intézménynek), és mintha a nyugdíjasok nagy része
már nem is végezne munkát, vagy nem akarna munkát végezni. De
egyébként is – ellentétben a nyugati országok nyugdíjasainak
többségével – nálunk nagyrészt éppen az idős szülőkre és nagyszülőkre
hárul nemcsak az unokák gondozása, nevelése, hanem sokszor még
gyermekeik anyagi támogatása is.
Mit gondoljunk azokról a politikusokról, akik
egyfelől a társadalmi igazságosságról és igazságos közteherviselésről
szónokolnak, másfelől pedig az egykulcsos adórendszerre való áttérést
sürgetik – nem tudván, vagy csak cinikusan elhallgatva annak kiáltóan
antiszociális, a gazdagok javára és a szegények kárára érvényesülő
jellegét?
Kétségkívül indokolt kritika éri (miként oly
gyakran napjainkban) azt a felfogást és magatartást, amely csak az
államtól várja el a „paternalista” gondoskodást, valamennyi
sikertelennek és hátrányos helyzetűnek a megsegítését. De nem kevésbé
indokolt bírálni azt az újabban divatos ultraliberális nézetet, amely
az öngondoskodást mindenkire kiterjesztett, általánosító
követelménynek tekinti, vagyis nem számol a társadalom arra még vagy
már nem képes és saját hibájukon kívül képtelen tagjai megsegítésének
szükségességével, illetve általában az esélyegyenlőtlenségek tényével.
Fölöttébb meglepő, ha egyes, elméletileg képzettnek
hitt közgazdászok azt az egyébként evidenciát megfogalmazó keynesi
megállapítást is figyelmen kívül hagyják, hogy ti. a megtakarítási
hajlam nem egyszerűen a kamatláb nagyságától, hanem elsősorban a
jövedelmek színvonalától és változásától függ, a beruházási hajlam
pedig alapvetően a profitráta jövőbeli várható alakulásától. (Lásd „a
tőke határhatékonyságának” keynesi koncepcióját, amely persze csak
elvétve fordul elő a tananyagokban, ahol egyébként sem illendő
„profitról” beszélni.) Vagyis, csak csekély hatású lehet a beruházási
kedvnek kamatráta-csökkentéssel vagy akárcsak adómérsékléssel való
ösztönzése akkor, ha a jövőbeli profitkilátások a piac beszűkülése
miatt rosszak.
Megjegyzendő, hogy még a nemzetgazdasági válság
enyhítésére vonatkozó olyan, egyébként más szempontból indokolható
javaslatok is egyoldalúságra vallanak, amelyek a vállalatokat
általában a bérköltségek és a bérekre rakodó terhek, adók és járadékok
csökkentésével kívánják megsegíteni. Voltaképpen azt a mikroökonómiai,
illetve vállalatgazdaságtani szemléletet tükrözik, amelynek
alkalmazása egy-egy vállalat, vagyis a vállalati egyedek részéről még
ésszerű is, de makroökonómiailag, sőt a vállalatok összessége
szempontjából már megkérdőjelezhető. A bérköltségeknek és bérekre
rakodó közterheknek az a csökkenése ugyanis, amely az egyes vállalat
számára kétségkívül kedvező, a vállalatok összessége számára nagyon is
kedvezőtlen lehet. Amennyiben a bérek nemzetgazdasági szinten
(legalábbis a hazai piacra termelő és szolgáltató vállalatok esetében)
a legfőbb vásárlóerőt jelentik, vagyis csökkenésük rontja az
értékesítési lehetőségeket, és amennyiben a vállalati közterhek
enyhítése korlátozza az állam infrastruktúra-fejlesztő, közoktatási,
közegészségügyi, közbiztonsági és egyéb kiadásait, ezáltal közvetve
növelve a vállalatok kapcsolatos költségeit.
A válságvitákban résztvevő közgazdászok és
gazdaságpolitikai tanácsadók némelyike úgy beszél a gazdasági
egyensúly helyreállításának, a költségvetési deficit csökkentésének,
illetve növelése elkerülésének, a monetáris egyensúly biztosításának,
a nemzeti valuta védelmének, a munkahelyek megőrzésének, a
feketegazdaság visszaszorításának, a lakosság adózási fegyelme
javításának stb. (kétségtelen) szükségességéről, vagy éppen a
társadalom nagyobb áldozatvállalásának (nem kevésbé kétségtelen)
elkerülhetetlenségéről, mintha a nemzetgazdaság valamiféle homogén
egység lenne. Mintha társadalmunkban nem alakultak volna ki az elmúlt
két évtizedben elképesztően gyorsan és minden szempontból
indokolhatatlanul hatalmas jövedelmi különbségek. Így azután kevéssé
esik szó (legfeljebb üres jelszavak formájában) arról, hogy a
költségvetési kiadások mely tételeit indokolt, és melyeket nem
szabadna csökkenteni, a nemzetgazdaság mely ágazatait és mely
munkahelyeket érdemes megőrizni, a társadalom mely rétegeinek terhét
indokolt növelni, jövedelmét és fogyasztását (progresszív, nem pedig
egykulcsos) adózással csökkenteni.
Még kevésbé esik szó a válságvitákon arról a
luxusfogyasztásra és felelőtlen hitelfelvételekre ösztönző
demonstrációs hatásról, amelynek következményeire egyébként már régóta
felhívta a figyelmet a latin-amerikai közgazdaságtan, és amely már a
rendszerváltás előtt egyik fő oka volt hazánk eladósodásának és a
gazdaság növekvő egyensúlytalanságának. De nemigen hallani olyan
gazdaságpolitikai, főként adózási (vagyis nem adminisztratív)
intézkedések tervéről sem, amelyek a pazarló luxusfogyasztás
megfékezését, és az arra, illetve általában a hivalkodási hajlamra
ösztönző üzleti reklámok visszaszorítását céloznák. (Félő, hogy az
általános ingatlanadó vagy vagyonadó bevezetése is inkább a
középrétegek terhét növeli majd, nem pedig a hivalkodóan költekező
dúsgazdagok arányos közteherviselését eredményezi – nem is szólva a
jövedelmek elköltésének módjára és a vagyonok külföldre mentésére
gyakorolt hatásáról.)
Néha az is meglepő, bár feltehetően ugyancsak a
vonatkozó elméletnek és logikájának hiányos ismeretével magyarázható,
amikor a neoliberális monetarista megközelítést alkalmazók, a gazdaság
monetáris egyensúlyára koncentrálók kizárólag a pénzkínálat vagy a
költségvetési kiadások csökkentésével vélik az egyensúly
helyreállítását elérni, vagy amikor a kamatpolitikát tekintik
csodaszernek még akár a nemzeti valuta megvédése céljából is. A modern
monetarista elmélet ugyanis nem mellőzi, nem becsüli le a
reálfolyamatok szerepét, és így a pénz iránti kereslet felzárkózásában
a gazdasági növekedés fontosságát sem a monetáris egyensúly
szempontjából.
Megjegyzendő: a restriktív gazdaságpolitika,
amelyet a neoliberális monetarista koncepció égisze alatt alkalmaztak
az USA-ban, majd más fejlett országokban az 1970-es évtizedek második
felétől kezdve, valójában sohasem felelt meg a monetarista iskola
elveinek és logikájának. Hiszen a „kemény költségvetési korlát” csak a
gazdaság polgári szektora és a munkavállalói réteg bérezése irányában
érvényesült, de korántsem a hadiipar, a nagy bankok és a munkaadói
jövedelmek irányában. Ráadásul nem korlátozta (sőt, inkább
serkentette) a kereskedelmi bankok felelőtlen hitelezési politikáját,
a fedezet nélküli hitelteremtésnek és a fogyasztókat kölcsönök,
áruhitelek felelőtlen felvételére ösztönző propaganda gyakorlatát,
ezáltal egyenesen előkészítve a jelenlegi globális válsághoz vezető
jelzáloghiteli, pénzpiaci és fizetési zavarok, krachok kialakulását.
Az előbbiekben szórványosan említett
leegyszerűsítések persze kevésbé tűnhetnek meglepőnek, ha figyelembe
vesszük nemcsak a politikai megosztottság hatását, hanem a hazai
oktatásban is a főként amerikai standard tankönyvekből áradó,
implicite ideologikus, sőt, nagymértékben apologetikus szemléletmódnak
és tételeknek a meghonosodását és terjedését. (Szentes, 2008)
Az egyetemi, főként amerikai standard tankönyvekből
átvett tananyagokban, így az alapozó közgazdaságtani és
gazdálkodástudományi tárgyak oktatásában a kellemetlen tényeket és az
azokról szóló bíráló nézeteket elhallgató, félrevezető és explicite
vagy implicite apologetikus megállapítások ma már meglehetősen
„természetesnek” és megszokottnak tűnnek. Olyannyira, hogy már szinte
az válik gyanússá, és minősülhet jobbik esetben csak „szakszerűséget”
és a modern matematikai modellekben megnyilvánuló „egzaktságot”
lebecsülő maradi szemléletűnek, rosszabbik esetben netán valamilyen
ultrabaloldali vagy nacionalista ideológia hívének, aki azokat
megkérdőjelezi és bírálja. A mai standard tankönyvek történelmietlen
és a valóságtól elvonatkoztató szemlélete, elméleti tételeiknek és
matematikai modelljeiknek gyakran még logikai gyakorlatként is
kétséges értéke és használhatósága már fel sem tűnik, még a
legfelkészültebb oktatóknak sem. Ennek bizonyára az az oka, hogy amíg
annak idején a marxista-leninista ideológia meglehetősen primitív és a
„szocializmus” valóságával összevetve nyilvánvalóan apologetikus volt,
addig ezúttal egy igen szofisztikus, kifinomult és a
matematikai egzaktság látszatát keltő ideológia húzódik meg a szóban
forgó tankönyv-irodalomban. A „nemzetközi színvonalhoz való
igazodásra” hivatkozás mellett a kritikai szemlélet ellenében gyakori
érvként hangzik el az, hogy „az megzavarná a hallgatókat a tudás
megszerzésében”.
A globális válság valódi természete és okai
A válságviták menetében és nemcsak a közvélemény, hanem a szakma
szemében is – a parciális válságjelenségekre és hatásokra koncentrálás
nyomán – többnyire elsikkad, elhomályosul az a tény, hogy a
világgazdaság globális válsága miként függ össze a nemzetközi
fejlődés-szakadékkal,9 az egyenlőtlen
partnerek közötti, nem szimmetrikus (a nemzetközi áruforgalom és
tőkeáramlások, munkamegosztási és adós–hitelezői viszonyok stb. révén
kialakult) interdependenciák elmélyülésével, vagyis a világgazdaság
strukturális egyenlőtlenségével és egyensúlytalanságával. Még inkább
figyelmen kívül marad az, hogy ma valójában nemcsak a világgazdaság,
hanem az egész emberi társadalom és annak mai (nagymértékben
eltorzult) kultúrája, életvitele, szemléletmódja, magatartása és
erkölcse van válságban. Következésképpen figyelmen kívül marad az is,
hogy a megismétlődő ilyen-olyan parciális válságoknak és azok
globalizálódásának ma már mindinkább ez a széles és átfogó értelemben
vett globális válság adja a talaját, általános hátterét.
Ezt a válságot a tőke (önmagában véve természetes)
logikája és igényei szerint működő piacgazdaságnak és a piac saját
kompetenciáján, természetes funkcióin túlmenő kiterjedésének
társadalmi hatásai idézik elő. A piac működésének, törvényeinek,
követelményeinek és hatásainak ez a túlterjeszkedése nemcsak azt
jelenti, hogy a gazdasági tevékenységnek nem a valós emberi
szükségletek kielégítése, hanem a profitszerzés a célja, hanem azt is,
hogy minden (a kultúra, a sport, a tudomány, sőt az erkölcs és maga az
emberi test is) a piac törvényeinek rendelődik alá.
A munkaerő áruvá válása a tőkés piacgazdaság
természetes jelensége és kritériuma. A kommodifikáció, vagyis az áruvá
tétel azonban ma már olyan messzire terjed, hogy nemcsak sok, testét
(a megélhetésért vagy a meggazdagodásért) áruba bocsátó szerencsétlen
sorsú nő prostituálódik, hanem bizonyos értelemben prostituáltakká
válnak egyre többen a tisztességes és társadalmilag nagyra becsült
foglalkozásúak körében is. Miként a reklámokat terjesztő és alantas
ízléseket kiszolgáló színész, az olcsó szórakoztatásra szakosodó,
egyébként tehetséges zeneművész, a más klubok és országok felé
kiajánlott sportoló, sőt a minél több tandíjfizető diák, illetve
egyetemi hallgató megszerzése és megtartása érdekében a tanulmányi
követelményeket csökkentő oktató, a gyógyszergyárak és kereskedelmi
cégek juttatásait leső patikus, a saját tudományos kutatását jól
fizetett szakértői szerepért vagy igazgatósági, felügyelő bizottsági
stb. tagságért feláldozó tudós is. Megengedhetetlen túlzás lenne
persze általánosítani, hiszen a többség talán még ellenáll a
kísértésnek. De már önmagában véve is riasztó tünet, ha a pénzért
megvásárolható magatartás – még ha akár csak szórványosan is – olyan
foglalkozásoknál jelenik meg, amelyeknél a szakmai önérzet és erkölcsi
tartás volt hagyományosan a jellemző.
Ma már mindennek megvan a piaca, és így az ára is,
miközben eltűnik a valódi érték. Kialakul az emberi testrészek piaca
is, és a transzplantációs technika fejlődésével azok kereskedelme.
Egyre több embernek a nyerészkedés, a bármilyen áron és módon, mások
és a közösség kárára megszerezhető vagyon és annak növelése válik
legfőbb életcéljává.
László Ervin (2008) a terjeszkedő fejlődés
fogalmával írja le a piac túlburjánzó jelenségét, és az abból fakadó
emberi, illetve vállalati magatartást. A terjeszkedő fejlődés céljait
röviden a „legyőzés, leigázás, fogyasztás” céljában határozza meg, és
ez utóbbit szolgáló eszközök, módszerek között kiemeli „az emberek
igényeit fokozó, mesterségesen felkeltő és a fogyasztási szokásokat
megváltoztató módszereknek”, a propagandának és a reklámnak a
technikáit, illetve „a termékek gyártói és a szolgáltatásokat kínálók
akaratának a vásárlókra és az ügyfelekre való ráerőltetését”. (László,
2008, 68–69.)
Az emberi közösségben – noha annak születésekor a
primitív törzsi társadalmakon belül még természetes volt a
szolidaritás és együttműködés, igaz, a Természet mostoha körülményei
és a technika fejletlensége által kikényszerítve – ma a verseny, sőt,
a bellum omnia contra omnes vált általános követelménnyé, és a
„versenyképesség” javítása vagy megőrzése címén indokoltan lehet
megtagadni a szociális szempontok érvényesítését, és drasztikusan
lefaragni a szociális kiadásokat.
Mindez persze összefügg annak a globalizációs
folyamatnak a kiszélesedésével és felgyorsulásával, amelynek – bár nem
szükségszerű – továbbra is a profitszerzés célja, és a hatalomvágy
által megszabott követelményeket, vagyis egy zéró összegű játék
szabályait általánosítja. Hiszen az az ország, ha még lenne is ilyen,
amelyik nem óhajt igazodni a fennálló világrend szóban forgó
törvényeihez, eleve lemarad abban a versenyben és „fejlődési”
folyamatban, amelynek iránya, tartalma és értékrendje nagyon is
megkérdőjelezhető.
A profitszerzésre, meggazdagodásra irányuló hajsza
és a hatalomvágy olyan tevékenységek fenntartását, sőt kiterjesztését
sugallja, amelyek mindinkább veszélyeztetik a Föld ökológiai
egyensúlyát. A fejlődés fenntarthatóságának követelménye – még ha
csak, és tévesen leegyszerűsítve pusztán ökológiai értelemben fogjuk
is fel azt – maga is világméretű társadalmi összefogást, szolidaritást
és együttműködést, valamint a gazdasági folyamatok szabályozását
tételezi fel.
A továbbra is folyó, s újabb lendületet kapó
fegyverkezés és militarizálódás, amely mindinkább csak az üzleti
érdekek által gerjesztett vagy fokozott konfliktusokból busás hasznot
szerző fegyvergyártók és fegyverzetkereskedők érdekeihez igazodik,
mindinkább az emberi társadalom egészét veszélyezteti, valamennyi
tagjának biztonságát ássa alá. A globalizálódó terrorizmus valódi
táptalaja a társadalmi és nemzetközi egyenlőtlenségek elmélyülése,
és egyes népek, népcsoportok vagy társadalmi rétegek reménytelen
helyzetbe sodródása. Ezért nem lehet eredményes ellenszere a katonai
erőszak. Erőszak ugyanis csak újabb erőszakot szül.
De lehet-e csodálkozni az erőszak kultuszának
terjedésén, ha azt nap mint nap népszerűsíti a média, ha az árad a
televízió csatornáin át, az interneten, a filmek zöméből stb.?! Ma már
szinte csak az okoz még meglepetést (de már az is egyre kevésbé) a
közvéleményben, ha az erőszak az iskolákra, sőt az óvodákra és
bölcsődékre is kiterjed. A családon belüli erőszak már szinte
közhelyszámba megy.
Csodálkozhatunk-e a mások megértésének és a
toleranciának hiányán, amikor az erőszakos, önző individualizmus, a
mindenáron sikerre törekvő, másokon átgázoló egyén magatartása válik
követendő példává a filmek, tévéműsorok, képes lapok és bulvárújságok
világában?!
És csodálkozhatunk-e az erkölcsi lealacsonyodás, a
szellemi és kulturális degradálódás, a nyelvi és viselkedési
eldurvulás tömegessé váló jelenségein, ha a televízió képernyőjén és a
színes újságokban az ízléstelen pornográfia, az „altesti” humor, a
„celebek” magánélete és hálószobatitkainak kiteregetése, kulturálatlan
viselkedése, vagy éppen emésztési zavarainak megnyilvánulása kap
előkelő helyet? Ha a kulturális értékrend helyett a „nézettségi index”
határozza meg a műsorpolitikát? Ha a tájékoztatás, művelődés és
színvonalas szórakoztatás rovására ostoba reklámok veszik el a
műsoridő egy részét és a néző, illetve hallgató kedvét; ha jobb sorsra
érdemes színészek és más művészek adják el magukat reklámszerepekért,
és ha művészi produkciók helyett a „villában” vagy a dzsungelben
együttélésre késztetett személyek intim ügyeivel vagy (jobbik esetben)
„vacsoracsatákkal” hülyítik a nézőt? Vagy ha a női szépség és a
természetes erotika az üzleti reklámok mindennapi eszközévé lesz, míg
a testi és lelki aberráció válik a médiában népszerűvé, sőt
hivalkodóvá, és ha már a színpadi előadásokon és a közszolgálati
televízió és rádió műsoraiban is szinte általánossá kezd válni a
„nyomdafestéket nem tűrő” szavak használata stb.?!
Vagy csodálkozhatunk-e a mai válság kirobbanásában szerepet játszó
felelőtlen hitelfelvételeken; olyan hitelek tömeges felvételén,
amelyek visszafizethetősége bizonytalan alapokra, megfelelő fedezet
hiányára épült, amikor a bankok és kereskedelmi vállalatok
reklámhadjáratai ösztönöztek (és ösztönöznek) arra, és amikor az
„újgazdagok” hivalkodási hajlama nemcsak saját luxuskiadásaik
növelésére készteti őket, hanem a kevésbé gazdagokat is utánzásukra
ösztönzi? Minél több a szegény, a munkanélküli, a hajléktalan és más
hátrányos helyzetű, annál nagyobb luxust, fényűző villákat, lakásokat,
drága autókat, ékszereket, „wellness”-utazásokat stb. népszerűsítenek
a tévécsatornák, és annál inkább terjed még a szerény jövedelmű
családok körében is az ünnepek és ünneplések kapcsán az ésszerűtlen
ajándékdömping?!
Miért nem esik szó a szakmai vitákon vagy a
tankönyvekben arról, hogy számos család, vállalat és ország
eladósodása vagy az állam költségvetési deficitje miként függ össze a
már említett demonstrációs hatással, amely a leggazdagabbak
fogyasztási szokásainak és életmódjának, hivalkodási hajlamának
bemutatásával és népszerűsítésével másokat is utánzásra késztet?! Nem
lenne ideje végre komolyan venni a hivalkodási hajlamot, annak a
médiában való népszerűsítését és tömeghatását, vagyis korlátozására
tenni is valamit?
A valaha oly nagyon kívánt szólás- és gyülekezési szabadságnak éppúgy,
mint a munkás szolidaritásnak és a hazafiságnak az eszméje az azzal
visszaélők tevékenysége nyomán egyre inkább üres vagy éppen kétes
értékű jelszóvá degradálódik, amelyre hivatkozva meg lehet sérteni a
többség szabadságjogait, a dolgozók többségének érdekeit, illetve más
nemzetek vagy más nemzetiségű kisebbségek érzelmeit. A liberalizmus
eszméjét nagyrészt maguk a liberális pártpolitikusok járatják le.
Egyes szocialista, szociáldemokrata pártpolitikusok antiszociális
gazdaságpolitikai intézkedések „csomagjait” vezetik be, vagy
támogatják. A nemzeti érdekekre hivatkozó jobboldali pártok egyes
vezetői nacionalista demagógiával szélsőséges, idegengyűlöletet keltő
és államközi konfliktusokat okozó erők számára teremtenek táptalajt.
Keresztény pártok vezetői, egyházi és más vallási vezetők között
többen is csak szavakban hirdetnek békét, erkölcsöt, a más hitűek
iránti türelmet, megbékélést, sőt szeretetet, miközben a
gyűlölködőket, gyűlöletkeltőket támogatják, erkölcstelenséget
takargatnak, vagy hagynak szó nélkül, és (kimondva vagy kimondatlanul)
saját oldalról a „szent háborút” is jogosnak hiszik.
De ha csalódunk is a liberálisokban, főként pedig
az ultraliberális politikusokban, azért még nem kell csalódnunk a
liberalizmus eszméjében! Ha csalódunk is a szocialistákban, főként
pedig csalódtunk a magát „szocialista rendszernek” nevező
diktatúrában, azért még nem kell csalódnunk a szocializmus eszméjében!
Ha csalódunk a nacionalistákban, főként idegengyűlöletet szító
demagógiájukban, még semmi esetre sem kell csalódnunk a hazafiság
eszméjében. És ha csalódunk az egyházakban, azok papjaiban, főként
pedig a képmutató vallásosságban, azért még semmi esetre sem indokolt,
hogy csalódjunk Istenben (bármilyen néven nevezzük is, és bármilyen,
nevetségesen irreális emberi, sőt férfiúi alakzatban képzeljük is el a
csodálatos világegyetem megteremtőjét)!
Cselekvési lehetőségek és gyakorlati teendők
az időszakos és részleges gazdasági
világválságok esetében
A jelenlegi globális válság leküzdésére és újabb globális válságok
elkerülésére tartósnak ígérkező megoldást nemzetgazdasági keretek
között, sőt egy ország egész társadalmának (nemcsak gazdaságának)
viszonyai között eleve nem lehet találni, tekintettel a globális
interdependenciák és kölcsönhatások valóságára.
A gazdaságpolitikának viszont nagy a felelőssége a
válság kedvezőtlen társadalmi hatásainak, főként a lakosság szegényebb
rétegét és a munkanélkülivé válókat sújtó következményeinek és
politikai kockázatának a mérséklésében, nem utolsósorban a közterhek
és közös áldozatok – amennyire csak lehet – igazságos elosztását
illetően. Ez egyebek között olyan adópolitikát kívánna, amely – szöges
ellentétben a gyakorta javasolt egykulcsos adóztatással, sőt még a
jelenlegi, inkább csak adminisztratív többletmunkát okozó és csak a
viszonylag jobban keresőket terhelő különadó alkalmazásán is túlmenően
– még több és magasabb adókulccsal biztosíthatná az előbbiekéhez
képest is óriás jövedelmeket élvező gazdagok arányos
közteherviselését, növelné a költségvetési bevételeket és egyszersmind
korlátozóan hatna a hivalkodási hajlamra és az importigényes
luxuskiadásokra.
A terheket elosztó és „fájdalomcsillapító” tüneti
kezelésen túlmenően sokat lehet és kell is tenni a globális válság
remélt megszűnte után várható konjunkturális fellendüléssel nyíló új
lehetőségekre való felkészülésben, illetve a felkészítésben.
Mindezeken felül lehet és kell is tenni a széles
értelemben vett, vagyis nemcsak a gazdaságban, hanem a társadalom más
szféráiban is megmutatkozó, illetve gyökerező válság országon belüli
megnyilvánulásainak csökkentésére is, amivel még akár példát is
mutathatunk más országoknak.
A globális gazdasági válságot követő várható
fejlemények még inkább felértékelik a tudást, a kreativitást, a
konvertálható elméleti és módszertani ismereteket, a munkaerő fizikai
és szellemi minőségét, fegyelmezettségét, munkakultúráját,
nyelvtudását stb., és nem utolsósorban a szellemi tőke fejlesztésében
és az oktatás színvonalának javításában, valamint a hazai technológiai
szint emelésében meghatározó szerepet játszó tudományos kutatási és
fejlesztési kapacitásokat. Ezért minden korábbinál nagyobb figyelmet
és forrásokat kell biztosítani a közegészségügy, közoktatás, művelődés
és a tudományos kutatások fejlesztésére.
Ez azonban nemcsak nagyobb figyelmet és forrásokat
kíván, hanem céltudatos fejlesztéspolitikát, szerkezeti változásokat a
gazdaságban és főként szellemi és erkölcsi megújulást, valósághű
ismeretanyagokat, valódi kulturális értékek terjesztését, és persze
tehetséggondozást az egyenlőtlen esélyek csökkentése, kompenzálása
mellett.
A jelenlegi pénzügyi, illetve gazdasági válságon
minden bizonnyal hamarosan túljut a világ, és remélhetőleg előbb-utóbb
hazánk is. De vajon ez már megnyugtathat minket, ha az azt előidéző
alapvető okok, vagyis a növekvő társadalmi és nemzetközi
egyenlőtlenségek, valamint a természetet és más embereket, népeket
megkárosító, az együttélés és együttműködés szabályait sértő
magatartásformák megmaradnak?
Miért csak azért aggódnak sokan, különösen
ellenzéki politikusok külföldön és nálunk egyaránt, hogy a jelenlegi
válságkezelés okán milyen új államadósságok képződnek, és azok majd
mennyire terhelik a jövő generációit? Miért nem azért, illetve azért
is, hogy ha az emberi társadalom globális válságának talaját illetően
minden marad a régiben, akkor a jövő oly nagyon féltett generációi
hogyan élnek majd (ha egyáltalán)?
Vagyis nemcsak a gazdasági válság kezelésére,
illetve következményeinek enyhítésére van szükség, hanem – miként
világszerte – a széles értelemben vett társadalmi válság megoldására,
új alternatívák keresésére is!
A világtársadalom globális válságának megoldásához szükséges
változásokról mint valódi alternatívákról – még ha azok
utópisztikusnak tűnhetnek is
A válság globális jellegét, eredetét és hatásait, valamint
nemcsak a világgazdaság egyenlőtlen viszonyaival,
hanem az egész emberiség mai kultúrájában, életvitelében,
szemléletmódjában, magatartásában, erkölcsében, az emberek egymáshoz
és a természethez való viszonyában és intézményeiben is meglévő
anomáliákkal való összefüggését figyelembe véve nyilvánvalónak tűnik,
hogy a világtársadalom számára sorsdöntő kérdéssé vált a megoldás,
vagyis egy valódi és lehetséges alternatíva.
Aligha kétséges, hogy a jövőben egy, a tőke által
uralt piacgazdaság és a piac által uralt társadalom rendszere helyett
és az állam diktatorikus uralmát megvalósító militarizált rendszer
ellenében is valamilyen harmadik rendszer10
jelentheti a valódi alternatívát, amelyben nem a piac, nem is az
állam, hanem a mindkettőt ellenőrzése alatt tartó civil társadalom
globális rendszere jön létre. Egy olyan világrend,
amelyben az erőforrások és jövedelmek rendszeres és megfelelő (nem a
segélyezés mesterséges eszközével, hanem belső és nemzetközi
adóztatással, „kohéziós” és „strukturális alapok” képzése és
felhasználása révén, valamint célirányos beruházási ösztönzőkkel való)
újraelosztása biztosíthatja a fejlődés minden ember és minden nép
számára megnyíló lehetőségét és fenntarthatóságát, valamint annak a
valóságos emberi szükségletek kielégítésére irányultságát.11
Egy olyan világrend, amely a világtársadalom egészének (ma még nem
létező) demokratikus képviseletére, a világ valamennyi polgárának
saját érdekei kifejezésében, képviseltetésében és az őt is érintő
ügyekre vonatkozó döntéshozatalban való részvételi lehetőségét, vagyis
a világ civil társadalma országhatárokat keresztező önszerveződésének
és szervezetei valóságos globális intézményekben való arányos
képviseletét is biztosítja. Egy olyan világrend, amely gondoskodik a
természet és az annak részét képező emberi faj közötti viszony
alapvető megváltozásáról, a természeti környezet megóvásáról és az
ökológiai egyensúly helyreállításáról.
A dilemma persze az, hogy miként, milyen úton és
elvek alapján lehetséges a fennálló rendszert globális szinten, vagyis
mint világrendszert békés és demokratikus módon egy valóban új
(„harmadik”) rendszerré átalakítani.
A mai viszonyok és körülmények között azonban a
távolabbi jövőre vonatkozó elképzelések és a különféle ideológiai
koncepciók helyett bizonyára helyesebb és időszerűbb azon az úton
keresni (legalábbis egyelőre) az alternatívát, amely figyelembe vesz
néhány, bár csak korlátozottan és tökéletlenül, sőt részben csak
átmenetileg megvalósult kezdeményezést, illetve példát. Ilyen a
fejlett tőkés országokon belül a második világháború után létrehozott
„szociális piacgazdaság” és jóléti rendszer, még ha azt az utóbbi
évtizedekben alapjaiban kezdte is ki a felgyorsult globalizáció. De
ilyen a demokratizálódás folyamata jó néhány, korábban diktatórikus
berendezkedésű országban, és főként ilyen a civil szervezetek
világszerte növekvő aktivitása is.
Ahhoz persze, hogy e korlátozott értékű és
korlátozottan érvényesülő példák világszinten is követhetők legyenek,
és kibontakozhasson a világtársadalomnak egy új, békés és demokratikus
rendje, szükség van az államközi megállapodások és a nemzetközi
szervezetek, valamint multilaterális intézmények továbbfejlesztésére,
továbbá a civil társadalom globális szerveződéseinek kibontakozására,
terjedésére és teljes jogú aktív fellépésére a nemzetközi
szervezetekben is. Nélkülözhetetlen továbbá a társadalmakon belüli és
nemzetközi, illetve államközi együttműködés, érdekegyeztetés,
kompromisszumkeresés és közös cselekvés gyakorlatának
továbbfejlesztése, de szükség van a nemzetközi intézmények és az egyes
kormányzatok, valamint és különösen a civil szervezetek részéről az
erkölcsi és szellemi megújulást serkentő és támogató hatékony
intézkedésekre, illetve fellépésre, valamint és ezzel is
összefüggésben egy „új felvilágosodásra” és egy általános erkölcsi
megújulásra is.
Olyan intézkedésekre is szükség lenne (az egyes
államok és a nemzetközi intézmények részéről is), amelyek gátat
szabnak a természeti környezet szennyezésének, a szabadságjogokkal
való visszaéléseknek, a mások ellen gyűlöletet szító bármilyen
megnyilatkozásoknak, továbbá gazdasági, és ha kell, jogi eszközöket is
alkalmazva korlátozzák a kommunikáció és informatika világában, a
médiában, tévéadásokban, filmekben és újságokban az erőszak kultusza
és a pornográfia terjesztését, valamint a luxuskiadásokra, felelőtlen
hitelfelvételekre ösztönző üzleti propagandát.
Az „új felvilágosodásnak” nemcsak a tudományt kell
megszabadítania az ideológiáktól, a csak korlátozottan érvényes
tételek örökérvényű hittételekként kezelésétől és politikai érdekekhez
igazításától, hanem a vallásokat, illetve a vallási hitet is a
politika befolyásától és politikai célokra való manipulált
felhasználásától. Különösen attól, hogy miközben az emberek és népek
közötti békét, szeretetet hirdetik és az emberi viszonyok jobbítására
törekednek, fel lehessen használni bármelyiket is a gyűlölködés, a
pártpolitikai csatározások, a nacionalista idegengyűlölet és
háborúskodás szítására, terrorcselekmények és bosszúhadjáratok
igazolására.
Az emberiség szükségessé vált erkölcsi
megújulásának lényegét László Ervin professzor így fogalmazta meg: „El
kell hagyni a mostani értékeket, és teljes mértékben a fenntarthatóság
felé kell fordulni.” Ez azt is jelenti, hogy az elmúlt korszakok
„logoszra alapozott civilizációit”, különösen pedig „a civilizáció
jelenleg uralkodó formájának alapját képező rövid távú racionalitás”
rendszerét fel kell váltani „a holosz teljességen és egységen alapuló
civilizációjával”. Vagyis el kell jutni „a logoszból, a mai
gazdaságilag, politikailag és kulturálisan széttöredezett
civilizációból egy szolidaritásra meg nemzetek és kultúrák közti
együttélésre és együttműködésre törekvő globális civilizációba, a
holoszba.” (Lásd Fenntartható fejlődés konferencia, 2008, 12.; László,
2008, 105., 55.)
Ezt talán csak azzal lehetne még kiegészíteni, hogy
a „logosz” érvényesülése ma már mindinkább lehetetlenné vagy
legalábbis korlátozottá válik azokban a korábban még viszonylag
autonóm egységekben is, mint amilyenek az egyes országok, azok
társadalma, nemzetgazdasága, állama, vagy azokon belül az egyes
rétegek, vállalatok és intézmények. A globalizálódás ugyanis nemcsak
„külső” hatásoknak teszi ki az ilyen egységeket, amint ezt a jelenlegi
válság jól példázza, hanem belülről is bomlasztja (hogy közben a
jelenben, illetve a jövőben világszinten alkosson új, integrált
egységeket). A gazdasági, társadalmi, sőt kulturális és morális
dezintegráció jelensége, amely korábban csak a gyengén fejlett, ún.
fejlődő országok sajátossága volt, az utóbbi évtizedekben a fejlettebb
országokra is jellemzővé vált, ami önmagában véve is korlátozza az
adott (persze korábban sem homogén) egységen belül az ésszerűnek
tartott társadalmi, gazdasági, jogi, kulturális és erkölcsi normák
betartását, illetve megőrzését. A „holosz” ezért ebből a szempontból
is kívánatos, sőt parancsolóan szükséges az emberiség fennmaradása és
a fejlődés fenntarthatósága céljából. Az „új felvilágosodás” és
erkölcsi megújulás is csak a „holosz”, az egész emberi társadalom
együttes törekvéseként, az államok és civil szervezetek közös,
összehangolt fellépésével teljesedhet ki. A globalizáció is csak így
nyerhet új arculatot.
Az erkölcsi megújulás, egy új kultúra, a
„planetáris erkölcs” kifejlődése érdekében sokat, nagyon is sokat
lehet és kell is tenni. Mégpedig nemcsak a kormányzatoknak, hanem a
politika, a gazdaság, a tudomány, a kultúra és a média minden
szereplőjének, főként az oktatóknak, nevelőknek, szülőknek, sőt,
mindenkinek, valamennyiünknek. Mindenekelőtt azért, hogy ne a piac, ne
az üzleti szempont, ne az öldöklő verseny és a pénz utáni hajsza
határozza meg az emberi viszonyokat, és az országok, nemzetek, államok
viszonyát se a hatalmi törekvés, a legyőzés vagy revans szándéka, sőt
ne is a „versenyképesség” szempontja.
Összefoglaló
A jelenlegi válsággal és az abból kivezető utakkal foglalkozó vitákban
megnyilvánuló leegyszerűsítő nézetek és egyoldalú szemlélet miatt
nemigen derül fény a csak globalizálódó pénzpiaci válságok és az eleve
globális jellegű világgazdasági válság, valamint a piac
túlterjeszkedéséből, dominanciájából fakadó társadalmi, erkölcsi és
szellemi válság közötti különbségre és összefüggésre. Hibás az a
leegyszerűsítő feltevés is, hogy a nemzetgazdaságnak a globalizálódás
nyomán bekövetkezett általános válságát restriktív, jövedelemcsökkentő
intézkedésekkel kezelni lehet. Ezekkel legfeljebb a költségvetési
deficit és az infláció tartható kordában, de egy általános gazdasági
válságból még soha és sehol nem sikerült ilyen eszközökkel kijutni. A
bérből és nyugdíjból élő tömegek jövedelmének csökkentése ugyanis a
fizetőképes kereslet visszaesését okozza, ami még tovább rontja a
hazai piacra termelő vállalatok jövedelmezőségét, sőt a költségvetési
bevételek alakulását is.
Kulcsszavak: holisztikus szemlélet, nemzetközi fejlődésszakadék,
gazdasági és társadalmi egyensúly, szociális piacgazdaság, keynesiánus
gazdaságpolitika, neoliberális monetarizmus, a piac túlterjeszkedése,
„új felvilágosodás”, erkölcsi megújulás
IRODALOM
Fenntartható fejlődés konferencia. Piac &
Profit. 2008. dec., 12.
Kondratieff, Nikolai Dmitriyevich (1979
repr.): The Long Waves of Economic Life. Review. II, 4, New York
Krugman, Paul R. – Obstfeld, Maurice
(1991): International Economics. Theory and Policy. Harper Collins
Publishers, New York
Kuznets, Simon (1930): Secular Movements
in Production and Prices. Houghton-Mifflin, New York
László Ervin (2008): Világváltás. A
változás harmonikus útja. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 59–60.
Nerfin, Marc (1987): Neither Prince, Nor
Merchant: Citizen – An Introduction to the Third System. Development
Dialogue. 1, 170–195.
Rao, Vijayendra Kasturi Ranga Varadaraja
(1964): Essays in Economic Development. Asia Publishing House, New
Delhi
Szelényi Iván (2009): Borongós. 168 óra.
Közéleti hetilap. 2009. jan. 8., XXI, 1–2, 37.
Szentes Tamás (1986): The Concept of the
New International Economic Order: A Decade After. World Bulletin. II,
5–6. Sept.–Dec., Philippines. 17–44.
Szentes Tamás (1995): A világgazdaságtan
elméleti és módszertani alapjai. Aula, Budapest
Szentes Tamás (2008): „A
társadalomtudomány és az oktatás néhány kérdése”. In: Blahó, A,
(szerk.): Külgazdaság, stratégia, integráció. BCE, Budapest. 195–213.
LÁBJEGYZETEK
1 A közgazdasági
szakirodalom többnyire így nevezi a gazdasági tevékenységeknek azt a
mind jobban elburjánzott szféráját, amely mint a reálgazdaságtól
(ideiglenesen) elszakadó monetáris szféra a különféle értékpapírok és
származékos pénzügyi eszközök (derivatívák) jobbára spekulációs
pénzpiaci forgalmát foglalja magában. Amikor azután ebben a
reálgazdasági fedezet nélkül felduzzadt forgalomban fennakadások,
egyes értékpapírkibocsátók, illetve -forgalmazók fizetőképességében
zavarok és a kapcsolódások révén mind több értékpapírra kiterjedő
árfolyamesések következnek be, a pénzpiacokon eluralkodó pánik e
papírgazdaság kártyavárként való összeomlásához vezethet, ami a
reálgazdaságban is zavarokat, sőt válságot okozhat. Mindez bizonyítja
a monetáris folyamatok és a reálgazdasági folyamatok összefüggéseit.
<
2 A nemzetközi
munkamegosztás „gyarmati” szerkezete a fejlett ipari és a gyengén
fejlett nyerstermék-termelő országok közötti, vagyis „ágazatok közötti
munkamegosztás” volt. Ez a második világháború óta a technológiai
forradalomnak és új dinamikus iparágak és szolgáltatói tevékenységek
megjelenésének, valamint az ezeket kihasználó transznacionális
társaságok (korábbiakétól eltérő) tőkekiviteli és beruházási
politikájának hatására, de részben a fejlődő országok iparosítási
törekvései nyomán is mindinkább visszaszorult. Mellette és helyette az
iparágak közötti, főként pedig az iparágakon belüli nemzetközi
munkamegosztás fejlődött ki, és terjed el, amelyben azonban az egyes
országok strukturális pozíciója nem kevésbé egyenlőtlen (aszerint,
hogy a termelési vertikum, az „értéklánc” mely láncszemét mondhatják
magukénak).
<
3 Az eladósodási
folyamatnak, amely a világgazdaság tartós és növekvő
egyensúlytalanságát jelzi, számos oka van. Ezek egy része külső ok,
mint amilyen a kialakult nemzetközi munkamegosztás egyenlőtlenítő
hatása, a kedvezőtlen világpiaci áralakulás, továbbá a fejlett
országok fogyasztási szokásainak demonstrálódása, egyre szélesebb
körben való megmutatkozása (az ún. „demonstrációs hatás”) és a helyi
elitrétegek részéről történő, luxuscikkek importját növelő utánzása.
De nem csekély szerepük van az eladósodási folyamatban a belső
tényezőknek, az elhibázott kormányzati politikáknak, a túlzott
költségvetési kiadásoknak, a meggondolatlanul felvett és nem a
gazdaság fejlesztésére fordított kölcsönöknek, a fegyverkezési
költekezésnek, a helyi háborúk költségeinek, a
„presztízsberuházásoknak”, továbbá a „tőkemenekülésnek”. Utóbbi
nagyrészt a helyi elit, különösen a diktatúrák vezetőrétege
vagyonmegőrzési, vagyonmentési célból külföldre átutalt pénzösszegeit
foglalja magában.
<
4 A válságról, annak
természetéről és okairól az 1974-ben a Max Planck Intézetben tartott
egyhetes nemzetközi konferencián csaknem egybehangzóan állapítottuk
meg, hogy a válság globális jellegű, vagyis voltaképpen egyetlen
ország gazdasága sem marad mentes annak hatásától. Sőt, azt is, hogy a
válságot nem az olajárak emelése okozta, hanem annak okai a
világgazdaság egyenlőtlen viszonyaiban, a nemzetközi munkamegosztás
egyenlőtlenítő szerkezetében és a világgazdaság globalizálódó, szerves
jellegének meg nem felelő, a gazdasági folyamatok szabályozására
alkalmatlan intézményi rendszerben keresendők.
<
5 1992 és 1997 között,
vagyis mindössze öt éven belül három valutaválságra került sor: az
első az Európai Unió árfolyammechanizmusának (Exchange Rate Mechanism)
válsága volt 1992-ben, a második az újabb mexikói krízis és annak
„tequila-effektusa” volt 1994–95-ben, a harmadik pedig a thai bát
összeomlása 1997 júliusában, amely azután tovaterjedt az ázsiai
országok pénzpiacán. E pénzügyi válságok (a világgazdaság
legkompetitívebb piacain) megingatták a hitet és bizalmat a
liberalizált pénzrendszerek, a dereguláció és liberalizálás gyakorlata
iránt.
<
6 Noha Keynes szerint a
beruházások multiplikátor hatása nyomán emelkedő jövedelemszínt a
megtakarítási hajlam növekedése révén végül is helyreállíthatja a
beruházások és megtakarítások közötti egyensúlyt, vagyis végső soron a
tőkepiaci egyensúlyt, ez csak egy időben elhúzódó folyamatnak a végső
és meglehetősen bizonytalan eredménye lehet. (Különösen a munkaerőpiac
egyensúlyának helyreállását nehezíti a bérek lefelé rugalmatlan
viselkedése.) Minthogy azonban időközben, a konjunktúraciklus lefelé
hajló szakaszában a nagyarányú munkanélküliség súlyos társadalmi
feszültségekkel és veszélyes politikai kockázatokkal jár, ezért a
rendszer szélsőséges politikai erők által történő megdöntésének
elkerülése végett van szükség reformokra, kormányzati szabályozásokra.
<
7 A hatás persze nem
független az illető ország által követett gazdaságpolitikától.
Szelényi Iván írja: „Most, amikor a globális finánckapitalizmus
válsága gyökereiben rázza meg a világot, amikor 1929–33 óta nem
tapasztalt gazdasági összeomlás napjait éljük (ami Magyarországot, de
az egész posztkommunista régiót különösen súlyosan érinti), igencsak
megkérdőjelezhető a posztkommunista országok által 1989–90-ben
követett neoliberális útválasztás bölcsessége.” (Szelényi, 2009, 37.)
<
8 Ezúttal is megjegyzem,
hogy a „mainstream”, vagyis a „fő áramlat” megkülönböztetése nemcsak a
kirekesztésre törekvés megnyilvánulása, hanem a tudomány szerves
fejlődésének negligálása is. E fejlődésben ugyanis az egyes elméleti
irányzatok és koncepciók azon túl, hogy követik és tagadják egymást,
egyszersmind építenek is egymás eredményeire, kritikailag
továbbfejlesztik azokat, kölcsönhatásban vannak, és ki is egészítik
egymást, vagyis szervesen kapcsolódnak.
<
9 László Ervin írja (2008,
59–60.): „A globális szintű gazdasági növekedés tovább folytatódik,
azonban egyre kevesebb ember látja hasznát. Százmilliók élnek nagyon
jó anyagi körülmények között, viszont ezermilliók tengődnek
nyomornegyedekben és városi gettókban. […] A javak jelenlegi elosztása
a szegények és a legszegényebbek túlélését fenyegeti. És ez a
fenyegetés nem a földi fizikai és biológiai készletek szűkösségének,
hanem az őket elosztó gazdasági rendszer tökéletlen működésének a
számlájára írható.”
<
10 A nyoni székhelyű
International Foundation of Development Alternatives, amely
publikációinak címlapjára Nagy Imre és Salvador Allende nevét írta, az
1970-es évtized második és az 1980-as évtized első felében rendezett
nemzetközi szemináriumain a „létező kapitalizmus” és a „létező
szocializmus” ellenében a third system, vagyis a „harmadik rendszer”
perspektíváját jelölte meg alternatívaként. Ezeken a szemináriumokon,
amelyek némelyikén meghívottként részt vettem, a nemzetközi,
társadalmi, politikai, sőt ökológiai problémákról folytatott élvezetes
és tanulságos viták legfőbb következtetését a „harmadik rendszer”
lényegéről talán a legmarkánsabban Marc Nerfinnek, az Alapítvány
igazgatójának a Development Dialogue-ban megjelent cikke és annak
címe: Neither Prince Nor Merchant: Citizen fejezte ki. (Nerfin, 1987,
170–195.) E szerint egy olyan rendszer kifejlesztése a cél, sőt az
egyetlen bíztató alternatíva, amelyben sem nem az állam, sem nem a
piac játssza a domináns szerepet, hanem a citoyenek, az öntudatos
polgárok közössége, vagyis a civil társadalom. Ez a gondolat ma
időszerűbb, mint valaha, és nemcsak nemzeti, hanem globális
vonatkozásban is.
<
11 Az ILO 1975-ben
rendezett Foglalkozatási Világkonferen-ciájának egyik ajánlása volt a
basic needs oriented development, vagyis az alapvető szükségletekre
irányuló fejlődés minden országban megvalósítandó célkitűzése, amely a
luxuscikkek, tömegpusztító fegyverek, egészséget károsító termékek,
kábítószerek stb. termelésének és forgalmazásának a visszaszorítását
kívánta jelenteni.
<
|