csak a megrendelőkhöz és közvetlen felhasználókhoz
jut el. Ezek között ott vannak a vállalatok is. Ez az arány még
bizonyára növelhető, és tudományáganként eltérő mértékben növelendő
is, de a tanszéki kutatásoknak nemcsak az ilyen megrendeléseket, hanem
az oktatást, a nemzetközi mezőnyben való láthatóságot és a hazai és
nemzetközi hatékony együttműködést, a külföldi eredmények adaptálását,
és a hazai szakközönség tájékoztatását is szolgálniuk kell. A
nemzetközi tudományos világból átvett eredmények adaptálása,
befogadása igen gyakran kiegészítő tudományos kutatásokkal jár, ami
többnyire nem történhet magánmegrendelésekre.
Az alapítványok számára készülő kutatási jelentések
(16%) státusa a fenti tagolást tekintve nem egyértelmű. A jelentés
lehet a későbbiekben egy tudományos publikáció alapja vagy egy, csak a
megrendelő számára készült munka alapja. Kutatási jelentés akkor is
készül, ha a tudományos eredmény nem publikációban ölt testet, hanem
valamilyen eszközben vagy termékben. Az alapítványok számára készülő
jelentésekben foglalt eredmények tehát csak részben válnak publikussá.
Az 5.
ábra tartalmazta másik jelentős adatcsoportból az a
következtetés vonható le, hogy a tudományos statisztikákban
leggyakrabban szereplő adat, a nyomtatott publikációk aránya átlagosan
a különféle formákban megjelenő tudományos eredmények egyharmadát sem
éri el. Ez természetesen a többi forma előtérbe kerülésével
magyarázható. Viszonylag magas az új adathordozón, a CD-n megjelent
publikációk száma, amelyet hozzáadva a nyomtatott formákban megjelenő
publikációkhoz összesen 32%-ot kapunk. Bár ma már a CD-n levő
publikációkat föltüntetik a publikációs listákban, a hozzáférésük még
nem olyan akadálymentes, mint a nyomtatott publikációké, és ezért a
tudomány világába korlátozás nélkül eljutó publikációk aránya nem
tekinthető fenntartás nélkül a kettő összegének, vagyis 32%-osnak.
Számos hely van, ahol a tudományos minősítéseknél és kinevezéseknél az
elektronikus vagy internetes publikációkat nem fogadják el.
A fenti elemzésből az a röviden már említett
következtetés adódik, hogy a tanszékek és más egyetemi intézmények
tudományos teljesítményét az esettanulmányunkban szereplő
felsőoktatási intézményekben korántsem csak a nyomtatásban megjelent
publikációk fejezik ki, hanem az eredményközlés többi, korábban
mellékesnek tekintett formái (teammunkában hasznosuló eredmények,
kutatási jelentések megrendelőknek, szaktanulmányok csak a
megrendelőknek, kutatási jelentések alapítványoknak) lényegesen
nagyobb szerephez jutottak.
Az internet mint a kutatási eredmények bemutatásának egyik módja
tudománycsoportonkénti bontásban
A kérdőívünket kitöltő tanszékeknek a kutatási eredmények alábbi
megjelenési formáihoz kellett százalékértékeket rendelniük:
• teammunkában hasznosuló
• kutatási jelentés megrendelőnek
• szaktanulmány csak megrendelőnek
• kutatási jelentés alapítványnak
• internetes megjelenítés
• CD-n történő megjelenítés
• nyomtatott publikáció
• egyéb
A jogtudományok, a fizikai
és kémiai tudományok, valamint az egyéb műszaki tudományok
csoportjaiba tartozó megkérdezett tanszékek nem jelölték meg az
internetet a kutatási eredmények megjelenési formái között. A
világhálón legnagyobb arányban (25%) az egészségügyi tudománycsoportba
tartozó tanszékek jelentetik meg publikációikat. Érdekes, hogy az
informatikát, a fizikai és kémiai tudományokat képviselő tanszékek,
valamint a környezetmérnöki és közlekedésmérnöki tanszékek nem vagy
kevéssé használják az internetes felületet kutatási eredményeik
megjelentetésére – annak ellenére, hogy jelentős mértékben szereznek
be tudományos ismereteket az internetről. Ahogy a
6.,
7. és
8. ábrán is látszik, az általunk
vizsgált tanszékek legnagyobb arányban nyomtatott formában, illetve
CD-n publikálják eredményeiket. Gazdaságtudományok esetében a CD-n
történő megjelenés és a nyomtatott publikációs forma használati aránya
összesen 29%-ot tesz ki az összes megjelenési forma között, a
környezetmérnöki-, közlekedés- és településmérnöki csoportban pedig ez
az arány 35%. Kiugró értéket mutat a fizikai és kémiai tudományok
kördiagramjáról leolvasható 68%-os arány, amely ugyancsak a nyomtatott
és a CD-n megjelenő publikációk összesített aránya.
A kutatási eredmények bemutatása a
gazdaságtudományi tanszékeken legnagyobb arányban nyomtatott
publikáció formájában, illetve egyéb formákban, például tanórákon,
jegyzetekben, példatárakban, oktatási segédanyagokban valósul meg. Az
internetes megjelenés csupán 9%-kal szerepel a kutatási eredmények
megjelenési formái között. Ugyanilyen arányban fordul elő a
megrendelésre készülő szaktanulmány. Jelentős még a teammunkában
hasznosuló és a megrendelőknek készített kutatási jelentés (11–11%)
is.
Fizikai és kémiai tudományok esetében talán azért a
legmagasabb a tudományos eredmények CD-formátumban és nyomtatott
publikáció (35%–33%) formájában való megjelentetése, mert itt van a
legnagyobb jelentősége az impaktfaktor-számításnak, ami jelentősen
befolyásolja egy kutatási eredmény, illetve téma megítélését, valamint
a kutatók tevékenységének értékelését is. Könnyebb ott elmozdulni az
internetes publikálás felé, ahol ez nem befolyásolja közvetlenül a
kutatás támogatottságát, a későbbi pályázati esélyeket. Itt jelentős
arányú még (23%) a megrendelésre készülő kutatási jelentés is, ami
arra utal, hogy a kapacitás jelentős hányadát már az ipari
megrendelések kötik le.
E tanszékek kutatási eredményeinek bemutatása
leginkább nyomtatott formában valósul meg (23 %), és ezt egészíti ki a
maga 12%-os arányával a CD-formátumban való megjelenés. Az internetes
megjelenítés csupán 5%-kal szerepel. Egészében véve tehát az
eredmények 40%-a jut el a nagyközönséghez. Jelentős még a
megrendelésre készülő kutatási jelentések 17%-os, és a teammunkában
hasznosuló eredmények 16%-os aránya.
A tudománycsoportonkénti különbségek véleményünk
szerint elsősorban a sajátos kutatási körülményekre, és ezek között is
elsősorban a tudományos teljesítmények értékelési módjaira vezethetők
vissza. Ahol nincs korlátozó hatás az internetes publikálás irányában,
ott fontos szerepet játszik még az eredmények közzétételi formájának
megválasztásában a tudás tudományágankénti eltérő elévülési ideje is.
Megmutatkozott az is, hogy az egyes intézmények
tanszékei nagy számban készítenek kutatási jelentéseket és
szaktanulmányokat külső megbízatásból. Ezek a tanulmányok általában a
megrendelő kérésére titkosak, de legalábbis erősen korlátozott
hozzáférésűek maradnak, ezért nem jelenhetnek meg más formában. A
kérdőívünk vállalati, testületi kapcsolatokra vonatkozó
kérdéscsoportjára adott válaszokból kiderült, hogy a tanszékek egy-két
évre szóló, vállalatokkal való együttműködési szerződések alapján nagy
számban készítenek tanulmányokat. A nyelvtudományi tanszékek pedig
gyakran indítanak vállalatoknak kihelyezett nyelvtanfolyamokat,
valamint a vállalatok és más külső intézmények oktatást és tréningeket
rendelnek meg a tanszékektől.
További következtetések
A beérkezett válaszok arról tanúskodnak, hogy a tudományos publikálás
leghagyományosabb formájának, a nyomtatott publikációknak, valamint a
CD-s formának együttes aránya a vizsgált egyetemeken már nem éri el
átlagosan az összes létrehozott és valamilyen formában összefoglalt
illetve közölt eredmények 50%-át sem. Az eredményeknek több mint a
fele tehát nem a szélesebb tudományos nyilvánosság számára szánt
formátumban ölt testet. Tekintettel arra a tényre, hogy ezeken az
egyetemeken sok leutazó fővárosi oktató is dolgozik, a kapott adatok
azt is jelzik, hogy hasonló tendenciák valószínűleg a budapesti
egyetemeken is mutatkoznak. Ennek pontos megállapítása azonban már egy
másik felmérés feladata.
Ez a fontos mutató azt jelenti, hogy ezeken az
egyetemeken számos megrendelésre végzett munka van, amelynek
eredményét a tanszéktől csak a megrendelő kaphatta meg. A nem
hagyományos eredményrögzítés és -hasznosítás feltárt jelentős aránya
arról tanúskodik, hogy a tanszékek és más egyetemi egységek kutatási
kapacitása nem csak az alapkutatásban és a publikálható alkalmazott
vagy alkalmi kutatásokban van lekötve, következésképpen megváltozott a
kutatási portfóliójuk. Ebből elsődlegesen az következik – bár ezt még
további felméréseknek kell megerősíteniük –, hogy a vizsgált
felsőoktatási intézményeknél végbement egy szemléletváltás, a
tudományágak többségében megváltozott az egyetemi kutatási tevékenység
szerkezete, és a kutatási egységek (intézetek, tanszékek, csoportok)
megtalálták külső partnereiket.
Az egyik kutatási hipotézisünkben feltételeztük,
hogy az internetnek a kutatáshoz szükséges adatok és publikációk
elérésében játszott szerepe képes csökkenteni a vidéki helyzet olyan
hagyományos hátrányait, mint a könyvtárak gyengébb állománya, a
tudományos közélet viszonylagos gyengesége, a személyes kapcsolati
hálózatok alacsonyabb szintje. Az interneten keresztül történő
információ-beszerzés feltárt arányai véleményünk szerint megengedik
azt a következtetést, hogy a vidéki helyzet egyes hátrányait az
internet a kutatás esetében is csökkenteni tudta a vizsgált régiókban.
A korábbi, fentebb már idézett tanulmány eredményeinek tükrében, amely
a kutatási idő és hatékonyság összefüggését vizsgálta, az eredményeink
azt jelzik, hogy a kutatási idő folyamatosnak mondható zsugorodása
ellenére a tudományos eredmények száma nem csökkent, hanem a nem
közzétett eredmények szegmensében magasabb értékek jelentek meg. Az
utóbbiak létrehozásához szükséges kutatási idő egy része bizonyára az
internet előidézte munkaidő-megtakarításokból származik.
A fejlesztések kívánatos irányai közé tartozik az
internet tudatosabb használatának oktatása és a munkaidőn belül való
jobb elismerése. Tekintettel az internet jelenleg is növekvő szerepére
a kutatás és az egyetemi oktatás világában, az internet használatának
a posztgraduális képzésben is nagyobb szerephez kellene jutnia a
meglévő lehetőségek és források jobb kihasználása, továbbá a
költséghatékony megoldások terjesztése végett. A nemzetközi
internetes kutatási forrásokhoz való centralizált hozzáférések további
fenntartása és kibővítése is szükséges lenne.
Az internetet a helyi oktatásban és a helyi kutatói
közösségek kialakításában az eddiginél is jobban ki lehetne használni.
Ugyancsak regionális internetes kutatási fórumokat lehetne szervezni
avégett, hogy a kutatási ismeretek, a módszertani eredmények cseréjét
fel lehessen gyorsítani.
Függelék
A kérdőívek kitöltői az internethasználatra vonatkozó kérdésekre adott
válaszaikban a saját becsléseikre támaszkodtak. A jelen tanulmányban
felhasznált adatok tehát ezeken a becsléseken alapulnak. Ennél
pontosabb eredményekhez csak napi vagy heti gyakorisággal vezetett
időnaplón alapuló felmérés vezethetne, bár a szubjektív megítélésből
származó hibák egy része ez esetben is megmaradna. Felvethető a
kérdés, hogy mennyire kívánatos az időfelhasználás további finomabb
felbontása, illetve hogy az egyetemekkel és főiskolákkal szemben
támasztott gazdasági követelmények, valamint a szabályozók által
megkövetelt saját erőforrások megteremtése milyen további
megoszlásokat tesznek szükségessé, illetve még milyen tevékenységi
ágaknak kell megjelenniük az egyetemek tudományos tevékenységében.
Az internethasználatra vonatkozó kérdések
a kérdőívben:
(9.) A kutatási eredmények bemutatásának milyen formáját alkalmazza a
tanszék? Milyen arányban oszlik meg az alábbi formák között?
• Teammunkában hasznosuló:
• Kutatási jelentés megrendelőnek:
• Szaktanulmány csak a megrendelőnek:
• Kutatási jelentés alapítványnak:
• Internetes megjelenítés:
• CD-n történő megjelenítés:
• Nyomtatott publikáció:
• Egyéb, éspedig:
(10.) Kérem, jelölje be, honnan jut hozzá a tanszék
a szakirodalomhoz! Kérjük, rendeljen százalékértékeket az alábbi
forrásokhoz!
• Internet:
• Publikációcsere más tanszékekkel,
kutatóintézetekkel:
• Szakmai szervezetektől:
• Vállalatoktól:
• Egyetemi könyvtárból:
• Városi könyvtárból:
• Más városban lévő könyvtárból:
• Egyéb forrásból, éspedig:
Kulcsszavak: internethasználat, egyetemi kutatás, internet mint
kutatási forrás, az egyetemi kutatás tipológiája, publikálás
folyóiratban, publikálás interneten, a kutatási idő megoszlása,
kutatási idő változása, kutatási portfólió változása
IRODALOM
Bognár Éva – Fábián Z. – Galácz A. (2006):
A digitális jövő térképe. A magyar társadalom és az internet 2005
végén. Gyorsjelentés a World Internet Projekt 2005. év végi
magyarországi kutatás eredményeiről. ITHAKA–ITTK–TÁRKI, Budapest
Fábián Zoltán (2002): Digitális írástudás:
a számítógép és az internethasználat elterjedtségének társadalmi
jellemzői Magyarországon. In: Kolosi Tamás – Tóth I. Gy. – Vukovich
Gy. (szerk.): Társadalmi riport 2002. TÁRKI, Budapest, 152–161.
Fábri György (2002): Magyar tudomány és
infokommunikációs változások. A magyar kutatásszervezet kihívásai az
információs és kommunikációs technológiai átalakulás szempontjából.
Világosság. 8–9,
Csepeli György (2009): Az e-minőség
forradalma. In: Somlai Péter – Surányi B. – Tardos R. – Vásárhelyi M.
(szerk.): Látás-viszonyok. Tanulmányok Angelusz Róbert 70.
születésnapjára. Pallas, Budapest
Hangya Gábor – Kende György (2004): Az
informatikai forradalom hatása a forráskutatás rendszerére.
Hadtudomány. 3–4.
Központi Statisztikai Hivatal (2008): A
magyarországi háztartások infokommunikációs (IKT-): eszközökkel való
ellátottsága és az egyéni használat jellemzői, 2007. KSH, Budapest
Központi Statisztikai Hivatal (2006):
Távközlés, Internet, 2005. KSH, Budapest
Központi Statisztikai Hivatal (2008):
Gyorstájékoztató, Távközlés, internet 2007. IV. negyedév. Budapest,
2008. június 11.
KSH Hírlevél (2006): III. évf. 1. szám
Nemes Erzsébet – Bárdosi Mónika (2007):
Könyvtárak és olvasási, könyvtárhasználati szokások 50 év távlatában,
a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján. Könyvtári Figyelő. 53,
2,
WEBCÍM >
OECD tudomány, technológia és ipar: 2007.
évi eredménytábla. Összefoglaló magyarul
Ropolyi László (2006): Internet-használat
és hálólét-konstrukció. Információs Társadalom. VI, 4, 39–46.
Szívós Mihály (2008): Kutatási idő és
hatékonyság. Világosság. 1, 57–78.
LÁBJEGYZETEK
1 „Az Eurostat által
közzétett jelentésből kiderült, hogy hatalmas különbségek vannak az
Európai Unió tagországai között abban a tekintetben, hogy a lakosság
mekkora hányada használja az internetet. Az Európai Unió átlaga 47
%-ot tett ki, ám ennél jóval magasabb az internetet használók aránya
Svédországban (81 %), Dániában (75 %) és Finnországban (70 %). (Az
Európai Unió tagállamai közé nem tartozó Grönland esetében a lakosság
82 %-a használ internetet.) Ezzel szemben a legalacsonyabb a lakosság
körében a világhálót használók aránya Görögországban (20 %) és
Magyarországon (28 %).” (KSH Hírlevél, 2006)
<
2 „Az állással rendelkezők
körében az internetet használók aránya az Unió egészében 60 %-ot tett
ki, miközben Magyarországon ez az arány csupán 33 % volt.” (KSH
Hírlevél, 2006) A főszövegben szereplő adatok a KSH táblázatán
alapulnak. Ugyanott: „Az internetet használó 16–24 éves fiatalok
körében az Unió átlaga eléri a 85 %-ot, miközben Magyarországon még
ennél is magasabb ez az arány, 87 %.” (KSH Hírlevél, 2006)
<
3 Az első OKTK-kutatás
címe A hazai kutatásszervezés problémái a legújabb
tudományszociológiai irányzatok tükrében volt (2000–2001), a második
Új stratégiák és régi dilemmák címmel 2002–2003-ban folyt le. Ezt
követően A vidéki tudáscentrumok régiófejlesztő hatása című
OTKA-kutatásunk keretében merültek fel még idevágó információk.
<
4 A szerzők köszönetet
mondanak Dr. Tamás Pálnak kritikai megjegyzéseiért és
kiegészítéseiért.
<
5 A felmérés során a
kérdőíveket tanszékeknek küldtük ki, ha ez lehetséges volt, mert ezek
áttekinthető egységet alkotnak, és így a nevükben nyilatkozó, illetve
a kérdőívet kitöltő tanszéki munkatársak adatszolgáltatása
megbízhatóbb volt. A tanszéki oktatási és kutatási tevékenységek
tematikus közelsége is növelte az adatszolgáltatás biztonságát.
<
6 Az egyes
tudománycsoportokat nem a szokásos három nagy (az élettelen természet,
az élő természet és a társadalom tudományai) csoport alapján, és nem
is az akadémiai osztályok összefogta tudománycsoportok szerint
alakítottuk ki, hanem a mintába bekerült tudományágak kínálta
csoportosítási lehetőségekhez igazodtunk.
<
|