Következmények
Chomsky programjának köszönhetően egyre értelmesebb válaszokat tudunk
adni azokra a kérdésekre, amelyek elsőként a 20. század elején Genfben
tanító Ferdinand de Saussure előadásaiban fogalmazódtak meg.
(Saussure, 1965) Saussure a nyelvet jelek
rendszerének tartotta, de alapjeleknek a szavakat tekintette, a
rendszerről pedig valójában elég kevés mondanivalója volt – azon túl,
hogy bevezette a formális alapú osztályozás forradalmian új módszerét.
Addig ugyanis (de sokfelé és sokáig az után is) az volt a természetes,
hogy a nyelv alapelemeit, kategóriáit a jelentésükre hivatkozva
határozták meg. Az idősebbek nyilván emlékeznek az ilyesféle
definíciókra: „az ige cselekvést, történést, létezést kifejező szó” –
amiben az a mulatságos, hogy a „cselekvés, történés, létezés” szavak
mind főnevek, nem pedig igék, mint arra számos ironikus bíráló
rámutatott.6
Saussure után az igét és a többi szófajt a mondatban a többi szó(faj)
között elfoglalt helye alapján kell definiálni, illetve egy adott szó
szófaji tulajdonságai azt szabják meg, hol (azaz mely más szavak
között) helyezkedhet el a mondatban. Ez volt a híres sakk-hasonlatának
a lényege: mindegy, hogy milyen alakú a sakkfigura, amíg tudjuk, hogy
milyen szerepben áll a táblán, és ezt a gondolatot vitte tovább a
Chomsky nyelvészetének egyik forrásvidékeként megjelölhető
deszkriptivista nyelvészet is (Bloomfield, 1933; Harris, 1951).
Ettől azonban sem arról nem tudunk többet, mik a
nyelvi jelek, sem arról, milyen fajta rendszer is a nyelv. Míg az
előbbi probléma kisebb részben az ugyancsak Saussure-től (is)
származtatható szemiotika, nagyobb részben pedig a (nyelv)filozófia
felségterülete lett, az utóbbi kérdés megválaszolása Chomskyra várt.
Chomsky következetesen valósította meg azt a
saussure-i tanítást, hogy „a nyelv forma, és nem szubsztancia”.
Rendszere formális viszonyok hálózatát hozta létre, amelyben az egyes
elemeket: szavakat, kategóriákat és ezek osztályait egymáshoz való
viszonyuk alapján határozta meg. Alapegységnek minden korábbi
nyelvtani kísérlettel szemben a mondatot, és nem annak valamely
építőelemét vette, a mondatot pedig a mondattani információkat (azaz a
saját vonzatszerkezetüket) kódoló szavakból építette fel. A
nyelvtannak éppen az a feladata, hogy ezeket a viszonyokat pontosan és
expliciten (azaz „generatív” módon) megadja. Következésképpen minden
nyelvi jelenség csak a szerkezeti viszonyok alapján írható le: a
„struktúrától való függés” chomskyánus elve a mai nyelvtudomány
általános követelménye lett.
Egy ilyen elméletnek deduktívnak és kimerítőnek
kell lennie – írta elő Chomsky már korai műveiben is. Ugyanakkor a
végső cél nem valamely absztraktan létező „platonikus” nyelv leírása,
hanem az ember nyelvi képességének jellemzése: azoknak az elveknek a
felsorolása, amelyek a genetikusan adott „nyelvi modult” határozzák
meg. És ezek a hipotézisek, illetve követelmények még akkor is
érdekesek, ha adott esetben végül kiderül, hogy valójában nincs is
független és önálló nyelvi modul az agyban/elmében. A hipotézis
ugyanis eléggé empirikus jellegű, azaz tapasztalati vizsgálatokkal,
bizonyítékokkal lehet szembesíteni, és van olyan „erős”, hogy annak
cáfolata elvben viszonylag könnyen lehetséges legyen. De amíg a
feltevések téves voltát cáfolni igyekszünk, addig új problémák
sokaságát fedezzük fel, amelyekre alternatív elméleteket kell
felállítanunk.
Chomsky mondatalapú megközelítése tette elérhetővé
azt a célt is, hogy a filozófusok által korábban idegenkedéssel vegyes
elutasítással szemlélt nyelvészeti jelentéstan végre megtegye nagy
ugrását, és beépítse a nyelvészeti gondolkodásba azokat az
eredményeket, amelyeket a mondatjelentést mindig is központi
fogalomnak tekintő nyelvfilozófia ért el. Az előfeltevések, a
referencia, a kvantorok, a határozott és határozatlan főnévi
kifejezések vizsgálata, egyáltalán a modern logika érvrendszere mind
természetes otthonra talált a mondatközpontú új nyelvtudományban.
De jelentős hozadéka a „generatív
grammatikának” nevezett megközelítésnek az is, hogy izgalmas és
vadonatúj problémákat volt képes felvetni, amelyek mérföldes léptekkel
vitték előre a tudomány szekerét. Egy-egy elmélet ugyanis nem csak
azért találtatik vonzónak, mert jobb magyarázatokat ad az ismert
jelenségekre: ebből a szempontból ugyanis sokszor nehéz a versengő
javaslatok között dönteni. Fontos az a szempont is, hogy mennyire
nyújt olyan keretet, amely maga képes problémákat „generálni”. És
Chomsky alapjaiban változatlan, de egyes vonatkozásaiban sokat
módosult nyelvelmélete – részben az állandó megújulása miatt is, bár
nem csak azért – minden más nyelv-, illetve nyelvtanelmélettel szemben
sokkal több lehetőséget adott olyan kérdések felvetésére, amelyek
friss gondolatokkal gazdagították a szaktudományt.7
Vannak bölcsészeti vagy társadalomtudományok,
amelyek elméleti keretei tíz-tizenöt évenként megváltoznak. Nem azért,
mert bárki is megcáfolta volna őket, hanem mert egyszerűen
„kifáradnak”, nem adnak elég teret az új mondanivalóknak, ezért az
adott diszciplínában működők, mint kígyó a bőrét, levedlik a régi
elméletet és egy új, divatosabb gondolkodás híveivé szegődnek. A
nyelvészetben és társterületein azonban a chomskyánus megközelítésnek
nem egyszeri megtermékenyítő hatása volt: szilárdan tartja ma is az
állásait. A vele versengő nyelvleírási, nyelvelsajátítási, evolúciós,
megismeréstudományi stb. elméletek hozzá képest határozzák meg
magukat, illetve az ott felismert problémákat fogalmazzák át, és
próbálják megoldani saját idiómájukban.
Chomsky pedig maga is töretlenül halad tovább
eredeti elvei mentén. Ahogy jó húsz éve Bertrand Russell nyomán
megfogalmazta (Chomsky, 1986), két egymással ellentétes régi probléma
izgatja. Platón problémája a tudományos kutatás alapkérdése: hogyan
vagyunk képesek oly csekély számú és megbízhatatlan adat és bizonyíték
dacára ilyen sokat tudni a körülöttünk lévő világról? George Orwell
problémája ennek fordítottja: hogy lehet az, hogy a demokratikus
társadalmakban működő szabad sajtó révén bennünket érő tömérdek
információ ellenére ilyen keveset látunk meg a körülöttünk zajló
társadalmi, politikai és gazdasági élet valóságából?
Chomsky egyetemi szobájában egyetlen kép van a
falon: Bertrand Russellé, azé a filozófusé, aki a tudomány művelését a
politikai cselekvésre váltotta fel. Ezt a lépést Chomsky nem tette
meg; inkább egy másik nagy filozófus, Karl Popper elveit követte: a
tudós és oktató feladata a kritikus gondolkodás gyakorlata és
megtanítása (Popper, 1972). Nem tévedhetünk nagyot, ha azt kívánjuk
neki, hogy legyenek minél többen, akik e gondolkodásnak szegődnek
hívéül – akár ha ennek révén az ő nézeteit bírálják is.
Kulcsszavak: strukturalizmus, Saussure, generatív nyelvészet,
nyelvelmélet, belső és külső nyelv
IRODALOM
Antal László (1964): A formális nyelvi
elemzés. Gondolat, Budapest
Bloomfield, Leonard (1933): Language.
Holt, New York
Chomsky, Noam (1955 [1975]): The Logical
Structure of Linguistic Theory. Plenum, New York
Chomsky, Noam (1957): Syntactic
Structures. Mouton, The Hague
Chomsky, Noam (1959): Review of B.F.
Skinner, Verbal Behavior. Language 35, 26–57.
Chomsky, Noam (1986): Knowledge of
Language. Praeger, New York
Harris, Zellig S. (1951): Methods in
Structural Linguistics. Chicago University Press, Chicago
Hauser, Marc D. – Chomsky, N. – Fitch, W.
T. (2002): Faculty of Language: What Is It, Who Has It, and How Did It
Evolve? Science. 298., 1569–1579.
Hill, Archibald A. (ed.) (1962): Third
Texas Conference on Problems of Linguistic Analysis in English (May
9–12, 1958). The University of Texas, Austin, Texas
Newmeyer, Frederic J. (1986): Linguistic
Theory in America (2nd ed.), Academic Press, Orlando, FL.
Planck, Max (1950): Scientific
Autobiography and Other Papers. (trans. by Gaynor, Frank) William &
Norgate, London, 33–34.
Pléh Csaba (2000): A lélektan története.
Osiris, Budapest
Popper, Karl (1972): Objective Knowledge:
An Evolutionary Approach. Clarendon Press, Oxford
Saussure, Fernand de (1965): Bevezetés az
általános nyelvészetbe. Gondolat, Budapest (2. kiadás: Corvina,
Budapest, 1997)
Skinner, Burrhus Frederic (1957): Verbal
Behavior. Appleton–Century–Croft, New York
LÁBJEGYZETEK
1 Jelen írás az Élet és Irodalom-ban 2008.
december 5-én megjelent cikk átdolgozott és jegyzetekkel kiegészített
változata.
<
2 Pontosabban az annak alapjául szolgáló
monumentális könyv: Chomsky (1955[1975]). Doktori értekezésként ennek
csak egyik fejezetét adta be (Newmeyer, 1986).
<
3
http://www.nytud.hu/chomsky/eloadas.html
<
4 Az anekdotát ebben a formában
tanáromtól, Szépe György-től hallottam még egyetemi éveim alatt. A
felderíthető autentikus szöveg a fizikus önéletírásából származik és
így szól: „A scientific truth does not triumph by convincing its
opponents and making them see the light, but rather because its
opponents eventually die and a new generation grows up that is
familiar with it.” (A tudományos igazság nem úgy diadalmaskodik, hogy
meggyőzi az ellenfeleket, akik meglátják annak fényét, hanem úgy, hogy
az ellenfelek előbb-utóbb meghalnak, és felnő egy, azt már jól ismerő
új generáció.) (Planck, 1950, 33–34)
<
5 Lásd például Burrhus Frederic Skinner
(1957), valamint Pléh Csaba (2000) összefoglalását a skinneri
behaviorizmusról, illetve Chomsky (1959) híres Skinner-kritikáját.
<
6 Hazánkban leghatásosabban Antal László
(1964).
<
7 Az olvasó például É. Kiss Katalin e
számban közölt cikkében talál erre példákat.
<
|