A protestáns világfelfogás kialakulása sokoldalú
kapcsolatban állt az előző századok nagy szellemi áramlataival, a
reneszánsszal és a humanizmussal. Ugyan maga is a változások
sürgetőjének szerepkörében működött, ám a nagy megújulás, a reneszánsz
irányával és eredményével elégedetlen volt, miután a XV–XVI. század
változásait sok tekintetben mohónak és felszínesnek, sőt – bármennyire
meglepő a humanizmus korában – embertelennek tartotta (Hankiss –
Makkkai, 1965). Persze a protestáns gondolkodásban több kritikai irány
fűződött egy csokorba, melyek történetileg egymást követve tűntek fel,
Luther fellépésétől Kálvin jelentkezéséig és tovább, ugyanakkor az
internacionális keretekben a kisebb-nagyobb közösségek jelentőségének
elismerése komoly regionális különbségekkel járt. A különbözés
értelmezésekor nyilvánvaló módon számolni kell azzal az eltérő
szociális-hatalmi háttérrel, amelyben a nagy irányzatteremtő
személyiségek működtek, hiszen Luther elsősorban világi és egyházi
hatalmasságokkal hadakozva, világi fejedelmi udvarokban alkotta meg
elgondolásait, míg Kálvin a társadalom kisebb közösségeihez közelebb
állva, pár tízezres városi polgári közösségek (például Genf) számára
fejtette ki teológiai tételeit, illetve ezzel összefüggésben
hatalomról és emberi viszonylatokról vallott nézeteit,
reformjavaslatait.
A protestáns nézetek az újkori társadalom- és
államfelfogás több területén új utat nyitottak. Ismert és valószínűleg
nem túlzás a XIX. századi protestáns szakirodalom ama megállapítása,
hogy „A francia forradalmat filozófusok csinálták, az angol
forradalmat a protestánsok. Franciaország teoretikusai a politikai
szabadságot tekintik elsődlegesnek. Angliában a vallásszabadság volt
minden politikai szabadság szülőatyja” (Szathmáry, 2009). Hollandia
későbbi miniszterelnöke 1874-ben ugyancsak hangsúlyozta, hogy „a
»dicsőséges forradalom« […] az independens harcok szellemi gyümölcse”
(Kyper, 1923), s mindezt az individuális és a közösségi jogok világos
megkülönböztetése mellett az újabb politikai-filozófiai szakirodalom
is elismerte (Ludassy, 1992), oly módon is, hogy a vallásszabadságot
az ún. első generációs jogok között tartja számon (Paczolay, 2003).
A kálvini gondolkodás azáltal hozott nagy
fordulatot, hogy minden felsőbbség szuverenitását Istennek rendelte
alá, így megszűnt a hatalom korábbi korlátlan jellege, és ezáltal
bírálhatóvá és szabályozható vált. A Kálvin Institutio-jában
kifejtettek szerint a felsőbbség nem juthat korlátlan uralomra az
engedelmességgel elsősorban Istennek tartozó egyénnel szemben, hiszen
az egyén jogai Isten kezében vannak, ez pedig az egyén lelkiismereti
szabadságának általános elismerése felé mutat. Kálvin értelmezése
szerint a szabadsággal való élés az önkéntes engedelmességre épül,
amely szerint az individuum szabadsága akkor a legnagyobb, ha önmagát
megtagadva cselekszik, s ez biztosítja a társadalom egységes
működését. Eme szabadságfelfogás az újkor állam- és
társadalomfilozófiájának szerves részévé vált, mélyen és intenzíven. S
hogy egy gondolat milyen hosszú utat járhat be, azt jól mutatja,
amikor a széles európai filozófiai hagyományra (Oakeshott, 2001)
támaszkodó Széchenyi politikai identitásának leírása során is feltűnik
hasonló érvelés: az erényes életű férfiról van szó, „aki maga senki,
és akinek semmije sincs; sem rangja, sem kitüntetései”, aki „önnön
érdekei ellen beszél – és e győzelmet saját magán aratja” (Széchenyi,
1978).
A protestáns tanok Magyarországon a XVI. század
második felében tűnnek fel, amikor a mohácsi csatavesztés után az
államhatalom széthullik, s a magyar nemzet egésze és kisebb
közösségei komoly veszélybe kerülnek. A kibontakozó általános
veszélyérzet a magyar társadalmat nagymértékben fogékonnyá teszi a
reformáció tanításai iránt, amely mindinkább sajátos nemzeti
indentitástudatot is kölcsönöz számára. Az irányzatok egymással
szorosan összefonódva terjednek el, bár bizonyos időrend mégis
létezik, hiszen előbb Luther tanai jelennek meg, s csak később
terjednek el Kálvin nézetei. Területi, regionális elrendezettségük
ugyancsak mutat bizonyos sajátosságokat: Luther nézetei, melyeket
kezdetben még a Habsburg-udvar sem utasít el oly szélsőségesen, az
ország nyugati felében, azontúl a városok elsősorban német
lakosságának körében találnak visszhangra, míg Kálvin felfogása az
ország középső és keleti részének kisebb-nagyobb közösségeiben,
elsősorban mezővárosokban kelt komoly figyelmet. A két nagyhatalom
határán elhelyezkedő Erdélyben figyelemre méltó vallási sokszínűség és
tolerancia alakul ki, amelyet jól jellemez, hogy a vallási villongások
után a fejedelmi udvarban gyakran egyszerre jutnak szerephez
katolikus, református, sőt szombatos papok.
A magyar társadalom jelentős része a reformációban
viszonylag rövid időn belül önmagára talált, s kialakult az az
egyházszervezet, amely az ország bizonyos régióinak megragadható
sajátosságokat kölcsönzött. Az intézmények és prédikátoraik nem
kötődtek kizárólag Kálvinhoz, hanem nagy szabadsággal válogattak a
helvét hitvallás személyiségei: Melanchton, Bullinger, Béza és Kálvin
tanításaiban, s ebből elég hamar kialakult egy, a magyarsághoz
szorosabban kötődő, sajátos reformáció. Az egymásra találásban
kiemelkedő szerepet játszott a magyar reformátorok ferencesektől
átlépő első nemzedéke, Dévai Bíró Mátyás, Szkhárosi Horváth András,
Sztárai Mihály, akik egyaránt híveik sorsára alkalmazták a szentírás
tanítását. A mezővárosokban ugyanaz a bibliai mondanivaló és
társadalmi valóság kötötte össze őket nemzedékeken át (Makkai, 1972).
A nagy prédikátorok első nemzedékének jellegadó
személyisége, Méliusz Juhász Péter különösen erős társadalmi
tartalommal ruházta fel a magyar reformációt. A társadalmi
berendezkedés igazságtalanságairól szólva az urakhoz így beszélt a
debreceni prédikátor: „lássátok urak, királyok, Isten a bálványozásért
rontja, szaggatja kétfelé országunkat” (Makkai, 1972). Méliusz helyi
hagyományra támaszkodott, amikor a Várad közelében kolostorral
rendelkező obszerváns ferencesek hangján szólt („urak, a bűnt,
hamisságot, dúlást, a szegénység nyúzását, fosztását, a pártolást,
részegséget, Isten igéjének megutálását elhagyjátok, mert még az
maradékába sem kaphattok a magyar országnak”). Olyan éles kifejezések,
mint „hitlen, pogány urak” korábban valószínűleg csak Dózsa táborában
hagozhattak el; egy ferences atya ilyen hangon szólt a parasztháború
táján a főurakhoz: „Ó ti előkelő urak, kik a szegények verejtékéből
virultok, a szegények böjtjén és éhségén híztok, ha az elsorolt
igazságtalanságokkal bűbánóan nem hagytok fel […] az Úr dicsőséges
arcát nem látjátok meg” (Szűcs, 1974).
A magyar társadalom elitjében egy jól körülírható
csoportnak múlhatatlan érdemei vannak a XVI–XVII. században, hogy
Magyarország bármilyen keretek között egyáltalán a történelem
színpadán maradhatott. Közöttük valamiféle csoport- (nemzeti)
szolidaritás a vallási különbségek ellenére határozott formában
működött, melynek keretében a katolikus főpap, Pázmány Péter a
protestáns Erdély jelentőségéről a következőképpen vélekedett:
„tekéntetünk van mostan az mi kegyelmes keresztény császárunk előtt,
de csak addig az német nemzet előtt, míglen Erdélyben magyar fejedelem
hallatik floreálni, azontul mindjárt contemptusba jutván, gallérink
alá pökik az német” (Kemény, 1959). Ebben a csoportban nem csekély
számban foglalnak helyet református prédikátorok és erdélyi
fejedelmek. A nemzeti szolidaritás működését kétségtelenül
megkönnyítette, hogy az erdélyi protestáns fejedelmek korszerű
társadalom- és államfelfogás jegyében látták el hívatásukat.
|
|
Azonnal emlékezetünkbe ötlik, hogy Bethlen Gábor
megtiltotta a földesurak számára a tanulni vágyó jobbágyifjak
iskoláztatásának akadályozását, őmaga pedig intézmény alapításával
egyengette útjukat. Bethlen és magyar református kortársai politikai
eszmények dolgában nem Machiavellire, hanem a kálvinista skót
királyra, I. Jakabra tekintettek, akinek Királyi ajándék című műve
Szepsi Korocz György fordításában már 1612-ben megjelent magyarul, s
ebben többek az olvasható, hogy „az kegyetlen és istentelen fejedelem
pedig arról megismertetik”, hogy „nem magát az községnek”, hanem „az
közönséges községet néki adottnak tartja lenni”. Bethlen Gábor a
kálvini értelemben vett törvénytisztelő államférfi volt, és hallgatott
prédikátorára, Pataki Füsüs Jánosra, aki Lipsius belga filozófusból
merítő, Királyoknak tüköre című 1626-ban megjelent művében
Kálvin felfogása szerint értekezik a politikáról: „mindenek a
törvények alá vannak vettetvén, csak egyedül az törvények szerzője, az
Isten az törvények felett” (Makkai, 1980). Bocskai pedig a kontinens
által is elismerten a korszerű szellemben működő magyar rendi
mozgalmak segítségével a vallásszabadságot a törvény rangjára emelte
(Benda, 1971).
A reformáció a közösségi szolgálat részének
tekintette az oktatást és a tudományok művelését, amely elsősorban a
kollégiumok falai között öltött testet. A kollégiumok a teológiai
oktatás mellett világi tudományok művelését is vállalták, s bár az
kétségtelenül nem ment „a hit és az ész birkózása nélkül”, az
intézmény falai között igen jelentős tudományos eredmények születtek.
A kapcsolat bizonyságául említhetjük, hogy a nemzeti művelődés nagy
teljesítményének, Károli Gáspár bibliafordításának megszületését
nyilvánvalóan a szótáríró, kitűnő sárospataki klasszika-filológus
professzorok munkássága alapozta meg. Őket nyelvészprofesszorok hosszú
sora követte, akik pedig az etimológia és a fonetika területén
jutottak figyelemre méltó eredményekre, akik pedig Kazinczy felé
nyújtották kezüket, s ezek után talán az sem lehet véletlen, hogy
később ennek a régiónak a nyelvjárása emelkedhetett az irodalmi nyelv
rangjára. A természettudományok területén ugyancsak figyelemre méltó
nyitottságot lehetett tapasztalni. A gyulafehérvári, a sárospataki, a
debreceni és a pápai kollégiumban Descartes természetfilozófiáját,
Newton kísérleti fizikáját a felismerések születésének időszakában
tantárgyként tanították, s Bolyai Farkas, az első nagy magyar
matematikus a marosvásárhelyi kollégiumban működött.
A XVIII–XIX. század fordulóján új korszak
kezdődött, miután a felvilágosodás és a romantika megjelenésével a
vallás politikai jelentősége csökkent. Magyarországon a polgárosodás
programjának a megalkotása során a vallási hovatartozás már nem
játszott döntő szerepet, miközben a változás hívei a vallási
egyenlőség megteremtését persze elsőrendű feladatnak tekintették.
Kossuth a vallásszabadságot alapjognak tekintette, s jelentőségéről
hosszan értekezett. A protestáns egyházak persze önálló tényezőként is
felléptek a vallási egyenlőség megteremtése érdekében, ám követeléseik
már szélesebb társadalmi átalakulás részeként, az érdekegyesítés
programjában jelentek meg: 1790-ben a Pest megyei rendek a felekezeti
egyenlőséget a polgári átalakulás követelményei között sorolták fel, s
úgy érveltek, hogy „a polgártársak egyesítése a közbiztonság egyetlen
kapcsa” (Irinyi, 1857). A reformkori országgyűlések az egyenlőség
megteremtésében fokozatosan haladtak előre, míg 1848-ban ezen a téren
is döntő fordulat következett be. Az alkotmányos átalakulás korlátok
közé szorításával próbálkozó királyi udvar a protestánsok jogainak
kiterjesztését a katolikus hierarchia érdekeinek rendelte alá, így
próbálva kivonni a vallásszabadsággal összefüggő kérdéseket a modern
szabadságteremtés folyamatából, végeredményben azonban kevés sikerrel,
mivel egy idő után maguk a protestáns vezetők kapcsolták össze saját
ügyüket a politikai szabadság általános kéréskörével. 1848
januárjában, majd májusában például a Tiszántúli Református
Egyházkerület Konzisztóriuma – megérezve a változások irányát –
egyenesen a „bevett felekezet” fogalmának eltörlését terjesztette a
nyilvánosság elé, hogy ezáltal is kifejezze „az általános lelkiismeret
szabadságot, hitfelekezetek közötti teljes és tökéletes egyenlőséget”
(Veliky, 2009). Az érdekegyesítés vallásszabadságot magában foglaló
hálója a forradalom és szabadságharc leverése után fragmentálódott,
hosszú egyházpolitikai küzdelem kezdődött, amelynek a végén az egyház
és az állam szétválasztása megtörtént, ám a szabadságteremtés
1848–49-ben elkezdődött folyamata nem fejeződött be, miután a teljes
politikai egyenlőséget nem mondták ki.
A református egyház intézményei (például a
kollégiumok diáksága és tanárai) az 1848–49-es forradalomban és
szabadságharcban politikai szerepet is vállaltak. Ezután a megtorlás
az egyházkerületeket komolyan érintette. A félelem általános volt,
amelyet megnövelt a korábbi rendszer tényezőinek a visszatérése:
például amikor Zichy Ferenc, a megszűntetett Helytartótanács korábbi
ideiglenes elnöke közeli birtokáról, Bihardiószegről dölyfösen
Debrecenbe hajtatott, hogy a „rebellis” kálvinistákat hódoltassa, a
püspök megrettenve fogadta, s előzetesen az egyházkerület 1849-es
levéltári anyagát gyakorlatilag megsemmisíttette.
A kálvinista egyház társadalmi szerepvállalása a
század második felében és a XX. században nagyobb súllyal a szociális
kérdések körére helyeződött át, bár hívei révén politikai közéletre
hatást tudott gyakorolni, és előljárói kinevezéssel az országgyűlés
felsőházában rendszeresen megjelentek. A trianoni békeszerződés
teremtette új helyzetben pedig a Kárpát-medencében a határon túli
magyarság érdekeinek képviseletében máig jelentős, sőt megújuló
szerepet tölt be.
Kulcsszavak: Kálvin, kálvinizmus, magyar kultúra
IRODALOM
Benda Kálmán (1971): A kálvini tanok
hatása a magyar rendi ellenállás ideológiájára. Helikon, Budapest
Ludassy Mária (1992): A toleranciától a
szabadságig. Magvető, Budapest
Hankiss Elemér – Makkai László (1965):
Anglia az újkor küszöbén. Gondolat, Budapest
Irinyi József (1857): Az 1790/1-ki 26-ik
vallásügyi törvény keletkezésnek történelme. Pest
Kemény János (1959): Önéletírása és
válogatott levelei. (bev., jegyz. V. Windisch Éva). Szépirodalmi,
Budapest
Kyper, Abraham (1923): A kálvinizmus
politikai jelentősége, (fordította Miklós Ödön). Holland–Magyar
Református Bizottság, Budapest
Makkai László (1972): A kálvini reformáció
társadalmi mondanivalója a XVI. századi Magyarországon. Református
Egyház.
Makkai László (1980): A nagy erdélyi
fejedelmek kormányzásának keresztyén szociáletikai alapvetése.
Református Egyház.
Oakeshott, Michael (2001): Politikai
racionalizmus. Új Mandátum, Budapest
Paczolay Péter (2003): A lelkiismereti és
vallásszabadság alapjai. In: Halmai Gábor – Tóth Gábor Attila
(szerk.): Az emberi jogok. Osiris, Budapest
Szathmáry Béla (2009): Kálvin a
kortársunk. In: Fazakas Sándor (szerk.): Kálvin időszerűsége. Kálvin,
Budapest
Széchenyi István (1978): Napló, (szerk.,
bev. Oltványi Ambrus). Gondolat, Budapest
Szűcs Jenő (1974): Dózsa
parasztháborújának ideológiája. In: Szűcs Jenő: Nemzet és történelem.
Gondolat, Budapest
Veliky János (2009): A változások kora. Új
Mandátum, Budapest
|
|