Jelen tanulmány célja az, hogy Kálvin levelezéséből
és kisebb, eddig még magyarra le nem fordított írásaiból vett
adatokkal illusztrálja és árnyalja az Institutio-ban kifejtett
elméleti államtanát és társadalomfelfogását, különösképpen az után,
hogy strasbourgi száműzetéséből visszatért, és Genf, illetve a környék
egyházi és társadalmi életének megszervezésre felszólították. Idői
behatárolásunk tehát a század 30-as éveinek végétől számított tíz
esztendő. Célunk továbbá: megvizsgálni elméletének lecsapódását és
működését a korabeli genfi társadalom különböző szintjein, illetve
megragadni azon próbálkozásának egy-két részletét, amellyel az egyház
társadalmi szerepét és súlyát akarta visszaszerezni. Ez annyira érinti
a helyi hatalom kérdéskörét, hogy sok esetben a Magisztrátus kezéből
kellett visszavennie azon szolgálatokat, amelyek jellegüknél,
rendelésüknél és rendeltetésüknél fogva az egyházat és a lelkészeket
illették meg.
A fogalmak tisztázásával összefüggésben abból a Max
Weber által megfogalmazott és közismert meghatározásból indulunk ki,
amely szerint az állam valamely terület fölött a legfőbb hatalmat
gyakorló egyesülés, s intézményein keresztül kormányozza az adott
területet. Szociológiai meghatározással élve, az állam rendelkezik a
„fizikai erő legitim használatának monopóliumával egy adott területen
belül”, amely tartalmazhatja a fegyveres erőket, társadalmi
szolgáltatásokat, állami bürokráciát, bíróságokat és a rendőrséget. A
társadalom pedig a közös lakóterületen élő emberek összessége, akiket
a közös viszonyrendszerük és intézményeik – gyakran közös
érdeklődésük, ismertetőjegyeik, kultúrájuk – megkülönböztet más
csoportok tagjaitól. Nos, úgy gondoljuk, alapjában véve Kálvin korára
is érvényes ez a meghatározás.
Ezek szerint a század államhatalmát a királyi és
fejedelmi hatalomgyakorlás képezte, önálló és független városállamok
esetében pedig azok tanácsai, melyek intézményeik (többek közt az
egyház) révén gondoskodtak a társadalom belső rendjéről és annak
védelméről. A belső rend igen bonyolult és összetett társadalmi
rendszerébe beletartozott a vallási élet is, sokirányú
(gyakorlati/társadalmi) funkciójával egyetemben, sőt sok esetben
alapvetően meghatározta a társadalom működését. A korabeli állam tehát
nemcsak tudomásul vette a vallásos élet jelenlétét a társadalomban,
nemcsak megtűrte és elnézte az egyház szolgálatát, hanem sok esetben
partneri kapcsolatot keresett és épített ki vele.
Ami az egyházat illeti, igaz ugyan, hogy a
reformátorok többnyire az „odafenn valókkal” és a hozzuk kapcsolódó
dolgokkal foglalkoztak, de legalább annyira igaz az is, hogy a
transzcendens világából sokszor alászálltak az immanensbe, a
mindennapi életbe, hiszen mindaz, amit Isten újra felfedezett igéjéből
üzenetként felszínre hoztak, a hétköznapoknak szólt, mégpedig nemcsak
az individuumnak, hanem legalább annyira a societas-nak is. A kettő
kapcsolata az egyház egységében valósult meg, így Kálvin korában az
egyént, a társadalmat és az egyházat nem lehet élesen különválasztani
egymástól. Az egyén hite és vallásos meggyőződése nem magánügy, a hívő
emberek Isten tiszteletére elkülönült közössége nem a társadalomtól
elszigetelt, kasztszerű csoport, az egyház pedig nem lelki
szolgáltatást végző nagyipari intézmény, amely dogmáival biztosítja a
társadalom kisebb részéhez tartozó, szűk körű hívő közösség
ideológiájának fennmaradását (hogy napjainkban használt jelzőket
használjak). Az egyház és az általa közvetített üzenet része a
mindennapok valamennyi társadalmi rétegének és rendjének, teljes
egészében áthatja a világi-polgári közösséget, és befolyásolja azt,
nem egy esetben pedig megszabja belső fejlődési irányát, igei közeget
nyújt neki a „közjó” biztosítékaként, megteremti lelki-szellemi
higiéniáját. Az egyház élete a világban zajlik, célja erre tekint,
szolgálata erre irányul, következésképpen nem függetlenítheti magát
tőle, sőt benne élve kovásza és átformálója.
Az istenfélő állam és társadalom létrehozásán
fáradozó egyháziak mindezt nem világi, hanem Istentől kapott jogon
tették. A társadalom pedig ugyancsak ezen a jogon engedett nekik, hisz
a közösség valamennyi egyede hívő, sőt istenfélő (sok esetben persze
babonás) ember volt. Kálvin tehát nem túlfűtött vallásos buzgóságában
kért magának beleszólási jogot a polgári élet folyásába, hanem a kor
elismert gyakorlata alapján. Más szempontból nézve a kérdést, azt is
világosan kell látnunk, hogy alapos jogi képzettségét kár lett volna
nélkülöznie a genfi Magisztrátusnak, amely ezt fel is használta,
hiszen világi/polgári törvények megalkotásával bízta meg őt. A
korabeli genfi Magisztrátus, a Kisebb vagy a Nagyobb Tanács, egyszóval
a világi hatalom tehát nem volt teljesen különválva az egyháztól, (a
mai közgondolkodásban jelentkező éles elkülönülés a francia forradalom
liberális egyházpolitikájának következménye), a kettő összefonódása
sokkal erőteljesebb volt mintsem azt ma gondolnánk. Mindezeket
szükségesnek tartottuk előrebocsátani, hogy jobban megértsük Kálvin
társadalmi szolgálatát.
Állam- és társadalomszemlélet az Institutio-ban
Kálvin, állam- és társadalomszemléletének alapjait legvilágosabban az
Isntitutio-ban fejtette ki. Tekintettel arra, hogy a mű több
magyar fordításban is megjelent, eltekintünk attól, hogy alaposan és
részletesen ismertessük. Mégis fontosnak tartjuk hivatkozni rá néhány
gondolat erejéig, hogy legalább vázlatos keretet kaphassunk róla, ahol
aztán elhelyezhetők az általunk feltárt részletek. Az Institutio
negyedik könyve huszadik fejezetének első mondata azt az elvi kérdést
tisztázza, hogy az ember örök életre tekintő belső, lelki szférája
mellett foglalkozni kell a külső, polgári kormányzattal is, amely az
erkölcsi rendre épül. Elítéli azok véleményét, akik fertőzött dolognak
tartják a polgári közigazgatást, hiszen az, különbözik ugyan Krisztus
lelki országától, ám e kettő Kálvin szerint nem állhat tartósan
szemben egymással. Kifejti: az állam feladata, hogy „Isten külső
tiszteletét ápolja és védelmezze, a kegyességnek igaz tudományát és az
egyháznak állapotát oltalmazza, életünket az emberi társasághoz
szabja, erkölcseinket a polgári jó rendhez idomítsa, minket egymás
közt megbékéltessen, a közös békét és nyugalmat táplálja”. (Kálvin,
1910, Institutio, II. 748.). A polgári életet három tényező
meghatározottságában szemléli: a felsőbbség, mint a törvény őre, a
törvény, mely szerint a hatalmat gyakorolja, és a nép, amelyen a
felsőbbség számon kéri a törvény betartását, amiért felelőssége igen
nagy. A törvények az állam legerősebb idegszálai, melyeknek viszont
„nincs a legcsekélyebb erejük sem a felsőbbség nélkül. Ennélfogva –
írja Kálvin – semmit találóbban nem lehetne mondani, mint hogy a
törvény néma felsőbbség, a felsőbbség pedig élő törvény”. (Kálvin,
1910, Institutio, II. 762.) A törvénykezés tehát jogos,
amennyiben helyesen élünk vele: „Akik pedig minden törvényszéki
tárgyalást határozottan kárhoztatnak, értsék meg, hogy egyszersmind
Istennek szent rendelését utasítják vissza és egy olyan természetű
ajándékot, amely a tisztáknak tiszta lehet”. (Kálvin, 1910,
Institutio, II. 767.)
Isten igéje kötelességet szab eléjük, mindenekelőtt
azt, hogy ne csak az emberekről gondoskodjanak, hanem Istenről is,
akitől a hatalmat kapták: „méltó is, hogy a legnagyobb buzgalommal
védjék és oltalmazzák annak tisztességét, akinek helytartói, és akinek
jótéteménye folytán uralkodnak”. (Kálvin, 1910, Institutio, II.
755.) Ami a társadalom békéjét illeti, Kálvin meggyőződéssel vallja,
hogy Isten azért adja a kardot a világi hatalom képviselőinek kezébe,
hogy azt „minden gyilkossal szemben használatba vegyék”, hiszen ők
„Isten szolgái a haragra,” hogy bosszút álljanak a gonosztevőkön.
Ebben az összefüggésben kerül elő a jogos háború kérdése is, hiszen
Isten azért adott hatalmat és fegyvert a hatalom kezébe, hogy „az
oltalmukra bízott országokat […] megvédelmezzék háborúval, ha
valamikor ellenséges támadástól szenvednek”. (Kálvin, 1910,
Institutio, II. 760.) A hivatallal járó ilyen és hasonló terhek
hordozására, éppen ezért, törvényes jövedelemnek tekinti a vámokat és
a különböző adónemeket, „amelyeket azonban éppúgy felhasználhatnak
udvartartásuk fényének emelésére is, amely az uralkodás méltóságával,
amelyet viselnek, bizonyos tekintetben összefügg” – írja az Istennek
tetsző puritán életformát alapvető emberi erénynek tekintő reformátor.
Az alattvalók kötelessége tehát, hogy hivatali működésükről a
legnagyobb tisztelettel vélekedjenek és azt „mintegy Istentől
kirendelt igazságszolgáltatási hatóságot ismerjék el”, a képviselőit
pedig úgy tekintsék, mint Isten szolgáit és követeit, (Kálvin, 1910,
Institutio, II. 769.) ellenük ne szegüljenek, mert az egyben
Istennel szembeni ellenszegülés is, engedelmességüket pedig azzal
mutassák meg, hogy az adókat megfizetik, és a törvényben megszabott
rendet megtartják. Az Isten szerint élő és működő felsőbbség „a
hazának atyja, a népnek pásztora, a békének őre, az igazság védője, az
ártatlanság bosszúállója, azért méltán őrültnek kell tartani azt, aki
az ilyen uralmat helytelenítené”. (Kálvin, 1910, Institutio,
II. 771.) Amennyiben pedig a mindenkori állami hatalom gyakorlói
zsarnokokká lesznek, az egyén kötelessége marad akkor is
engedelmeskedni a világi hatalomnak, „sőt vallásos kegyelettel
tartozunk a legszélső határig minden elöljárónak, akárminők is azok”,
mert még így is Isten akaratából viselik ezt a méltóságot. „Ezért ha
kegyetlen fejedelem zordonul gyötör, ha egy kapzsi, vagy fényűző
király, rabló módjára kifoszt, ha a renyhe elhanyagol, ha végül az
istentelen és szentségtörő kínoz kegyességünkért, először mindjárt
vétkeink jussanak eszünkbe, mert bizonyos, hogy az Úr ezeket bünteti
ilyen ostorokkal”. Az ellenállási vagy ellenszegülési kezdeményezésnek
tehát nem az egyéntől kell érkeznie, hanem Isten szolgáitól, akiket,
parancsával felvértezve, ő maga küld el, hogy megtorlást vegyenek a
bűnös uralkodásért. Isten tehát a királyok királya „aki midőn szent
ajkát megnyitja, egyedül rá kell mindenekelőtt és mindenekfelett
hallgatnunk; azután vagyunk csak alávetve azoknak az embereknek, akik
előttünk járnak, de csak istenben” (Kálvin, 1910, Institutio,
II. 778.) – fejezi be a gondolatkört Kálvin.
Eddig többnyire elvont, elvi leírását láthattuk
államelméletének. Ami ez után következik, legközvetlenebb kapcsolatban
áll a városállam gyakorlatban megvalósuló kormányzásával, amely
egyaránt kiterjedt a polgári életre és a helyi egyház működésére.
Kálvin élettörténetét elregélni, témánk összefüggését tekintve, nem
tartjuk feladatunknak. A bevezető mondatokban megszabott néhány
esztendő történéseiből csak annyit emelünk ki és részletezünk, amennyi
a kérdéskörben megfogalmazott gondolatok megértéséhez feltétlenül
szükséges.
Genf világi kormányzása
Mindenekelőtt nézzük meg Genf városának demokratikus
intézményrendszerét. A város polgársága, 1387-ben kapott
szabadságlevele értelmében, elöljáróit maga választotta; a családfők a
székesegyház harangjának szavára meghatározott időben összegyűltek,
megválasztották egy évre a négy szindikust, a Kisebb Tanács tagjait,
és megszabták az élelmiszerek árát. A legfőbb polgári hatalom a négy
szindikus kezében volt, a tanács meghallgatásával ők hoztak ítéletet a
polgári perekben, naplenyugtától reggelig a kapukat őriztették,
vigyáztak a belső rendre és a nyugalomra stb. A városi kormányzat váza
a következőképpen nézett ki: a Kisebb Tanács intézte a város
mindennapi adminisztrációját, közvetlen tekintélyét és legitimitását a
Hatvanak Tanácsától kapta, teljesebb tekintélyt a Kétszázak
Tanácsától, végső autoritását pedig a Generális Tanácstól, vagyis
valamennyi genfi szavazó polgár együttes közgyűlésétől. Nézzük meg
ezután Kálvin viszonyát a polgári kormányzathoz és annak valamennyi
intézményéhez, illetve azok szerepét a közrend megőrzésében, ahogyan
Kálvin leveleiben és egyéb kisebb írásaiban megjelenik.
Az egyház és a helyi kormányzat
Kálvin élettörténetének jól ismert, kellemetlen eseménysora 1538
elején kezdődött. Genfben a februári helyi választásokat az ellenpárt
nyerte meg, Kálvin franciapárti barátait felfüggesztették a
tanácsban, amely ellen Guillaume Farellel együtt tiltakozást nyújtott
be. Erre felszólították őket, hogy ne ártsák magukat a Magisztrátus
dolgába. Amikor a nyertes párt behódolásra szólította fel a helyi
francia közösség képviselőit, Kálvin megtagadta a prédikálást. 1538
februárjában levélben tájékoztatta Heinrich Bullingert a genfi egyház
siralmas állapotáról, tudatta vele: a helyi szenátusban nem sikerült
elérnie, hogy az exkommunikáció gyakorlatát tiszta és szent formában
gyakorolják, vagy a hatóság kimondja az igen népes helyi egyházközség
önálló lelkészi körzetekre történő felosztását. „Nem is lesz nekünk
tartós egyházunk, ha nem áll vissza a maga teljességében amaz ősi,
vagyis apostoli rend, mely közöttünk sok tekintetben kívánatos” –
sóhajt fel, majd hozzáteszi, hogy összefogással kellene megteremteni
közös zsinat (publica synodus) összehívásának a feltételét. Ezen
mindenki ajánlattal élhetne saját egyháza hasznára, vagy közösen
hozhatnának határozatot a szükséges cselekvési stratégiákról (Calvin,
CR., X. 154.)
A világi hatalom, több területen is úgy jelenik meg
e levélben, mint amelytől az egyházi élet akadálymentes folyása és
mindennapi gyakorlata függött. Kálvin korában az egyházi kiközösítést
a Kisebb Tanács gyakorolta, és a levél szerint az egyházközségek
megosztása ugyancsak ennek hatáskörébe tartozott (tette mindezt a
helyi egyház anyagi támogatása, tehát a fenntartó jogán). Az országos
egyház zsinatának pedig tekintélyt is az adott, hogy háta mögött
állnak-e a városok és a fejedelmek vagy nem.
Nemcsak magánlevélben jelent meg a genfi egyház
belső gyakorlatára tekintő két megjegyzése, hanem egyik nyilvános
írásában is. 1538 tavaszán, a már jelzett zavaros genfi körülmények
közepette, Farellel együtt néhány pontban összefoglalták ajánlatukat,
amellyel kísérletet tettek a Magisztrátus és köztük keletkezett
nézeteltérés elsimítására és a béke visszaállítására, Articuli a
Calvino et Farello propositi ad pacem Genevae restituendam cím
alatt. A tizennégy pontból álló írásban, a belső egyházi gyakorlat
némely eleme (keresztség, úrvacsora, zsoltáréneklés, oktatás stb.)
mellett ott szerepel az is, hogy a Magisztrátusnak fel kell osztania a
hatalmas gyülekezetet, és az így keletkezett egyházközségek élére
alkalmas lelkészeket kell tennie. A másik kérdés ugyancsak előkerül:
„a német kiközösítési gyakorlatnak vissza kell állnia, mégpedig azon
formában, ahogyan azt korábban megírtuk. Vagyis a Szenátus válasszon a
város mindegyik régiójából derék és elkötelezett férfiakat, akik
velünk együtt ezt elvégzik.” A helyi egyház világi igazgatásának egy
másik gyakorlata is előkerül az írás X. pontjában, amely a lelkészek
törvényes megválasztásával és beiktatásával kapcsolatos: „A lelkészek
elhívásának törvényes rendje ez legyen: a kézrátétel gyakorlatát,
amely a lelkészek feladata, a Magisztrátus ne sajátítsa ki magának
önkényesen. A mieink ugyanis erre nem egyszer törekedtek.” (Calvin,
CR., X. 192.)
A békefeltételek nem találnak halló fülekre, ezért
Kálvinnak három évre mennie kell Genfből; ez év szeptember 8-án már
Strasbourgban prédikál, ahová Martin Bucer, Wolfgang Capito és Jacob
Sturm hívta az ottani francia ajkú gyülekezet gondozására.
A helyi tanács meghatározó szerepét a város
vallási/egyházi életének irányításában mutatja az a levél is, amelyet
négy genfi lelkész (Iehan Morand, Anthoine de Marcourt, Iacques
Bernard és Hanry de la Mar) írt ellehetetlenült helyzetükről. A
lelkészek ófrancia nyelven írt panaszlevelükben rámutattak arra a
szerepre, amely nemcsak az evangélium hirdetése folytán hárult rájuk
az egyházban, hanem azon kívül, a társadalomban is, a város és a
köztársaság megtartásában és szolgálatában. Tekintettel arra, hogy
eddig a Magisztrátus meghívására, annak tekintélyével szolgáltak, az
ellenük irányuló támadás leginkább a világi vezetés „nemes tanácsa”, a
közrend és a törvények ellen, végső soron a németországi egyház
reformációja ellen, sőt a berni egyház ellen irányul, amelynek
törvényei alapján készítették el a genfi rendszabályokat. (Calvin,
CR., X. 505.) A lelkészek lemondanak, miután a helyi közösség számára
„már nem tudnak annyi gyümölcsöt teremni, amennyit szeretnének”.
Kálvin és az államhatalom
A legfelsőbb hatalom és a reformáció
Kálvint a strasbourgi tartózkodás messze röpítette a genfi helyi
magisztrátustól (bár hasonló városállami szerkezetbe került):
egyenesen az európai nagypolitika eseményeinek közepébe. 1539
tavaszán, Frankfurtban a világi felsőbbség, különösen pedig a
fejedelmek hatalmi koncentrációját figyelhette meg, ahová a török
veszély hajtotta össze Európa jó néhány fejedelmét. A jelentős
politikai esemény nagy élményt jelentett a politika iránt mindig is
érdeklődő reformátornak, amelyről két bő levélben is tájékoztatta
Farellt ez év márciusában és áprilisában.
A nagy politikai esemény elején máris előkerült a
háborús fenyegetettség kérdése – írja első levelében –, amelyet a
császári parancslevél vetett fel. A birodalom helyzetét még
súlyosbította a protestantizmus miatt bekövetkezett politikai válság
és meghasonlás, érthető tehát, hogy a császár levelében, számos érvet
felvonultatva, igen erőteljesen kezdte el „ostromolni mindannyiuk (ti.
a protestáns fejedelmek) lelkét, hogy őket a béke felé hajlítsa”, mert
egyre világosabbá vált: „a török rögtön megmozdul, mihelyt látja, hogy
Németország belháborúba keveredett”. A császár szorult helyzetét
használták fel a protestantizmussal szimpatizáló fejedelmek arra, hogy
a császárral elfogadtassák egyházi reformtámogatásuk szándékát. Végül
azon feltétellel fogadták el a békét, ha engedélyt kapnak saját
egyházuk igazgatására, amely jog alá szerették volna bevonni az
egyházi vagyon kezelésének a jogát is. (Calvin, CR., X. 326., 327.)
Kálvin igen jól érzékeli a helyzet politikai
tétjét, és persze drukkol a protestantizmus ügyét szolgáló politikai
sikernek. Itt szembesülhetett a világi hatalom sorsdöntő szerepével,
amely az egyházi megújulás ügyét győzelemre segítheti, vagy épp
ellenkezőleg, azt meghiúsíthatja. Ebből és persze a polgári hatalom
isteni rendelésre visszavezethető meggyőződéséből érthető a
gubernatio politica elfogadása és elvi-gyakorlati támogatása. De a
beszámoló mutatja azt is, hogy az egyházi vagyon kezelésének jogát
kérve, a világi hatalom ugyanakkor benyújtani kívánja igényét az
egyház kormányzására és igazgatására, legalábbis, ami annak külső
működését illeti.
A protestantizmus sorsát szoros összefüggésben
látta az államhatalom szándékával: „Ioachim fejedelem az evangélium
ügyét teljes mellszélességgel támogatja, a Palatinus [a pfalzi
választófejedelem] sem ellenséges”. A másik, Farellhez intézett
levelében a szász választófejedelem személyét említi, akit, ha el
lehetne oda juttatni, hogy felvállalja a vallás ügyét, „jelentős lenne
Krisztus országának növekedése, […] nincs ugyanis hatalmasabb
fejedelem ma alsó Németországban, akinek nagyobb birtoka is lenne,
mint neki”. (Calvin, CR., X. 330.) A világi hatalom vallási ügyekben
is meghatározó szerepével kapcsolatos a levél azon megállapítása is,
amellyel az elűzött protestáns lelkészek helyzetére nézve összegez:
„nem lehet ezt a betegséget meggyógyítani, mert sem a nép, sem a
fejedelem nem tud különbséget tenni a Krisztus igája és a pápa
zsarnoksága között”. (Calvin, CR., X. 331.) Másutt attól retteg, hogy
a császár és a francia király szövetségre lép, amely ha megtörténik
„méltán lehet félni attól, hogy összeesküsznek elpusztításunkra”.
(Calvin, CR., XI. 39.)
Kálvin tehát igen nagy érdeklődéssel figyelte a
politikát, Farellhez, a jó baráthoz intézett számtalan levelében
hosszú passzusokat szentelt az aktuálpolitikai eseményeknek. Meg lévén
győződve, hogy az evangélium terjedésének ütemét nagyban szolgálhatják
a királyok és fejedelmek, és viszont, annak előmenetelét legalább
annyira meg is gátolhatják, titokban levelet írt a reformációt ellenző
két nagy államférfinak, a Német-római Birodalom császárának és a
francia királynak, de kéri barátját, hogy ezt tartsa titokban.
(Calvin, CR., XI. 39.) Ugyancsak ez idő tájt küldött levelet Navarrai
Margit királynőnek is, akit arra kért, hogy járjon közbe férjénél a
francia száműzöttek ügyében. A királynő ófrancia nyelven írt,
barátságos levélben válaszolt neki, közölvén, hogy a király
elégtétellel nyugtázta mind Kálvinnak, mind társainak eddig tett
szolgálatát, amelyről őt tájékoztatták (talán épp a királyné).
(Calvin, CR., XI. 62.)
A világi államhatalom képviselőinek reformpárti
hajlandóságát látva, tehát, nem csoda, ha örömmel nyugtázza a Bucertől
kapott híradást, aki azt írja, hogy soha nem látta eddig még a
fejedelmeket annyira készeknek az evangélium megvédésére, mint most.
Hatalmuk a reformok érvényesítésében jelenthet segítséget, amit
készséggel meg is tesznek: „némely tisztátalan képet” (impurae quaedam
imagines) az oltárral együtt kitétettek a templomból, a mostanig még
gyakorolt elevációt, vagyis az úrvacsorai kenyér felemelését elhagyták
stb., és „Szenátusunk is nagyobb hajlandóságot mutat” – mondja Bucer
(Senatus quoque noster cordatum se praebet). (Calvin, CR., X.
337–338.). Nemsokára Kálvin már arról értesíti Farelt, hogy 1539.
december 19-én, Arnstadban gyűlésező fejedelmek közül a brandenburgi
választófejedelemnek is „szándékában áll elfogadni az evangéliumot és
megszüntetni a pápizmust” (in animo esse evangelium recipere,
exterminare papismum). Az angol király pedig soha sem mutatott nagyobb
hajlandóságot az evangélium befogadására, sőt még a császárnak Dánia
meghódítására tett ajánlatát is visszautasította, mondván, hogy
semmiképpen nem támad a dán királyra, ameddig az e jelen vallásán van
(nihil tentaturum adversus regem Daniae quamdiu religionem illam
teneret). (Calvin, CR., X. 431.). Nem sokkal később is örömét fejezi
ki, amiért az angol király kezd egyre több hajlandóságot mutatni a
reformáció ügye támogatása iránt, s ez országában kedvezőleg hat az
evangéliumi munka stabilizációjára. (Calvin, CR., XI. 39.)
Az evangélium terjesztésében megmutatkozó fejedelmi
támogatás mellett legalább ennyire fontos az új tan képviselőinek és
egyházainak védelme is, amelyet Kálvin 1541-ben tapasztalt meg, a
német választófejedelmek együttesen írt leveléből. Ebben a francia
király közbejárását kéri a hitük miatt fogságot vagy üldöztetést
szenvedő valdenseknek. Az effajta politikai nyomást legalább annyira
jogosnak tekinti, mint az egyház védelmében kifejtett tevékenységüket.
(Calvin, CR., XI. 220–221.)
A világi hatalom isteni eredetében meggyőződve
Kálvin kész elfogadni a legmagasabb állami méltóság, a császár
személyét és tekintélyét is, annak ellenére, hogy ez nem osztozik a
protestánsok hitén. Másrészről pedig a császár a summus episcopus,
tehát a legfelsőbb püspök okán formál jogot magának arra, hogy a
protestánsok hitvallására nézve is ítéletet mondjon, és döntést
hozzon. (A tartományurak episzkopális jogát a birodalmi jogból
vezették le, külső jogi hatalmuk az egyházalkotmány felett az
általános territoriális szuverenitásból fakadt, így a fejedelem, a
király vagy a császár lett az egyház hitbeli dolgai felett is a
legfőbb hatalom.) A császár tehát, mint a legmagasabb állami méltóság
képviselője, megengedte, hogy azon kegyes és tekintélyes (pios et
graves) személyek, akiket előzőleg ő maga jelölt ki, előtte megoldási
javaslatot tegyenek a vallási egyenetlenség elsimítására. Ez
alkalommal nem mulasztotta el őket világi és püspöki jogánál fogva
figyelmeztetni kötelességükre: „ne mulasszák el Isten dicsőségét, a
közbékét, a népek üdvösségét szemeik előtt tartani, semmit ne tegyenek
tehát egyéni becsvágyból, makacsságból, vagy az emberek kegyeire
vadászva” – írja Kálvin Farellnek 1541 májusában a Regensburgi
kollokviumról (Calvin, CR., XI. 203.).
Magaspolitikáról volt eddig szó, és hadd tegyük
hozzá azt, hogy Kálvin igen eleven érdeklődéssel követte a politikai
élet alakulását a legmagasabbtól a legalacsonyabb szintig. Erről
minden kétséget kizáróan meggyőz levelezése. Ő maga is politizált, a
szó nemes, Genf esetében pedig a legszorosabb értelmében: felfogásával
és tevőlegesen is a polis, a városállam közösségének fejlődési irányát
befolyásolta – genfi szolgálata kezdetén azt csak meghatározta, a
végén pedig már maga szabta meg. Abban a korban, sok esetben
prédikációja is politikai cselekménynek számított (hadd utaljunk itt
csak arra, hogy a város politikai ellenzékének megalázása miatt,
politikai ellenlépésként, megtagadta a prédikálást).
A középszintű hatalom (Magisztrátus)
és a helyi egyház
A világpolitika magaslatáról most szálljunk alá a helyi polgári
kormányzás szintjére, hiszen itt valósult meg a tulajdonképpeni kézi
vezérléses egyházi/társadalmi irányítás. A Magisztrátus feladatára és
hatáskörére nézve felfogását és javaslatait a Katekizmus-ban
fogalmazta meg, amelynek vázlata az első genfi korszakban született.
Ezt franciául írta a genfi egyház és iskola használatára. Béza
(Théodore de Bèze) latin nyelven írt Kálvin-életrajzában jelzi, hogy
1536-ban készítette el a keresztyén tanítás rövid foglalatát
(christianae religionis veluti formulam), amelyhez kérdés-felelet
formájában megírt katekizmust is csatolt. Ezt maga Kálvin is
megerősíti Simon Grynaeusnak Bernbe írt levelében 1537. május 11-én.
(Calvin, CR., X. 106–109.). Az eredeti, franciául írt katekizmus
viszont nyomtalanul eltűnt, a szerző által készített latin változat
viszont fennmaradt, és talán beépült annak 1542–45 között készített
második generációjába, amely nem tartalmaz semmit a Magisztrátusról és
a világi hatalomról. Ellenben a Baselben kiadott 1538. évi kiadásban a
világi felsőbbségről elég bőven ír.
Isten nemcsak arról tett tanúságot, hogy a
Magisztrátus működését elfogadja és jóváhagyja, hanem ezen felül, a
testület méltóságáról dicséretet mondva, nekünk mód felett ajánlja is.
Szentírási lókusok üzenetét összefogva mondja, hogy Isten bölcs
rendeléséből történik az, hogy a királyok uralkodnak, a tanácsosok
helyesen döntenek, a birtokok főurai bíráskodnak. Ezeket ugyan saját
ügyeikként intézik, de Istenre és nem az emberre tekintve kell
megtenniük. A fejedelmek és a Magisztrátus feladata alaposan
elgondolkodni azon, hogy hivatalukkal kinek szolgálnak, nehogy
valamiféle méltatlan dolog történjen Isten szolgái és követei között.
„Teljes szorgalommal azon kell lenniük, hogy a vallás közönséges
formáját tisztán megőrizzék, a nép életét a legjobb törvényekkel
alakítsák, a hatalmuk alatt lévő területen a közjót és a nyugalmat
hivatalos testületben is, személyesen is megteremtsék”. (Calvin, CR.,
V. 354.)
Ez pedig csak jog- és igazságszolgáltatással
lehetséges, Jeremiás 22,2 szerint. „Másrészről, az alattvalóknak
feletteseiket nem csak becsülni és tisztelni kell, hanem Istentől
imában kell kérniük egészséget és jómódot számukra, uralmuk alá önként
kell magukat rendelniük, a rendeleteket és törvényeket be kell
tartaniuk, a rájuk kirótt terhet el kell viselniük, akár vám, akár
adó, akár polgári járandóság vagy bármi más”. (Calvin, CR., V. 354.)
Az emberbe oltott természeti igazságosság alapján a
következő mondatát akár vissza is utasíthatnánk, hiszen azt mondja,
hogy nem csak akkor kell nekünk a világi hatalmat elfogadnunk, amikor
a kormányzást hűséggel és derék módon végzik, hanem akkor is, amikor
hatalmukkal felelőtlenül visszaélnek (potestate insolenter abutuntur),
egészen addig, amíg a „törvényes rend folytán igájuk alól
felszabadulunk”. A jó fejedelem ugyanis az isteni jóság bizonyítéka az
emberi jólét megőrzésére, viszont a rossz és elvetemedett uralkodó
Isten csapása, amellyel a nép bűneit bünteti. Mindkettőnek egyformán
adja Isten a hatalmat, amennyiben tehát ellenük fordulunk, egyben
Isten rendelése ellen is szegülünk. (Calvin, CR., V. 354.) Kálvin
szerint tehát a világi felsőbbség önkénye elleni jogos lázadás nem
létezik, legalábbis annak nem a néptől kell érkeznie.
Ugyancsak ebbe a gondolatkörbe illeszkedik be egy
másik levélrészlete is, 1542 márciusából. Friedrich Myconiusnak
elpanaszolja sokrétű gondját-baját és vesződését, ami az egyház
fegyelmi törvénykezésének nehézkes indulását, a helyi Konzisztórium
döntéseit, a lelkészek értetlenkedését és ellenségeskedését illeti. A
levélrészletben a világi és egyházi feladategyüttes isteni eredetét, a
világi hatalom és az egyházi szolgálat egymásrautaltságát és
komplementaritását elemzi. Mózes, Áron és Dávid egyház-, társadalom-
és népszolgálatának származását vizsgálva mondja, hogy mind Mózes,
mind Dávid király Istentől azt a feladatot kapta, hogy a népet világi
hatalommal (civili potestate) kormányozza. Mózes viszont, mielőtt
Áront pappá szentelte volna, maga is papi feladatokat látott el, sőt
utána is Isten parancsára írta elő azt, hogy mit kell tenni. Dávid
ugyancsak Isten engedelmével fogott hozzá az egyház megszervezéséhez.
„A többi
|
|
kegyes király is a fennálló rendet védte
hatalmával, mint illett, az egyháznak pedig meghagyta a maga
joggyakorlatát, a papoknak pedig mindazt, amit számukra Isten
kiváltságként adott”. (Calvin, CR., XI. 379.)
Kálvin szerint a Magisztrátus feladata nem csak a
külső rend megőrzése, hanem az erkölcsi élet tisztán tartása is. A
korabeli állapotot abból az ófrancia nyelven írt levélből ismerhetjük
meg, amelyet a berni Szenátus küldött a lausanne-i lelkészeknek 1543
februárjában. A levél azért érdekes, mert rávilágít a berni
Magisztrátus több egyházi kérdésben kialakított álláspontjára, amely
viszont azért jelentős, mert Genf, egyházával együtt, hosszú ideig
Bern joghatósága alá tartozott. A berni Magisztrátus mindenekelőtt
számon kéri a lausanne-i társtestülettől azt, hogy a lelkészekkel
közösen, ezek kérésére, miért nem fektették le papírra és fogadták el
törvényként az egyházfegyelmezés, vagyis a kiközösítés ügyében
rendezett korábbi tárgyalásaik eredményeit. Ennek az okát csak
feltételezi: vonakodtak olyan rendeletet hozni, amelynek folyamatos
betartásáról ők maguk sem tudtak volna gondoskodni, tehát kényelmesebb
volt a konzisztóriumot takaréklángon működtetni, mint kivitelezni azt,
hogy szigorú büntetésekkel visszaszorítsák a vétkeket. Sőt, a
testületből még a lelkészeket is kiszorították, akiknek így nem
adódott alkalom rámutatniuk a hibákra, melyeket maguk a hivatalosságok
is vonakodtak kijavítani a jó rendet biztosító törvényekkel. Ennek
súlyos következménye a bűnök széles skálája lett: ivászat,
bálványimádás, hiú öltözködési cicoma, paráználkodás, tánc stb.
(Calvin, CR., XI. 510.) Ezeket abban az időben akár Genfről is
mondhatta volna.
A lelkészválasztás és beiktatás során is fontos
szerepet kapott a testület. A lausanne-i Magisztrátus gyakorlatát
megfelelőnek találja a berni testület, bár külön nyomatékkal emeli ki
a lelkészek véleményének döntő jelentőségét: „a lelkészválasztás
kérdésében a hatóság eldöntötte, hogy csak olyan új lelkészt fogad el,
akit alaposan levizsgáztattak először a helyi lelkészek, aztán a
közösség, amelyben szolgálatát kell végeznie” akárcsak a múltban,
amikor ugyancsak a lelkészek tanácsára és döntésére, illetve a körzet
beleegyezésére volt szükség, minden más szertartás vagy kézrátétel
nélkül, amely nem feltétlenül szükséges. „Az ilyen lelkészbeiktatást
nem lehet és nem is kell ellentétesnek tartani az ősgyülekezetek
rendjével és avatási gyakorlatával”, hiszen ott is a lelkészek
mondtak előbb véleményt, és adták beleegyezésüket. (Calvin, CR., XI.
511.)
Ami a genfi helyzetet illeti, itt a megválasztott
lelkésznek fogadalmat kellett tennie, amelyben kötelezte magát, hogy
Istent hűséggel szolgálja, az evangéliumot tisztán hirdeti, elfogadja
és betartja az egyházi törvénykönyv valamennyi rendelkezését.
„Harmadszor esküszöm és ígérem – kellett fogadnia a lelkésznek –, hogy
megtartom és megőrzöm az Hatóság és a Város tiszteletét és hasznát,
erőm szerint munkálván azon, hogy a nép békében és egységben éljen a
Hatóság kormányzó testületével, és nem egyezzem soha bele abba, ami
ennek a jó viszonynak ellentmond”. (Calvin, CR., X. 95.). „Végül pedig
– fejeződik be a fogadalomtétel – esküszöm, hogy alávetem magam a
Város rendőrségének és törvényeinek, és jó példával járok a többiek
előtt”. (Calvin, CR., X. 96.). Amennyiben a lelkészek között vitás
kérdések merülnek fel, és semmiképpen nem sikerül azokat elsimítani,
végső döntési fórumként, a Magisztrátus határozott, azért, hogy a
város jó rendje megmaradjon. (Calvin, CR., X. 96.). A Magisztrátusnak
jelentős feladatot szánt az egyházi rend és tanegység megőrzésében is,
mind a városban, mind a városhoz tartozó egyházközségekben. A
Magisztrátusnak két személyt kellett választania a szindikusok közül,
akiknek két ugyancsak választott gyülekezeti lelkésszel évente egyszer
végig kellett látogatniuk a város és ahhoz tartozó gyülekezeteket.
(Calvin, CR., X. 98.).
Az egyházfegyelmezési törvénykönyv iránti igény a
genfi Magisztrátusban is előkerült, a lelkészválasztás és beiktatás
ügyében pedig épp annyira hallatta szavát az itteni világi testület
is, mint Bernben. Sőt, a Magisztrátus, egyházfegyelmezési jogát
gyakorolva, akár ki is utasíthatott lelkészt a városból, mint tette
Albergiusszal, aki megsértette Kálvint és nem kért tőle bocsánatot
(Calvin, CR., XI. 350.), vagy ellenkezőleg, megengedhette a
lelkészeknek, hogy annyiszor prédikáljanak, ahányszor szükséges
(Calvin, CR., XI. 458.).
Kálvin helytelenítette azt a korabeli genfi
szokást, hogy a Magisztrátus kisajátította magának az
egyházfegyelmezés egyik igen lényeges és hatékony eszközét, a
kiközösítést. Az excommunicatio minor-t ő maga is gyakorolta,
mégpedig strasbourgi tartózkodása idején. Farellnek írja: az egyik
fiatalember úgy jelentkezett úrvacsoravételére, hogy korábban, Kálvin
figyelmeztetése ellenére, nem tisztította ki magát előtte
(praemonuissem ut mihi antea se purgaret), egy hónapig egyetlen
istentiszteleti alkalmat sem látogatott, nyilvános tereken kóborolt,
részegeskedett, sőt az a szóbeszéd járta, hogy tisztátalan nőszemélyek
közé elegyedett. „Mindezek ellenére – írja Kálvin – még rárontott
volna a szentséges misztériumra [úrvacsorára], ha útját nem állom!”
(Calvin, CR., XI. 339.). Az úrvacsorától való eltiltást
(excommunicatio minor), vagy az egyháztagság megszüntetését
(excommunicatio major) mint fegyelmező eszközt végre a
Konzisztórium megszervezésével sikerült kivennie a Magisztrátus
kezéből.
Kálvin társadalmi szolgálata
Visszatérésre sürgető levelek
1540–41 között Genfnek csak nagyarányú összefogással sikerült Kálvint
Strasbourgból visszahívnia. A hosszú folyamat levelezését jó lenne
akár külön is feldolgozni, mi most ennek csak néhány részletét
ismertetjük, ízelítőképpen. Elsőnek, 1540 szeptemberében, Antonius
Marcurtius írt neki Neuchatellből, felemlítvén a genfi polgárok
vadságát és gonoszságát, amiért Kálvint és társait onnan elűzték, most
viszont Kálvint „égő vággyal” és „a legnagyobb óhajtással”
visszahívnák. Nem minden alap nélküli eme legújabb szándékuk, miután
felismerték, hogy „a halandók közül senki sem tudta azt az egyházat
olyan hatalommal, bölcsességgel és pontossággal irányítania, mint te”
– mondja Marcurtius. „Tehát Kálvinom, ne csak siess, hanem szélsebesen
repülj, és fogadd el ezt a nem remélt alkalmat” – írja a neuchateli
lelkész, aki a meghívásban isteni jelt lát. (Calvin, CR., XI. 87.).
M. du Taillis francia menekült Farellnek ír
Genfből, az ottani jó barátok bíztatására, kérvén Farell közbejárását,
hogy Kálvint győzze meg: menjen vissza genfi testvéreihez, és ne
törődjön az őt ért sérelmekkel, hanem inkább tekintsen az ottani
egyház súlyos állapotára. (Calvin, CR., XI. 89.). Kálvin
visszautasította meghívást, mire Petrus Viretus Lausanneból kereste
meg levelével, lefestvén a genfi egyház egykor virágzó, de mostanra
nyomorúságossá lett állapotát, és ő is a visszatérésre bíztatja.
(Calvin, CR., XI. 93.).
Végre 1540 októberében a genfi polgári hatóság, a
Szenátus is levélben kéri őt arra, hogy térjen vissza. Tekintettel
arra, hogy mindhárom helyi tanács közös döntése folytán került sor az
ófrancia nyelvű levél megírására, ismertessük azt részletesebben.
Amikor Genf teljes világi kormányzó intézményei Kálvin figyelmébe
ajánlják magukat „jó testvérként” és „személyes barátként” szólítják
meg a reformátort. Ismerik Kálvin azon vágyát és szándékát, hogy Isten
tiszteletét és dicsőségét szolgálja, és szent igéjét terjessze,
„amiért a mi Kisebb, Nagyobb és Általános Tanácsunk nevében […] igen
buzgón kérjük Önt, hogy kelljen útra és jöjjön vissza ide hozzánk,
korábbi helyére és lelkészi állásába. Reméljük, hogy visszatérése,
Isten segítségével, jó és gyümölcsöző lesz a szent evangélium
gyarapodására”. Értésére adják, továbbá, hogy a nép igen nagyon vágyik
őt hallgatni, ami pedig a helyi vezetés további szándékát illeti,
mögötte állnak és támogatni fogják minden tervében. (Calvin, CR., XI.
94–95.).
A levélből nem úgy tűnik, mintha a genfi világi
kormányzásnak nagy tervei lennének Kálvinnal. Megszületése tényével
mégis jelez valamit: a Genfben kialakult zavaros egyházi helyzetet a
tanács képtelen uralni és megoldani, arra egyedül Kálvint tartja
alkalmasnak. Nem a levél szövegében kell keresni ennek bizonyítékát,
hanem azon korábbi és későbbi baráti levelekben, amelyek visszatérésre
sürgetik, s amelyek mögött minden bizonnyal ott áll a genfi tanács
diplomáciai munkája. Az állam és egyház, az államhatalom képviselői és
a reformátor összekapcsolódása és egymásra utaltsága így válik újra
szükségessé a helyi társadalom szolgálatára. De tévedés lenne ezt a
kapcsolatot csak amolyan kényszerházasságnak vagy önző
érdekközösségnek tekinteni, hiszen a városállamok tanácsainak vagy
magisztrátusainak tagjai, vagyis a világi vezetők, őszinte
meggyőződéssel hirdették és szolgálták kettős feladatukat: Isten
tiszteletének illetve a város jólétének és hasznának előmozdítását
(ladvancement de lhoneur de Dieu et pour la prosperite et utiliter […]
de ville). (Calvin, CR., XI. 524). E kettős feladat ellátásra intik a
genfi világi kormányzást a strasbourgi lelkészek is: „Gondoskodjatok
róla, hogy egyházi igazgatásotok a legjobban megszerveződjék Kávin és
Viretus munkája folytán, a tiétek eredményeként pedig ily módon a
polgári igazgatás Krisztus országához igazodjék, hogy igazán Isten
népe legyetek, szent nemzet, Isten országa”. (Calvin, CR., XI. 292).
A számtalan levél közül még egyet hadd említsünk,
hiszen abban nem csak általánosan van szó a genfi gyülekezetről vagy
Kálvin párthíveiről, hanem a város legfelsőbb és legszélesebb
demokratikus világi kormányzói intézményeiről szó szerint beszél
Iacobus Bernardus, az „evangélium lelkésze” Genfből, egyrészt a
Kétszázak Tanácsa, másrészt a Általános (generális) Tanács külön-külön
megtartott gyűléséről, amelyen Kálvin visszahívása mellett döntöttek.
Bernard szemléletesen írja le az eseményeket, amelyeknek kulminációs
pontja az a momentum, amikor a polgárok közgyűlése egybehangzó szóval
kiáltja: „Kálvint, a derék és tanult férfiút, Krisztus szolgáját
akarjuk!” Ezt követően szinte az istenkáromlás határát súrolja azon
hasonlat, amellyel Kálvinra alkalmazza a jól ismert bibliai képet
Krisztus személyéről: íme a kő, amelyet az építők megvetettek, ő lett
a szeglet kövévé. „Kerekedj hát fel tiszteletre méltó atyám a
Krisztusban, és utazz ide hozzánk! Urunk Istenünk nekünk ajándékozott
téged, mint hallhatod. Utánad sóhajt itt mindenki!” (Calvin, CR., XI.
149).
Sok egyéb, hasonló tartalmú levélrészlettel lehetne
illusztrálni a genfi világi kormányzat diplomáciai munkáját, amely
Kálvin visszacsábítását szolgálta, de úgy érzem ezzel is sikerült
érzékeltetni, persze a retorikai szóvirágokon túl, a helyi állami
hatóság azon igyekezetét, és talán őszinte szándékát is, hogy Kálvin
személyében visszakapják a város egyházi és társadalmi életének
megjavítását felvállaló reformátori és jogászi elmét. Kálvin kezdetben
vonakodik, sőt egyenesen irtózik visszatérni, végül sok biztatásra
mégis megteszi. Nézzük meg most, hogyan állította a helyi államhatalom
és társadalom szolgálatába teológiai és jogi képzettségét.
Egyház és társadalom összefonódása
az egyházi törvénykönyvben
Hadd utaljunk vissza a bevezető gondolatokban mondottakra, ahol
jeleztük, hogy Kálvin korának társadalmát teljesen átitatták az isteni
rendelésre épített egyházi és sok esetben a világi törvények. Ebben az
összefüggésben elmondtuk, hogy az egyház nem különült el a
társadalomban, hanem mélyen belenyúlt abba, és alakította azt, tehát
igen jelentős az egyház fogalmának kálvini definíciója. Ezt is a
kevésbé közismert levelezéséből mutatjuk be. Antonius Pignaeus
lelkésznek írja 1539. január 5-én: „vallom, hogy az egyház teste
egyedül csak ott jelenik meg, ahol Krisztus Lelke annyira uralja, hogy
belőle csak tiszta és szent dolog származik. Erre nézve nem azt
mondom, hogy tagjai semmiféle betegségtől vagy vétektől nem
szenvednek, hanem azt, hogy teste egészségét mindig megtartja”. A
társadalomban megjelenő egyház Istentől kapott funkciója tehát ez: a
lelki és erkölcsi egészség szolgálása folytán megújulni és megújítani.
(Calvin, CR., XI. 308). Ennek konkrét megvalósítására tett
próbálkozást Genfben, mindenekelőtt egyházi törvényeivel, melyek közül
– úgymond – csak azokat fogadja el szívesen, amelyek nem béklyózzák
meg a lelkiismeretet, és amelyek a közrend megőrzését szolgálják.
Törvényalkotói munkájára visszatekintve pedig így nyilatkozik:
„Amelyeket viszont tirannusok kényszerítettek ránk, hogy a
lelkiismeretet szolgaságba döntsék, vagy a babonaságot szolgálják
inkább, mint az épülést, azokat visszavonni kényszerültünk”. (Calvin,
CR., VI. 494).
Egyházi törvények és lázas erőbedobás
Az egyházi élet megtisztításának szándéka és igénye, természetesen
korábbi, mint genfi visszatérése. Egyik, 1538 októberében
Strasbourgban kelt levele már határozottan elítéli, és a társadalomra
nézve veszélyesnek tartja a csalókat (praestigiatores) az álomfejtőket
(hypnosophistas) vagy a többnejűeket, és e bűnök megjavításával a
mindennapi élet szintjén megélt társadalmi jó rendet kívánja
szolgálni. Az egynejűséget, bőséges szentírási példák után,
dialektikai következtetéssel is igazolja: házasság után a férfi teste
a feleség tulajdona, „tehát azon a napon, amelyen a férj önmagát
felesége mellé rendeli, saját testét kötelezi el neki, amelyet ez után
már nem oszthat meg másokkal. Amennyiben mégis, hitszegő lesz.”
Természetesen mindez vonatkozik a feleségre is. (Calvin, CR., X. 258).
Teológiai és jogi képzettségét viszont teljes egészében Genfben
kamatoztatta az egyház és társadalom hasznára.
Genfi visszatérését a Kisebb Tanács (a
Magisztrátus) 1541. szeptember 13-án hozott határozattal fogadta,
amelyben törvénykönyv megalkotására kérte, melléje rendelve
lelkésztársait és hat tanácstagot, hogy segítségére legyenek. Három
napra rá, a szeptember 16-án tartott gyűlésen arról született döntés,
hogy az elkészülő egyházi törvénykönyvet jóvá kell hagynia a Kisebb
Tanácsnak, a Kétszázak Tanácsának és a Közgyűlésnek is, tehát akkorra
már valamiféle vázlatos tervezetnek léteznie kellett. (Calvin, CR., X.
15–16). Kálvin első levelét Genfből szeptember 16-án írta meg
Farellnek, amelyben megerősíti ezt. Miután barátja és társai
segítségét kéri itteni munkájához, azt írja, hogy a helyi lelkészekkel
együtt összeállították a teljes egyházi közösség szabályrendeleteit,
és azokat a Szenátus elé terjesztették. (Calvin, CR., XI. 281.). A
törvénykönyv megtárgyalása igen elhúzódott, hiszen egy hónapra rá
arról tájékoztatja Bucert, hogy a szabályrendeletet nem küldheti még
el neki, mert az a Szenátustól még nem érkezett vissza. (Calvin, CR.,
XI. 298). A szabályzatra pedig igencsak szüksége volt Genfben, hisz
november elején azt írja Farellnek, hogy a nép szorgalmasan eljár
ugyan az istentiszteletre, a város erkölcsi élete is eléggé rendezett,
de „még mindig igen sok vétek van mind a fejekben, mind a szívekben”,
melyet ha nem gyógyítanak meg, félő, hogy végül gennyes daganattá nő.
(Calvin, CR., XI. 322.).
Az egyházi törvénykönyv-tervezet ellen bizonyára
kifogások merültek fel, mert november 9-én a Kisebb Tanács
jegyzőkönyvében az áll, hogy a lelkészek elvégezték a szükséges
módosításokat, tehát a végleges változatot november 20-án a Közgyűlés
elé terjesztették, amely jóváhagyta. (Calvin, CR., X. 16.).
Az időszak elfoglaltságának egyik legrészletesebb
leírását az egyik 1542 elején írt levelében fogalmazta meg. Az egyház
társadalmi szolgálatának összetett feladat együttese áll előttünk
ebben, mégpedig Kálvin és a Magisztrátus eléggé sűrű és bonyolult
kapcsolatrendszerén keresztül. A levélnek nincs datálása, címzettje
ismeretlen, a szerkesztők, az írás tartalmáról ítélve, megszületésének
idejét 1542 januárjára teszik. Az első mondatokban Viretus személyét
dicséri, aki hittel áll mellette, tanácsaival segíti őt csaknem
mindenben, hogy „jobb külalakra építsem vissza mindazt, amit teljes
mértékben felforgattak vagy összetörtek, szétszedtek vagy
szétdobáltak. Mindenekelőtt meg kellett írnunk az egyházi törvényeket.
A Szenátus tagjai közül hat személyt rendeltek mellénk, hogy azokat
kigondolják. Húsz nap alatt megfogalmaztuk a tervezetet, amely ugyan
nem volt tökéletes, de a rendelkezésre álló kevés idő ellenére elég
tűrhetőre sikerült. Ezt a nép, szavazással elfogadta. Végül
megszületett a törvény, hogy az erkölcsök felett vizsgálatot
gyakoroljon, és az egyházi rend megtartása fölött őrködjön. Azt
akartam ugyanis, minthogy méltó dolog is, hogy a lelki hatalmat
különválasszam a világi törvénykezéstől.” (Calvin, CR., XI. 363). A
lelkészek és a világi hatalom feladatmegoszlásáról másutt ezt írja: „a
lelkészek azért használják csak Isten igéjének lelki kardját és nem
kaptak hatalmat a polgári jogba beleavatkozni, hogy a polgári hatalom
teljessége ne szenvedjen csorbát (que la puissance civile demeure an
son entier), és se a hatóság, se a közrendi jogszolgálat tekintélye ne
törjön meg (ne soit an rien derogue a l’auctorite de la seigneurie ne
a la iustice ordinaire)”. (Calvin, CR., X.30).
Ugyancsak e néhány hónap alatt történt meg az is,
hogy mivel Németország egyik részét a pestis gyötörte, a másikat a
háború, rendkívüli könyörgéseket vezetett be, e témában született
prédikációkat összegyűjtötte, a sákramentumok bővebb és világosabb
istentiszteleti magyarázatára nézve új kötött szöveget dolgozott ki.
„Így érkeztem el a katekizmusig, amelynek írása közben meggyőződésem,
hogy Isten mellettem volt. […] Ezekhez még vedd hozzá azt, hogy az
Institutio latin fordítását is be kellett fejeznem, amely ha
megjelent, abból felmérheted, mennyit izzadtam.” (Calvin, CR., XI.
364). Közben pedig igen elkeseredett harcot folytatott két
lelkésztársával, akik képzetlenek voltak és beképzeltek (indocti et
superbi). A szeptemberi visszatéréstől eltelt néhány hónapról van
tehát szó, mely idő alatt hihetetlen mennyiségű munkát sikerült
elvégeznie. Ezek közül számunkra talán a legfontosabb az egyházi
törvénykönyv, amellyel a lelki hatalmat külön akarta választani a
világitól, vagyis a társadalom erkölcsi élete fölött a döntés és
ítélkezés jogát az egyháznak szerette volna megszerezni, ezért
tiltakozott többször is az ellen, hogy a kiközösítés jogát a világi
hatalom kisajátítsa magának.
Az egyházi fegyelmezés lényeges intézményeként jött
létre a Konzisztórium, amelyet Kálvin azért tartott szükségesnek, hogy
„lelki jogszolgáltatást” gyakoroljon. Kilenc lelkészből és tizenkét
világi tagból állt, akiket a lelkészek neveztek meg, és választottak
ki, az alábbi megoszlás szerint: kettőt a Kisebb Tanácsból, négyet a
Hatvanak Tanácsából, hatot pedig a Kétszázakéból. Évente egyszer őket
alapos vizsgálat alá vetették, részben az egyház, részben a világi
hatóság előtt, amely fenntartotta magának a jogot arra, hogy felmentse
őket szolgálati kötelezettségeik alól. A Konzisztórium hetente egyszer
ülésezett, rendszerint csütörtök reggel. Hatalmában állt beidézni,
ítéletet nyilvánítani, és kiközösíteni a gyülekezet bármely tagját, ha
nem az egyházi törvények szerint élt.
Egyházfegyelmi rendelkezések
a falvak számára, 1547
A korabeli genfi társadalom és egyház összefonódására nézve
legbeszédesebb bizonyíték talán Kálvin egyházi törvénykönyve.
Megszületésének indítékára már utaltunk akkor, amikor a helyi
Magisztrátus kéréséről beszéltünk, amellyel a Genfbe érkező
reformátort fogadta, és a törvénykönyv genezisét ott eléggé
részletesen ismertettük is. Az 1541. évi első tervezet utolsó mondata
így hangzik: „jelen rendszabályzatot ne csak a város tartozzék
betartani, hanem a hatóság jogi hatósugara alá tartozó falvak is”
(Calvin, CR., X. 30)., tehát annak érvénye Genfre és a környező
településekre kiterjedt, mint amelyek a genfi Magisztrátus
jurisdictiója alatt álltak.
Az elkészült, a genfi tanácsban megszavazott és a
városra nézve szentesített törvénykönyv elfogadtatása valamint
bevezetése viszont a városon kívüli településéken akadályokba
ütközött. 1546 folyamán Kálvin maga is komoly szóváltásba keveredett a
környékbeli lelkészekkel, mindazonáltal a társadalmi és egyházi ékes
és jó rend egyre erőteljesebb igénnyel merült fel. 1546 decemberében a
városi tanács és a Kétszázak Tanácsa is úgy döntött, hogy szükséges
külön rendszabályt alkotni számukra. Így született meg 1547-ben az
Egyházfegyelmi rendelkezések a falvak számára (Ordonnances sur la
police des eglises de la campagne), amely viszont nem került be az
1561. évi Ordonannces-ba, ezért külön is érdemes részletesebben
ismertetni.
Amennyiben tehát azt szeretnénk nyomon követni,
hogy Kálvin szolgálata hogyan nyilvánult meg nemcsak az egyházi
igazgatás, hanem a társadalmi élet megszervezése terén is, akkor, úgy
gondoljuk, ez a legmegfelelőbb írása erre. Nem valószínű, hogy a Genf
környéki, de a városállamhoz tartozó református gyülekezetek az
Institutio-ban leírt felfogása szerint rendezték be hétköznapi
életüket, de egészen bizonyosra vehető, hogy a város e néhány oldalas
törvényt érvényesítette a joghatósága alá tartozó környékbeli
települések egyházias társadalmának mindennapjaiban, amely szigorú
rendelkezéseket tartalmaz a kötelező istentiszteleti látogatásról, a
katekizációról vagy egyéb kötelező egyházi szertartásról, mely
törvények elmulasztása pénzbeli és/vagy egyenesen börtönbüntetést vont
maga után. Tekintettel arra, hogy a magyar a szakirodalomban még nem
találkoztunk a munka alapos ismertetésével, érdemesnek tartottuk
részletesen is bemutatni.
Az ófrancia nyelven írt törvénykönyv két nagyobb
egységre bomlik: az elsőben Kálvin egyházi ügyeket, a másodikban
többnyire társadalmi dolgokat rendszabályoz. Tekintettel arra, hogy
témánk szempontjából a második egység a jelentősebb, az elsőt csak
vázlatosan és összefoglalva ismertetjük, bár, mint látni fogjuk, ennek
is van társadalmi vonatkozása.
A prédikációval kezdi, amelyre nézve az első
rendelkezés máris társadalmi jellegű: valamennyi családtagnak kötelező
módon meg kell jelennie az istentiszteleten, különben pénzbírságot
kell fizetnie, egyetlen személy kivételével, aki a gyermekekre és az
állatokra vigyáz. Az istentiszteletről való késést, az ottani
zajongást, a korai távozást ugyancsak büntették, a távolmaradást erős
bizonyítékokkal lehetett csak igazolni. A katekizmussal folytatja,
mondván, hogy kéthetente erre sort kell keríteni, a gyülekezetnek
pedig akkora tisztelettel és olyan rendben kell azt végighallgatnia,
mint az istentiszteletet.
A második csoportba olyan társadalmi vétkek
tartoznak, amelyek ellentétben állnak a reformációval (contraveniant a
la reformation). Mindenekelőtt a babonaság, amelyre nézve Kálvin öt
pontban foglalja össze rendelkezéseit. Azok esnek e tiltó rendelkezés
hatálya alá, akik bálványt imádnak, zarándoklatra mennek, a régi
egyház ünnepeit megtartják, vagy misére járnak. Büntetésük egyaránt
lehet fogház vagy bírság. (Calvin, CR., X. 55). Bálványimádás esetén
egyenesen a helyi Konzisztórium előtt kell megjelenniük számadásra. Az
istenkáromlásra nézve két paragrafusban rendelkezik: aki Krisztus
vérére és testére esküszik, annak testi fenyítést és pénzbírságot kell
fizetnie, aki pedig visszautasítja Istent vagy a keresztséget, annak
első alkalommal kilenc napot kenyéren és vízen kell eltöltenie a
fogházban, második és harmadik alkalommal keményebb testi fenyítést
alkalmazhatnak, a büntető tisztek belátása szerint. (Calvin, CR., X.
56). Ugyancsak ekként kellett eljárniuk azzal is, aki ellentmondott
Isten igéjének (qui contradisent a la parolle de dieu), ha pedig ez
még valamiféle lázítással (rebelion) is együtt járt, még súlyosabb
büntetést kellett kiszabni. Tiltott volt meghívni valakit, és italt
fizetni neki a kocsmában. Aki ezeket cselekedte, első két alkalommal
csak pénzbírságot fizetett, harmadik alkalommal, kötelező büntetés
mellett, akár börtönbe is zárhatták. Istentisztelet ideje alatt a
mulató helyeket bezárva kellett tartani.
Hasonlóképpen kemény büntetést kaptak azok, akik
tisztességtelen énekeket daloltak, és ledér táncot jártak: rájuk
börtön várt, utána pedig a Konzisztórium. (Kálvin egyébként már
korábban is rosszallta ezeket. A genfi Magisztrátusnak 1538-ban írt
békepontok utolsó része tartalmaz erre nézve néhány mondatot,
amelyekben arra kéri a Magisztrátust, hogy a joghatósága körzetén
belül szüntettesse be a „buja és trágár énekeket és táncokat”. Calvin,
CR., X. 192).
Az uzsoráról Kálvin külön tanulmányt írt, ebben a
szabályrendeletben is előkerül a kérdés: a kölcsön adott pénzre 5%-nál
magasabb kamatot nem volt szabad kiróni, különben az uzsorás tőkéje
teljes elveszítésével és pénzbírsággal lakolt (Calvin, CR., X. 57.) A
veszekedéseket ugyancsak tiltotta a szabályrendelet, különösen, hogyha
azok lefolytatására külön társaságot gyűjtöttek. Vita esetén a
lelkésznek kellett kiszállnia az őrrel (garde) együtt békét teremteni,
ami ha nem sikerült, az ügyet a Konzisztórium elé kellett vinni.
(Calvin, CR., X. 57). A nyerészkedés céljával, aranyra vagy pénzre
menő kártyajáték büntetése részben pénzbírság volt, részben a játék
során forgalomba hozott pénzösszeg elkobzása. A paráznaság három
változatát büntette, méghozzá igen keményen. A nem nős paráznák
hatnapi börtönt kapnak kenyéren és vízen, és 60 sols bírságot (az
egyéb vétkekért kiszabható 5–10 sols büntetés elenyészőnek tűnik ehhez
képest), a nős paráznáknak kilenc napot kell börtönben ülniük kenyéren
és vízen, melyhez hozzájárul még az eset súlyosságához mért büntetés,
a jegyesek pedig amennyiben egy házban élnek, paráznaságot követnek
el. (Calvin, CR., X. 57–58). Az egyházközségi őrség megválasztásáról
is rendelkezett: a kapitány, összegyűjtvén az egyházközségek tagjainak
java részét jóhiszemű és hívő őröket válasszon az egyházközségnek,
aztán küldje el őket a Konzisztórium elé, hogy tájékoztatást kapjanak
feladataikról, majd küldjék a szindikusok elé is, hogy esküdjenek fel.
Az utolsó paragrafus arról rendelkezik, hogy a lelkészek és őreik
javaslatára miként kell a Konzisztórium elé állítani a törvények ellen
vétő személyt. (Calvin, CR., X. 58).
*
Az ismertetett levelek és munkák sorát persze ki lehetne egészíteni
még számos munkával, amelyek a helyi társadalom megjobbítását és
működésének zökkenőmentes haladását szolgálták, a büntetőjog
tárgykörében született írásoktól, a helyi rendőrség működési
szabályrendeletén át, egészen a városi kapuőrök szolgálati
szabályzatáig. Helyszűke miatt ettől el kellett tekintenünk.
Mindenesetre megérné bővebben is foglalkozni ezekkel, hiszen Kálvin
ilyen irányú munkásságát alaposabban is megismerhetnénk belőlük. Mégis
úgy érzem, az eddig mondottak elegendőek annak jelzésére, hogy nagy
reformátor miként irányította a „város”-t, és hogyan szolgálta meg a
genfi gyülekezet és hatóság feléje forduló bizalmát.
Az elmondottakkal csak jelezni tudtuk Kálvin hatalmas egyház- és
társadalomszervező munkáját, melynek folytán Genf, a tucatváros,
belső, lelki és erkölcsi fejlődésnek indult, és rövid idő elteltével a
rendezett városállamok egyikévé nőtte ki magát. Ugyanakkor ez példázza
azt is, hogy közös, állami és egyházi összefogással olyan egészséges
társadalmat lehet kiépíteni, amely magában hordozza mind a lelki, mind
a gazdasági növekvés potenciálját. Ehhez a kor specifikus szoftvere, a
mennyei tan hitvallást és erkölcsi törvényrendszereket átható ereje és
rendező dinamizmusa kellett. Ezt látta meg Kálvin, és szerencsés
egybeesés folytán, erre jött rá a helyi világi hatalom is. Genf tehát
teljes mértékig kihasználta azt az esélyt, amelyet a történelem Ura
felkínált neki politikai, társadalmi, gazdasági és nem utolsó sorban
egyházi felemelkedésére a reformációban és a reformátorban.
Kulcsszavak: Kálvin, állam, társadalom, Genf, helyi egyházközösségi
kormányzás, egyházi törvényalkotás
IRODALOM
Kálvin János (1910): A keresztyén vallás
rendszere. I–II. Pápa
Calvin, CR. [Kálvin levelezése] (1871): Corpus Reformatorum. […]
Ioannis Calvini opera quae supersunt omnia. Ediderunt Guiliemus Baum,
Eduardus Cunitz, Eduardus Reuss theologi Argentoratenses. Volumen X.
Brunsvigiae
Catechismus, sive christianae religionis
Institutio, communibus renatae nuper in Evangelio Genevensis Ecclesiae
suffragiis recepta et vulgari quidem prius idiomate, nunc vero Latine
etiam quo de Fidei illius synceritate passim aliis etiam Ecclesiis
constet, in lucem edita. Ioanne Calvino autore. Basiliae, Anno
MDXXXVIII.
Supplex exhortatio ad invictiss[imum]
Caesarem Carolum quintum et illustriss[os] principes aliosque ordines
Spirae nunc imperii conventum agentes ut restituendae ecclesiae curam
serio velint suscipere. Eorum omnium nomine edita qui Christum regnare
cupiunt. Per Ioan[em] Calvinum. 1543.
|
|