Köszönet illeti Nagy Mariannát, hogy konstruktív
alapállású, megoldásokat javasló, nem kötözködő, hanem tárgyilagos és
szakszerű elemzést fogalmazott meg a Magyar Felsőoktatási
Akkreditációs Bizottság (MAB) helyzetéről, részletesebben a doktori
képzés jogi szabályozásáról mint a közigazgatási jog, és ezen belül a
felsőoktatási igazgatás elmélete számára fontos és izgalmas kérdésről.
(Nagy, 1010) A MAB elnökeként, a doktori iskolák akkreditációs
eljárásában aktív szerepet vállaló felsőoktatási vezetőként, több
megállapításával is egyetértek, bár néhány vonatkozásban más
megközelítést is indokoltnak, sőt szükségesnek vélek.
Cikke első felében részletesen tárgyalja a MAB
közigazgatási szervezetrendszerben elfoglalt helyét. Kémikusi
végzettséggel nem vállalkozom arra, hogy ezeknek a jogelméleti és
dogmatikai kérdéseknek a részleteibe belemerüljek (sui generis
közigazgatási szerv, quasi autonóm államigazgatási szerv, mintha szerv
stb.), viszont érzékelve és értékelve a sokoldalú megközelítést, jó
szívvel ajánlom ezeket a gondolatokat és szempontokat a jogalkotók
figyelmébe.
A továbbiakban – írja – „…arra teszek kísérletet,
hogy azt bizonyítsam, az esetenként éles viták arra vezethetők vissza,
hogy a doktori képzésre vonatkozó jogi szabályozás számos ponton
»lyukas«: vagy egyáltalán nem tartalmaz szabályokat, vagy
dogmatikailag hibás, az igazgatás célját tekintve rossz eszközöket
választott.”
A MAB tevékenységéről
Márpedig ebben a helyzetben is érvényes: Navigare necesse est!
A MAB-nak hajóznia kell, mert egyébként a magyar felsőoktatás minősége
és egyúttal európai elfogadottsága olyan csorbát szenvedne, amelyre,
minden hibája és gyengesége ellenére, nem szolgálna rá. Nem is kell
rászolgálnia, mert a MAB (minden hibája és gyengesége ellenére) az
ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education)
szervezetének tagja, és így az általa megadott akkreditációt széles
körben elfogadják. Teljes jogú ENQA-tagságát két
alkalommal is független, nemzetközi szakértői testület helyszíni
értékelése alapozta, illetve erősítette meg. Az utóbbi (2008-ban) már
a Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European
Higher Education Area, röviden ESG alapján folytatott
MAB-tevékenységet értékelte. A MAB tehát európai
szabályok szerint hajózik.
Kétségtelen viszont, hogy az akkreditáció hazai
vizein nincs kitűzve minden szükséges bója, ezért széles(en
értelmezhető) a pálya, sőt az is előfordulhat, hogy rejtett (jogi)
zátonyok vannak a vízben, amiket jó volna elkerülni.1
A bóják és zátonyok szemléltetésére itt csak három típuspéldát
említek, és még egy elvileg nagyon fontos esetet – tanulságképpen.
A 2005. évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról
(Ftv.) 108. §-a előírja: „(3) A felsőoktatási intézmények képzési és
tudományos kutatási tevékenységét rendszeresen, nyolcévenként2
a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottságnak értékelnie kell. Az
értékelésnek ki kell terjednie a képzés és tudományos kutatás személyi
és tárgyi feltételeinek meglétére, …” A „képzési és tudományos
kutatási tevékenység” személyi és tárgyi feltételeiről, minőségi vagy
teljesítmény-paramétereiről azonban nincs több a törvényben. Ezzel
olyan helyzetbe kerül a MAB, hogy neki kell megfogalmazni mind ezek
kereteit, mind a keretek konkrét tartalmát, kritériumait. Ha megteszi,
és természetesen meg kell tennie, akkor rögtön felmerül a „vád”:
jogalkotói szerepet játszik, holott csak jogalkalmazásra volna joga.
Nem könnyű helyzet – de hajózni, azaz akkreditálni kell.
Az egyetemi tanári pályázatok véleményezésében
szerintem jó keretet ad meg a törvény: 87. § „(4) Az egyetemi tanári
munkakörben történő alkalmazás feltétele, hogy az érintett
rendelkezzék doktori fokozattal, továbbá az adott tudomány- vagy
művészeti terület olyan nemzetközileg elismert képviselője, aki
kiemelkedő tudományos kutatói, illetve művészi munkásságot fejt ki. Az
oktatásban, kutatásban, kutatásszervezésben szerzett
tapasztalatai alapján alkalmas a hallgatók, a doktori képzésben részt
vevők, a tanársegédek tanulmányi, tudományos, illetve művészi
munkájának vezetésére, idegen nyelven publikál, szemináriumot,
előadást tart”. Igaz, hogy a MAB a kinevezés (és nem a konkrét
alkalmazás) feltételeit véleményezi, de a törvényben megadott
alkalmazási feltételek ehhez egyértelmű kereteket biztosítanak,
amelyekhez már megfogalmazhatók a konkrét, szakmától is függő
kritériumok. Ezt a MAB meg is tette, azokat nyilvánosságra hozta,3
alkalmazza, és ebben nincs is vita: az oktatói és tudományos
teljesítmény, a nemzetközi elismertség tartalmi értékelése már a
szakmai autonómia körébe tartozik, és nem államigazgatási feladat. Ezt
tartom elvileg jó konstrukciónak: a törvényhozó keretet ad, a
szakértői vélemény kritériumait a szakértő testület konkretizálja.
A kar létesítése: „5. számú melléklet a 79/2006.
(IV. 5.) Korm. rendelethez
A kar létesítésének minimális feltételei:
– a kar a különböző képzési szintek (alapképzés,
mesterképzés, doktori képzés, továbbá felsőfokú szakképzés, szakirányú
továbbképzés) közül legalább kettőben szervezzen oktatást,
– a felsőoktatási intézményben a kar alapképzéshez,
illetve az alapító okiratban meghatározott alaptevékenységhez igazodó
strukturálódása folytán magába integrálja a különböző képzési
szinteken folyó szakokat és a felsőoktatási intézmény más képzéseinek
alapozó, szakmai törzsismeretköreinek a kar jellegéhez illeszkedő
szervezeti egységeit, s ez alapján biztosítja az intézményben a
képzések közös vagy hasonló szakterületei oktatásának szervezését,
– a különböző szintű képzésben összesen felvett
hallgatók létszáma a kérelem benyújtását megelőző évben legalább
kettőszáz (a nem teljes idejű képzésekben felvett hallgatók létszámát
0,5-szeres szorzóval kell figyelembe venni),
– az alap- és mesterszakokra számítva az egy szakra
felvett hallgatók átlagos létszáma legalább nyolcvan fő;
– a kar állományába kerülő, teljes munkaidőben
foglalkoztatott oktatók létszáma legalább 40 fő.”
Ebben az esetben lényegében nincs/nem volna szükség
a MAB tevékenységére: itt nincsenek szakmai kritériumok, nem kell
szakértői vélemény, a megadott paraméterek meglétét egyszerű
adminisztratív eljárásban lehet ellenőrizni, és ennek alapján döntést
hozni. Nem véletlen, hogy napirenden van olyan egyértelmű
törvénymódosítás, mely szerint a kar létesítése nem
igényli a MAB közreműködését.
d) Az Alkotmánybíróság visszavonni rendelte az
Ftv.-ben rögzített nyolc tudományterülethez tartozó tudományágakat
meghatározó kormányrendeletet, mondván, ez a kérdés a tudomány
intézményeinek autonómiájába tartozik. A felsőoktatási szféra
egyetértett abban, hogy a doktori képzésben és fokozatszerzésben
elfogadott tudományágakat MAB-határozat rögzítse (nem örökre, hanem
megváltoztathatóan): ez azóta így van, és normálisan működik.4
Ez rendkívül fontos elvi útmutatás a MAB funkciója tekintetében is,
arra nézve, meddig terjed az államigazgatás hatásköre az Alkotmányban
biztosított autonómia tekintetében.5
A négy példával azt kívántam bemutatni, hogy
biztosan van lehetőség a törvényhozói funkció és a felsőoktatás
szakmai autonómiáját együttesen biztosító jogalkotásra. Mindkét oldal
azt a feladatot látja el, amire jogilag és szakmailag hivatott, és
amihez ért.
A doktori adatbázisról
és a doktori iskolák akkreditációjáról
Röviden vázolom a MAB gondolatmenetét ebben a kérdésben, ami miatt
„lázban égtek a doktori iskolák”, és ami jogi és emocionális
aggályokat hozott felszínre. 2007-ben megjelent a
Kormány 33/2007. (III. 7.) Korm. rendelete a doktori iskola
létesítésének eljárási rendjéről és a doktori fokozat megszerzésének
feltételeiről. A létesítésről, és nem a működésről. Mivel ez a
rendelet hatályon kívül helyezte a doktori képzésről és a doktori
fokozatszerzésről szóló 51/2001. (IV. 3.) Korm. rendeletet, bizonyos
értelmezések szerint egyfajta joghézagot keletkeztetett, mert pro
forma nincs a működésre vonatkozó jogszabály. Másfajta értelmezésben
(ilyen az enyém is) a létesítés kritériumai értelemszerűen vonatkoznak
a működésre is.6
De – e tekintetben is egyetértve Nagy Marianna véleményével –
kétségtelenül jobb lenne ennek egyértelmű megfogalmazása. Az új
rendelet bevezette a törzstag fogalmát és keretfeltételeit (a korábbi
alapító tag helyett, ami így már erősen a működésre, s nem csak a
létesítésre orientál), és a doktori iskola létesítésének feltételéül
szabta a (zömmel 2009-ben induló) megfelelő mesterszak létét. Ennek
egyetlen működő doktori iskola sem felelhetett meg létesítése vagy
akkreditálása idején, hiszen nem léteztek mesterszakok. Az Ftv. egyik
módosítása megszüntette egyazon személy (az „IC-professzorok”) több
helyen történő beszámítását az akkreditáció során, ezzel összhangban
fogalmaz a kormányrendelet: „Egy személy csak egy doktori iskolában
lehet törzstag.” Továbbra is úgy vélem, ezek elég nyomós indokok a
jogszabályi megfelelőség újbóli értékeléséhez. A doktori iskolák
kétharmadának 2009-ig volt/van akkreditációja, mivel 2002-ben
szerveződtek a doktori programokból, tehát esetükben láthatáron volt
az újabb akkreditáció. Néhány szakmában (orvos,
jogász stb.) a párhuzamos szak- vagy intézményi akkreditáció keretében
voltak/vannak későbbi határidős akkreditációk. A MAB úgy vélte, ebben
a helyzetben aktuális és célszerű egy egységes, az új jogszabályra
alapozott kritériumrendszer szerinti akkreditáció. Ebben és ennek
megvalósítási módjában partnerre talált az Országos Doktori Tanácsban
(ODT) és a Magyar Rektori Konferenciában, mert mindegyik testület
felelősséget érez a magyar doktori képzés és fokozat minőségéért.
Nemkülönben az Oktatási és Kulturális Minisztérium is.7
A megvalósítás módjának sarkalatos
és többek által kifogásolt eleme lett a www.doktori.hu adatbázis.
Célját és tartalmát tekintve többnyire nem, így Nagy Marianna sem
vitatja: „Az adatbázis összes céljával egyetértve is az a véleményem,
hogy ennek a korrekt jogi szabályozását mielőbb meg kell teremteni,
mert jelenleg súlyos jogi aggályokat vet fel a működtetése.” A korrekt
jogi szabályozás szükségességével magam is egyetértek, de a szerinte
súlyos aggályokat, hasonlóan az általa is idézett ombudsmanhoz,8
annyira súlyosnak én sem tartom. Még csak nem is a cél szentesíti
az eszközt gyakori alapállásból kiindulva.
Az Ftv. 2. melléklet 1. pontja felsorolja „A
felsőoktatási intézményekben nyilvántartott és kezelt személyes és
különleges adatok”-at. Ugyanitt kimondja: „3. Az 1. pontban felsorolt
adatok továbbíthatók: a fenntartónak valamennyi adat, … a Magyar
Felsőoktatási Akkreditációs Bizottságnak minden olyan adat, amely
ahhoz szükséges, hogy megállapíthassa a felsőoktatási intézmény
működéséhez szükséges feltételek meglétét;…” A MAB jó esetben csak a
felét kéri ezeknek az intézmény, és így értelemszerűen az oktató által
is nyilvántartott adatoknak. Azok bevitele az adatbázisba nem okozott
gondot olyan helyeken, ahol ezeket aktuálisan nyilvántartják, vagy a
Felsőoktatási Információs Rendszerbe (FIR) már bevitték. Többlet
kérést jelentett egyeseknél a témavezetői tevékenység adatai és a
hivatkozások megadása – ami a 21. században, az elektronikus
szakirodalmi adatbázisok korában elviselhető kell hogy legyen.
A MAB azt tervezte, sőt ennek számítógépes
programját el is készítette, hogy a doktori iskolák akkreditációját
elektronikus adatbázisra építve végzi. (Jó lenne ez az alap- és
mesterképzésben is, de ehhez egy teljesen feltöltött FIR szükséges, ám
az sajnos még mindig nagyon messze van a teljességtől.) A MAB-tól
teljesen függetlenül az ODT is úgy döntött, hogy létrehoz egy
(hasonló) adatbázist (lásd alább). Mivel a két testület szorosan
|
|
kooperál, magától értetődő volt, hogy ne végezzünk,
és ne végeztessünk dupla munkát senkivel, ezért jött létre egy közös
felhasználású adatbázis. Úgy is fogalmazhatunk, hogy az Ftv. szerint a
működéshez szükséges feltételek meglétének megállapításához szükséges
adatokat az egyetemek (doktori tanácsaik és iskoláik) az adatbázis
keretében továbbítják a MAB-nak. Ehhez érdemes idézni a magyar
bíróságon bejegyzett ODT egyesület alapszabályát, elsősorban a 2.2.
pontot.
„2. Az ODT tevékenysége
2.1. Az ODT a közhasznú szervezetekről szóló 1997.
évi CLVI törvény (továbbiakban Khtv.) alapján a következő közhasznú
tevékenységeket folytatja a Magyar Köztársaság egész területén:
a.) tudományos tevékenység, kutatás (Khtv. 26. §
c/3. pont) ezen belül: a doktori képzés és fokozatszerzés empirikus
vizsgálata, az egyetemek gyakorlatának elemzése, a kutatási
tevékenység működési feltételeinek elősegítése pályázatok útján és
egyéb módon;
b.) oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés
(Khtv. 26. § c/4. pont), ezen belül: szakmai tudományos fórumok,
illetve tudományos közélet szervezése; szakmai kiadványok
megjelentetése, a tudományos fokozat megfelelő szintű elismertségének
biztosítása, információk terjesztése, PR-tevékenység ellátása;
c.) közhasznú szervezetek számára biztosított –
csak közhasznú szervezetek által igénybe vehető – szolgáltatások
(Khtv. 26. § c/20. pont).
2.2. A fentiek érdekében a magyarországi doktori
képzés és a képzést folytató intézmények, szervezeti egységek és a
doktori képzésben részt vevő oktatók, témavezetők adatainak
nyilvántartására az ODT létrehozza, működteti és karbantartja az
Országos Doktori Adatbázist (a továbbiakban: Adatbázis). Az ODT
biztosítja az Adatbázis interneten történő elérhetőségét, így a
felsőoktatási intézmények tudományos eredményeiket és kutatói,
tudományos humánerőforrásukat teljesen egységes és jól kereshető
rendszerben tudják abban megjeleníteni a nyilvánosság számára. Az ODT
egyszersmind – külön megállapodás alapján – lehetővé teszi a MAB
számára, hogy felhasználja az adatbázis nyújtotta
lehetőségeket a hazai doktori képzés vizsgálata és értékelése során.”
(kiemelés tőlem, B. Gy.)
A felsőoktatási törvény szerint létrehozott és
működő ODT tagjai az intézmények doktori tanácsának elnökei. Én –
meglehet laikusként – úgy gondolom, az ODT hozhat saját magára,
illetve a tagok által képviselt intézmények mindegyikének egyedi
vállalására alapuló döntést, talán függetlenül attól, hogy „csak
egyesület”. Mint látható: hozott, a MAB pedig készséggel elfogadta,
mert eleve ez volt a szándéka.9
Ceterum censeo: indokoltnak tartom az igényt a korrekt jogi
szabályozásra, de a leírtak alapján nem érzem olyan „súlyosnak” a jogi
aggályokat.
A 21. század (az internet révén is) a nyilvánosság
és a transzparencia kora. Egyének és szervezetek mutatják be, ajánlják
magukat – részletesen, színesen és önként, hogy minél többen lássák
őket, ismerjék meg tevékenységüket. A magyar felsőoktatás intézményeit
– saját érdekeik mellett – a törvény is kötelezi erre: 6. § „(3) A
felsőoktatási intézmények – legkésőbb a tanév befejezését követő 90
napon belül – nyilvánossá teszik, honlapjukon bemutatják oktatási,
kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységüket, azok legfontosabb
területeit, az aktuális eredményeket.” Esetünkben a 33/2007-es
kormányrendelet a doktori iskola létesítésének feltételeként előírja:
7. § (1) „e) az arra vonatkozó nyilatkozatot, hogy a doktori iskola
honlapján a doktori képzésről évente rendszeres és nyilvános
tájékoztatást ad, a felvételi követelményeket évente a honlapon és a
felsőoktatási intézményben szokásos módon is közzéteszi.” Sok jó
példán láthatjuk: az adatbázisban szereplő adatok nagy hányadban
megjelennek az intézmények és a doktori iskolák honlapján, mert meg
kell jelenjenek. Tovább menve, talán egyszer azt is
megérjük, hogy az akkreditáció nem félelmet keltő kellemetlen
procedúra, hanem lehetőség arra, hogy az intézmény (kar, szak stb.)
megmutassa: így dolgozunk, ezek az értékeink, ilyen eredményeket
értünk el!
Az önkéntesség: azzal a kérdéssel kezdem,
kötelezheti-e az intézmény kvalifikált oktatóját doktori iskolában
oktatásra, témavezetésre, törzstagságra, miként kötelezi
részvételre az alap- vagy a mesterképzésben? Oktatói
követelményrendszerében biztosan megteheti, de elég egyértelmű a
tapasztalat: a törzstagságra nem kötelezni kell az oktatókat, sokkal
inkább megszűrni a jelentkezőket, mert meglepően nagy lett a
törzstagság presztízse.10
Akkor előírhatja-e az intézmény, hogy a törzstag vigye fel adatait az
adatbázisba (és a doktori iskola honlapjára)? Látható, ezt az
intézmények (a doktori tanácsok) megtették, hiszen az ODT saját maga
döntött arról, hogy ilyen tartalommal létrehozza az adatbázist.11
Hozzáteszem, egyetértésben a MAB-bal, sőt azt is tudom, hogy az
akkreditáció külön nyomatékot adott ezeknek a kötelezettségeknek.
Ceterum censeo: indokoltnak tartom az igényt a korrekt jogi
szabályozásra, de a leírtak alapján nem érzem olyan „súlyosnak” a jogi
aggályokat.
A MAB „jogalkotásáról”
„A MAB mint quasi autonóm államigazgatási szerv jogalkalmazó és nem
jogalkotó szerv, tehát álláspontom szerint nem alkothat jogot, még ha
ezt a felsőoktatás színvonalának emelése okán teszi is. Ugyanígy
vélekednék akkor is, ha a jogszabályi feltételeknél enyhébb
követelményt határozna meg.” – írja Nagy Marianna annak kapcsán, hogy
a MAB előírta az akkreditációhoz, a törzstagok között legyen négy
egyetemi tanár vagy több tudományágas doktori iskolában
tudományáganként két egyetemi tanár. Belátom, hogy ez egy jogász
szemüvegén keresztül meg nem engedett jogalkotásnak látszhat.
Feltehetően, jobb lenne ez a látszat, ha azt írtuk volna, a törzstag
„a doktori iskola tudományágában, illetve kutatási területén
folyamatos, magas szintű tudományos tevékenységet folytat”,
kormányrendeleti kritérium konkretizálásaként: a minimum hét törzstag
többsége az adott tudomány- vagy művészeti terület olyan nemzetközileg
elismert képviselője legyen, aki kiemelkedő tudományos kutatói,
illetve művészi munkásságot fejt ki, az oktatásban, kutatásban,
kutatásszervezésben szerzett tapasztalatai alapján alkalmas a doktori
képzésben részt vevők tanulmányi, tudományos, illetve művészi
munkájának vezetésére, idegen nyelven publikál. Nem nehéz felismerni,
ezek az egyetemi tanári alkalmazás/kinevezés törvényi feltételeinek
korábban idézett keretei, s aligha vitatható például, hogy a törzstag
legyen alkalmas a doktori képzésben részt vevők munkájának vezetésére,
azon túl, hogy magas szintű tudományos tevékenységet folytat.
Tartalmilag, és a végeredményt tekintve ugyanott lennénk, s ezt
feltehetően Nagy Marianna is így látja, de feltételezem, formailag
kevésbé érhetné kritika a ház elejét. A MAB most is megtöltött konkrét
tartalommal egy jogszabályi keretet, de
választhatta volna a kritériumok kevésbé jogalkotás jellegű
megfogalmazását (mint például az egyetemi tanári pályázatok
véleményezésénél tette); akkor nem érhetné a jogalkotás vádja. S nem
érné kénes nyilak zápora.
Ám más megközelítést is lehetségesnek és
indokoltnak látok. Bármennyire is meglepő, az Ftv. mindössze két
feladathoz ír elő egyetemi tanári követelményt: a rektori megbízáshoz
és a doktori értekezés bíráló bizottságának elnöki tisztéhez (utóbbi
professor emeritus is lehet). A MAB viszont feketén-fehéren kimondta:
a doktori képzéshez és fokozatszerzéshez ennél (vagyis egynél) több
egyetemi tanár kell!12
Hogy három, négy vagy öt, azon lehet vitatkozni.13
Ma a magyar felsőoktatásban kb. 2100 egyetemi tanár működik. A kb. 170
doktori iskolát tekintve, nagy szórással ugyan, egy DI-re „átlagban”
kb. tizenkét egyetemi tanár jut. Ahol ennek egyharmada sincs jelen egy
tudományágban, ott szerintünk nem kell, nem szabad doktori iskolát
létesíteni. Ilyen prózaian is megfogalmazható a MAB álláspontja (ami
egyébként sokkal megengedőbb, mert több tudományágas DI-ben csak két
egyetemi tanárt kér tudományáganként). Ennek kimondása egy
közigazgatási jogász szemüvegével nézve lehet problematikus, a minőség
szemüvegével viszont szükségszerű. Gondolhatja komolyan is valaki,
hogy egyetemi tanárok nélkül van egyetem és van doktori képzés?
„…a 2008-as akkreditációs eljárásról kiderült, hogy
csak »játszásiból« versenyeztünk” – írja Nagy Marianna. Igen,
képszerűen lehet így is fogalmazni, de ez a játék akkor is komoly
volt. Mert a MAB, egyrészt az értékelési eljárás lebonyolításakor
érzékelte a joghézagokat, másrészt látta, hogy sok doktori iskola nem
vagy csak feltételesen felelne meg az új előírásoknak, ezért
célszerűbbnek tartotta „főpróbának” tekinteni az első kört. Ezzel a
doktori iskolák egy teljes évnyi lehetőséget kaptak a követelményeknek
való megfelelésre (például az előírt mesterszakok akkreditálására), a
pontosabb és hitelesebb adatszolgáltatásra, a 2009-es „premier”
nagyobb sikerére. A mostani premier és a későbbi „előadások” (az
évenként tervezett programozott értékelések) sikere fontos eszköz a
magyar doktori képzés és fokozatszerzés minőségének emelésében: ennek
érdekében kell hajóznia a MAB-nak az akkreditációs vizeken, tudva,
hogy a siker, a minőség nem elsősorban nála, hanem az intézményekben,
a doktori iskolákban dől el.
Kulcsszavak: akkreditáció, jogalkotás, joghézagok, MAB, doktori
iskolák
IRODALOM
Nagy Marianna: Jogalkotási és
jogalkalmazási kérdőjelek a doktori képzésre vonatkozó jogi
szabályozásban – egy akkreditációs eljárás apropóján. Magyar Tudomány.
2010. 1, 62-73.
LÁBJEGYZETEK
1 A MAB tevékenységét az
elnök és főtitkár éves jelentései rendszeresen elemzik:
WEBCÍM >
|
<
2 A Parlament által 2009.
november 23-án elfogadott módosítás szerint 2010-től ötévenként.
<
3
WEBCÍM >
|
<
4
WEBCÍM >
|
<
5 Az alap- és mesterképzés
rendszerének képzési területeit és képzési ágait kormányrendelet
rögzíti.
<
6 „A jogalkotói szándék
egyértelmű, a doktori iskola alapításához szükséges feltételeknek nem
csupán az alapításkor kell megfelelni, hanem működésük során
mindvégig.” (Az OKM szakállamtitkárának levele a MAB elnökéhez, 2008.
november 24.)
<
7 „A doktori iskolák 2009.
évi, teljes körű akkreditációs felülvizsgálatához, a MAB
felelősségteljes munkájához eredményes együttműködést kívánok a
doktori képzés fejlesztésében érdekelt partnerekkel.” (Az OKM
szakállamtitkárának levele a MAB elnökéhez, 2008. november 24.)
<
8 „Az adatvédelmi
vizsgálat jogellenes adatkezelést nem állapított meg, …”
WEBCÍM >
|
<
9 Az adatbázisban
mindössze két, vitathatóan nyilvánosságra tartozó, személyes adat van:
a törzstag születési éve és e-mail címe. Az előbbire szüksége van a
MAB-nak a törzstagsági kritériumok megítéléséhez (de letakarása
megoldható), az utóbbi ma már olyan közkeletű vagy közforgalmú adat,
ami számos nyilvános helyen elérhető. E-mail nélkül ma a
felsőoktatásban már alig lehet „élni”. (Telefonszámként elég az
intézmény központi számát megadni, a közvetlen vagy mobilszám csak
opció.)
<
10 Változatos
ötletgazdagságról tanúskodik, milyen kiskapuk révén akarnak egyesek
törzstagok lenni.
<
11 Az adatbevitel
kezdetekor az adatbázis kijelzi: az adatbe-vitel egyúttal az
önkéntesség deklarálását is jelenti.
<
12 A kormányrendelet
áttételesen is az ilyen szintű minőséget támogatja: kutatóintézetből
csak tudományos tanácsadó (feltétele az akadémiai doktori cím) vagy
kutatóprofesszor (feltétele az akadémiai tagság) lehet törzstag, és
nem lehet PhD-vel bíró tudományos munkatárs vagy tudományos
főmunkatárs.
<
13 Az ugyanis, hogy,
mondjuk, hét friss doktor létesítsen doktori iskolát, a minőség
jegyében nem fogadható el, ennél lényegesen többre van szükség. A
doktori iskola több mint hét, a minimális feltételeket teljesítő
törzstag algebrai összege: röviden szólva eredményes koherens
szervezeti és szellemi tudományos szinergizmus.
<
|
|