felhasználásáról szóló konfuciánus
alapértéket állítja szembe az amerikai nagyobb költekezésre serkentő
társadalmi nyomással. Ez a pólusváltást valószínűsítő értékkutatási
eredmény annyira jelentős, hogy ennek keresztvalidálására más
nemzetközi értékkutatók eredményeiben is felleli a saját észlelését
visszaigazoló adatokat.
„Az Egyesült Államok rövid távú orientációját
illusztrálja a tény, hogy a kitartás és a takarékosság nem szerepelnek
értékként a Rokeach Értékrendszeri Felmérésben, holott ez az amerikai
értékek teljes leltárán alapulva készült 1970 környékén. Úgy tűnik, a
huszadik század második felében inkább a költekezés, semmint a
takarékosság számított amerikai értéknek nemcsak az egyén, hanem a
kormányzat szintjén is.”
További külső megerősítés egy közös
ázsiai-skandináv kutatás (Helgesen-Kim, 2002) következtetése, mely
szerint a jelentörténeti fő tendencia, a globalizáció megdöbbentően
azonos azzal, amit Hofstede adatai az USA-ról mutatnak: az elszabaduló
globalizációt is végzetesen rövidtávú értékek vezérlik.
„E kutatásban résztvevő ázsiai és skandináv
országok mindegyikében erősebb a hosszú távú orientáció, mint az
Egyesült Államokban. A válaszadók szerint a jó kormányzat a jövőt
tartja szem előtt, miközben az USA és az IMF által vezetett
globalizáció a gyors megoldásokat preferálja. Mint ahogy Joseph
Stiglitz közgazdász szerint is a globalizáció alapja egy piaci
fundamentalizmus, ami más fundamentalizmusokhoz hasonlóan a régi
helyzetet akarja fenntartani vagy visszaállítani ahelyett, hogy az
emberiség egészének a jövőjét biztosító elképzelések szerint működne.”
Ez egybevág Hofstede saját értékrendszerét kifejező
tételével:
„A vallási, politikai és gazdasági fundamentalizmus
mindegyike a hosszú távú gondolkodás agresszív ellensége. A múltra
támaszkodnak és igyekeznek elkerülni a jövőért való felelősséget,
Isten vagy a piaci erők kezébe helyezve azt… A 21. században
valószínűleg tovább nő Kelet-Ázsia gazdasági jelentősége. A
legértékesebb ajándék, amit a keleti bölcs férfiak és nők adhatnak a
világnak, a hosszú távú gondolkodás elterjesztése lehet.”
Érdekes, hogy Európából az Amerikát radikálisan
bíráló Hofstede került a Wall Street Journal 2008-as felmérésében a
világ húsz legbefolyásosabb üzleti gondolkodója listájára. Ezen persze
nem csodálkozunk, ha tekintetbe vesszük, hogy Hofstede életműve a
tudományos figyelmet a citációs index szerint immár 7000 hivatkozás
erejéig magához vonzotta. Ha meggondoljuk, hogy ez a csúcs a magyar
tudomány legkiválóbbjai között is vezető pozíciót jelent, s a még
mindig nagyon erősek ennek 10 százalékával is megelégedhetnek, (mint
ahogy mi, gyalogos kutatók akár egy százalékával is), óhatatlanul
felmerül a kérdés: az MTA illetékes grémiumai nem gondolkodhatnának-e
el azon, hogy a magyar szociológiával negyven éve élő kutatási
kapcsolatban álló Geert Hofstedet nem volna-e méltányos meghívni
külföldi tiszteletbeli tagjai sorába. (Geert Hofstede és Gert Jan
Hofstede: Kultúrák és szervezetek: Az elme szoftvere. McGraw-Hill,
2005–VHE Kft, Pécs, 2009)
Varga Károly
szociológus, Széchenyi István egyetem
|