Végeláthatatlan irodalma van már annak, hogy miként
befolyásolta Noam Chomsky a modern kognitív pszichológia megszületését
a 20. század közepén. Csak 2000 és 2005 között több mint 240
hivatkozás van Chomskyra pszichológiai lapokban a PsychLit adatbázis
szerint. Sok a történeti elemzés is arról, hogyan támaszkodott már
első írásaiban, például a nevezetes Skinner-recenzióban (Skinner,
1957) (Chomsky, 1959) a kornak az aktív, önálló állatot (és persze
embert) felfedező képéhez, a szekvenciális tervezés jelentőségét
kiemelő Karl Lashley (1951) munkáihoz, milyen inspirációt jelentettek
számára első közös dolgozatai az akkoriban formálódó kognitív
pszichológia első nagy csillagával, George Armitage Millerrel. Erről a
képről korábban részletesen írtam (Pléh, 1980). Hozzászólásomban nem
erről a teljes történelmi képről szeretnék beszélni. Chomskyt csupán
úgy szeretném megjeleníteni, mint aki a fél évszázad során mint a
modern tudományosság valamiféle új paradigmájának körvonalazója, és
nem csupán úgy, mint aki legfontosabb pszichológiai hatásában a modern
pszicholingvisztika elindítója volt.
Három olyan mozzanat van, amelyeket tekintve
Chomsky központi jelentőségű a modern visel-kedés- és
megismeréstudományok átalakulásában.
A szekvenciális gondolkodásmód
középpontba állítása
Chomsky (1995a, eredetileg 1957), amikor a Mondattani szerkezetekben
bemutatja a pusztán balról jobbra szekvencialitáson alapuló
Markov-modellek elégtelenségét a természetes nyelvben, a kritika
közben új módon állítja előtérbe a pszichológia egésze számára is a
sorrendiséget és a sorrendi mintázatot. Chomsky és az őt ihlető Karl
Lashely számára a nyelv annak lesz mintája és példája, hogy:
• az egyes viselkedési mozzanatok túl gyorsan
igazodnak egymáshoz, így nem engedik meg a reflexláncos visszajelzésen
alapuló szerveződést;
• a nyelvben és a viselkedésben kontextuális
meghatározottság érvényesül.
A híres Lashley-példa a koartikulációs hatásokat
emeli ki, azt, hogy az ing és az int szóban a középső n beszédhangot
másképpen ejtjük. Chomsky rámutat arra, hogy itt a koartikuláció csak
a legelemibb formája a sorrendi viselkedés kontextusfüggésének.
Számára ez a kontextusfüggés azt jelenti, hogy minden bonyolultabb
viselkedés mögött egy összetett, szimultán, egyszerre létező
programot, mentális tervet kell feltételeznünk, ahogy azt a korban
egyszerű mozgásszerveződéseken mutatta be szerzőtársa, Miller (Miller
et al. 1960).
Chomsky a szekvenciális szerveződés előtérbe
állításával fontos eszmei súlyú lépést tesz két értelemben is. Az
egyik értelem a belső, mentális tervezés kiemelése. A másik értelem
maga az, hogy alapvető keret lesz a kognitív tudomány egésze számára a
nyelvben megjelenő linearizációs probléma, mely szerint egy bonyolult
kognitív szerveződés sorrendiségben bontakozik ki. Még a Chomsky
követői, például Jerry Fodor (1983), által igen éles bírálatot kapott
s tőle igen távol álló felfogások, például Allen Newell és Herbert
Simon (1982) gondolkodáselmélete is azt a felfogást testesítik majd
meg, melyben minden megismerési teljesítmény szekvenciális műveletekre
fordítható le. Bár Fodor kritizálja ezt a felfogást, mivel saját
moduláris rendszerével nehezen egyeztethető össze, ő is egy
szekvenciális logikai modellt állít előtérbe. Az ő gondolatmenetében a
lineáris felfogás az emberi gondolkodásról, amely a szintaxist
előtérbe állító modern nyelvészetben megjelenik, a gondolkodás
általános propozicionális elméletévé tehető egy feltételezett
lingua mentis posztulálásával. E felfogás szerint minden tudásunk
sajátos emberi attitűdöktől kísért kijelentések megszámlálhatatlan
sokaságában létezik és működik.
Olyan erőteljes metateória lesz ez, amelyet majd
csak az 1990-es évek közepén kezdenek bírálni elsősorban a
folyamatokat előtérbe állító kapcsolatelvű, konnekcionista
nézetrendszer képviselői. Andy Clark (1999) fogalmazza majd meg, hogy
ez a szekvenciális kép az emberi gondolkodásról valahogyan
szövegszerkesztő-szerűen kezeli a belső folyamatok világát. Ez a
szekvenciális, ha úgy tetszik logocentrikus, ha úgy tetszik
írásközpontú metateória az emberi gondolkodásról más szempontból is
számos kihívás és kritika tárgya. Bár nem Chomskyt bírálja, de ezt a
metateóriát bírálja már az 1970-es években Stephen Kosslyn s mások
képiség felfogása, azt hirdetve, hogy az emberi gondolkodásnak vannak
kifejezetten képies, képszerű, egészleges, mondatok és kijelentések
segítségével nehezen visszaadható formái. Az 1990-es évek közepétől
ennek a metateóriának a bírálatát adják a különböző implicit
tudáselméletek. Azok a tudáselméletek, amelyek jóval kevésbé
impresszionisztikusan, mint annak idején Polányi Mihály hallgatólagos
tudásfelfogása, azt állítják előtérbe, hogy a tudás mindig valamilyen
függvényszerű készségben, valami megcsinálására való lehetőségben
valósul meg, és nem kijelentések kavalkádjában.
Éppen e viták közepette fontos tudnunk, hogy a
szekvencialitásnak az a sajátos formája, ahogyan a generatív nyelvtan
a mondatok szintaktikai szervezését kezeli, minden emberi gondolkodás
egy általános modelljének is kiindulópontja.
2. A formalizmus és a tiszta forma eszméje
Chomsky híres példamondatai, például A színtelen zöld eszmék
dühödten alszanak, az ő érvelésében azt illusztrálják, hogy a
tiszta forma önmagában a gyakoriságtól és az értelmességtől
függetlenül kezelhető. E tekintetben bárminő nagy harcot is folytasson
az 1960-as években saját elődeivel, a strukturalistákkal, s bármily
határozottan is hangsúlyozta, hogy az ő nyelvészete új a
strukturalizmushoz képest (Chomsky, 1995a), ha a módszertantól
eltekintünk, a tiszta forma előtérbe állításával struktúraelvű
kulturális mozgalmak folytatója lesz. Ennek szintén nagy
következményei vannak a pszichológiára nézve. Nemcsak olyan oldalági
kérdésekben, hogy hogyan kezeljük a formális művészetet, hogyan
kezeljük a gyerekek különleges érdeklődését és hajlamát a formával
való metanyelvi játékokra stb. Van ennek a formaközpontúságnak egy
átfogó üzenete is. Lényege az, hogy a forma a legfontosabb támpont az
ember gondolati világában. A tiszta forma adja meg azt a keretet,
amely révén az ember korlátlanul képes gondolkodni, miként az észlelés
folyamataira már az alaklélektanosok is hirdették. Egészen máshonnan
induló törekvések, például a gondolkodásmódok összehasonlító
kulturális pszichológiai vizsgálata (gondoljunk az 1930-as években
Alekszandr Lurija, vagy évtizedekkel később Michael Cole, 2005
munkáira) bemutatják, hogy a puszta forma általi irányítottság
különleges jellemzője az emberi gondolkodásnak. Mindannyian képesek
vagyunk formális szillogizmusokra, olyan következtetések levonására,
mint
Budapesten minden férfi kopasz.
Feri Pesten él.
Tehát: Feri kopasz.
Ugyanakkor ez a lehetőség csak akkor valósul meg, a személy csak akkor
nem fogja a valós tapasztalatával felülbírálni ezt a tudásával
ellentétes szillogizmust, ha a szekvenciális gondolkodás különleges
gyakorlását eredményező betűvetést, az írás-olvasást néhány évig
tanulja. Miközben a formális gondolkodás lehetőség, úgy tűnik, hogy a
mi kultúránkat ennek a formának az abúzusa, a formalitás mindenre való
kiterjesztésének lehetősége jellemzi.
Chomsky számára a strukturalista örökség, a tiszta
forma iránti érdeklődés további mozzanata az a száraznak tűnő elvi
kérdés, hogy mit is kezdjünk a színtelen zöld eszmékkel, és az a
nyelvtan felépítését érintő kérdés, hogy milyen módon áll a nyelvtan
és a nyelv középpontjában a puszta formális szintaxis. Első munkáitól
kezdve azt hangsúlyozza, hogy az ember különlegessége a
korlátozatlanság a forma lehetőségeit tekintve. A rekurzív
szerkesztés, fél évszázaddal első munkái után, amikor visszatér ehhez
a kérdéshez (Hauser et al., 2002; Chomsky, 2004), mint az ember szűken
vett sajátos, különleges biológiai nyelvi készségének legfőbb
biztosítéka jelenik meg. Ez a formai kombinatorika és a hozzá
kapcsolódó rekurzivitás tehát, ami eredetileg tisztán formai mozzanat
volt, ötven év után már egy szubsztanciálisan értelmezett biológiai
meghatározó jegye lesz az embernek.
3. A gondolkodás komputációs modellje
Az 1970-es évek második fele, majd az 1980-as évek lesz a Chomsky és
mások, például a kognitív pszichológusok első nemzedéke és az
etológusok által elindított szakmai kognitív forradalmak vagy
fordulatok beérésének évtizede. Ez lesz az az évtized, amikor
megfogalmazódik az igény, hogy az egyes szakmák kognitív irányzatai is
keressenek valami közös nevezőt mind mozgalmilag, mind
intellektuálisan, s ennek megfelelően jön létre a kognitív tudomány
szemlélete és eszményképe.
A korai kognitív tudománynak, miképp azt ma már
sokszor kritikusan fogalmazzuk három évtized bölcsességével, a
Chomsky-követők formai elkötelezettségének megfelelően volt egy
sajátos számítógépes torzítása. Magát a gondolkodás kutatásának
feladatrendszerét is ennek megfelelően alakították. Komputációs
modellekről beszélünk, amin azt értjük, hogy vannak olyan megoldások,
melyek mintegy gépiesen szeretnének explicitek lenni. Szeretnék
megadni azt, hogy mit kellene tudnia egy ember alkotta mesterséges
rendszernek, hogy ugyanazokat a teljesítményeket tudja, mint az ember,
akár a nyelvre, akár például az észlelésre vonatkozóan. Ennek a
precizitás-igénynek a korai vagy klasszikus kognitív tudományban két
leghatározottabb képviselője David Marr (1982) látáselmélete és
Chomsky (1986) nyelvfelfogása. Mindkettő abból indul ki, hogy – mint a
régi jelszó mondja – „Ha nem tudsz előrelépni, akkor alkoss egy jó
elméletet”. Ezt azonban nem egyszerűen a tudósnak adják tanácsként,
hanem az egyszerű emberi halandó látvány- illetve nyelvfeldolgozó
rendszerében tételezik fel. Úgy képzelik, hogy minden kognitív
feladatban, ahogy Marr (1982; Kovács, 1991) fogalmaz, három leírási
szintre van szükségünk.
1. Komputációs szint, amely megadja, hogy mit kell
elvégezzen a rendszer. Például a látás esetén azt, hogy a látványt
felületekre, a felületeket élekre kell, hogy bontsa és így tovább. A
nyelvészetben ennek felel meg a Chomsky által hangsúlyozott
kompetencia szintű leírás. A nyelvész adta metaelmélet arról, hogy
egyáltalán mik is a mondatok, milyen szerkezeti részek vannak a
mondaton belül stb.
2. Az algoritmikus szint, ahol eldől, hogy milyen
eljárásokat használ a komputációs szintnek megfelelő strukturális
leírások létrehozására az adott szervezet vagy technikai eszköz.
Például a mondatoknál maradva, a mondatokat úgy elemzi-e, hogy egy
hatalmas listából kikeresi őket, vagy szófaj szerint keres bennük
szavakat, a szófajokat a szószerkezet fejének vagy középpontjának
tartja, s ennek megfelelően fog az okos lány szósorhoz szerkezetet
rendelni. Megtalálja a lányt mint főnevet, az okost mint melléknevet,
úgy veszi, hogy az okos és a lány közt metszetviszony van, vagyis az
okos szűkíti a lány érvényességi területét, s az így leszűkített
halmazhoz kapcsolja az névelővel a határozottságot.
3. A megvalósítás, az implementáció szintje. Ez
felel meg annak, ahogy az agy ténylegesen megvalósítja azokat az
algoritmusokat, amelyek révén el tud jutni a komputációs szint által
előírt megoldásokhoz, illetve strukturális leírásokhoz.
|
|
A Chomsky által oly sokat hangoztatott belső és
külső nyelvészet – külső nyelvészeten értjük a pszicholingvisztikát, a
neurolingvisztikát, a szociolingvisztikát (Chomsky, 1985) – fél
évszázados fejlődése próbálta megvalósítani ezt az eredeti programot.
Tudnunk kell azonban, hogy e mellett a nyelvészeti megvalósítás
mellett az egész programnak volt egy általánosabb pszichológiai
tartalma és töltete is. Két fontos sugallata volt minden kognitív
kutató számára. Az egyik a határozott explicitségi igény, törekvés
arra, hogy pontosan jellemezzük a rendszer elvégezte dolgokat, hogy
azok megvalósíthatóvá, követhetővé tegyék a műveleteket. A másik
mozzanat pedig az elméletigény. Chomsky az embert úgy koncipiálja,
mint aki egy sajátos nyelvelmélet hordozója. Elméletnek abban a
szigorú értelemben, mint ahogy azt az amerikai operacionalista
neopozitivistáktól tanulta. A 20. század utolsó évtizedeiben ez a
hozzáállás a fejlődéslélektan egészét forradalmasította. Először a
tudatelméletben (theory of mind) jön létre az a megoldás, amely
szerint az emberek sajátos kis elméletalkotó pszichológusok, akik
nagyon határozott következményekkel bíró teóriáikat alkalmazzák az
őket körülvevő társasági eseményekre, és állítják be azokat a sajátos
értékeket, amelyek között ez a teória érvényesül. Kiterjed ez azután a
fizikai tudásra, a kategóriákra és még számos dologra. Chomskynak
köszönhetjük tulajdonképpen az elmélet-elméleteknek azt az
elburjánzását az emberi fejlődésre, amelyek mintegy a Chomsky-féle
innátizmusnak megfelelően felvértezetten, kiindulópontként
rendelkezésünkre álló teoretikus megoldások állandó finomításában
látják a fejlődés folyamatát. A fejlődés nem más, mint újabb és újabb
elméletek alakítása.
4. A provokatív Chomsky
Természetesen maga az „elmélet-elmélet” is vitatható. Már első
próbálkozásainál is vitatták. Korántsem véletlen, hogy Chomsky nagy
első generációs szellemi ellenfele, Burrhus Frederic Skinner (1972
[1963]) éppen erre a mozzanatára reflektál a korai generatív
nyelvtannak, vagyis a gyerek és az ember fejében abundáns módon
elhelyezett nyelvtani elméletekre a viselkedési kontingenciák helyett.
Meggyőződésem szerint Chomsky nagy általános, a
nyelvészeten túlmutató sikerét szándékosan doktrinér, illetve
szándékosan elmosott fogalmainak is köszönheti. Ilyen például maga az
innátizmus gondolata. Miközben Chomsky a 20. század közepének
gyermekeként nem beszélhet isteni szikrákról, amikor a nyelvet valami
különleges, az embert az állatvilágtól és az állati kommunikációtól
elválasztó adományként tételezi, sugallatában mégiscsak egy isteni
szikra elméletet feltételez. Olyan elméletet, amelynek közvetlen
biológiai lehorgonyzásakor számtalan nehézséggel fog megküzdeni.
Követői beszélnek először olyan homályos fogalmakról, mint
makromutációk, azután olyan könnyen érvényesíthető kulcsszavakról,
mint a Stephen Jay Gould és Elisabeth S. Vrba munkájából átvett
exaptáció, evolúciós melléktermék. Chomsky ideologikus innátizmusát,
amely végül is magával a nyelvészeti elemzéssel akarja igazolni az
egyetemes nyelvtan velünk született voltát, számos fejlődéslélektani
iskola fogja megkérdőjelezni; az idős, de Chomskyval még párbajra kelő
Jean Piaget-től kezdve, az akkor még ereje teljében lévő pragmatikai
orientációjú Jerome Bruneren keresztül, a mai biológiai értelmezőkig,
Jeffrey Elman, Elizabeth Bates és Annette Karmiloff-Smith munkáiig.
Nem egy hozzászólásban kell igazságot tennünk.
Fontos azonban tudnunk, hogy éppenséggel mind az empirikus
gyermeknyelvi kutatás, mind a gyermekre és általában a fejlődésre
vonatkozó különböző rafinált kognitív alapú, de mégiscsak
környezetelvű és újszerű tanuláselméletek megfogalmazásában valójában
Chomsky radikális innátizmusának volt ihlető szerepe. Mindenki azért
kezdett el újabb és újabb kiegészítő elméleteket gyártani – gondoljunk
Steven Pinkerre (1999) – vagy alternatív szociális elméleteket
megfogalmazni (Tomasello, 2002), mert szeretne szembeszállni a Chomsky
felvetette innátizmus fogalmi gondjaival. Vagyis, egy önmagában
tarthatatlan és doktriner felfogás tudományszociológiai értelemben
inspiratív és progresszív elméletté vált.
Ugyanez elmondható – nyilván a nyelvészek ezt
jobban meg tudják fogalmazni – Chomskynak arra az oldalára is, hogy
elmélete sok doktriner jellemzőjét úgy oldja fel, hogy közben
retorikai okokból úgy tesz, mintha a hajó simán menne tovább.
Gondoljunk csak a nyelvek változatosságának példájára. A korai
Chomskyt sokan bírálják amiatt, hogy nemigen törődik az angol nyelv
szintaxisán kívül mással. Az 1970-es, 1980-as években azonban
tengernyi értekezés és könyv születik a magyarról, az arabról, a
kínairól stb. A külső kritikát a generatív elmélet integrálja. Ennek
az integrálásnak megfelelően alakul ki a nyelv működésének és a
nyelvelsajátításnak az a felfogása, amelyet paraméter-beállításként
szoktunk emlegetni. Lényege, hogy az egyetemes nyelvtan bizonyos
alapelveket és bizonyos beállítandó paramétereket hordoz, például
van-e szerepe a nyelvtani szerep kijelölésében a szórendnek, vagy
pedig a ragok játszanak-e szerepet stb. Az eredeti külső kritika
integrálódott.
5. A szabályok abundanciájától a karcsú elméletig
A generatív nyelvtan különböző változatainak kialakulását tekinthetjük
önmagán belül mint egy sajátos, a nyelvészeti viták és a nyelvészeti
tények által kikényszerített átalakulást. A pszichológusok számára is
érdemes tekintettel lenni arra is, hogy Chomsky elméletének változásai
együtt járnak tágabb változásokkal is. Az egyik ilyen jellegzetes
párhuzam a szabályok túlburjánzásával kapcsolatos. Kezdetben a
mondattani szerkezetek szintjén, a generatív nyelvtan elegáns volt és
kicsi. Mikor diákként az 1970-es években tanultuk a szintaxist, akkor
azt gondoltuk, hogy csupán az akkor használt öt-hat szabályt és
nyolc-tíz transzformációt kell megtanulnunk, s ezeket kell ügyesen,
például jó sorrendbe rakva alkalmazni, s minden nyelv minden mondata
levezethető lesz, s előttünk az út a tudományos sikerhez. Az 1970-es
és 1990-es évek között azonban óriási abundanciája lett a
szabályoknak. Egyre több szabály, egyre több strukturális jellemzés
jelenik meg a nyelvészeti munkákban. Párhuzamos ez azzal, ahogyan a
társadalomtudományokban, például az etnometodológia keretében is, a
szabály-abundancia jellemző. (Lásd ezekről a fejleményekről Pléh
Csaba, Síklaki István és Terestyéni Tamás [Pléh et al., 2001]
olvasókönyvét.) William Labov egy egyszerű mondat „Mikor jössz már
haza?” vagy Charles Fillmore egy egyszerű kifejezés, a
„Bejöhetünk?” elemzésében szabályok tucatjait és az egész emberi
szereprepertoárt felvezeti. A társalgás elemzésvilágában azonban ezt a
kort Paul Grice örökségeként a relevanciaelmélet váltja fel. A sok-sok
pici szabály helyett nagy szabályok lesznek. A „Bejöhetünk?”
értelmezésében nem lesz egy külön szabály arra, hogy a saját magunkra
vonatkoztatott kérdő mondatot hogyan kell felszólításként értelmezni
stb., hanem ehelyett egy általános relevanciaszabály születik. Bármit,
amit nem tudsz értelmezni a társalgás előző összefüggésrendszeréből,
próbáld meg másként értelmezni, hiszen valamit kell hogy jelentsen. A
Chomsky-elmélet ezzel párhuzamosan fog a kötetnyi szabály helyett
egyre több korlátról és megszorításról beszélni, hogy majd az
ezredfordulóra a minimalista elmélet keretében (Chomsky, 1995b) újra
visszatérjen a leszűkített, kiegyenlített, elegáns szabályrendszerhez.
Vagyis az a tobzódó öröm, amely a nyelvészetben szinte a nyelvészeti
szabályok felfedezéséhez köti a kiválóságot, most visszájára fordul. A
kiválóság az eleganciában fog rejleni.
Ezzel visszaérünk Chomsky egyik eredeti
dilemmájához. Mint már a magyar szakirodalomban az 1970-as években Pap
Mária (1970) kiemelte, Chomsky egész nyelvfelfogásának és az ehhez
szorosan hozzátartozó nyelvelsajátítási folyamat értelmezésének
alapvető dilemmája, a neopozitivistáktól örökölt egyszerűségi
kritérium és a gyermekre vonatkoztatott mentalisztikus érvelés
keverése. Abban az elképzelt helyzetben, mondja a fiatal Chomsky,
mikor egymással tényszerűen egyenértékű modelljeink vannak a nyelvről,
ezek egymással versengenek, s a versengés közti döntés kritériuma az
egyszerűség lesz. Amelyik elmélet kevesebb szabályt, kevesebb
egységet, kevesebb megszorítást tartalmaz, azt kell elfogadjuk. Ezt
azonban már néhány évvel később, már az 1960-as évek elején
összekapcsolja azzal, hogy az egyaránt adekvát megoldások közül azt
kell elfogadjuk, amelyik jobban jellemzi azt a fejlődést, ahogyan a
gyermek kibontakoztatja nyelvi rendszerét. Csakhogy a kettő nem
szükségszerűen azonos. Amint a mai evolúciós biológiában is észre
szoktuk venni, a különböző nem elegáns megoldások és – hogy Claude
Lévi-Strauss, illetve François Jacob kifejezését használjam – a
barkácsolás elterjedésével korántsem biztos, hogy a gyermek mindig
optimális megoldásokat, mindig a legszebbet és a legegyszerűbbet
keresi. Döntenie kellene a chomskyánus felfogásnak, hogy logikai
modellben vagy empirikus modellben szeretné saját igazát bizonyítani.
Ez a következő nemzedék dolga lesz.
Kulcsszavak: Chomsky, innátizmus, komputációs elmélet, szabályok,
formális gondolkodás
IRODALOM
Chomsky, Noam (2004): A biolingvisztika és
az emberi minőség. Magyar Tudomány. 12, 1354–1377.
Chomsky, Noam (1986): Knowledge of
Language. Praeger, New York
Chomsky, Noam (1959): Review of B.F.
Skinner’s Verbal Behavior. Language. 35, 26–58.
Chomsky, Noam (1995a): Mondattani
szerkezetek. Nyelv és elme. Osiris–Századvég, Budapest
Chomsky, Noam (1995b): The Minimalist
Program. MIT Press, Cambridge, Mass.
Clark, Andy (1999): A megismerés
építőkövei. Osiris, Budapest
Cole, Michael (2005): Kulturális
pszichológia. Gondolat, Budapest
Fodor, Jerry (1983): The Modularity of
Mind. MIT Press, Boston
Hauser, Marc D. – Chomsky, N. – Fitch, W.
T. (2002): The Faculty of Language: What Is It, Who Has It, and How
Did It Evolve? Science. 298, 1569–1579.
Kovács Ilona (1991): Egy tudományos vízió.
Pszichológia. 11, 77–126.
Lashley, Karl (1951): The Problem of
Serial Order in Behavior. In: Jeffres, L. A. (ed.) Cerebral Mechanisms
in Behavior. Wiley, New York
Marr, David (1982): Vision. Freeman, San
Francisco
Miller, George – Galanter, E. – Pribram,
K. (1960): Plans and the Structure of Behavior. Holt, New York
Newell, Allen – Simon, Herbert (1982): A
tapasztalati számítógéptudomány – szimbólumok és keresés. In: Csáki
Frigyes (szerk): A rendszerelmélet mint társadalmi igény. Akadémiai,
Budapest, 227–256.
Pap Mária (1970): Vissza a nyelvészethez!
In: Telegdi Zsigmond (szerk.): Általános Nyelvészeti Tanulmányok VII.
207–228.
Pinker, Steven (1999): A nyelvi ösztön.
Typotex, Budapest
Pléh Csaba (1980): A pszicholingvisztika
horizontja. Akadémiai, Budapest
Pléh Csaba – Síklaki I. – Terestyéni T.
(2001): Nyelv-komunikáció-cselekvés. Osiris, Budapest
Skinner, Burrhus Frederic (1957): Verbal
Behavior. Appleton, New York
Skinner, Burrhus Frederic (1972 [1963]):
Az operáns viselkedés. In: Ádám György (szerk.) Pszichofiziológia.
Gondolat, Budapest, 103–127.
Tomasello, Michael (2002): Gondolkodás és
kultúra. Osiris, Budapest
|
|