedési ütemének -1-szerese az infláció. (Furcsán
hangzik, de bárki belegondolhat, hogy így van.) A nemzeti pénzek
kínálatát manapság nemzeti jegybankok szabályozzák, tehát ha azt
látjuk, hogy a pénz ára más termékekhez viszonyítva állandóan csökken
(infláció van), akkor okunk van gyanakodni arra, hogy ennek oka
részben a pénz kínálati mechanizmusában, a jegybankok működésében
keresendő. Különösen traumatikus tapasztalat volt a 70-es éveknek az
egész világ jelentős inflációja, ekkor az infláció a világ sok
országában az addigiaknál lényegesen gyorsabb volt. (A háborúkat
követő nagy inflációk (a hiperinflációk) persze kivételek, de azok
speciális helyzetek voltak.)
A pénz azonban „tartós jószág”, jelenlegi ára nem
magyarázható csupán a jelenlegi kínálattal. Más tartós javak, például
a lakások árát is befolyásolja, hogy mit várunk a holnapi lakásárak
alakulásától. Ugyanis a kereslet akkor is nő, ha az emberek
lakásár-növekedésre számítanak, és csökken, ha lakásárcsökkenésre
számítanak. Azaz a mai áron már meglátszik a holnapi, és, indukcióval
belátható, holnaputáni és azutáni kínálatra vonatkozó piaci várakozás
is. Jogos tehát az a gondolat, hogy a központi bankok döntési szabálya
(játékelméleti kifejezéssel: stratégiája) az, ami a kínálati oldalon
fontos.
A 70-es évek végétől sok országban kísérleteztek az
infláció letörésével, és a siker csak több évtized és nem kevés
áldozat után valósult meg. Amikor mélyebben kezdtek el gondolkozni a
problémáról, alapvetően játékelméleti megfontolásokat alkalmaztak.
Tegyük fel, hogy a béreket társadalmi partnerek
határozzák meg a bértárgyalásokon, mondjuk egy évre előre. Ehhez
természetesen valamilyen elképzelést kell kialakítaniuk az általános
gazdasági helyzetről ebben az időszakban. Az egyik legfontosabb
előrejelzendő változó az infláció, hiszen ugyanaz a nominális bér
egészen mást jelent 0, mint 15%-os infláció mellett. A jegybank
érdeke, hogy megnyugtassa a társadalmi partnereket, és kijelenti, hogy
a pénzmennyiséget (és az inflációt) nem növeli. Ugyanis nagy
nominálbérek és alacsony infláció együttesen túlságosan megnövelné a
reálbéreket, ami munkanélküliség-növekedéshez,
versenyképesség-csökkenéshez stb. vezethet. Hihetnek-e a nemzeti
banknak a társadalmi partnerek, s ennek megfelelően mérsékelhetik-e a
bérnövekedést?
Ha a túl nagy reálbérek károkat okoznak a
reálgazdaságban, akkor vélhetően a vártnál alacsonyabb reálbérek
viszont hasznokat: kisebb munkanélküliség, nagyobb versenyképesség. Ha
a jegybank törődik a gazdaság állapotával, akkor lehet, hogy egy
kicsit nagyobb inflációt igyekszik generálni, és ezáltal a keresletet
növelve javítani a gazdasági teljesítményt. Ha a szakszervezetek
gyanakodni kezdenek erre, akkor több bért fognak követelni. Viszont
ekkor a jegybank azzal a problémával szembesül, hogy ha betartja
ígéretét, akkor nagyobb lesz a munkanélküliség. Ezért aztán a jegybank
nem tehet mást, beváltja a szakszervezetek félelmeit, és nem tartja be
ígéretét, hanem mégis egy kicsit magasabb inflációt produkál.
A történet természetesen túl leegyszerűsített, és
nincsenek minden országban (formálisan) társadalmi partnerek sem.
Mégis a közgazdászok egy jelentős része egyetért a két következő
állításban, amelyek lényegesek ebben a történetben: 1. A gazdaság
ideális aktivitása nagyobb, mint amelyet normális körülmények között
megvalósít. 2. A monetáris politika néha, ha nem teljesen előrelátható
módon cselekszik, képes közelebb hozni a valóságot az ideálishoz. Az
első állítás szinte triviális: nem élünk az elképzelhető világok
legjobbikában. A másodikkal kapcsolatban felmerülnek kétségek, de
ezeket most tegyük félre, és vonjuk le a két állítás paradox
következményét: a monetáris politika javítási potenciálja „inflációs
torzításhoz” vezet, azaz az ideálisnál magasabb inflációhoz, anélkül,
hogy átmeneti sikereknél többet érhetne el a munkanélküliség elleni
harcban.
A helyzet mint játék hasonlít a fogolydilemmához,
néhány lényeges különbséggel. A helyzet itt aszimmetrikus a játékosok
(monetáris politikus – társadalmi partnerek) vonatkozásában. A
végeredmény azonban még furcsább, hiszen a fogolydilemmában a
játékosok érdekei csak részben közösek. Itt azonban abból indultunk
ki, hogy a monetáris politikus nem önérdekből, hanem a társadalom
érdekeinek megfelelően cselekszik!
Lehetne jobb kimenetele a dolgoknak? Igen, kisebb
infláció és ugyanakkora munkanélküliség. (Komplikáltabb
modellekben nem ennyire vigasztalan helyzet, de kvalitatíve
hasonló.) Kézenfekvő, hogy itt is hallgatólagos kooperációt keressünk.
Többen vizsgálták azt, hogy van-e lehetőség hallgatólagos kooperációra
a gazdasági szereplők (társadalmi partnerek) és a központi bank
között. Ez nyilván ismét azt igényelné, hogy az ideális állapottól
való eltérést büntetni lehessen. Belátható a kooperáció lehetősége
ebben a modellben is, úgy, hogy a gazdasági szereplők büntetik az
inflatorikusan viselkedő jegybankot. Azonban itt már alkalmazott
játékelméletről van szó. Amikor egy elméletet alkalmazunk, nem elég
logikailag-analitikusan vizsgálni annak tulajdonságait, meg kell
fontolni azt is, hogy az adott modell mennyire lehet jó közelítése
valóságos helyzeteknek. Az ismételt játék mint a monetáris politikai
játék3 (ez a bevett elnevezés!) modellje
több okból sem tűnik jónak. Ugyan a jegybank is potenciálisan örök
életű, mint egy vállalat, de a jegybankelnök nem tulajdonosa a
vállalatnak, így nem tudja azt eladni sem. Kétséges, hogy a mandátuma
lejárta utáni sikerek igazán számítanak-e neki. Másfelől itt nyilván a
jegybankot kell a büntetés fenyegetésével kooperációra bírni. Mivel a
szakszervezeti vezetők sem tulajdonosai a szakszervezetnek, ezért
nehezen hihető, hogy részükről a büntetéssel való fenyegetés (magasabb
bérkövetelések a jövőben) nagyon hihető lenne.
Ennek két következménye volt. Egyrészt a hit,
amelyet bizonyos empirikus kutatások is alátámasztani látszottak, hogy
az inflációs torzítás létezik, és nem oldódik meg magától. Másrészt a
probléma megoldásához a játékelmélet egy másik ágához
fordultak, az implementáció-elmélethez. Hiszen itt a helyzet a
következő: adva van egy társadalmi szituáció és egy kívánt „eredmény”.
Tudjuk-e úgy formálni a játékosok döntési lehetőségeit, preferenciáit,
hogy az így definiált játék egyensúlya a kívánt kimenetel legyen?
Több megoldási javaslat létezik, amely az alacsony
inflációs állapotot hivatott implementálni. A tényleges monetáris
politikai döntési probléma természetesen sokkal bonyolultabb, mint
amit itt le tudtunk írni, és a megoldási javaslatoknak az itt nem
részletezett aspektusokat is figyelembe kell venniük. Néhány intuitív
észrevétel – részletes elemzés nélkül – azért így is tehető.4
A probléma lényege az, hogy a jegybank – amely a
demokratikusan megválasztott kormányt és így a társadalom érdekeit
képviseli –, nem képes elkötelezni magát amellett, hogy tisztán
jóindulatból ne „lepje meg” a gazdasági szereplőket egy, a vártnál egy
kicsivel nagyobb inflációval, egy bizonyos pontig. (Az egyensúly ott
lesz, ahol ez a bizonyos pont van: ott már nem kell félni a
meglepetésektől.) A megoldás felé vezető egyik lépés az lehet, hogy a
jegybank legyen független a kormánytól, és így közvetve a társadalmi
érdekek nyomásától is. Egy amerikai közgazdász egyszer a helyzetet a
saját példáján úgy illusztrálta, hogy ő azért fizet magánedzőt, mert
nélküle gyakran elengedné magát, nem kívánna pillanatnyi
kellemetlenségeket elviselni, és hosszú távon optimálisnál kevesebb
testgyakorlást folytatna. A magánedző fontos tulajdonsága, hogy nem
tökéletes az empátiája, és ilyenkor is erőfeszítésre serkenti.
Persze a jegybankárok esetében a függetlenség nem
igazán egyértelmű és világos. Például az USA jegybanktörvényében máig
szerepel az, hogy a FED feladata a teljes foglalkoztatás biztosítása,
holott a fentiek alapján az lenne jó, ha a központi bankot nem nagyon
érdekelné a munkanélküliség. A törvények értelmezése azonban sohasem
egyértelmű. Ilyen helyzetben jól jön az a szellemes megoldás, hogy
nevezzünk ki olyan jegybankárt, akinek a személyes ízlése köztudottan
konzervatív (ami az USA politikai nyelvére lefordítva többek között
azt jelenti, hogy az árstabilitást sokkal fontosabbnak tartja, mint az
alacsony munkanélküliséget.) Alan Greenspan, a közelmúlt leghíresebb
jegybankelnöke ilyen ember volt: a Wall Streetről jött, és közismerten
republikánus volt. Eredetileg republikánus elnök nevezte ki a FED
élére. Igazán nagy haszna azonban Greenspan jegybankelnökségének Bill
Clinton, egy demokrata elnök számára volt, aki mandátumának lejárta
után újra kinevezte Greenspant. Clintont mint demokrata elnököt már
csak választói bázisa miatt is jobban kellett volna hogy
foglalkoztassa a munkanélküliség, paradox módon tehát számára sokkal
fontosabb volt egy konzervatív jegybankelnököt kinevezni, mint egy
republikánus elnöknek.
A jegybanki függetlenség mindig viszonylagos,
lehetetlen teljesen kivenni a kormány kezéből minden beavatkozási
lehetőséget a monetáris politikába – nem is lenne ésszerű –,
legfeljebb megnehezíteni lehet azt. Konzervatív és egyben hozzáértő
jegybankelnököt nem mindig lehet találni (különösen kisebb
országokban). Úgyhogy sok ország formálisabb és stabilabb megoldást
keresett, és igyekezett egy új monetáris politikai struktúrát
meghonosítani, amelyet inflációs célkitűzések rendszerének neveznek.
Ebben a rendszerben törvény szabja meg azt, hogy a központi bank célja
az árstabilitás, sőt bizonyos fajtáiban a jegybankelnök jóléte és
sorsa (fizetése, illetve az állásának megtartása) formálisan is az
inflációs célok elérésétől függ. Itt ismét egy furcsasággal állunk
szemben: jóllehet a törvényhozók elismerik, hogy a központi bank –
bizonyos mértékben – képes befolyásolni a reálszférát
(munkanélküliség, versenyképesség, növekedés stb.), igyekeznek arra
késztetni, hogy ezeket a potenciálisan fontos célokat ne vegye
figyelembe. Törődjön csak azzal, amivel nem lesz „hihetőségi”
problémája, azaz az árakkal.
Annak a felismerése, hogy a gazdasági szereplők
számára nemcsak a jegybank tettei, hanem egész stratégiája (tetteinek
indítékai is) fontos, még egy fontos játékelméletből kölcsönzött
tanulsággal szolgált: nem a cseles és titkolózó monetáris politika a
jó, hanem a transzparens, amely intézkedéseit, érdekeit, sőt még
cselekedeteinek indokait is világossá teszi. 30-40 éve a monetáris
politika inkább olyan kártyajáték volt, ahol a monetáris politikus
igyekezett titokban tartani a lapjait, időről időre igyekezett
becsapni a gazdasági szereplőket, „meglepő” intézkedéseket hozni a
közjó érdekében. Mint a hallgatólagos együttműködésnél láttuk, ez
gyakran nem hatásos, sokszor a teljes átláthatóság hozza meg a kívánt
döntéseket másoktól.
A játékelméleti megfontolások számos ponton
ellentmondanak annak, amit – mondjuk – ötven évvel ezelőtt gondoltak a
helyes monetáris politikáról. Akkor sokkal inkább úgy gondolták, hogy
egy állami szerv legyen alárendelve a kormánynak, amely így egységes
gazdaságpolitikát tud végrehajtani, irányítsák olyanok, akik magukévá
teszik a társadalom érdekeit, és hatékony működéséhez ugyanolyan
üzleti titoktartás szükséges, mint a vállalatok tevékenységéhez.
Mindezeknek ma – legalábbis részlegesen – a tagadásában hisz a
közgazdászok többsége, és ez a hit megjelenik törvényekben és a
központi bankok programjaiban is.
Következtetések
Két példánk közös tanulsága az, hogy a játékelméletben feltárt
kvalitatív összefüggések befolyásolták gazdasági intézményeinket, a
jelenlegi konszenzus szerint javítva a gazdaságok hatékonyságát és
csökkentve az inflációt. Ám néhány figyelmeztető szó itt sem árt.
Először is lehetnek kétségeink az oksági
összefüggést illetően. A versenyszabályozás és az újabb
jegybanktörvények mögötti gondolatokról valószínűleg kiderülhet, hogy
voltak előzményeik, és gyakran józan ésszel is belátható érvelésen
alapulnak. Lehet tehát, hogy a játékelmélet szerepe csak látszat. Tény
azonban az, hogy a leírt intézményi változtatásokat időben megelőzték
olyan játékelméletinek nevezett kutatások, amelyekben a szerzők olyan
gondolatokat fogalmaztak meg, amelyeket felfedezhetünk az új
intézményes megoldásokban. Ha ezeket triviálisnak találjuk, akkor
könnyen egy másik kognitív hibát követünk el, amelyet a pszichológusok
manapság sokat tanulmányoznak (hindsight bias: „én tudtam előre”).
Utólag minden egyszerűnek tűnik, és nem tudjuk beleélni magunkat azok
helyébe, akik a múltban szembesültek a problémákkal, lehet, hogy
számukra ezek a trivialitások valóban felfedezések voltak.
A játékelmélet sikere mint minden absztrakt elmélet
alkalmazása a valóságra, függ magától az alkalmazó „empirikus”
diszciplínától. A fenti példáink mögötti közgazdasági elmélet és tudás
nem vitathatatlanul helytálló, számos vonatkozásukat sokan ma is
vitatják. Sőt, szükségszerű, hogy előbb vagy utóbb jobb elméletekkel
helyettesítsük őket. Ez azonban soha nem fogja megváltoztatni azt a
tényt, amit szerintem ma kevesen vitatnak, hogy a játékelméletből a
közgazdaságtan sokat tanult, és, amint bizonyítani igyekeztem, könnyen
lehet, hogy az életünket is megváltoztatta.
Kulcsszavak: ismételt játékok, hihető elkötelezettség, monetáris
politika, versenypolitika
IRODALOM
Cukierman, Alex (1992): Central Bank
Strategy, Credibility, and Independence: Theory and Evidence. The MIT
Press
Fudenberg, Drew − Tirole, Jean (1991):
Game Theory. The MIT Press
Motta, Massimo (2008): Versenypolitika:
elmélet és gyakorlat. Gazdasági Versenyhivatal, Budapest
Tirole, Jean (1988): The Theory of
Industrial Organization. The MIT Press
Walsh, Carl E. (2003): Monetary Theory and
Policy. The MIT Press
LÁBJEGYZETEK
1 Az ismételt játékok
elméletéről lásd Fudenberg – Tirole, 1991, 5. fejezet.
<
2 Majdnem, hiszen az ár
egy kicsit csökkent.
<
3 A monetáris politikai
játékokról a legátfogóbb könyv: Cukierman, 1992.
<
4 A probléma formálisabb
és átfogó elemzése megtalálható Walsh, 2003, 8. fejezetében.
<
|
|