A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége
2008-ban hirdette meg a tehetséggondozással kapcsolatos
konferenciasorozatot az alábbi célokkal:
• Hírt adni arról, hogy széles társadalmi és
politikai összefogás született a tehetségek felfedezése, gondozása
érdekében: a tehetséggondozás nemzeti ügy.
• Tudatosítani azt, hogy a tehetség nem egy szűk
elit magánügye, és a tehetséggondozás nem a társadalomból kiszakadt
elitképzés csupán. A feladat az, hogy segítsünk mindenkit abban, hogy
megtalálja és kibontsa magában a tehetségét: mindenki tehetséges
lehet.
E konferenciasorozat a közoktatás
tehetséggondozásával foglalkozó, 2008. szeptember 26-án megrendezett,
győri állomásának szervezői hármas célt fogalmaztak meg előzetesen:
• Felhívni a figyelmet, hogy a közoktatás a
tehetséggondozás legfontosabb színtere.
• Megmutatni azokat a lehetőségeket, amelyekkel
segíthetjük a tehetséggondozás kulcsszereplője, a kiváló pedagógus
tehetséggondozó munkáját.
• Hozzájárulni a szakmai konszenzus megteremtéséhez
a közoktatás tehetséggondozásának vitatott kérdéseiben.
A fenti célok elérését elsőként plenáris előadások
segítették. A konferencia elején Ottófi Rudolf, Győr megyei jogú város
alpolgármestere és Mentler Mariann, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács
tagja, a rendező Győri Gyermekpszichológiai és Pedagógiai Tanácsadó
Talentum Műhely képviselője köszöntötte a vendégeket. Hiller István
oktatási és kulturális miniszter: Tehetséggondozás a közoktatásban,
hagyományok és új lehetőségek című előadásában többek között arról
számolt be, hogy milyen régi és új források állnak rendelkezésre a
tehetséggondozáshoz. A növekvő támogatást részben az EU-s források,
részben pedig új elképzelések (például a tervek szerint 2009-től
kezdve magánszemélyek a saját jövedelemadójuk 1%-áról rendelkezhetnek
úgy is, hogy az az újonnan megalakítandó Nemzeti Tehetség Alapot
gazdagítsa) teszik lehetővé. Sok-sok milliárd forint hangzott el
ígéretként, reméljük, hogy ezek döntő többsége a nemes cél
megvalósítására fordítódik a következő években.
Csermely Péter, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács
elnöke A közoktatás tehetséggondozása és a Nemzeti Tehetségsegítő
Program című összefoglalójában vázolta annak a rendkívül széles
spektrumú és sikeres munkának az eddigi eredményeit, amelyet – többek
között az ő kitartó, áldozatkész munkája segítségével, rengeteg
„tehetségbatka” előzetes befektetése révén – a Nemzeti Tehetségsegítő
Tanács harmadik éve végez a kiemelkedő tehetségű fiatalok
tehetséggondozása feltételeinek megteremtéséért. Az előadásból a
tehetségsegítéssel kapcsolatos néhány fontos kérdés (a tehetség
összetevői, tehetségpiramis, tehetségkorfa stb.) ismertetése mellett
a tervezett Nemzeti Tehetségsegítő Program főbb elemeit is
megismerhették a résztvevők. A plenáris előadások sorának
záróeseményeként Polonkai Mária, a Magyar Tehetséggondozó Társaság
alelnöke a közoktatási tehetséggondozás aktuális vitakérdéseit
foglalta össze.
A plenáris előadásokat követő szekcióknak az
alábbiakban felsorolt témái is jelezték, hogy a közoktatás
tehetséggondozásának területe rendkívül szerteágazó:
• A határon túli és inneni iskolai tehetséggondozás
együttműködése (Asztalfő: Somai József, a kolozsvári Nyilas Misi
Tehetségtámogató Egyesület elnöke, moderátor: Gajda Attila, a zentai
Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium igazgatója)
• A kiemelkedő tehetséggondozó tanáregyéniségek
megbecsülése (Asztalfő: Gabnai Katalin drámatanár, Színház és
Filmművészeti Egyetem, moderátor: Titkó István, a debreceni Kossuth
Gyakorló Gimnázium igazgatója)
• A művészeti tehetséggondozás kérdései az
iskolákban (Asztalfő és moderátor: Fükéné Walter Mária, a pécsi
Művészeti Szakközépiskola igazgatója)
• A tehetségazonosításban és -fejlesztésben a
pszichológus és a pedagógus feladatai (tehetségazonosítás,
diagnosztizálás) (Asztalfő és moderátor: Balogh László, a Magyar
Tehetséggondozó Társaság elnöke, valamint Gyarmathy Éva pszichológus,
MTA Pszichológiai Intézet)
• A természettudományos tehetséggondozás kérdései
az iskolákban (Asztalfő és moderátor: Fodor Erika, a Kutató Tanárok
Országos Szövetségének elnöke; H. Nagy Anna, ELTE PPK, valamint
asztalfő: Polonkai Mária MTT alelnök, moderátor: Pákó Gyula, az ELTE
ACSJ Gyakorló Gimnázium kutató tanára)
• Az iskola tehetségei és a környezet (fenntartók,
szülők, együttműködő partnerek) (Asztalfő és moderátor: Varga László,
taktaharkányi polgármester)
• Bölcsődei, óvodai tehetséggondozás (Asztalfő és
moderátor: Heimann Ilona docens, ELTE; asztalfő: Csermely Péter, a
Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke, moderátor: Pirók
Mónika, óvodapedagógus)
• Esélyteremtő tehetséggondozás: hátrányos
helyzetűek, romák, területi különbségek (Asztalfő és moderátor:
Csovcsics Erika, a Gandhi Gimnázium igazgatója, valamint Fuszek
Csilla, a Csányi Alapítvány ügyvezető igazgatója)
• Iskolai tehetséggondozás a sportban (Asztalfő:
Monspart Sarolta, tájfutó világbajnok, moderátor: Varga András, a
Schulek Frigyes Kéttannyelvű Építőipari Műszaki Szakközépiskola
igazgatója és a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének
alelnöke)
|