Elfogadhatatlan és elutasítandó ugyanakkor a
demokratikus megoldásokat háttérbe szorító, az adott állam területén
élő nemzeti kisebbségek térbeli formát öltő politikai és kulturális
önkormányzatiságának és államalkotó képességének tagadásán alapuló
nacionalista politikai berendezkedés fenntartása is, E rendszereknek
ráadásul szembe kell nézniük az azonos elvi alapon szerveződő
függetlenségi mozgalmak színre lépésével. S a kör itt bezárul.
Ezért állíthatjuk, hogy a huszonegyedik századra
jellemző multikulturalitás korában a hagyományos értelemben vett
politikai nacionalizmus nem jelent életképes alternatívát, nem érhet
célt, nem kínál racionális és értelmes megoldást. A kulturális
autonómia intézményi kereteinek biztosítása nélkül minden kísérlet,
minden politikai nacionalizmus által diktált
megoldás zsákutcának bizonyul. Ezért van értelmük a nacionalizmus
nélküli nemzetfogalom megalkotására tett fentebb említett
kísérleteknek.
Az, hogy ki lehet egy adott ország állampolgára, a
különböző etnikai, kulturális, vallási, nyelvi bevándorlók, bevándorló
csoportok hogyan jutnak állampolgársághoz, politikai, gazdasági,
szociális jogokhoz, azt az általánosan kialakult nemzetközi jogelvek,
szerződések és egyezmények mellett az adott országok konkrét
kiegészítő szabályozásai döntik el. Ricard Zapata-Barrero a
kérdéskörről írott monográfiájában (Zapata-Barrero, 2004, 232.) a
multikulturalizmussal kapcsolatos állami politikák négy lehetséges
változatáról ír, amelyet táblázatos formában a következőképpen
összegez (1. táblázat):
Eszerint az államok által alkalmazott megoldásoknak
két nagy csoportját különböztethetjük meg. Beszélhetünk az
eljárásbeliséget, valamint az alkalmazkodást előtérbe helyező
koncepcióról. A proceduális megközelítés a rendelkezésre álló források
hatékony felhasználását, az adaptációt elsődleges értéknek tekintő
modell három altípusa pedig a stabilitást, a
kohéziót, avagy a diszkriminációmentességet részesíti előnyben. E
politikák különböző kategóriarendszer segítségével írhatók le, eltérő
jellegű a veszélyérzékenységük, és más típusú közszereplők
közreműködését igénylik.
Ezek az állami politikák a multikulturális folyamatok Ricard
Zapata-Barrero által megkülönböztetett öt típusához kapcsolódnak. A
kulturális és nemzeti identitások pluralizmusán, a bevándorláson, az
Európai uniós, valamint a globalizácós hatásokon alapuló
megközelítések sajátos diszkurzív logikával, kontextuális
kapcsolatrendszerrel és uralkodó közbeszéddel rendelkeznek.
(Zapata-Barrero, 2004, 81.) (2.
táblázat)
Mindezeknek a tényezőknek az alakulását az adott
országokba irányuló migrációs mozgások határozzák meg.
Az új típusú nyilvános diplomácia megjelenése
és jellemzői
A huszadik század második felében, a huszonegyedik század hajnalán a
fentebb jelzett migrációs mozgások, multikulturális folyamatok és a
nemzeti identitáshoz kapcsolódó értékek nyilvános megjelenítése és
megjeleníthetősége jelentős hatást gyakorolt a
sokszereplőssé váló nemzetközi rendszerre. E rendszer egyik
legjellemzőbb vonása a hagyományos értelemben vett
reálpolitika noopolitikává alakulásában, értékeken, információkon,
globális hálózatokon, a nem állami szereplők növekvő
szerepvállalásában, s az ennek teret és keretet adó új típusú
nyilvános diplomácia megjelenésében ölt testet. A huszadik század
második feléig a nemzetközi viszonyok elmélete uralkodó paradigmájának
tekintett reálpolitikai megközelítést az úgynevezett noopolitikai
szemlélet váltotta fel (Noya, 2007). A két felfogás közötti
különbséget szemlélteti a
3. táblázat.
Az úgynevezett kemény hatalom mellett megjelent, és
egyre nagyobb jelentőségre tett szert a huszonegyedik századi
noopolitikai látásmódra jellemző, a kulturális külpolitika és
diplomácia eszköztárához tartozó puha hatalom (4.
táblázat).
Egy ország kulturális külpolitikájának
intézményrendszere és működése jelentős mértékben hozzájárul az adott
állam stratégiai érdekeinek képviseletéhez, értékeinek nemzetközi
kapcsolatokban történő elfogadásához és elfogadtatásához, az országról
alkotott kép, az országimázs alakításához és kialakításához.
A kulturális külpolitika századunkban az
úgynevezett új nyilvános diplomácia (new public
diplomacy) keretei között tölti be funkcióját. Ez a hagyományos
nyilvános diplomáciával összehasonlítva az alábbi jellegzetességekkel
rendelkezik (5.
táblázat).
Mivel az új nyilvános diplomácia döntően a
párbeszéden, a meggyőzésen, az értékek közvetítésén, a civil
társadalom aktív közreműködésén alapul, a stratégiai célok hosszú távú
érvényesítésére hálózatos formában szerveződik, és a közreműködő
szereplők sokszínű és széles köre közvetlenül lép, illetve kerül
kapcsolatba egymással. Megvalósítva ezáltal a people to people és a
government to people típusú, a
6. táblázatban látható
viszonyrendszert és érintkezési formát (Noya, 2007, 107.).
A kérdéskör vizsgálata során a kelet-közép-európai
szempontból hasznosítható spanyol analógiához visszatérve
leszögezhetjük: Spanyolország multikulturális és többnemzetiségű
állam. Ez nem csupán a kulturális külpolitika intézményrendszerének
tagoltságában, hanem a Spanyol Királyság területi berendezkedésében,
szerkezeti felépítésében és a kultúrafinanszírozás rendszerében is
megnyilvánul. 2010 elején Spanyolország tizenhét politikai
autonómiával, saját törvényhozással, kormánnyal és regionális
kiváltságokkal rendelkező Önkormányzati Közösség (Comunidades
Autónomas) félföderális berendezkedésű államának tekinthető. A
fejlődés tendenciája a föderalizmus irányába mutat. Ezt erősítik a
2006–2007 folyamán egyes Önkormányzati Közösségek esetében elfogadott
új Autonómia Statútumok. A föderális államberendezkedés alapját a
„történelmi kis nemzetek” (baszk, gallego, katalán, mallorcai,
navarrai, valenciai) esetében a saját nyelv, kultúra és történelmi
múlt jelenti. A spanyol parlament, a Cortés a Szenátussal
egyetértésben 2006. július 19-én fogadta el a 2006. évi 6. számú
törvényt, Katalónia új Önkormányzati Alapszabályát (Ley Orgánica
6/2006, 19 de julio, Sobre la reforma del Estatuto de Autonomia de
Cataluña). Ebben a spanyol jogalkotó a kulturális nemzetfelfogás
álláspontjára helyezkedve a katalánt önálló nemzetként ismeri el, és
elfogadja, hogy Katalóniában az első számú hivatalos nyelv a katalán
legyen; nem tagadva ugyanakkor a Spanyolország egész területén
érvényes spanyol nyelv hivatalos jellegét. A kérdés ilyenformán
történő megoldása szakmai körökben azóta is éles viták kereszttüzében
áll. A katalán eset ugyanis a baszkföldi, galíciai és valenciai
igényeket is figyelembe véve felveti az alkotmányos modell
átalakításának és egy generális államreform beindításának kérdését
(López Basaguren, 2007).
A magyar kulturális külpolitika és új típusú
nyilvános diplomácia lehetőségei szempontjából a spanyol–katalán
megoldás a határon túli magyarok lakta területek esetében a kulturális
nemzetfelfogás, a politikai önkormányzatiság és területi autonómia,
valamint az identitás megőrzésének és a hivatalos nyelvhasználat
összekapcsolhatóságának realitását, az ahhoz szükséges
intézményrendszer kiépítését és fenntartását, valamint az Európai
Unióban már megvalósult modell gyakorlati alkalmazhatóságának
lehetőségét veti fel térségünkben is. Az elemzett problémakör
fontosságára való tekintettel további, komparatív szempontokat
előtérbe helyező vizsgálódásokat igényel. A jelzett kérdések
megválaszolása ezért túlmutat e tanulmány keretein.
Kulcsszavak: nemzet, nemzeti identitás, multikulturalizmus,
kulturális diplomácia, autonómia, globalizáció
IRODALOM
Aguiar, Joaquim (2000: Modelos de
Globalização. In: Teixeira, Nuno Severiano – Rodrigues, J. C. – Nunes,
I. F. (coord.): O Interesse Nacional e a Globalização. Edições Cosmos,
Instituto da Defesa Nacional, Lisboa
Aja, Eliseo (1999): El Estado autonómico.
Federalismo y hechos diferenciales. Alianza Editorial, Madrid
Blanco Valdés, Roberto L. (2005):
Nacionalidades históricas y regiones sin historia. Alianza Editorial,
Madrid
Castells, Manuel (2005): A hálózati
társadalom kialakulása. Gondolat–Infonia, Budapest
de Blas Guerrero, Andrés – González
Cuevas, Pedro Carlos (2006): El concepto de nación en la España del
siglo XX. Claves de razón práctica. 163, 8–17.
de la Quadra-Salcedo, Tomás (2006):
Después del referéndum de Cataluña. Claves de razón práctica. 164,
4–13.
Ley orgánica 6/2006, 19 de julio, Sobre la
reforma del Estatuto de Autonomia de Cataluña. http://www.boe.
es/boe/dias/2006/07/20/pdfs/A27269-27310. pdf
Linz, Juan José (1992): Politics in a
Multilingual Society with Dominant World Language. In: Savard, J. G. –
Vigeault, R. (comps.):Les etats multilingues. Problemes et solution.
Québec, Presses de Université Laval, 423. o.
López Basaguren, Alberto (2007): Las
lenguas oficiales entre Constitución y Comunidades Autónomas:
¿desarrollo o transformación del modelo constitucional? Revista
Española de Derecho Constitucional. 79, 87–112.
Máiz, Ramón (2005): Nación de naciones y
federalismo. Claves de razón práctica. 155, 18–26.
Nogué Font, Joan – Vicente Rufí, Joan
(2001): Geopolítica, identidad y globalización. Editorial Ariel S. A.
, Barcelona
Noya, Francisco Javier (2007): Diplomacia pública para el siglo XXI.
La gestión de la imagen exterior y la opinión pública internacional.
Editorial Ariel S. A. Barcelona
Rai Nayar, Baldev (2005): The Geopolitics
of Globalization. The Consequences for Development. Oxford University
Press, Oxford
Rosenau, N. James (1990): Turbulence in
World Politics. Princeton University Press, Princeton, New Jersey
Santamaría, Julián – Marcet, Joan (2006):
18-J: El referéndum del nuevo Estatuto de Cataluña. Claves de razón
práctica. 165, 26–34.
Szilágyi István (2006): Nemzeti identitás
és szuverenitás az Európai Uniós csatlakozás tükrében. In: Szilágyi
István: Portugália és Spanyolország. Történelem és politika a huszadik
században. Veszprémi Humán Tudományokért Alapítvány, Veszprém
Wallerstein, Immanuel (1983): A modern
világgazdasági rendszer kialakulása. Gondolat, Budapest
Smith, Dennis – Wright, Sue (1999): Whose
Europe? The Turn toward Democracy. Edited by. Blackwell Publishers,
Oxford
Zapata-Barrero, Ricard (2004):
Multiculturalidad e inmigración. Editorial Sintesis, Madrid
|