Magyarország gazdasági felemelkedése
elképzelhetetlen eredményes természettudományos és műszaki oktatás
nélkül. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy elegendő számú jól
képzett, természettudomány-szakos tanár lépjen a pályára. Ezzel
szemben aggodalommal tapasztaljuk, hogy a természettudomány-tanárok
képzése a három éve bevezetett Bologna-rendszer hatására végveszélybe
került. A tények: a 2009/2010-es tanévben a IV. évfolyamra (a
mesterképzés első évfolyamára) nappali tagozaton főszakosként
biológiából kilenc, fizikából négy, kémiából egy, környezettanból
nulla, informatikából tíz tanárképzést választó hallgató iratkozott be
az egész országban. Két év múlva tehát legfeljebb huszonnégy frissen
végzett természettudomány-szaktanár hagyhatja el az egyetemeket,
miközben a nyugdíjba menők száma évente kb. hat-hétszáz. Ugyancsak
riasztó, hogy ezek a létszámok nem tekinthetők az első év átmeneti
zavarainak. A következő két év adatai már ismertek, hiszen a
szakirányú jelentkezések már az alapképzés első éve után megtörténnek.
A matematikatanár-szak helyzete ez évben még nem annyira súlyos, mint
a természettudományoké (az országos létszám jelenleg negyven). Nem
kevésbé aggasztó viszont, hogy a létszám a következő két évben monoton
csökkenő, az ELTE-n például három év alatt 42%-ára esett vissza a
matematikatanári szakirányra jelentkezők száma.
A természettudománytanár-képzés nehéz helyzete
számos okra vezethető vissza, de a fenti számokkal jellemzett
végveszélybe kétségkívül a három éve bevezetett Bologna-rendszer
sodorta. (Az ELTE-n a rendszer bevezetése előtti években az ötéves
képzésben tanárszakos diplomát szerzők száma csak fizikából is
meghaladta az évi húsz főt).
A Bologna-rendszer tanárképzésre nézve hátrányos vonásai:
• Tanárszakra érettségi után azonnal nem lehet
jelentkezni (tanárképzés csak mesterképzésben létezik), s úgy tűnik,
hogy a hallgatókat a tanári hivatás felé orientáló tárgyak nem tudják
betölteni szerepüket.
• Az alapszakos hallgatók az első év elvégzése után
jelezhetik tanári érdeklődésüket, s ezután fő (major) és mellék-
(minor) szakot kell választaniuk, nem beszélve a pedagógia tárgyakról.
Innét kezdve számukra nincs visszaút, mert a BSc-képzés végén
hátrányban vannak (az
|
|
esetleges álláskeresési vagy MSc felvételi
versenyben) a többi alapszakos kollégájukkal szemben, akik csak egy
szak tárgyait hallgatják.
• A mesterszinten egyetlen, „egységes” tanár szak
létezik, 129 különböző tanári modullal. Mivel a mellékszak az
alapszaknak csak kevesebb, mint harmadrészét fedi le órákkal, a
hallgató a minor szakjában rendszerint a szokásos szemléletet sem
tudja kialakítani. Ezt a hátrányt a mesterképzésben megjelenő
többletórák sem tudják pótolni, mivel túl későn érkeznek, s számuk sem
elegendő az általános pedagógia tárgyak túlsúlya miatt. A képzés
szakmai szempontból tehát erősen aszimmetrikus, s végül is egyszakos
tanárok kibocsátásához vezet.
• A tanárképzés a négy féléves, százhúsz kredites
természettudományi mesterképzésekkel szemben öt félév (százötven
kredit megszerzése) után ad csak diplomát, ráadásul a tervezett
rezidensképzés módja még jelenleg sem rendezett.
A természettudománytanár-képzés teljes elhalásának
megakadályozására és az eredményes tanárképzés biztosítása érdekében
javasoljuk, hogy a matematika (informatika)–természettudomány,
természettudomány–természettudomány (pl. fizika–kémia) szakpárokat
kezeljük önállóan akkreditálandó szakokként, vegyük ki a
Bologna-rendszerből, és egyívű, osztatlan ötéves képzésbe tegyük át.
Bajorország nemrég tért vissza erre a rendszerre. (A
természettudomány-egyéb szakpárok maradnának a mostani rendszerben.)
Az egyetemek az egyívű képzés hatékony lebonyolítására jelenleg még
képesek, így a természettudomány iránt érdeklődő, a tanári hivatás
iránt elkötelezett hallgatók jól átlátható rendszerben tanulnának, s
mindkét szakjukon egyenértékű, színvonalas képzésben részesülnének.
Ezek az intézkedések mindenképpen kiegészítendők az említett
szakpárokat választókat kiemelten támogató ösztöndíjrendszerrel, és a
természettudomány-tanári hiányszakok kiemelt pótlékú javadalmazásával.
Kulcsszavak: Bologna-rendszer, természettudományi tárgyak oktatása,
fenyegető tanárhiány
|
|