Az állati és emberi viselkedés és
elmeműködés kutatói számára folyamatos kihívást jelent az az
emberiséggel egyidős kérdés, hogy „mi teszi az embert emberré?” A
kognitív tudományok különböző diszciplínái az elmúlt évtizedekben
nagyon sokat tettek azért, hogy a természettudomány sajátos
eszközeivel egyre hitelesebb válaszokat kaphassunk erre a kérdésre.
A viselkedés- és elmekutatás
számára az összehasonlító evolúciós megközelítés adja meg azt a
keretet, mely leginkább sikerrel kecsegtet. Az összehasonlító
elmekutatás dinamikusan fejlődő tudományterület, melynek egyik fő oka,
hogy a kognitív pszichológia saját kutatási stratégiájaként egyre
inkább sikerrel integrálja az evolúciós és etológiai szemléletet,
valamint az összehasonlító módszert. Az emberi elmeképességek ezen új
perspektívába való helyezése pedig lehetőséget teremt arra, hogy
mélyebb belátást nyerhessünk a kognitív képességek evolúciójának és
működésének titkaiba. Jelen tanulmány az ember és a kutya
viselkedésének és elmeműködésének egyik sajátos megnyilvánulásán
keresztül próbál bepillantást nyújtani e megismerési folyamatba.
Természetes pedagógia – a tudás átadásának humánspecifikus formája
A kutatás kiindulópontját a Csibra Gergely és Gergely György nevéhez
köthető új hipotézis jelentette (Csibra–Gergely, 2009), amely nemcsak
új szempontokkal gazdagítja elképzeléseinket az emberi kultúra, és az
annak alapját képező ismeretátadási folyamatok evolúciós
megjelenéséről, hanem átformálhatja a kutya háziasításának
következményeiről alkotott elképzeléseinket is.
Központi gondolata, hogy a
primátákon belül megjelent homo vonalat egy olyan specifikus
adaptáció tette szociális és kognitív értelemben kiemelkedővé, melyet
találó elnevezéssel természetes pedagógia névvel illettek. E szerint
az emberré válás egyik fontos evolúciós kihívása lehetett az a
probléma, amely abban jelentkezett, hogy a zárt és egyre inkább
individualizálódó csoportok kialakulásával a csoporttagok között
gyorsan és hatékonyan kellett megosztani az ismereteket. Ennek
megoldását jelentette fajunk evolúciójának az a kulcsfontosságú
lépése, melynek lényege, hogy az emberi kommunikáció a homini-záció
során egy olyan interaktív mechanizmussá alakult, amely az állati
kommunikációs rendszerekhez képest két lényeges vonatkozásban is
„minőségi ugrásnak” számít. Egyrészt ez tette lehetővé az ember
számára az állatvilágban egyedülállóan gyors és hatékony szociális
tanulást akár az olyan komplex esetekben is, amikor a közvetíteni
kívánt tudás a „naiv tanuló” számára okokozati összefüggéseiben
nehezen belátható. Másrészt pedig ez a mechanizmus képes volt
biztosítani azt is, hogy a tanuló már egyetlen vagy néhány
megfigyelést követően általános tudásra, tehát a konkrét tanulási
helyzettől nagymértékben függetleníthető ismeretre tegyen szert.
Utóbbi szempont érvényesítése
nehéz, ugyanis a szociális tanulási helyzetekben a tapasztalt egyed
részéről kinyilvánított tudás mindig epizodikus és egyedi, vagyis az
adott helyen, adott időben, adott objektummal kapcsolatban nyilvánul
meg. Ugyanakkor fontos tényező, hiszen a csoporttagok közötti ismeret
megosztása gyakran csak akkor adaptív, ha a naiv egyed nem a konkrét
helyzethez köthető epizodikus, hanem generikus (általánosítható)
tudásra tesz szert a megfigyelés révén. Más szóval a tanultakat
később, a tanulási helyzet konkrét körülményeitől függetlenül is képes
megfelelő módon alkalmazni.
Amikor például egy naiv egyed
megfigyeli, amint tapasztalt csoporttársa egy kemény csonthéjas
termést egy kődarab segítségével feltör, akkor az így megjelenített
epizodikus ismeret („ezt a konkrét diót, ezzel a kőeszközzel, ilyen
módon lehet feltörni”) önmagában nem sokat ér. A naiv egyednek ugyanis
valamiképpen arra az általános ismeretre kell szert tennie, hogy
bármely hasonló típusú csonthéjas termést, bármely, a
„tanító/demonstrátor” által használt kődarabhoz lényeges elemeiben
hasonló formájú kővel fel lehet törni a megfigyelt mozdulatsor
alkalmazásával.
Az embert nem tekintve, még a
legfejlettebb szociális tanulási mechanizmusokkal bíró fajokra is
igaz, hogy ahhoz, hogy a naiv megfigyelők általánosítható, tehát
különböző kontextusokban rugalmasan alkalmazható tudáshoz jussanak, az
szükséges, hogy ismételten szembesüljenek az adott ismerettel (például
a tapasztalt egyedek különböző helyzetekben történő többszöri
megfigyelése által). Ez egy meglehetősen lassú és bizonytalan
folyamat, hiszen a generikus ismeret megszerzése azon áll vagy bukik,
hogy a naiv egyed az egyes tanulási/tanítási helyzetekben megfigyelt
epizodikus jellegű információk invariáns, közös elemeit képes-e
felismerni és megjegyezni, és ezeket, mint a feladat megoldása
szempontjából releváns és fontos elemeket általános, új helyzetekben
is alkalmazható tudássá felépíteni.
Nem véletlen tehát, hogy a mégoly
intelligens csimpánz esetében is több mint 3,5 év kell ahhoz, hogy
anyja ismételt megfigyelése után a kölyök elkezdje használni azokat a
kőeszközöket, amelyek a diótöréshez szükségesek, és még több évnek
kell eltelnie, mire valóban elsajátítja a diótörés mesterségét
(Nakamura – Matsuzawa, 1997).
Pedig a csimpánzbébit körülvevő
tárgyi világ komplexitását tekintve messze elmarad attól, ami az ember
környezetét jellemzi. Fajunk fejlett konstrukciós aktivitása egy olyan
bonyolult tárgyi világot hozott létre, amely áttekinthetetlen,
ok-okozati összefüggéseiben, céljában gyakran homályos
tudástartalmakat jelenít meg, s ennek ellenére ezt a naiv
megfigyelőknek valahogyan el kell sajátítaniuk. Mindez egy új típusú
tanulási problémaként jelentkezett az ember evolúciójának azon
szakaszában, amikor a tárgyi kultúra is megjelent. Ugyanis az
ismeretek hatékony közvetítése a meglévő szociális tanulási
mechanizmusokkal megoldhatatlannak bizonyult, s ez veszélyeztette az
innovációk, készségek sikeres, generációról generációra történő
átadását, azaz a kultúra megjelenését és fennmaradását.
Erre válasz a természetes
pedagógia, e sajátos tanulási mechanizmus, amely a tudás
osztenzív-referenciális jegyekkel kiegészített demonstrációján alapul,
vagyis nemcsak az elsajátítandó ismeretet jeleníti meg (pl. mag
feltörése kővel), hanem azt olyan kommunikációs jelzésekkel kíséri,
amely a közlési szándék kifejezése mellett ráutaló (referenciális)
jelzésekkel emeli ki az elsajátítandó tudás lényeges és
általánosítható momentumait.
Fontos jellemzője az efféle
kommunikatív tudás-átadásnak, hogy a tapasztalt demonstrátor aktívan
vezeti a naiv tanulót, szelektív módon jelenítve meg saját tárgyi
tudásának azon elemeit, melyeket tapasztalatlan partnerének érdemes
elsajátítania anélkül, hogy ezen elemek okokozati összefüggé-seit az
feltétlenül megértené. A természetes pedagógia mint szociális tanulási
mechanizmus tehát mintegy lerövidíti, ill. megkerüli azt a hosszú és
komplex kognitív folyamatot, amikor a naiv egyednek megfigyeléses
tanulás révén kell egy nehezen átlátható akció szerkezetét és kognitív
hátterét megértenie ahhoz, hogy később azt releváns módon reprodukálni
tudja. Ez lényeges tulajdonsága a rendszernek, hisz az adott
kulturális konstrukciókkal jellemzett csoportba való integrálódás, és
az ehhez szükséges ismeretek megszerzése az embernél már
csecsemőkorban elkezdődik, amikor a „tanuló” megértőképessége,
kognitív kapacitásai még meglehetősen korlátozottak.
A csecsemő mint a természetes pedagógia alanya
Azt a hipotézist, hogy az ember specifikusan szelektálódott arra, hogy
természetes pedagógián alapuló interakciók nyomán ismeretekhez jusson,
indirekt módon támasztják alá azok a megfigye-lések, melyek szerint a
pedagógiai receptivitás alapvető ismérvei már fiatal csecsemőknél
tetten érhetők.
Egyrészt a természetes pedagógián
alapuló interakciók alapvetően osztenzív jellegűek, vagyis tipikus
velejárói azok a szándékkifejező jegyek, melyek egyértelművé teszik,
hogy az azt követő akció (például eszközhasználat) ismeretközlési
szándékkal kerül bemutatásra, és meghatározzák a tudásátadás
címzettjét is, akinek a bemutató szól. Mivel bármely rákövetkező
jelzés értelmezése függ attól, hogy az akciót kommunikációként
tekinti-e az alany, a szándékkifejező jelekre való érzékenység fontos
feltétele annak, hogy valaki képes legyen ezúton ismeretet szerezni.
Az emberi kommunikáció
legnyilvánvalóbb kommunikációs szándék kifejező jelzése a célszemélyre
való rátekintés, amely gyakran kölcsönös szemkontaktushoz vezet. A
csecsemők már újszülött kortól kezdve kifejezett fogadókészséget
mutatnak a felnőttek efféle kommunikációja iránt, megfigyelhető
például, hogy preferálják a rájuk tekintő arcokat azokkal szemben,
amelyek tekintetüket elfordítják (Farroni et al., 2006). Sőt úgy
tűnik, hogy négyhónaposan már képesek úgy értelmezni a dinamikus
szemkontaktust, mint szándékkifejező jelzést, amit az is alátámaszt,
hogy ilyen ingerekre ugyanazok az idegi struktúrák aktiválódnak
bennük, mint a felnőttekben (Kampe et al., 2003). Más adatok szerint
ugyanazok az idegi struktúrák aktiválódnak bennük az olyan merőben
különböző arcjelzésekre, mint a szemöldök megemelése és a rápillantás,
melyekben „csupán” az a közös, hogy a felnőttek mindkettőt
kommunikációs szándékot kifejező jelként értelmezik (Grossmann et al.,
2008).
Persze a kommunikációs szándékot
kifejező jelek nemcsak vizuálisak lehetnek, így például a csecsemőre
irányuló, nagyon jellegzetes intonációval kísért ún. dajkabeszédnek is
alapvetően az a funkciója, hogy a baba felé a közlési szándékot
kinyilvánítsa, és jelezze számára, hogy ő a címzettje a következő
kommunikációnak.
Fontos, hogy a kommunikációs
szándékot kifejező jelzések hatására a gyerek nem egyszerűen aktívabb
figyelmi állapotba kerül, hanem ez azt is jelenti számára, hogy itt és
most alkalom adódik arra, hogy ismereteket szerezzen a környezetében
lévő dolgokról. Erre utal az is, hogy az ilyen szándékkifejező jegyek
hatására a csecsemő hajlamos a rákövetkező kommunikációs
viselkedéseket referenciális, tehát valami külső dologra vonatkozóként
értelmezni.
Bár nyilvánvaló, hogy néhány
hónaposan a csecsemő még egyáltalán nem, vagy csak korlátozott
mértékben képes megérteni a nyelvi vagy egyéb szimbolikus referens
meghatározási módokat, az olyan irányjelző gesztusok értelmezése nem
okoz számára gondot, mint például a tekintet átirányítása az alanyról
a céltárgyra. A babák már nagyon korán követik az interaktív partner
tekintetének irányváltásait, és ez alapján meg tudják határozni, hogy
az illető mire néz (Gredebäck et al., 2008). Úgy tűnik, ez részükről
nem pusztán egy asszociatív kapcsolat felismerése a mások tekintete
és a külvilág objektumai között, hanem a tekintet követése egyben
kommunikációs aktus is. Ezt igazolja, hogy hathónapos csecsemők a
tekintet átfordítását csak akkor követik, ha azt valamilyen
kommunikációs szándékot kifejező jelzés előzte meg (például
szemkontaktus vagy kifejezetten nekik címzett megszólítás, Senju –
Csibra, 2008). Ugyanakkor a természetes pedagógia működésének az is
jellemzője, hogy a közlési szándékot kifejező referenciális
jelzésekkel kombinált kommunikáció a megfigyelőben olyan specifikus
elvárást indukál, miszerint a megfigyelt partner (tanító) nem
egyszerűen az aktuális helyzetben érvényes ismereteket közli, hanem
viselkedésével valami általánosítható tudást jelenít meg. Ennek a
speciális értelmezési „elfogultságnak” már csecsemőkorban is vannak
megnyilvánuló jelei.
Nyilvánvaló például, hogy a tárgyak felismeréséhez, megfelelő
kategóriákba való besorolásához a csecsemőnek a tárgy általános
(időben tartósan fennmaradó) tulajdonságait kell rögzítenie. A tárgy
vizuális sajátosságai (színe, formája) általában tartós tulajdonságnak
tekinthetők, és ezért jó támpontot adnak ahhoz, hogy a baba eldöntse,
hogy egy tárgy azonos-e a korábban látottal, avagy legalábbis
ugyanabba a kategóriába sorolható-e. Ezzel szemben egy manipulálható
mozgatható tárgy esetén a térbeli elhelyezkedés, az aktuális fizikai
környezet csak epizodikus, átmeneti jelleg, amely nem hordoz
általános, a tárgy sajátosságait, funkcióját érintő információt, és
így nem is használható a későbbi azonosításkor.
Vizsgálatok szerint a csecsemők már
kilenc hónaposan attól függően figyelnek egy tárgy epizodikus vagy
általános sajátosságaira, hogy természetes pedagógiai helyzetben
(osztenzív-kommunikatív jelekkel kísérve) mutatják-e nekik a tárgyat
(Yoon et al., 2008). Azaz egy nem kommunikatív helyzetben inkább
észreveszik egy tárgy elhelyezésében bekövetkezett változást, mintsem
egyedi sajátosságainak (színe, formája) megváltozását. Ilyenkor
ugyanis elsősorban az epizodikus információkra, a térbeli
elhelyezkedésre fókuszálják figyelmüket, s nem tanulnak a tárgy
egyedi, időben állandó sajátosságairól. Viszont éppen fordított a
helyzet, ha a tárgyat kommunikatív helyzetben érzékelik. Ez utóbbi
esetben sokkal feltűnőbb számukra, ha a tárgy kinézete (tehát a
kommunikatív bemutató során általános és időben állandó
tulajdonságként memorizált sajátossága) változik meg, s nem
foglalkoznak a tárgy helyének változásával.
A kommunikációs jelzések specifikus
befolyásoló hatása tehát elősegíti, hogy a korlátozott figyelmi és
memóriakapacitású csecsemő kognitív erőforrásait egy szociális
tanulási helyzetben ne ossza meg a lényeges (általánosítható tudást
hordozó) és lényegtelen (epizodikus) elemek között, hanem a megfelelő
tényezőkre fókuszáljon anélkül, hogy erről tudatos döntést kellene
hoznia.
Az A-nem-B hiba mint a kommunikációs jegyekre való érzékenység
indikátora
A természetes pedagógia hipotézise, mint minden olyan elképzelés,
amely alapvetőn új szempontok szerint rendezi el az elme evolúciójáról
és működéséről alkotott aktuális ismereteinket, alkalmas lehet arra,
hogy mint elméleti keretet használva megpróbáljuk újra értelmezni az
ember (és más fajok) viselkedésének egyes jelenségeit.
Jó példa erre az úgynevezett
A-nem-B hiba, a szakirodalomban több mint fél évszázada leírt és jól
ismert jelenség, amely az egy év körüli gyerekek tárgykereső
feladathelyzetben megnyilvánuló furcsa viselkedéséről szól (Piaget,
1954). E viselkedés könnyen előhívható azzal a hagyományosan
alkalmazott feladathelyzettel, amelyben a kísérletvezető a baba szeme
láttára ismételten elrejt egy tárgyat két egyforma rejtekhely
valamelyike alá (az A helyre) majd hagyja, hogy a baba újra és újra
megkeresse azt. Miután kialakult a stabil keresési válasz, a
kísérletvezető a rejtéseket úgy folytatja, hogy a tárgyat ugyancsak a
baba szeme láttára egymás után akár többször is a másik helyre (B)
rejti el. A 8–12 hónapos babák tipikus viselkedése ilyenkor, hogy
fenntartva korábban már többször bevált akciójukat, ezúttal is gyakran
visszanyúlnak az üres (A) rejtekhelyhez, és ott keresik a tárgyat.
Az A-nem-B hiba magyarázatára az
elmúlt évtizedekben egész sor eltérő hipotézist fogalmaztak meg a
viselkedéskutatók (ezek áttekintését lásd Topál, 2009). Bár ezek
sokszor ellentmondanak egymásnak, abban valamennyien megegyeznek,
hogy átmeneti, egyedfejlődési éretlenség lehet e keresési hiba (az
üres rejtekhelyre való visszanyúlás) oka. Ebben az életkorban ugyanis
a rejtett tárgy képének elmében való megjelenítése, az emléknyom
előhívása, illetve az elmében őrzött információk és az ezekkel
összefüggésbe hozható motoros akciók összehangolása még nem
tökéletesen fejlett.
Mindannak alapján azonban, amit a
természetes pedagógiáról és a csecsemők veleszületett
előkészítettségéről korábban kifejtettünk, felvetődik az a lehetőség,
hogy egészen másról van szó. Meglehet ugyanis, hogy az A-nem-B
hibaként megjelenő viselkedés nem (illetve nem csak) a csecsemők
fejletlen figyelmi és reprezentációs képességeit tükrözi, hanem
paradox módon az emberi élet korai szakaszában megnyilvánuló
kifinomult szociális kompetencia, a társas helyze-tekben létrejövő
tanulásra való beállítódás jele.
Az efféle tárgyrejtési helyzeteknek
ugyanis van egy fontos, de korábban figyelmen kívül hagyott
sajátossága is. Mégpedig az, hogy a standard eljárás keretében
elvégzett ismételt próbák valójában egy olyan társas kontextusban
jelennek meg, ahol a rejtést végző személy szemtől szemben az alannyal
egy bonyolult kommunikációs
|