Tegyük túl magunkat azon, hogy a biomatematika
önálló tudományos diszciplína volta csak részben elfogadott, fogalmi
körülhatárolása pedig meglehetősen nehéz. Hagyatkozzunk arra, hogy
számtalan más kifejezéssel szemben is megfogalmazható hasonló aggály.
Nem kell bizonygatni, hogy a hazai tudományosság
egyik fő támasza a felsőoktatási intézményrendszer. Ezért
felsőoktatási kérdések felvetése a tudományos kutatóképzés
aspektusából az MTA folyóiratában is indokolt. Ennek jegyében ajánlom
az Olvasó figyelmébe a biomatematika-oktatással foglalkozó alábbi
esszét.
Köztudott, hogy számos hazai kutatóintézet vagy
kutatócsoport szívesen alkalmazna biomatematikai természetű problémák
megoldása érdekében és egyben tudományos pályára állítás szándékával
pályakezdő fiatalt, megfelelő feltételek mellett. Melyek lehetnek ezek
a feltételek? Szükséges, hogy rendelkezzék a pályakezdő fiatal
olyanfajta matematikai tudással, problémamegoldó készséggel, mint
amilyennel – mondjuk – egy jó felkészültségű matematikatanár
rendelkezik.
Nem nélkülözhetők az informatikai alapismeretek
sem. Rendelkezzék ugyanakkor a fiatal pályázó általános biológiai
intelligenciával, avagy „biológiai arányérzékkel”, annak megfelelően,
hogy egyetemi évei során jó néhány meghatározó szemeszterben biológus
hallgatóként biológiát hallgatott, és a klasszikus biológiai
tantárgyakat jó eredménnyel abszolválta. Egyszóval, átélte a
biológussá válás egy viszonylag rövid, de „pályára állító” korszakát.
Hallgatott emellett néhány kurzust biomatematikához, biofizikához
sorolandó szakterületről is. Végül kellő szakmai becsvággyal
rendelkezik ahhoz, hogy célul tűzze ki maga elé a biomatematika
valamely területén való szakmai boldogulást. Bizony, a vezető
nemzetközi biomatematikai folyóiratok, de akár számos speciális
biológiai folyóirat közleményeinek spektrumára gondolva beláthatjuk,
hogy ilyen felkészültségű kutatók munkája iránt világszerte nagy a
kereslet. Számítani lehet arra, hogy odaadó munka és kissé
önsanyargató évek után kialakul a pályakezdő szakmai profilja a
biomatematika adott területén, és megnyílik előtte a szakmai világ.
Ugyanis egy életre szóló előnyre tehet szert valaki, ha nem kénytelen
az általa kevéssé ismert szakterületen már idősebb fejjel, illetve
szakmai pályafutása derekán behozni annyira-amennyire a lemaradását.
Persze az sem példa nélküli, hogy valaki a hagyományos képzés
keretében kettős végzettségre tesz szert. Azonban a kettős képzettség
megszerzésére egyre kevésbé van alkalom, és nem is ez az igazán
célszerű képzési forma. Indokolt volna tehát a biomatematikus-képzés
magyarországi elindítása.
Ma hazánkban évente mintegy tíz-tizenöt fő tudna jó
eséllyel elhelyezkedni pályakezdőként a vázolt kettős szakmai
felkészültséggel. Azt, hogy volna-e tartósan kellő számú jelentkező
erre a képzésre, előre megmondani nem lehet. Mindenesetre a
tíz-tizenöt fős hallgatói létszámkeret már elégséges volna a
biomatematikus-képzés elindításához. A képzést egyetlen egyetemre
volna célszerű koncentrálni.
Felmerül viszont a kérdés, nem volna-e célszerűbb a
fenti képzést különböző helyeken folyó, rövid, célzott kurzusokkal
megoldani vagy kiváltani. Van ilyen kurzusokra példa, elegendő az
ELTE-n folyó bioinformatikus-képzésre, vagy a Műszaki Egyetem
mesterszakán felvehető biomatematikai blokk keretében folyó kurzusokra
utalni. A válasz azonban csak az lehet, hogy a biomatematikusi
életpálya szempontjából ezek a képzési lehetőségek csak kisegítő
szerepet játszhatnak.
Külföldi példák
A nagy nyugati egyetemek elöl járnak a biomatematikusi képzés
területén is. Kiragadott példákat említeni az adatok rendkívüli
gazdagsága miatt aligha érdemes. A szakterület rangját egyébként olyan
folyóiratok nyomatékosítják, mint például a Journal of Mathematical
Biology, Biological Cybernetics vagy tematikájánál fogva részben a
Journal of Theoretical Biology. A diszciplína önállósulásában
nagy szerepet játszott és játszik a Society of Mathematical Biology.
Az egyre szaporodó biomatematikai képzési szisztémák vonatkozásában
(megint csak a világhálóra utalok) tanulságos példaként említem a
University of California at Irvine, UCI számára készített tervezetet
(Draft, Mathematical and Computational Biology Graduate Program
[Cristini, et al., 2005]), főként azért, mert igen nagy számú hasonló
képzés web-elérhetőségének adatait is tartalmazza. Újra megemlítem,
hogy a biomatematikus-képzés a nagy nyugati egyetemeken nem újdonság,
hanem éppen hogy komoly hagyományokra tekint vissza. A tervezet
szerzői joggal nyomatékosítják azt, hogy bizonyos számítástudományi
témaköröket is a leendő tananyag fontos részévé kell tenni. A
szakdolgozati munka kettős szakmai felügyeletének kívánalma (lásd
alább) ebben a tervezetben is említést nyer.
Persze, negatív példa is akad. Egyes kisebb
egyetemeken, némi malíciával fogalmazva, oktatói kenyérkérdés a
hallgatótoborzás, és ennek egyik eszköze a képzési paletta bármi áron
való színesítése már a bachelor-szinten is, abból kiindulva, hogy sok
hallgató vonzódik valamelyest mind a biológia, mind a matematika
iránt.
A biomatematikus-képzés
javasolt alapstruktúrája
Visszatérve a képzés hazai megteremtésének lehetőségére, szerintem
mintegy tíz-tizenöt fős kezdő évfolyam kialakítása volna célszerű.
Ennek megfelelően a képzést – mint már említettem – egyetlen
egyetemünkön volna kívánatos meghonosítani.
Felvetődik a kérdés, reális-e hazai viszonyok
között a nyugati nagy egyetemeken folyó biomatematikus-képzés
színvonalával összevethető színvonalú biomatematikusi képzés
megteremtése. Ami az oktatási tematika nemzetközi összehasonlításban
is megfelelő összeállítását, oktatását illeti, az a biomatematika
nagyobb részterületei és a vonatkozó potenciális oktatógárda
ismeretében nem kétséges. Arra persze nincs mód, hogy olyan
biomatematikai tanszékek, már-már katedrálisok szerveződjenek itthon,
mint a nagy nyugati egyetemeken. Ezt a szakdolgozati munka
megszervezésekor figyelembe kell venni, nem sajnálva a fáradságot
minél több szakterületet
|
|
képviselő és alkalmas külső témavezető felkérésére,
mozgósítására. A fent megjelölt, tíz-tizenöt fős hallgatói keretszám
mellett a képzés elindítása nem okozhatna gondot.
Ami a hallgatói kört illeti, azt javasolnám, hogy
matematikusi BSc-fokozattal rendelkezők számára szerveződjön
biomatematikusi MSc-szintű képzés, vagy ennek valamilyen variánsa
további hároméves keretben (ez a képzési mód némiképpen eltérne a
hazai BSc – MSc képzési rendszertől). A biológusi képzési szakaszban
kivételes esetben talán a biológus BSc megszerezhetőségét is kilátásba
lehetne helyezni. A képzés során azonban nagyon kéne ügyelni arra,
hogy a biológiai tananyag redukciója nagy átgondoltsággal történjék.
Természetesen más természetű kérdésekkel is foglalkozni kell.
(Megjegyzem, az efféle, valóban interdiszciplináris képzés céljaira
talán valóban szolgálna előnyökkel a „bolognai rendszer”!) Arra
mindenképpen súlyt kéne fektetni, hogy a tanulmányokat mintegy lezáró
szakdolgozat kifejezetten biomatematika tárgyú legyen, aminek
érdekében kívánatos, hogy a szakdolgozónak matematikusi és biológusi
oldalról is legyen konzulense.
Az nyilvánvaló – és országos érvényű –, hogy a
biológus hallgatóknak oktatott, szükségképpen csekély matematikai és
informatikai tananyagra nem lehet komoly biomatematikai oktatást
alapozni. Nincs ez másképp a nagy nyugati egyetemeken sem.
Viszontláthatjuk az ezzel kapcsolatos, hazai viszonyok között is jól
ismert problémákat például egy vonatkozó 2004-es Science-közleményben
(Bialek – Botstein, 2004). Nevezetesen: rányomja a bélyegét a biológus
hallgatók matematikaoktatására, hogy a biológia zömében még mindig
kívül esik a kvantitatív tudományok körén, a biológus oktató kollégák
korábbi képzésében pedig csekély szerepet játszott a matematikai
képzés. (Itt jegyzem meg, hogy a biológus oktatói kar nagy részének
konzervatizmusa a biomatematikai oktatás bevezetésével kapcsolatban
részben védekező, elhárító attitűd.) Folytatva a cikkben leírtakat,
kritikai észrevételként írják, hogy a hallgatóság csupán afféle
leküzdendő akadálynak tekinti ezeket a kurzusokat. Ráadásul a biológus
hallgatók a bevezető matematikai és fizikai kurzusok elvégzése után
nem tudják igazán hasznosítani a tanult matematikai, fizikai
ismereteket. Figyelemreméltó, tanulságos megjegyzés, hogy a fizikus
(hozzátehetjük: matematikus) hallgatóknak általában nehézségeik vannak
a számukra teljesen szokatlan és gyakran egymástól is távol álló és
nagyon komplex biológiai ismeretek elsajátításában.
Ezen a ponton térek ki arra, hogy miért nem
javasolnám azt a tükörképi megoldást, hogy biológus BSc-diplomával
kezdhessen valaki biomatematikusi MSc-diploma megszerzése érdekében
tanulmányokat. Az ok egyszerű és prózai, bár kimondani keserves: régi
tapasztalat szerint a matematika vizsgák szűrőjén átesett fiatalok
esetében sokkal nagyobb az esélye a későbbi biológusi képzettség
megszerzésének, mint fordítva. Persze kellő határozottsággal kéne
gondoskodni arról, hogy senki ne gondolhassa matematikusi
BSc-diplomával a zsebében afféle vigaszágnak a biomatematikai MSc
megszerzését. Emellett megfelelő biomatematikai tárgyak beiktatásával
is egyértelművé kéne tenni a képzési irány unikális voltát.
Hogy egyetlen kérdést kiemeljek a körvonalazandó
tematikával kapcsolatban is, foglalkozni kell a biostatisztikai
tananyag volumenének kérdésével. Annyi bizonyos, hogy a hatalmas
biostatisztikai ismeretanyag arányos képviseletével túlzott méretűvé
válnék a tananyag. Másrészt pedig a biostatisztika a biomatematika
többi területétől elkülönítve is tárgyalható.
A javasolt képzési sorrend (matematika, majd utána
biológia) ellenére a biomatematikus diploma birtokosai egyértelműen
matematikát tanult biológusoknak volnának tekinthetők, nem pedig
biológiát tanult matematikusoknak. Az esetek zömében ugyanis a
matematikai alapkutatás szempontjából ígéretes fiatalok ebben a
képzésben aligha vagy csak kivételes esetben vennének részt. Ez a
kijelentés a biomatematika terén elért matematikai eredményeknek nem a
rangját, hanem a természetét érinti. Emellett előbbi kijelentés nem is
általános érvényű. Hazánkban azonban egyelőre nincs a biomatematikának
olyan jelentős szakmai háttere, vonzereje, ami másféle jóslatra
jogosítana. Nálunk már az alkalmazott matematikának is meg kell
küzdenie a szakmai elismertségért, mint azt a nálam elhivatottabb
szakemberek többször említik. Annak a feltételezésnek, hogy a
biomatematikus diplomát majdan inkább a biológusi diplomához közel
állónak ismerné el a kutatói társadalom, másféle háttere is van.
Ugyanis a szakmai karrier későbbi szakaszában éppen akkor
hasznosulhatna igazán a kettős képzettség, ha a kutató a végső soron
mégiscsak biológiai motivációjú feladatok megfogalmazásában játszhatna
szerepet, illetve az eredmények biológiai hasznosításával foglalkozna.
Ehhez a matematikusi véna nem elégséges, és éppen ez az, ami igazán
keresetté tehetné a biomatematikusi diplomával rendelkezőket. Másrészt
az érvek szövevényéből azt is ki kell emelni, hogy ma már a
biomatematikai kutatásokban olyan matematikusi teljesítményre is
szükség van, amit a matematikus kutatók többsége talán nem is
feltételez. Ennek megállapításához elegendő belelapozni néhány vezető
biomatematikai folyóiratba.
Összefoglalásképpen az fogalmazható meg, hogy
időszerű és kívánatos volna a magyar tudományosság szempontjából a
biomatematikus-képzés elindításának megfontolása. A szerkezeti alapok
kidolgozása és a személyi feltételek megteremtése valamelyik
tudományegyetemre várna.
Kulcsszavak: biomatematika, posztgraduális képzés, bolognai képzési
rendszer
IRODALOM
Bialek, William – Botstein, David (2004)
:Introductory Science and Mathematics Education for 21st Century
Biologists. Science. 303, 788–790.
Cristini, Vittorio – Lander, A. – Luo, R.
– Nie, Q. – Ritz, T. – Wan, F. (2005): DRAFT. Mathematical and
Computational Biology Graduate Program. Bylaws. January 31, 2005
WEBCÍM >
|
|