Az ésszerű gazdasági döntést hozó ember, tudnivaló,
maximalizálja a maga hasznát.1 Kérdés
mármost, mi ez a maximalizálandó haszon. Egy Rolls-Royce birtoklásában
például mi az a tényező, amelyet számításba kell vennie az embernek,
ha e birtoklás hasznát akarja kalkulálni: az a használati érték-e,
hogy olyan autója van, amely nagy sebességgel, pontos
irányíthatósággal és nagyfokú üzembiztonsággal juttatja őt mindenkori
úticéljához; vagy a csereérték, amely szerint 340 ezer dollárnyi2
összeg ölt testet benne?
S vajon annak a magatartásától meg kell-e tagadni
az ésszerűséget, aki az objektíve mérhető hasznosság mellett, amely
ebben a két tényezőben van adva, a csak szubjektíve érezhető
kellemesség szempontjával is számol? Elvégre az utilitarizmus
megalapítója, Jeremy Bentham angol filozófus és jogász még így
definiálja az ésszerű gazdasági magatartás alapját: „A természet az
emberiséget két teljhatalmú úr irányítása alá helyezte, ezek: a
fájdalom és az öröm… Mindenben ezek kormányoznak bennünket,
cselekedeteinkben, megnyilatkozásainkban és gondolkodásunkban.” (Idézi
Posner, 1979; 282.) Eközben a kellemesség is kettős:
adhatja az a kielégülés, hogy a tevékenységben megnyilvánuló technikai
erő révén a személy bánni tud dolgokkal, vagy hogy egy szociális erő
révén, amelyet a tevékenység megjelenít, a személy bánni tud más
személyekkel. A Rolls-Royce példájához visszatérve: a technikai erő
működtetése ahhoz az intenzív élvezethez juttathatja a Rolls-Royce
tulajdonosát, hogy tetszése szerint száguldozhat, és lehet úrrá a
váratlanul előbukkanó veszélyeken; a szociális erő pedig ahhoz a
másfajta intenzív élvezethez, hogy a Rolls-Royce birtoklása tízmillió
magyar közül negyven-ötven közé választja őt ki.3
A francia társadalomfilozófus Jean Baudrillard
(1972) is két további tényezőt helyez a klasszikus gazdaságtan által
számon tartott használati érték és csereérték mellé, amikor könyvének
már címével (Pour une critique de l’économie politique du signe)
is jelzi vitáját Karl Marxszal (Zur Kritik der politischen
Ökonomie). Ő a tárgyaknak a közösséghez tartozást megnyilvánító
(például az ajándékozásban, az ünnepek megülésében betöltött)
szimbolikus értékéről és a státust megjelölő jel-értékéről beszél,
rámutatva, hogy ezek között ugyanolyan a viszony, mint az, amelyet a
maga két értéke között Marx elemzett a politikai gazdaság(tan)
bírálata során. Valójában Marxnál a használati érték a technikai
erővel, a csereérték pedig a szociális erővel tart párhuzamot.
Baudrillardnál ezzel szemben mindkét pótlólagosan felvett tényező
olyan, ami a személy szociális erejét jeleníti meg: a jegygyűrű is,
amelyből éppúgy egyetlen darabot és ugyanolyan formájút viselek, mint
akárki más, aki hozzám hasonlóan azt akarja szimbolizálni, hogy
egyetlen személyhez tartozik, aki éppolyan kiváló a maga nemében, mint
bárki másnak a társa – és az ékszergyűrű is, amelyből minél többet
húzok az ujjamra, és minél inkább remekei ezek az ékszerész
fantáziájának, annál kiválóbbnak jelölik meg viselőjüket.
Kizárja-e tehát a gazdasági ésszerűséget, ha valaki
e kettős kellemesség valamelyikével (szintén) számol? Vagy pedig a
gazdasági racionalizmussal kapcsolatos minden normatív megfontolást
fel kell adnunk, és azt a magatartást tekintenünk racionálisnak,
amelyet ki-ki éppen folytat: aki hajlandó meghatározott határköltséget
ráfordítani meghatározott határhaszon reményében, arról elismerni,
hogy ésszerűen jár el, akár javak, akár pénz tömegével, akár a
tevékenységekre fordítandó idő, akár a társadalmi értékhierarchiában
megtett út hosszával méri költségeit, illetve hasznát – aki pedig nem
hajlandó, arról is elismerni, hogy ésszerűen dönt a maga
szempontjából?
Hogy magának e szempontnak az ésszerűségét meg
lehessen ítélni, ehhez mindenekelőtt valamilyen objektív mércére lenne
szükség, amellyel össze lehetne vetni kinek-kinek a döntését
határköltség és határhaszon tekintetében, hogy meg lehessen
állapítani, például, valóban annyira terhes‑e számára az az
alternatíva, amelyet ilyennek érez, és ezért hasznossága ellenére
elutasít, s hogy tényleg akkora örömét leli-e a másikban, amelyet
költségessége ellenére is vállal.
E megkülönböztetésre lehetőséget adna, ha
különbséget lehetne tenni az embernek egyfelől „természetes”,
„normális”, másfelől „mesterséges”, „kóros” szükségletei között. Ekkor
úgy lehetne tartani, hogy ha a pozitív vagy negatív érzés, amellyel
határköltségekre és határhaszonra vonatkozó döntésében az ember
számol, például a létfenntartására vonatkozik, akkor tekintetbe vétele
racionális, ám ha például kábítószerélvezésre, akkor számításba
vételekor csak egy kialakult gyakorlat utólagos racionalizálásáról van
szó.
Egy az emberi szükségletek sajátszerűségével
foglalkozó monográfia (Garai, 1969) Bevezetésében részletesen
bemutattam, milyen önkényes eredményre vezet, ha az ember
magatartásának belső mozgatóit e megkülönböztetés mentén osztályozzák.
E szétválasztás következményeinek önkényessége abból adódik, hogy az
eljárás szembenáll azzal az antropológiai ténnyel, melyet a kérdés
vonatkozásában Marx így fogalmazott meg: „A termelés nemcsak anyagot
szolgáltat a szükségletnek, hanem szükségletet is szolgáltat az
anyagnak, […] nemcsak tárgyat termel a szubjektum számára, de
szubjektumot is a tárgy számára.” Ha ugyanis igaz, hogy „a termelés
[…] az általa először tárgyként tételezett termékeket előállítja mint
szükségletet a fogyasztóban” (Marx, 1972, I. 19.), akkor nem lehet
megkülönböztetni azt, amire minden „normális” embernek „természeténél
fogva” szüksége van, s azt, amire valaki csak „abnormálisan”
fejlesztette ki magában vagy csak „manipulálták” benne a szükségletet.
Ez az önkényesség persze súlyosabb
következményekkel terhes formában is megjelent egy korábbi
korszakban, amikor is a tervgazdálkodásnak egy olyan gyakorlata épült
rá, amelyben egy központi hatóság tartotta volna nyilván, ami a
társadalom tagjainak szükségletében „normális”. Ebből kiindulva
kellett volna meghatározni a termelést, amelynek rendeltetése az lett
volna, hogy e „normális” szükségletet egyre nagyobb – végső célként
majdan teljes – mértékben kielégítse. Egyszersmind e központi hatóság
tartotta volna nyilván azt is, amit a társadalom egyes tagjainak
szükségletében „abnormálisnak”, s mint ilyent a társadalom életéből
kiiktatandónak ítéltek, nem ritkán azzal a személlyel együtt, akiben
ilyen szükséglet megrögződött.
Jean Baudrillard amellett érvelt, hogy az embernek
biológiai szükségletei nincsenek is. Az úgynevezett elsődleges
szükségletek, amelyek állítólag szigorúan meghatároznának egy
kielégítésükhöz nélkülözhetetlen létminimumot, csak ideológiai
ürügyként szolgálnak. Ugyancsak ideológiai ürügyet jelentenek a
„másodlagos” szükségletek is, amelyeket a kultúra definiálna oly
módon, hogy kielégítésük állítólag az egyének belátására lenne bízva.
Az ideológiai ürügy teszi lehetővé azt a fogyasztást, amelynek
elsősorban az a funkciója, hogy a társadalmi különbségeket a
termelésbeni hatalmat hordozó és a hatalomból kizárt osztály között a
fogyasztott tárgyak révén elrejtse, illetve hangsúlyosabbá tegye.
A fogyasztás meghatározója a termelés, a termelés
pedig mindenekelőtt felesleg termelése. Így aztán, Baudrillard
szerint, nem az történik, amit az ideologikus látszatok alapján
hisznek, hogy tudniillik a társadalom tagjai elfogyasztanák a
biológiailag nélkülözhetetlen létminimumot, s ami ezen felül marad, az
kerülne feleslegként elosztásra; hanem az, hogy a társadalom a maga
struktúrájának megfelelően kitermeli a felesleget, mint a struktúra
egyes pozícióihoz rendelt járandóságot, s ami ezen felül marad, az
lesz a „szükségszerűen meghatározott létminimumként” a struktúra más
pozícióihoz rendelt járandóság. Az ilyen összefüggésbe aztán az is
belefér, hogy a társadalom egy részét ne termeljék újjá, hanem hagyják
elpusztulni, netán aktívan elpusztítsák. Másfelől, ez az összefüggés
azt is jelentheti, hogy a nem választható „létminimumba” olyan javak
is belekerüljenek, amelyek fogyasztása nélkül egy biológiai létet fenn
lehetne ugyan tartani, de egy emberi, azaz társadalmi létet, vagyis a
társadalmi struktúra meghatározott pozíciójához rendelt létezést nem:
„Ma a létminimum a standard package […], az előírt fogyasztási
minimum. Ezen alul az ember aszociális – s a státusvesztés, a
társadalmi nemlétezés vajon kevésbé súlyos-e, mint az éhezés?”
(Baudrillard, 1972, 86.)
A hatvanas évek nyugat‑európai típusú társadalmában
így kerül fel a középosztály számára a frizsider, az autó, a mosógép,
a tévé „a konformitás és a presztízs indexére”. Baudrillard indexről
mint olyan jegyzékről beszél, amelyhez olyan erkölcsi parancs
kapcsolódik, mely előír egyfajta bánásmódot az indexre tett valamennyi
cikkel szemben: például az indexre tett könyvek olvasásától való
tartózkodást, azok megsemmisítését; vagy – esetünkben – az indexre
tett árucikkek beszerzését. Az így beszerzett s elsősorban ebbéli
minőségében, nem pedig célszerű technikai berendezésként használt
tárgy azután „polgárjogi diploma, a társadalmi elismerés, a
beilleszkedés, a legitimitás kézizáloga” lesz (Iásd Baudrillard, 1972,
45.).
Jómagam tudomásul véve annak lehetetlenségét, hogy
szubsztanciájukat, anyagukat tekintve határozzuk meg, ami a
szükségletekben általános-emberi volna, fent említett monográfiámban
arra tettem kísérletet, hogy a formában mutassam fel
azt, ami e tekintetben az embert minden állattól megkülönbözteti, s
ugyanakkor minden más emberhez hasonítja: egy specifikusan emberi
alapszükségletet.
A specifikusan emberi alapszükséglet (SEASz)
A forma analíziséhez Alekszej Leontyev tevékenység-elmélete adta az
alapot. Leontyev szerint a törzsfejlődés során egyre bonyolultabbá
válik a pszichikusan irányított tevékenység struktúrája, s ennek
közvetítésével az irányító pszichikum szerkezete is.4
Jómagam ehhez a genetikailag specifikus alapszükséglet hipotézisét
tettem hozzá, melyben még azt is feltételeztem, hogy minden
filogenetikai szinten a reá jellemző szerkezetű tevékenység lefutása
válik alapvető szükségletté.
Így, már a gerinctelenek szintjén olyan
szükségletek helyett, melyek különféle, a létfenntartáshoz
nélkülözhetetlen anyagok elfogyasztására ösztönöznének, helyesebb
egyetlen olyan alapszükséglettel számolni, amely az ilyen anyagok
megszerzését célzó tevékenységre irányul. E szükséglet akkor kezd
mozgósítani, amikor az állat jel alapján felismeri környezetében azt a
céltárgyat, amely a kritikus anyagok valamelyikét tartalmazza.
Ilyenkor például a hangya vagy a méh nekifog gyűjtőtevékenységének,
még akkor is, ha szervezete éppen telítve van ezzel az anyaggal. Ennek
megfelelően a szükséglet kielégülését sem a kérdéses anyagnak a
szervezetbe való bekebelezése eredményezi, hanem annak a
tevékenységnek a sikeres lefuttatása, amely az anyagot tartalmazó
tárgy birtokába juttat.
Az állati törzsfejlődés további szakaszaiban a
tevékenység struktúráját meghatározó tárgyak közé a céltárgyon kívül,
amelyet el kell érni, gerinceseknél bekerül az akadály is, amely a cél
felé való mozgásnak útját szeli. Ezzel új szerkezetet kap az állat
alapszükséglete is, amely olyan tevékenységre mozgósít, amely már
nemcsak egy céltárgy megszerzésére irányul, hanem gerinceseknél már
arra is, hogy biztosítva legyen az állat akadálytalan mozgásának
lehetősége, függetlenül attól, hogy biológiai céljaihoz aktuálisan
szüksége van-e egyáltalán a maga szabad mozgására.
Régi megfigyelések vonatkoznak a fogságba esett
gerinces állatok viselkedésére: arra, ahogyan kétségbeesetten
próbálják végig egész mozgásrepertoárjukat, hogy megszabaduljanak a
szabad mozgásukat korlátozó akadályoktól. A fogság megszokása után is
megmarad az a viselkedés, hogy a rendelkezésükre álló szűk teret újra
meg újra bejárják (beröpdösik, beúszkálják), jóllehet táplálékukat és
egyéb biológiai szükségletük kielégítését a fogságban általában nem a
maguk tevékenysége biztosítja, hanem például az állatkerti gondozóé.
Az előzőekben, a behaviorista pszichológia
tárgyalásakor volt szó ennek az elméletnek arról a megállapításáról,
mely szerint attól függően megy végbe tanulás egy-egy viselkedési
aktus lefutása során, hogy ennek milyen lett a végső mérlege: mennyire
eredményezett szükségletkielégítést. Így a gerinces állat (például a
kísérleti fehérpatkány) kész megtanulni egy akár bonyolult labirintus
útviszonyait, ha annak egyik pontjából egy másikba jutva ott akár csak
egy falat táplálékot talál, amellyel éhségének, vagy egy korty vizet,
amellyel szomjúságának csillapításához közelebb kerül. A kísérletek
során kiderült, hogy tanulásra olyankor is sor kerülhet, amikor az
elsődleges biológiai szükségletek a legcsekélyebb mértékben sem jutnak
közelebb kielégülésükhöz. Az állat pusztán attól, hogy – zsákutcába
vezető próbálkozások sorozata után – végül is valahogyan kikeveredik
az útvesztőből, valamelyest meg is tanulja azt. Ezt csak azzal lehet
magyarázni, hogy az éhség vagy a szomjúság csillapításán kívül az is
szükségletet elégít ki az állatnál, ha a mozgása elé meredő
akadályoknak például abból a rafinált rendszeréből, ami a labirintus,
kiszabadul.
Az állati törzsfejlődés soron következő szakaszában
a tevékenység struktúráját meghatározó tárgyak közé a céltárgyon
kívül, amelyet el kell érni, és az akadály mellett, amely a cél felé
való mozgásnak útját szeli, az emlősöknél bekerül az eszköz is, amely
a célhoz vezető tevékenység útját elálló akadályt segít kiiktatni vagy
megkerülni. Ezzel megint új szerkezetet kap az állat alapszükséglete,
amely most már olyan tevékenységre fog mozgósítani, mellyel az
emlősállat szerszámokat manipulál, olyan módon, hogy ezek mozgatásuk
által alkalmassá válhassanak akadályok elhárítására. E szükséglet
azonban megint csak attól az esetlegességtől függetlenül nyilvánul
meg, hogy vannak-e éppen akadályok, amelyeket a manipulált szerszámmal
el kellene hárítani.
Az emlősállatok – kiváltképpen pedig a főemlősök, a
majmok – viselkedésének a megfigyelése a biológiai szükségleteket
tekintve még nagyobb fokú szabadságot tár fel. Egy kísérletben
például, amelyben rhesusmajmoknak hat alkatrészből álló szerkezetet
adtak, amelynek szétszedése semmiféle biológiai szükséglet
kielégítését nem mozdította elő, nemcsak azt figyelték meg, hogy az
állatok hajlandónak bizonyultak tíz órán keresztül ismételni a
szétszedés műveleteit, hanem azt is, hogy eközben egyre csökkent
azoknak az eseteknek a száma, amikor téves sorrendben próbálkoztak az
egyes alkatrészek kinyitásával. Vagyis az állapítható meg, hogy az
állatok ilyenkor még tanulnak is, ami arra mutat, hogy ezen a
filogenetikai szinten az állat azzal is kielégíti valamilyen
szükségletét, ha egy tárgyat annak szerkezete által meghatározott
módon működtet.
Scitovsky Tibor (1990) felhívja közgazda
kollégáinak a figyelmét arra, hogy az ember gazdasági vonatkozású
magatartását nemcsak egy örömtelen gazdaság szempontjai határozzák
meg, hanem a gazdaságtalan öröm motívumai is befolyásolják. Nos, e
kétféle hatótényező között olyan megkülönböztetéseket tesz
(szembeállítva egymással például komfortérzetet és örömöt,
létszükségleti és luxuscikkeket, defenzív és kreatív termékeket),
amelyek valahogyan mind az itt bemutatott, az emberré válás
filogenetikai előtörténete során előálló különbségre mennek vissza: a
fent idézett példák azt mutatják, hogy már az állat viselkedésének
hajtóerői között is találunk a biológiai okokból fontos tényezők
mellett olyanokat is, amelyek a létfenntartás elsődleges szempontjából
közömbösek.
Az ember tevékenysége örökli a céltárgyat, az
akadályt és a szerszámot mint struktúra-meghatározó tényezőket. Kurt
Lewin az általa felfedezett kváziszükségletről megállapította, hogy ez
a belső feszültség az emberben akkor áll elő, amikor megjelenik egy
tevékenység szándéka. Lewin azt találta, hogy a
szándékolt tevékenység a maga környezetében egyes tárgyakat e
tevékenység céljává, másokat akadályává, megint másokat eszközévé
tesz. Lewin elmélete szerint annak megértéséhez, hogy az ember mit
érez és mit tesz, nem azt kell tudni, mi az igazi szükségletének
megfelelő anyag, hanem hogy mi a kvázi-szükségletének megfelelő forma:5
Akinek szándéka az, hogy betevő falatját beszerezze, és akinek az,
hogy például koncertjegyet biztosítson magának, azt elhatározása
ugyanolyan magatartásra késztetheti (például kitartó sorban állásra,
ha célja elérésének útjában akadályként egyaránt a kínálat nagyarányú
elmaradása áll a kereslettel szemben).
Az ember tevékenysége azonban azon felül, hogy
örökli a megelőző fejlődés filogenetikai szintjeinek
struktúrameghatározó tényezőit, a tevékenység célja, akadálya és
szerszáma mellé bevezet egy negyediket: a tabut. A tabu mindenekelőtt
arra vonatkozó társadalmi tilalom, hogy valamit eszközként
használjanak, ami pedig e szerepre technikailag kiválóan alkalmas
volna.
Ilyen tilalom érvényénél fogva például az ember nem
süt rántottát a Batthyány-örökmécses lobogó lángján.
Leontyev (1983) az emberi specifikumot a
tevékenység társadalmi megosztásában vélte megragadni, és
paradigmatikusként elemezte azt a szerkezetet, amelyben a vadász és a
hajtó illeszkednek egymáshoz a tevékenységükkel.
A hajtó tevékenysége, mutat rá Leontyev, elzavarja
a vadat, ahelyett, hogy megragadná azt, de éppen ez biztosítja
közvetve a társadalom számára a szükséges hatást. Összehasonlítva a
szükségletkielégítésnek ezt az útját azzal, amelyet a szerszám-tárgy
(már az állatnak is) biztosít, Leontyev ezt írja: „Amikor az állat
kerülő úton, előbb távolodva tőle csak utóbb ragadja meg a zsákmányt,
akkor […] a tevékenység első fázisa természeti szükségszerűséggel
juttatja az állatot a lehetőséghez, hogy a [szükséglet kielégítését
adó] második fázist végrehajtsa. [Ám] a vad elzavarása távolról sem
azért vezet a hajtó szükségleteinek a kielégítéséhez, mert ilyenek
lennének az adott tárgyi szituáció természeti összefüggései; inkább
ellenkezőleg: normális esetben ezek a természeti összefüggések
olyanok, hogy ha a vadat elzavarják, megsemmisítik a lehetőséget, hogy
zsákmányul ejtsék. Mi kapcsolja hát ilyenkor a tevékenység közvetlen
eredményét a végső eredményéhez? Nyilvánvalóan semmi egyéb, mint az
adott egyénnek olyan viszonya a kollektíva többi tagjához, amelynek
révén ezek kezéből megkapja a maga részét a zsákmányból, vagyis a
közös munkatevékenység termékének egy részét. […] Az egyéni emberi
tevékenység sajátos szerkezetének objektív alapját a többi ember
tevékenysége alkotja […]. Tehát, a magasabb rendű állatok természetes
tárgyi összefüggések és viszonyok által determinált komplex
tevékenysége az embernél olyan tevékenységgé alakul át, amelynek
determináns összefüggései és viszonyai kezdettől fogva társadalmiak”
(Leontyev, 1983, I. kötet, 229. oldal).
Állatpszichológiai kísérletek kiderítették azonban,
hogy egy csimpánz képes megtanulni egy olyan tevékenységet, amelynek
korábbi fázisában egy automatából érméhez jut, ha ezért az érméért a
tevékenység későbbi fázisában egy másik automatából táplálékot
szerezhet. Más kísérletek kimutatták továbbá, hogy a csimpánz akkor is
meg tudja tanulni, hogyan nyerjen érmét a megfelelő automatából, ha a
közvetítő az érme és a táplálék között nem egy másik automata, hanem
egy másik csimpánz: megtanulja, hogy érméjével odamenjen a kísérleti
ketrec falában levő ablakhoz, átnyújtsa rajta az érmét egy másik
csimpánznak, amelyik hozzá tud férni a maga ketrecében lévő
táplálékadagoló automatához, és a megszerzett érmével táplálékot tud
belőle nyerni – mindehhez az szükséges, hogy az első csimpánz a
másodiknak „a kezéből megkapja a maga részét a zsákmányból”.
Mármost a csimpánz első, „technikai”, és második,
„szociális” teljesítménye között nehéz különbséget találni: ha az
elsőre, ahol az állatnak egymás után két automatával van dolga, igaz,
hogy „a tevékenység első fázisa természeti szükségszerűséggel juttatja
az állatot a lehetőséghez, hogy a második fázist végrehajtsa”, és hogy
„a magasabb rendű állat[nak] természetes tárgyi összefüggések és
viszonyok által determinált komplex tevékenysége” van, akkor ennek a
második teljesítményre is igaznak kell lennie, ahol a második
automatát történetesen egy másik állat helyettesíti. Másfelől éppilyen
nehéz különbséget tenni annak a tevékenységnek a szerkezete között,
melyben az állat éppúgy bánik egy fajtársával, ahogyan egy
táplálékadagoló automatával bánnak (vagyis az érmét elhelyezi a
megfelelő helyre – a táplálékadagoló automata nyílásába, illetve a
szomszédos ketrec felé nyíló ablakba – és várja a táplálék
megjelenését), és annak a Leontyev szerint
|
|
specifikusan emberi tevékenységnek a szerkezete
között, amelyet egy hajtó végez: ha igaz, hogy „normális esetben […] a
természeti összefüggések olyanok, hogy ha a vadat elzavarják,
megsemmisítik a lehetőséget, hogy zsákmányul ejtsék”, akkor az is
igaz, hogy ha az érmét, amely a táplálékadagoló automatát működteti,
elidegenítik, akkor megsemmisítik a lehetőséget, hogy általa élelemhez
jussanak. Ám ha Leontyev evidensnek tartja, hogy „semmi egyéb, mint az
adott egyén […] viszonya a kollektíva többi tagjához [az, ami]nek
révén ezek kezéből megkapja a maga részét […] a közös munkatevékenység
terméké[ből]”, akkor miért tartanánk ezt az összefüggést kevésbé
evidensnek az állati kooperációnak említett (vagy más) esetét
tekintve.
Az általam képviselt koncepció a Leontyevétől
eltérően akkor számol specifikusan emberi tevékenységgel, amikor ebbe
a társadalmi tényező a tisztán technikai tényezők ellenében
kapcsolódik. Technikainak kell tekinteni a szociáltechnikai tényezőket
is, vagyis azokat, ahol a szociális szerveződés módozatait technikai
normák – a termelés vagy más, a természettel folytatott célracionális
interakció technikai igényei – írják elő.
Arról a különbségről van itt szó, amelyre például Marshall Sahlins
(1980) mutat rá, amikor azt írja, hogy „a mezőgazdasági termelés
természetéből folyik, hogy az apának a fiával kooperálnia kell, de az
nem a mezőgazdasági termelés természetéből folyik, hogy az apának kell
a fiával kooperálnia, nem pedig az anyának a lányával, az anya
fivérének a nővér fiával vagy Don Quijoténak Sancho Panzával” (23.).
Szemben a szociotechnikai tényezővel, amely az
állati viselkedésben is jelen lehet, a tulajdonképpeni társadalmi
tényező jelenlétét egy sajátszerűen emberi tevékenységszerkezetben
akkor tudjuk megállapítani, amikor a tevékenységre, amely technikailag
hasznot hajtana vagy örömöt szerezne, e remélhető haszon vagy öröm
ellenére helyez tabut meghatározott viszony az emberek között.
Ilyenkor tulajdonképpen ez a viszony, amelyből a tabu fakad, azzal a
másikkal összeférhetetlen, amelyet a tevékenység helyezne érvénybe:
például az incesztustabu esetén a vérrokonság viszonya
összeférhetetlen a nemi kapcsolattal, ezért tiltja a szexuális
tevékenységet, amely e kapcsolatot létesítené ugyanazok között, akik
között a másik viszony fennáll.
Gondolatkísérletben elő tudunk állítani olyan
körülményeket, amelyek a Leontyev-féle kooperációnak a vadász és a
hajtó között az általam használt értelemben adnának sajátszerűen
emberi szerkezetet:
Képzeljük el, hogy egy keleti önkényúr hajótörést
szenvedvén egy lakatlan szigeten találja magát három udvaroncával,
akik közül az egyik valóságos mesterlövész, és kimenekítette a hajóról
az igen gyenge vadászképességekkel megáldott uralkodó vadászpuskáját.
Ahhoz, hogy a vadban gazdag szigeten meg tudjanak élni, a technikai
ésszerűség azt diktálná, hogy alakítsanak ki olyan kooperációt,
amelyben a vadászat a tehetséges udvaronc dolga lenne, fegyvere elé a
vadat pedig három oldalról három hajtó kergetné: a két másik udvaronc
és Őfelsége.
Ennek a harmadik hajtónak a viszonyával a két
másikhoz, továbbá a vadászhoz összeegyeztethetetlen a keleti önkényúr
viszonya udvaroncaihoz, így a négy személy között az előbbi viszony
beállítását tiltja az utóbbinak a fennállása.
A sajátszerűen emberi tevékenységszerkezet ott van
jelen, ahol nem az történik, hogy a struktúrát akár technikai érdek,
akár a vele szemben álló tabu rákényszerítené a tevékenység közegére
(=arra az egyénre vagy csoportra, amelyen a tevékenység technikailag
lefut, vagy egy tabu érvényességén elakad), hanem a két egymással
ütköző szempont között a tevékenység alanya lép fel döntnökként vagy
problémájuk megoldójaként.
A sajátosan emberi tevékenységszerkezettel azután
ugyanaz történik, ami a törzsfejlődés korábbi szintjein a mindenkori
specifikus tevékenységszerkezettel: az ember számára alapszükségletté
válik egy olyan tevékenység lefuttatása, amely céljait eléri,
akadályok ellenére is, mert ezek leküzdéséhez az eszközöket megszerzi
a tabuk ellenére.
A SEASz hipotézise értelmezni tudja a
tevékenységnek mind technikai, mind szociális összefüggéseit. Eszerint
a jellegzetesen emberi tevékenységnek kulcstényezője, hogy ennek
alanya feloldja az ellentétet az eszközre nézve kulturálisan adott
technikai minta és az ugyancsak kulturálisan adott szociális tabu
között. A tabu eredetileg meghatározott egyedi tárgyra vonatkozik,
amely meghatározott egyedhez vagy egyedek meghatározott csoportjához
van rendelve, s e meghatározott körön kívül rekedtek számára létezik
tabuként. A technikai minta ezzel szemben a tárgy kategóriájára
vonatkozik, amelyen belül a minta új egyedeken reprodukálható.
Valahányszor egy jószág használatát egy minta szükségessé teszi, de
egy tabu nem teszi lehetségessé, a kérdéses jószágot a termelés úgy
reprodukálja, hogy elváljon egymástól a minta és a tabu
érvénye: előállítva egy új terméket, amelyre a minta érvényes, a tabu
azonban nem.
Ebben az értelemben mondja ki a specifikusan
emberi alapszükséglet hipotézise, hogy a SEASz olyan tevékenységben
elégülhet ki, amelynek paradigmája a termelés.
Ez a formula annak idején, amikor előálltam a
hipotézissel, amely a SEASz-t első megfogalmazásban
szabadságszükségletnek nevezte,6 azt a
félreértést eredményezte, mint ha én azt állítanám, hogy a szükséglet
akkor elégül ki, amikor az ember termelőmunkát végez.
Holott a szükséglet megnyilvánulását már akkor olyan tartományokban
vizsgáltam, mint a szépségé (Garai, 1980, 89–116.), a vallásé (Garai,
1962), a cinikus értéktagadásé (Garai, 1980, 36–50.), a vandalizmusé,
a modern szerelemé (Garai, 1980, 117–134.), amelyekről a vizsgálat azt
állapította meg, hogy markáns különbségeik ellenére rokonítja őket,
hogy olyan jellegzetes tevékenység és tárgykezelés van bennük jelen,
melynek struktúrája a termelőmunkáéval izomorf.7
Érdemes felfigyelni rá, hogy amikor ez az
izomorfia-feltétel teljesül, akkor a tevékenység szükségletkielégítő
hatása akár azt a fokot is elérheti, amely mellett szenvedély
alakulhat ki. Ez az összefüggés áll például a játékszenvedélyek
kialakulásának hátterében.
Mutassuk be ezt a FreeCell nevű komputeres játékon,
amelynek struktúrája egészen nyilvánvaló módon épül a fent bemutatott
struktúraképző tényezők közül a cél, az akadály és az eszköz köré: a
játék célja az, hogy a jobb felső négy mezőbe elhelyezzük a négy ászt,
majd mindegyikükre sorban a megfelelő színű kettest, hármast, négyest…
egészen a királyig. A soron levő céltárgyat elzárja előlünk az az
elrendezés, amely szerint az alsó nyolc hasábban eredetileg úgy vannak
véletlenszerűen lerakva a kártyák, hogy mindenkor csak az egyes
hasábok legalsó lapja mozdítható a játékos által, így a soron lévő
céllaphoz való hozzáférést esetleg több alatta lévő lap is
akadályozza, amelyeket előzetesen el kell raknunk az útból. Az
elrakást eszközként teszi lehetővé a bal felső négy mező, amelyben
négy akadályozó lap elhelyezhető, és további, ugyanilyen módon
használható eszközök, amelyeket a játék menete során a játékos maga
állít elő (az egyes hasábok aljára elhelyezhető egy-egy, a célhoz való
hozzáférést akadályozó lap, ha előzetesen oda – meghatározott szabály
szerint – elhelyeztünk egy ellenkező színű és eggyel nagyobb értékű
lapot).
A SEASz elmélete azt a hipotézist engedi
megfogalmazni, hogy e szenvedélykeltő hatás esetleg a paroxizmusig
lenne fokozható, ha a három struktúraképző tényező mellé a negyediket,
a tabut is magába foglalná a játék szerkezete. Ezt meg lehetne
valósítani például a játék átalakításával társasjátékká, amelyben két
játékos verseng egymással, melyikük tudja ugyanazt a lapleosztást
kevesebb lépéssel átalakítani a célnak megfelelő elrendezéssé. Ha
közülük eközben valamelyik ideiglenesen megszorulna, igénybe vehet
olyan többleteszközt, mely nem őhozzá van rendelve tulajdonként: az
akadályt képező lapot, ha nincs több saját „free cell”-je,
kihelyezheti olyanba is, amely a másik játékosnak a territóriuma. A
saját kártya kihelyezése az idegen territóriumra (a játékon belüli
virtuális) tabut sért, aminek büntetése (a játékon belüli virtuális)
identitásvesztés: a kihelyezett kártya tulajdonosa ideiglenesen
megszűnik egyedüli alanya lenni olyan rendelkezéseknek, amelyek a
kihelyezett lapját érintenék. A lap felett elsősorban az rendelkezik,
akinek a territóriumán a lap időzik, s így ő azt beépítheti a maga
játékába. Az ilyen lapot azután annak igazi tulajdonosa a saját
játékába csak akkor hívhatja vissza, ha a másik játékos úgy dönt, hogy
az idegen lapot vagy a maga hasonló lapját visszahelyezi a szabad
mezők valamelyikébe. Mindenesetre a lapot addigra a tevékenység
áthághatatlan akadályból átalakította esetleg éppen céltárggyá.
A struktúráját meghatározó valamennyi tényezővel
boldogulni tudó tevékenység tehát olyan, hogy
közvetlenül elégít ki szükségletet, néha éppen szenvedélyes
szükségletet. Magától értetődik, hogy ez alól az
összefüggés alól maga a termelőmunka végzése sem kivétel: amikor
ez mutatja azt a struktúrát, amelyet fentebb éppen a termelőmunkából
mint specifikusan emberi alaptevékenységből származtattunk, olyankor
ennek a tevékenységnek a végzése elégíti ki a SEASz-t.
Annak, hogy a termelőmunka szükségletet elégíthet
ki, évtizeddel a SEASz hipotézisének megfogalmazása után kezdték
leírni azt a tünetegyüttesét, amely utóbb az angol-amerikai köznyelv
nyomán workoholism néven híresült el,8 s
amelyet ma szabályos szenvedélyként tart számon a szakirodalom.9
Ezzel kapcsolatosan figyelmet érdemel, amit
Scitovsky (1986) mond egy előadásában: „Engem majd megfizetnek ezért
az előadásért, mert kielégülést nyújt a közönségnek, de őszintén
szólva én élvezem is, hogy előadok, és nem is fogadtam volna el ide a
meghívást, ha ez másképp lenne. Mármost a kielégülés, amelyet az nyújt
nekem, hogy előadok, része a fizetségnek, amelyet az általam nyújtott
szolgáltatásért kapok. Gazdasági tevékenységből származó kielégülés
ez, s mégsem sorolják a gazdasági jólét tényezői közé, nem szerepel a
nemzeti termékre vonatkozó számításokban […]. Holott én nem vagyok
holmi kivételes lény: sok ember van, akit munkájának végzése
kielégüléshez juttat”, bár a „statisztikai adatok nagy mennyisége és
sokfélesége tanúsítja, hogy a különböző foglalkozási ágak és különböző
embercsoportok számára a munkavégzés által nyújtott marginális
kielégülés igen különböző, méghozzá nemcsak mértékét, hanem előjelét
tekintve is: egyesek számára munkájuk végzésével marginális haszon
jár, mások számára pedig marginális haszonvesztés”.
A kétféle munkatevékenység kezelésében az az
eljárás honosodott meg, amely ez utóbbiból indul ki: gyakoribb
előfordulásának ürügyén azt tekinti „normálisnak”, ha a munkavégzés a
maga terhességével ellentételezi a szükségletkielégítést – ehhez
képest „abnormális” megnyilvánulásnak minősül, mert
ritkábban fordul elő az olyan munkatevékenység, amely maga is
szükségletet elégít ki.
A SEASz hipotézise ezzel ellentétes logikát
alkalmaz: a kétféle munkatevékenység közül abból indul ki, amelynek
tapasztalati szerkezete megfelel a termelőmunka fent megállapított
antropológiai szerkezetének, s amely ezért – a mondottak értelmében –
szükségletet elégít ki. E tekintetben azt a hagyományt követi a
hipotézis, amelyet Marx gazdasági-filozófiai szövegei (mindenekelőtt a
Gazdasági-filozófiai kéziratok) körül alakult ki,10
s azt a termelőmunkát, amelynek empirikusan adott szerkezete nem felel
meg a termelőmunka fent megállapított antropológiai szerkezetének, úgy
tartja számon, mint az ember gazdasági-filozófiai lényegétől
elidegenedett munkát.
A Marx által kialakított
gondolati hagyomány a maga részéről azt a tradíciót folytatta, amelyet
a német klasszikus filozófia teremtett. Ez arra nézve vizsgálódott,
hogy a természetben miképpen ölt testet az őt alkotó szellem, s mitől
függ azután, hogy a természet tárgyaiban felismerte-e tárgyiasult
önmagát, vagy azok tőle elidegenedve mozognak a maguk pályáján. A
materialista Marx nem tekintette a természetet a szellem
alkotásának, de egy olyan módszerben, amely az összefüggések ilyen
filozófiai kezelését összekapcsolja, ugyanezek gazdaság(tan)i11
megközelítésével, alkalmas eszközt látott az emberről folytatandó
tudományos vizsgálódásra, amely természet helyett az ember által
gyártott világot kutatja, szellem helyett pedig a történelem folyamán
kibontakozó emberi lényeget, s ezekre nézve teszi fel a fentebbi
kérdést: fel tudja-e ismerni az ember magát a maga tevékenysége által
gyártott világban, vagy pedig ez elidegenedve áll
szembe vele.
Ezzel a tradícióval kapcsolatos, amit Scitovsky még
hozzátesz az imént idézett szövegéhez: „Egyetlen közgazdát tudnék
említeni, aki nem hagyta figyelmen kívül ezt a kielégülést, hanem a
gazdasági jólét szerves részeként kezelte azt, és ez Marx Károly volt.
Amint tudják, Marx sokat foglalkozott az elidegenedéssel, amin
elsősorban azokat a munka természetében és feltételeiben bekövetkező
változásokat értette, amelyek elveszik e tevékenység örömét,
mindennapi robottá változtatják azt, amelyet kizárólag a fizetségért
végez az ember.” (Scitovszky, 1990, 17–18.)12
A SEASz hipotézise a vizsgálódás origójának azt a
viszonyt veszi, mely mellett a lényeg és a világ egymást
determinálják, és a munkatevékenység az, amely közöttük ezt a
kapcsolatot közvetíti, s amely ennél fogva kielégíti
azt, aki végzi. Csak ettől a kiindulóponttól lehet lemérni a
munkatevékenység minden negatív pszichés hatását mint olyasmit, ami
elidegenedés folyománya: idegenné válásé attól, ami eredetileg az
ember saját tevékenysége volt, amely saját lényege és saját világa
között közvetített.
*
A specifikusan emberi alapszükséglet hipotézisével együtt
forrásvidékének gazdasági-filozófiai jellegét is – a szóba került
német klasszikus filozófia terminus technicusával szólva –
megszüntetve-megőrzi13 a gazdaságpszichológia,
amikor a maga központi fogalmaként a szociális identitást használja,
egyszerre kezelve, ami az ember belső lényegében és külső világában
saját, s ami idegen.
Kulcsszavak: SEASz, hasznosság versus kellemesség, Leontyev
tevékenységelmélete, alaptevékenység, céltárgy – akadály – eszköz –
tabu, munka, munkománia (workoholism) versus elidegenedett munka,
szociotechnikai versus társadalmi tényező, kulturálisan adott
technikai minta versus kulturálisan adott szociális tabu
IRODALOM
Baudrillard, Jean (1972): Pour une
critique de l’économie politique du signe. Gallimard, Paris
Garai László (1962): A vallási
elidegenedés pszichológiája. Magyar Pszichológiai Szemle. 19.
213-221.
Garai László (1969):
Személyiségdinamika és társadalmi lét. Akadémiai, Budapest
Garai László (1980): Szabadságszükséglet
és esztétikum. Akadémiai, Budapest
WEBCÍM >
Garai László (1983): Marxian Personality
Psychology. In: Harré-Lamb (eds.): The Encyclopedic Dictionary of
Psychology. Basil Blackwell Publisher, 364–366.
Garai László (1987): A gazdasági
racionalizmus lélektanához. Közgazdasági Szemle. 34, 4, 441–452.
Garai László (1995a): Quo vadis,
tovaris? A modernizáció útjáról és a rajta vándorló emberről. I–II.
Scientia Humana, Budapest
Garai László (1995b): Viktimológiai
vizsgálódások: Válasz a „Marxizmus a XX. század végén” c. körkérdésre.
In: In: Garai László: Quo vadis, tovaris? A modernizáció útjáról és a
rajta vándorló emberről. I–II. Scientia Humana, Budapest 162–171.
Garai László (1995c): Az ember
pszichológiájához: Vigotszkij és Leontyev. In: Garai László: Quo
vadis, tovaris? A modernizáció útjáról és a rajta vándorló emberről.
I–II. Scientia Humana, Budapest, 207–231.
Garai László (1998a): Az exkluzivitás ára.
Közgazdasági Szemle. 45, 3, 280–297.
Garai László (1998b): Egy pszichológus
tapasztalatai az elméleti pszichológiáról. In: Bodor Péter, Pléh Csaba
és Lányi Gusztáv [szerk.]: Önarckép háttérrel. Pólya Kiadó.
62–72.
Garai László (2000): „Férjhez adná-e a
lányát a homo œconomicushoz?” Hámori Balázs: Érzelem-gazdaságtan. A
közgazdasági elemzés kiterjesztése. Közgazdasági Szemle, 47, 2,
189–193.
WEBCÍM >
Garai László (2004): Gazdasági döntések
etikája. Magyar Tudomány. 9, 1015–1023.
WEBCÍM >
Garai László – Köcski Margit (1992): К
вопросу о генезисе мышления в теории А. Н. Леонтьева. In: Koltsova,
Vera A. – Oleinik, Yuri. N. (eds.): Historical Way of Psychology:
Past, Present, Future. Moscow. 113–118.
Leontyev, Alekszej Ny. (1964): A
pszichikum fejlődésének problémái. Kossuth, Budapest
Leontyev, A. N. [Alekszej Ny.] (1983):
Избранные психологические произведения [Válogatott pszichológiai
művek]. Pedagogika, Moszkva
Lewin, Kurt (1972): A mezőelmélet a
társadalomtudományokban. Válogatott elméleti tanulmányok.
Gondolat, Budapest
Marx, Karl (1972): A politikai
gazdaságtan bírálatának alapvonalai. Kossuth, Budapest
Posner, Richard A. (1979): Some Uses and
Abuses of Economics in Law. The University of Chicago Law Review. 2,
281–306.
Sahlins, Marshall (1980): Au coeur des
sociétés: Raison utilitaire et raison culturelle. Gallimard, Paris
Scitovsky Tibor (1990): Az örömtelen
gazdaság: Gazdaság-lélektani alapvetések. Magyar társadalomtudósok a
nagyvilágban. Közgazdasági és Jogi, Budapest
Weber, Max (1967): Gazdaság és társadalom.
Közgazdasági és Jogi, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Lásd ennek
összefüggéseiről részletesebben három tanulmányomat: A gazdasági
racionalizmus léléktanához (Garai, 1987); „Férjhez adná-e a lányát a
homo oeconomicushoz?” (Garai, 2000); Gazdasági döntések etikája
(Garai, 2004.
<
2 A Rolls-Royce Phantom
Sedan ára 2008-ban.
<
3 Vö. a kiválasztott
identitásról Az exkluzivitás ára című tanulmányomban (Garai, 1998a)
írottakkal.
<
4 Leontyev, 1983 (lásd
ezen belül különösen A pszichikum fejlődésének vázlata című
tanulmányt: I. 184–279.). A tanulmányok többségének – így az idézett
tanulmánynak is – létezik magyar fordítása (Leontyev, 1964), azonban
ez kritikán aluli színvonala miatt gyakorlatilag nem használható.Lásd
még Garai László (1995a) Leontyev I. című fejezetét (214–225.).
<
5 Lásd Lewin (1972),
különösen a Formalizálás és továbbjutás a pszichológiában, a
Mezőelméleti konstrukciók, valamint A viselkedés és a fejlődés mint az
össz-szituáció függvénye című tanulmányokat. Az a megkülönböztetés,
melyet jelen monográfia a szükségleteket meghatározó anyagi és formai
összefüggések között Lewin nyomán alkalmaz, pontosan megfeleltethető
annak, melyet Max Weber (1967) tesz a racionalitás materiális és
formális vonatkozásai között.
<
6 1962 és 1964 között
publikált tanulmányokban. Lásd ezeket részben összegyűjtve Garai
László (1980) kötetében, részben hivatkozva a kötet 51–65. oldalain
közölt tanulmány lábjegyzeteiben.
<
7 Ebben az összefüggésben
kezeli például a gondolkodást Garai László és Köcski Margit (1992)
előadása, amely bemutatja, hogyan valósítja meg a problémamegoldás
struktúrája azt, ami a termelésé: az eszközre nézve kulturálisan adott
technikai minta és a szintén kulturálisan adott szociális tabu közötti
ellentét feloldását.
<
8 Az alcoholism szóra
tréfásan rímeltetett terminust magyarul talán a narkomániára
rímeltetve munkomániaként lehetne visszaadni.
<
9 Vö. például a
Szenvedélybetegségek című – 2002-ben megszűnt – szakfolyóiratnak a
címlapon feltüntetett taxonómiájával.
<
10 Pszichológiai
emlékiratom (Garai, 1998b) bemutatja azt a heurusztikai szerepet,
amelyet a pszichológiai elmélet kialakításában Tolsztoj,
Sztanyiszlavszkij, Hegel, Madách Imre, Füst Milán mellett olyan
további nem pszichológus szerző játszott, mint Marx. Az emlékirat a
további részletek iránt érdeklődő olvasót különösen a következő három
szövegemhez irányítja: Marxian Personality Psychology (Garai, 1983,
364-366.), Viktimológiai vizsgálódások: Válasz a „Marxizmus a XX.
század végén” c. körkérdésre (Garai, 1995b, 162–171.), Az ember
pszichológiájához: Vigotszkij és Leontyev (Garai, 1995c, 207–231.)
<
11 A német nyelvben az
Ökonomie szó egyszerre jelent gazdaságot és gazdaságtant. A
filozófiai és a gazdaság(tan)i problémakezelés összekapcsolódása nyert
kifejezést a címadásban, amelynek mentén Marx 1844-ben, Párizsban
keletkezett kéziratait utóbb Gazdasági-filozófiai kéziratokként
jelentették meg a szerkesztői.
<
12 A marxista József
Attila 1934-ben írott Bérmunkás-balladája az ilyen munkáról szól,
amelyben – tekintet nélkül a munka konkrét tartalmára – „bérünk van,
nincsen örömünk”. Maga Scitovsky az imént idézett
gondolatmenetet enyhe gúnyt sugalló kérdéssel fejezi be: „Csak nem az
a hangsúly, amelyet Marx fektetett e tárgyra, készteti a modern
közgazdaságtant, hogy oly tökéletesen figyelmen kívül hagyja azt?”
<
13 Az ’aufheben’
kifejezést Hegel úgy használja, hogy az eredeti német ige mindhárom
jelentését – 1. megszüntet; 2. megőriz; 3. magasabbra emel –
belefoglalja a filozófiai terminus technicusba. A Hegel-szövegek
fordítója, Szemere Samu által alkotott magyar műszó ebből a háromból
kettőt tud felidézni.
<
|
|