A kálvinizmus magyar oktatásügyre gyakorolt hatását
több oldalról is megközelíthetjük: vizsgálható az iskolarendszerre, a
tananyagra, az iskolák belső életére és az alkalmazott módszerekre
kifejtett hatása egyaránt, hiszen bármelyik területre tekintünk,
számos olyan elemet jelölhetünk meg, mely a reformáció hatásához
köthető. Ezért nem könnyű eldönteni, milyen szempontból közelítsünk a
kérdéshez: a jelentős iskolák, neveléstörténeti szempontból nagy
hatású gondolkodók hatását mutassuk be, vagy inkább azokat a
pedagógiai megoldásokat foglaljuk össze, melyek a kálvinizmus
befolyásához köthetőek – hiszen bármelyik megoldást választjuk,
szükségszerű, hogy jelentős tényezőket figyelmen kívül hagyunk. Az
alábbi tanulmány az utóbbi megközelítést követi: előbb röviden
ismerteti a kálvinizmus magyar iskoláztatásra gyakorolt hatásával
kapcsolatos eltérő álláspontokat, majd pedig összefoglalja azokat a
jellegzetes sajátosságokat, melyeket a neveléstörténet egyértelműen a
kálvinizmus megjelenéséhez köt.
Mielőtt rátérnénk az oktatásügyi változások
ismertetésére, érdemes áttekintenünk azt az erőteret, melyben mindez
megvalósult, hiszen az iskoláztatás alakulásának társadalmi
feltételeit a katolikus és protestáns egyházak között folyó küzdelmek
alapvetően meghatározták, sőt legtöbb esetben éppen az iskolák álltak
annak középpontjában. E folyamat szakaszhatárait a következő törvények
jelölik ki: a bécsi béke, illetve az 1608. évi vallási törvény, mely
elvileg a protestáns egyházak közjogi alapjait teremtette meg, ezt
azonban az erős, erőszakos ellenreformáció követte; az 1781. évi
Türelmi Rendelet, mely, ugyan számos területen jogokat biztosított a
reformátusoknak, éppen az iskolaügy terén nem járult hozzá az
autonómiához, mivel az egész iskolarendszert állami felügyelet alá
helyezte; ezt követően az 1791. évi 26. törvénycikk, mely az erőszakos
ellenreformáció lezárásának, és a református oktatási autonómia
megszületésének tekinthető; majd az 1848-as évi XX. törvénycikk, mely
kimondta, hogy minden vallás egyenlő, illetve ennek megerősítései a
kiegyezés után.
A küzdelmek hátterének egyik fő oka a magyar
lakosság felekezeti sokszínűsége. (Gyáni – Kövér, 2006, 138–140.) A
történelmi Magyarország ténylegesen többfelekezetű országnak
tekinthető, és ez a korszak Európájában sajátossá tette helyzetét,
hiszen a földrészen a modernizáció korára – a vallásháborúk és az
ellenreformáció befejeződése után – többségében vallásilag homogén
nemzetállamok jöttek létre, melyekben a nem az uralkodó felekezethez
tartozók elenyésző kisebbséget képeztek. A sokfelekezetűség egyben
etnikai sokszínűségként is jelentkezett, és a vallási hovatartozás az
etnikai hovatartozással szorosan összekapcsolódott. (Nagy, 2000) Ez a
helyzet az egyházak közti állandó küzdelemhez vezetett, hiszen a
vallásháborúk lezárulása nem jelentette a felekezeti érdekütközések
végét. A magyar református oktatás helyzetét különösen nehezítette a
katolikus vallás államvallás jellege, összefonódása az államhatalommal
(illetve a római katolikus udvarral), mely a katolikusokat az
iskoláztatás területén is kedvezőbb pozícióba juttatta, és ezáltal a
többi felekezetet – beleértve a reformátust is – állandó
autonómiaküzdelmekre késztette. Az önálló iskolapolitika lehetőségét
az 1791-es évi 26. számú autonómia-törvény teremtette meg: ez a
törvény tette lehetővé a református egyháznak azt, hogy szabadon
iskolákat alapítson, valamint tanügyi önkormányzatot kapott (újra),
ami nagy előrelépés volt a megelőző helyzethez képest, hiszen addig a
katolikus püspökök minden iskolára – így a református iskolákra is –
kiterjedő felügyeleti joggal rendelkeztek. Az autonómia lehetőséget
adott tehát arra, hogy a református iskolákban is megteremtsék azt a
katolikusnál kevésbé hierarchizált, központosított oktatási rendszert,
mely a református egyház egész szervezeti felépítését – ebből
következően az oktatás irányítói és fenntartói rendszerét is –
jellemezte. A református oktatásügy legfelső szerve ettől kezdve a
konvent, mely az állami tanügyi intézkedéseket bármikor
felülvizsgálhatta. Ez az intézkedés azonban nem jelentett teljes
egyenjogúságot az oktatáspolitika területén, csupán az
érdekérvényesítés lehetőségét teremtette meg. Azonban hangsúlyoznunk
kell, hogy maga a felekezetek közötti folytonos küzdelem is
hozzájárult ahhoz, hogy a magyar oktatásügyben az iskolai autonómia
gondolata a felvilágosodás centralizáló szellemisége ellenére
megmaradt.
A szuverenitás két szempontból is jelentős:
egyrészt a katolikus iskolafelügyelettől történő függetlenedést
jelenti, másrészt a református iskolák szervezeti felépítését
kezdetektől meghatározó alapelv is volt. Már Kálvin Genfi Főiskoláját
is a város tartotta fenn, és ez a helyi közösséggel kialakított szoros
kapcsolat a református oktatásügy meghatározó jellegzetességévé vált.
(Walt, 1984) A település és az iskola egybefonódása természetesen nem
volt konfliktusoktól mentes, a református iskolák korai történetének
meghatározó elemei voltak a diáklázadások és az iskolák városi
önkormányzattal szembeni küzdelmei. A kutatások megegyeznek abban,
hogy e sajátosság értékes bizonyítéka annak, hogy az iskolai
érdekérvényesítés kezdetektől fogva a kollégiumok fontos
jellegzetessége volt.
A neveléstörténeti megközelítéseket áttekintve
megállapíthatjuk, hogy a hazai neveléstörténet-írás a reformáció – és
ezen belül a kálvinizmus – teljes oktatási rendszerre tett hatásainak
értelmezésében nem egységes. Az elemzések mindegyike hangsúlyozza,
hogy a XVI. század elején megszülető reformációban az iskolaügy
kezdetektől fogva központi szerepet kapott. E központi szerepet
azonban a különböző elemzések más-más forrásnak tulajdonítják. A
református iskolaüggyel foglalkozó kutatások egy része – főként a
teológiai megalapozottságú munkák – ezt a reformáció emberképéből és
nevelésfelfogásából eredeztetik (Dékány, 1987; Békési, 1986). A
szűkebb értelemben vett neveléstörténeti munkák viszont általában
funkcionalista megközelítést alkalmaznak, a reformáció iskolaügyi
hatásainak értelmezésében meghatározó szerepet tulajdonítanak azoknak
a polgárosodó, individualizálódó társadalomban megjelenő
szükségleteknek, melyekre a reformáció az iskoláztatásban nagyobb
tömegek számára lehetőséget nyújtó, demokratikusabb iskolarendszerrel
reagált (Szebenyi, 2001).
Nem egységesek az elemzések abban a tekintetben
sem, hogy milyen mértékű, illetve mennyire jelentős volt ez a hatás. A
kálvinizmus és általában a reformáció a hívők feladatává, hitéleti
kötelességévé teszi a Biblia olvasását, melynek feltétele az
olvasás-tudás általános elterjedése: ehhez viszont iskolaalapításokra,
az elemi ismereteket közvetítő iskolahálózat létrehozására volt
szükség. A reformáció kezdetén az általános közoktatás természetesen
még csak követendő cél volt, azonban kétségtelen, hogy a Luther által
meghirdetett iskolai általános népoktatás követelménye, melyet a
kálvinizmus is képviselt, egyfajta robbanást idézett elő az európai
oktatásügy területén, az iskolák számának emelkedése által.
Hangsúlyoznunk kell, hogy e folyamat értelmezésében nem csak a
protestáns iskolák mennyiségi növekedését kell figyelembe vennünk,
hanem a katolikus intézményekét is, mivel az ellenreformációs
törekvések hatására alapított iskolák is e folyamat eredményei, tehát
közvetve a reformáció hatásának is tulajdoníthatók. Ez a jelenség
zajlott le a magyar területeken is, az itt történt iskolaalapítások
sajátossága viszont, hogy – például a német területekkel ellentétben,
ahol jelentős számban anyanyelvi kisiskolák jöttek létre – a
reformáció hatására kezdetben nem anyanyelvi kisiskolákat, hanem
triviális latin iskolákat alapítottak. Ennek az a magyarázata, hogy az
iskolák alapításának célja a reformáció kezdetén a felekezeti
elitképzés lehetőségének megteremtése volt, melynek ez az iskolatípus
válhatott eszközévé.
A vonatkozó szakirodalom abban sem egységes, hogy a
református iskolák alapítását, illetve működtetését neveléstörténeti
szempontból jelentősnek tekinti-e. Az egyik lehetséges értelmezés
ezeket az iskolákat csupán a városi plébániai iskolák folytatásának,
református irányítás alatt történő fenntartásának tekinti. Emellett
érvként szolgál, hogy az iskolák működésük kezdeti szakaszában a
tananyagot, szervezeti felépítést és módszereket tekintve lényegében a
reneszánsz időszakában kialakult humanista pedagógia elveit követik –
ezekről a későbbiekben még részletesebben beszélünk –, pedagógiai
újításokat nem vezetnek be. Ezért ez az értelmezés a református
iskolákat az államalapítás kezdetén induló, a vallási nevelést célzó
iskoláztatási törekvések folyamatába illesztve értelmezi, melybe
jelentős változást a Ratio Educationis bevezetésével megjelenő
központosító, az állami irányítás és felügyelet formájában megjelenő
szekularizáló törekvések hoztak (például Mészáros, 1988). A másik
lehetséges megközelítés viszont az iskolák számának a reformáció
hatására bekövetkezett növekedését és ezáltal az oktatáshoz való
hozzáférés lehetőségeinek bővülését hangsúlyozza, mely kiemelt
jelentőséget kapott a Török Birodalom által elfoglalt részeken, mivel
az e törekvésektől vezérelt intézmények léte a korábbi humanista
központok működésének ellehetetlenülésével létrejövő kulturális
összeomlásban a magyar és keresztény kultúra megőrzését is
biztosította. Ez az értelmezés a reformáció, és ezen belül a
kálvinizmus oktatásügyi jelentőségét a XVI. században megjelenő
iskolaszám-növekedésben, illetve az iskolák megmaradásában látja.
Emellett hangsúlyozza annak jelentőségét, hogy a felekezeti küzdelmek
területévé váló iskola egyúttal az iskoláztatás, az iskolák
működtetése jelentőségének növekedéséhez járult hozzá, mely az
oktatásügy társadalmi-politikai szerepének növekedését okozta (például
Szebenyi, 2001).
A református iskolaügy művelődéstörténeti
jelentőségének értelmezése során az is vizsgálat tárgya, hogy a
humanizmus vagy a középkor szellemiségének továbbörökítőjeként
értelmezzük az iskolákat. Mészáros István a református kollégiumok
jelentőségét éppen az „arisztokratikus reneszánsz humanizmus
demokratizálásában” jelöli meg. Fináczy szintén hangsúlyozza az
iskolaügy terén jelentkező összekapcsolódást, melynek a magyar
területeken különös jelentőséget ad, hogy a török terjeszkedés idején
közvetíthették a humanizmus hatásait. „A végső felbomlás veszedelmétől
hazánk iskolaügyét egy Nyugatról beözönlő hatalmas áramlat mentette
meg: a reformatio, szövetségesével, a humanizmussal.” (Fináczy, 1896)
Az iskolák konkrét szervezeti rendszerét tekintve viszont számos
szerző a középkori káptalani iskolák megoldásainak továbbörökítését
hangsúlyozza, és a káptalani iskolák utódaiként értelmezi az
intézményeket. Való igaz, hogy az iskolákban alkalmazott pedagógiai
megoldások számos elemükben a középkori plébániai iskolákhoz kötik
őket, más jellegzetességek viszont egyértelműen a humanizmushoz
kapcsolhatóak.
Pedagógiai szempontból milyen sajátosságok
jellemzik tehát a református iskoláztatást, és ezek hogyan hatottak a
magyar oktatásügyre? A neveléstörténeti kutatások egyhangúan
elfogadott álláspontja az, hogy a reformáció kezdetén
létrejövő iskolák működésük kialakításakor két, ezt megelőzően
létrejött intézménytípus működéséből vettek át elemeket: a középkori
káptalani iskola és a humanista városi gimnázium működéséből. Az
előbbi iskolamodell szerkezetének megszilárdulása magyar területeken a
XIV. századra történik meg, ekkora alakul ki az a szervezeti
felépítés, melynek több elemét később a református iskolák is
átveszik. A káptalani iskola állandó szervezeti elemei a következők:
az iskola több tagozattal rendelkezik, alapvetően háromfokozatú, de a
tagozatok egymással szoros kapcsolatban állnak; az alacsonyabb
fokozaton tanulókat a magasabb fokozaton tanuló nagydiák praeceptorok1
tanítják; a nagydiákok tógát viselnek; az intézmény egyházi és világi
pályákra egyaránt felkészít (ellentétben például a kolostori
iskolával, melyben alapvetően klerikusképzés folyik); diákönkormányzat
működik benne. A XIV. században megjelenő humanista városi iskola,
mely a XV. században kezd elterjedni, szintén háromtagozatú, azonban
tananyagát tekintve már a reneszánsz ismertetőjegyeit viseli: középső
szintjén már új, humanista grammatikát tanítanak; megjelenik a görög
nyelv oktatása; a legfelső szint tananyagában a káptalani iskolákra
jellemző speciális és praktikus ismeretkörök helyett az antik
klasszikus szerzők munkáit tanulmányozzák, az eredeti szövegeket
magyarázzák és elemzik; az oktatás és nevelés módszereiben pedig már
megjelenik a tanuló egyéni szempontjainak érvényesülése.
Hogyan alakul tehát a megelőző iskolatípusokhoz
képest a református iskolák szerkezeti felépítése? E vonatkozásban
érdemes röviden összefoglalnunk Kálvin 1559-ben alapított Genfi
Főiskolája céljainak és működési rendjének azon elemeit, melyek a
későbbi református iskolákra hatottak. A főiskola célja egyrészt a
gyülekezet számára lelkipásztorok képzése volt, másrészt a gyülekezet
későbbi világi vezetőinek magas színvonalú oktatása. Ez a kettős
célrendszer a református egyház szerkezeti felépítéséhez igazodik,
melyben a világiak vezető szerepe jelentős, ezért fontos, hogy azok is
rendelkezzenek alapos teológiai ismeretekkel, akik nem lelkészként
fognak a későbbiekben dolgozni. E célok a református kollégiumi
nevelés jellegzetes szerkezetét alapvetően meghatározták, ebből
adódóan a kollégiumi képzésben – ellentétben például a katolikus
iskolákkal – a teológiai stúdiumok minden tanuló számára kötelezőek
voltak. A magyar kollégiumok esetében a városi és mezővárosi
iskolafenntartók – ha teljes, bölcseleti oktatással rendelkező
intézményt nem is tudtak működtetni – a bölcseleti képzést kihagyva
teológiai tanulmányokkal zárták a gimnáziumi képzést.
Szervezetét tekintve a Genfi Főiskola alapvetően
Johannes Sturm modelljére épít, azonban a református intézmények
szervezeti felépítése vonatkozásában még két jelentős szerzőről
beszélhetünk: a Philip Melanchton és Valentin Trotzendorf által
kidolgozott szervezeti keretek, a tananyag kiválasztásának rendszere
és az alkalmazott módszerek sajátos elegye jelenik meg a magyar
református kollégiumi szervezetekben. Mivel a szervezeti felépítést
meghatározza az az ismeretanyag, melyet az intézmény közvetíteni
kíván, először tehát lássuk a tananyag és a hozzá kapcsolódó osztályok
jellegzetes elemeit. Ezt alapvetően az a műveltségeszmény
befolyásolta, melyet Melanchton fogalmazott meg, aki az iskolai
nevelés célját – továbbfejlesztve a korai protestáns műveltség- és
tananyagfelfogást, mely szinte kizárólag a vallásos tartalmak
közvetítésére összpontosított – a pietas és erudíció
kettős eszménye jegyében kialakított műveltségben határozta meg.
Ezáltal a közvetített kulturális tartalmakat tekintve összekapcsolta a
reformációt a humanizmussal, a jámborság és műveltség elérését nevezve
meg az iskolai nevelés és oktatás céljának, mivel a klasszikus
műveltség segít az elmélyült vallásosság kifejlődésében. Ez az eszmény
alapozta meg a latin iskola rendszerét, melyben a latin nyelv és az
ókori klasszikus szerzők tanulmányozása ugyanolyan jelentőséget
kapott, mint a humanista iskolákban. A Melanchton-féle latin iskola
szervezete – melyet először Nürnbergben valósított meg a gyakorlatban
is – három osztályra épült, mely a tárgyalt tananyagok alapján oszlott
további csoportokra (1.
táblázat). Ez a rendszer a magyar református oktatásügy
szempontjából azért is fontos, mert az iskolák jelentős része ezt a
modellt alkalmazta.
Lényegében ugyanez a felosztás érvényesült a
Johannes Sturm által Strasburgban megvalósított rendszerben, melynek
fő érdeme, hogy Melanchton elképzeléseit továbbfejlesztve létrehozta
azt a gimnáziumi modellt, mely később a német gimnáziumok mintáját
követve a magyar területeken is jellegzetes középiskola-formává vált.
A műveltség szerepe és a tudástartalom vonatkozásában Melanchton
elképzeléseit követi, rendszerében ezt a tudást és célokat két
tagozatra osztott intézményben valósítja meg: míg a gimnáziumi tagozat
feladata az ékesszólás kiművelése (értve ezalatt a latin nyelv
ékesszólásra alkalmas szintű ismeretét), az akadémiai tagozat célja a
filozófiában történő elmélyülés biztosítása. Iskolájának alsó
tagozatán, a gimnáziumban a humanista tudományok teljes, kilenc
évfolyamon keresztül tartó oktatása folyik, mely a tanulók hétéves
korától kezdődik és tizenhat éves koráig tart, az akadémiai tagozat
pedig ezt
|
|
követően huszonegy éves korig. Ezt a szerkezetet
valósítja meg Kálvin Genfi Főiskolája, melynek pedagógiai rendjét
vizsgálva a következő sajátosságokat fedezhetjük fel: egyrészt a
gimnáziumi és akadémiai képzés egységes rendben szerveződik, egy
rektor vezetése alatt. A tananyag humanista alapelvekre, latin és
görög szerzők munkáira épül, emellett fontos szerepet kap benne az
anyanyelv, a francia oktatása is – e vonatkozásban eltér Sturm
rendszerétől, mely a latin nyelv kizárólagos használatára alapozza az
oktatást. Szintén eltérő sajátosság a tananyagba emelt
katekizmus-oktatás és zsoltáréneklés. Fontos azonban hangsúlyoznunk,
hogy a magyar református iskoláztatás rendszerére Kálvin Főiskolája
nem közvetlenül hatott: az Orsinus és Olivian által megszervezett
heidelbergi gimnázium, valamint a hebroni akadémia és a wittenbergi
kollégium magyar diákjai közvetítésével jutott el a magyar
kollégiumokba.
A tananyag kérdése kapcsán kell említést tennünk
egy közvetett hatásról, mellyel a kálvinizmus nemcsak a magyar
oktatásügyet, hanem – részben az iskolákon keresztül – a magyar nyelv
fejlődését is befolyásolta. Az anyanyelvi bibliaolvasás lehetősége
egyben az anyanyelvi iskolák megteremtését is szükségessé tette – bár,
mint az előzőekben említettem, a magyar református iskolafenntartók a
kezdetekben főként latin iskolákat működtettek. Felvetődik a kérdés,
hogy a latin iskolák működése mennyiben járult hozzá az anyanyelv
fejlődéséhez? Egyrészt a kollégiumok kezdő évfolyamaiban az
írás-olvasás oktatása anyanyelven folyt. Emellett a XVII. században a
puritanizmus hatására megjelenő református anyanyelvi kisiskolák
működése is hozzájárult az anyanyelvi ábécéskönyvek, tankönyvek
(például az 1577-es Debreceni Aritmetika, az első számtankönyv)
kiadásához, mely utóbbi egyben a magyar tudományos szaknyelv
kialakulását is megalapozta. A református oktatásügy a magyar nyelv
művelésére gyakorolt hatásának bemutatásához elég utalnunk Dévai Bíró
Mátyás Orthographia Hungaricájának (1538) és Apáczai Csere János
Magyar Encyclopaediájának (1653) jelentőségére, hiszen mindkettő
oktatási célból készült. A XVIII. századtól felerősödő nemzeti
törekvések pedig erre az alapra épülve jelennek meg a kollégiumi
oktatásban: az anyanyelv és kultúra oktatásának és művelésének
hangsúlya mellett a nemzeti érzületre nevelés az iskolák céljává válik
– ennek hatékonyságát jól mutatja a ’48-as forradalom és szabadságharc
vezetői körében a református kollégiumban végzettek kiemelkedően magas
aránya.
A tananyag és a szervezeti felépítés mellett meg
kell említenünk azokat az iskolai életben jelentkező sajátosságokat,
melyek a magyar református kollégiumok működését jellemezték. A
pedagógiai elemeket tekintve Trotzendorf Goldbergben létrehozott
kollégiumának hatása volt igazán jelentős, mivel a későbbi kollégiumok
– köztük a magyarországiak – számos elemet beépítettek az iskolai
életbe. Iskolája internátus volt, melynek legfelső osztályában
tanított ő maga, az alsóbb osztályokban pedig a felsőbb éves diákok
(praeceptorok). Az iskolájában kialakított coetus, mely a tanárok és
diákok együttesét jelentette, részt vett az iskolai ügyek intézésében,
a diáktanács intézte a fegyelmi ügyeket. A különböző tisztviselőket a
tanulók sorából választották, és a tisztségviselők az iskola
vezetőjével együtt alkották a magistratus scholasticust, az iskolai
törvényszéket. Ez magisztratus fegyelmi vétségek esetében
rendelkezett döntési jogkörrel. Emellett voltak más tisztviselők is:
oeconomusok, akik a ház rendjére ügyeltek fel; ephorusok, akik az
étkezésnél vigyáztak; quaestorok, akik az óra alatt a leckét
kikérdezték. A diákoknak – rendi hovatartozástól függetlenül – egyenlő
jogaik és kötelességeik voltak. A nagyobb diákok tanári feladatokat is
elláttak az alsóbb évfolyamokban, valamint közülük kerültek ki a
gazdasági ügyek intézői és a felügyelők is. A magyar kollégiumok e
modellt átvéve szintén széles körű diáktisztviselői rendszerrel
biztosították az intézmény működését, erre álljon itt néhány
jellegzetes példa: az oeconomus, aki a gazdasági ügyekért viselt
felelősséget, a bibliothecarius, aki segédkönyvtárosi szerepet töltött
be és a remanens, azaz a kollégiumi épületre napidíjért felügyelő
diáktisztviselő.
E rendszer bevezetése és fenntartása pedagógiai
szempontból azért különösen jelentős, mert hosszú ideig megőriz és
továbbfejleszt egy olyan – mai pedagógiai fogalmakkal értelmezve –
tanulói aktivitásra és részvételre építő modellt, melynek kontinuitása
a későbbiekben más megoldások keretében ugyan, de kétségkívül
megmarad: ilyen mindenekelőtt a diákkörök, önképzőkörök rendszere,
melyek részben értelmiségképző céllal, részben szabadidős
tevékenységek szervezésére jöttek létre, elterjedésük a
felvilágosodással veszi kezdetét, virágkorukat a reformkorban és azt
követően élik. A szervezetek jelentősége mindenekelőtt
művelődéstörténeti: közismert, hogy a Pápai Képzőtársaság, a Debreceni
és Kolozsvári Olvasó Társaság milyen fontos szerepet töltött be a
magyar művészet és tudomány történetében – elég Petőfi pápai
önképzőköri bemutatkozására utalnunk. Pedagógiai funkciójukat
vizsgálva emellett hangsúlyoznunk kell e szervezeti forma által
közvetített tanulás-felfogás jelentőségét, hiszen a diákok
öntevékenységén, aktivitásán alapuló tanulás az oktatási intézmények
örök célja, ez a megoldás pedig éppen ennek ad terepet. Az
önképzőkörök mellett folytatásként értelmezhetjük azokat a
diákköröket, melyek az önkormányzatiság egyfajta továbbéléseként a
diákok politikai szerepvállalását szolgálták, mint például az 1813-ban
a Sárospataki Református Kollégiumban alapított Pánczélország. Ha a
politikai felelősségvállalásra, mai fogalommal élve aktív
állampolgárságra nevelés formáinak történeti gyökereit vizsgáljuk, e
szervezetek tevékenysége éppen ezt a célt szolgálta, születésüket
pedig segítette az a tradíció, melyet a református iskolaügyben a
diák-önigazgatás és diák-tisztségviselői rendszer alkotott.
Az oktatásügyi hatások mellett fontos kitérnünk e
szervezeti formák későbbi általános közművelődési hatásaira: a XIX.
században európaszerte kibontakozó közművelődési mozgalom magyar
területeken történő intenzív megjelenésének egyik alapját éppen ezek a
diákszervezetek jelentik. A XIX. század végén – XX. század elején ezek
mellett, illetve részben ezek összefogására – mint például az Ifjúsági
Keresztyén Egyesületek Magyar Nemzeti Szövetsége – országos testületek
is alakulnak. Céljuk részben a szakmai érdekképviselet (Országos
Református Tanáregyesület), részben a diákok tanórán kívüli vallásos
nevelése. Ez utóbbiak közül legjelentősebb a Cserkészszövetség, mely
sajátosan magyar arculata kialakításában jelentős szerepet töltött be
Karácsony Sándor, valamint a Soli Deo Gloria, melyet a magyarországi
teológushallgatók 1921-ben Töltéssy Zoltán vezetésével hozták létre.
Közművelődési szempontból kiemelt szerepet kapnak azok a szervezetek,
melyek a paraszt-, a tanonc- és az iparos ifjúság művelődését és
vallási nevelését célozzák, mint például a református és evangélikus
fiatalokat tömörítő Keresztyén Ifjúsági Egyesület (KIE), vagy a
népfőiskolák még 1945 után is működő rendszere, amelyben olyan
jelentős tudósok működtek, mint Magyary Zoltán vagy Benda Kálmán. E
szervezetek létrejötte tágabb társadalomtörténeti összefüggésekbe
helyezve a polgári önszerveződés, a civil társadalom kiépülésének
fontos mérföldkövét jelentik, neveléstörténeti jelentőségük pedig a
felnőttképzés intézményes kereteinek megteremtésében mutatkozik meg.
Az iskolai önszerveződésektől térjünk át egy másik
sajátos szervezeti megoldásra, a praeceptori rendszerre épülő
oktatásra, mely a magyar református iskolákban is jelentős szerepet
kapott. A felsőbb évfolyamokban tanuló diákok bekapcsolása az oktatási
tevékenységbe a káptalani iskolák jellegzetes pedagógiai eleme, ilyen
értelemben tehát egy, a középkorban általánosan elterjedt megoldás
megőrzéséről van szó. Fontos azonban hangsúlyozni azokat az áttételes
hatásokat, melyek e rendszer következményei. Mindenekelőtt ki kell
emelnünk azt a tényt, hogy az iskolák fenntartását sok esetben éppen
ez a rendszer biztosította. A magyar református iskolák működtetésében
ugyanis fontos szerepet kapott a partikulák rendszere, mely egy
jelentős, akadémiai tagozattal rendelkező anyaiskolához kapcsolja a
kisebb, akadémiai tagozattal nem rendelkező intézményeket. Az
anyaiskola biztosította a partikula számára a rektort, azaz a vezető
oktatót, valamint onnan érkeztek – a magasabb évfolyamon tanuló diákok
köréből – az oktatók, praeceptorok. A praeceptori rendszer tette tehát
lehetővé az intézmények működését, hiszen egyébként nem tudták volna
biztosítani a szükséges tanári létszámot.
A praeceptorok oktatói tevékenységük mellett maguk
is tanulók voltak, és a tanítás során az anyaiskolákban tanult friss
tudást vitték tovább a partikulákba, mely – különösen a
természettudományok fejlődésével – az új eszmék és felfedezések gyors
népszerűsítését tette lehetővé. Természetesen az oktatás XVIII.
századi intézményesülésével párhuzamosan már problémát jelenthetett a
nagydiákok tanári tevékenységére építő oktatás rendszere, hiszen ekkor
kezd professzionalizálódni a tanári hivatás. A szakmaiság erősítésére
jött létre a pedogarcha feladata, aki az alsóbb évfolyamokat tanító
nagydiákokat felügyelő és segítő oktató volt; a preceptorok számára
Sárospatakon 1796-ban kötelezővé tett pedagógiai jellegű vizsga;
valamint az a tendencia, hogy a korábbi nagygimnáziumokban – melyek
általában a partikulák anyaiskolái voltak – jelenik meg először a
tanítóképzés. A pedogarcha mint sajátos tanárképzési forma egyfelől a
tanárképzés kialakulásának fontos lépcsőfoka, másfelől meg kell
említenünk egy, a magyar nyelv- és pedagógiatörténet szempontjából
jelentős hatását: éppen a pedogarchák képzése céljából jelent meg az
első magyar nyelvű pedagógia tankönyv, Pápai Tóth Mihály
Gyermek-nevelésre vezető út-mutatás, a S. Pataki helvetica confessiót
tartó Collegiumban tanító ifjúság számára című, 1797-ben Kassán
megjelent könyve.
A praeceptori rendszer nemcsak az iskolák
működtetésében játszott szerepet, hanem a peregrináció, a külföldi
egyetemeken folytatott tanulmányok anyagi alapját is biztosította a
nagydiák számára. E tanulmányokat a diákok a fejedelmi és városi
adományok mellett a tanításból tudták fedezni. A külföldi
tanulmányokat az a körülmény tette szükségessé, hogy magyar református
egyetem nem működött, sőt nem katolikus tanárok is csak a XIX. század
második felétől taníthattak a pesti egyetemen, ezért református
szellemiségű tanulmányok folytatására csak külföldön nyílt lehetőség.
E helyzetet a reformátusok egyrészt a lelkész- és tanárképző
intézmények, kollégiumok oktatási színvonalának emelésével, másrészt
külföldi tanulmányokkal próbálták meg kezelni, melynek a magyar
művelődéstörténet szempontjából kiemelt jelentőséget ad az a szellemi
összeköttetés, mely a külföldi egyetemekkel ennek segítségével is
megerősödhetett. A magyar református iskolák kapcsolatai – főként
Wittenberg, Genf, Göttingen, Herborn és Utrecht, melyek a peregrináció
legfontosabb helyszínei voltak – jelentős hatást gyakoroltak az
intézmények szervezeti rendjére, mint azt Melanchton, Sturm és
Trotzendorf megoldásainak elterjedése is mutatja, valamint művelődési
anyagára, mivel az ezen intézményekből hazatérő diákok tanárokként a
legkorszerűbb tudományos eszméket közvetíthették. Ennek hatása
különösen a XVII. században kezdődő, a természettudományok terén
végbemenő felgyorsuló fejlődés követése szempontjából válik
jelentőssé. A legújabb elméletek gyors tananyagba emelését tették
lehetővé a külföldi egyetemeken tanult tanárok: példaként
megemlíthetjük az Apáczai által oktatott descartes-i ismeretelméletet,
vagy akár Hatvani newtoni fizikára épülő oktatási tevékenységét. E
kapcsolatok nemcsak a peregrináció, hanem a külföldi vendégtanárok
fogadása révén is alakultak: erre legismertebb példa Comenius
sárospataki munkássága, mely nemcsak a magyarországi oktatásügy
története szempontjából jelentős, hanem általában a pedagógia mint
tudomány szempontjából is, hiszen itt kezdte el a gyakorlatban is
megvalósítani iskolakoncepcióját, valamint itt írta meg Lucidarium
című tankönyvét, mely később Orbis Sensualium Pictus címmel
évszázadokon át iskolai tankönyvként szolgált. A korszerű tudományos
elméletek tehát először az akadémiai tagozattal rendelkező
intézményekben jelentek meg, a kisebb intézményekhez, illetve a
partikulákhoz ezen intézményeken keresztül, éppen az
anyaintézményekben tanuló praeceptorok közvetítésével érkezhettek. A
református kollégiumok közvetítő hatása az oktatás megújításában
nemcsak tartalmi kérdésekben jelentkezett, legalább ilyen jelentős a
módszertan megújításában betöltött szerepük: erre példa a
kísérletezés, mint szemléltetési forma bevezetése a tanításban.
A kálvinizmus magyar oktatásügyre tett hatásainak
rövid összefoglalásában arra törekedtünk, hogy azokat a sajátosságokat
emeljük ki, melyek szellemisége és hatása hosszú távon befolyásolta a
magyar oktatásügyet. Sajátos helyzet, hogy a református iskolák
fejlődése a többségi katolicizmus árnyékában, azonban a magyar nemzeti
törekvésekkel szoros kapcsolatban zajlott. Ez a helyzet számos sajátos
pedagógiai megoldás kialakulásához vezetett, illetve megőrzött olyan
elemeket, melyek érdekes módon a jelen magyar oktatásügyi problémái
kapcsán sajátos újraértelmezést kaphatnak. Jelenleg az oktatás fő
kihívásának azt tekinthetjük, hogy az iskola képessé váljon cselekvő,
aktív, résztvevő és felelősségteljes diákokat nevelni. Ha az
autonómiára, az iskolák közti szoros szervezeti kapcsolatra, a
diák-önkormányzatiságra, a diákoknak az iskola működtetésében
betöltött szerepére tekintünk, látható, hogy noha eltérő társadalmi és
pedagógiai problémák kezelésére dolgozták ki ezeket a megoldásokat,
ezáltal olyan hagyományai jöttek létre e pedagógiai elemeknek, melyek
alapot jelenthetnek azon problémák kezelésére, mellyel a mai
iskoláknak kell szembenézniük.
Kulcsszavak: református kollégium, oktatásügy, kálvinizmus
IRODALOM
Békési Andor(1986): Új embertípus, új
város, új civilizáció. In: Benke György (szerk.): Kálvin társadalmi
etikája. Az evangéliumi kálvinizmus füzetei. Budapest, 143–144.
Csorba Sándor (2000): Reformkori
diákegyesületek Patakon és a társalkodási egyesület Pozsonyban.
Budapest
Dékány Endre (1987): A pedagógus Kálvin.
Református Zsinati Iroda, Budapest
Dusicza Ferenc (1999): Az ősi kollégiumok.
Kálvin, Budapest
Fináczy Ernő (1896): A magyarországi középiskolák múltja és jelene.
Horánszky Viktor könyvnyomdája, Budapest
Gyáni Gábor – Kövér György (2006):
Magyarország társadalomtörténete a reformkortól a második
világháborúig. Osiris, Budapest
Kántor Sándorné (2007): Híres
matematikatanárok és tanítványok a debreceni iskolákban. OPKM,
Budapest
Ladányi Sándor (2001): A hazai protestáns
kollégiumok és az európai peregrináció a 16–18. században. Magyar
Felsőoktatás. 1–2, 53–54.
Mészáros István (1984): A humanizmus és a
reformáció-ellenreformáció nevelésügye a XV–XVI. században.
Tankönyvkiadó, Budapest
Mészáros István (1988): Középszintű
iskoláink kronológiája és topográfiája 996 – 1948. Akadémiai, Budapest
Nagy Péter Tibor (2000): Járszalag és
aréna. Egyház és állam az oktatáspolitika erőterében a 19. és 20.
századi Magyarországon. Új Mandátum, Budapest
Pusztai Gabriella (2004): Iskola és
közösség. Felekezeti középiskolások az ezredfordulón. Gondolat,
Budapest
Szebenyi Péter (2001): Új korszak kezdete
az európai pedagógiában: Az iskolai népoktatás követelménye. Magyar
Pedagógia. 3, 393–410.
Walt, J. L. Van der (1984): The School
That Calvin Established. In: Our Reformational Tradition. Silverton,
London.
LÁBJEGYZETEK
1 Praeceptor: Alsóbb
évfolyamokban tanító nagydiák
<
|
|