Reneszánsz hölgyek (és urak)
Vígh Éva: Híres hölgyek az itáliai
reneszánsz és barokk korban
Egyszerű és világos felépítésű könyvet vesz kezébe, aki belelapoz Vígh
Éva legújabb munkájába, az olasz reneszánsz és barokk híres és hírhedt
asszonyairól írott életrajzgyűjteménybe. Tizennyolc élet- és pályarajz
került a kötetbe, melyek autonóm egységekként, önálló írásokként
sorakoznak, szépen egyik a másik után, egymással látszólag csupán laza
kapcsolatot tartva, és a bemutatott hölgyek születésének kronológiáját
követve.
A 10–15 oldalas fejezetek szerkezete is egységes: a
lineárisan végigkövetett életrajzba ágyazottan beszélik el a
bemutatandó személy életművét, a lehetőségekhez és terjedelmi
korlátokhoz képest bőven adagolva az idézeteket az érintettek
szövegeiből. A szerkezeti egységesség mindenképp jót tesz a könyvnek,
hiszen maguk az életrajzok nem mutatnak sok közös vonást, inkább a
szerencse forgandóságát és az emberi sorsok változatosságát példázzák:
olvashatunk fiatal, de magányra ítélt szépségről, akit hamar elrabol
szerelmese, hogy aztán kiábránduljanak egymásból, és az asszony
magában a firenzei nagyfejedelemben leljen először csak kitartóra,
aztán férjre is: Bianca Cappello. Megismerhetünk egy tisztes
kurtizánt, aki azonban mégsem csak mesterségbéli jártasságával és
szépségével nyer magának hírnevet, hanem inkább ihletett petrarkista
verseivel: Gaspara Stampa. Láthatunk barokk festőnőt, aki saját korára
nem jellemző függetlenséggel irányítja életét, melyet szinte teljesen
a művészetnek szentel: Artemisia Gentileschi. És természetesen
olvashatunk köztiszteletnek örvendő családanyáról, aki egyben bölcs és
messzire tekintő uralkodónő is: Lucrezia Tornabuoni.
Felsorolhatnám mind a tizennyolc történetet, mert
valójában mindegyik romantikus fordulatokkal, ellentmondásokkal
tűzdelt, és sokszor nem várt csattanóval zárul. Ugyanakkor egyáltalán
nem az egyes élettörténetekben rejlő minél mélyebb ellentétek és a
legendák világába sorolható fordulatok bemutatása a könyv célja. A
köztudatban a gonosz, vérfertőző ledér asszony ősmintájaként élő
Lucrezia Borgia életrajza például pontosan, csupán a dokumentálható
tényekre alapozva mutatja meg, hogy milyen is volt valójában e nem
szent, de messze nem is sátáni asszony. A regényesség kívánalmainak és
a történelmi hitelesség igényének ilyen ötvözése és egymásba
olvasztása szokatlan eredményt szül, nehéz ugyanis meghatározni a
megírt élettörténetek műfaját: ha nagyon megszorongatnának, talán
tudományos ismeretterjesztő novelláknak nevezném az írásokat. S ahogy
egy novelláskötet egyes darabjai sem kapcsolódnak mindig szervesen
egymáshoz, itt is azt tapasztaljuk, hogy nehezen tudjuk megragadni azt
a vezérfonalat, amelyre a kötetben helyet kapó élettörténetek
felfűzhetők. Holott ilyen vezérfonálnak lennie kell, ellenkező esetben
épp tudományossága és komolysága sérülne a könyvnek.
Ha a címből indulunk ki, talán megfogalmazódhat
bennünk egy olyan előzetes elvárás, amely szerint e könyvnek
valamiképp a női emancipáció előtörténetét kellene bemutatnia, vagy
esetleg a feminista irodalom és művészet korai szakaszába nyújthatna
betekintést. Ilyenről azonban valójában szó sincs: Vígh Éva már az
Előszóban figyelmezteti olvasóját, hogy bár a reneszánszban érezhető
némi pozitív változás a nők társadalmi helyzetében, „e változások
súlyát és minőségét gyakran eltúlozták, és a reneszánszkutatók egy
része egy-egy kivételes esetből általános érvényű következtetésekre
jutott” (7.). Vagyis anakronizmus lenne az a fajta bemutatás, amely az
egyes női sorsokban tételesen próbálná tetten érni a mai kultúra
ideológiai előzményeit, s ezek alapján kísérelne meg restaurálni vagy
felépíteni egy olyan épületet, amelynek legfeljebb egy-egy tégláját
látjuk.
|
|
Már csak azért sem lehet e kötet a női emancipáció
előtörténetének ideologikus kibontása, mert ha alaposabban
végigolvassuk, azt látjuk, hogy bizony majdnem akkora tér jut e
könyvben a férfiaknak, mint a hölgyeknek. A megfestett kép előterében
persze mindig egy női alak tűnik fel, de a háttérben férfiak, ráadásul
sokszor ugyanazon férfiak körvonalai fedezhetők fel. A XV. század első
felétől a XVII. közepéig terjedő időszak egymást váltó korszakainak
jelentős férfiúi; a humanista, reneszánsz, manierista és barokk kor
irodalmi, művészi és politikai irányvonalait meghatározó művészek,
gondolkodók és uralkodók ott sorakoznak a bemutatott hölgyek
árnyékában. A kötetben sajnos nincs tárgymutató, de ha lenne, akkor
igen sok oldalmegjelölés kapcsolódna a könyv elején Pietro Bembo,
Baldassare Castiglione, Lorenzo de’ Medici, a későbbiek folyamán pedig
Tasso, Della Casa vagy Marino nevéhez. Nagy tanúsága ugyanis e női
sorsokat összeállító munkának, hogy a női hírnév a reneszánsz és
barokk korban – ritka és jelentéktelen kivételtől eltekintve – a
férfiak küzdőterén elért eredményekért és teljesítményekért járt, és
férfiak ítélték oda az arra érdemesnek gondolt versenyzőnek. A
festőnő, Sofonisba Anguissola Michelangelónak küldi el a rák csípését
fájlaló, síró gyermekről mintázott képét, s a témát később Caravaggio
dolgozza fel a Gyíkcsípte fiú című festményén. A költőnő, Veronica
Gambara Pietro Bembónak tulajdonítja, hogy egyáltalán megszületett
benne a költészet iránti vonzalom. De a férfiak döntő hatását talán a
humanista témákban levelező Isotta Nogarola és a nagy pedagógus,
Guarino Veronese kapcsolata jellemzi leginkább. Isotta félve ír a
nagyhírű humanistának, majd amikor nem kap választ, újabb, immár
szemrehányó levelet küld neki. A válasz ezúttal nem marad el: Guarino
irodalmi tanácsokkal látja el a hölgyet, s egy mondatával mintegy
kijelöli Isotta feladatát. A jó tanács talán a kötetben bemutatott
összes hölgyre érvényes lehetne, s mintegy szimbolikusan példázza a
reneszánsz értelmiségi nő helyzetét. Guarino ugyanis azt tanácsolja
Isottának, hogy próbáljon meg elfeledkezni saját neméről, nőiségéről,
és alkosson úgy, mintha „férfi lenne asszonyi testben” (18.).
Olyan hölgyekről szól tehát e kötet, akik kicsit
férfiakká tudtak válni egy olyan korban, amikor az értelmiségi lét a
férfiak kizárólagos terepe volt. S ha ez így van, akkor a férfiak
világában érvényesülő nő alakja képes szimbolikusan kiemelni,
megmutatni, mintegy önmagába sűríteni mindazt, ami az adott korban a
művészi vagy politikai érvényesüléshez szükséges. De hogy a hírnév
megszerzésének, az érvényesülés lehetőségének valós keretei
megmutatkozhassanak, a bemutatásban arra is szükség volt, hogy a női
élettörténetek a pontosan és árnyaltan rekonstruált történelmi
valóságból nőjenek ki. Így válik Vígh Éva könyve a reneszánsz és
barokk irodalmi, művészeti, s főképp kultúrtörténeti összefoglalójává,
amelynek – legalábbis a fenti olvasatban – csak látszólag főszereplői
a hölgyek.
Ha a tizennyolc külön történetet lineárisan kezdjük
olvasni és valóban a kronológiának megfelelően haladunk, világossá
válik, hogy valójában maga az itáliai reneszánsz és barokk korszak a
könyv főszereplője. Ha csak a bemutatott nők születésének és életének
színtereit kísérem végig, akkor is egyértelmű, hogy az elénk táruló
Itália-térkép eszmetörténeti narratívát kínál: a humanizmus
bölcsőjéből, Veronából indulunk, Firenzébe, majd Ferrarába érkezünk,
hogy onnan már a reneszánsz és barokk Rómába és Nápolyba vegyük
utunkat.
Örömteli, hogy szép hölgyek kísérnek utazásunk
folyamán, és szórakoztató, hogy szaftos szerelmi históriákról is
értesülünk, de nagyot tévednénk, ha azt gondolnánk, hogy női magazint
olvastunk. (Vígh Éva: Híres hölgyek az itáliai reneszánsz és barokk
korban. Budapest: Balassi Kiadó, 2008, 248 p.)
Mátyus Norbert
irodalomtörténész
|
|